Снимка: pixabay
Всички правни изисквания са спазени за консултантските услуги на Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) да подпомогне Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) при изграждане на Националната система за електронно събиране на пътни такси в България. Днес парламентът ратифицира подписаното на 9 май споразумение между МБВР и АПИ. Банката има богат опит в предлагането на този вид услуга и е надежден партньор, пише в мотивите на законопроекта за ратифициране на споразумението.
Какво включва консултацията
Експертите на банката ще консултират пътната агенция при проектирането, изграждането и въвеждането на електронна система за събиране на таксите за ползване на републиканската пътна мрежа. За превозните средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т (Тол) ще се плаща на база изминато разстояние, а за леки автомобили до 3,5 тона таксуването ще е чрез електронна винетка. Услуга за електронно събиране на такси в България ще бъде съобразено с европейските изисквания, за да бъде постигната оперативна съвместимост.
Освен това, МБВР ще разработи анализ преди да бъдат определяни тарифите за пътно таксуване, както и обхвата на мрежата. При изпълнението на тази дейност ще бъде спазено европейското законодателство в областта на пътното таксуване.
Споразумението включва, също така, преглед на цялата техническа документация на проекта, вкл. всички негови аспекти - от проектирането и планирането до внедряването, вкл. оперативни процедури, графици за изпитване и изпробване и доклади от изпитвания и изпробвания.
Предвижда се МБВР да подпомогне структуриране на организация за опериране на системата, както и изграждане на капацитет на оператора и подобряване на капацитета и трансфер на знания, свързани с въвеждането на доставчиците на декларирани данни и националните доставчици на услуги.
Срокове
Крайният срок на действие на споразумението е до изграждането на Тол-системата, като в плановете на АПИ и според разчетите на победителя в конкурса - консорциумът "Капш трафик солюшънс" около австрийската компания Kapsch, за изграждане е заложено това да стане до края на май 2019 година. С други думи остава по-малко от година до старта на дълго чаканата Тол система в България. Срокът според министъра на регионалното развитие Николай Нанков е изпълним, тъй като е свършена много работа от АПИ, преди да започне консултантската работа на експертите на МБВР.
Според подписания договор между "Капш трафик солюшънс" и АПИ изпълнителят да достави и инcтaлира 500 тepминaлa зa peгиcтpиpaнe и издaвaнe нa eлeĸтpoнни винeтĸи, за контрол на 100 aвтoмoбилa едновременно, 100 пyнĸтa зa пpeтeглянe в движeниe и 500 пopтaлa зa Тoл ĸoнтpoл. Koмпaниятa щe тpябвa дa изгpaди и изчиcлитeлeн цeнтъp и централен оперативен oфиc зa пoддъpжĸa.
Според новия председател на Управителния съвет на АПИ инж. Светослав Глосов, Тол системата ще се изплати за 2-3 години и след това приходите от нея ще отиват за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Предварителните разчети са "Капш трафик солюшънс" са да инвестира 149.99 млн. лв. без ДДС собствени средства, които АПИ да ги изплаща на изпълнителя в продължение на три години от събраните приходи от Тол системта.
Те ще дойдат от продажбата на електронните винетки, които няма да поскъпват, докато от таксите за преминаване на тежкотоварните автомобили се очаква около 7 пъти повече отколкото са сегашните постъпления от продажбата на винетни стикери за автомобили над 3,5 тона.
При старта на Тол системата платено ще е преминаването само по пътищата в добро експлоатационно състояние, но целта е след време системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа.
Ще има и различни тарифи за преминаване. По-високи ще са таксите за магистралите, а участъците от републиканката пътна мрежа ще бъдат с по-ниски цени, в зависимост от класа на пътя.
Електронните винетки
Тежкотоварните автомобили ще плащат на изминато разстояние, а за леките коли са предвидени електронни винетки. Те няма да се лепят никъде. При тяхното закупуване автомобилът ще се въвежда в контролната система, която следи всички минаващи покрай пътните камери коли. Преди да бъде разработена самата система с винетки и определена цената им, АПИ ще предостави на изпълнителя на Тол системата данните на всички коли с хартиени винетки, които ще бъдат валидни след като заработи системата, за да се разпознават и те по време на валидността на стикера. „За да няма ощетени", каза преди време Глосов, като уточни, че в този процес може да възникнат и грешки.
Ползите
На първо място са пътищата по републиканската мрежа, тъй като с приходите от Тол системата ще се ремонтират повече километри пътища. Според регионалния министър, заради липсата на Тол система, в момента държавата губи около 1,5 млн. лева на ден. След като заработи, Тол системата ще носи приходи от около 700 млн. лева на година, макар че преди година се споменаваше прогнозна сума от 1,5 млн. лева. Тази сума обаче ще бъде достигната при пълния капацитет на Тол системата.
Полза ще имат и собствениците на автомобили, защото ще ги карат по качествени пътища.
С пари от Тол системата ще се финансира изграждането на големи инфраструктурни проекти, за които не е планирано финансиране по оперативната програма на ЕС "Пътна инфраструктура", като довършването на автомагистрала „Хемус", скоростните многолентови пътища между Русе и Велико Търново и между Ботевград и Видин.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |