Фирмите ще могат да облагат колите с плосък данък "уикенд". Точно половината ДДС да се признава за данъчен кредит за наетите или купени фирмени автомобили, които се ползват и за лични цели. Кръгът на колите е същият, за който по принцип е разрешено да се ползва ДДС кредит - пътнически автомобили, които обаче по документи се водят товарни, като в групата влизат от класическите петместни до джиповете с много места. Министерството на финансите ще поиска разрешение от Европейската комисия да прилага това 50-процентно правило, като в сряда правителството одобри предложението. Обикновено процедурата отнема над година, така че опцията ще заработи от 2017 г.
Добрата новина е, че компаниите няма да са длъжни да прилагат правилото - то ще е по избор. Ако искат, може да си работят по собствена методология - този вариант ще предпочетат дружествата, които почти не ползват автомобилите за лични цели. Схемата с половината ДДС ще е изгодна за компаниите, в които мениджърите и служителите много активно ползват колите в свободното си време. Те няма да попаднат в бюрокрацията с изготвяне на методология и отчитане.
Иначе дотук успехът на данък "уикенд" е под съмнение. От Националната агенция за приходите (НАП) обявиха миниатюрното число от 1.3 млн. лв. постъпления за първия месец и отказват да съобщят данни за втория (виж карето). Наблюдението на данъчни консултанти е, че компаниите масово са приели стратегията "нищо за деклариране". От НАП коментираха за "Капитал", че фирмите много често прехвърлят фирмените автомобили на физически лица. Това беше очаквано, защото с продажбата компаниите избягват бумащината и риска от акт, макар и да се лишават от част от ДДС.
Данъкът дотук
При гласуването на данъка управляващите не внесоха никаква яснота сред фирмите как да го изчисляват. Отговорността и бюрокрацията бяха прехвърлени на компаниите, което пък отвори място за данъчен произвол при бъдещи ревизии. Публично финансовият министър и директорът на НАП заявиха, че компаниите могат да водят детайлна разбивка само за по-едрите активи като апартаменти и автомобили, но на хартия това не съществува никъде и така компаниите трябва да следят и двойната употреба на всеки кламер и молив.
После данъчни и работодателски организации започнаха срещи, на които се оказа, че законът не може да се промени и да се фиксира процент, защото първо трябва да се пита Брюксел. Компаниите настояваха съотношението да е 70:30. Но явно държавата е избрала масовата в Европа практика на 50:50.
В становище на Асоциацията на автомобилните производители се посочва, че залагането на праг от 50% е дискриминационен, тъй като фирмите нямат основание да се отказват от половината данъчен кредит, след като ползват фирмения автомобил за лични цели например в 10% от времето.
Какво иска България от Брюксел
Плоската ставка от 50% ще важи не само за автомобилите, но и за поддръжката, ремонта, подобренията, резервните части, горива и смазочни материали. Мотоциклетите и леките автомобили, за които и сега не се дава данъчен кредит, не се обхващат от дерогацията. Тя ще важи и за наетите и лизингованите коли.
Ако данъчно задължените лица все пак изберат да приспаднат половината от данъчния кредит, за тях ще отпадне изискването за водене на допълнителна счетоводна отчетност във връзка с личното потребление. Ако не се възползват, те ще трябва да водят отчетност всеки месец и ще приспадат данъчен кредит спрямо процента на лично ползване. Той ще зависи от времето или изминатите километри. За останалите активи ясен механизъм няма.
В мотивите към правителственото решение е записано, че фиксираният процент ще опрости процедурата по събирането на данъка във връзка с личната употреба. В този смисъл дерогацията ще окаже потенциално положително въздействие едновременно върху стопанските субекти и върху приходната администрация, е становището на Министерството на финансите.
За разлика от първите законодателни инициативи сега финансовото министерство е поискало правилото да важи само за автомобили. Преди фиксирана ставка се предлагаше и за яхти и самолети.
В официалното съобщение към решението на Министерския съвет не е дадено обяснение защо са фиксирани точно 50%. В интервю за "Капитал" министърът на финансите Владислав Горанов обясни, че решението е взето на база опита на други европейски държави. Проверка на "Капитал" показа, че такъв принцип действа във Великобритания, Естония, Латвия, Полша и Румъния, които също са договорили с ЕС изключение от общите правила.
ЧЕЗ поиска повишение на цената на тока с 20% за битовите клиенти. Повишение от 20.1% на дневната енергия за битовите потребители от 1 юли е заявила "ЧЕЗ електро България" пред Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР). Нощната енергия пък да се повиши с 21.6% предвижда предложението на най-голямото снабдително дружество в страната, което действа на територията на Северозападна България. За битовите клиенти с една скала на потребление исканото повишение е 0.2%.
Tези данни са посочени в заявлението на компанията, публикувано на сайта на регулатора. По закон до 31 март всички дружества, които продават енергията си на регулирания пазар, трябваше да внесат своите ценови предложения. От КЕВР обясниха пред "Капитал Daily", че е публикувано само това на ЧЕЗ, тъй като компанията изрично е посочила, че заявлението им не съдържа данни, които са търговска тайна. Тъй като останалите дружества не са направили подобно уточнение, тепърва комисията трябва да иска разрешението им за публикуване и на техните ценови предложения.
В края на май ЕВН и "Енерго-про" разпространиха ценовите си предложения до всички медии. Според информацията ЕВН предвижда дневната енергия да се повиши с 2.3%, а нощната - с 3.5%. Предложението на "Енерго-про", която обслужва Североизточна България, е за средно увеличение от 2.92% на цената за домакинствата.
Цените за бизнеса
За разлика от битовите потребители, при които предложеният на ЧЕЗ са само в посока нагоре, за малките бизнес клиенти на регулиран пазар компанията предвижда и намаление. Така например при клиентите на две скали, които са масовият случай, ЧЕЗ предвижда намаление на дневната тарифа с 18.6%, докато при нощната предложението е за увеличение на цената с 12.8%. При клиентите с две скали има намаление на върховата енергия с 11.2%, а при тези с една скала с 17%.
Как са изчислени цените
В заявлението си ЧЕЗ правят уточнението, че цените им са изчислени на основата на сега действащата цена на НЕК, която също ще бъде променена от 1 юли. В тази връзка от компанията правят уточнение, че ако цените на НЕК бъдат променени, параметрите в тяхното предложение също ще се променят пропорционално.
В заявлението си ЧЕЗ посочва, че цената на битовите клиенти продължава да е значително по-ниска от цената, по която ЧЕЗ купува енергията от НЕК. При очакваната миграция на бизнеса към свободния пазар, ако КЕВР не определи разходно ориентирани цени, това ще доведе до декапитализация и проблеми с ликвидността в дружеството.
За да се избегне подобна развръзка, от ЧЕЗ настояват за признаване на разходите за небаланси в размер на 32.8 млн. лв. (разликата между заявеното и реално потребеното) за битовите клиенти. Оттам допълват, че на свободния пазар клиентите плащат тези разходи в пълен размер, което на практика е дискриминация спрямо тях. От ЧЕЗ посочват, че успяват да реализират положителен марж благодарение само на бизнес клиентите си, които обаче започват да излизат на свободния пазар.
В подобно положение са и ЕВН, които бяха коментирали, че заради излизането на все повече стопански потребители от регулирания пазар компанията ще реализира загуба от 6 млн. лв. до средата на годината.
Миграцията на фирмите
Заради значителния брой фирми, които в последния месец излизат на свободния пазар, от ЧЕЗ прогнозират, че намалението на продадената от тях енергия за следващата ценова година, която започва на 1 юли, ще бъде 25.4%. Компанията посочва, че само в периода от август до декември 2015 г. 9892 техни клиента са излезли на свободния пазар, като основна част от тях са стопански клиенти. Ако предложението на ЧЕЗ за намаляване на цената на тези потребители обаче бъде прието, това може да се окаже и стимул за оставането им на регулирания пазар.
Увеличение и за мрежовите услуги
"ЧЕЗ Разпределение България", която е собственик на електроразпределителната мрежа в Северозападна България, предлага увеличение и на мрежовите услуги за електроенергия от 27 до 39% за различните компоненти. Тези цени са пресметнати на базата на исканото от компанията увеличение на признатите технологични разходи от 8 на 11.69%, допълнителни разходи за балансиране и оперативен разход. Исканата норма на възвращаемост също се увеличава от 7.04 на 7.4%.
Дали предложението на ЧЕЗ ще бъде прието остава да реши КЕВР, която тепърва трябва да разгледа заявленията на всички компании, които продават електроенергия на регулирания пазар. Обикновено обаче исканията им биват силно редуцирани.
Изпитите за шофьори ще се провеждат в изолатор. На фона на тежки корупционни разкрития, арести и обвинения в подопечната му автомобилна инспекция министърът на транспорта Ивайло Московски извади вчера пакет от идеи за мащабни промени в сектора. За да се спре купуването на шофьорски книжки, кандидатите ще се явяват на теоретичен изпит в специален изолатор, като на влизане ще бъдат проверявани за "пищови" и устройства за подсказване. Към министерството ще бъде създаден специален център за изпити, а от сегашния Закон за движение по пътищата ще бъдат отделени два нови закона.
Това е поредната порция нововъведения за борба с корупцията. Преди това бяха камерите, после дойдоха и таблетите, но купуването на изпити остана тежък и непобедим порок. А всяка техническа новост означава допълнителни разходи.
Сега новата идея е кандидат-шофьорите да решават листовките в т.нар. бяла стая - специална кабинка с плътни непрозрачни прегради. Преди да влязат в нея, курсистите ще трябва да оставят на специално отредени места GSM-и, таблети и други джаджи и ще бъдат "сканирани" с детектор за скрити "електронни пищови". Отделно сигналите на мобилните оператори в определен радиус около изпитната зала ще бъдат заглушени. И ще се прави предварителен фейсконтрол на явяващите се по снимка, която ще се сравнява с изображението на личната карта. Ще има и постоянен мониторинг върху провежданите изпити чрез преглед на записите.
Всички тези мерки, напомнящи на контрола по летищата, ще важат за изпитите на всички категории водачи - и любители, и професионални. От октомври миналата година всички изпити са на таблети. Но проверките за придобиване на професионална компетентност все още се правят на хартия. Затова се предвижда и тези изпити да станат електронни, обясни министър Московски.
Предишната реформа бе преминаването от хартиени листовки към решаване на електронни тестове на таблет. Таблетите правят снимки по време на изпита, за да се види дали на въпросите не отговаря някой друг. Но измамите не спират - например за изпит проформа се записва и подсказвач, който помага на истинския кандидат. Или пък се разменят таблети - въпреки че устройството снима по време на изпита, ако то се наклони, се оказва, че снима тавана, а не курсиста.
Реформирането на обучението и изпитите на кандидатите за водачи на МПС ще стане чрез "разделяне" на Закона за движение по пътищата на три. Отделен закон ще урежда условията и реда за одобряването на типа на нови пътни превозни средства, регистрацията и техническите прегледи. А в Закон за водачите на МПС ще са правилата за обучението и изпитите , вкл. и психотестовете.
Московски вчера декларира намеренията си за безкомпромисна кардинална промяна пред депутатите от транспортната комисия. Той изтъкна, че са правени "много опити за въздействие върху работата на агенцията" и че политическото ръководство не е толерирало порочните практики в агенцията. Освен това поиска увеличаване на бюджета за осигуряване на материално-техническата база и увеличаване на заплатите в автомобилната инспекция, така че "подкупите да не са изкушаващи за инспекторите". Според него има основание в твърденията, че на едно място са концентрирани огромен брой правомощия и това създава дефекти в системата. Затова ще "се изваждат" част от дейностите в друго дружество. Към министерството се създава транспортен квалификационен център, в който ще бъдат изнесени абсолютно всички изпити, които касаят удостоверения и документи за правоспособност за различни транспортни средства - не само за МПС, но и за кораби.
Опека
Междувременно премиерът удари мощно "рамо" на транспортния си министър и нахока Реформаторския блок, че от неговите редици идват искания за оставка на Ивайло Московски. Като използва за трибуна заседанието на МС вчера, Бойко Борисов дръпна цяла реч за корупцията, като посланието беше, че по всички министерства се краде, но министрите не са виновни.
"Не аз съм човекът, който ще дава оценка кой какъв е в Реформаторския блок, но ДСБ (които поискаха оставката на Московски) е част от блока. Може да им предадете, като се събирате на съвет, че да се иска оставката на Московски за това, че сме проявили политическа воля и сме разбили тази корупционна схема, не го приемам. Защото това означава, че ако утре започне операция в някое от вашите министерства, вие да не съдействате и да предупредите едва ли не екипите си под претекст, че някой ще ви поиска оставката. И вместо да го поздравим - да му се иска оставка, според мен не е коректно. Аз вина не вменявам. Казвам, че е абсурдно да свършиш работа и да ти искат оставката, че си допуснал да бъде разбита корупционната схема. Кой от вас може да се закълне, че в министерството му днес някой не краде?", пита Борисов. "Никой не може да се закълне", веднага откликва министър Божидар Лукарски. И бърза да декларира: "Уважаеми господин премиер, оставката на министър Московски никога не е стояла на дневен ред в Реформаторския блок. Това, че има определени депутати, които се изявяват като самостоятелни бойни единици, моля да не бъде вменявано като вина на целия Реформаторски блок."
Вицепремиерът Меглена Кунева обаче "надцаква" Лукарски: "На последната среща с колегите, които идват на консултации по Механизма за проверка и сътрудничество, най-силният пример, който аз дадох от гледна точка на българското правителство като действие, не просто като намерение, беше това, което направи министър Московски да бъде разбита корупционната схема. Така че от професионална гледна точка, благодаря."
Борисов забрани ВМЗ и "Кинтекс" да се приватизират. Оръжейните фирми ВМЗ и "Кинтекс" се връщат в забранителния списък за приватизация. Новината дойде от заседанието на правителството, а нареждането за забраната е лично от премиера, става ясно от стенограмата. "Намирам за неприемлива идеята за приватизация на ВМЗ и "Кинтекс", отсича Бойко Борисов пред министрите, без да обяснява защо. Часове преди Борисов БСП и АВБ, които изначално не обичат частните инвеститори, също се обявиха против. А БСП дори внесе законопроект за вкарване на двете предприятия и института НИТИ, който също е част от отбранителната индустрия, в списъка на фирмите, забранени за раздържавяване.
Темата дойде на дневен ред, след като сопотските военни заводи и оръжейният търговец "Кинтекс" се появиха в тригодишната бюджетна прогноза на финансовото министерство, където се споменава само, че могат да бъдат приватизирани през 2017 или 2018 г.
Под строгия поглед на Бойко Борисов министър Владислав Горанов се оправдава на вчерашното заседание, че Агенцията по приватизация просто е спазила "стандартна процедура, според която всички предприятия, които не са в забранителния списък, се включват в средносрочната прогноза". А министърът на икономиката Божидар Лукарски веднага откликва на премиерската повеля: "С колегата Горанов предлагаме ВМЗ и "Кинтекс" да бъдат вкарани в забранителния списък за приватизация". Борисов, доволен, слага точка на въпроса: "Напълно подкрепям, подгответе го нормативно и го действайте".
2700 родители стават квестори на матурите. 2700 родители ще помагат на квесторите на матурите през май. Във всяко училище ще има по трима дежурни. Това желание на МОН обяви вицепремиерът и министър на образованието Меглена Кунева след среща с родителските асоциации.
Родителите стъпват на този терен, за да осигурят честността и доброто провеждане на зрелостните изпити, включително на матури, в които участват деца със специални образователни потребности, обясни министърът.
Не трябва да се тръгва с мисълта, че тази година ще се случи поредният фал, допълни заместник-министърът Диян Стаматов.
"Искаме много ясно да кажем на децата: играйте честно! Няма как в държавните зрелостни изпити да започнеш накриво и след това да очакваш, че животът ще бъде честен към теб. За да бъде честен, и ти трябва да направиш първата крачка и честно да минеш през изпитите", призова министърът на образованието.
Подборът на родителите ще бъде много строг. Те няма да бъдат родители на абитуриенти, не трябва и да са учители. Идеалният вариант бил родители на деца от 2-и, 3-и и 4-и клас.
Имената им ще предлагат настоятелствата или родителските комитети в съответните училища. Педагогическите колективи пък трябва да ги одобрят, за да ги предложат на директора. Трябва да има и резерви, които да заместят някого, ако в деня на изпита на титуляря му се наложи да отсъства.
Родителите ще присъстват при запечатването, при отпечатването на залите, при отварянето на паролата за изпитния материал, при размножаването му, при камерите в залата за наблюдение, както и в тоалетните.
Санитарният възел е мястото, в което става трансфер на информация, коментира Диян Стаматов.
Министерството подготвяло огромен пакет от мерки срещу преписване на матурите. Участието на родителите е само част от тях. МОН ще обяви мерките следващата седмица. Някои ще останат тайна и ще се знаят само от няколко души, които директно отговарят за провеждането на държавните зрелостни изпити.
Историята за 5-и клас готова за 15 септември
Имаме добра новина от издателите. Твърдят, че с учебника по история за 5-и клас ще се справят за началото на годината. Това обяви министърът на образованието Меглена Кунева. Доскоро се говореше, че той ще бъде готов чак за втория срок.
Сред родителите няма напрежение и страх, че децата няма да усвоят уроците, каза още тя.
Според новия закон за предучилищното и училищното образование от 15 септември ще се учи по нови програми в 1-и и 5-и клас.
Кунева съобщи, че учителите на първокласници в момента минават на обучение по новите програми. Те ще получат чрез инспекторатите и помощни указания от МОН.
Ще има текстчета как да се изучават буквите в първия срок, когато ще се учи по стария буквар нова поредност на буквите. Текстове щели да улеснят сричкуването. Целта на програмата е децата лесно да се научат да четат през втория срок.
По-евтините лекарства отложени за 1 септември. По-евтини лекарства ще има в аптеките от 1 септември. Това стана ясно, след като в сряда правителството отложи за тази дата влизането в сила на промените в наредбата за регулиране и регистриране на цените на лекарствените продукти по предложение на здравния министър Петър Москов.
Отложеният текст на чл. 8, ал. 5 предвижда при липса на най-ниска референтна цена за конкретно лекарство да се ползва за такава цената за същия медикамент, но от друг производител и с друго търговско наименование.
Наредбата регламентира определената за нашия пазар цена да не е по-висока от два пъти спрямо цената на производителя.
Отлагането е заради анализ на здравното министерство, който показал, че въвеждането на новите цени трябва да става по-плавно. Освен това и търговците поискали повече време, за да реализират регистрираните с по-високи цени медикаменти.
Това е второ отлагане на текст за евтините лекарства. През февруари кабинетът отложи отново за 1 септември влизането в сила на част от наредбата, която предвижда, че пациентите не могат да доплащат повече от 60% от цената на лекарството. Това е т.нар. ценови коридор, който се очаква да свали цените на над 800 медикамента с 10-15%. И тук забавянето е по молба на търговците.
Правителството промени и наредбата за избора на лечебни заведения, с които НЗОК сключва договори. Това се наложи, след като Конституционният съд отмени въвеждането на двата пакета за лечение в болниците, които бяха предложени от министър Петър Москов.
Паркираш пред блока, ако спечелиш търга. Пловдивчани ще наддават на търг за паркоместата пред блоковете си - това е една от готвените промени в общинските наредби, които месният парламента ще гласува на сесията днес.
Търговете ще се организират в случаите, когато местата не стигат за всички желаещи в кооперацията.
Градската управа под тепетата планира също поетапно в следващите месеци да демонтира всичките над 6000 стари ръждясали метални гаражни клетки и да оформи нови 11 000 паркоместа. Желаещите да си запазят подобно паркомясто ще плащат по 15 лв. месечно вместо досегашните 29 лв. за метална гаражна клетка, но ако броят на желаещите е по-голям от капацитета на паркинга, общината ще провежда търг.
Твърде е вероятно наддаването да достигне безумни и космически три- или дори четирицифрени суми, ако дузина баровци в блока са си „заплюли" едно и също паркомясто пред самия вход. Особено след като от общината уточниха, че заплащането ще е еднократно, а после месечната такса ще е по 15 лв. като за всички останали.
„Това, което се променя сега, е, че неугледните гаражни клетки ще бъдат премахнати и на тяхно място ще бъдат оформени зони", каза кметът на Пловдив Иван Тотев.
Общината ще използва няколко механизма за защита на платените от гражданите паркоместа. Сред тях са унифицирани скоби и преградни елементи, които хората да заключват, както и денонощни дежурства на общинските „паяци".
Забраняват играчки с отровни материали. България забранява опасните съставки в детските играчки. Решение на Министерски съвет отговаря на определените от Европейската комисия специфични гранични стойности на формамит, БИТ, ХМИ и МИ. Те са класифицирани като мутагенни, карциногенни и токсични.
„Тези съставки са опасни за здравето на децата и действат с отложен старт. След 20 години хората ще се чудят защо имат рак", заяви пред „Труд" председателят на асоциация „Активни потребители" Богомил Николов.
Формамитът най-често се среща в играчки от пенопласт. Съставките БИТ, ХМИ и МИ се използват в съдържащи вода залагалки и в боички.
До момента изброените съставки не са влизали в изискванията за производство на детските играчки у нас. Те са част от актуализацията на Наредбата за съществените изисквания и оценяване на съответствието на играчките, която ще влезе в сила на 24 май 2017 година.
Според промените те ще са допустими в производството на детски играчки в минимални количества (формамид - 20 µg/m3; БИТ-5 мг/кг ; ХМИ - 0,75 мг/кг и МИ - 025 мг/кг).
Томислав Дончев: Не можем да сме богати с евтин труд. България не може да стане богата страна, ако икономиката ни продължава да залага на евтина работна ръка. Това заяви вицепремиерът Томислав Дончев в интервю за "Стандарт". Той обясни, че евтиният труд означава ниско качество и производство с ниска добавена стойност. В същото време бизнесът ни се е реформирал през годините и от търговия и спекулации е започнал да развива индустрията. "Крайно време е да минем към производство с по-висока добавена стойност и икономика, базирана на знанието", каза Дончев. И посочи, че за това са нужни инвестиции в най-трудната сфера - човешкия капитал. "Говорим за промяна на цялата образователна система, на начина, по който функционира тя. И как да привлечем и да задържим умните деца, които имаме", посочи Дончев.
Интервюто на вицепремиера Томислав Дончев за „Стандарт" може да прочетете тук!
Експерти: Влагайте в акции, не в депозити. Ниските лихви по депозитите ще се запазят в обозримото бъдеще. Това прогнозира Димитър Желев, председател на Съвета на директорите на "Алианц България холдинг" по време на "Ден на инвестициите 2016", организиран от УниКредит Булбанк. Всички лектори бяха категорични, че сега не е време за традиционните банкови депозити, а трябва да се инвестира в пазарни инструменти. Това е много препоръчително при ниска инфлация и нисък икономически растеж, каквито са условията в момента. Монетарната експанзия, която превеждат централните банки в Европа и Азия, стабилизирането на ниски нива на цените на петрола, както и ситуацията в Китай са другите глобални фактори, които влияят благоприятно за изгодно инвестиране във финансови инструменти. Като основно правило обаче трябва да се спазват някои важни условия - да се инвестира редовно, да се започне отрано, да не се теглят парите панически, ако пазарите тръгнат надолу, посъветва Явор Ачев, мениджър за България на Пайъниър Инвестмънтс. Той препоръча инвестирането във взаимни фондове и изтъкна предимствата им - възможности за незабавна ликвидност без загуба от доходност, капиталовата печалба от инвестиции във фонд не се облага с данъци, както и възможност да се влагат малки суми. При ниските лихви, които повечето банки дават по депозитите, Пайъниър отчита средна годишна доходност за 2015 г. от 6,47%. Ачев напомни, че в момента някои фондове, включително и Пайъниър, са намалили чувствително входната такса при инвестиране. Диверсифицирането на портфейлите също е един от задължителните добри ходове при инвестирането, съветват консултанти.
Сервират ни румънци, масажират ни тайландци. Сервитьорите тази година по морето ще са основно румънци, масажите ще ни правят тайландци, а дупките в здравната система по крайбрежието ще се запълват от македонци. Така изглежда картината за сезон 2016 г. Причината е, че браншът отново е изправен пред проблема с дефицита на кадри, като този път положението е повече от плачевно. Сметките показват, че почти всяко второ място за персонал в хотелите по Северното Черноморие стои празно, защото няма желаещи българи да го заемат. Затова се налага браншът да прибягва до услугите на чужденци. Истински глад за бармани, сервитьори, готвачи, помощници в кухнята, камериерки и рецепционисти има по морето, казват специалистите в бранша. Търсят се спешно и работници по поддръжката, които да стегнат почивната база преди идването на туристите. Още в първите месеци на настоящата година започнаха големите туристически борси, на които се видя, че лятото по родното море ще бъде горещо в прекия и преносния смисъл на думата.
Затова браншовиците от хотели и ресторанти във Варна и близките курорти Св. Константин и Елена, Златни пясъци и курортните селища като Камчия, Бяла и Шкорпиловци отрано започнаха подготовка за сезона с наемането на достатъчен брой кадри. Досега обаче картината не е кой знае колко позитивна.
Директорът на Бюрото по труда във Варна Божидар Михайлов обясни, че всяка година осигуряват по около 3000 работници, но в настоящия момент има над 1500 свободни места за работа в хотели и ресторанти в региона. "Интерес към свободните места в сферата на туризма има. И през тази година обаче подготвените кадри са малко", твърдят в същото време работодателите. Въпреки това те са вдигнали заплащането, като чистачка стартира с 400 лв. месечно възнаграждение, плюс бонуси и социални придобивки, като ваучери за храна, безплатно настаняване и транспорт. Планираме да открием и детска градина за децата на нашите служители, казаха още работодателите от туристическите комплекси край Варна.
Най-ниско е заплащането - от 400 до 600 лв., при пикола, хигиенисти и камериерки. Сервитьорите и барманите могат да разчитат на доход между 600-800 лв. Най-скъпоплатени са аниматорите и готвачите, чиито заплати се изравняват с тези на мениджърите и дори ги надхвърлят.
Кърпят траповете по кварталите в София. Кърпенето на част от огромните трапове по кварталните улици в София започва. Валяците ще плъзнат най-напред по шосетата, които са включени в маршрута на рейсовете, трамваите и тролеите. Това съобщи шефът на дирекция „Транспортна инфраструктура" Васил Начевски, който провери как върви рехабилитацията на ул. „Цар Симеон". Плановете са до Великден улиците да бъдат позапълнени. За кърпенето на шосета общината е заделила около 30 млн. лв, а 36 екипа вече са по големите булеварди. По-усилено ще бъде в началото на месец май. Работата ще е поетапна, за да не се затруднява движението, обясни Начевски.
Работниците обработват шосетата с машини по т. нар. инжекционен метод. Тази технология излиза малко по-скъпо заради по-качествените материали, но като краен резултат е три пъти по-евтина, защото не се превозва асфалт до складовете. Запушените дупки по този начин по шосетата ще издържат поне година.
За да не се отварят всяка пролет ямите, от общината планират постепенно да приключат с кърпенето на парче.
През тази година 70 вътрешнокватарни улици ще бъдат изяло преасфалтирани и ще имат нови тротоари и бордюри. В момента тече рехабилитация на ул. „Цар Симеон", между булевардите „Константин Величков" и „Христо Ботев". Ще бъдат ремонтирани и други четири по-малки улици в самия център на града, които обаче са с натоварен трафик - „Искър", „Бачо Киро", „Стефан Сарафов" и „Янко Забунов". За кварталните улици ще отидат общо 90 млн. лв.
През лятото столицата отново ще се превърне в строителна площадка и ремонтите ще продължат по булевардите „Никола Мушанов", и „Цар Борис III" при кръстовището му с ул. „Йосиф Цанков". В списъка ще влязат и бул. „Владимир Вазов" заедно с 8-те моста по него, както и разширението на бул. „Монтевидео" и довършването на бул. „Витоша" до Южния парк. Освен тях машините ще влязат и на улиците „Обиколна", „Богатица", „Козлодуй".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |