Снимка: iStock
Тарифите разтърсват пазарите и водят до пикове в нестабилността. Фокусираните върху растежа сектори като технологиите и потребителските дискреционни са особено уязвими предвид тяхната цикличност и глобална експозиция, кометират от The Motley Fool.
Apple (AAPL 3,95%) и Nike (NKE 0,07%) са надолу с над 20% от началото на годината към момента на писане, което е значително под представянето на S&P 500 и Nasdaq Composite, които също са надолу. Ето защо и двете акции се разпродават и въпросът е дали си струва да ги купите сега.
Търговската война с Китай е лоша новина за Apple
Няма никакво подслаждане на излагането на Apple на мита, особено в Китай. Китай е ключов пазар за Apple - както от гледна точка на производството, така и от гледна точка на продажбите.
След като акциите на Apple скочиха на 9 април в отговор на 90-дневна пауза на реципрочните мита за всички страни с изключение на Китай, те потънаха с 4% на следващия ден след новината, че тарифната ставка върху китайските стоки ще бъде повишена до удивителните 145%. Ако остане, тази стръмна тарифна ставка ще смаже рентабилността на Apple в краткосрочен план. Ето защо акциите са намалели толкова много от началото на годината до момента.
Купуването на акции на Apple сега е вяра, че ще се случат две неща:
На 10 април докладите показват, че Apple превозва iPhone от Индия до САЩ, за да заобиколи тарифите за Китай. Ако Apple смята, че Китай може да представлява дългосрочен риск, тя може да работи за постоянно изместване на производството от Китай към Индия и други партньори в Югоизточна Азия. Инвеститорите обаче може да искат да изчакат предстоящото обаждане за приходите на Apple на 1 май, за да разберат по-добре как компанията планира да намали влиянието на тарифите.
Що се отнася до ценообразуването на Apple, растежът на iPhone се забави през последните години. Но компанията е компенсирала част от това забавяне чрез разрастване на своя сегмент от услуги с висок марж и обратно изкупуване на акции, за да увеличи печалбата на акция. Развлекателните услуги включват Apple TV+, Apple Music, Apple Podcasts, Apple Books и др. Apple също има нарастващ списък от финансови услуги, от Apple Pay до Apple Card и Apple Cash.
Apple все още не е направила толкова голям удар в областта на изкуствения интелект, колкото някои инвеститори може би са се надявали, така че има опасения, че няма ценовата мощ, която имаше преди. Услугите обаче разшириха обхвата на екосистемата на Apple.
Като цяло Apple се откроява като солидна покупка, ако вярвате в способността ѝ да се справя с предизвикателствата на веригата за доставки и ценовата ѝ мощ. Но също така е разумно да се предприеме изчаквателен подход, докато инвеститорите получат повече яснота относно отговора на Apple относно тарифите от разговора за печалбите след няколко седмици.
Nike вече се бореше да стъпи на мястото си преди началото на тарифния смут
Загубите на Nike от началото на годината са още по-тревожни, като се има предвид, че вече беше един от най-зле представящите се компоненти на Dow Jones Industrial Average миналата година. Nike разпродаде толкова много, че сега се движи около най-ниското си ниво от десетилетие.
Съкратената версия на проблемите на Nike е, че той инвестира прекалено много в пренасочването на бизнеса от партньорства на едро към дигитално, което проработи по време на пандемията, но се оказа скъпа грешка през последните години, тъй като сегментът директно към потребителите се представяше по-слабо от търговията на едро и физическите магазини на Nike. В допълнение към грешките на ръководството, Nike беше силно засегнат от огромната конкуренция от Adidas и по-новите играчи като On Holding и Hoka, собственост на Deckers Outdoor.
Митата хвърлят още един ключ в инвестиционната теза на Nike в момент, когато компанията вече ближеше раните си от минали грешки. Докладите показват, че Nike произвежда 95% от обувките си в Китай, Виетнам и Индонезия. Китай е ключов пазар и за продажбите на Nike.
За деветте месеца, приключили на 28 февруари, продажбите в Китай са били 5,11 милиарда долара в сравнение с 14,87 милиарда долара в Северна Америка и 9,26 милиарда долара в Европа, Близкия изток и Африка. През този период Nike продаде повече обувки, облекло и оборудване в Голям Китай, отколкото останалата част от Азиатско-Тихоокеанския регион и Латинска Америка взети заедно – като Голям Китай представлява значителните 15,1% от общите приходи на марката Nike през този деветмесечен период.
Подобно на Apple, купуването на акции на Nike сега е залог върху силата на марката ѝ, че може да обърне бизнеса, да се справи с конкуренцията и да обърне веригата си на доставки. Въпреки това Nike е може би по-уязвим от Apple, като се има предвид, че бизнесът вече е бил в средата на обрат преди началото на търговското напрежение.
Nike премина от нарастваща акция към ценна акция, изплащаща дивиденти. Въпреки борбите си, компанията продължи да изкупува обратно акции и има 23 последователни години на увеличение на дивидентите. Разпродажбата на цената на акциите повиши доходността на Nike до 10-годишен връх от 2,8%, а съотношението цена/печалба спадна до 10-годишно дъно от едва 18. Въпреки че, ако тарифите се запазят, печалбите на Nike почти сигурно ще намалеят в близко бъдеще – правейки оценката ѝ по-малко привлекателна.
Две акции, достойни за списък за наблюдение, за търпеливи инвеститори
Apple и Nike може да работят в напълно различни индустрии, но случаят на покупка и за двете компании е подобен. И двете са изправени пред сериозни тарифни рискове и нито една компания не е увеличавала приходите си с главоломни темпове през последните години. Въпреки това, това са две топ марки, чиито оценки могат да изглеждат евтини в заден план, ако могат да издържат на този труден период.
Apple се откроява като по-безопасна универсална игра, докато Nike има по-висок риск и потенциална награда, ако успее да обърне бизнеса и да навигира в тарифите. И двете акции може да си струва да ги купите сега, ако имате дългосрочен хоризонт. Въпреки това е също така разумно да запазите и двете акции в списък за наблюдение и да изчакате предстоящите покани за печалби за повече яснота относно техните стратегии, като се има предвид, че плаваме в неизследвани води.
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на финансови активи на фондовите пазари.
Още по темата:
Корпоративните печалби заемат централно място на фона на тарифните сътресения
Валута | Цена | Δ% |
---|---|---|
EURUSD | 1.13 | ▲0.31% |
USDJPY | 142.84 | ▼0.24% |
GBPUSD | 1.33 | ▲0.17% |
USDCHF | 0.82 | ▼0.39% |
USDCAD | 1.39 | ▼0.11% |
Референтен индекс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Dow 30 | 40 461.80 | ▲0.09% |
S&P 500 | 5 387.00 | ▲0.01% |
Nasdaq 100 | 18 707.80 | ▼0.13% |
DAX 30 | 21 325.00 | ▼0.51% |
Криптовалута | Цена | Δ% |
---|---|---|
Bitcoin | 83 555.60 | ▼0.13% |
Ethereum | 1 596.69 | ▲0.50% |
Ripple | 2.10 | ▲0.45% |
Фючърс | Цена | Δ% |
---|---|---|
Петрол - лек суров | 60.84 | ▼0.07% |
Петрол - брент | 64.78 | ▼0.09% |
Злато | 3 269.56 | ▲0.59% |
Сребро | 25.68 | ▲1.17% |
Пшеница | 540.50 | ▼0.25% |
Срочност | Цена | Δ% |
---|---|---|
US 10 Year | 111.00 | ▲0.03% |
Germany Bund 10 Year | 130.97 | ▼0.30% |
UK Long Gilt Future | 91.76 | ▲0.21% |