Цветослав Цачев*, главен инвестиционен консултант, ЕЛАНА Трейдинг
Автономният транспорт е една от технологиите, които през следващите десетилетия ще промени ежедневието ни и ще има сериозни последствия върху глобалната икономика. Тестовете през последните години показаха, че сигурността е на изключително високо ниво. Оценките сочат, че те биха премахнали 90% от катастрофите, като за САЩ това означава също така и 190 милиарда долара по-малко щети и разходи годишно, включително за лечение на пострадалите.
Транспортните компании ще намалят разходите си за шофьори, а трафикът ще стане много по-ефективен, когато се автоматизира. Към тази технология трябва да прибавим и навлизането на електрическите автомобили, които заменят конвенционалните бензинови и дизелови двигатели.
Автомобилите утре
Бъдещето на автомобилите и камионите изглежда по този начин:
1. Разрешаване на автономно управление на автомобилите и камионите извън градовете, и човешки контрол в градовете
2. Масово увеличение на производството на електрически автомобили с автономно управление и разрастване на инвестициите в поддържащата инфраструктура
3. Забрана за използване в градовете на автомобилите, които не са изцяло с електрическо захранване и нямат автономно управление
Пренаселените градове и високите екологични норми ще извадят от употреба транспортните средства, такива каквито ги познаваме днес. Този процес ще продължи няколко десетилетия, но вероятно е доста по-близо, отколкото повечето хора си представят. Същото се отнася и за инвестициите, които са свързани с автоматизацията и използването само на електрически двигатели.
Финансовите ефекти ще са толкова големи, че събитията ще се развият много по-бързо от очакванията и затова си струва да се помисли за инвестиция - да се включат някои подобни компании в дългосрочен инвестиционен портфейл.
Американските примери
В САЩ предстои да бъде приет закон, който да позволи продажбата и използването на 25 000 автономни превозни средства. Той среща подкрепата на двете партии в страната, като в рамките на три години ще се увеличи броят на автономните коли до 100 000 без да е необходимо да се въвеждат допълнителни мерки за сигурност. Повечето от тях ще бъдат камиони, които ще се движат между градовете 24 часа в денонощието. Печалбите от изключването на шофьорските заплати в разходната част на транспортните компании ще бъдат много по-големи от инвестициите в оборудването. Втората компонента - електрическото задвижване, също се развива паралелно.
* По-ниската стойност е по-добра (Източник: ELANA Global Trader)
Например, новият електрически камион на щатската компания Cummins (код в ELANA Global Trader: CMI:xnys) беше представен преди Tesla (TSLA:xnas) да покаже своята концепция по-късно през този месец.
Cummins е производител на двигатели и генератори с годишен оборот над 19 милиарда долара. Компанията е разработила по-лека и компактна батерия, която позволява да се транспортира 20 тона товар на над 150 километра. Допълнителна възможност за тройно увеличение на разстоянието е чрез добавяне на дизелов генератор. Този модел все още не е предвиден за автономно движение, но вероятно много лесно може да бъде адаптиран и в това.
Alphabet (GOOG:xnas) чрез дъщерната си компания Waymo разработва технологията за автономно движение и я тества вече пет милиона километра от 2009 г. досега. Приходите и печалбите от нея ще дойдат вероятно след 2020 г. и ще растат експоненциално, докато всички автомобили вече са електрически и с автономно управление. Този сектор ще включва много технологични компании, които разработват софтуер, както за самото управление, така и за системите за мониторинг на средата и сензорите, за връзка между автомобилите и средата, за транспортни услуги и т.н. В някои от тези ниши все още може да има пространство за малки и иновативни компании, които да се разраснат много бързо с нов продукт или технологично решение. Големите играчи обаче ще определят инфраструктурата в технологията. Intel (INTC:xnas), например, купи за 15.3 милиарда долара израелската компания Mobileye, която разработва системите от сензори за визуално разпознаване и предотвратяване на произшествия. Още преди придобиването ѝ, Intel и Mobileye обявиха, че се кооперират с BMW за тест на технологията през втората половина на годината. Тези компании планират да разработят автомобил с автономно управление за масова продажба през 2021 г.
Големите компании постепенно се преориентират към новите продукти. Те не принуждават клиентите си да купуват нови електрически автомобили, за които още няма изградена инфраструктура и засега добавят сензорите за предотвратяване на произшествия само като екстри към новите си модели. Инвестициите в електрически автомобили обаче растат все повече, за да се покриват стриктните правила за вредни емисии. Столицата на Китай, например, е пословична с високото замърсяване и е пазар с потенциал за огромни продажби на малки електрически автомобили. Това ще извади електрическите автомобили от сегмента на по-скъпите и бутикови модели, които са конкурентни само благодарение на държавните субсидии.
Двете технологии - електрическото задвижване и автономното управление, ще навлязат по-осезаемо на пазара през 2020 г. Първи ще бъдат камионите без шофьор, защото транспортните фирми ще инвестират в по-малко разходи. Същото се отнася и за използването на батериите.
Покачването на цената на горивата през следващите 5-10 години ще ускори въвеждането им. Най-големите играчи са Alphabet и Intel, когато става дума за автоматизацията на управлението. Компании като Tesla и Cummins, които разработват камиони на батерии, ще са първите с печалби от електрическото задвижване. BMW и Daimler също експериментират с камиони изцяло на батерии. По-малките компании носят потенциала за по-силен растеж на приходите и от там на по-голямо поскъпване на акциите им.
Производителите имат място в портфейлите с висок рисков профил и хоризонт от поне пет години. Транспортните и спедиторски компании обаче можа да се окажат най-големите печеливши от използването на автономни камиони с електрически двигатели.
*Анализът е публикуван в блога на Елана Трейдинг
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▼0.27% |
USDJPY | 156.29 | ▲0.62% |
GBPUSD | 1.22 | ▼0.53% |
USDCHF | 0.92 | ▲0.47% |
USDCAD | 1.45 | ▲0.63% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 707.00 | ▲0.80% |
S&P 500 | 6 033.38 | ▲1.00% |
Nasdaq 100 | 21 587.30 | ▲1.68% |
DAX 30 | 21 016.80 | ▲1.20% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 104 949.00 | ▲0.50% |
Ethereum | 3 440.68 | ▲4.10% |
Ripple | 3.16 | ▼3.43% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 77.36 | ▼0.80% |
Петрол - брент | 79.52 | ▼0.53% |
Злато | 2 702.70 | ▼0.43% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.42 | ▼0.09% |
Germany Bund 10 Year | 131.78 | ▲0.16% |
UK Long Gilt Future | 91.56 | ▲0.27% |