Според информация, получена от Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол, към момента няма заявен инвеститорски интерес за приватизация на „БДЖ-Товарни превози" ЕООД. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски на брифинг днес, след проведена среща с ръководствата на синдикалните организации и на националния железопътен превозвач.
Министър Московски коментира, че освен приватизацията на дружеството, в Стратегията за развитие на железопътния транспорт е заложена и втора алтернатива за оздравяване на „БДЖ-Товарни превози" ЕООД, а именно да продължи да съществува като държавна компания.
Министърът подчерта, че МТИТС няма отношение към назначаването и освобождаването на персонал в дружествата от системата. Всяко от тях има ръководство, което взима тези решения. Тиражираните в публичното пространство цифри, касаещи служителите, са заложени в предварителни разчети и не могат да бъдат обявявани като категорични, коментира още министърът. Ръководството на „Холдинг БДЖ" ЕАД ще работи със социалните партньори, за да бъде намерен оптималният вариант за преструктуриране и оздравяване на жп дружеството, превозващо товари. Крайната цел е то да бъда едно работещо предприятие, добави Московски. Той бе категоричен, че процесът ще протече с минимален ефект върху хората, работещи там.
Стратегията е изпратена в Брюксел и очакваме нотификация за държавна помощ, за да можем да използваме приходите от концесията на летище София за погасяване на дълговете на пътническия жп превозвач, като в рамките на 4-5 месеца ще получим отговора на ЕК, каза още Ивайло Московски и припомни, че документът беше подкрепен от всички членове на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание.
По време на разговори с министър-председателят Бойко Борисов и финансовия министър Владислав Горанов, взехме решение да търсим вътрешен ресурс за погасяването на дълговете на железницата, каза Московски. По думите му, тези заеми не са държавно гарантирани, но сега се налага да бъдат платени, въпреки че отговорността за огромната задлъжнялост на дружеството не е по вина на сегашното ръководство. Именно затова е взето решението приходите от концесията на летище София да бъдат пренасочени от Сребърния фонд за изплащане на дълговете, като това е заложено в чл. 101 в Закон за държавния бюджет за 2016 г.
Изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ" ЕАД Владимир Владимиров съобщи, че общата задлъжнялост на дружествата е намаляла от 850 млн. лв. през 2009 г. на 458 млн. лв. през 2016 г. Дълговете към кредиторите за същия период са намалели от 641 млн. лв. до 245 млн. лв. към днешна дата. Владимиров допълни, че тенденцията за финансовото състояние на „БДЖ-Товарни превози" също е положителна, въпреки намаляването на пазарния му дял. По отношение на оптимизацията на дейностите, Владимиров съобщи, че има различни варианти и служителите могат да бъдат пренасочвани или към други държавни компании, или частни фирми, но все още всичко е в процес на обсъждане.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |