Netflix Inc. шокира инвеститорите, като съобщи за спад в клиентите си в САЩ и много по-бавен растеж в чужбина, пораждайки опасения, че стрийминг гигантът губи инерция, точно когато конкурентите се подготвят да нахлуят.
Акциите се сринаха с 13% до 314 долара в края на търговията, след като Netflix съобщи за загубата на 130 000 клиенти в САЩ - в резултат на по-високите цени и ниския брой нови телевизионни шоута.
През периода компанията е регистрирала 2.8 милиона абонати в международен план, което е приблизително половината от прогнозираното от компанията.
"Netflix има труден път напред, с надигаща се конкуренция и премахване на популярно съдържание", каза Ерик Хагстром, анализатор на EMarketer Inc. Но по-сериозен брой нови програми през текущото тримесечие може да помогне за привличането на бивши абонати, каза той.
Тримесечието представлява най-лошото представяне за Netflix от 2011 г., когато компанията раздели с бизнеса си за отдаване под наем на DVD-та по пощата от своя стрийминг бизнес. Този ход повиши цените за клиентите и доведе до загуба на повече от 800 000 абонати в САЩ.
Netflix заяви, че по-слабите от очакванията данни са по-скоро еднократен шум, отколкото дългосрочен проблем. Второто тримесечие обикновено е било най-слабото време на годината. Инвеститорите обаче е добре да имат предвид, че компанията пропусна прогнозата си през три от последните четири години.
Netflix се очаква да добави 7 милиона абонати през текущото тримесечие, отчасти благодарение на връщането на топ шоуто „Странни неща“ и „Оранжевото е новото черно“.
"Нашата позиция е отлична", каза главният изпълнителен директор Рийд Хейстингс по време на видеоконференция в сряда. „Изграждаме невероятни възможности за съдържание. Нашият продукт никога не е бил в по-добра форма."
Слабите резултати за второто тримесечие обаче, подновява загрижеността на инвеститорите за големите разходи на компанията и ниската рентабилност. Netflix отдели повече от 3 милиарда долара за програмиране през тримесечието и още 600 милиона долара за пускането им на пазара. Компанията е похарчила 594 милиона долара повече, отколкото е взела, и ще трябва да събере средства за финансиране на новите шоута.
Инвеститорите приемаха високите разходи и дълг, докато клиентите растяха с рекордна скорост. Но загубата на абонати в САЩ може и да променит тяхната позиция и да постави компанията в неизгодна позиция.
Компанията прогнозира, че може да достигне до 90 милиона клиенти в САЩ, в сравнение с 60.1 милиона в момента.
По-малко от прогнозираните 4.7 милиона абонати са регистрирани и на международните пазари. Европа, Латинска Америка и Азия са основните движещи сили за привличането на клиентите на Netflix през последните години и растежът трябва да се поддържа, ако компанията иска да оправдае високата си оценка, според пазарни наблюдатеали.
Netflix въвежда по-евтин пакет за мобилни устройства в Индия, за да привлече клиенти на голям пазар с висока чувствителност към цената.
Анализаторите очакват компанията да има блокбъстър втората половина заради тежкия график, който включва нов сезон на “The Crown” и филми на режисьорите Мартин Скорсезе и Майкъл Бей. Дори и след забавянето през последното тримесечие, Netflix все още смята, че може да има най-добрата си година на растеж на клиентите през 2019 година.
Но конкуренцията идва. Walt Disney Co. и Apple Inc. планират да въведат услуги за стрийминг тази година, докато предложенията от Comcast Corp. и AT&T Inc. пристигат през 2020 година.
„Видяхме предварителен преглед на следващата година с това тримесечие“, каза Пачър в интервю за телевизия Bloomberg. "Следващата година ще имат няколко тримесечия, където ще загубят абонатите си."
Друго предизвикателство: Продуцентите си възвръщат права на програми, които са популярни в Netflix, включително „Приятели“ и „Службата“. Това ще принуди Netflix да разчита още повече на оригиналните си продукции.
Усулията на компанията на този етап да успешни. Нейни ориганални сериали спечелиха 117 номинации за наградите Emmy за 2019 година. Но повторенията на стари предавания все още представляват по-голямата част от гледането.
Забавянето на потребителите засенчи тримесечните финансови резултати на компанията. Печалбата за второто тримесечие падна до 60 цента на акция, но се оказа над средните очаквания на анализаторите за 5 цента. Приходите от продажби са се повишили с 26% до 4.93 милиарда долара.
Още по темата:
Най-печелившите щатски компании за дрехи
Как да инвестирате в среда на висока волатилност?
Бик, или мечка - ето как да изберете страна!