Автомагистрала „Хемус" ще бъде изградена, но не с европари, а със средства от държавния бюджет, от свръхприходите от ефективната борба с контрабандата. Това обясни в ефира на Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Тя подчерта, че процедура за избор на изпълнител на АМ „Хемус" ще бъде обявена, веднага след като окончателно приключи настоящата, а индикативната стойност на проекта е била по-ниска от реалната, защото „Националната компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) е изчислила индикативния бюджет за спрения вече търг без реален идеен проект". По този начин тя опроверга появилите се в някои медии информации, че още днес ще бъде обявена новата обществена поръчка за избор на изпълнители.
По думите на министър Павлова, обявеното вчера от премиера Бойко Борисов замразяване на избора на изпълнител се наложило, тъй като ще има промени в процедурата. „Одобрените два консорциума са кандидатствали, когато все още е имало възможност „Хемус" да се строи с пари от Брюксел. Сега обаче трябва да се обяви нова обществена поръчка за реализация на проекта със средства от държавния бюджет, които ще са около 800 млн. лева. Процедурата, протекла досега, е напълно законосъобразна", категорична бе министър Павлова. Тя уточни, че като се говори за ресурс от 800 млн. лева, които да се вземат от бюджета, „не искаме да оставяме и сянка на съмнение, че нещо е скрито, задкулисно".
По повод обяснението на премиера, че процедурата е замрзана и защото той не иска остава съмнения, че спечелилите поръчката компании са победители, защото зад тях стоят определени политически и бизнес фигури, Лиляна Павлова коментира: „Не искаме да остане сянка на съмнение. Правят се опити да ни пришиват към определени кръгове или лица, защото така е удобно. Целта е да се дестабилизира правителството."
Павлова припомни, че в търга миналата година са участвали 11 компании и всички са подали финансови оферти, които са проверени и са правно издържани. Само турската компания „Ташяпъ Иншаат" е била отстранена, защото офертата ѝ не е отговаряла на изискванията за процедурата. Другата отстранена компания пък - NGE Contracting, пък не била обосновала цената си, която е с над 20 на сто по-ниска от средната.
За разликите между анонсираната от НКСИП цена и предложените от кандидатите министърът обясни още, че по трасето ще има 3 големи тунела с по две тръби и с дължина по 3 км в посока, 3 големи виадукта, много пътни възли, повече от 30 подлеза и надлеза освен линейната част. "Линейната част можем да изчислим на километър, но когато говорим за тежък пресечен терен, съоръженията на квадратен или линеен метър изчислени са 10-20 пъти по-скъпи от магистралата", подчерта Павлова.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.888410 |
GBP | 2.313140 |
CHF | 2.074710 |