Още 40 000 престъпления останаха ненаказани. Поредните близо 40 хил. престъпления никога няма да бъдат наказани. Това е броят на разследванията, прекратени заради изтекла давност само за година. Данните са от доклада на прокуратурата за 2017 г. Тенденцията десетки хиляди дела да се пращат в небитието е от години. През 2017 г. има ръст в прекратените по давност случаи. През 2015 и 2016 г. те са били съответно 37 180 и 36 612, а през миналата - 39 067.
Общият процент на разкриваемост е 43.7%, което значи, че по-малко от половината регистрирани престъпления се разкриват въпреки огромните средства, които данъкоплатците дават на полицията и прокуратурата. Още по-лоша е ситуацията с най-масовите престъпления - кражбите. Там традиционно разкриваемостта е около 30%, т.е. разследващите стигат до извършителите на едва една от всеки три кражби. Това води до изкривяване и в самата статистика - разминават се данните за регистрирана и наказана престъпност, т.е. въпреки че има най-много кражби, най-голям е броят на наказанията за други престъпления - общоопасните - такива са например палеж, незаконно държане на оръжие или боеприпаси.
Другата причина за ниската наказуемост при кражбите е, че в много случаи в едно дело се обединяват няколко престъпления. Така броят на кражбите силно се различава от броя на делата за тях. "За поредна година няма съответствие между структурата на регистрираната и на наказаната престъпност. Така най-разпространените регистрирани престъпления (против собствеността) по брой внесени в съд прокурорски актове се нареждат на второ място", пише в доклада.
Освен прекратените по давност дела обаче в прокурорската статистика има и друго плашещо число - това на спрените дела. През миналата година броят им е над 49 хил. и въпреки че намалява спрямо предишните две години, все пак остава много висок. Основната причина за спиране на разследването е невъзможността да бъде разкрит извършителят. Така на практика излиза, че броят на спрените и прекратени по давност дела за една година съответства на регистрираните за същия период престъпления. Иначе казано, годишно "в кофата за боклук" отиват толкова дела, колкото се образуват. За миналата година официалните данни на МВР сочат 106 659 престъпления.
На прокуратурата не й върви и в шумните корупционни дела, става ясно от годишния отчет на държавното обвинение. В него е записано, че през миналата година за подкупи ефективно са осъдени едва 25 души. За сравнение броят на условно осъдените е почти 10 пъти по-висок - 237 души. Тази статистика обобщава само делата от т. нар. висок обществен интерес като например срещу министри, депутати, кметове и т.н. Иначе общият брой на разследванията за корупция е доста по-голям - близо 3000. Малка част от тях реално са влезли в съда през миналата година - 478.
Прокуратурата отчита и масово връщане на делата от страна на съда. В повечето случаи обаче това не е проблем на съда, а на самите разследващи. "Запазеният висок относителен дял на върнати дела, образувани за корупционни престъпления, за организирана престъпност и за наркотици, е показател, че не се упражнява достатъчен контрол от страна на наблюдаващия прокурор съобразно изискванията на НПК и не се отстраняват своевременно допуснатите процесуални нарушения в хода на разследването. Внимание следва да се обърне и на делата за злоупотреба с европейски фондове, трафик на хора и изпиране на пари, за които при малък брой внесени обвинителни актове в съда е налице голям брой върнати дела", пише в доклада.
Неуспехите в борбата срещу корупцията се дължат на сложността на делата, смятат от прокуратурата. "В голямата си част те се характеризират с висока правна и фактическа сложност и изискват продължително разследване във времето за събиране на значителен доказателствен материал", отчитат прокурорите.
Провокация
"Внимателно обмисляне на отпадането на наказателната отговорност за провокация към подкуп", е едно от предложенията за законови промени, посочени в доклада. Това е старо искане на прокуратурата, но засега нито едно правителство не се осмелява да предприеме подобна мярка. Основното притеснение в случая е, че провокацията към подкуп може да се използва масово. В момента такъв тип действия са престъпление. Именно заради провокация към подкуп се провали едно от най-шумните дела през последните години срещу Николай Цонев, Петър Сантиров и Тенчо Попов. Съдът реши, че бившият следовател Петьо Петров е "осъществил целенасочена и тенденциозна провокация към подкуп, целяща събирането на улики срещу подсъдимите".
Кабинетът ще търси инвеститор за "Белене" до края на годината. Кабинетът "Борисов" ще открие процедура за избор на стратегически инвеститор за АЕЦ "Белене" до края на годината. Това ще стане, след като Народното събрание вдигне мораториума за строителство на Втора атомна. "Конкурсът ще бъде с ясни критерии и условия. Надяваме се да бъде потвърден инвеститорският интерес, който се заявява към момента, да се появят нови инвеститори и до края на годината да имаме по-конкретна информация", каза вчера министърът на енергетиката Теменужка Петкова, която участва в ядрен форум в Сочи.
"Всичко онова, което притежаваме като активи, е изключително сериозно - това са близо 3 млрд. лв. пари на българските данъкоплатци. Имаме оборудване, имаме лицензирана площадка, имаме нотифициран проект от ЕК още през 2007 г. Всичко това дава възможност проектът да се реализира възможно най-бързо в сравнение с другите проекти в региона. Аз мисля, че ние трябва да опитаме да потърсим вариант за реализация на пазарен принцип и без държавна гаранция", каза тя.
В края на миналата седмица премиерът Бойко Борисов обяви, че до дни кабинетът ще предложи на депутатите да отменят мораториума върху строителството на АЕЦ "Белене". Това се случи, след като Китайската национална ядрена корпорация потвърди инвестиционния си интерес към проекта. Интерес към "Белене" са проявили и французите от "Фраматом", каза вчера енергийният министър, без да посочи подробности.
Петкова отбеляза, че единственият вариант НЕК, БЕХ и българската държава да си възстановят всички средства, които са инвестирани до момента, е реализацията на ядрения проект. "Ако се върви към някой от другите варианти за реализиране на оборудването - да не е на площадката на АЕЦ "Белене", това означава, че трябва да се отпишат автоматично от активите на НЕК близо 1.3 млрд. лв., а това не е най-доброто икономическо решение", изтъкна тя. Петкова обаче коментира, че няма как подобна централа да бъде изградена без държавно участие. "НЕК притежава всички активи, всички разрешителни. Това, което смятаме, че е добре да се направи в случая, е държавата да участва чрез активите, които притежава. Те ще бъдат отделени в нова проектна компания. Тя ще проведе процедурата за избор на инвеститор", обясни процедурата министърът.
Цена
Около 8 евроцента е прогнозната цена към момента на киловатчас електроенергия след евентуалното построяване на АЕЦ "Белене", пресметна председателят на енергийния регулатор Иван Иванов. Той обясни, че инвестициите в производството на ток от ядрените централи са много по-малко от инвестициите, които се правят в производството на ток от зелени централи. По думите му капацитетът на ядрените централи в ЕС е намалял със 17 гигавата инсталирани мощности и тази тенденция се дължи на същественото намаление на цените на технологиите за производство на енергия от ВЕИ.
Развод
До края на годината договорите за изкупуване на електроенергията по преференциални цени с двете американски компании, работещи в "Марица-изток", трябва и ще бъдат прекратени, обяви пред БНР председателят на парламентарната комисия по енергетика Делян Добрев. Той добави, че идеята е американските тецове да продават тока си само на борсата, където цените се определят от пазара, "както всички останали". Добрев обясни, че финансовото министерство води преговори с "Марица-изток" 1 и 3 и ако има невъзстановени инвестиционни разходи, е редно да бъдат възстановени. Точно за колко пари става въпрос и откъде ще дойдат те, не се знае.
"Булгаргаз" поиска природният газ да поскъпне с над 15% от 1 юли. Държавната компания "Булгаргаз" обяви на сайта си, че прогнозира цена на природния газ за третото тримесечие на годината от 418.59 лв. за 1000 куб. м без цени за достъп, пренос, акциз и ДДС. В сравнение с действащата сега цена това представлява увеличение от 15.69 процента. "Прогнозната цена на природния газ отчита влиянието на ценообразуващите фактори към 10 май 2018 г. и е неокончателна", уточняват още от дружеството, чието окончателно предложение ще бъде внесено в КЕВР на 8 юни.
Според изискванията на Закона за енергетиката месец преди да подаде заявление за промяна в тарифите пред Комисията за енергийно и водно регулиране, "Булгаргаз" ЕАД трябва да обяви публично намеренията си. А причината цената да се променя толкова често според регулатора е, че "към момента на пазара на природен газ не са налице фактически предпоставки за формиране на конкурентна среда".
Поредно поскъпване
След поевтиняването на природния газ в края на 2017 г. от началото на тази година цената му непрекъснато расте. Повишението от 1 януари бе 2.75% ("Булгаргаз" поиска 2.83%), а от 1 април тя се покачи с още 2.6%, докато искането на държавната тогава бе за 4.82 процента.
От компанията обясняват, че прогнозното ново поскъпване на природния газ се дължи на очакваните по-високи доставни цени от внос, както и по-високия курс на щатския долар спрямо лева. Ако КЕВР реши, че цената ще се повиши с повече от 5%, по закон ще се наложи и актуализация на тарифите за високоефективната електрическа енергия, произвеждана по комбиниран способ от топлофикационните дружества, използващи природен газ.
От какво зависи цената
При определяне на цената на природния газ КЕВР прилага изцяло съществуващата методика, описана в действащия договор между "Булгаргаз" и "Газпром експорт". Формулата отчита движението на цената на петрола и на алтернативните на природния газ горива на световните пазари за последните 9 месеца, както и промените в курса на щатския долар. Правомощията на регулатора са единствено да установи дали заявлението на обществения доставчик "Булгаргаз" отговаря на изискванията на Наредба №2 за определяне цените на природния газ и на договора за доставка между двете дружества.
Инвестбанк ще увеличава капитала си с 10 млн. лв. Инвестбанк планира да увеличава капитала си с 10 млн. лв., става ясно от документацията в Търговския регистър за свикване на общо събрание на банката. Увеличението ще стане с нова емисия на акции за 10 млн. лв. с номинална и емисионна стойност 1 лв. всяка. От точката за увеличението на капитала на банката в дневния ред става ясно, че акциите от новата емисия ще бъдат изкупени от акционера "Феста холдинг". Събранието трябва да се проведе на 19 юни 2018 г.
Оманският акционер се свива
Към края на миналата година според бюлетина на БНБ "Банките в България" "Феста холдинг" има 51.69% от капитала. Собственик на "Феста холдинг" е Петя Славова, която е мажоритарен акционер в банката. Като физическо лице тя притежава 13.49%, или общо 65.18%. Това означава, че делът й в Инвестбанк ще се увеличи за сметка на другия акционер. Това е Адил Саид Ахмед ал Шанфари от Султанство Оман. Делът му в банката е 34.25%.
Ал Шанфари влезе като акционер в Инвестбанк през лятото на 2012 г. чрез увеличение на капитала за 50 млн. лв. Срещу тях той придоби 24.93%, а делът на Петя Славова тогава падна до 70.4%. Разрешението, което оманецът имаше към онзи момент от БНБ за придобиване на акции, беше да не достига и надвишава 33%. Вероятно е след това да е имало ново разрешение, което да позволява и достигане на по-висок дял, тъй като сега делът му е 34.25%.
Проверката
Резултатът на Инвестбанк от прегледа на качеството на активите през лятото на 2016 г. показа най-драстични отклонения между отчетено и реално състояние, най-много предписания за корекция на неизправностите и най-слабо представяне на стрес теста, който показа риск от достигане до отрицателен капитал дори при нормално развитие на икономиката. Банката имаше предписания за попълване на капиталовите си буфери с увеличения на капитала до април 2017 г., като дори имаше посочена точна сума - 20 млн. лв.
При прегледа на кредитния й портфейл тогава са наложени корекции за общо 104.4 млн. лв., от които заради неправилно отчитане на лоши кредити като здрави - 82.2 млн. лв., а заради преоценки на активи (основно имоти), придобити като обезпечения по кредити - 22.1 млн. лв.
Ревизията през 2016 г. води до преизчисляване на основните показатели на Инвестбанк в негативна посока - съотношението на капитала от първи ред към рисковопретеглените активи (CET1) е не 14.6%, както се е твърдяло дотогава, а 6.5% при законов минимум от 4.5%. Общата капиталова адекватност е паднала от 18.7% на 11% при законов праг от 8%. Така и по двата показателя банката е била под изискванията на БНБ, която над европейските минимуми изисква да се поддържат и два буфера, които сумарно възлизат на 5.5% CET1. Така изискванията на надзора всъщност са 10% за базовия капитал и 13.5% за общата капиталова адекватност.
И след това
В края на април миналата година от Инвестбанк съобщиха, че кредитната институция е изпълнила препоръките на БНБ от стрес теста. Според съобщението тогава към края на първото тримесечие на 2017 г. банката е формирала излишък на собствения капитал в размер на 10.6 млн. лв. след приспадане на капиталовите буфери и остатъка от прегледа на качеството на активите (AQR).
В съобщението се посочваше още, че изпълнението на препоръките на БНБ е било постигнато "чрез предприети мерки по отношение на кредитния портфейл, в т.ч. неговата диверсификация и минимизиране на риска, управлението на придобитите от банката активи, съществено нарастване на приходите (ръст над 25% спрямо 2015 г.) и оптимизиране на административните разходи". По-конкретни числа тогава не се посочваха.
Според отчета на банката в БНБ към края на март тази година собственият й капитал е 154.6 млн. лв. В средата на април 2018 г. Инвестбанк беше одобрена за купувач на малката ТБ "Виктория", собственост на КТБ, която е в несъстоятелност, като беше предпочетена пред другия кандидат, подал обвързваща оферта - Българо-американската кредитна банка на Цветелина Бориславова. Цената на сделката не беше съобщена. Освен цена за 100% от капитала на банката купувачът връща и депозита, който има банката към КТБ, в размер около 85 млн. лв. Инвестбанк е поела и ангажимента в срок до шест месеца да се слее с "Виктория".
Съдът отстрани от работа 9 служители на ДАИ, арестувани през април. Специализираният наказателен съд отстрани от работа на първа инстанция деветима служители на ДАИ, които бяха зрелищно арестувани през април заради корупция.
Десетият обвинен като участник в групата не се яви в съда заради болест. Неговото отстраняване ще бъде разгледано отделно.
Шестима от задържаните при спецакцията на ГДБОП служители на ДАИ-Благоевград са в ареста, а четирима с мярка парична гаранция.
Защитниците на обвиняемите ще обжалват.
На днешното си заседание съдът прецени, че ако не бъдат отстранени от длъжност, автомобилните инспектори биха могли да укрият документи или да повлияят на свидетели.
Цацаров иска пълно осъвременяване на Наказателния кодекс. В доклада си за работата на прокуратурата и разследващите органи за миналата година, от държавното обвинение пpeдлaгaт да се обмисли отпадането на наказателната отговорност за пpoвoĸaция ĸъм пoдĸyп, тъpceнe нa фopми нa имyнитeт cpeщy cвидeтeлcтвaнe зa тeжĸи пpecтъплeния, както и yвeличaвaнe нa срока за изпoлзвaнe нa cпeциaлни paзyзнaвaтeлни cpeдcтвa зa финaнcoви и дaнъчни пpecтъплeния.
Докладът вече е изпратен на Висшия съдебен съвет и Народното събрание. Ползваната статистика на МВР показва увeличeниe нa peгиcтpиpaнитe пpecтъплeния, но cпaд нa paзĸpивaeмocттa. Доминират пpecтъплeнията cpeщy coбcтвeнocттa. Увеличават се иĸoнoмичecĸитe и пpecтъплeниятa cpeщy личнocттa. Традиционно нисък остава ръста на опpaвдaтeлнитe пpиcъди. За 2017 година те са само 2,7 процента. Малко по-голям е той по т.нар. дела с виcoĸ oбщecтвeн интepec - 4.3 процента. От внесените в съда покурорски актове, 30 процента са предложения за споразумения.
Устойчиво остава настояването на главния прокурор зa цялocтнo ocъвpeмeнявaнe нa Haĸaзaтeлиня ĸoдeĸc. Пред депутати тази година той предлага дебат за евентуални бонуси за подаващите сигнали, че са изнудвани, за лица, част от организирана престъпна група, проговорили за групата . И още - cлeдeнe в интepнeт и пo тeлeфoнни paзпeчaтĸи и зa ĸoмпютъpни пpecтъплeния, а зa eфeĸтивнa битĸa cpeщy opгaнизиpaнaтa пpecтъпнocт и ĸopyпциятa - по-дълго предварително задържане и по-продължителен контрол със СРС.
Яки глоби за шумовия терор и бивакуване на плажа. Мина общественото обсъждане на новият Закон за концесиите и той ще влезе в с сила от следващата година за морските плажове. В него е упоменато групирането на плажовете. Там са предвидени санкции по отношение къмпингуване на територията на морския плаж и дюните, заяви министър във Варна министърът на туризма Николина Ангелкова след среща с бранша за подготовката и посрещането на летния туристически сезон. Заедно с нея бяха вицепремиерът Валери Симеонов и екоминистърът Нено Димов.
Ще има проверки и налагане на санкции за нерегламентирано къмпингуване на плажа, добави Ангелкова. „И според Закона за устройство на Черноморското крайбрежие, къмпингуването на плажа е забранено. Всяка община може да приеме наредба и да глобява нарушителите", поясни министър Ангелкова.
Според нея е редно да има обособени места за къмпингуване. В момента тези, които се използват, са много стари и не отговарят на изискванията, посочи тя. Ангелкова припомни, че по темата имаше специална работна група, която не стигна до решение.
„Това, че не е постигнато съгласие от работната група не значи, че плажовете няма да се пазят", категоричен бе вицепремиерът Валери Симеонов. Той обясни, че огормният проблем на къмпингуващите по плажовете е, разчистването на оставените след тях планини от боклуци. Като не се събират пари от къмпингуващите, държавата и общините губят пари от почистване на плажовете, каза още Симеонов.
Шумовият терор трябва да спре, добави той, като отбеляза че ограничаването на нощния шум е важно за опазване на интереса на обществото и за повишаване на качеството на туристическия продукт. Вицепремиерът обясни, че ограничаването на силната музика по летните заведения няма да е повсеместно. Закритите дискотеки, които имат изолация, ще могат да пускат музика до късно, стига тя да не смущава хората отвън.
Сериозният контрол ще касае откритите барове и дискотеки, както и заведенията, които имат статут на преместваеми обекти. За тях ще има и по-строг контрол върху храните, както и проверки за наличието на канализация. „И сега действащият закон регламентира, че забраната за озвучаване на открити площи важи от 23 до 7 часа.
През миналата година имаше разминаване за т. нар. „тихи часове". Някои общини бяха въвели норма от 24 до 8 часа, което е в нарушение на закона. Ако някой иска да озвучава заведението си цяла нощ и да привлича клиентела за сметка на почивката на останалите хора в околността, това просто няма да бъде допуснато", посочи вицепремиерът. Той обясни обаче, че не може да променя закона, заради конкретни собственици. Затова и спорът ще продължи.
Трябва да се спре режима на шумовата анархия и терор, които царят по всички курорти. Никой да не се заблуждава, че в едно общество, в което има нарушения, всички са доволни. Ако санкционират нарушителите, те няма да са доволни. Важното обаче е качеството на туристическия продукт да се повиши, за да можем по този начин да повишим и приходите за собствениците и съответно за държавата.
Това е смисълът на борбата, която водим срещу шума, както и смисълът на борбата, която водим срещу нерегламентираните преместваеми обекти. Много често този обект е една кафе-машина, сложена пред лъскаво кафене или дюнер пред ресторант. Това е немислимо и го няма в никой друг курорт по света", коментира още Симеонов.
„През този сезон ще бъдат поставени информационни табла и ще има определени места за доброволно разделно изхвърляне на отпадъци", съобщи министърът на околната среда и водите, Нено Димов. От следващия сезон обаче разделното събиране ще стане задължително. В тази посока ще започне да се изготвя и законодателство", обясни той.
Димов коментира, че правителството инвестира в пречиствателни съоръжения по Черноморското крайбрежие. Около 80% от пластмасовите отпадъци, които замърсяват морето обаче идват от плажуващите по брега и от заведенията, а не от само 20% от корабите. Затова тази година ще се опитаме да сложим по плажовете информационни табели и специални съдове за пластмасови отпадъци, коментира министърът, който заедно сколегите си откри кампанията „Рециклирай! Културно е." във Фестивалния и конгресен център във Варна.
Събитието е част от инициативата на НДК за повишаване културата на хората и разделно събиране на отпадъци. „Опазването на околната среда е най-устойчиво, когато е у всеки един от нас като начин на мислене и поведение. Този модел ще бъде устойчиво изграден, когато стане част от нашата култура. Именно затова, заедно с културните центрове се разбрахме, че ще се опитаме да направим зоната на НДК, а също и на ФКЦ, свободна от пластмаси. Това ще бъде начин, при който с култура и възпитание ще се опитаме да очертаем план за опазване на околната среда от замърсяване. Идеята е това да стане част от нашето ежедневие", каза още министър Димов.
КЗК отряза идеята за минимални цени в хотелите. Въвеждането на минимални цени в хотелите ще ограничи конкуренцията, се посочва в становище на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) по повод предложението на Министерство на туризма (МТ).
Според комисията минималните цени не могат да бъдат гаранция нито за качество, нито за спазване на изискванията за съответната категория хотели, нито, че хотелиерите биха инвестирали тази допълнителна печалба в повишаване на качеството на предлаганите услуги. КДК припомнят, че цените зависят от много други фактори, освен категорията, поради което е практически невъзможно да бъде определена една минимална цена за категория, която да е адекватна за всички случаи. Най-добрият начин за определяне на цените е това да става в резултат на естествените пазарни механизми, които отразяват пресечната точка между търсенето и предлагането. Освен това, е много вероятно определянето на минимални цени да доведе до отлив на туристи и съответно да постигне точно обратния на търсения ефект, а именно понижаване на приходите на хотелите.
Предоставените от МТ данни за заетостта на хотелите показват постоянно и значително незапълване на капацитета на местата на настаняване и са индикация за наличие на свръхпредлагане. Целта на конкуренцията е да се стимулира ефективността чрез предлагане на по-качествени услуги на по-ниски цени с цел привличане на повече клиенти.
Високо качество на предлаганите услуги по настаняване може да бъде осигурено чрез контрол по отношение на спазването на изискванията за съответната категория. Важно значение за противодействие на т.нар. „сив сектор" се очаква да има бъдещата Единна система за туристическа информация (ЕСТИ), даваща възможност за обмен на данни в реално време по защитени канали между МТ, НАП, МВР, общините и хотелските рецепции.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |