Снимка: Istock
Ако бъде намален до статут на „боклуци“ за облигациите му, Boeing Co. ще бъде най-големият корпоративен заемополучател в САЩ, който някога ще бъде лишен от инвестиционния си рейтинг и ще се присъедини към индексите на „боклучавите“ облигации, наводнявайки пазара на високодоходни облигации с рекорден обем нов дълг за поглъщане.
Във вторник S&P Global Ratings заяви, че обмисля понижаване на рейтинга на производителя на самолети до боклук, тъй като стачките в производствените му обекти продължават, което наранява производството. Миналия месец Moody's Ratings заяви, че обмисля подобен ход. Fitch Ratings подчертава нарастващите рискове, но все още не е обявил преглед.
Понижаването на кредитния рейтинг на два от трите основни кредитни рейтинга на Boeing би оставило голяма част от неизплатения му дългосрочен дълг от 52 милиарда долара недопустим за включване в индексите за инвестиционен клас. Ако това се случи, Boeing ще се превърне в най-големия паднал ангел - казано в индустрията за компания, която е загубила рейтингите си от инвестиционен клас - поради отговарящ на индексите дълг, според анализаторите на JPMorgan Chase & Co.
„Boeing вече не е добре дошъл в индекса за инвестиционен клас“, каза Бил Зокс, портфолио мениджър в Brandywine Global Investment Management. „Но за индекса с висока доходност ще бъде чест да приветства Boeing и неговите многобройни увеличения на купоните.“
Главният финансов директор Браян Уест каза на анализатори на конференция на Morgan Stanley миналия месец, че Boeing „ще предприеме всички необходими действия“, за да запази своя инвестиционен рейтинг и да стабилизира своята фабрика и веригата за доставки. Boeing вече инициира план за спестявания, който включва отпуски за работниците, замразяване на назначаването, както и намаляване на заплатите на ръководителите.
JPMorgan не гледа на вероятността Boeing да премине към боклуци или какво би означавал подобен преход за неговите кредитни основи, пишат стратези, водени от Ерик Бейнщайн и Натаниел Розенбаум, в бележка от четвъртък.
Може да има относително безпроблемен преход, пишат стратезите. Кредитните спредове са тесни, условията за търговия са сравнително ликвидна търговия както на висококачествените, така и на високодоходните пазари, пишат стратезите. Голяма част от дълга на Boeing има функция за увеличаване на купона - при която лихвеният процент се увеличава с 0,25 процентни пункта за всяка стъпка под инвестиционния клас, с която всяка рейтингова фирма понижава, което може да го направи по-приятен за някои инвеститори, включително застрахователи.
„Обикновено пониженията от висок клас до високодоходни са групирани заедно около икономически спадове или криза“, пишат анализаторите. „Това е идиосинкратична кредитна ситуация, ако се случи понижаване на рейтинга. Никой друг голям паднал ангел никога не е преминавал при толкова тесни спредове.“
Пазарът на корпоративни облигации набъбна през последните години, така че дори ако Boeing има повече дълг, отколкото други кредитополучатели са имали в миналото, той заема по-малка част от вселената на инвестиционния клас. Компанията съставлява само 0,7% от индекса на корпоративните облигации на Bloomberg в САЩ. Когато Ford Motor Co. и General Motors Co. бяха понижени през 2005 г., те заемаха съответно 8,3% и 3% от висококачествения пазар, според JPMorgan.
Но има и причини преходът потенциално да доведе до големи ценови движения за дълга на компанията. Дълговият товар на Boeing от 52 милиарда долара е голям според стандартите на емитентите на високорискови облигации. И има сравнително висок дял дългосрочен дълг, докато повечето инвеститори с висока доходност се фокусират върху по-краткосрочни и средносрочни ценни книжа, за да помогнат за управлението на кредитния риск.
Висококачествените и високодоходни фондове, които обединяват облигации според фактори като кредитно качество и падеж, за да изплащат редовна възвръщаемост на инвеститорите, също могат да бъдат засегнати. Повече пасивни инвеститори във фондове се натрупаха на висококачествения пазар през годините, което би означавало по-голям обем „принудителни продавачи“, ако Boeing бъде понижен, според JPMorgan.
„Бих очаквал доста продажби, свързани с индекса, докато дългът се прехвърля между пазарите с инвестиционен клас и високодоходните пазари“, каза Скот Кимбъл, главен инвестиционен директор в Loop Capital Asset Management. „Няма да се изненадам, ако нещата станат грозни, тъй като инвеститорите с висока доходност като цяло не са толкова задължени към бенчмарковете.“
Тъй като активните високодоходни мениджъри няма да бъдат „принудени купувачи“, те ще имат по-голяма степен на власт за определяне на цените, според Кимбъл.
„Разходите за прехвърляне на ликвидност са реални“, каза той. „Купувачите с висока доходност, тъй като са по-малко фокусирани върху индекса, са тези, които определят цената. Това е обратното на надстройките, където пасивните пари са по-разпространени.“
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▼0.45% |
USDJPY | 154.77 | ▲0.43% |
GBPUSD | 1.25 | ▼0.40% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.86% |
USDCAD | 1.40 | ▼0.02% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 407.80 | ▲1.01% |
S&P 500 | 5 989.70 | ▲0.43% |
Nasdaq 100 | 20 854.60 | ▲0.38% |
DAX 30 | 19 402.50 | ▲0.89% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 98 939.30 | ▼0.06% |
Ethereum | 3 475.72 | ▲4.34% |
Ripple | 1.57 | ▲6.60% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 71.16 | ▲1.50% |
Петрол - брент | 74.56 | ▲0.95% |
Злато | 2 716.15 | ▲1.78% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 544.50 | ▼0.70% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.66 | ▲0.11% |
Germany Bund 10 Year | 134.56 | ▲0.59% |
UK Long Gilt Future | 94.52 | ▲0.45% |