Снимка: iStock
Рисковите капиталисти залагат, че нова порода стартиращи компании от Европа ще бъдат истинските победители в претъпканото пространство „купувай сега, плащай по-късно“.
Фирми като Mondu, Hokodo и Billie натрупаха купища пари с презумпцията, че бизнесът, а не потребителите, са по-доходоносна клиентела.
Оценките на насочени към потребителите BNPL играчи като Klarna и Affirm рязко паднаха на фона на опасенията за потенциална рецесия.
Klarna е в преговори за набиране на средства с рязка отстъпка спрямо последната си оценка, според доклад на Wall Street Journal. Говорител на фирмата каза, че не коментира "спекулации".
Тъй като шумът на тенденцията „купувай сега, плащай по-късно“ избледнява, някои инвеститори залагат, че са открили следващото голямо нещо.
Купувайте сега, плащайте по-късно компании като Klarna и Affirm, които позволяват на купувачите да отлагат плащанията за по-късна дата или да разделят покупките на безлихвени вноски, са под огромно напрежение, тъй като потребителите стават по-предпазливи относно разходите поради нарастващите разходи за живот и тъй като по-високите лихвени проценти повишават разходите по заеми. Те също са изправени пред засилена конкуренция, като технологичният гигант Apple влиза в сферата със собственото си предложение за BNPL.
Но рисковите капиталисти залагат, че нова порода стартиращи компании от Европа ще бъдат истинските победители в пространството. Компании като Mondu, Hokodo и Billie са натрупали купища пари от инвеститори с проста идея: бизнесът - не потребителите - са по-доходоносна клиентела за тенденцията купи сега, плати по-късно.
„Има голяма възможност по отношение на „купете сега, плащайте по-късно“ за B2B пространството [бизнес към бизнес]“, каза Малте Хофман, съизпълнителен директор на Mondu, базирана в Берлин стартираща компания.
Хофман, чиято фирма наскоро събра 43 милиона долара финансиране от инвеститори, включително Valar Ventures на милиардера от Силиконовата долина Питър Тийл, прогнозира, че пазарът на BNPL в B2B транзакции в Европа и САЩ ще достигне 200 милиарда долара през следващите няколко години.
Докато услуги като Klarna предоставят кредит за потребителски покупки - да речем, нов чифт дънки или крещяща система за високоговорители - B2B BNPL фирмите се стремят да уреждат транзакции между фирмите. Това е различно от някои други съществуващи форми на краткосрочно финансиране като заеми за оборотен капитал, които покриват ежедневните оперативни разходи на фирмите, и факторинг на фактури, при който компанията продава цялата или част от сметката за по-бърз достъп до парите, които дължат.
Патрик Норис, генерален партньор във фирмата за дялово инвестиране Notion Capital, каза, че пазарът за B2B BNPL е „много по-голям“ от този на бизнес-потребител или B2C. Наскоро Notion ръководи инвестиция от 40 милиона долара в Hokodo, B2B BNPL фирма, базирана в Обединеното кралство.
„Средният размер на кошницата в B2B е много по-голям от средната потребителска кошница“, каза Норис, добавяйки, че това улеснява фирмите да генерират приходи и да постигнат мащаб.
Акциите на основните играчи на BNPL, насочени към потребителите, паднаха рязко през 2022 г., тъй като опасенията за потенциална рецесия тежи върху сектора.
Шведската Klarna води преговори за набиране на средства с рязка отстъпка спрямо последната си оценка, според доклад на Wall Street Journal - до 15 милиарда долара от 46 милиарда долара през 2021 г. Говорител на Klarna каза, че фирмата не коментира „спекулациите ”
Щатската публично котирана финтех Affirm отбеляза спад на акциите си с повече от 75% от началото на годината, докато акциите на Block, който закупи австралийската BNPL фирма Afterpay за $29 милиарда, паднаха с 57%. PayPal, който предлага собствена функция за заеми на вноски, е загубил 60% от началото на годината.
BNPL се разви в пандемията на коронавирус, предлагайки на купувачите удобен начин да разделят плащанията на по-малки парчета само с няколко щраквания на страниците за плащане на търговците на дребно. Сега бизнесът навлиза в тенденцията.
„Бизнесът все още се сблъсква с проблеми с паричните потоци в светлината на влошаването на макроикономическите условия и продължаващата криза на веригата за доставки, така че всеки начин за по-бързо получаване на пари на гъвкава основа ще се хареса“, каза Филип Бентън, анализатор на финтех във фирмата за пазарни проучвания Omdia.
Финтех наблюдава „здравословно“ оттегляне след „обилни“ 2 години, казва главният изпълнителен директор на SumUp.
Mondu и Hodoko не са разкрили публично своите оценки, но Scalapay и Billie, две B2B BNPL фирми от Италия, последно бяха оценени съответно на 1 милиард и 640 милиона долара.
Услугите на BNPL се оказват особено популярни сред малките и средните предприятия, които също изпитват проблеми от нарастващата инфлация. Според шефа на Mondu Хъфман МСП отдавна са „необслужвани“ от големите банки.
Още по темата:
Услугите "купи сега, плати после" стават все по-популярни в Китай