Снимка: БГНЕС
През октомври 2018 г., както и през предишния месец септември, регистрираните нови леки пътнически автомобили продължават да намаляват в Европейския съюз, макар и с по-бавно темпо спрямо предходния 9-ти месец на годината.
През октомври са били продадени 1 083 635 нови коли или със 7.3% по малко спрямо същия месец на миналата година, согато са били регистрирани 1 169 462 нови автомобила, показват обявените в четвъртък данни на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA). Според браншовата организация, основната причина е въвеждането на новите емисионни стандарти WLTP от 1 септември. В резултат на това търсенето на нови автомобили спадна в повечето държави от ЕС миналия месец, включително и на петте основни пазари. От АСЕА уточняват, че през летните месеци, преди WLTP* стандарти да влязат в сила, продажбите са били много висок.
Това се потвърждава от данните за 10-те месеца на настоящата година. От началото на 2018 г. са били продадени 13 036 382 нови автомобила или с 1.6% повече спрямо същия период на миналата 2017 година, когато са били регистрирани 12 828 113 нови автомобили, сочат още данните на АСЕА.
През септември, също заради WLTP стандарти, продажбите са спаднали повече - с 23.5%, припомнят от АСЕА.
Динамика на продажбите на нови автомобили в ЕС
Срив на българския пазар
За българския пазар може да се каже, че продажбите през октомври са се сринали. У нас през десетия месец на 2018 г. са регистрирани 2 562 нови коли или с 14.6% по малко спрямо октомври 2017 г., когато са продадени 3000 нови леки возила. Докато за 10-те месеца - от началото на годината, спрямо същия период на 2017 година, има ръст от 15.6 на сто. Според данните на АСЕА, от януари до края на октомври 2018 г. в България са регистрирани 29 005 нови коли, а за същия период на 2017 година - 25 098 возила.
След нас по срив на продажбите са само три страни в ЕС: Белгия (-15.2%), Швеция (-28.1%) и Румъния (-32.9%), която отчита най-голям спад на регистрираните нови автомобили в ЕС през октомври.
Отличниците
В същото време от всички 28 страни-членки на ЕС, само три отчитат положителни продажби: Хърватия (+10.3%), Гърция (+13.0%) и Литва (+21.9%).
Петте големи пазара
От данните на ACEA става ясно, че през октомври и петте водещи европейски автомобилни пазари са отчели нови понижения при продажбите:
- Германия спад със 7.4% (продадени 252 628 нови автомобила през октомври 2018, спрямо 272 855 през октомври 2017 г.);
- Италия също понижение със 7.4% (146 655 спрямо 158 417);
- Испания отчита 6.6% спад (146 655 спрямо 158 417);
- Великобритания 2.9 на сто понижение (153 599 спрямо 158 192) и
- Франция спад с 1.5% (173 798 спрямо 176 492).
Затова път от началото на година до 31 октомври 2018 година на три от петте пазара отчетен ръст на продажбите спрямо същия период на 2017 година: лидер е Испания с повишаване на регистрираните нови автомобили през периода януари - октомври с 10.0%, следвана от Франция (+5.7%) и Германия (+1.4%).
Регистрацията на нови автомобили олаче в Италия се свива с 3.2%, а във Великобритания - със 7.2 на сто.
Производители и марки
С най-голям спад на продажбите на нови автомобили през октомври (-21.5%) отчита германският автомобилен производител Volkswagen Group, като по марки ситауцията е следната: Porshe (спад с 64.1%), Audi (-53.9%), Volkswagen (-14.8%), Seat (-13.7%) и Skoda (-0.1%). И въпреки че германският гигант запазва лидерската си позиция по пазарен дял, през октомври 2018 г. той е спаднал до 20.8% от 24.5% година по-рано.
На второ място по понижение на продажбите (спад с 14,9%) е френската Renault Group, която произвеждаща марките Renault и Dacia. Следва италианската FCA Group (-13.6%), която произвежда Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Lancia/Chrysler и др. Сравнително малко са спаднали регистрациите на нови автомобили на френската PSA Group (-0.7%), която произвежда марките Peugeot, Opel и Citroen.
За първите десет месеца на 2018 година продажбите на автомобили от Volkswagen Group са увеличени с 2.9% спрямо същия период на 2017 година, което е показателно, според наблюдатели на пазара на автомобили, че водещият европейски производител се възстановява след скандала с фалшивите тестове на отделяните вредни газови емисии от дизеловите автомобили от всички марки на Volkswagen Group.
Своеобразен рекордьор за 10-те месеца от началото на годината е PSA Group с ръст на продажбите от 42.2% спрямо януари-октомври 2017 година. Следва Renault Group (+4.5%). Италианската FCA Group и германския производител Daimler са на минус, съответно (-1.9%) и (-3.3%). Третият германски производител на автомобил BMW Group e с минимален ръст от 0.03 на сто.
* WLTP е абревеатурата на Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, което означава "световно хармонизирана изпитателна процедура за леки и лекотоварни автомобили". Всъщност новите стандарти за вредни емисии описват новата изпитателна процедура, според която се установяват разходът на гориво и вредните емисии на новите автомобили. WLTP е в сила от 1 септември 2018 година.
Още по темата:
България и още 8 страни от ЕС искат забрана за износ на стари коли
Ускорен ръст на продажбите на нови коли в ЕС и България през юни
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.05 | ▼0.25% |
USDJPY | 155.80 | ▲0.25% |
GBPUSD | 1.27 | ▼0.25% |
USDCHF | 0.89 | ▲0.36% |
USDCAD | 1.40 | ▲0.07% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 44 226.70 | ▲0.20% |
S&P 500 | 6 023.12 | ▲0.06% |
Nasdaq 100 | 21 172.40 | ▲0.04% |
DAX 30 | 19 357.00 | ▲1.57% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 91 037.00 | ▲0.52% |
Ethereum | 3 188.24 | ▼0.15% |
Ripple | 0.72 | ▲4.22% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 68.96 | ▲1.61% |
Петрол - брент | 72.96 | ▲1.35% |
Злато | 2 556.18 | ▼0.59% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 536.38 | ▼0.95% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 109.42 | ▲0.05% |
Germany Bund 10 Year | 131.93 | ▲0.29% |
UK Long Gilt Future | 93.30 | ▲0.10% |