Ако до 17 ч. днес няма подадени оферти за изграждане на електронната ТОЛ-система за тежкотоварни автомобили над 3,5 тона, другата седмица отново ще удължим срока, този път може и със седем дни. Така отговори на журналистически въпрос в кулоарите на парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
Вчера срокът за подавани на оферти беше удължен с един ден - до 17.00 днес, което по думите на министъра е напълно законосъобразно. Той се позова на решението на ВАС, според което възложителят, респективно АПИ, може да удължи срока за подаване на оферти, а никъде в закона не е разписано точно с колко дни.
Според Нанков 24 часа са напълно достатъчни, защото повечето предложения са готови и досега са подавани оферти, но неколкократно процедурата, стартирала още на 5 април 2016 г., е обжалвана. Интереси, лоби, тол системата ще подобри борбата с контрабандата, тя ще е свързана със системите на НАП и на МВР, коментира той.
По думите на министъра, за тази изминала повече от година, от когато е обявена процедурата, сме загубили над 600 млн. лв. „Това са средства за изграждане на пътища, нов участък от магистрала, за рехабилитация на над 2000 км пътни отсечки, за пътна безопасност", подчерта Нанков.
Според него, ТОЛ е справедлив, солидарен модел за заплащане. „През България минават пет от 10-те паневропейски коридора и трябва по адекватен начин да бъде таксуван транзитно преминаващият товарен трафик. Към момента е само на тонаж, справедливо е да е на изминати километри, да се отчита замърсяването на въздуха", обясни Николай Нанков.
Чрез въвеждането на смесената система - тол и електронни винетки за лекита автомобили и мотоциклетите, щели да се съберат повече пари, с които да се строят пътища. В момента 300 млн. лв. са приходите от винетки на годишна база към 2016 г.в АПИ, прогнозите са от ТОЛ още първата година те да нараснат с минимум 500 млн. лв. т.е. пътният сектор ще бъде един от устойчивите инфраструктурни сектори, които ще могат да се самоиздържат.
Целият проект на ТОЛ систевата ще трябва да бъде изпълнен за 19 месеца, а монтажът, въвеждането в експлоатация, тестовете, обучението и др. ще обхванат поне 12 от тях. Изискванията на АПИ към кандидатите са високи - те трябва да разполагат с финансов ресурс от поне 100 млн.
Според заданието на обществената поръчка, избраната фирма ще трябва да изгради системата за своя сметка, а чак след като тя влезе в експлоатация и започнат да се събират таксите, ще започне да получава парите си, обясни министър Лиляна Павлова през декември. В описанието на търга пише, че първото плащане ще е за 40% от стойността и ще се извърши "след доказване на ефективността, фунционалността и постигането на заложените параметри в частта свързана с електронното събиране на такси".
Изпълнителят ще трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.
За подалия оставка негов заместник Павел Тенев заради снимка с нацистки поздрав посочи, че не е работил с него и не може да каже дали е бил ценен за регионалното ведомство, но, съдейки от автобиографията му, е отличен професионалист. Личната му постъпка не мога да се наема да коментирам, категоричен е министърът. Той все още нямал назначен човек на мястото на Тенев, макар че МРРБ имало голяма нужда заради важните ресори.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.858800 |
GBP | 2.342870 |
CHF | 2.099880 |