Твърденията на опозицията за спестени 40 млн. лв. в БДЖ всъщност са 15 млн. лв. оперативна загуба на дружеството към момента и 25 млн. лв. за ремонт на подвижния състав. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на днешното правителствено заседание. При обсъждането на темата той посочи, че има предписание за спиране на 32 локомотива, защото не са ремонтирани и са опасни за хората.
Поводът за изявлението на Московски е интервюто на бившия министър на транспорта Петър Мутафчиев пред bTV, в което той казва, че фиктивната причина за съкращаването на влакове и служители в БДЖ е намалената субсидия или по-точно въпросните 40 милиона лева, за които говорят от ръководството на железниците. „Факт е обаче, че реално парите за тях на обща основа не са намалени, а просто тези 40 милиона лева са пренасочени за изплащането на част от дълговете на дружеството", подчерта Петър Мутафчиев и допълни, че за година и половина задълженията на БДЖ са били намалени от над 700 милиона до към 565 милиона лева.
Мутафчиев призна, че пътникопотокът в железниците намалява и приходите от билети от 90 са спаднали на 70 милиона лева, но той опроверга информацията, заявена от изпълнителния директор на БДЖ Владимир Владимиров, че загубите в железниците, когато той е поел ръководството на националния превозвач, са били в размер на 70 милиона. Мутафчиев посочи, че загубите на „Пътнически превози" тогава са били в размер на малко над 3 милиона лева.
В отговор транспортният министър Московски обави, че ще покани Мутафчиев за управител на „Пътнически превози" и ако успее да се вмести в бюджета на БДЖ, който е 140 млн. лева, ще си подаде оставката.
По време на правителственото заседание министър Московски подчерта, че въпреки разреждането на движението на влаковете, няма дестинация, която да е останала без железопътен транспорт.
На заседанието премиерът Борисов препоръча на Московски е екипа на БДЖ да се срещнат със синдикатите и с железничарите. „Действително има влакове, които возят по пет-шест човека, а сто тона ги разкарват напред-назад. Алтернативен транспорт, ако има, ще е по-евтино или съответно има места, където трябва да се разредят. Линия по линия гледайте, защото много е лесно така да се изказваш, да кажеш „свикнали сме да има влакове". Между другото, аз и за Банкя като го гледам, вътре има не повече от 10-15 души и пътуват непрекъснато", посочи Борисов.
По-късно в Народното събрание министър-председателят в рамките на парламентарния блиц контрол обяви, че е е възложил на финансовия министър Владислав Горанов и на транспортния Ивайло Московски да гледат още веднъж схемите и да се срещнат със синдикати и браншови организации във връзка с проблемите в БДЖ.
По думите на Борисов там, където е възможно, ще се редуцира броят на влаковете, разписанието, а където е възможно ще се ползва друг транспорт.
„Иначе всички данъкоплатци плащаме 10 човека да се возят във влак", мотивира се премиерът.
Бойко Борисов предложи в Комисията по транспорт да се проведе още веднъж диалог с общините. „Година след година в този сектор, поради липса на реформи и липса на добро управление са се трупали огромни задължения", припомни премиерът. Той посочи отново взетите преди години влакове без да са платени, а сега се налага да се отделят пари и за тях.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.899230 |
GBP | 2.315880 |
CHF | 2.082000 |