Съдебните изпълнители неправилно запорират хиляди заплати и пенсии. Частните съдебни изпълнители масово налагат запори върху банкови сметки, по които се превеждат заплати, пенсии, детски надбавки, болнични и други социални плащания, които по закон са защитени. Става дума за десетки хиляди дела годишно. Този проблем е от години, заяви председателят на Камарата на частните съдебни изпълнители Георги Дичев. Той обясни, че заради банковата тайна юристите не знаят какви средства постъпват по въпросните сметки.
Запорът може да се вдигне едва след като длъжникът представи документ, че на въпросната сметка се превежда заплатата му. Става дума за удостоверение от работодател, от НОИ или банково извлечение. За целта засегнатите трябва да сигнализират възможно най-бързо, за да бъде вдигнат запорът. Проблемът обаче бил, че хората масово не знаели правата си и не се сещали да се обърнат към съдебните изпълнители за прекратяване на недоразумението. Затова от камарата ще правят информационна кампания, която да разяснява правата на длъжниците.
Съдебните изпълнители налагат запорите на сляпо, защото за тях важи банковата тайна. Когато кредитор се обърне към изпълнител и не знае банковата му сметка, издирването й става на случаен принцип. Изпълнителят обикновено се обръща с писма към големите банки и ги пита дали въпросният длъжник има сметки там. Ако получи положителен отговор, нарежда запор. Ако не, продължава да пита други банки. Ако не успее да издири сметка, издирва работодателя на длъжника през данъчните и НОИ.
Преди години е имало практика съдебни изпълнители да искат запор едновременно във всички банки, което е натоварвало длъжника с огромни такси - до 540 лв. Тази схема е спряна от Камарата с глоби за съдебните изпълнители, които постъпват така.
От миналата пролет в парламента отлежават поправки на Закона за частните съдебни изпълнители, които ще решат проблема със запорите. Депутатите обаче забравиха за тях, алармира Дичев. Предлага се механизъм, който ще задължи банките да проверяват произхода на сумите по сметките и да уведомяват за това изпълнителите. Така няма да се удържат пенсии и трудови доходи над гарантирания минимум от една минимална заплата.
През миналата година съдебните изпълнители са събрали 1.25 млрд. лв., съобщи още Дичев. От камарата отчитат, че броят на делата, заведени по искане на банки, е нисък, но за сметка на това събраните суми по тези дела са големи. Според тях това значи, че банките не завеждат дела срещу дребни длъжници, а в повечето случаи срещу компании. Отчита се ръст на делата, образувани по искане на общините и държавата. През миналата година в бюджета са постъпили над 120 млн. лв., събрани от частните изпълнители. Гражданите завеждат изпълнителни дела предимно за дължими заплати и за издръжки.
Да се приемат промени в ГПК и Семейния кодекс, които да позволяват санкции срещу недобросъвестни родители, които не дават детето на бившия си партньор, настояват от камарата. "Делата за предаване на дете са изключително тежки и частните съдебни изпълнители правят всичко възможно да не се стигне до травмиращ изход. Но тъй като режимът за виждане с другия родител най-често е в събота и неделя и нееднократно, предаването се случва трудно. Сега законът казва: изпраща се покана за доброволно изпълнение и ако няма съдействие, се стига до принудително изпълнение, когато съдебният изпълнител трябва да предаде физически детето", разказа Дичев и обясни, че този механизъм е неефективен. Затова частните изпълнители искат да се въведат глоби за родители, които не изпълняват съдебните решения. Те могат да се изпращат в НАП, която след това да възлага събирането им на същия изпълнител, който вече е ангажиран със случая. "Идеята не е да събираме глоби, а да има реален механизъм", обясни Дичев.
ЕК не дава пари за "Хемус", докато не се построи "Струма". Европейската комисия (ЕК) няма да финансира строителството на магистрала "Хемус", докато България не завърши магистрала "Струма". Това заяви за в. "Сега" Якуб Адамович, говорител на ЕК по въпросите на регионалната политика и транспорта, в отговор на въпрос за възможностите за финансиране на българските магистрали.
Кога ще бъде окончателно завършена "Струма" и колко ще струва обаче, все още не се знае. Няма и становище на ЕК дали в Кресненското дефиле, през което минава трасето, да се строи един дълъг тунел или няколко по-къси. Причината е, че българските власти не са внесли официално документите и не са защитили искането си. Не е готова и задължителната екологична оценка.
Това поставя под съмнение обещанията за ускорено изграждане на "Хемус". През февруари по настояване на премиера Бойко Борисов беше прекратен търгът за част от продължението на северната магистрала. Мотивът на Борисов беше, че проектът е оскъпен и че зад спечелилите обществената поръчка фирми "витаят" съмнения. Официално отговорното Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) съобщи, че обявената поръчка се прекратява поради липса на финансиране, но според някои твърдения това е станало по настояване на Брюксел.
От ЕК припомниха, че за периода 2014-2020 г. от европейските структурни фондове за България са предвидени 737 млн. евро за пътни проекти. От тях 572 млн. евро са по програма "Транспорт" и 165 млн. евро - по "Региони в растеж". "Не се предвиждат средства за строежа на магистрала "Хемус" в този програмен период по програма "Транспорт", се казва изрично в отговора на Адамович. Той напомни, че приоритетът "Струма" е бил договорен с българските власти като част от европейската транспортна мрежа, която е от "стратегическо значение" за Европейския съюз. Все пак Европейската комисия може да обмисли финансиране на други проекти, само ако "Струма" бъде завършена и ако са останали свободни средства в този програмен период.
Тази теза потвърдиха вчера в България и представители на главна дирекция "Регионална и урбанистична политика" в ЕК. Според тях няма логика България да тръгва към нови големи инфраструктурни проекти, без да е изградила други, вече започнати.
Още след прекратяването на търга за "Хемус" управляващите обявиха, че не се отказват от довършването на магистралата и планират изграждането й с бюджетни средства. Във връзка с медийни публикации преди седмица МРРБ отново декларира, че "са предприети редица стъпки за строителство на обекта". Засега не е ясно какви конкретно са те, освен че върви препроектирането за по-евтино строителство и през лятото предстои обявяване на нов търг за строежа на 10 км след Ябланица. Не е ясно и колко пари ще отдели държавата, защото досега правителството не е гласувало средства за това.
Държавата започна концесията на летище София. Държавата се разделя с най-скъпия си и атрактивен актив, ако не броим тези в сферата на енергетиката - столичното летище. Тя по сметките на транспортния министър Ивайло Московски очаква да получи от него рекордно голяма сума - 1.2 млрд. лв. за 35 години, от които половината като първоначална вноска. Във вторник на заседание на Министерския съвет беше решено да започне процедурата по отдаването на летище София на концесия, като оферти ще се подават до края на септември.
Целта на транспортното министерство е половината от сумата, или около 550 - 600 млн. лв., да дойде накуп в началото, останалите средства да са от концесионно плащане (минимум 5% от годишните приходи) и третият източник ще е от инвестиции в летището, които ще останат после за държавата. Голямата сума в началото е предвидена за погасяване на задълженията на БДЖ. За прехвърляне на средствата към железниците ще е необходимо съгласието от страна на Брюксел, като Московски бил уверен, че съгласието ще бъде получено до септември.
В концесионната процедура има поне два спорни момента. Първо - не е ясно как ще излязат сметките на кандидатите, при положение че държавната компания от години е на скромна печалба от малко над 5 млн. лв. Каквито и мултипликатори да се използват, няма как с печалба от този размер да се покрие плащане от 1.2 млрд. лв. Другото обяснение за огромната сума е, че сега държавното дружество не се управлява добре и се източва, и всъщност постижимата възвращаемост е много по-висока.
Второ - изливане на пари в нереформираната железница с раздут щат ще доведе само до временно решаване на проблемите й, но не и до дългосрочното им стабилизиране на пазара, на който от години има и частни жп компании.
Трето - факт е и първата критика от страна на авиокомпания, че залагането на твърде висока първоначална цена ще доведе до вдигане на летищните такси впоследствие, което от своя страна ще свие авиопазара. Това заяви пред журналисти търговският директор на нискотарифния авиопревозвач Ryanair Дейвид О'Брайън, който наскоро обяви мащабната си авиопрограма от и до летище София.
Но има и плюс - при избор на подходящ концесионер обаче пътниците, които в момента са около 4 млн. годишно, ще могат да разчитат на много по-качествена услуга.
Сметки за 1.2 млрд. лв.
От кандидатите се иска да предложат минимум 550 млн. лв. еднократно плащане в началото и годишно концесионно плащане от минимум 5% от приходите, като при класирането плащането ще е с тежест 55% - разпределена 90 към 10 между еднократното в началото и ежегодното, обясни източник на "Капитал Daily". Инвестиционната програма ще е с тежест 15%, бизнес планът за развитие ще е с 25% (според друг източник двата показателя ще са с по 20% тежест), а останалите 5% ще са за концепцията за мерките за сигурност на столичната аерогара.
Тук стои въпросът как концесионерът ще успее да спечели от инвестицията си и каква ще е нормата му на възвращаемост, определена с финансово-икономическия модел. Това, което се знае за "Летище София", е, че приходите му за 2014 г. са 107.2 млн. лв., а за 2015 г. - 118.2 млн. лв. Вместо да прави по 30 млн. лв. печалба на година при постоянен ръст на пътниците, то в последните години отчита доста скромни финансови резултати. За 2014 г. печалбата е 5.3 млн. лв., а за 2015 г. - 5.6 млн. лв. Така излича, че нормата на възвращаемост е около 5%, докато маржът на частния оператор на двете морски летища за миналата година е 24%. Освен това в последните месеци държавната компания е много активна в обществените поръчки за строителство, покупка на активи и отдаване на дейности, които ще поставят един бъдещ концесионер пред свършен факт да работи с подизпълнители, които може и да не отговарят на критериите му.
Според Дейвид О'Брайън от Ryanair много по-правилен подход от страна на държавата би бил концесията да бъде дадена на компанията, която би се ангажирала с това да се увеличи броят на пътниците, като според него летище София може да има 13.5 млн. пътници през 2026 г., а развитието на пътникопотока би имало по-голяма икономическа стойност за региона. Обратното - взимането накуп на голяма сума пари би довело до повишаване на таксите, отказване на някои от превозвачите, повишаване на цените на билетите и в крайна сметка всичко ще бъде платено от крайния потребител, като може да се стигне и до субсидиране от страна на държавата - т.е. държавата прибира висока такса от концесията и в същото време плаща на превозвачите, за да ползват летището. Той даде примери с летищата в Атина, Тбилиси и Ларнака. В Атина Ryanair се е отказала да увеличава полетите си, в Тбилиси ирландската авиокомпания не оперира, а от Ларнака лети само до една линия.
Потенциалните кандидати
От известно време в публичното пространство се въртят и имена на потенциални кандидати.
Сред тях е концесионерът на летищата във Варна и Бургас - Fraport. Последната активност на германския оператор в региона е концесията на 14 гръцки летища в консорциум с гръцката Slentel, част от холдинга Copelouzos, на Димитрис Копелузос, който има и енергиен бизнес.
Сред по-сигурните кандидати били и Ferrovial Airports, която оперира 4 летища в Обединеното кралство, сред които и летище Heathrow. Траен интерес имало проявен и от турската Limak, която е в обединението, изграждащо новото мегалетище на Истанбул. Първоначален интерес бил проявил и операторът на сегашното летище Ataturk - TAV, но той не бил потвърден. След обявяването на летище Пловдив на концесия обаче се заговори, че интересът на компанията е изместен по-скоро натам.
С голяма вероятност можело да участва и операторът на летището в Дъблин.
С по-малък шанс за участие били летище Мюнхен и френската Vinci Airports, която оперира 34 летища в света. Интересът от страна на Цюрих е непостоянен, а по думите на министър Московски пред медиите интерес имат още от летището в Лион, катарци, китайци, турци.
Софтуерната "Ментормейт" ще разраства екипа си в България. Софийското звено на софтуерната компания "Ментормейт България" се мести в нова сграда в кв. "Дружба" в София. Компанията я е наела за следващите пет години и планира тя да стане главен офис за операциите й в Европа. Основаната причина за преместването е желанието ни да предоставим по-добри работни условия на служителите, коментира пристигналият за откриването миналия петък Глен Тейлър, собственик на холдинга "Тейлър корпорейшън", който притежава и "Ментормейт".
Очаква се до края на годината екипът на компанията да се разрасне с около 50 служители, като кадри се търсят не само в София, но и в Пловдив, Варна и Велико Търново, където са останалите офиси на дружеството.
Повече пространство за идеи
Новият офис на "Ментормейт България" представлява модерна девететажна сграда, построена от компания EIJ. В момента в нея е настанен целият софийски екип на софтуерния разработчик - около 200 служители. Капацитетът на сградата е за 330 работни места.
Очаква се екипът на "Ментормейт" да се увеличи до 350 служители до края на 2016 г. В момента звената в Пловдив и Варна наброяват съответно 35 и 40 души, а това във Велико търново - 25, а за 2015 г. са наети 100 нови служители. "Колко точно ще пораснем, зависи от поръчките, които ще получим до края на годината", коментра Николай Любчев от "Ментормейт" и допълни, че в момента има много отворени позиции. Специфичното е, че от компанията не търсят специалисти за определени локации, а отворените позиции са валидни за всеки един от градовете, където компанията има офис.
В момента "Менотрмейт" изпълнява около 40 проекта - от такива за малки стартиращи бизнеси през средни предприятия до големи корпорации като Reuters и Cargill, казват от екипа. Компанията е специализирана в областта на софтуерните разработки, основно в мобилната сфера, и консултантските услуги.
За компанията
Mentormate е основана прeди 15 години в Минеаполис, САЩ от Бьорн Стансвик, който също пристигна за откриването на новия офис център. Компанията има българско дружество от 2007 г., сочи справка в Търговския регистър. Първата локация на Mentormate е в САЩ и въпреки че останалите четири офиса на американската компания са в България, основната част от клиентите и оборотите на технологичната компания са в САЩ. Приходите на българското дружество за 2014 г. са 8.4 млн. лв., като година по-рано те са малко под 6 млн. лв., сочат финансовите отчети на компанията. Данните за 2015 г. са конфиденциални, коментираха от българското дружество.
От август 2014 г. Mentormate е собственост на американския холдинг "Тейлър корпорейшън", които има под шапката си повече от 80 международни компании, занимаващи се се с разнообразна дейност. Корпорацията е семейна собственост от 1975 г. и една от най-големите частни компании в САЩ.
Скандал с орден за Нешка Робева. Спор сред министрите дали приносът на Нешка Робева в културата е по-голям от този за спорта предизвика предложението бившата треньорка на националния отбор по художествена гимнастика да получи орден "Стара планина - първа степен". Това става ясно от стенограмата на заседанието на кабинета във вторник.
Робева е номинирана за изключително големите ѝ заслуги в културата и изкуството. Мотивът е популяризирането на българския и балканския фолклор чрез създадената от нея трупа "Нешанъл арт". На заседанието министърът на културата Вежди Рашидов обяснява, че предложението е от инициативен комитет.
Спортният министър Красен Кралев казва, че най-високият знак за отличаване на спортисти и треньори е Венецът на победителя. Намесва се и вицепремиерът Румяна Бъчварова: "С цялото ми уважение към заслугите на г-жа Робева към спорта, нейните безспорни успехи там, мисля, че приносът ѝ към културата не може да бъде съпоставян с този на действително утвърдени творци, каквито се предлагат за орден "Св. св. Кирил и Методий". Затова може би е по-добре да бъде наградена за заслугите ѝ в спорта."
Заради спора за първи път министрите гласуват и все пак решават да предложат на президента Росен Плевнелиев да удостои Робева с ордена. Разликата е само от един глас - 7 министри с премиера Бойко Борисов са "за", а 6-има - "против". За ордена на Робева гласуват освен Борисов, министрите Лиляна Павлова, Красен Кралев, Николина Ангелкова, Вежди Рашидов, Ивелина Василева и Ивайло Московски. Против са: Румяна Бъчварова, Владислав Горанов, Божидар Лукарски, Николай Ненчев, Меглена Кунева и Екатерина Захариева.
За удостояване с орден "Св. св. Кирил и Методий - първа степен" са предложени актьорите Камен Донев, Петя Силянова, Мариус Куркински, режисьорите Теди Москов и Иглика Трифонова, писателите Георги Господинов, Христо Бойчев и Деян Енев, художниците Станислав Памукчиев и Свилен Блажев, скулпторът проф. Божидар Козарев, живописецът проф. Милко Божков, цигуларят Васко Василев и оперната певица Соня Йончева.
Всяко 6-о сирене е с палма. Има масови нарушения при евтините насипни сирена. Това показват изследвания на асоциация "Активни потребители" на 36 разпространени марки, които се предлагат на българския пазар.
Всяко 6-о сирене е с немлечна мазнина, обикновено палмова, обяви шефът на асоциацията Богомил Николов. Според изследването на "Активни потребители" такава е открита в насипните "Дъга", "Здравец", "Старопланинско", "Тракия", "Краве саламурено СВА" и насипно от Женския пазар. За други 3 - "Динел", "Кенана" и "Клевър", експертите са сигурни, че са направени от сухо мляко.
"Общото между всички е, че са на ниски цени. Това, че едно сирене е скъпо, не е гаранция за качество, но ако е много евтино, е сигурен индикатор, че нещо не е наред", обобщи Николов. И припомни, че като се калкулират разходите за истинското българско краве саламурено сирене, себестойността излиза 8-9 лв. за килограм. (Виж графиката - бел. ред.) За по-малко нямало как да се направи по традиционната технология и се прилагали нови, дори инженерни способи.
При изследването е установено, че показателите за сирене са в нормите при "Верея", "Пършевица", "Фреско", "Лакрима", "Ел Би Булгарикум", "BILLA", насипно "Маджаров", насипно "Карловско". При останалите марки ("Бор-чвор", насипно "Олимпус", "Ливади", "Олимпус", "Сердика", "Рупите", "Боженци", "Фетама", "Пилос", "Елена класик", "СВА екстра", "Маклер 1", насипно "Елена", насипно "Маклер класик", насипно "Саяна", "Киселово", насипно "Родопско чудо", "Сердика 94") резултатите също са добри, само при водното съдържание и степен на зрялост са на гранични стойности.
Явно скоро и подмяната на млечните с немлечни мазнини ще излезе от мода, защото се появяват непознати досега практики, казаха от "Активни потребители". Както "24 часа" вече писа, такава е новата "технология" за производство на кило сирене от само 3 литра мляко с използване на ензима трансглутаминаза.
За съжаление, няма как да докажем кои практикуват този метод, защото засега изследването е много скъпо и не се прилата в България, коментира д-р Сергей Иванов, управител на Центъра по биология на храните. Съмненията обаче са, че поне в 10 марки сирене е използван ензимът.
Чрез трансглутаминазата се правела мрежа, която свързвала протеините. Така сиренето ставало твърдо, въпреки че има голямо водно съдържание. При това продуктът се правел за едва няколко дни и е с по-ниска степен на зрялост от традиционното сирене.
"Проблемът с трансглутаминазата е, че за нея е налице правен вакуум на ниво ЕС. Нито е изрично разрешена, нито е изрично забранена за използване в храни. На нея не е правена цялостна научна оценка и затова не е редно производителите да я използват, защото си играят със здравето на хората", обясни д-р Сергей Иванов. Според него да се ползва нещо, за което не е доказано, че е безопасно, е престъпление.
Подозрението, че се влага трансглутаминаза е на базата на високото водно съдържание от над 60% в някои от сирената, съчетано с ниски стойности на протеини и мазнини.
Освен това има засилен внос на ензима, както и свидетелски показания на работещи в мандри, твърди Иванов.
Друго нарушение, установено от "Активни потребители", е непълно етикетиране в повече от половината проверени сирена. Масово не се спазва технологията на зреене. Ниска степен - под 12,6% (по БДС е 14%), се наблюдавало при 26 марки.
Високо водно съдържание - над 59,4% при 54% по БДС, имали 19 марки, като три са с много високо - над 65 на сто.
Още един изследван показател са мазнините. Съгласно БДС те трябва да са 44% от сухото вещество.
Под 39,6 на сто обаче имат 4 марки. При три други пък се наблюдава обратното - много високо съдържание на мазнини - над 60% от сухото вещество, което също не било добре. И в трите марки са открити добавени немлечни мазнини.
Проверката за протеините показала, че при нормални за сиренето 15-16% са открити 5 марки със съдържание под 12%, за които има съмнения за фалшификации.
Добрата новина е, че във всички марки солта е в нормите - до 3,5%, каза Богомил Николов. Пошегува се и че не са намерени антибиотици, защото в продукти, в които няма мляко, няма и как да ги има.
Асоциацията прави за четвърти път изследване на сиренето и резултатите продължават да се влошават. Те очакват спорове с производители и търговци заради резултатите, но са готови контролните проби да се изпратят за потвърждение в лаборатория дори и в чужбина.
От "Активни потребители" предлагат и решения на проблема. Например агенцията по храните да прави регулярни тестове на пазара, но с участието на всички заинтересовани страни - потребители, медии, производители. Пробите трябвало да се вземат от магазините, защото проверките в предприятията показвали, че всичко е наред, но после на щандовете отивали други продукти.
Асоциацията препоръчва на министерството на икономиката, което отговаря за защитата на правата на потребителите, да изготви и финансира програма за независими тестове на храни. Подобна мярка се прилагала от Германия още от 1964 г.
Според "Активни потребители" и ощетените производители, които правят истински храни, трябва да сезират КЗК за нелоялна конкуренция. Друга мярка била намаляването на ДДС за основните храни, защото у нас ставали неадекватно скъпи спрямо покупателната способност на населението.
Фалшиви монети от 2 лева спипани за първи път. Мъж предложи 5 метални ментета на 2 лева на продавачка в град Нови пазар, но жената веднага се усетила и отказала да ги приеме. Клиентът обаче изчезнал, като зарязал монетите и взел две кутии с цигари.
Опитът за прокарване на фалшификати станал в понеделник в хранителен магазин "Пеци" на ул. "Патриарх Евтимий" в града. В обекта влязъл мъж, който поискал две кутии цигари и извадил 5 монети от по 2 лева. На продавачката й направило впечатление, че те изглеждат по-различно. Казала на клиента, че се съмнява в истинността им. Мъжът пък упорствал, че тя явно не е виждала новите монети. Под предлог, че отива да вземе едра банкнота от колата си, мъжът излязъл от магазина. Жената веднага подала сигнал до полицията и ментетата са иззети. Монетите са по-леки от оригиналните, освен това са много изтъркани и изглеждат като дълго употребявани. При допир издават неестествен звук.
От полицията предупреждават хората да бъдат бдителни и ако забележат банкноти или монети със съмнителен вид, да подадат сигнал в полицията.
Ново поскъпване на бензин и дизел. Цените на горивата у нас тръгват нагоре. Поскъпването ще с около 3%, прогнозира за „Труд" изпълнителният директор на Българска петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
Причина са рекордно високите цени на петрола на международните борси. Черното злато достигна най-високите си стойности от ноември 2015 г. Сортът „Брент" поскъпна с 1,23 долара или 2,5%, и вече се търгува за 49,05 долара за барел в Лондон.
Ако тенденцията за поскъпване се запази, неминуемо ще се отрази и на нашия пазар, както и на цените на дребно, допълни Делчев. Той напомни, че все пак цена от около 50 долара за барел е доста по-ниска от предишните рекордни стойности.
В момента литър А 95 по бензиностанциите у нас се продава средно по 1,87 лв., а дизелът - 1,80 лв., показват данните на сайта fuelo.net. Само през вчерашния ден цената на дизела се е повишила с 1 ст., като през миналата седмица увеличението е с 2 ст. за литър.
Според анализатори крайно ниските цени на петрола от последните две години вече са минало.
Goldman Sachs - банката, която от много месеци насам прогнозираше срив на американския суров петрол дори под 20 долара за барел, вече обяви, че очаква повишение към 50 долара за барел през втората половина на настоящата година.
Прогнозата на финансовата институция идва и в момент, когато са нарушени петролните доставки в Нигерия, Либия и Венецуела, производството в САЩ намалява, а Канада временно съкрати добивите в резултат на отшумяващата постепенно огнена стихия, засегнала богатия на суровина регион Албърта.
Испанци и французи искат летището. Огромни френска и испанска компании са най-сериозните кандидати, проявили досега интерес към предстоящата процедура за отдаване на концесия на Летище София, научи "Стандарт". Вчера Министерският съвет взе решение за обявяване на процедурата за концесия. Тя ще бъде със срок от 35 г., а концесионерът трябва да инвестира над 350 млн. лв. Очаква се в края на май конкурсът за концесията да бъде обявен в Официален вестник на Европейската комисия.
Първият сигурен кандидат е френската група "Ванси ерпортс" (VINCI Airports), която отдавна проявява интерес към наши летища. Тя беше кандидат за концесионер на аерогарите на Варна и Бургас, но не успя да се пребори с германско-българското обединение "Фрапорт туин стар еърпорт мениджмънт". Тогава VINCI Airports обжалва процедурата, но ВАС остави без последствие жалбата. VINCI Airports оперира 34 летища в света - 12 във франция, 10 в Португалия, 2 в Япония, 6 в Доминика, 3 в Камбоджа и 1 - в Чили. Групата обслужва над 140 авиокомпании и над 100 млн. пътници и отчита четирикратен ръст на приходите си от 2012 г. досега.
Както вече "Стандарт" писа, другият сигурен кандидат за летището е испанската финансово-икономическа група Ferrovial, която има важно присъствие в Испания, САЩ, Великобритания, Канада, Полша и 10 други държави. Ferrovial оперира големи летища във Великобритания, сред които и най-голямото в Европа - "Хийтроу".
Сериозен интерес към процедурата проява и летище Мюнхен, което ще участва в консорциум с българска компания, научи още "Стандарт".
След заседанието на кабинета вчера министърът на транспорта Ивайло Московски посочи, че ефектът за държавата от концесията на летище София ще бъде 1,2 млрд. лв., около 600 млн. от които - като авансово плащане. С него ще бъдат изплатени дълговете на "Холдинг БДЖ" от 460 млн. лв., след като Брюксел даде нотификация за държавна помощ. Очаквам това да стане до септември, прогнозира министър Московски. С останалите средства ще бъде закупен нов подвижен състав за "БДЖ - Пътнически превози".
ВМЗ-Сопот увеличава производството с 50%. Два нови цеха и високо технологична лаборатория във ВМЗ-Сопот открити министърът на икономиката Божидар Лукарски. Те са на територията на монтажния завод на дружеството в Иганово, където преди година се случиха два инцидента с взривове, за щастие без човешки жертви. Първият цех е за производство на широка гама противотанкови гранати. Сградата е напълно модернизирана и оборудвана с нови машини. Вторият цех произвежда стартови заряди, които комплектоват гранатите. И двата цеха са със сериозни мерки за сигурност и видеонаблюдение, като сигналът се подава в реално време в контролна зала. Записите се съхраняват и при необходимост могат да бъдат преглеждани. В цеховете са изградени модерни автоматизирани пожарогасителни системи. С двата нови цеха производството във ВМЗ-Сопот ще се увеличи с 50%, заяви изпълнителният директор на дружеството Иван Гецов. Министър Лукарски отчете, че оръжейницата е подсигурена с подписани договори до края на 2018 г. Имаме увереност в бъдещето на предприятието, заяви Лукарски. Заводът вече разполага и с нова лаборатория с високотехнологично оборудване и ново поколение измервателни уреди. В нея се прави контрол на материалите, които се влагат в производството. От септември насам броят на работещите във ВМЗ-Сопот е нараснал с 1000 души и заетите вече са 3600.
Лихвари зарибяват с реклама по нета. Лихвари зарибяват клиенти с реклами в интернет. Мошениците, които взимат до 20 процента месечна лихва, си плащат, за да могат обявите им да излизат на първо място в търсачките, когато някой потребител въведе ключова дума. В повечето случаи това са „бърз кредит", „заем", „пари". При изписването на тези фрази сайтът ни препраща директно към обявата на лихваря. Тя е частна и в нея е посочен само мобилен телефон и описание, че заемът ще бъде даден 100%. При свързване с измамника той обяснява по телефона, че единственото, което клиентът трябва да направи, е да се видят и да подпише запис на заповед. При срещата обаче лихварят казва, че за заем над 100 лева трябва обезпечение.
В повечето случаи това са автомобили и дори имоти. „Добросъвестният" заемодател дори поема разноските при нотариуса, които са няколко десетки лева, в зависимост от обезпечението. За кола, чиято пазарна стойност е над 3 хил. лева, документите при нотариуса излизат около 50 лева.
„Няма човек, който да се е докарал до търсене на заеми в интернет и да не е на зор. При срещата той е готов на всичко само и само да вземе пари. Лихварите на драго сърце им ги дават, като идеята им изобщо не е да им ги върнат, а да им приберат вещите и имотите, оставени като обезпечение, тъй като лихвите са непосилни за повечето хора. Те са по над 20 процента на месец. Това ще рече, че при заем от 1000 лева клиентът ще трябва да плаща по 200 лева всеки месец. Тези пари не включват главницата. Тя си остава една и съща - 1000 лева. Така след известно време длъжникът изнемогва и се разделя с вещите или имота си", разказаха препатили пред „Монитор".
Лихварите не давали отсрочка. При първото и най-малко забавяне по договора или записната заповед те прибирали обезпечението. Причината за бързите им действия била, че вещите и имотите не се давали като гаранция по заема, а директно се прехвърляли в полза на заемодателя. Уговорката била при издължаване той добросъвестно да ги върне обратно. Такива регистрирани случаи обаче нямало. Според данни на полицията само в столичния квартал „Люлин" действали над 100 такива лихвари, които давали предимно заеми до 1000 лева. Някои от тях дори искали клиентът да им даде пари предварително, за да го „одобрят". Правело се с цел закъсалият да изглежда сериозен. Така му обяснявали. Ако можел да извади 200 лева, които по-късно щели да му се приспаднат от някоя лихва, то значи той бил сериозен и щял да се издължи на по-късен етап.
Борисов: Магистралите докараха инвеститори. Навремето казваха, че асфалт не се яде, а сега там, където има магистрали и жп линии, там отиват инвеститорите. Това е коментирал по време на днешното правителствено заседание премиерът Бойко Борисов във връзка с инвестицията на японска компания, която ще строи „най-големия завод на Балканите за пневматични машини" и критиките на БСП срещу приоритетното изграждане на пътища в страната, става ясно от стенограмата.
Според думите на икономическия министър Божидар Лукарски обектът ще се намира край Пловдив, където Борисов бил преди три седмици, заради голяма американска инвестиция. Оказва се, че японците закупили три пъти повече земя отколкото американците за строежа на завода. Икономист №1 посочил, че ще бъдат разкрити поне 2400-2500 работни места.
Поставили сме си за цел ръстът на икономиката във втората половина на годината да мине 4% и затова искам да се съсредоточите максимум в българските, в чуждите инвестиции, наредил премиерът.
Под 10% безработицата дори ние не сме си представяли, че ще падне, изтъкнал пък Борисов по повод констатацията на финансист N1 Владислав Горанов, че през първото тримесечие на 2016 година коефициентът на регистрираната безработица е достигнал стойност от 9,9%. Борисов отново припомнил за откритите близо 2000 работни места в новия завод в край Кърджали, който откри в неделя. Спрямо същия период на 2015 година безработицата се е свила с 1,1%, това са 40-50 хиляди нови работни места, отчел от своя страна Горанов. Той казал също така, че 1,1 млрд. лв. са постъпили повече спрямо 2015 година в хазната до този момент. В същото време БВП нараснал с 2,9%, а към края на март излишъкът достигнал 1, 863 млрд лв.
Така че, нямаме никакво основание да се подвеждаме за предсрочни избори. При тези показатели мен ще ме е срам пред хората в България, а и пред Брюксел да кажем, че ни е трудно в парламента. Защото хаосът при Орешарски, когато митниците нямаха даже началник месеци наред..., добавил премиерът, но не довършил, а вместо това подчертал промените при акцизите и митата.
На заседанието на МС бяха одобрени също така допълнителни 5,375 млн. лв. по бюджета на съдебната власт за обзавеждане и оборудване на наказателното отделение на Районния съд и прокуратурата в София. Това е последният ни ангажимент по тази сграда. Огромни пари се наляха в едно за пореден път заварено абсолютно провалено съоръжение, в което са похарчени десетки милиони и хвърлено на боклука, разграбено, протекло и смазано, възмутил се Борисов. Правосъдният министър Екатерина Захариева пък уточнила: „До момента са инвестирани в сградата с миналогодишния бюджет за ремонт и преустройство 14,5 милиона. С отпуснатата сума общата инвестиция, която правителството ще направи по тази сграда за съдебната власт, е над 20 млн. лв.".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |