Снимка: iStock
Акциите на Meta (META) потънаха тази седмица след разочароващия отчет за печалбите за третото тримесечие и тъй като обръщането на компанията към метавселената предизвиква все по-негативни настроения.
През годината, откакто Facebook стана Meta, компанията похарчи милиарди, инвестирайки в своите планове за метавселена. Тази инвестиция все още не се е изплатила. От една страна, подразделението, което наблюдава усилията на компанията в метавселената, Reality Labs, губи пари, отбелязвайки загуба от 3.7 милиарда долара само през последното тримесечие.
Изпълнителният директор Марк Закърбърг каза пред анализатори тази седмица, че очаква тези загуби да продължат от година на година. И все пак, тъй като акциите на компанията пострадаха, Закърбърг този месец започна да рекламира нещо неочаквано като голяма възможност. Той казва, че бъдещето на работата може да е в метавселената и чрез най-новите слушалки за виртуална реалност на компанията, Meta Quest Pro.
„Работата в метавселената е голяма тема за Quest Pro“, каза Закърбърг пред анализатори в разговора за печалбите на компанията в сряда. „Има 200 милиона души, които получават нови компютри всяка година, най-вече за работа. Нашата цел за линията Quest Pro през следващите няколко години е да позволим на все повече и повече от тези хора да вършат работата си във виртуална и смесена реалност, в крайна сметка дори по-добре, отколкото биха могли на компютри“.
Този месец на Meta Connect компанията подчерта новите си партньорства с корпоративния технологичен гигант Microsoft (MSFT) и гиганта за професионални услуги Accenture (ACN). Това е изненадващ ъгъл. В края на краищата, мисълта за Meta все още предизвиква изображения на Facebook профил или, може би, VR слушалки, които обикновено свързваме с игри.
Въпреки това, старши анализаторът на Needham Лора Мартин каза, че има много логични неща относно бъдещето към работата. Навлизането в бъдещето на работата, от една страна, „удвоява техния общ адресируем пазар“, каза Мартин пред Yahoo Finance. Тя добави, че новият акцент на компанията върху смесената реалност също е „интелигентен център“, свързан с новосъздадените партньорства между Microsoft и Accenture.
„Усещането ми е, че насочването към смесена реалност е информирано, защото Microsoft и Accenture вярват, че е по-вероятно да успее“, каза тя.
Със сигурност има прецедент за разговора работа-метавселена. Например, Autodesk (ADSK) тази година придоби The Wild, XR платформа, създадена специално за професионалисти в областта на архитектурата и строителството. Съществува и свят на стартиращи компании, който включва компании като Virbela, която специално въвежда VR в професионални и образователни среди.
За експертите по метавселената има шанс Мета да е на път за нещо – с предупреждения. Адам Вос и Джош Ръш, съоснователи на фирмата за виртуален дизайн Surreal, вярват, че всички компании в крайна сметка ще имат някакво присъствие в метавселената, но че не всички работни процеси или обучения ще бъдат подходящи за този 3-D свят.
„Вярваме, че всяка компания в крайна сметка ще има уебсайт за метавселена“, каза Ръш. „Този уебсайт ще бъде социален, триизмерен канал, чрез който можете, да речем, да провеждате събития за годежи или техните офиси виртуално... Има също така, разбира се, много неща, които не бихте искали да копирате в метавселената, защото имате нужда този практически опит“.
Човешките ресурси могат да бъдат един пример за работа, която може да се поддаде на метавселената „от гледна точка на брандиране, тъй като набирате най-добри таланти“, каза Вос.
Вероятно Вос и Ръш са прави, че работните приложения в метавселената ще станат по-широко разпространени, според вицепрезидента и главен анализатор на Forrester J.P. Gownder. Не е ясно кога ще се случи това – и дали ще дойде навреме, за да може Мета да извлече ползите, каза той.
„Metaverse за бизнеса в крайна сметка ще бъде наистина важно, но дали ще отнеме две години? 10 години? Това ще бъде предизвикателството“, каза Гоундер.
Освен времевата криза, стремежът на компанията към работна метавселена има и други проблеми. Докладите, че собствените служители на Meta не се интересуват от използването на VR продуктите на компанията, трябва да ни накарат да спрем, каза Оскар Матсон, основател и главен изпълнителен директор на startup Allwhere, който предлага базирани на технологии инструменти, оборудване и услуги на работната сила на компанията.
„Бъдещето на работата е хората да имат думата как и къде искат да вършат най-добрата си работа“, каза Матсон, ранен служител на WeWork. „За мен мисля, че бъдещето на работата е да се фокусираме върху подобряването на реалността, която обитаваме в момента, вместо да създаваме странно факсимиле“.
Той също така не се продава на слушалките на Meta като ключови за бъдещата работна среда в дългосрочен план – и със сигурност не в близко бъдеще.
В краткосрочен план VR масово на работното място не е жизнеспособна, каза Адам Ригс, бивш президент на Shutterstock (SSTK) и настоящ главен изпълнителен директор на онлайн платформата за работно пространство Frameable Spaces.
„В момента, въз основа на това, което е налично сега или в близко бъдеще, VR не е сериозен, приобщаващ или устойчив начин за подобряване на отдалечен или хибриден екип“, смята той.
Още по темата:
Лоши резултати от Alphabet и Microsoft, акциите им надолу с над 5%
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.04 | ▲1.07% |
USDJPY | 155.79 | ▼0.33% |
GBPUSD | 1.23 | ▲1.02% |
USDCHF | 0.91 | ▼0.72% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.91% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 43 856.50 | ▲0.50% |
S&P 500 | 6 055.26 | ▲0.54% |
Nasdaq 100 | 21 682.80 | ▲0.67% |
DAX 30 | 21 097.00 | ▲0.39% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 103 867.00 | ▲2.63% |
Ethereum | 3 303.51 | ▲2.92% |
Ripple | 3.17 | ▲7.72% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 76.42 | ▼1.60% |
Петрол - брент | 78.96 | ▼0.68% |
Злато | 2 710.18 | ▲0.52% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 538.62 | ▲0.15% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 108.72 | ▲0.30% |
Germany Bund 10 Year | 131.73 | ▼0.04% |
UK Long Gilt Future | 91.59 | ▲0.05% |