Снимка: iStock
Ако сте отдавнашен читател на тези въпроси, ще знаете, че да съм в челните редици на иновациите е централно за моя основен инвестиционен подход. Като такъв, следя отблизо няколко ъгъла на технологичния свят, следейки за най-новите и най-интригуващи разработки. И през последните няколко години едно такова кътче привлече вниманието ми – самоуправляващите се коли, коментира анализатор от InvestorPlace.
Но въпреки че развитието на индустрията е обещаващо, самоуправляващите се автомобили остават „на пет години след пет години“...
До сега, т.е.
Благодарение на бързото разрастване на услугите за автономно пътуване на места като Финикс и Сан Франциско, внедряването на автономни превози с камиони в Тексас и Аризона и предстоящото пускане на Robotaxi на Илон Мъск на 10 октомври, вярва се, че сцената е готова за себе си - шофиране на автомобили, за да започнете да трансформирате индустрията за транспортни услуги на стойност 11 трилиона долара.
Това е цялата страхотна информация, която трябва да знаете. Но това не означава много, ако не разберем как всъщност работят тези превозни средства.
В края на краищата разбирането на процъфтяващата мегатенденция е от ключово значение за намирането на най-добрите акции за закупуване, за да спечелите от нея.
Ето защо, за да превърнем потенциално епохата на AVs в огромна печалба в дългосрочен план, първо трябва да разберем как работи самоуправляващата се кола.
Техническа трифекта
В основата си самоуправляващата се кола се управлява от комбинация от сензори – „хардуерен стек“ – и базиран на AI софтуер – неизненадващо наречен „софтуерен стек“.
Накратко, сензорите на автомобила събират информация за заобикалящата го среда. След това AI софтуерът обработва тези данни, за да определи дали колата ускорява, спира, сменя лентите, завива и т.н. И всичко това се случва мигновено.
Обикновено „хардуерният стек“ се състои от три сензора: камери, радар и лидар. Типичната самоуправляваща се кола използва и трите сензора, тъй като всеки има силни и слаби страни, които допълват добре другите.
Камерите се използват за събиране на визуални данни. Те улавят изображения с висока разделителна способност на околната среда в автомобила, подобни на тези на човешкото око на водача. Тези камери помагат за разпознаването на различни знаци, маркировки на платна и светофари и могат да различават различни обекти, като пешеходци, велосипедисти и превозни средства. Те са много добри в предоставянето на подробна визуална информация, която помага на автомобила да разбере контекста на заобикалящата го среда. Но те са склонни да се представят лошо в лоши визуални среди, като например при слаба светлина или лошо време.
Радарните сензори на AV излъчват радиовълни, които се отразяват от обекти и се връщат към сензора, предоставяйки информация за разстоянието, скоростта и движението на препятствията в близост до автомобила. Тези сензори работят добре при всякакви метеорологични условия (допълвайки добре камерите), но осигуряват ограничена разделителна способност и детайлност (където камерите превъзхождат).
Лидар – което означава откриване и обхват на светлина – по същество е радар, захранван от лазери. Тези сензори излъчват лазерни импулси, които също отскачат от околните обекти и се връщат към сензора. Чрез измерване на времето, необходимо на светлината да се върне, lidar може да създаде 3D карта с висока разделителна способност на околната среда на автомобила. Това осигурява точно възприемане на дълбочината, което позволява на автомобила да разбере точната форма, размер и разстояние на околните обекти. Lidar обаче не улавя информация за цвят или текстура (както правят камерите).
С други думи, камерите се използват, за да виждат нещата. Радарът се използва, за да усети колко бързо се случват тези неща. А лидарът помага да се изчисли точната позиция на тези неща.
В този смисъл е лесно да се види как тези три сензора работят заедно в рамките на самоуправляваща се кола.
Самоуправляващи се автомобили: управлявани от надежден софтуер от следващо поколение
Самоуправляващите се автомобили използват това, което се нарича „сливане на сензори“, за да комбинират данни от камера, радар и лидар, създавайки пълен, точен и надежден модел на околната среда на превозното средство.
Например, ако човек пресича пътя пред AV:
Заедно тези сензори позволяват на автомобила да взема информирани решения, като забавяне, спиране или пренасочване, осигурявайки безопасна и ефективна навигация.
Но може да взема тези решения само с помощта на своя „софтуерен стек“.
AV използва разнообразен софтуер и методи за предоставяне на информация в реално време за заобикалящата го среда. И има по същество пет компонента на неговия софтуерен пакет: възприятие, локализация, прогнозиране, планиране и контрол.
Накратко:
Заедно тези сензори и софтуерни процеси създават технологичната основа за самоуправляващите се автомобили.
Последната дума
Разбира се, всяка компания атакува проблема със самоуправление по различен начин. Но това е общата рамка, която повечето следват.
Като такъв, когато търсите да инвестирате във веригата за доставки на автономни превозни средства, има смисъл да търсите акции, осигуряващи критични компоненти на AV.
Намерете най-мощните доставчици на камери, радари и лидари. Фокусирайте се върху най-обещаващите софтуерни игри.
Всъщност, ако се надявате да се позиционирате за ера на пазарни печалби, задвижвани от AV, присъединете се към специалния брифинг от InvestorPlace следващия понеделник, 7 октомври в 10 ч. източно, за да научите всичко за бързо разгръщащата се революция на автономните превозни средства.
Това предстоящо събитие има за цел да ви подготви за стартирането на Robotaxi на Tesla следващата седмица (което се очаква да бъде огромно). Въпреки че става въпрос за много повече от този предстоящ дебют.
Наистина, в това предаване ще се опишат подробно всички скорошни новаторски разработки в индустрията на автономните превозни средства, включително как роботикситата са настроени да трансформират напълно транспорта, да спасят милиони животи и потенциално да поставят до 30 000 долара годишно пасивен доход в джоба ви .
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.08% |
USDJPY | 154.63 | ▲0.32% |
GBPUSD | 1.26 | ▼0.22% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.01% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.23% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 665.30 | ▲0.15% |
S&P 500 | 6 014.16 | ▲0.09% |
Nasdaq 100 | 20 956.30 | ▲0.10% |
DAX 30 | 19 449.00 | ▲0.25% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 750.80 | ▲0.72% |
Ethereum | 3 450.22 | ▲2.51% |
Ripple | 1.51 | ▲5.08% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 70.82 | ▼0.66% |
Петрол - брент | 74.26 | ▼0.42% |
Злато | 2 672.16 | ▼1.76% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.75 | ▼1.02% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.96 | ▼0.10% |
Germany Bund 10 Year | 134.70 | ▲0.12% |
UK Long Gilt Future | 94.70 | ▲0.20% |