Законови промени ще спестят още 50 млн. лв. от сметката за тока. Управляващите добавят нови законови текстове, които да ограничат разходите в енергетиката. От ГЕРБ ще предложат поправка, в която две централи - ТЕЦ "Видахим" и ТЕЦ "Свищов" ще спрат да получават високи цени. Ефектът ще е годишно спестяване от 50 млн. лв. или 1.5 лв. на мегават час, изчислиха енергийни експерти от партията.
Промените ще минат по бързата писта - ще се предложат директно на второ четене към други изменения в Закона за енергетиката. Това е втори опит двете прикрити като заводски централи дружества да работят по пазарни цени. Първите рестрикции се обжалват и няма сигурност дали ще заработят и за колко време ще са валидни, затова сега се предлага ново решение. От поправките няма да пострадат топлофикациите, основен собственик на които е Христо Ковачки.
Новите промени
Законовите поправки предвиждат заводските централи с над 5 млн. лв. годишен оборот, при които през последните три години приходът от продажбата на т. нар. високоефективна енергия е над 35% от общия, да не получават преференциална цена. Мярката няма да засегне централите, които доставят топлоенергия на битови потребители. Въпросните поправки ще бъдат внесени от депутати от ГЕРБ до дни и ще бъдат подложени на гласуване заедно с останалите промени в Закона за енергетиката, които в момента се обсъждат в парламента и предстои второ четене. Те предвиждат двете най-печеливши държавни дружества "Булгартрансгаз" и "Електроенергийния системен оператор" също да плащат 5% от приходите си във фонд "Сигурност на електроенергийната система" както всички производители на енергия. И двете законодателни промени се предлагат от председателя на енергийната комисия Делян Добрев и заместник-председателя Валентин Николов и двамата от ГЕРБ.
Председателят на КЕВР Иван Иванов коментира, че е запознат с идеята за орязването на тарифите за заводските централи, като посочи, че производството на високоефективна енергия трябва да е спомагателна, а не основна дейност за тези дружества.
Кой ще бъде засегнат от мярката
Заводските централи, които ще бъдат засегнати от новата мярка са ТЕЦ "Видахим" и ТЕЦ "Свищов" (бившият ТЕЦ "Свилоза", който беше преименуван), собствеността на които чрез различни фирми се свързва с Борислав Лоринков, който притежава и една от големите фирми за търговия на електроенергия в страната "Енерджи маркет".
Централата към едноименния завод за гуми във Видин - "Видахим", отдавна разчита основно на приходите от продажба на електроенергия. Според изявления на изпълнителния директор на дружеството Цветомир Лещарски за 2013 г. от общо приходи за 54 млн. лв. тези от продажби на енергия по преференциални цени са 51 млн. лв. Във финансовите отчети на дружеството обаче липсва разбивка на приходите.
Подобна е и ситуацията в ТЕЦ "Свищов", която според данните във финансовите си отчети е дължи 91% от приходите си за 2014 г., които са общо 39.4 млн. лв., на продажбата на електроенергия. Подобна е и ситуацията през 2013 г. когато 86% от приходите на дружеството общо от 53.6 млн. лв. отново са били по това перо.
За да бъдат намалени тези суми, които са за сметка на НЕК и потребителите, през миналата година бяха приети законодателни промени, които наложиха да се изкупува само тази част от енергията, която е високоефективна. Така КЕВР определи на двете дружества много по-ниски квоти. Сега обаче от "Видахим" отново искат съществено увеличение от 150% на тези количества, което да влезе в сила от 1 юли. То не е прието от регулатора, става ясно от ценовия доклад, който предстои да бъде одобрен в края на юни. Така количества остават същите като в предходното решение.
От ТЕЦ "Свищов" не са посочили каква квота за високофективно производство искат, коментираха за "Капитал Daily" oт КЕВР. Дружеството не е представило финансовия си отчет за миналата година и на практика комисията е запазила миналогодишните параметри.
Идеята за законодателните промени цели и да ограничи всякакви възможности в бъдеще двете централи отново да получат възможност да печелят за сметка на НЕК и потребителите. След тях ТЕЦ "Свищов" обаче може и да оцелее, тъй като предлага енергия за студен резерв, но "Видахим" вероятно ще спре изцяло. През миналата година дружеството е работило само до изпълнението на квотата си за електроенергия и е отчело загуба от 4.9 млн. лв.
"Трейс" е с най-ниска цена за нова отсечка от метрото. Цената на "Трейс груп холд" за изграждане на 630 м тунел и една метростанция е най-ниска, стана ясно след отварянето на офертите на кандидатите. Поръчката на общинската "Метрополитен" е за тунел и станция "Хаджи Димитър", а отсечката е част от третия лъч на метрото и представлява продължението на неговата централна част - от Малък градски театър до бул. "Владимир Вазов" след "Подуяне".
Предложената от компанията цена е 29.8 млн. лв., което е доста под прогнозната - 45 млн. лв. Това обаче не я прави автоматичен победител. Тъй като офертата на "Трейс" е с повече от 20% по-ниска от средната предложена цена, процедурата изисква да й бъде поискана обосновка. В случай че тя не бъде приета, най-вероятно изпълнител ще е обединението между "Станилов" и "Главболгарстрой" (виж таблицата), което има най-много точки по техническото предложение и е с втората най-ниска цена. Останалите участници са играещата самостоятелно "Джи Пи груп" и две обединения - всичките с български фирми.
Търгът е интересен, защото е сред малкото, в които се стига до класиране след спрените от премиера обществени поръчки заради свързаност на компании с Делян Пеевски и Валентин Златев.
Резултатите
"Трейс" досега често е печелила поръчки на "Метрополитен", дори сега строи и съседната метростанция - при Малък градски театър. Интересното в обединението "МС Хаджи Димитър" е, че ако спечелят, за ГБС това ще е пилотен проект за изграждане на метрото. Макар победителят засега да е по-скоро неясен, от резултатите се вижда, че отпадането на единия от играчите - "Джи Пи груп", е сигурно. Компанията е предложила най-висока цена и има най-ниска оценка на техническите показатели. Обикновено техническото подреждане е ориентир коя компания е най-предпочитаният победител. Тук обаче разликите не са големи.
Поръчката е сравнително малка по-мащаб в сравнение с предните - едва 630 м двупътен тунел и една метростанция. Тя беше обявена няколко месеца след големия търг за над 400 млн. лева за 7 станции на метрото и близо 7 км нови линии. Причината е, че ще се изгражда по друг способ - нов австрийски тунелен метод. По-голямата част от централния участък на третия лъч на метрото (кв. "Горна баня" - кв. "Левски") ще се строи по щитов метод - с голяма тунелопробивна машина. Само за отсечката при метростанция "Орлов мост" ще се използва въпросният австрийски метод, при който се работи на отделни малки участъци.
Поръчката
Настоящата поръчка е за продължението от "Заимов" до бул. "Владимир Вазов". Тя включва изграждането на една метростанция (МС5) и 630 м двупътен тунел, който ще минава под жп линиите на "Подуяне". Интересното е, че линията на метрото ще има "служебна връзка" с минаващата отгоре жп мрежа, която ще се използва за вкарване на метровлакчета. Избраният строител трябва да изготви проект и да изпълни строителството в срок, не по-дълъг от три години. Планира се тази метростанция и тунелът да са готови заедно с останалите от първи (централен) етап на третия лъч на метрото през 2019 г.
МВР въвежда извънредни мерки за сигурност на летищата. МВР драстично затяга мерките за сигурност на летищата в София, Варна и Бургас. В столицата ще бъдат изградени допълнителни пропускателни пунктове, на които ще се проверяват коли, преди да стигнат до аерогарата. Специализираният отряд за борба с тероризма, жандармерия и гранична полиция ще охраняват летище София. Допълнителни екипи на жандармерията ще има и на ГКПП-тата на летищата във Варна и Бургас.
МВР обясни, че мерките са заради започващия туристически сезон и че са рутинни. Вътрешният министър Румяна Бъчварова отрече да има конкретен сигнал за готвен терористичен акт. В същото време обаче тя заяви, че мерките са в контекста на атентатите в Брюксел и Париж, при които загинаха стотици хора. Бъчварова обясни, че мерките за сигурност в двете европейски столици били затегнати, но постфактум. "Вместо да правим извънредни мерки, ако не дай боже, нещо се случи, решихме да ги направим предварително за по-голяма сигурност и на гражданите, и на туристите", каза тя.
Мерките бяха обявени по-малко от 24 часа след като от Държавния департамент на САЩ предупредиха американските граждани за възможни терористични заплахи в Европа това лято. В съобщението се казваше, че риск има при масови мероприятия, посещения на туристически обекти, ресторанти, търговски центрове, както и за градския транспорт. Предупреждението е със срок 31 август.
Пред двата терминала на летище София ще бъдат отцепени зони, в които ще се правят проверки на идващите коли. В момента и таксита, и частни коли стигат до самите входове на терминалите, които са близо до гишетата, където пътниците се чекират. "Идеята на тези мерки е да се отдели един по-широк периметър, в който да се правят първичните проверки на автомобилите. Мисля, че това ще ни направи доста по-сигурни", обясни Бъчварова. Тя допълни, че мерките се въвеждат по изрично нейно настояване, както и че били съгласувани с партньорски служби. Засега от МВР не са казали, че ще се увеличава охраната по гари и автогари.
Така и не стана ясно на какъв точно принцип ще се правят проверките. В съобщението на МВР се казва, че "ще бъдат извършвани периодични проверки на хора и моторни превозни средства, без да се нарушава или затруднява движението в посока летищните терминали". Въпреки обещанията за безпроблемно придвижване, от МВР посъветваха пътниците да предвидят повече време за стигане до терминалите.
Досега на столичното летище подобни мерки се въвеждаха единствено при визити на чужди делегации, при полети на израелските авиолинии и след атентатите в Европа. Сериозно струпване на полицейски сили на аерогарата имаше и преди няколко месеца, когато имаше съмнение, че в бял микробус на паркинга е заложена бомба. СОБТ взривиха контролирано колата, но вътре експлозив нямаше.
Мерките влязоха в сила от вчера и ще действат поне до края на туристическия сезон. Възможно е да бъдат удължени. Наесен ще се направи анализ и ще се реши какво да се случва по-нататък.
Часове преди МВР да обяви новите мерки, правителството прие промени, с които в списъка на лицата, подозирани в тероризъм, бяха прибавени и имената на предполагаемите атентатори от бургаското летище Сарафово - Ел Хадж Хасан и Фарах Мелиад. Включването им в списъка е по предложение на главния прокурор Сотир Цацаров. Така срещу атентаторите могат да се предприемат определени мерки, включително замразяване на сметки, активи и т.н.
Атентатът на Сарафово бе извършен на 12 юли 2012 г. Тогава загинаха петима израелски туристи и българинът Мустафа Кьосов, шофьор на автобуса, който трябваше да откара туристите до хотела. Впоследствие българските власти заявиха, че нападението е извършено от военното крило на ливанската групировка "Хисбула", а за директния извършител, който се взриви на летището, посочиха Мохамад Хасан Ел Хюсеини.
Евтини чадъри на плажа може да има, но догодина. И през тази година чадърите и шезлонгите по българското море ще гонят неприлично високи цени. Те може евентуално да паднат догодина. В началото на 2017-а се предвижда да бъде готова нова концепция за категоризиране на плажовете. Една от обмисляните идеи е при отдаването под наем или концесионирането водещ критерий да бъде и по-ниската цена на допълнителните услуги. Това каза вчера пред Нова тв министърът на туризма Николина Ангелкова.
Високите цени на услугите по нашето крайбрежие са повод за непрекъснати скандали и често се сочат като основен мотив за пренасочването на българите към гръцкото море.
Министерството на туризма бе създадено като самостоятелна структура при формирането на кабинета "Борисов" преди повече от година и половина, но структурирането му отне дълги месеци. Едва от тази година към него бе прехвърлено управлението на плажовете. За някои от тях условията на концесиите бяха удължени автоматично и за този сезон. В същото време десетки плажове по морето остават неохраняеми, а заради тежките условия за други няма кандидати за наемане.
"Тази година драстично увеличаване на цените на шезлонгите и чадърите няма да има, а за следващата очакваме драстично намаляване", увери Ангелкова. За следващия сезон се планира групиране на плажовете и разделянето им по категории. Ще се оформят четири основни групи в зависимост от това дали са в близост до урбанизирана територия, или в курорти, каза министърът. Новостите предвиждали да може да се ползват чадъри и шезлонги срещу консумация, както е в Гърция.
Единствената новост през тази година е, че на всеки плаж ще бъдат монтирани табели с горещ денонощен телефон, на който гражданите да могат да подават сигнали за нередности - като липса на свободна плажна зона. В момента на санкция подлежат концесионерите на плажове, на които не е осигурен безплатен и свободен достъп до 50% от територията.
Без охрана
И тази година обаче много от плажовете остават неохраняеми. В Бургас и областта например техният брой е 56, стана ясно от думите на областния управител на морския град Вълчо Чолаков. Сред тях попадат екоплажовете Иракли и Корал, казва той, цитиран от агенция Фокус. Към съответните общини вече са изпратени писма с указания да поставят табели, които да предупреждават туристите. По думите на Чолаков и в момента продължават процедурите за плажове, които традиционно се отдават под наем или на концесия. "От около 12 плажа Министерството на туризма приключи процедури за 5. За останалите още продължават процедурите, като има второ и трето обявяване", пояснява той. Ако и тези плажове останат без наемател, също ще бъдат обявени за неохраняеми. Подобни случаи има и по Северното Черноморие, както и в морската столица Варна.
Извиха се опашки за карти в София. Опашки за карти за градския транспорт за първи път се извиха в сряда в София, след като от 1 юни билетът стана 1,60 лв.
Над 4000 карти са издадени само за последните 48 часа. Интерес има и към новата карта, която комбинира метро и градски транспорт.
Причината е, че вече е далеч по-изгодно да се пътува с абонамент - излиза под 50 стотинки.
Няма промяна и в цените на картите за ученици, пенсионери и студенти.
Заради опашките в следващите дни част от 18-те пункта за издаване и зареждане на абонаментни карти и 52-та само за зареждане в столицата ще работят с удължено работно време, включително и през уикенда.
На 31 май са продадени 2486 карти - 62% повече от предния ден, съобщиха от Центъра за градска мобилност.
Продадени са 496 годишни карти, чиято цена бе намалена от 500 на 365 лв. Търсят се картите "Метро плюс", които струват 43 лв. и комбинират метро и 1 линия на наземния транспорт. Такива са си купили 169 души.
От 1 юни с нова по-висока цена са и талоните за 10 пътувания. Вместо 8 лв. те вече струват 12 лв. Въвежда се и още един нов вид карта - 3-дневна с цена 10 лв. До 21 ч до петък ще работят пунктовете на метростанциите "Сердика", СУ, "Европейски съюз", "Бели Дунав", НДК и при Централна гара. Пунктовете ще работят и през уикенда от 7,15 до 20 ч, а при Централна гара - до 21 ч.
От 7,15 до 19,45 ч в събота и неделя ще работят и пунктовете на пазара "Младост 1", метростанция "Сливница" и на "Плиска".
Ето кои пунктове ще работят с удължено работно време:
С удължено работно време до 21.00 ч. до петък ще работят пунктовете на "Център за градска мобилност" ЕАД на метростанция "Сердика", метростанция СУ "Кл. Охридски", метростанция "Европейски съюз", метростанция "Бели Дунав", метростанция "НДК" и на сп. "Централна гара".
В събота работят пунктовете на "Център за градска мобилност" ЕАД на метростанция "Сердика", метростанция СУ "Кл. Охридски", метростанция "Европейски съюз", метростанция "Бели Дунав" и метростанция "НДК" от 7.15 до 20.00 ч.
В събота от 7.15 до 19.45 ч. работят пунктовете на пазара "Младост 1", метростанция "Сливница", на сп. "Плиска" - в посока Орлов мост и в посока Младост.
От 6.15 до 21.00 ч. работи пункта на сп. "Централна гара".
От 7.15 до 18.45 ч. в събота работят пунктовете на пл. "Бански", метростанция "Обеля", метростанция "Сливница", на пл. "Възраждане" 1, на автогара "Запад", срещу бл. 54 в жк "Студентски град", на ул. "Проф. Г. Брадистилов" при Техническия университет", на пл. "Сточна гара", на ул. "Ив. Абаджията" в жк "Дружба 1", на ул. "Св. Преображение" в жк "Младост 3", на Кооперативен пазар "Люлин", на бул. "Кн. Мария Луиза" 86, на автостанция "Гео Милев", на бул. "Ломско шосе", на бул. "Христо Ботев" - сп. "Централна гара", на бул. П. Евтимий" преди бул. "Витоша", на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" - спирката на трамвай 6, на жк "Овча купел" при бл. 523, на бул. "Гоце Делчев"-жк "Красно село", на сп "бл. 43" на бул. "Ал. Малинов", на пл. "Славейков", на сп. "Театър "София", на сп. "Ул. Пиротска" на бул. "Хр. Ботев", на сп. "Стадион В. Левски" на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", на сп. "Модна къща Агресия", на сп. "Лъвов мост" на бул. "Сливница", на метростанция "Младост 1", на сп. "Централни хали", на пазара в жк "Борово", на сп. "СУ Кл. Охридски", на сп. "УБМАЛ "Св. Анна" на бул. "Цариградско шосе", на сп. "Съдебна палата", на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" при МОЛ "София", на сп. "Ул. Макгахан" в жк "Хаджи Димитър", на сп. "УМБАЛСМ Пирогов" на бул. "Ген. Е. Тотлебен", на пл. "Света Неделя", на сп. "Бъкстон" на бул. "Цар Борис Трети", на сп. "Спортна палата" на бул. "В. Левски", на сп. "Орлов мост" посока Младост, на сп. "бл. 206" жк "Дружба 2", на сп. "Румънско посолство" на бул. "М. Еминеску", на бул. "Янко Сакъзов" 34, на сп. "Ул. Колкотница" на бул. "Хр. Ботев", на пазара в жк "Иван Вазов" и на сп. "бул. "Вл. Вазов".
В неделя от 6.15 до 21.00 ч. работи пункта на сп. "Централна гара", а от 7.15 до 20.00 ч. пунктовете на метростанция "Сердика", метростанция СУ "Кл. Охридски", метростанция "Европейски съюз", метростанция "Бели Дунав" и метростанция "НДК".
От 7.15 до 18.45 ч. в неделя работят пунктовете на пл. "Бански", метростанция "Обеля", метростанция "Сливница", на автостанция "Гео Милев", на бул. "Ломско шосе", на бул. "Христо Ботев" - сп. "Централна гара", на бул. П. Евтимий" преди бул. "Витоша", на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" - спирката на трамвай 6, на жк "Овча купел" при бл. 523, на бул. "Гоце Делчев"-жк "Красно село", на сп "бл. 43" на бул. "Ал. Малинов", на пл. "Славейков", на сп. "Театър "София", на сп. "Ул. Пиротска" на бул. "Хр. Ботев", на сп. "Стадион В. Левски" на бул. "Евлоги и Христо Георгиеви", на сп. "Модна къща Агресия", на сп. "Лъвов мост" на бул. "Сливница", на метростанция "Младост 1", на сп. "Централни хали", на пазара в жк "Борово", на сп. "СУ Кл. Охридски", на сп. "УБМАЛ "Св. Анна" на бул. "Цариградско шосе", на сп. "Съдебна палата", на бул. "Ген. М. Д. Скобелев" при МОЛ "София", на сп. "Ул. Макгахан" в жк "Хаджи Димитър", на сп. "УМБАЛСМ Пирогов" на бул. "Ген. Е. Тотлебен", на пл. "Света Неделя", на сп. "Бъкстон" на бул. "Цар Борис Трети", на сп. "Спортна палата" на бул. "В. Левски", на сп. "Орлов мост" посока Младост, на сп. "бл. 206" жк "Дружба 2", на сп. "Румънско посолство" на бул. "М. Еминеску", на бул. "Янко Сакъзов" 34, на сп. "Ул. Колкотница" на бул. "Хр. Ботев", на пазара в жк "Иван Вазов" и на сп. "бул. "Вл. Вазов".
1,12 милиарда лева събрали банките от лихви за 4 месеца, дали 180 милиона. Внушителните 1,124 млрд. лв. от лихви са събрали 27-те български банки за първите 4 месеца на 2016 г. Това показват данните на БНБ за края на април 2016 г.
Разходите им за лихви пък са рекордно ниски - 180 млн. лв., основно заради продължаващия спад на лихви по депозити. Централната банка остави основния лихвен процент нулев и за юни.
За четири месеца нетният доход от такси и комисиони е достигнал до 290 млн. лв.
Ръст на административните разходи, включително и за персонал, е уловила статистиката - на годишна база те са със 70% повече и вече са 526,4 млн. лв. За сравнение, месец по-рано те бяха 377,4 млн. лв.
През април печалбата на 27-те трезора се е увеличила с 22,6% на месечна и с цели 50,6% на годишна база - до 134 млн. лв. Общо за четирите месеца на 2016 г. печалбата в банковия сектор е 439 млн. лв., или със 17,4% повече в сравнение с годишна база.
В топ 5 на банките, класирани по размер на активите, продължават да бъдат УниКредит Булбанк, Банка ДСК, Първа инвестиционна банка, Юробанк и Обединена българска банка. Общата печалба на челната петица е 75% от тази на цялата система.
Активите на банките вече са 87,3 млрд.лв., след като са се увеличили с 200 млн. лв., или с 0,2% на месечна база. Данните на БНБ показват и ръст на паричните наличности - с 10,3% до 1,59 млрд. лв. Собственият капитал на трезорите също е нараснал - със 105 млн. лв. , или с 0,9% на месечна база, и в края на април са 11,7 млрд. лв.
Кредитният портфейл е достигнал до 54,5 млрд. лв., след като към него за месец са добавени 144 млн. лв. нови заеми. Натрупаната обезценка по кредити е 219 млн. лв. Депозитите в банковата система продължават да растат и вече са 73,9 млрд. лв.
Почивката в Гърция поскъпна. По-скъпо ще струва почивката в Гърция това лято. Причината е, че от 1 юни цените на стоки и услуги в южната ни съседка са вдигнати заради увеличение на ДДС ставката. Досега тя беше 23%, но вече е 24 на сто.
Най-голямо повишение ще има на 11 острова - Сирос, Тасос, Андрос, Тинос, Карпатос, Милос, Скирос, Алонисос, Кеа, Андипарос и Сифнос. На всички тях от 1 юни ставката скача от 16 на 24 на сто.
Туристите и жителите на Гърция вече плащат по-скъпо за телефон, консерви, хлебните изделия, бисквитите, шоколадите, сладоледите, облеклото и обувките, горивата, електрониката, ресторантите и таверните, транспорта и други.
Значително е увеличението на горивата - с 6 на сто, на цигарите и алкохола - с 10 на сто. Кутия цигари ще струва около 4 евро, а литър бензин вече гони 1,40 евро. Собственици на ресторанти и таверни коментират, че ще се опитат да запазят цените на храните, но алкохолът се покачва чувствително.
Повишението на цените няма да подмине и магистралните такси. Увеличението е от 5 до 10 евроцента в зависимост от категорията на моторното превозно средство. Почиващите това лято в Гърция българи ще трябва да плащат тол такса по магистралата от границата до Солун.
Пунктовете за плащане са построени съвсем близо до граничния пункт Кулата - Промахон. Леките автомобили ще се таксуват с 2,40 евро, автобусите - 6 евро, а цената за тежкотоварен камион ще е 8,40 евро.
Системата ще започне да работи от 6 юни.
Ако не разполагате с пари в брой, на пункта ви издават квитанция, с която можете да платите в 15-дневен срок.
42 жалби в дело за скъпите билети. Административният съд в София-град е обединил 42 жалби срещу поскъпването на билета за столичния градски транспорт в едно дело, съобщиха за „Труд" от съда.
Процесът е образуван на 30 май и ще се разгледа от тричленен съдебен състав. Недоволни граждани и юридически лица ще настояват да се отмени новата цена. Сред жалбоподателите има и общински съветници. Предстои делото да бъде насрочено.
Билетът за градския транспорт от вчера скочи от 1 на 1,60 лв. Решението мина в Столичния общински съвет с гласовете на ГЕРБ, СДС и 1 от ДБГ.
„От завчера слушам за тази цена на билетчето - 80 цента. Видяхте колко е в Гърция, 2 евро в Брюксел. Ще кажат: „Има разлика в заплатите". Ами тук в пъти е разликата в цената на билета!", възкликна вчера премиерът Бойко Борисов по време на правителственото заседание. Той допълни: „Автобусите и тролейбусите са едни и същи. Метрото ни е по-ново, по-хубаво и по във всяко едно отношение".
200 милиона за крепости и могили. Държавата ще осигури 200 млн. лева за реставрация на културни паметници, които са туристическа атракция. За тази цел се създава специален фонд, обяви пред "Стандарт" министър Лиляна Павлова. "Даваме 100 млн. лв. стартов капитал, с който да активираме финансовия ресурс, като добавяме още 100 млн. лв. за безвъзмездна помощ. Идеята е, когато един проект за туристическа атракция кандидатства за финансиране, ако той включва реставрация и консервация на паметник на културата с национално и световно значение, ние да ги финансираме безвъзмездно", обясни Павлова. Това дава възможност както за обновяване на вече популярни атракции, така и за нови разкопки. И ще помогне на кметовете да развиват туризма. Сега повечето общини нямат възможност да обновят паметниците, които привличат интерес.
Интервюто на министъра на регионалното развитие Лиляна Павлова за «Стандарт».
Наши проекти търсят €622 млн. инвестиции. Проекти на български фирми търсят 622 млн. евро инвестиции. Техните идеи са качени на стартиралия вчера специализиран Европейски портал за инвестиционни проекти. Той беше представен от Европейския фонд за стратегически инвестиции, който реализира плана "Юнкер". Порталът представлява онлайн платформа, свързваща организатори на европроекти и инвеститори от целия свят. На интернет страницата могат да се видят проекти, които кандидатстват за финансиране от фонда или за друго финансиране. България кандидатства с 6 проекта, 4 от които наши, а два - съвместно с други държави. Най-големият роден проект е за 432 млн. евро и би трябвало да стартира на 1 април 2019 г. Той е на ДП "Пристанищна инфраструктура" и предвижда построяване на интермодален терминал във Варна с 5 корабни места. Вторият проект е на ЕСО. Той е за 114 млн. евро и е за изграждане на далекопровод от комплекса "Марица-изток" до Пловдив и Бургас. ЕСО кандидатства с още един проект на стойност 56,77 млн. евро - за далекопровод между Добруджа и Бургас.
Най-малкият проект е за 19,81 млн. евро на компанията "Димтеос". Той е за изграждане на Международен център за бързо икономическо развитие за целите на "Пътя на коприната".
България участва и в два големи проекта заедно с други държави. Единият е заедно с Гърция, Италия и Турция на стойност 50 млн. евро и е за изграждане на мрежа от 100 хидровъздушни пристанища в Гърция и съседните страни.
Най-големият проект е за над 2 млрд. евро за газопровода "Ийстринг". За него кандидатстваме заедно със Словакия, Унгария и Румъния. Основната цел на проекта е да транспортира газ от Западна Европа към Балканите като алтернатива на руския газ.
Вчера ЕК анализира постигнатите резултати по плана "Юнкер". В тази връзка шефът на Комисията Жан-Клод Юнкер заяви, че инвестиционният план работи добре и затова се предлага неговата работа да бъде удължена и след 2018 г. Работата на плана коментира и българският еврокомисар Кристалина Георгиева, която написа във Фейсбук: "Инвестиционният план за Европа (планът "Юнкер") работи успешно. България стои добре. Предприемчиви българи, възползвайте се от новите форми на финансиране. Където има риск, има и ползи, растеж и работни места. Планът "Юнкер" подкрепя точно това". Кристалина Георгиева ще коментира плана и на десетата дискусия от кампанията на в. "Стандарт" "Да! На българската икономика", която ще се проведе на 3 юни.
12,6 млн. лв. изплатени за катастрофи с BG коли в чужбина. 12,6 млн. или почти половината от всички изплатени обезщетения през миналата година от Гаранционния фонд (ГФ) са за инциденти с автомобили, станали извън България.
Общата сума, която фондът е изплатил през 2015 г. заради незастраховани водачи, е 23.3 млн. лв. От тях 10.7 млн. лв. са били изплатени за инциденти в България, а 12.6 млн. лв. - извън граница. Това показват данните на фонда, предоставени за „Монитор".
Основната причина за това са колите с българска регистрация, които се ползват в чужбина. По данни на застрахователния бранш само в Румъния има около 100 хил. коли с BG номера, на второ място с такива возила е Италия.
Общият брой на щетите в страната и чужбина е 1709, като в България инцидентите са 605, а зад граница - 1104.
Когато обаче тези коли участват в пътен инцидент в чужда държава, нашият Гаранционен фонд се налага да плаща всички обезщетения. Това е сред основните причини за въвеждането на автоматичното дерегистриране на МПС с изтекла "Гражданска застраховка". Тази промяна е в сила от тази година след приемането на новия Кодекс в застраховането. Въпреки новия закон обаче все още колите без „Гражданска" не се спират от движение.
Най-голямото обезщетение, присъдено и платено от застраховател у нас, е за шестте жертви от Симеоновград, който бяха пометени от кола на Великден през 2011 година на път за църквата. Всеки един от родителите на загиналите в Черния великден деца е получил по 200 хил. лева, което е рекорд у нас.
Слънчеви очила убиват шофьори. Слънчеви очила менте с много потъмнени стъкла стават причина за катастрофи. У нас все още няма такива случаи, но в страни от ЕС вече са факт, съобщи Стефан Цанков, председател на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН). Той обясни, че най-силно затъмнените стъкла са забранени за шофьорите. Степените на потъмняваане на стъклата са от 1 до 4, а разрешени са черните стъкла в групите от 1 до 3. Цанков посъветва ако на очилата не пише затъмнението на стъклата, да не се използват зад волана, защото може да са опасни и да доведат до злополуки.
Основният знак, че са спазени изискванията за качество, е маркировката „СЕ", каза още Цанов. Това покачва, че производителят е изпитал стоката, преди да я пусне на пазара. Освен това потребителите трябва да следят и за специфичен идентификационен номер на произведената партида. Все пак ако хората имат съмнение за качеството, да сигнализират агенцията, те ще проверят в лабораторията продукта и ако се наложи, ще го изтеглят от пазара. Основният ориентир за фалшификати е мястото, от където потребителите си купуват очилата, категоричен е експертът. И поясни, че от ДАМТН правят пряка връзка между несъответствията, които откриваме, и мястото, от където се вземат. По думите му те не бива да се купуват от всякакви места, защото все пак са защитно средство и могат да увредят окото.
Заради започващия летен сезон експертите от агенцията започват кампания за проверки за слънчеви очила и надуваеми детски играчки като пояси, жилетки и раменки. Инспекции ще има в цялата страна, като в нея ще участват 20 екипа на ДМТН. Акцията ще продължи в следващите 10 дни, като проверките по морето ще са през целия сезон. Плановете са по време на кампанията да се инспектират повече от 500 обекта. През миналата година 24% или всеки 4 чифт слънчеви очила от проверените от ДАМТН не са отговаряли на стандартите за качество. Най-голям брой нарушения са при стоките от различни открити пазари, тържища и сергии.
При надуваемите играчки инспекторите ще следят за остри ръбове, които може да срязват, дребни запушалки, които може да се погълнат. Най-често срещаният проблем е, че те са изработени от материали, които не са споменати. За това след обработката ръбът става изключително остър и режещ. При тапата за въздух проблемът е, че е пластмасова, която не се разгражда при поглъщане и може да доведе до задушаване.
Основният начин родителите да разберат дали играчката е качествена е да се провери отново за маркировка „CE". Специалистите съветват да не се купуват артикули, които не я притежават. Те напомнят още, че е изключително важна инструкцията за родителите, която трябва да е на самата играчка. На нея е необходимо да бъде написано до каква дълбочина може да се използва, дали трябва да има непрекъснат родителски контрол, дали има нужда от съпътстващи артикули. Всичко това е много важно, за да не се стига до инциденти.
Цанков препоръчва играчките да се купуват от регламентирани места, с необходимите документи, с които да се гарантира безопасност за децата.
През първия ден от кампанията инспекторите на ДАМТН написаха 16 акта за 9 вида играчки и 38 вида слънчеви очила. Само за ден са проверени 43 обекта, 160 вида стоки, от които 60 - водни играчки и 100 вида слънчеви очила.
Най-честите нарушения при слънчевите очила са липса на маркировка за съответствие (СЕ) и инструкция за употреба (38 бр.). При 9 водни играчки липсва предупредителния текст върху продукта. Кампанията продължава до 10 юни, а след това ще има регулярни проверки до края на лятото.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |