Търговската война започна в края на миналата седмица, когато реципрочните мита на САЩ и Китай влязоха в сила. Сега ще се обърнем към една от големите потенциални жертви на тази война – в лицето на водещите европейски автомобилни производители и по-точно на немските производители на луксозни автомобили.
Вижте още: Споделеното пътуване повишава производството на електромобили
Наложените мита от 25% от САЩ могат да доведат до поскъпване на европейските автомобили с цели 10 000 евро, предупредиха от ЕС. Най-засегнати от митата ще са марките Роrѕhе и Аudі, предвид на факта, че нито една марка от немския концерн Vоlkѕwаgеn нямa пpoизвoдcтвo в САЩ.
Като ответно действие, Китай повиши до 40% митата на автомобилите произведени в рамките на САЩ и намали тези за останалите вносни автомобили от 25 на 15%. Намалението в митата за останалите производители обаче, не е сигурно, че е толкова добра новина за производители като Меrсеdеѕ и ВМW, доставчици на близо една трета от автомобилите на луксозния сегмент в Китай, в момента.
Защото основна част от внасяните в Китай немски луксозни автомобили, са произвеждани в САЩ и попадат под ударите на повишените мита.
Намалението на митата в Китай е възможно да облагодетелства други луксозни производители на автомобили, като например Роrѕсhе се казва в анализ на Вlооmbеrg.
От Daimler вече предупредиха, че резултатите им за тази година, могат да се окажат под средните очаквания на анализаторите, като ще са под тези от миналата година.
Като причина за това, от компанията посочиха именно повишението на митата в Китай. Акциите на компанията, отбелязаха силно понижение след направеното обявление, като вече се търгуват с над 10% надолу.
Много е вероятно, подобно предупреждение, да направи и другия голям немски производител на луксозни автомобили – BMW.
Двата немски бранда, които са основни производители и износители на луксозни автомобили, вече трябва да се борят на няколко фронта. Освен с повишените търговски мита, но и с голямата популярност на електрическите автомобили. И макар и двете компании да правят сериозни инвестиции в подобен род „зелени автомобили“, те губят в известна степен позиции, спрямо растящото производство на електромобили в Китай.
Вижте още: Рекордни вредни емисии отделени от автомобилите!
Още един риск за автомобилната индустрия е Brexit. Трябва да се има предвид, че Великобритания е втория най-голям автомобилен пазар в Европа.
BMW и Daimler от финансова гледна точка
В момента е налице „перфектната буря“, при акциите на BMW и Daimler, свързана с търговската война между САЩ и Европа и потенциалните мита и акцизи за автомобилопроизводителите. Когато към това добавим и специфичните проблеми на двете компании, като тези на Daimler (след отправеното предупреждение за резултатите) и поевтиняването в акциите им изглежда напълно логично.
От историческа гледна точка, юли е месец в който акциите на Daimler нерядко достигат своите най-ниски нива, заради сезонни фактори. А за това си има и своето логично обяснение, отвъд наложените мита и „търговската война“ между САЩ и Китай и САЩ и Европа, през тази година.
На първо място, традиционно след юли, инвеститорите започват да дисконтират бъдещия дивидент и печалби, които ще получат през следващата година от дадена компания.
А дивидента пред BMW и Daimler се очертава да е доста щедър, особено въз основа на текущите цени на акциите и платения през тази година дивидент. Става въпрос за дивидентна доходност от около и над 5%, при това в свят на рекордно ниски лихви в Европа!
Двата немски производителя на луксозни стоки, повишиха дивидентите си през тази година с по над 20%. Daimler плати на 10-ти април 2.7 евро нетен дивидент на акция. Месец по-късно, BMW плати дивидент от 3.1 евро, отново със сериозно повишение спрямо предходната година.
Към датата на плащане на дивидентите от двете компании и цената на акциите им, дивидентната доходност за инвеститорите бе в размер на 3.9% при акциите на Daimler и 3.3% при BMW.
Ако двата дивидента бъдат запазени същите през следващата година (а не повишени с 20%, каквато е традицията и при двете компании), то на база на текущите цени на акциите – от 57.8 евро за Daimler и 79.8 евро за BMW, дивидентната доходност (която ще се получи евентуално през април от Daimler и май от BMW, което не е сигурно) би била в размер на съответно 4.7% при производителя на Мерцедес и 3.9% при BMW.
Разбира се, има вероятност дивидентите да бъдат повишени, със същите темпове, с каквито бяха повишавани през последните години. Или дивидентната доходноiт при двете компании, спокойно може да се доближи и дори да превиши 5%, особено при акциите на Daimler.
Само можем да припомним, че от родните „сините чипове“, компоненти на индекса на сините чипове SOFIX само книжата на Адванс Терафонд, се отличават с дивидентна доходност от над 4% - в размер на 4.62%, на база на последния гласуван дивидент.
Това, което е притеснителното обаче е, че дивидентът на Адванс Терафонд е бил понижаван през три от последните пет години. За последен път, това се случи с дивидента за 2017-та година. Или налице е сериозна трудност за прогнозиране на бъдещите дивидентни потоци.
Вижте още: Какъв дивидент разпределиха компаниите на БФБ до момента?
За сравнение, дивидентът при Daimler е бил повишаван през четири от последните пет години, а този на BMW – e нараствал през всяка от последните шест години.
* Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции.