ГЕРБ предлага незаконните строежи да бъдат легализирани. Управляващите предприемат пореден опит за легализиране на незаконните строежи. Депутати от ГЕРБ предлагат собствениците на подобни постройки да ги узаконят, като главното условие е да платят 30% от строителната стойност на обекта. Това става ясно от поправки в Закона за устройство на територията (ЗУТ), внесени в парламента непосредствено преди великденските празници. Предвидената сложна процедура обаче предварително поставя под съмнение ефекта от новата законотворческа инициатива.
С промените се създава нов режим за узаконяване на определени категории строежи, изградени без строителни книжа след 1 април 2001 г. В мотивите към законопроекта вносителите припомнят, че в миналото е имало процедури за узаконяване на нелегални строежи, издигнати до 31 март 2001 г., които обаче са отпаднали след отмяната на Закона за териториално и селищно устройство. "Премахването на процедурите по узаконяване имаше икономическа и техническа логика, но десетилетия по-късно се появява необходимост от нови, по-гъвкави правила, свързани със строежите, които отговарят на строителните норми, но са изградени без строителните книжа", смятат депутатите на ГЕРБ.
Новите текстове в ЗУТ гласят, че определени незаконни строежи няма да се премахват, ако "са допустими по действащ подробен устройствен план, както и по подробен устройствен план, който би могъл да бъде одобрен за съответния имот, и съответстват на този закон, актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството". Изрично се уточнява, че не подлежат на узаконяване строежи или части от строежи в защитени територии и вододайни зони, извършени без разрешение или в нарушение на специалните закони, регулиращи подобни райони.
От законовите поправки ще могат да се възползват собственици на някои типове строежи от четвърта категория по ЗУТ - жилищни и смесени сгради със средно застрояване, паркове, градини и озеленени площи до 1 хектар, сгради и съоръжения за обществено обслужване с разгъната застроена площ от 1000 до 5000 кв. м или с капацитет от 100 до 200 места за посетители. Включена е и цялата пета категория - жилищни и смесени сгради с ниско застрояване, вилни сгради, сгради и съоръжения за обществено обслужване с площ до 1000 кв. м или с капацитет до 100 места, производствени сгради, инсталации и съоръжения с капацитет до 50 работни места и др. Новите правила ще важат и за временните строежи, различни видове стопански постройки и др.
Ще могат да се узаконят и вътрешните преустройства на строежите от първа до четвърта категория, с които не се засяга конструкцията им. Тук влиза голяма част от инфраструктурата на страната, както и производствени предприятия с над 500 работни места, жилищните сгради с високо застрояване, сградите за обществено обслужване с площ над 5000 кв. м и др.
Самата процедура по узаконяване започва след заявление на собственика (или лицата с учредено право на строеж за конкретния обект) до органа, който е трябвало да издаде разрешението за строеж. В рамките на един месец длъжностните лица трябва да кажат дали молбата отговаря на условията за легализиране. Възможно е те да откажат, при което влизат в сила предвидените по закон мерки за премахване на незаконен строеж.
Ако получи съгласие, собственикът трябва да премине през дълга процедура. В нея влизат одобряване на подробен устройствен план за узаконяване (ако е необходим), издаване на скица и виза за узаконяване, съгласуване на проект за узаконяване, съдържащ геодезическо и архитектурно заснемане на обекта, получаване на становище от инженер-конструктор за евентуални допълнителни укрепителни дейности и т.н. След това строежът трябва да се приведе в съответствие със съгласувания проект и да му се състави технически паспорт. Накрая трябва да се платят 30-те процента глоба и едва тогава ще се издаде актът за узаконяване. Строителната стойност ще се определя с методика, издадена от регионалния министър.
Управляващите мотивират инициативата с нуждата да бъдат премахнати "негативите, които генерират кметовете на общини, тъй като процедурите по премахване на незаконни постройки водят след себе си както тежки административни проблеми, така и проблеми от социално естество". Предвидената своеобразна глоба била достатъчно висока, за да не поощрява незаконното строителство, а средствата от нея щели да подпомогнат общинските бюджети.
Друга причина била т.нар. циклична амнистия на незаконните строежи, която според депутатите се извършвала с периодични поправки в ЗУТ. "Създадената порочна практика подтиква гражданите към изграждането на незаконни строежи заради нагласата в обществото, че "някой ден ще удължат срока", сочат вносителите.
За 50% от българите втората пенсия няма да надхвърли 30 лв. Плачевни прогнози за първите пенсионери, които ще получават втора пенсия от универсалните фондове, публикува вчера социалното министерство в концепция за регламентиране фазата на изплащане от допълнителното задължително пенсионно осигуряване. Разчетите се оповестяват за първи път, но потвърждават опасенията, че малцина ще видят съществени суми от т.нар. втори стълб на пенсионната система.
За 70% от хората, които ще се пенсионират в периода 2021-2027 г., натрупванията в личната им партида не биха осигурили пенсия в размер от 50 лв. Още по-лошо - 55% от тях ще получават най-много до 30 лв. Всички тези хора са осигурявани на доходи между минималната заплата и средния осигурителен доход в периода 2002-2017 г. Голяма част от тях имат и неритмични постъпления на вноските, а за някои дори липсват такива.
Едва 20% от пенсионерите в тези първи години от фазата на изплащане от втория стълб ще могат да разчитат на пенсия в размер между 50 и 100 лв., което представлява между 25 и 50% от настоящия размер на минималната пенсия, показват анализите. Това са хора, които към края на 2017 г. имат натрупвания в индивидуалните си партиди между 4600 и 10 000 лв. Останалите 10% от пенсиониращите се в първите години ще имат пожизнена пенсия над 100 лв.
По данни на Комисията за финансов надзор средните натрупвания към края на 2017 г. в партидите на лицата, родени между 1960 и 1965 г., са в размер 3637.38 лв.
Първите пенсии от втория стълб трябва да започнат да се изплащат от края на 2021 г., когато част от родените през 1960 г. жени ще навършат пенсионна възраст. Първите значителни групи пенсионери се очакват след 2024 г., когато и родените през 1960 г. мъже ще навършат години за пенсия.
В сравнение с първия вариант на тази концепция, социалното министерство се е съобразило с част от възраженията на социалните партньори и предлага повече гъвкавост при изплащането на пенсията от втория стълб. Пожизнена пенсия ще може да се изплаща, ако в партидата има достатъчно средства тя да е не по-малка от 20% от минималната пенсия, като са предвидени възможности да се избере наследяемост. При по-малките партиди - които биха дали под 20% от минималната пенсия месечно, пак ще има избор за пожизнена пенсия или схема с програмирано плащане, но във варианта за пожизнена пенсия честотата на плащане трябва да гарантира, че единичното плащане ще е не по-малко от 20% от минималната пенсия. При програмирано плащане средствата се наследяват при смърт на пенсионера. В новия вариант е отпаднала възможността при малки партиди сумите да се изтеглят еднократно.
Агенция "Митници" е отнела лиценза на "Полисан". Агенция "Митници" е отнела лицензите за данъчните складове на русенския търговец с горива "Полисан", научи "Капитал". Санкцията е заради нарушени процедури по доставка на гориво за отопление, което е било обложено с по-ниска акцизна ставка. Във вторник от митниците съобщиха на сайта си само, че са били отнети и прекратени лицензите на два данъчни склада за нарушение, установено от митница Русе.
Как се стига дотук
Нарушението е установено още през 2016 г., но сега съдът е потвърдил на втора инстанция издаденото от русенската митница наказателно постановление. С него на компанията е наложена санкция от 29.2 хил. лв. Тъй като тя е над 15 хил. лв., според ресорния Закон за акцизите и данъчните складове нарушението се определя като "тежко". Пак според ЗАДС лицензиран складодържател може да бъде лице, което не е извършило тежко или повторно нарушение. Така се стига до прекратяване на лицензите.
Санкцията е заради 24.5 тона гориво за отопление, което е обложено с намалената ставка от 50 лв. вместо с 645 лв. От първоинстанционното решение на Административен съд - Русе, става ясно, че горивото е било използвано за подгряване на битум, необходим за производството на асфалтови смеси, и освен това е доставено на различен получател от отбелязания в документите. Като получател вместо "Пи Ес Ай" - Стара Загора, е посочено "Трейс комерс" - София. Т.е. "Полисан" не е разполагала с документи, които да позволяват горивото да се обложи с намалена ставка.
Решенията, с които се отнемат и прекратяват лицензите, подлежат на предварително изпълнение. Те обаче могат да бъдат обжалвани в 14-дневен срок пред съда.
"Капитал" опита да се свърже с изпълнителния директор на "Полисан" Христо Вълков за коментар, но той не отговаряше на телефона си.
На теория нищо не пречи компания с отнет лиценз да основе ново дружество, да кандидатства и получи лиценз и така реално да продължи да работи в сектора.
Кои са "Полисан"
"Полисан" е специализирана в производството на битум и котелни горива. Основана е през 1994 г. в Русе на територията на "Комбинат за тежко машиностроене" и собственик е русенският бизнесмен Христо Вълков. Според източници от пазара на светлите горива дружеството внася на българския пазар от Русия и Румъния. Компанията е една от големите в сектора, като за 2016 г. приходите й са 270 млн. лв.
С разширяването на петролния бизнес на Веселин Марешки и веригата му VM Petroleum "Полисан" беше посочена като един от основните му доставчици на бензин и дизел. Пред "Капитал" Марешки заяви във вторник, че няма проблем с доставките на този склад. "Работим и с други доставчици", обясни лидерът на "Воля".
Миналата година беше тежка за търговеца на едро. В началото на 2017 г. ГДБОП и Агенция "Митници" проведоха операция в офисите на "Полисан" в Русе. Тогава Марешки определи акцията като проява на страх и паника от това, което ще се случи на изборите на 26 март. През юни в компанията имаше и трагичен инцидент, като бившият директор на производствената част Гален Петков беше намерен обесен в едно от халетата.
От Белград през София до Солун без ръце на волана. Въпреки че между Белград, София и Солун все още няма магистрала, а на някои места пътуването е все още предизвикателство, трите страни подписаха във вторник споразумение за създаване на 5G инфраструктура по трасето. Новият стандарт за безжична комуникация, който започва да се използва активно от тази година в страни като Южна Корея и Япония, позволява пренасянето на 20 гигабита информация в секунда и се счита за гръбнак на няколко нови технологии като интернет на нещата или автономните автомобили.
"Това не е просто подписване, това е много важно за нас, тъй като един от нашите приоритети, на председателството на Съвета на Европейския съюз, е дигиталната свързаност на Балканите", каза зам.-министърът на образованието Иван Димов. Димов участваше в организираните от Европейската комисия в Брюксел "Дигитални дни".
Освен към дигиталната магистрала България се присъедини и към инициативата за общ европейски подход към изкуствения интелект (ИИ) и партньорство за развитие на блокчейн технологии, а в бъдеще София ще се присъедини и към представения днес нов формат за компресиране на генна информация.
Целта на общия подход към ИИ е въвеждане на етични стандарти, както и споделяне на информация за най-новите алгоритми. Комисарят по дигиталната икономика и общество Мария Габриел подчерта, необходимостта от общ подход на страните членки, за да може ЕС да компенсира изоставането си спрямо СAЩ и Китай в областта на изкуствения интелект. Новият стандарт за компресиране на генната информация пък ще позволи създаването на европейска база данни, която ще даде възможност на изследователите да боравят с по-големи масиви от информация. Наличието на достатъчно данни се счита за едно от средствата за намиране на ефикасно лечение на болести като рака.
Дигиталната магистрала
Засега няма яснота кога може да започне изграждането на магистралата - нито като пътна, нито като дигитална инфраструктура. Търгът за избор на строител за участъка София - Калотина на скоростния път към Сърбия все още тече, но се предвижда строежът да приключи до 2020 г. Търгът за участъка Крупник - Кресна на магистрала "Струма" все ще не е обявен, но тя би трябвало да бъде завършена до 2023 г.
Подобен коридор ще бъде изграден между Португалия и Испания, както и между Австрия, Швейцария и Италия. Миналата година бяха обявени осем други коридора.
Самите честоти, необходими за изграждането на 5G мрежите, ще бъдат освободени към 2020 г., както наскоро се договориха страните от ЕС.
Досега поне публично не е имало интерес от български превозвачи за подобни инициативи. Именно превозвачите се очаква да бъдат сред най-големите печеливши от въвеждането на автономните транспортни средства, тъй като те ще намалят сериозно техните разходи. Например коридорът между Австрия и Италия се очаква да облекчи товарния трафик между двете страни, като за това могат да допринесат автономните камиони.
Инициативата на трите балкански страни изглежда водена по-скоро от приоритетите на българското председателство на Съвета на Европейски съюз. В него дигиталните връзки със Западните Балкани са изведени на челно място.
Ако все пак дигиталната инфраструктура бъде изградена, тя би дала технологично предимство на региона. Стига, разбира се, качеството на пътната инфраструктура да не доведе до катастрофа на добрите планове за 5G пробив.
Падна новият ред за ТЕЛК. Новият ред за ТЕЛК падна вчера - ден преди националния протест с инвалидни колички на жълтите павета, организиран от национално представителните организации на хората с увреждания у нас. Министерството на здравеопазването изтегля проекта за промени в системата на медицинската експертиза, съобщи ресорният министър Кирил Ананиев. "По изрично указание на премиера Бойко Борисов и след проведена среща при него, заедно с вицепремиера Томислав Дончев, министър Владислав Горанов и министър Бисер Петков, решихме да изтеглим предложения проект за изменение и допълнение на Правилника и Наредбата за медицинска експертиза", обясни Ананиев на брифинг.
В началото на април с промени в правилника и наредбата бе предложено решенията за ТЕЛК да се издават по нова скала, като всяка диагноза дава определен процент. Идеята, която взриви хората с увреждания, бе ТЕЛК да дава процент инвалидност само за основното заболяване, но не и за придружаващите го, както е в момента. Мотивът на здравното ведомство бе, че сега хора с леки и неинвадилизиращи ги заболявания, но много на брой, попадат неоснователно в категорията с тежко увредените. "Целта на министерството не е да ощетява правата на инвалидите, а точно обратното, увери Ананиев. "Ще направим промени само когато има пълен консенсус между всички", увери здравният министър. И обясни, че промените били предложени от медицинската гилдия и националните консултанти. Идеята била да се премахне субективизмът и да се повиши контролът. В момента имало случаи, при които пациент с диабет и нарушено зрение можело да бъде по-ощетен от човек с повече на брой, но по-незначителни заболявания. Според министъра на здравеопазването сегашната методика дава възможност на пациенти с повече болести, които не са много сериозни, да имат по-висока пенсия от човек с една диагноза, но тежка.
Кирил Ананиев каза, че е предложил среща на представителите на организациите на хората с увреждания в 15 ч. днес. Те приели, но за 10 ч. в петък. Така протестът в 11 ч. на жълтите павета остава, съобщи министърът. И допълни, че автобуси вече пътували към София.
Около 6 000 души от цялата страна се очаква да се съберат днес пред Министерски съвет. Протестиращите заявиха, че ще извадят инвалидните си колички. Зад тях застана и КТ "Подкрепа". Хората с увреждания ще пристигнат в София на три лъча с 90 автобуса. Те категорично обявиха промените в модела за медицинската експертиза и ТЕЛК за дискриминационни. Според тях поправките ще лишат много хора от инвалидните им пенсии - единствения доход, който имат и ще оставят децата с увреждания без социални асистенти. Хората се обявяват и против оценката на работоспособността и включването само на едно водещо заболяване в решението на медицинската експертиза.
Майките на деца с увреждания пък настояват за равнопоставеност във финансовото подпомагане на младежите, навършили 18 г. спрямо непълнолетните. Според тях няма разлика в нуждите на човек с увреждания на 17 и на 18 години.
"Да, трябва да има промени - да не може на паркинг със инвалиден стикер да спре голям черен джип", коментира шефът на КТ "Подкрепа" Димитър Манолов. Според него трябва да се сложи край и на практиката здрави и прави хора в дадено населено място да са с ТЕЛК-ове от един и същи лекар. "Но най-лесно е да посегнеш на тези хора, които са безпомощни", заключи Манолов.
Продават ток за деня на енергийната борса. На 11 април Българска независима енергийна борса (БНЕБ) ще стартира търговията с електрическа енергия на изцяло новата пазарна платформа - "В рамките на деня". Сега сделки с електричество могат да се сключват само на сегментите "Ден напред" и "Дългосрочни договори". Нововъведението ще увеличи предлаганите количества и ще засили конкуренцията. Следващата стъпка е интеграция на борсовите пазари за търговия в рамките на деня на регионален и европейски принцип.
Търговията "В рамките на деня" ще се осъществява чрез уеб платформа NordPool AS. Системата ще поддържа 24-часова търговия, като поръчки ще могат да се правят до 60 минути преди началото на доставка. Минималното количество електроенергия, което ще може да се търгува, е 100 киловатчаса, а стъпката за наддаване ще е 10 евроцента. Очакваната средна ликвидност на пазара "В рамките на деня" е около 30 - 50 мВт на час.
БНЕБ ще бъде страна по всички интрадей сделки, което ще намали разходите на търговците и производителите за балансиране. Това също така изключва необходимостта от клирингова къща или предварителни споразумения между участниците, както е например на пазара на дългосрочни договори.
Според изпълнителния директор на БНЕБ Константин Константинов типичните участници на интрадей пазара са производителите на ток от ВЕИ. Очаква се активното им включване да се случи, когато бъдат приети промените в Закона за енергетиката. Те ще задължат всички ВЕИ да продават тока си чрез борсата, като получат договори за премия до съответната преференциална тарифа, която сега имат.
Заради високите такси и минимални количества за търгуване обаче този пазар няма как да бъде атрактивен за по-малките ВЕИ - например соларни паркове с инсталирана мощност до 200 киловата. Те биха могли да участват там само ако се обединят чрез общ координатор.
Плановете на БНЕБ не включват осъществяване на трансгранична търговия в рамките на деня през тази година.
Наредба на НЗОК жили 4 болници с милион. 4 болници ще трябва да платят общо близо милион непредвидени разходи заради наредба на НЗОК, влизаща в сила със задна дата. Става въпрос за документ с автор здравната каса, но одобрен също от ресорното министерство и Българския лекарски съюз, предвиждащ цената на 5 скъпи животоспасяващи импланта да бъде покривана само на 80% от НЗОК. Наредбата влиза в сила от 1 април, но за четири от имплантите тя важи от 1 януари. Така 4 болници, които в този период от време са направили операции, при които са имплантирали въпросните медицински изделия, ще трябва да поемат останалите 20% от стойността им, алармираха пред „Монитор" директори на лечебни заведения. Според техните изчисления общият непредвиден разход за болниците ще е близо милион. Става въпрос за университетските болници „Света Анна", „Свети Иван Рилски", „Пирогов" и варненската „Света Марина". В тях се поставят койлове, които предотвратяват повторни мозъчни инсулти и се финансират по специална методика, като парите идват и от НЗОК, и от МЗ. Именно за тях важи и влизането в сила със задна дата.
Вместо по 10 000 лв., както досега, занапред лечебните заведения ще получават по 8000 лева.
От началото на годината към момента Клиниката по неврохирургия в „Пирогов" е поставила 15 такива медицински изделия. Годишно от тях имплантираме около 50, каза нейният ръководител проф. Николай Габровски. Орязана е и цената на мозъчните клапи както за възрастни, така и за деца. Занапред ще се реимбурсират само 4800 лева, а не както досега 6000 лева. Такава и ситуацията и с мозъчните клипси за ендоваскуларни интервенции, поясни директорът на Университетската болница „Свети Иван Рилски" д-р Дечо Дечев. Те са различни видове, като за тях вече сумите се намаляват на 8000 и на 6000 лева, поясни той.
Промяната ще засегне и реимбурсацията на изкуствените сърца, но само занапред. За тях касата вече ще плаща 133 000 лева, а досега предвиждаше 163 000 лева, каза директорът на „Св. Екатерина" проф. Генчо Начев. Изпратили сме писма до всички фирми доставчици с молба да свалят цените за НЗОК, за да не се стига до вариант болните да доплащат. Дали пациентите ще доплащат за изделията сега зависи само от въпросните компании, каза още проф. Начев. Той поясни, че лечебните заведения имат запас от такива консумативи, но те са били закупени на по-високите цени. Оказва се, че дори пациент да има възможност да плати разликата за медицинско изделие, болницата не може да му вземе парите, тъй като в новия документ е разписано, че в такива случаи тя ще прекратява договора си със съответната болница, поясни д-р Дечо Дечев от „Св. Иван Рилски". По думите на заместник здравният министър Жени Начева няма да се налага нито един пациент да доплаща разликата.
Цените на медицинските изделия са необосновано завишени. За разлика от други държави като Германия, Унгария, Словения и Словакия през последните години фирмите са ги намалявани, у нас не. Затова изискваме те да направят отстъпки и в нашата страна, каза за „Монитор" зам.-министър Начева. По думите й със спестените средства ще бъде увеличена бройката на скъпите изделия, които се планират всяка година за всяка болница. Часове преди редакционното приключване на броя от НЗОК се похвалиха, че вече са постигнали договаряне с фирмите, производителки на медицинските изделия за намаляване на цените до 20 процента. От там дори заявиха, че договорите били подписани. От НЗОК обаче не отговориха на въпрос на „Монитор" как точно ще бъде покрива разликата на медицинските изделия на четирите болници, за които новата реимбурсна цена влиза в сила със стара дата от 1 януари.
Скоростна жп магистрала от сръбската граница до Бургас. До 2023 г. ще е готова първата скоростна жп магистрала от сръбската граница до пристанище Бургас, както и до турската и гръцката граница при Свиленград. Това обещание даде зам.-министърът на транспорта Велик Занчев по време на откриването на модернизацията на 23-километровата жп линия между София и Елин Пелин.
Спазването на срока зависи от приключването на всички приоритетни отсечки след 5 години. Ремонтът на участъка от Централна гара в София до гара Елин Пелин трябва да приключи до края на 2020 г., след което бързите и пътническите влакове ще развиват скорост до 160 км в час, а товарните до 120 км в час. В отсечката се инвестират над 130 млн. лева, от които приблизително 115 млн. лева или 85 на сто са осигурени от Механизма за свързана Европа, останалите средства са осигурени от националния бюджет.
Проектът включва модернизация на железопътната линия, на системите за сигнализация и телекомуникации и контактната мрежа, както и изграждане на нови надлези на жп гарите Верила и Казичене за безопасно пресичане на две нива със съществуващата пътна мрежа. В районите на жп гарите ще бъдат поставени прегради, които ще ограничат преминаването през жп линиите на неразрешени места.
Участъкът между София и Елин Пелин е един от най-натоварените от националната жп мрежа, като строителството на отсечката е част от модернизацията на жп линията София-Пловдив. През миналата година по това направление са преминали почти 1,8 млн. пътници.
„След приключването на проекта ще гарантираме най-високо ниво на сигурност и безопасност, както и намаляване на времепътуването за хората", допълни Занчев.
В рамките на друг проект, финансиран от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура", е заложена модернизация на жп гарите Подуяне, Искър и Казичене, които попадат в това направление. За пътниците е осигурена интермодална връзка с метрото на жп спирка „Искърско шосе". Общият обем от средства за жп проекти до 2020 г. е над 2,5 млрд. лева с националното съфинансиране, от които една пета от тях са национална съфинсиране.
По отношение на закупуването на нов подвижен състав, Велик Занчев заяви, че след доставката на новите влакове и модернизацията на инфраструктурата българската железница ще достигне средноевропейско ниво. Той обясни, че се очаква до месец и половина да бъде обявена обществената поръчка, а до края на мандата на правителството да бъдат доставени и новите влакове.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |