Правителството обяви концесия за Летище София за срок от 35 години, заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след днешното правителствено заседание. Той уточни, че от концесионера ще се иска голямо авансово концесионно заплащане в началото на договора. По думите на министъра, има заложена инвестиционна програма, има заложена годишна концесионна такса, има разпределение в годините на видовете инвестиции.
Московски очаква нетният ефект за държавата от целия пакет от концесията да бъде около 1,2 млрд. лв. за целия период. По думите на министъра, потенциалните кандидати за концесията са почти всички големи европейски и неевропейски оператори на летища.
„Молбата ми е да имате търпение през следващите десетина дни, тъй като по регламент и директива сме в хипотезата на действащ регламент на Закона за концесиите от 18 април, а в чл. 33 пише, че обявленията за възлагане на концесия не се публикуват на национално равнище преди официалното им публикуване от службата на ЕС. Може би в рамките на седмица или до десетина дни тя ще публикува обявлението, така че от там ще може да се информирате най-детайлно за условията на концесията, но те не са по-различни от това, което многократно съм обявявал пред вас през последните седмици и месеци", заяви транспортният министър, цитиран от Агенция „Фокус".
Той обясни, че обявленията за възлагане на концесията не се публикуват на национално равнище преди официалното им публикуване от службата на ЕС-Official journal на ЕК. „Детайлите не са много по-различни от това, което съм обявявал многократно в предните месеци като концепция", допълни Московски.
На въпрос дали все още държи на идеята си парите от концесията да отидат за стабилизиране на БДЖ, Московски бе категоричен: „Това беше стратегията от самото началото, когато се реши за тази процедура. Това е процес, който върви в няколко направления. В момента сме в процедура в Брюксел по нотификация на държавна помощ за БДЖ. Физически дори да разполагаме с необходимите пари за погасяване на задълженията, ако нямаме тази нотификация, е нарушение и нерегламентирана държавна помощ. Затова тези процеси ще се движат паралелно."
Министър Московски съобщи, че срокът за подаване на документи на оферти за концесията ще бъде до края на септември и допълни, че е 90% сигурен, че дотогава ще има и одобрена нотификация така, че когато приходът стане факт, да има разрешението и възможността да бъде предоставен на БДЖ, което да си разплати задълженията.
Чрез предоставянето на летище София на концесия се цели да бъдат привлечени частни инвеститори в процеса на развитие на летищната инфраструктура в България и да се оптимизират летищните услуги. Концесията ще спомогне за достигане на заложените международни стандарти и категории, трансфер на управленско ноу-хау, генериране на трафик и развитие на търговските дейности в региона.
Откриването на процедурата за предоставяне на концесия на летище София е част от Стратегията за развитие на транспортната система на Република България до 2020 г.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |