Slack подаде молба за IPO в петък, а в документацията си нарече Microsoft най-големия си конкурент. Анализаторите са загрижени за шансовете на Slack да успее в борбата с най-голямата по пазарна капитализация компания в света, предвид на това, че все по-големи компании използват Microsoft Office 365, който включва Microsoft Teams, собствена концепция за приложение за чат на работното място.
Анализаторите предупреждават, че Slack може да тръгне по пътя на Snapchat, който започна с един тласък от инерция, който бе използван от най-голямата социална мрежа в света - Facebook, приложила концепцията в собствения си Instagram.
Но според анализаторите не всичко е загубено: ако Slack може да докаже, че може да намали загубите си, да увеличи своите потребители и да изгради нови възможности, то компанията може да е добър избор, дори въпреки жестокия натиск от Microsoft.
Най-голямата софтуерна компания в света обаче, не е единственият конкурент на Slack. Компанията също така определя Google, Cisco и Facebook като конкуренти, както и съществуващи възможности на някои имейл приложения.
Slack, приложението за чат на работното място, оценявано според експерти на около 7 милиарда долара, подаде заявление за първично публично предлагане в края на миналата седмица.
"Очакваме конкуренцията да се увеличи в бъдеще от утвърдени конкуренти и нови участници на пазара, включително и утвърдени технологични компании, които преди това не са влизали на пазара", се казва в документацията на Slack.
Въпреки това, експерти от Business Insider разговаряха с пазарни анализатори, които изразиха загрижеността си относно способността на Slack да се конкурира с Microsoft и другите технологични титани. Някои от тях направиха паралел със Snapchat - който имаше силен импулс, но бе последван от Facebook.
В момента над 500 000 организации използват Microsoft Teams, приложение алтернатива на технологичния титан на Slack, която се доставя с някои версии на пакета Microsoft Office 365 за бизнеса.
Докато Microsoft не разкрива колко са действителни потребители на приложението, търговските версии на Office 365 са имали 155 милиона потребители към октомври. За сравнение Slack посочи наличието на 85 000 платени клиента и 10 милиона ежедневни активни потребители.
"Преодоляването на тази пропаст ще бъде "монументално предизвикателство" за Slack", казва Даниел Нюман, главен анализатор и основател на Futurum Research,.
"Ако Slack се окаже под натиск, те са изправени пред огромен конкурент с много продукти, които показват непрекъснат растеж" каза Нюман пред Business Insider. "Аз съм малко мечи настроен за Slack."
„Огромен рисков фактор“
Патрик Мурхед, президент и главен анализатор на Moor Insights & Strategy, смята, че Slack може да се съревновава с Microsoft в набирането на малки клиенти. Въпреки това, тъй като Office 365 е толкова популярен в най-големите предприятия, повечето от тези компании ще изберат да използват включените екипи на Microsoft, вместо да преминат към Slack.
Мурхед нарича Microsoft и неговото присъствие в предприятието "огромен рисков фактор" за Slack, който ще "спъне" потенциала за растеж на компанията.
Това е подобно явление като това, което се случи с компаниите за съхранение в облака като Box и Dropbox, казва Мурхед. След като Microsoft и Google започнаха да обединяват облачните си технологии с продуктите си за продуктивност, това е отнело част от блясъка на популярните преди това компании.
Нюман казва, че е "нервен" за това дали Slack може да се възползва от предимството си. Двамата с Мурхед независимо сравниха Slack и Snapchat.
"Snapchat беше супер уникален, когато за първи път излезе, но тогава Instagram и Facebook отнесоха много от неговия растеж", каза Мурхед. - "Не е непременно нещо уникално".
Съгласно подадената заявка, Slack е губил пари през последните три години. Компанията отчита нетна загуба от 146 милиона долара при 105.2 милиона долара приходи за своята фискална 2017-та година, нетна загуба от 140 милиона долара при приходи от 220.5 милиона долара за 2018-та година и загуба от 138.9 милиона долара при приходи от 400.6 милиона долара за фискалната 2019-та.
Тази серия може да продължи, тъй като Slack планира да наеме повече служители, да разшири партньорствата си и да инвестира в своя продукт.
"Очакваме да продължим да понасяме нетни загуби в обозримото бъдеще и може да не постигнем или да поддържаме рентабилност в бъдеще. Тъй като пазарът на Slack, както и функциите, интеграциите и възможностите, които предлагаме в Slack, бързо се развиват и все още не са широко приети, за нас е трудно да предвидим бъдещите си резултати от операции, или ограниченията на пазарните ни възможности", се казва в документацията на компанията.
Не всички са толкова скептични. Даниел Айвс, управляващ директор на Wedbush Securities, казва, че вижда Microsoft като по-скоро "тангенциален конкурент" на Slack. Според него има място компаниите да използват Slack съвместно с Office 365. Той добавя, че Slack е "най-отпред и в центъра" на пазара на корпоративни софтуерни облачни технологии.
"Има огромна възможност за растеж, в която Microsoft се конкурира, но Slack се развива в различен ъгъл", коментира Айвс пред Business Insider. "В момента това е достатъчно голям океан за две птици. Виждам това по-скоро като фонов шум и като потенциален конкурент, а не като реална заплаха. Виждам ги като в отделни алеи на магистралата".
Още по темата:
Uber може да бъде оценена на между 80 и 90 милиарда долара
Microsoft надхвърли пазарна оценка от 1 трилион долара
Най-очакваните технологични IPO-та през 2019-та година
Защо да пропуснете IPO-то на Uber?