Снимка: Istock
Митата от 25% на президента на САЩ Доналд Тръмп върху Канада и Мексико накараха американската автомобилна индустрия да се бори да планира масивния данък върху някои от най-продаваните автомобили в Америка, включително пълноразмерни пикапи, като същевременно възлагаше надежди на потенциална сделка във Вашингтон.
Часове след като тарифите влязоха в сила, Белият дом хвърли спасителен пояс на индустрията, като каза, че много превозни средства, произведени в Северна Америка, ще бъдат освободени, ако вече следват сложни правила за произход на споразумението между САЩ, Мексико и Канада от 2020 г., въведени по време на първия мандат на Тръмп.
„Ще дадем едномесечно изключение за всички автомобили, преминаващи през USMCA... така че те да не са в неизгодно положение“, каза прессекретарят на Белия дом Каролин Лийвит пред репортери в сряда. „Реципрочните тарифи все пак ще влязат в сила на 2 април.“
Тръмп повдигна идеята за 30-дневна пауза на превозни средства, съвместими с USMCA, в замяна на разширяване на производството в САЩ по време на разговор във вторник с главния изпълнителен директор на GM Мери Бара, главния изпълнителен директор на Ford Джим Фарли, изпълнителния директор на Ford Бил Форд младши и председателя на Stellantis Джон Елкан, съобщи Ройтерс по-рано.
Автомобилните производители изразиха подкрепа за увеличаване на инвестициите в САЩ, но искат сигурност относно тарифните политики, както и правилата за емисиите от превозните средства, преди да направят драматични промени, казаха два автомобилни източника.
Ford, GM и Stellantis отказаха да коментират срещата.
Подобна сделка може да бъде особено добре дошло развитие за производителите на пикапи - и за техните водещи клиенти, които силно клонят към селската база на Тръмп от републиканци.
Около една трета от пикапите в САЩ, продавани от американски и чуждестранни марки, се произвеждат в Мексико и Канада, според проучване на Global Data.
Типично американският продукт е гръбнакът на американската автомобилна индустрия, осигуряващ големи части от продажбите и печалбите за General Motors, Ford и Stellantis, собственик на марките камиони Jeep и Ram. Автомобилните производители, включително американски и чуждестранни марки, са продали близо 3 милиона пикапа в САЩ миналата година, около 20% от общите национални продажби.
А шофьорите на пикапи са около два пъти по-склонни да кажат, че са републиканци, отколкото демократи, според проучване от август на Edmunds, доставчик на информация за индустрията.
Тарифната пауза дава на индустрията допълнителна свобода за дишане, за да поддържа потребителските цени стабилни поради съществуващите наличности на партиди на дилъри. Дилърът от Охайо Рет Рикарт, който продава автомобили на GM и Ford наред с други марки, изрази надежда за бърза сделка за предотвратяване на криза.
„Мисля, че няма да им отнеме месец, за да разберат как да се справят с това“, каза той, говорейки преди съобщението в сряда. „Ще бъда по-загрижен... след 30 дни.“
Тарифните заплахи на Тръмп карат производителите на автомобили и доставчиците да се замислят как биха могли да избегнат или поемат такива данъци – и колко може да им трябва, за да повишат потребителските цени. Отговорите на такива досадни въпроси могат да варират значително в зависимост от автомобилния производител в зависимост от експозицията на тях и техните доставчици на производството в Канада и Мексико.
Анализаторите от Wolfe Research прогнозираха, че тарифите ще добавят средно около 3000 долара към цената на превозно средство и около 7000 долара за модели, внесени от Канада или Мексико. Пълноразмерните пикапи имат средна транзакционна цена от около $65 000, според данни от януари на Cox Automotive.
„След като производителят започне да прехвърля тези разходи върху нас, ние няма да имаме друг избор, освен да ги прехвърлим“ на потребителите, каза Джеф Тамаров, председател на Tamaroff Auto Group, който притежава представителства на Honda и Nissan в Мичиган.
Тези допълнителни разходи ще дойдат в допълнение към вече рязко покачващите се цени на превозните средства, които започнаха да се покачват рязко по време на пандемията от коронавирус и оттогава не са намалели много. Средната продажна цена на автомобила достигна 48 641 долара през януари, според данни на Cox Automotive.
Сред марките от Детройт пикапите Chevrolet и GMC на GM, заедно с Ram на Stellantis, са по-изложени на данъците на Тръмп от Ford, защото и двете произвеждат голям брой пикапи в Мексико.
Ford произвежда своите пикапи от F-серията в Съединените щати, но също така прави някои двигатели за камиони в Канада, подчертавайки мрежата от икономическа взаимозависимост между трите търговски партньора в Северна Америка.
Почти нито едно американско превозно средство не е направено само от американски части, показват проучвания на индустрията.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▲0.21% |
USDJPY | 147.49 | ▼0.95% |
GBPUSD | 1.29 | ▼0.02% |
USDCHF | 0.89 | ▼0.57% |
USDCAD | 1.44 | ▲0.15% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 098.20 | ▼0.57% |
S&P 500 | 5 831.12 | ▼1.17% |
Nasdaq 100 | 20 550.00 | ▼1.33% |
DAX 30 | 23 394.90 | ▲0.74% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 90 365.70 | ▼0.30% |
Ethereum | 2 272.51 | ▲1.34% |
Ripple | 2.60 | ▲3.83% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 66.64 | ▲0.29% |
Петрол - брент | 69.60 | ▲0.40% |
Злато | 2 906.60 | ▼0.41% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 547.62 | ▼0.07% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.84 | ▲0.19% |
Germany Bund 10 Year | 127.56 | ▼0.24% |
UK Long Gilt Future | 92.00 | ▲0.23% |