Манията по компаниите за споделено пътуване приключи. Uber проведе IPO през изминалата седмица - в долния ценови диапазон, а акциите й се понижиха в първия си ден на търговия в петък, като загубиха 7.6% от стойността си, давайки оценка за бизнеса от 69.71 милиарда долара.
Същия ден, първите си тримесечни резултати, като публична компания оповести и Lyft. Тя проведе своето първично публично предлагане през март, а след успешния дебют на акциите в първия ден на търговия, бележат непрестанен спад от тогава. В петък, акциите на Lyft регистрираха понижение от 7.4%, с което пазарната й оценка възлезе в размер на едва 14.6 милиарда долара.
Lyft успя да надмине прогнозите за първата четвърт на 2019 г., като отчете приходи от 776 млн. долара, на фона на очакваните 739.4 млн. долара. Това обаче, не бе достатъчно да неутрализира сериозните загуби на компанията, които възлязоха на 1.14 млрд. долара, или 9.02 долара на акция. Анализаторите очакваха загуба от едва 1.81 долара на акция.
Lyft се опита да успокои настроенията на инвеститорите с големи обещания за бъдещето, насочвайки прогнозите за приходи през второто тримесечие в диапазона между 800-810 млн. долара. Приходите за цялата година се очаква да възлязат на 3.3 млрд. долара.
Компанията също така твърди, че 2019 г. ще отбележи критична точка на инфлексия, като нетните загуби се очаква да се понижават от 2020-та г. нататък. Как точно Lyft възнамерява да постигне този подвиг остава нещо загадъчно, като се има предвид, че неговият бизнес модел, подобен на този на конкурент Uber Technologies Inc (UBER), показва силни признаци на структурна нерентабилност.
Залозите на компанията на автономни автомобили В отговор на въпроси относно основния си бизнес модел, Lyft се опита да отклони вниманието към бъдещето, в което ще може да работи много по-евтино благодарение на появата на автономни превозни средства.
По време на първия си тримесечен отчет, Lyft рекламира връзката си с Waymo, дъщерното дружество на Google за автономни автомобили. Според Lyft, скоро ще си партнира с Waymo, за да постави десет автономни автомобила за наблюдение на пътя.
Оценката на Lyft изглежда се основава повече на пробиви в автономията, отколкото на някакво смислено подобрение на икономиката на предлаганите от човека услуги, според пазарни наблюдатели.
И докато някои инвеститори "купуват" тази история, автономните автомобили все още изглеждат, като много далеч от реалността. Самият Waymo признава, че истинските автомобили, които се управляват самостоятелно, са повече от десетилетие напред в бъдеще.
Lyft е много трудна компания. Нейният бизнес модел изглежда фундаментално погрешен, базиран на продажбата на услуги на потребителите с отстъпка, с надеждата, че един ден ще може да увеличи доходите си въз основа на мащаба и пазарния дял. И все пак, много по-големият Uber досега не успя да постигне такива подобрения, нито е вероятно да го направи в светлината на конкурентната пазарна среда.
Залагането на бъдещите ползи от автономията има малко повече смисъл от гледна точка на инвестициите. Докато връзката с Waymo подкрепя перспективите на Lyft да бъде победител един ден, тази възможност е най-малко десет години напред, ако изобщо се случи.
Изглежда, че в обозримо бъдеще Lyft ще остане дълбоко нерентабилна компания. Тя неизбежно ще трябва отново и отново да се връща на капиталовите пазари, за да подхранва ненаситния си глад за пари. До кога инвеститорите обаче ще са склонни да наливат в "бездънната яма" е съвсем друг въпрос.
Още по темата:
Uber избра възможно най-лошия момент за IPO-то си
Uber може да бъде оценена на между 80 и 90 милиарда долара?
Uber с рекордна инвестиция за подразделението си за автономни автомобили