Случващото се при акциите на Lyft идва да напомни на инвеститорите един основен урок, когато става въпрос за инвестиране в дългоочаквани първични публични предлагания. А именно - направете си собствено проучване и не се доверявайте на масовата истерия или се пригответе за загуби.
На фона на ръста на фондовите пазари вчера, акциите на Lyft се понижиха с около 11% до 68.01 долара при затварянето. За сравнение първата сделка, при която се изтъргуваха книжата на компанията в петък бе при ниво от 87.24 долара за брой.
Другото основно послание за инвеститорите от случващото се с акциите на Lyft е - бъдете готови за волатилност, когато търгувате с акции на нови компании.
Експертите припомнят още, че когато акциите на една компания с IPO завършат на върха си, в първия ден на търговия, това обикновено не е добър симптом за последващото им движение. И акциите на Lyft доказаха именно това.
След като преспаха през уикенда, инвеститорите явно започнаха да си задават отново въпроси, свързани с Lyft. И най-вече - какъв ще е пътят на компанията към рентабилността, стабилен ли е бизнес-моделът й и ще издържи ли теста на времето и т.н.
„Разбираме вълнението около Lyft, предвид големия потенциален пазар на споделени пътувания и все още ниската степен на проникване. Въпреки това, ние просто трябва да погледнем твърде далеч с твърде много големи предположения, за да направим правилни прогнози и предложения за движението на акциите. Ключовите въпроси включват - ограничена видимост по пътя към рентабилността; устойчивостта на ръста на приходите; мащаба на инвестициите във велосипеди, скутери и автомобили, които се управляват самостоятелно; финансовата оценка и др.”, коментира Джейк Фулър, анализатор в Guggenheim.
Докато Lyft отчита ръст в продажбите си от два пъти, до 2.2 млрд. долара през 2018 г., загубата е в размер на около 911 милиона долара. Нещо повече, финансовият резултат на компанията през изминалата година се влошава - до 977.8 милиона долара, спрямо 708.3 милиона долара година по-рано.
Компанията набра 2.3 млрд. долара в първичното си публично предлагане, като продаде акции по 72 долара всяка. Пласирани бяха около 32.5 милиона акции на компанията.
Чрез акции от клас "Б", които носят 20 гласа за всяка обикновена акция, съоснователите Логан Грийн, който е главен изпълнителен директор, и заместник-председателят и президент Джон Зимър ще имат около 49 процента от правата на глас, според заявлението за първично публично предлагане.
Инвеститорите обаче, трябва да са напълно наясно, че е трудно да се оцени високорискова компания с големи загуби, като Lyft. Традиционното съотношение цена-печалба не работи при подобен род компании. Трейдърите не бива да се съсредоточават само върху това.
Много по-важно е да решат сами за себе си, дали смятат, че бизнес-моделът на компанията ще е успешен и ще намери ли сили тя да се пребори с големия си конкурент Uber, който също съвсем скоро ще стане публична компания.
Още по темата:
Lyft започва да се търгува от днес - ето какво трябва да знаете!
Топ 10 на най-големите IPO-та в света
Едно от най-големите IPO-та ще се случи през тази година