Amazon (AMZN) изнесе смесени резултати за второто тримесечие в четвъртък, което изпрати акциите им надолу с 2% по време на извънборсовия пазар до нива от 1 972.82 долара. Разходите свързани с инициативата на компанията за еднодневна доставка са наранили печалбите, но приходите са превишили средните прогнози.
Ето какво съобщи гигантът за електронна търговия:
Приходи: 63.4 млрд. долара, при очаквания за 62.46 млрд. долара
Ревизирана печалба: 5.22 щ.д. на акция, по-ниска от консенсуса за 5.57 щ.д.
Компанията прогнозира приходи между 66 и 70 милиарда долара за текущото тримесечие и оперативен доход между 2.1 и 3.1 милиарда долара.
За приходите за третото тримесечие: 66 милиарда долара до 70 милиарда долара.
Финансовият директор на Amazon Брайън Олсавски казва, че компанията е похарчила повече от 800 милиона долара, които преди това е прогнозирала, за изграждането на еднодневната доставка при премиерата й през тримесечието.
Той добави, че целта няма да бъде постигната през следващите няколко месеца, но Amazon е решена да продължи да инвестира в нея през следващите няколко тримесечия.
"Милиони повече еднодневни пакети излязоха през това тримесечие в сравнение с последното тримесечие", каза той пред репортери в четвъртък. Компанията твърди, че безплатната еднодневна доставка е на разположение на членовете на Прайм за повече от десет милиона позиции.
Amazon за първи път обяви инициативата по време на последния си приход. Анализаторите смятат, че този ход, макар и скъп, може да вдигне премиум членството и да предложи конкурентно предимство.
Второто тримесечие беше „негативно повлияно от компресирането на маржовете в Северна Америка поради инвестициите в доставка за следващия ден, които продължаваме да вярваме, че са пример за краткосрочна болка, но за дългосрочна печалба“, каза анализаторът Чарли O. Ший.
Бързата доставка „е необходима стратегия, за да се конкурира компанията с предимствата предоставяни от традиционните ритейлари”, добави още Ший.
Търговското събитие Prime Day, което Amazon провежда от 15 до 16 юли, не бе отразено в текущия отчет, но според данни на компанята по време на деня са изпратени 175 милиона единици.
Високодоходният сегмент за облачни технологии - Amazon Cloud Services (AWS) нарасна с впечатляващите 37%, но малко по-малко от очакванията. От физическата страна на магазините, въпреки продължаващите промоции в Whole Foods Stores и новите отворени магазини Amazon Go, продажбите просто не се променят спрямо преди една година.
Анализаторите се надяват, че разширяването на маржовете на големите двигатели на печалбата на компанията, включително таксите за реклама и услуги на AWS, може да компенсира тежките разходи за еднодневна доставка.
"Историята на последните няколко тримесечия на Amazon продължава с натрупване на растеж в по-печелившите бизнес линии като облак и реклама", казва Андрю Липсман, главен анализатор на eMarketer. "Въпреки това скорошните признаци за намаляване на темповете на растеж в тези сегменти - в допълнение към растежа на електронната търговия, които сега само леко изпреварват цялостния сектор - могат да повлияят на приходите за второто тримесечие."
Инвеститорите също ще наблюдават регулаторния проблеми на компанията. Федералната търговска комисия стартира антитръстови разследвания за технологични гиганти, включително към Facebook, докато американското министерство на правосъдието заяви, че преразглежда онлайн услугите на дребно, но не споменава Amazon по име.
По-рано този месец Европейската комисия започна антитръстово разследване дали Amazon „злоупотребява“ с ролята си на доставчик на пазара, като използва собствени данни, събрани от продавачи от трети страни, за да се конкурират с тях.
Такива разследвания, които обикновено отнемат много време за разгадаване, потенциално биха могли да доведат до формални такси, глоби или необходими промени в бизнес модела на Amazon. Олсавски отказа да коментира регулаторни въпроси, като заяви, че насоките за следващото тримесечие не включват никакви санкции или въздействие от регламентите.
„Ние смятаме, че Amazon може потенциално да излезе от определени категории или да преобразува доставчици в 3P продавачи, за да смекчи регулаторните въпроси“, пишат анализатори от Bank of America Merrill Lynch.
Още по темата:
Стивън Мнучин: Amazon унищожи търговията на дребно в САЩ
Как Amazon завладя света за 25 години?
Amazon изправена пред антимонополно разследване в САЩ