Снимка: iStock
Ark Investment Management, която е основана от успешния технологичен инвеститор Кати Ууд, смята, че индустрията за автономни превози може да генерира 14 трилиона долара корпоративна стойност до 2027 г. Tesla (TSLA 11,78%) е водещ разработчик на технологии за самоуправление и нейното ново робот-такси Cybercab, което ще може да превозва пътници без човешка намеса, може да излезе на американските пътища още тази година, съобщават от The Motley Fool.
Но Tesla може да не е най-големият победител от автономната революция. Вместо това, Uber Technologies (UBER 0,91%) има потенциала да завладее много по-голям дял от този нов, мултитрилионен пазар. Понастоящем той управлява най-голямата платформа за организиране на превози в света и разполага с цялата необходима инфраструктура, за да успее, докато преминаването към автономно шофиране набира скорост.
В момента акциите на Uber се търгуват при много атрактивна оценка спрямо Tesla, така че ето защо може да е страхотна покупка днес, преди автономните автомобили да станат масови.
Всичко е свързано с мрежата
Самоуправляващите се коли може в крайна сметка да бъдат толкова разпространени, колкото обикновените автомобили, така че това ще бъде изключително конкурентна индустрия за разработчиците и производителите. Въпреки това, проектирането на най-доброто автономно превозно средство няма да бъде най-трудната част от улавянето на пазарен дял в бизнеса с услуги за превоз – истинското предизвикателство ще бъде изграждането на мрежа и постигането на мащаб.
Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск иска да изгради мрежа за организиране на превози за Cybercab. Собствениците на пътнически електрически превозни средства (EV) на компанията също ще могат да дават колите си назаем на мрежата и да генерират доход, когато не ги използват. В резултат на това Tesla би трябвало да разполага с достатъчно коли, за да предоставя услуги за организиране на превози, но може ли компанията да убеди милиони хора да изтеглят друго приложение за смартфон и действително да го използват?
Това е мястото, където Uber има значително предимство. Компанията не планира да проектира своя собствена самоуправляваща се кола, но съществуващата платформа за организиране на превози вече обслужва над 171 милиона потребители всеки месец, а главният изпълнителен директор Дара Хосровшахи наскоро обясни как вече е оборудвана да се справи с много от оперативните предизвикателства, с които компании като Tesla ще се сблъскат, когато изграждат свои собствени мрежи. Например, тъй като Uber управлява 12 милиарда пътувания годишно, той е експерт в деликатното балансиране на търсенето и предлагането в големите градове. Една недостатъчно използвана автономна кола може да загуби значителни суми пари, така че това е критично.
Нещо повече, Uber разполага с цялата необходима инфраструктура за бързо разрешаване на спорове за тарифи, застрахователни искове, връщане на изгубени артикули и дори блокирани превозни средства. Поради всички тези причини Хосровшахи вярва, че разработчиците на автономни превозни средства ще се стичат към мрежата на Uber. Това ще им помогне да се мащабират много по-бързо, отколкото да се опитват сами да се справят с тази индустрия.
От финансова гледна точка, автономните превозни средства могат да променят играта за Uber. 17-те милиона човешки водачи, които работят в нейната мрежа, спечелиха колосалните 72,5 милиарда долара миналата година, което беше най-големият компонент от 162,7 милиарда долара брутни резервации на компанията (общата сума в долари, похарчена от потребителите на платформата). Като елиминира този разход, Uber може да превърне повече от своите резервации в приходи и след това да спечели.
Uber вече има няколко автономни партньорства
Uber не чака автономните технологии да се разширят. Партнира си с възможно най-много производители в момента, дори ако те все още са в ранните етапи на комерсиализация. Той вече е подписал сделки с над дузина от тях, включително WeRide, Motional, Serve Robotics и най-вече Waymo на Alphabet.
Waymo извършва над 200 000 платени автономни пътувания всяка седмица в Сан Франциско, Лос Анджелис, Финикс и Остин, Тексас, като в близко бъдеще се планира разширяване до Маями и Атланта. Uber ще бъде изключителният дом на Waymo в Атланта, както вече е в Остин, което е голяма стъпка към превръщането във водещата мрежа за превози в автономното пространство.
Неконтролираният FSD софтуер на Tesla все още не е получил одобрение за използване по обществени пътища и може да бъде само в Калифорния и Тексас до края на тази година. Нещо повече, неговата Cybercab не се очаква да достигне масово производство до 2026 г., така че компанията изостава значително от подобни на Waymo.
През януари Uber подписа и уникална сделка с Nvidia, която е най-големият доставчик в света на чипове и други решения за разработване на AI. Uber иска да използва ценните данни, които събира от милиардите пътувания, извършени на платформата му всяка година, за да помогне на своите автономни партньори да ускорят пътя си към комерсиализация. Uber ще обработва тези данни с помощта на DGX Cloud на Nvidia, което е платформено решение, доставящо целия необходим хардуер и софтуер.
Uber също ще използва фамилията базови модели Cosmos на Nvidia, което позволява на разработчиците да създават обширни симулации в реалния свят, за да обучават техния автономен софтуер. Това може да ускори процеса на обучение в сравнение с традиционните методи, тъй като намалява необходимостта колите да се движат в реалния свят, за да събират данни.
Инвестицията на Uber в подпомагане на своите партньори да пуснат своите автономни превозни средства на пазара по-бързо може да донесе значителни дивиденти в бъдеще, защото ще помогне на компанията да намали огромните 72,5 милиарда долара разходи за водачи, които направи миналата година.
Акциите на Uber изглеждат много по-привлекателни от акциите на Tesla в момента
Uber генерира 4,56 долара печалба на акция (EPS) миналата година, което представлява огромно увеличение от 424% спрямо резултата от 2023 г. Той поставя акциите на Uber при съотношение цена/печалба (P/E) от само 16,6, което е много по-евтино от по-широкия пазар - S&P 500 се търгува при съотношение P/E от около 22,9 към момента на писане.
Но също така прави акциите на Uber значително по-евтини от Tesla, които се търгуват при изумително съотношение P/E от 121,9. Тази оценка изглежда още по-скъпа, като вземете предвид, че EPS на компанията се сви с 53% през 2024 г. и може да намалее отново тази година:
С всичко казано дотук, има едно предупреждение към невероятно евтината оценка на Uber. Компанията се възползва от еднократно данъчно облекчение от 5,7 милиарда долара през 2024 г., така че без това нейният EPS щеше да бъде около 2,01 долара, поставяйки съотношението P/E на 37,5. Въпреки това, това все още би било абсолютна сделка в сравнение с Tesla.
Като се има предвид, че Uber може да е в много по-добра позиция да се възползва от потенциалния бум на автономното шофиране от 14 трилиона долара, неговите акции могат да бъдат страхотно дългосрочно допълнение към всяко балансирано портфолио на текущата цена.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Акциите на Tesla поведоха "Великолепната седморка" с ръст от 12%
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.08 | ▼0.10% |
USDJPY | 149.93 | ▼0.56% |
GBPUSD | 1.29 | ▲0.19% |
USDCHF | 0.88 | ▼0.03% |
USDCAD | 1.43 | ▼0.26% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 42 929.50 | ▲0.13% |
S&P 500 | 5 831.88 | ▲0.36% |
Nasdaq 100 | 20 513.80 | ▲0.79% |
DAX 30 | 23 385.60 | ▲1.14% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 87 780.60 | ▲0.30% |
Ethereum | 2 064.55 | ▼0.82% |
Ripple | 2.44 | ▼0.31% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 69.16 | 0.00% |
Петрол - брент | 72.52 | ▲0.17% |
Злато | 3 020.54 | ▲0.37% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 543.12 | ▼0.81% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 110.70 | ▲0.15% |
Germany Bund 10 Year | 128.09 | ▼0.15% |
UK Long Gilt Future | 91.08 | ▼0.32% |