Едни от най-успешните истории в света на технологиите в момента е – повишената популярност на Bird, Lime, Skip, Spin и Scoot. Ако се чудете какви са тези компании, всички те са свързани с услуги за наемане на електрически скутери. Техните скутери, все по-често се забелязват в някои от най-оживените градове в САЩ, като тенденцията е скоро да станат по-масови и в Европа, пише финансовото издание "Блумбърг".
Автомобилите, не винаги са най-бързото и удобно средство, особено в пиковете часове и във водещите градове и столици на света. Това отваря ниша, за повишаване на популярността на програми за споделяне на скутери, често струващи под 2 долара за возене.
В допълнение, инвеститори, които търсят следавщия Uber, или Lyft, хвърлят все повече средства към компании, предлагащи наем на скутери, като например Bird, или Lime, две от водещите и най-егресивни компании в сектора.
Последните две компании, се надпреварват да се превърнат в първата и доминираща компания във всеки по-голям град.
Какво предопределя завишеното търсене на скутери?Освен трафика, задръстванията и борбата с вредните емисии, наемането на скутери има още едно сериозно предимство – те са доста евтини. Разбира се имат си и своите недостатъци – не са подходящи за целогодишно ползване във всички климатични зони.
Компанията Bird, стартирана от бивши мениджъри на Lyft и Uber, оперира със своята услуга за отдаване под наем на скутери в около 40 щатски града, докато Lime – в 23. Все още, броят на скутерите не е прекомерно голям, че да създава хаос в движението, като рядко преминава 1 000 броя в повечето щатски градове.
Тази година от Bird разшириха бизнеса си към Франция и Израел. От Lime стъпиха на пазара във Франция, Германия и Испания.
Все още обаче, никоя компания не е направила пробив във Великобритания, където законите са много стриктни и класифицират скутерите, като моторни превозни средства, които изискват шофьорска книжка и са обект на данъци и застраховки. Дори и да бъдат класифицирани като МПС, обаче регулаторите едва ли ще квалифицират скутерите, като „регулярни участници в движението“.
Да се карат по тротоарите също не е опция, във Великобритания, заради закон от 19-ти век, според който тротоарите са само за ползване от пешеходци.
Кой ги произвежда?На този етап, компаниите за споделено ползване на скутери, все още не ги произвеждат, а вместо това ги купуват от китайски производители и след това си слагат логата върху тях. От Uber вече гледат сериозно на този бизнес, като заявиха, че ще добавят услуги за споделено ползване на скутери и велосипеди в своето приложение. Компанията обяви, че вече е започнала и проектирането на собствени скутери в централата си в Сан Франциско.
Дали това е печеливш бизнес?Според инвеститорите – може и да стане. Пазарните оценки на Bird Rides Inc. и основния й конкурент – Lime са над 1 милиард долара.
Има обаче и много скептици. Според последните разширяване на броя на скутерите, при навлизане на нови пазари и необходимостта от непрестанната им поддръжка и подмяна на батерии, могат да направят този бизнес само преходен, към това да е част от допълваща услуга в приложенията на компании за споделени пътувания, като Uber.
Легални ли са?Много градове, вече подходиха към това да ги забранят, или да регулират броя на скутерите, които се предлагат за отдаване под наем. Също така, някои общини, имат изисквания за специални места, на които тези скутери могат да бъдат паркирани.
Това ли е бъдещето в транспорта?Все още е твърде рано да се каже. До този момент стартъпите за споделено ползване на велосипеди, не са променили кой знае колко начина за транспорт на пътниците. И все пак, усилията на големите градове, да намалят вредните емисии, както и силните позиции на превоза с велосипеди в Европа, могат да дадат силен старт на бизнеса с електрически скутери. До колко ще е успешен този проект обаче, предстои да видим.
Още по темата:
Търсенето на електромобили расте, следствие на програмите за споделено пътуване
Volkswagen с програма за споделено пътуване в Берлин от 2019-та
Най-добрите и най-лоши автомобили, като инвестиция