Георги Ангелов*, старши икономист, Институт Отворено общество - София
Когато избухна скандалът „дизелгейт" в САЩ започнаха редица съдебни процеси срещу Фолксваген - включително колективни искове за обезщетения, бяха наложени и глоби. Това е важен елемент от намаляването на замърсяването - замърсителят трябва да плаща за грешките си. Обаче има и друг, по-интересен аспект.
"Дизелгейт" и неговите последствия за електромобилите
Беше сключено съдебно споразумение, според което компанията се задължава да инвестира 2 милиарда долара в инфраструктура за електрически автомобили в САЩ. Фолксваген ще построи близо 2500 зарядни станции за електромобили и ще ги оперира на търговски принцип. По този начин, компанията от една страна ще реализира приходи и печалби от управлението на тази инфраструктура, но от друга страна ще подпомогне и навлизането на електрическите автомобили и съответно ще намали замърсяването на въздуха.
Основен проблем за електрическите автомобили е липсата на достатъчно зарядни станции. Бензиностанции има на всяка крачка, докато зарядни станции за електромобили - и то бързи зарядни станции с висока мощност - са все още рядкост. И се получава омагьосан кръг: ако няма зарядни станции, няма да се продават много електрически автомобили, а ако не се продават електрически автомобили, никой няма да инвестира в зарядни станции.
Компанията Тесла решава проблема по скъпия начин: сама се е нагърбила да инвестира в зарядни станции и вече има над 7 хиляди - но те могат да се ползват само от автомобили с марка Тесла. В пазарите където има голямо навлизане на елекромобили има достатъчно частни инвестиции и се изграждат вериги от зарядни станции. Но там където няма все още голям дял на електрички има проблем. И именно този проблем се решава със споразумението с Фолксваген - вместо държавата да плаща, плаща го частна компания като част от обезщетенията за „дизелгейт".
Чрез санкции за замърсяване към частни инвестиции в зарядни станции
В Германия първоначално се направи опит нищо да не се предприема по дизелгейт, но това очаквано не беше посрещнато особено радушно от цялото общество. Някои градове обявиха, че обмислят да забранят изцяло старите дизелови автомобили, започнаха и съдебни дела, които да ограничат достъпа на такива автомобили в градове със замърсяване над нормите. Като се видя, че няма да се мине без някакви мерки, автомобилните компании седнаха на преговори с правителството и обещаха доброволна програма за изкупуване на стари автомобили и отстъпки при закупуване на нови (вкл. електрически).
Подобни програми после бяха копирани в други страни като Австрия и Великобритания. Чрез тях автомобилните компании изкупуват стари - и замърсяващи - автомобили от техните собственици и дават значителна отстъпка при покупка на нов автомобил. Така автопаркът се подновява, а замърсяването на въздуха намалява. Има и отделна програма специално за стимулиране на електрическите автомобили, като финансирането идва основно от самите автомобилни компании. Тези, които са причинили замърсяването, поемат разходите по неговото намаление. Отново - с частно финансиране, а не с държавни средства.
Ограничаването на достъпа на по-старите и по-замърсяващи автомобили се разпространява все повече. В някои градове, например в Индия, това става чрез съдебни дела, докато на други места решението се взема от местните власти. Това напомня на либертарианския подход, препоръчан от Мъри Ротбард, замърсяващите технологии да се ограничават не чрез държавно регулиране, а чрез съдебни дела. Тук е важно да се отбележи, че обикновено ограничаването на дизеловите/бензиновите автомобили е за тези градове/райони, в които замърсяването на въздуха е над здравословните норми - т.е. предимно в големите градове и мегаполиси. Там е и най-ефективно да се инвестира в електрически автобуси, което е вече масова практика в китайските градове и започва да се разпространява и в други страни.
Икономичността на батериите на електромобилите
Един от недостатъците на електрическите автомобили са батериите - защото все още са доста скъпи, макар че напоследък бързо поевтиняват. Но батерията е и предимство, защото дава възможност да се съхранява електричество, а това позволява допълнителни приходи от неочакван източник.
Наскоро в България беше представен новият Нисан Лийф, който е снабден с технологията Vehicle-to-Grid (V2G). Тя дава възможност не само батерията да се зарежда от електрическата мрежа, но и обратно - батерията да връща обратно ток в мрежата. По този начин, един автомобил може да се зарежда когато токът е евтин (например нощем) и да връща обратно енергия в мрежата когато токът е скъп (при пиково потребление). Това позволява електрическият автомобил да генерира финансов приход когато не се ползва. В същото време, по този начин електрическите автомобили не натоварват електрическата мрежа, а напротив - подпомагат балансирането и по-доброто използване на съществуващите мощности.
Няколко нови компании вече предлагат тази услуга в различни западни страни - чрез специален софтуер автоматично се управлява зареждането и връщането на електричество в мрежата според текущата цена на тока. Но това е възможно в страни където пазарът на електрическа енергия е либерализиран и съответно има съответните пазарни сигнали. Оказва се, че либерализацията на енергийният пазар е голям стимул за електрическите автомобили.
Анализът е публикуван на сайта на Експертен клуб за икономика и политика (ЕКИП)
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.03 | ▲0.26% |
USDJPY | 155.74 | ▼0.36% |
GBPUSD | 1.22 | ▲0.24% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.19% |
USDCAD | 1.44 | ▼0.18% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 685.00 | ▲0.09% |
S&P 500 | 6 029.92 | ▲0.12% |
Nasdaq 100 | 21 562.80 | ▲0.11% |
DAX 30 | 21 040.00 | ▲0.12% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 101 608.00 | ▲0.40% |
Ethereum | 3 262.01 | ▲1.63% |
Ripple | 3.09 | ▲4.94% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 77.44 | ▼0.30% |
Петрол - брент | 79.48 | ▼0.06% |
Злато | 2 702.78 | ▲0.24% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.48 | ▲0.06% |
Germany Bund 10 Year | 131.78 | ▲0.16% |
UK Long Gilt Future | 91.56 | ▲0.27% |