Въпреки становището на социалните партньори, че актуализацията на Бюджет 2014 трябва да бъде направена от правителството, което ще избере следващото Народно събрание, служебното правителство одобри законопроект за актуализация на Бюджет 2014. По-рано на заседание на тристранния съвет (НСТС) синдикатите и работодателите поискаха оттеглянето на проекта.
Като аргумент да приеме законопроект за актуализацията служебното правителство посочва необходимостта от изготвяне на проекта произтича от невъзможността да бъдат постигнати заложените фискални цели по държавния бюджет за 2014 г. Причините за това са, от една страна, значително отклонение от допусканията по основни показатели в макроикономическата рамка и надценените прогнози за приходите по държавния бюджет, и от друга - необходимост от осигуряване на допълнителни разходи в някои бюджетни системи.
Реално социалните партньори се обявиха за актуализация на бюджета, но с дефицит до 3 процента и без ново увеличение на дълга. Според работодателите и синдикатите, единствената задача на служебното правителство е да изготви подробен анализ на състоянието на хазната до края на септември, върху който новият кабинет ще може да стъпи, за да предложи собствен вариант на актуализацията.
Решението за КТБ трябва да дойде след смяна на ръководството на Централната банка, смятат още от НСТС. Те са категорични, че все още има шанс за оздравяването без публичен ресурс.
След като изслушаха подробното представянето на актуализация на бюджета, в който е заложено вдигане на дефицита до 4 на сто и увеличение на дълга с още 4,5 млрд. лева, синдикатите и работодателите поискаха законопроектът да бъде оттеглен.
"За съжаление, актуализация на бюджета за тази година ще се наложи. Ние смятаме, че бюджетът на държавата е израз на провежданата политика от управляващото мнозинство и тъй като в неделя народът ще вземе решение кой да го управлява, е правилно сформираното ново правителство да внесе проект за актуализация на бюджета", каза Васил Велев от асоциация на индустриалния капитал.
Социалните партньори настояха да се даде справка за реалното разпределение на 8,2 млрд. лева, които в момента са във фискалния резерв. Според тях, ако се стигне до увеличение на дълга, то трябва да е само с толкова, колкото да се покрие новия дефицит и то при доказана възможност, че това не може да стане от резерва.
"Основната причина да се противопоставим на актуализацията на бюджета на държавата в този вид, в който се предлага, е огромното число допълнителни дългове, които трябва да поемем всички ние с вас, за да спасяваме някакви банки. Как трябва да се спасява КТБ и че трябва да се оздравява мисля, че всички разбраха, многократно коментирахме и експертите от нашия консултативен съвет и експертите, които се водещи в България в тази област. Там дадоха конкретните механизми. Това, че господин Искров не иска да ги чуе и никой от квесторите не ги съобразява е други въпрос. Очевидно е, че политическата картина и ситуация трябва да се смени, за да позволи в решението за КТБ да не стигнем до използването на нашите пари", каза Пламен Димитров от КНСБ.
В мотивите на вносителя на законопроекта - Министерство на финансите, се казва още:
През м. септември т. г. бе направена актуализация на макроикономическите прогнози, която отразява текущото развитие на националната икономика, както и променените допускания за международната среда до края на 2014 г. и през следващата 2015 г. Започналото още през 2013 г. намаление в международните цени на неенергийните суровини продължи и през текущата година. Допълнителен фактор, който ограничи номиналния растеж не само в България, беше по-силното от очакваното поскъпване на еврото спрямо щатския долар. Инфлацията в ЕС е на исторически ниски равнища, с тенденция това да продължи за по-дълъг период от очакването преди година.
За България актуализираните прогнози предвиждат отрицателна инфлация на потребителските цени в размер на 1,1% при планирана в предишната прогноза положителна стойност от 1,8%. Дефлаторът на БВП също се прогнозира да бъде отрицателен в размер на 0,1% (предишната прогноза бе за положителна стойност от 1,5%), което отразява променената прогноза за размера на инфлацията. Ревизираните прогнози за 2014 г. предвиждат реален ръст на БВП от около 1,5 на сто на годишна база, което е малко по-песимистичен сценарий от заложения в макрорамката към Бюджет 2014 ръст от 1,8 на сто. Въпреки малката промяна при прогнозата за растежа на икономиката за 2014 г., актуализираните макроикономически прогнози ревизират в негативна посока оценката за номиналния размер на БВП за 2014 г. с над 2,4 млрд. лв. (от 81 582 млн. лв. на 79 178 млн. лв.).
По-ниският номинален размер на БВП при други равни условия означава понижаване на прогнозата за възможностите на икономиката да генерира по-високи данъчни приходи. Това се свързва с рискове за изпълнението на приходите по бюджета не само през 2014 г., но и в средносрочен план, и налага придържане към консервативен подход при планирането на приходите по националния бюджет.
Неизпълнение на приходите по държавния бюджет
Причините за прогнозираното неизпълнение на разчетите за приходите по държавния бюджет са комплексни - макроикономически, административни, нормативни и др. Надценена е прогнозата за икономическата ситуация и е подценено влиянието на неблагоприятното развитие на външната среда. Сред основните фактори могат да се посочат нереалистичните допускания на етапа на планиране за основни макроикономически показатели, все още слабото влияние на възстановяването на вътрешното потребление върху постъпленията от косвени данъци, задълбочаването на дефлационните процеси в икономиката, надценените ефекти от мерките за повишаване на събираемостта на приходите и др.
Изготвените оценки за параметрите по приходите по държавния бюджет отразяват нетните ефекти в данъчните и неданъчните приходи от прогнозираното неизпълнение на плана, респективно превишение на плана, при някои показатели и оценка за ефектите от мерките за повишаване на събираемостта на приходите. Основните данъци, по които приходите се прогнозират да бъдат по-ниски от планираните със ЗДБРБ за 2014 г., са ДДС от внос, акцизи, корпоративни данъци и др. Актуализираните прогнози за приходите по държавния бюджет предвиждат неизпълнението на планираните със ЗДБРБ за 2014 г. параметри да възлезе на 1 061,8 млн. лв. (1,3% от прогнозния БВП), което е разчетено в изготвения проект на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г.
Натиск от страна на разходите в редица бюджетни системи
На база на извършените одитни проверки (назначени от служебното правителство) и изготвения обобщен доклад бяха идентифицирани сериозни проблеми и недостиг за финансиране на вече поети ангажименти за разходи в редица разпоредители с бюджет по държавния бюджет. Някои бюджетни системи са поставени в ситуация да не могат да изпълняват своите функции и отговорности след като разходните им тавани бяха намалени за последните четири месеца на годината. В МВР, например, където над 80 на сто от разходите се формират от разходите за персонал, се създава обективна невъзможност бюджетът за годината да обезпечи изпълнението на вменените му функции и отговорности. Проблемът в системата на министерството се изостря допълнително от приетия Закон за МВР, с който се предвижда увеличение на разходите за възнаграждения, материалното и социалното осигуряване за служителите, без в бюджета за 2014 г. на министерството да са планирани средства за тази цел.
Недостиг се очертава и при финансирането на социални плащания по бюджета на МТСП поради увеличения брой бенефициенти при осигуряването на социална закрила на най-уязвимите групи от населението, тези в неравностойно положение, както и за гарантиране подкрепата на децата и семейството.
Министерството на здравеопазването изпитва трудности за обезпечаването на необходимото финансиране на психиатричната помощ, хемодиализата, лечението на болни от ХИВ/СПИН, финансирането на спешната помощ, както и за финансово подпомагане на лечебни заведения за болнична помощ в отдалечени и трудно достъпни райони, в които липсата на здравни звена представлява сериозен риск за населението.
Проблеми с недостиг за обезпечаване на поетите ангажименти за разходи съществуват и в редица други бюджетни системи, като в тази връзка в разчетите по ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. е предвиден ресурс за структурни и допълнителни фискални мерки в размер на 448,5 млн. лв. (0,6% от прогнозния БВП), който е обособен в резерва за непредвидени и/или неотложни разходи. В мотивите на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. изчерпателно са посочени направленията на предложените допълнителни разходи.
Промяна на фискалната цел за салдото по държавния бюджет
В контекста на изложеното в проекта на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. е предвидено влошаване на салдото по държавния бюджет с 1 510,3 млн. лв. (1,9% от прогнозния БВП) спрямо разчетите по ЗДБРБ за 2014 г., с което дефицитът по държавния бюджет за 2014 г. става в размер на 2 846,5 млн. лв. (3,6% от прогнозния БВП).
Освен по държавния бюджет сериозно напрежение съществува и в други бюджетни системи, което допълнително влошава прогнозата за размера на дефицита по консолидираната фискална програма (КФП) за 2014 г. Влошаване на бюджетното салдо спрямо заложените параметри с разчетите към ЗДБРБ за 2014 г. се очаква главно по сметките за средствата от Европейския съюз на Националния фонд и бюджета на НЗОК. Поради тази причина в мотивите към проекта на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. е посочено, че се налага и ревизия на прогнозата за размера на дефицита по КФП след отразяване на влошаването на салдото по държавния бюджет и други бюджетни системи.
Разчетите към проекта на ЗИД на ЗДБРБ за 2014 г. предвиждат влошаване на годишната прогноза за дефицита на касова основа по КФП до 4% от прогнозния БВП (3 152,3 млн. лв.), като в тази оценка са отразени ефектите от мерките за повишаване на събираемостта на приходите и мерките за реализиране на целесъобразни икономии в разходите, основно по проектите по Публичната инвестиционна програма "Растеж и устойчиво развитие на регионите".
В контекста на предлаганото увеличаване на дефицита и осигуряването на надежден буфер за ликвидна подкрепа се поражда необходимост от поемане на нов държавен дълг, респективно промяна на предвидените дългови ограничения за 2014 г., които да позволят да бъде обезпечено допълнително дългово финансиране в размер до 4,5 млрд. лв. в рамките на годината. В предвидения нов дълг е включена възможност за дългово финансиране с оглед предоставяне на ликвидна подкрепа в рамките на одобрената държавна помощ от ЕК в размер до 2,9 млрд. лв. или в рамките на същия лимит поемане на нов държавен дълг за предоставяне на заем на Фонда за гарантиране на влоговете в банките в размер до 700 млн. лева. Посочените обстоятелства налагат увеличение на допустимия максимален размер на държавния дълг към края на годината до 22,5 млрд. лв. (28,4% от прогнозния БВП).
Предвижда се максималният размер на новите държавни гаранции, които могат да бъдат издадени през годината, да бъде увеличен с 2 млрд. лв. във връзка с предвидената възможност за издаване на държавни гаранции в полза на Фонда за гарантирането на влоговете в банки.
От изложеното е видно, че бюджетната позиция за 2014 г. не може да бъде стабилизирана в краткосрочен план с мерките в приходите и разходите, защото възможните корективни действия могат да посрещнат само частично негативните ефекти върху бюджетния баланс от неизпълнението на приходите и необезпечените ангажименти за разходи за 2014 г. Това е и основната причина за изготвения проект на актуализация на ЗДБРБ за 2014 година.
Правителството одобри и проект на закон за изменение и допълнение на Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2014 г., който беше одолбрен и от НСТС. С него се осигуряват допълнително 100 млн. лв. за здравноосигурителни плащания за подлежащата на заплащане през 2014 година медицинска помощ по чл. 45 от Закона за здравното осигуряване, оказана на здравноосигурените лица. Това ще гарантира финансовата стабилност за системата и сигурност за осигуряване лечението на пациентите и за работата на изпълнителите на медицинска помощ.
Средствата ще се преразпределят както следва:
- за здравноосигурителни плащания за лекарствени продукти за домашно лечение и диетични храни за специални медицински цели - 25 млн. лева;
- за здравноосигурителни плащания за медицински изделия, прилагани в болничната медицинска помощ - 10 млн. лева;
- за лекарствена терапия при злокачествени заболявания - 15 млн. лева;
- за здравноосигурителни плащания за болнична медицинска помощ - 50 млн. лева;
Средствата ще бъдат покрити с наличността в началото на 2014 г. по бюджетната сметка на НЗОК в размер на 100 248 хил. лв. За компенсиране на преразхода и за финансовата стабилност на системата ще се предприемат допълнителни мерки, свързани с контролните механизми на НЗОК, както и мерки по ограничаване разходите за лекарствени продукти.
Промяната се налага поради недостиг на средства в бюджета на НЗОК за 2014 г. към настоящия момент.