НАП започва масови проверки на автошколите. Значителни укрити приходи са установили данъчни инспектори в автошколи в столицата, след като преди седмица са започнали съвместни проверки с представители на Икономическа полиция към МВР и агенция "Автомобилна администрация". Още при първите четири фирми за обучение на бъдещи шофьори са констатирани неотчетени продажби от по няколко милиона лева, посочиха от НАП. Предстои да бъдат извършени пълни данъчни ревизии на дейността на тези фирми през последните 5 години.
Според действащото законодателство всички автошколи са длъжни да водят точна отчетност, включително да подават данни за курсистите в агенция "Автомобилна администрация". В приходната агенция е извършено сравнение на броя на обучаемите, допуснати до изпит, със средните пазарни цени и са формирали минимален размер на приходите за всяка от автошколите. Тези данни са сравнени с информацията, подадена от касовите апарати и финансовите отчети на фирмите.
Предстои възлагането на проверки в целия бранш, предупредиха от НАП.
Преди няколко години също бе проведена подобна акция, която установи, че 90% от автоинструкторите в София укриват над половината от доходите си. Тогава средната щета за бюджета бе оценена на над 3 млн. лв. на година. Едно от най-честите нарушения бе липсата на осчетоводяване на пълната цена на шофьорския курс, както и липсата на отчет на всички курсисти, преминали обучението. В един от случаите данъчните изненадали автошкола при проверката и успели да изземат доказателства за утвърдени ценоразписи от управителя по години. В резултат на това ревизорите доказали, че фирмата е укрила около 90% от печалбата си и не е платила корпоративен данък.
По закон шофьорските курсове трябва да са не по-малко от 31 часа, като средната цена в момента е около 500 лв. Неотдавна от Асоциацията на пострадалите при автомобилни катастрофи посочиха, че все по-разпространена практика е шофьорски курсове да се обявяват на промоционални цени от по 250 лева. Зад по-ниската цена обаче се криели и по-малко часове обучение, което създава опасност за пускане на потенциални убийци на пътя.
През миналата година дори се появи идеята практическите изпити за шофьори да преминат изцяло в ръцете на държавните инспектори в ДАИ без участието на автошколи и частни инструктори. Тогава мотивите на транспортния министър Ивайло Московски бяха, че трябва да се пресече практиката изпити да се провеждат на територията на автошколи, където не е ясно кой носи отговорност за начина на провеждане и за резултатите. От март м.г. се премина към правилото теоретичните изпити да се провеждат в т.нар. бели стаи в отделите на ДАИ. При кормуването обаче нерегламентираните практики на даване на пари под масата за взимане на изпита продължават.
Зам. вътрешен министър препоръча палки и гумени куршуми срещу ромите. Поредното нападение над полицаи - в ромската махала на Ботевград в неделя, предизвика изблик от скандални изявления на представители на "Обединените патриоти" във властта.
Зам.-министърът на вътрешните работи Стефан Балабанов съжали, че полицаите не са стреляли срещу ромите, които реагирали със силна агресия на предупреждение да намалят силна музика през нощта. Според него униформените трябва задължително да използват сила.
"Тези хора трябва да разберат, че в тази Република България има закони, има полиция, която е призвана да защитава законите, гражданите, имота, имуществото и здравето на българите. И когато се отправи към тях полицейско разпореждане, което е регламентирано в Закона за МВР, каквото е например: "Спрете музиката, защото пречите на останалите граждани!" и те не се подчинят, нашите хора имат пълно основание да използват сила, помощни средства, гумени куршуми, палки и т.н. Което нашите момчета не са направили и аз съжалявам, че не са направили", заяви Балабанов пред bTV.
Според него ромите лъжат, че са били провокирани от полицаите. "Изричането на, меко казано, неистини от тази наша етническа група си е техен маниер на представяне на нещата. Трябва да спрем с този псевдолиберализъм", заяви той. "Това се случва за пореден път и така, поглеждайки в миналото, това е една практика на тези наши цигани събратя и не знам защо някои ги наричат роми. Това нещо трябва да се преустанови, аз призовавам нашите служители да използват правомощията си по Закона за МВР и по всички закони на Републиката, желязно да се прилагат към тези групи хора, за да може да има, така, един справедлив процес на взаимодействие и взаимоотношение", обясни зам.-министърът.
Балабанов изказа тезите си в деня, в който в парламента се състояха безсмислени дебати за искания вот на недоверие срещу правителството заради политиката му в сектор "Сигурност". Ден по-рано вицепремиерът Красимир Каракачанов заяви, че "маргиналите и екстремните субекти, които не желаят да спазват законите на страната ни, ще бъдат поставяни на мястото им с цялата сила и строгост на закона".
КЗК започна да разглежда покупката на бизнеса на CEZ от Гинка Върбакова. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) най-накрая започна да разглежда сделката за покупката на дружествата на CEZ в България от компанията "Инерком" на Гинка Върбакова. Уведомлението за предстоящата концентрация беше подадено още през март, но производството беше открито едва във вторник, 26 юни. По закон ведомството има пет седмици, за да се произнесе. Мнение трябва да даде и енергийният регулатор.
Според предварителния договор "Инерком" има седем месеца да плати, обявиха преди време от продавача. Така, ако има сделка, тя вероятно ще е до септември. Съмненията и притесненията са, че малка българска компания с бизнес от 50 млн. лв. купува гигант с приходи за над 1 млрд. лв.
Цената не е обявена публично, но е известно, че е от порядъка 320-360 млн. евро.
"Напредваме в преговорите с финансиращите институции. Вероятно това ще са 4-5 банки. Водещата е международна финансова институция, която не е представена в България", каза за "Капитал" Веселин Захариев от "Мейн кепитъл", финансовият консултант на "Инерком". Според изтекли документи от офертата на "Инерком" част от финансирането се очакваше да дойде от Уникредит Булбанк, държавната ББР и ПИБ.
Пакет от компании
"Инерком България" планира да придобие едноличен контрол върху предприятията на чешката CEZ в страната. Това включва електроразпределителното дружество за Западна България "ЧЕЗ разпределение", както и дружествата "ЧЕЗ електро", ЧЕЗ трейд", "ЧЕЗ България", "ЧЕЗ информационни и комуникационни технологии", "Фрий енерджи проджект Орешец", което държи фотоволтаичен парк, и "Бара груп", която е собственик на недовършена централа на биомаса. Според уведомлението сделката не се очаква да засегне конкуренцията на съответните пазари. Ограничено въздействие би могло да има върху националния пазар на производство и продажба на електроенергия на едро и на свързания с него пазар на търговия на електроенергия.
Самият купувач се занимава с изграждане и експлоатация на фотоволтаични централи и производство и продажба на електроенергия от такива централи. От "Инерком" искат КЗК да разреши сделката, както и да постанови незабавно изпълнение. Неизвестно остава откъде "Инерком" ще осигури собствените средства за цената, както и за задължителното след това търгово предложение към малките борсови акционери, които са от порядъка на 100 млн. евро.
Лятното решение на КЗК
Според Закона за защита на конкуренцията заинтересувани лица могат да представят становища за ефекта от концентрацията върху пазара през първата седмица от образуване на производството, а КЗК има 25 работни дни, за да излезе с решение по сделката. Законът обаче предвижда и възможност за удължаване на срока - както по искане на самите компании, така и при необходимост от предоставяне на допълнителна информация. Отлагането на откриването на производството обаче би трябвало да означава, че комисията вече е изискала нужните уточнения и документи.
КЗК започна да прилага тази практика от началото на тази година, което забави доста сделки, включително и покупката на "Нова телевизия" от инвестиционния фонд PPF Group на чешкия бизнесмен Петр Келнер. В същото време обаче производството по сделката, с която депутатът от ДПС Делян Пеевски продава половината от бизнеса си с печатни медии на местно дружество на американската Nu Image, започна на следващия ден след обявяването на новината от двете страни. Отделно, както в случая с "Нова тв", и при CEZ комисията може да започне детайлно проучване, което да отнеме още месеци.
Във фокуса на парламента
Продажбата на най-голямото електроразпределително дружество в страната и въпросителните около финансирането на сделката и това кой реално стои зад българския купувач станаха причина за създаването на специална анкетна комисия в парламента. Проверката й обаче приключи без отговор на най-важните въпроси.
Междувременно депутатите гласуваха промени в Закона за енергетиката, които дадоха правомощия на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) да се намесва в сделки като тази за CEZ. Текстовете предвиждат регулаторът да разрешава действия по разпореждане с дялове и акции, представляващи повече от 20% от капитала на търговски дружества, които са лицензирани за пренос на електроенергия, топлинна енергия и газ, както и да отнема лиценза на компания, която наруши тази разпоредба. Никъде обаче не се посочва на каква база ще се прави преценката, което оставя отворена вратата за субективни решения и намеса в бизнеса на частни дружества.
Агенция "Пътна инфраструктура" се поема от Светослав Глосов. Без ясен мотив министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков смени председателя на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура". Това е едно от трите ведомства, които разпределят най-много пари за поръчки в държавата, заедно с фонд "Земеделие" и Национална компания "Железопътна инфраструктура". АПИ отговаря за милиарди левове за строителство и поддръжка на пътищата и магистралите.
Радикална промяна в управлението обаче едва ли ще настъпи, тъй като на мястото на Дончо Атанасов за председател на управителния съвет е назначен досегашният член на съвета Светослав Глосов. Причина за промяната не беше посочена освен краткото обяснение, че става "по молба на инж. Атанасов".
В същото време самият Атанасов остава в управителния съвет на пътната агенция, където беше и преди да го оглави. Според информация от регионалното министерство той щял да продължи да е "ангажиран с новото строителство на участъци от републиканската пътна мрежа, както и с поддръжката, ремонтите и рехабилитацията на вече съществуващите трасета". Интересното е, че в споменатите проекти липсва тол-системата - нещо, за което самият Атанасов говореше като най-важния за него проект, която трябва да бъде завършена догодина.
Без резки движения
Сегашната промяна в управлението на пътната агенция прилича много на предишната такава, извършена от правителството на ГЕРБ. В края на 2016 г., когато тогавашният шеф Лазар Лазаров подаде оставка, за негов наследник бе посочен Дончо Атанасов, който всъщност е член управителния съвет на агенцията още от 2013 г. След кратко отсъствие по време на служебния кабинет на Огнян Герджиков Атанасов отново бе върнат на поста.
Преди това - през 2011 г., Лазар Лазаров стана шеф на АПИ, след като също беше част от управлението й. Той заемаше поста и по време на втория мандат на ГЕРБ. Оттеглянето на Лазаров стана по време на потулен грандиозен скандал в АПИ с липсваща документация, разследване на ОЛАФ и прокуратурата за корупция и организирани престъпни схеми.
Година и половина след това АПИ остава заключена и тайна структура, където за случващото се медиите само гадаят по външни белези. През нея от влизането на България в ЕС досега са минали над 3.5 млрд. лв. за ремонт, изграждане и поддържане на инфраструктура.
Кой е Светолав Глосов
Светослав Глосов е роден на 3 ноември 1955 г. Завършил е Висшия институт по архитектура и строителство, специалност "Промишлено и гражданско строителство". Има специализации в областта на строителството и мениджмънта на строителния бизнес. През 1993 г. Глосов създава фирмата "Биад-С", която се занимава с изграждането на жилищни сгради и хотели. Член е на Строителната камара от 1994 г. и е един от нейните учредители. От 2010 г. до 2016 г. е председател на управителния съвет на Камарата на строителите в България, а след това е избран за почетен председател на браншовата организация.
Глосов влезе в управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" точно преди година - през юни 2017-а.
Webit тръгна с гайди и реч на робота София. Юбилейният десети фестивал за дигитални технологии, киберсигурност и изкуствен интелект Webit тръгна с приветствие от робота София и под звуците на гайди. В откриването в зала "Арена Армеец" участваха също премиерът Бойко Борисов, министърът за БГ председателството Лиляна Павлова и столичният кмет Йорданка Фандъкова.
Хуманоидът София беше водеща заедно с основателя на фестивала Пламен Русев. Тя изгледа с интерес представлението на ансамбъл „Филип Кутев" и изпълнението на Валя Балканска на космическата песен "Излел е Дельо хайдутин" под традиционния съпровод на нейните гайдари. Над 7000 участници от 110 държави дойдоха за впечатляващия форум.
Роботът София сподели, че се чувства привилегирована да бъде в София - дигиталната столица на Европа. „Смятам, че роботите и хората могат да съжителстват мирно и да изградят по-добро бъдеще заедно", категорична бе машината с лице на чаровна блондинка. От сцената тя каза, че се чувства некомфортно, когато чува по свой адрес, че един ден ще разруши човечеството. Макар същите думи да са произнесени от самата нея преди повече от година, се счита, че те са извадени от контекста и са по-скоро проява на чувство за хумор. София демонстрира и познания за града, с чието име съвпада и нейното, посочвайки че знае колко древна култура и история има столицата ни.
„Знам колко невероятни са природата и хората в България", допълни още хуманоидът.
За силата на технологиите говори и основателят на Webit Пламен Русев. Той е категоричен, че те ще направят света по-добро място, а нас, хората - по-силни.
Премиерът Борисов разведри залата като напомни, че преди десетилетие българите са били на второ място в света по източване на кредитни карти. Тогава тези „деструктивни хакери пробиваха всички защити и подложиха на риск използването на кредитни карти", каза Борисов.
И се похвали, че днес България е вън от всички черни списъци и стана пример за успешна борба с този тип измами.
"Ако същите тези хакери, тогава млади криминални престъпници, не се бяха вкарали в тази грешна посока, а бяха като връстниците си САЩ, Google И Facebook, пак щяха да са много богати хора и нямаше да лежат в затворите сега", обобщи премиерът. Той призова младите да използват своята сила и талант за позитивни неща и да залагат на обучението си.
Според кмета на София Йорданка Фандъкова именно обучението в дигитални умения ще помогне за постигането на дългосрочен успех. Има ли ги, човек ще съумее да на надскочи ролята си на наблюдател и да се превърне в пълноценен участник, заяви тя. Кметицата сподели, че звучи невероятно, че едва преди няколко десетилетия, компютърът беше недостъпна вещ, с изключение на някои от най-големите компании и заемаха цели стаи. А днес устройства по-тънки от молив имат десетки пъти по-голяма мощност.
Фандъкова отбеляза, че столичната управа полага усилия за това да приспособи образователната система към новите реалности. В София например има 267 IT паралелки, а в 73 училища децата започват да се обучават по такива предмети още от първите класове.
„Дигиталната трансформация е реалност, към която ние всички трябва да се адаптрираме - да адаптираме нашия живот, нашите образователни системи, нашите бизнеси и законодателството", заяви и Лиляна Павлова.
Според нея в рамките на българското европредседателство е било направено всичко необходимо, така че „Европа да не бъде догонваща, а да бъде изпреварваща". Тя постави акцент върху прокарването на закони, които по нейни думи ще дадат конкурентно предимство на Стария континент, но даде пример с регламентите за лични данни и авторско право, които пък според мнозина други всъщност ще окажат негативно действие върху средата.
Ансамбъл „Народни будители" и Софийски духов оркестър създава настроение за гостите на фестивала.
Едно от най-интересните събития в програмата е представянето на компютър, който изчислява за 1 мили секунда толкова информация, колко всички хора на планетата, ако смятат по 1 секунда в рамките на 305 дни.
Всеки посетител ще може да изпробва скутер, който ще лети дигитално из бъдеща София.
В рамките на 3 дни в София ще пристигнат водещи политически лидери от Европа и света (държавни глави, еврокомисари, министри, кметове, евродепутати), световни лидери в бизнеса, глобални и европейски основатели и предприемачи, иноватори, учени и експерти в дигиталната икономика. На изложението ще присъстват 50-те най-големи компании в света, които са представени от своите президенти. Повече от 420 лектори от цял свят ще говорят на фестивала. На него ще се представят най-добрите 200 стартиращи компании в Европа, като една от тях ще си спечели чек за 200 000 евро. Пленарната сесия на Webit, която посреща най-добрите световни лидери, академични среди, дигитални, технологични и иновационни компании, е председателствана от еврокомисаря Мария Габриел. Фестивалът ще продължи до 27 юни.
София на 175-о място сред най-скъпите градове. София е на 175-о място в световната класация на най-скъпите градове за чужденци през 2018 г., изготвена от консултантската компания Mercer. Столицата ни е точно преди Букурещ и след Сан Салвадор. София се издига с 9 места напред в сравнение с миналата година. През 2016 г. тя бе на 182-о място, а година по-рано - на 187-а позиция. В класацията са включени общо 209 града, които се сравняват по над 200 критерия, включително цени на жилища, транспорт, храна, забавления, дрехи и др. Класацията има за цел да помогне на международните компании и правителствата за правилното определяне на заплатите на своите служители. Ню Йорк се ползва като базов град, а валутните курсове се измерват спрямо долара.
Най-скъпият град за чужденци в света тази година е Хонконг, измествайки миналогодишния лидер - Луанда. Двата града през последните години се редуват в челната позиция, но тази година анголската столица спада на доста по-ниско място - едва шесто.
Водещата позиция на Хонконг се обяснява най-вече с изключително скъпите жилища. Месечният наем за обзаведена къща с три спални по международните стандарти, и то разположена в подходящ квартал, струва средно 13 424 долара. За сравнение, подобно жилище в Ню Йорк би струвало 5 700 долара, а в Лондон - 6 991 долара.
В топ 10 на най-скъпите градове тази година има общо шест града от Азия. На второ място в класацията е японската столица Токио, а на четвърто и пето са съответно Сингапур и Сеул. Шанхай и Пекин пък са на седма и девета позиция.
От останалите градове в топ 10 два се намират в Швейцария - Цюрих на трето място, който е и най-скъпият град в Европа, и Берн - на десето.
Като цяло градовете от Западна Европа са заели по-предни позиции в тазгодишната класация в резултат на засилването на местните валути спрямо долара и разходите за стоки и услуги. Градовете в Германия например бележат едни от най-резките издигания в класацията, като Франкфурт (68) и Берлин (71) скачат напред с 49 позиции, а Мюнхен (57) - с 41 позиции. Лондон пък излиза с 10 места напред до 19-о място.
За разликата от тях градовете в САЩ слизат надолу в ранглистата именно заради засилването на европейската икономика, което доведе до спад в цената на долара спрямо други водещи валути. Ню Йорк слиза 4 места надолу до 13-о - най-скъпият град в региона. Сан Франциско (28) и Лос Анджелис (35) спадат съответно със 7 и 12 места в класацията, а Чикаго (51) - с 20.
От градовете в нашия регион, които попадат в класацията, Истанбул е класиран на 163-а позиция, Атина - на 113-а, Тирана - на 172-а, Белград - на 181-а, Сараево - на 191-а, Скопие - на 197-та.
В дъното на класацията са Бишкек, Тунис и Ташкент.
София чака 7 млн. лв. от арестувани коли. Близо 7 млн. лв. дължат собственици на неприбрани от наказателни паркинги в София автомобили, които са били вдигнати от паяк. Това показват данни на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), предоставени на „Монитор". В момента в специализираните гаражи са зарязани 227 коли, които са били неправилно паркирани и преместени с паяк.
Собствениците на возилата, освен че трябва да заплатят глоба за вдигането с паяк на стойност 60 лв., дължат и по 2 лв. на всеки час, в който колата им е прекарала на паркинга. Така в момента натрупаните задължения към ЦГМ достигат 6 963 038 лв. От дружеството трудно успяват да открият стопаните на колите, а повечето от тях вече са забравили и за съществуването им. Ветеран на един от наказателните паркинги се оказва „Рено", което вече 10 години чака собственика си да го прибере. Автомобилът е натрупал задължение за разходи по принудително преместване и такса за отговорно пазене в размер на 68 230 лв.
Проблемът със заплащането на наказателните паркинги и откриването на собствениците на колите не е само в столицата. 80-годишен мъж от Велико Търново ще трябва да плати 9000 лв., за да прибере автомобила си от наказателния паркинг след половингодишен престой. Колата на Георги Братованов била вдигната заради неправилно паркиране и откарана на паркинга. Мъжът обаче отказал да си плати и я оставил там.
Според него колата била вдигната незаконно, тъй като я бил спрял само за 15 минути пред дома си. Той твърди, че знакът, с който се забранява паркирането, бил закрит от строеж и затова не могъл да го види. Отказва да плати глобата, тъй като е възмутен от факта, че не може да спира дори пред собствения си дом. Освен Братованов, през годините в Търново има още няколко случая на хора, чиито автомобили са откарани на наказателния паркинг и те отказват да платят глобата, за да си ги приберат. В резултат на това от таксите и лихвите глобите придобиват огромни размери.
Във Варна на общинския паркинг за репатрирани автомобили под Аспаруховия мост има десетина леки коли, зарязани от собствениците си. Преди време в един от тях беше прораснало дърво.
Друг бе случаят със стар „Форд" с румънска регистрация, който събираше прах повече от 6-7 години, а собственикът бе обявен за издирване от Интерпол. За това време колата е натрупала задължения за престой, които надвишават в пъти повече стойността й, коментираха работещите на паркинга. За освобождаване на репатрираната кола всеки наказан шофьор трябва да брои различни суми, в зависимост от зоната на репатрирането, като плаща допълнително и по лев за всеки час престой на паркинга. Собствениците на зарязаните коли се издирват и уведомяват неколкократно. За да си получи дължимите суми, се налага общината да води дори съдебни дела. Автомобил „Роувър" например е натрупал задължения над 5000 лева, а той не струва повече от 1000, БМВ също е с голямо задължение, но не е ясно кой е собственикът, защото колата е била препродавана 4 пъти без нотариална заверка. Ако се сумират задълженията на изоставените на общинския паркинг гниещи автомобили, общата сума може да надхвърли 100-150 хиляди лева.
В Кюстендил едва 9 автомобила тънат в забрава от собствениците им, обявиха от общинската администрация. Сред тях има и такива, които в продължение на повече от 10 години са оставени безстопанствени пред блокове или по тротоари. „Категорично може да кажем, че тези автомобили ще бъдат премахнати, а собствениците ще трябва да заплатят за услугата, като сумата се определя на база Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Кюстендил", съобщиха още от кметството.
Средна заплата 1500 лв., а минимална 650 лв. редна работна заплатата от 1500 лв. и минимална от 650 лв. до 2021г., когато е краят на мандата на кабинета Борисов 3. Това заяви министър-председателят на България Бойко Борисов по време на откриването на конференцията Алианс за сближаване на заплатите в Европа. Затова и сред приоритетите на правителството било образованието.
Бойко Борисов посочи, че само за тази година в родните школа учат над 22 000 деца, които никога не са ходили на училище. "Може да си представите, каква огромна маса, която нито може да чете, нито може да пише", добави премиерът. Той отчете още, че над 700 млн. лв. са инвестирани в образователната инфраструктура, а заплатите на учителите са били увеличени двойно. По време на форума припомни още и за увеличението от 15 млн. лв., което получиха учените то БАН. Освен това били дадени и 10 млн. лв. на Софийския университет . Борисов посочи, че паралелно с това правителството е увеличило заплатите и в други сектори, давайки пример с нарастването на възнагражденията на полицаите и военните. Целта била създаване на конкурентнособна работна ръка.
Преди България e била рекламинирана пред инвеститорите с евтините си работници, а сега с квалифицираните си специалисти, добави още премиерът. Правителството инвестирало и в квалификацията, преквалификацията и допълнителните умения, които всеки един трябва да притежава, за да изпълнява служебните си задължения. Безработицата у нас пък намаляла под 6%.
Освен инвестициите в образованието положителен ефект върху това имало и промяната на икономическата ни структура, благодарение на което сме поддържали стабилен ръст на БВП от около 4 процента. Според Борисов България вече 22 години доказва, че може да работи във валутен борд. „Имаме стабилен фискален резерв, огромен златен резерв, който пазим. Намалихме външния дълг на 25%. Какъв е рискът за чакалнята за еврозоната на България? Нулев. Егоизъм има, да. Заради начина, по които работим в момента, това невероятно създание, което е ЕС, ще бъде торпилирано накрая и то само заради егоизъм", подчерта премиерът.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |