Без колан в автобуса - 3 жертви и 26 ранени. 3-ма души загинаха, а други 26 са ранени след челен удар на лек автомобил "Мицубиши" и автобус край с. Микре на главния път София - Варна в четвъртък.
В автобуса са пътували служители на общинската администрация в Лясковец. Загинали са шофьорът, който е и собственик на превозваческата фирма, един от пътниците и жената зад волана на колата. Тя е навлязла в насрещната лента. При удара автобусът не се е търкалял, а се е преобърнал на една страна.
За да имат тежки травми ранените, със сигурност не са били с колани, казаха пред "24 часа" пътни полицаи. Все още не е ясно дали рейсът е разполагал с колани, но дори да е така, пасажерите най-вероятно не са ги използвали.
По закон всеки пътник в автобус е длъжен да се обезопаси, ако обаче превозното средство е оборудвано. Автобусът е минал преглед на 11 октомври и е бил изряден, каза шефът на ДАИ в Търново Йордан Иванов.
"След като сме го пуснали, значи е имал колани", твърди той. Дали е така и дали са използвани, следствието ще изяснява. Фирмата превозвач има лиценз, подала е маршрут и списък на пасажерите преди пътуването. От ДАИ извършили комплексна проверка на "Бъчварови" миналата година. Издадени са два акта за административни нарушения - за неизвършен предпътен медицински преглед на загиналия водач и собственик Стефан Бъчваров и заради допуснат друг шофьор да управлява с изтекла карта "квалификация".
Миналата година при проверка с дрегер преди ученическа екскурзия уредът отчете 0,61 промила при Стефан Бъчваров, който беше зад волана. Кръвната проба обаче дала концентрация под 0,5 промила и той не бил лишен от право да шофира, казаха от ДАИ.
Жена в насрещното челно в автобус, уби себе си и още 2-ма
В рейса пътували 60 служители на общината в Лясковец, отивали на коледно парти. 26-има са ранени Жена и двама мъже загинаха при челен сблъсък на лек автомобил "Мицубиши" и автобус на главния път София - Варна в четвъртък. Още 26 души от автобуса са пострадали и са откарани в ловешката и плевенската болница с линейки и преминаващи автомобили. Тежката катастрофа стана около 9,30 ч на пътя край ловешкото с. Микре, известен като отсечката на смъртта.
На място са загинали шофьорът на автобуса Стефан Бъчваров, който е и собственик на превозваческата фирма, един от пътниците и 45-годишната водачка на колата. Шофьорката на колата е навлязла в насрещното платно и се е ударила в автобуса, смята прокуратурата в Ловеч. Понесе се слух, че жената е получила инфаркт и затова колата се е отклонила, но това се оказа невярно.
Аутопсията е направена и съдебните медици казват, че инфаркт няма, а жената е починала от травмите си. Общинските служители пътували за коледно тържество към Вършец. Колата е със софийска регистрация и се движела в посока Варна. "20 г. работя в Пътна полиция, виждал съм какви ли не катастрофи, но този случай е неописуем. Леката кола бе сплескана до неузнаваемост", разказа потресен полицай. 26-имата пострадали са с комбинирани травми, каза директорът на МБАЛ-Ловеч, д-р Татяна Ганчева.
10 са хоспитализирани по клинични пътеки в различни отделения. Жена спешно е транспортирана в неврохирургичната клиника в Плевен с тежко черепно-мозъчно нараняване и ампутирана ръка. Две жени и мъж са с комоцио, установено при преглед със скенер, но подписали, че доброволно напускат болницата, и отпътували към домовете си. На останалите са направени рентгенографии, за да се види какво е общото им състояние.
Млада жена е с черепно-мозъчна травма и комоцио - тя е под непрекъснато наблюдение. До редакционното приключване на броя "24 часа" не успя да установи дали автобусът е имал колани за пасажерите. (Виж карето долу). Според лекари и пътни полицаи обаче няма начин пострадалите да са в такова състояние, ако са били обезопасани на седалките, тъй като автобусът не се е търкалял, а само се е преобърнал на една страна. "Успяхме да се справим в тази сложна ситуация с вътрешни ресурси. Налице бяха всички специалисти от отделенията по хирургия, ортопедия, уши-нос-гърло и др.", съобщи д-р Ганчева.
Всички непострадали бяха приютени в община Ловеч. Затова целият автомобилен състав бил изпратен към Микре, за да превози колегите им от Лясковец. Кметът на Ловеч Корнелия Маринова се свързала по телефона с д-р Ивелина Гецова, кмет на Лясковец, и обещала пълна подкрепа. Редовната сесия на общинския съвет в Ловеч бе прекратена за половин час. От години най-жестоките катастрофи с най-много загинали стават все край Микре. Може би защото там пътят е прав и позволява да се кара с по-висока скорост. Често шофьорите се увличат и не преценяват риска.
"В болницата в Ловеч съм в момента. Не съм била на мястото на катастрофата, защото, когато пристигнах, ранените вече бяха откарани", каза по телефона около 13,30 ч кметът на Лясковец Ивелина Гецова. Тя не е пътувала с подчинените си, но когато научила за трагедията, веднага тръгнала към Ловеч. Гецова благодари на колегите си от Ловеч и съседните общини, с чиято помощ се справяли след тежката катастрофа. Автобусът е на горнооряховската фирма "Бъчварови"
Синът на загиналия шофьор - Мариян Василев, коментира, че автобусът е бил напълно изправен и е минал необходимите технически прегледи. Фирмата пък има всички лицензи за превозваческа дейност.
43-годишният служител в отдел "Озеленяване" на общината Атанас Захариев също е сред загиналите. По 60 лв. платили записалите се за банкета от местните общински служители. Те си пуснали по два дни отпуск и тръгнали за веселото събитие, превърнало се в трагедия. Секретарят на кметството в с. Добри дял Грета Маринчева също била в катастрофиралия автобус.
"Звънях няколко пъти, тъкмо я приемаха в спешното. Каза, че дясната ръка е начупена на няколко места, но била най-добре от всички пострадали", разказа кметът на Добри дял Стоян Стоянов. Част от хората пътували с лични коли, допълни той. С групата е пътувал и главният секретар на община Лясковец Мариян Паскалев, който се е обадил на роднини и съобщил, че не е пострадал.
В БНБ си замразиха заплатите. През 2017 г. БНБ няма да вдига заплатите на висшия мениджмънт, експертите и служителите си. Това става ясно от бюджета на БНБ, който управителят на БНБ Димитър Радев внесе в парламента. Средната заплата за ръководен персонал остава 4341 лв., за специалисти - 1938 лв. и 1038 лв. за поддържащ персонал. Управителят на централната банка ще получава 15 368 лв., по 13 173 лв. - подуправителите и по 4391 лв. останалите членове на УС.
Лимитът трудовите възнаграждения и бонусите да не е по-висок от средния за банковия сектор към средата на 2015 г. се запазва и през следващата година. Общата издръжка на централната банка за 2017 г. е планирана да бъде 93,934 млн. лв., което е с 2,7% по-малко от тазгодишния бюджет.
За издръжка на паричното обращение са заложени 21,5 млн. лв., или с 10,2% повече. Причината е, че догодина производството на банкноти и монети ще се облага с ДДС. През 2016 г. БНБ е отпечатала 62 млн. броя банкноти от два номинала, а догодина планира 61 млн. броя от три номинала. Разходите за новите банкноти са малко над 7 млн.лв., което е с 12,5% повече от тазгодишните. Малко над 12 млн. лв. или с 4,8% повече от тази година, са планирани за производство на нови монети догодина. Централната банка планира още свиване на разходите за външни услуги до 21 392 хил. лв. с 13,5% по-малко от тазгодишните.
Съдът: Пешеходци, сгазени на зебра, може да са виновни за смъртта си.
Сгазеният на пешеходна пътека тип "зебра" пешеходец има вина за катастрофата, ако е навлязъл внезапно на пътното платно, не е преценил скоростта на идващите коли или е преминал при лоша видимост. Той е виновен дори когато водачът кара с превишена скорост. Това става ясно от тълкувателното решение на Върховния касационен съд (ВКС), с което се уеднаквява съдебната практика по този тип дела. До него се стигна, след като ВКС намали присъдата на мъжа, сгазил Лора Казанлиева във Варна през 2011 г., с аргумента, че тя е съпричинила катастрофата. Тогава правосъдният министър и главният прокурор поискаха тълкуване на закона.
Макар по делото да има няколко особени мнения, включително и на председателя на ВКС Лозан Панов, все пак надделява мнението, че пешеходецът има вина, нищо че законът го определя като най-уязвимия участник в движението. Върховните съдии приемат, че правото на предимство на пешеходеца е абсолютно, но само ако спазва изискванията на Закона за движение по пътищата към самия него. И цитират две разпоредби, според които пешеходците трябва: "преди да навлязат на платното за движение, да се съобразят с разстоянията до приближаващите се пътни превозни средства и с тяхната скорост на движение; да не удължават ненужно пътя и времето за пресичане, както и да не спират без необходимост на платното за движение; да спазват светлинните сигнали и сигналите на регулировчика; да не преминават през ограждения от парапети или вериги". Във втората са описани забраните, когато става дума за пътища извън населени места: "да навлизат внезапно на платното за движение; да пресичат платното за движение при ограничена видимост; да извършват търговия и услуги на платното за движение".
"Налице е съпричиняване на вредоносния резултат (смърт или телесна повреда) от страна на пешеходец при пресичане на пътното платно за движение на специално очертана или неочертана с маркировка върху пътното платно, но сигнализирана с пътен знак пешеходна пътека, в случаите, когато водач на МПС е нарушил правилата за движение относно скоростта за движение и ако пешеходецът е нарушил правилата", пише в решението.
Принос имат и авторите на закона, посочват съдиите. Текстовете са написани така, че правото на пешеходците не може да е безусловно. "Генерално погледнато, позицията на законодателя относно защитата на пешеходците не дава възможност по тълкувателен път да се изведе правото им на преминаване на обозначена пешеходна пътека като безусловно, макар че би било необходимо то да е такова както по обем, така и по съдържание. Правото на пешеходеца при пресичане на пътното платно е абсолютно на специално очертана или неочертана с маркировка върху пътното платно, но сигнализирана с пътен знак пешеходна пътека, като това право се упражнява при спазване на правилата на Закона за движение по пътищата", пише в решението.
Съпричиняване има и когато пешеходецът пресече на червен сигнал, пише в решението. По същия начин стои въпросът и ако се пресича не на пешеходна пътека, а в близост до нея. Съдиите приемат, че правото на пешеходеца не е абсолютно, когато пресича на нерегламентирано място.
С решението си ВКС казва, че наказанието на шофьор, убил на пътя, макар и движел се с превишена скорост, трябва да бъде смекчено заради пешеходеца, който не се е огледал или е стъпил внезапно на пътеката. Съдиите приемат, че подобно разбиране е прието още през 1964 г. и няма смисъл то да бъде изоставяно. Във въпросното постановление от миналия век е записано, че: "по транспортните престъпления в някои случаи съдилищата не са оценявали правилно съпричиняването на резултата от пострадалите лица, които грубо са нарушили правилата за движението по улиците и пътищата, и поради това са налагали неоправдано тежки наказания".
Против това тълкуване на закона са трима съдии - председателят Панов, Спас Иванчев и съдия Севдалин Мавров, който участваше в съдебния състав, взел решението по делото за смъртта на Лора. И тогава Мавров бе против тезата за съпричиняване, но решението бе взето с гласовете на другите двама съдии.
"Не може да се изисква от пешеходците вярна преценка за всички характеристики на приближаващи МПС, които могат да рефлектират върху спирането им преди пешеходната пътека. Още по-малко да са в състояние да преценят скоростта им на движение поради възрастови особености, житейска зрялост, умствена недоразвитост, болестно състояние, умора, разсеяност и др., предвид задължението на водачите на МПС да се движат с разрешена скорост и да намалят на местата от пътното платно, обозначени с пешеходни пътеки", пише Мавров в особеното си мнение.
Съдия Иванчев се фокусира върху това, че самото наличие на пешеходна пътека вече трябва да повиши вниманието на шофьора. "Естеството на очертаната и сигнализирана пешеходна пътека не позволява да се приеме, че отсъства каквото и да е предвидимо препятствие на пътя. От това следва извод, че скоростта на движение на водачите на превозни средства следва да е съобразена с наличието на пешеходни пътеки от всякакъв тип. В градски условия максимално позволената скорост при приближаване към пешеходна пътека очевидно не е съобразена скорост. Ако водачът на превозно средство се движи с несъобразена скорост, възприемането на неспазено задължение от пешеходеца да се съобрази със скоростта на водача (която невинаги може да бъде преценена) като съпричиняване и основание за намалена отговорност (смекчаващо вината обстоятелство) означава да се даде една незаслужена бонификация на водач, който поначало е неизправен", е написал той.
Аргументите на Панов пък са, че шофьорите са задължени да пропуснат пешеходци на пътека или поне да намалят скоростта, като се позовава на закона. Той смята, че не може движещите се с висока скорост да отнемат правото на пресичане. Ако се приеме обратното, това означава, че предимство на пешеходеца изобщо не е съществувало. "Последният единствено заплаща с живота и здравето си за това грубо нарушение на правилата на движение от водача", пише той.
Депутатите са на път да одобрят дневни винетки и за леките коли. Да има дневна и тримесечна винетка за леките коли. Това одобриха вчера в последния си работен ден за законодателство за тази година депутатите, като приеха на първо четене промени в закона за пътищата. Предложението, внесено от народни представители от Реформаторския блок, "спечели" 132 гласа, но ще стане факт, ако мине и на второ четене в Народното събрание. Това може да стане догодина, в двете работни седмици между 10 и 20 януари, когато се очаква новоизбраният президент Румен Радев да разпусне парламента.
Сега има дневни винетки само за автобуси и камиони. Стикерите за леките коли са само седмични, месечни и годишни. Още преди година, когато правителството въведе драстично увеличение на винетките за всички превозни средства, имаше идея за въвеждането на стикери с по-гъвкави и изгодни за шофьорите срокове. Въпреки протестите обаче тогава мнозинството не прие идеята с мотива, че такива срочни стикери не се прилагат почти никъде в Европа. Със сегашното решение освен дневна винетка за леките коли може да се въведе и тримесечна за всички превозни средства.
Друга новост е промяна в срока на валидност на годишния стикер - сега той е за календарната година. Ако поправките влязат в сила, ще има възможност при покупка примерно на 1 юни, винетката да важи до 1 юни на следващата година. Подобна практика също няма в никоя от едва седемте останали страни от ЕС, в които има винетки.
Вчера от ресорното Министерство на регионалното развитие и от Агенция "Пътна инфраструктура" не коментираха как ще се организира продажбата на евентуални нови винетки, ако те бъдат въведени окончателно от парламента. Преди дни на 20 декември започна продажбата на стикерите за 2017 г. На сегашните годишни стикери няма как да се отбележи, че важат за година напред, а не само за календарната година. Те са валидни до 31 януари на следващата година.
По предложение на ГЕРБ депутатите одобриха и въвеждането на т. нар. компенсаторна такса, която е вид глоба за шофиране без винетка. Таксата ще се определя от Министерския съвет в зависимост от вида на превозното средство. Идеята е нейният размер да е по-висок от цената на годишния винетен стикер, но по-нисък от стандартната глоба (в момента санкцията за шофиране без стикера е 300 лв.). Реално компенсаторната такса ще е в размер между 100 и 200 лв., съобщи преди седмица регионалният министър Лиляна Павлова. Тя ще се налага и ако водачът има винетка, но не я е залепил или проверяващите са установили, че стикерът е поставен така, че да може да се свали и ползва и от друг автомобил. Според данните на МВР и АПИ голяма част от преминаващите транзитно през страната ни гастарбайтери не купуват и не залепват винетката, от което хазната губи сериозни приходи. С новите правила, за да продължат и да излязат от граничния пункт, нарушителите ще трябва да платят компенсаторната такса.
Контра
На около 17 млн. лв. се изчисляват загубите за АПИ при въвеждането на тримесечните и дневните винетки, обяви вчера в парламента депутатът от ГЕРБ Александър Ненков. Според него въпреки подкрепата, дадена от ГЕРБ, депутатите от партията имали резерви. Ненков съобщи, че за второто гласуване ще предложат тримесечната винетка да се въведе след 2018 г. заради това, че вече върви процедура за въвеждане на електронна винетна система. В същото време Георги Свиленски от БСП призова управляващите да спрат именно тази процедура, като се позова на искането на премиера в оставка Бойко Борисов да се спрат всички обществени поръчки. БСП поиска вчера да се спре и концесията за интермодален терминал в Пловдив.
Строителите чакат обществени поръчки за 2,5 млрд. лв. Ръст от 10-15% в строителния бранш през 2017 г. прогнозира инж. Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите. За следващата година строителите очакват масово възлагане на обществени поръчки по оперативните програми, като прогнозите са да бъдат обявени търгове за 2,5 млрд. лв. без програмата за саниране.
Секторът разчита все повече и на частния капитал в бъдеще
Бойков и председателят на управителния съвет на камарата инж. Николай Станков представиха данни за сектора, според които към декември 4755 строителни фирми са вписани в Централния професионален регистър, 4707 са български, а 48 чуждестранни. Досега от списъка са заличени 433 фирми при 521 през 2015 г. Тази година за първи път от доста време има повече нововписани фирми, отколкото заличени, заяви Станков.
За деветте месеца на 2016 г. са изпълнени обекти за 7,4 млрд. лв.
Строителният сектор в страната се движи от 97,3% малки фирми, 2,3% средни и едва 0,4% големи компании. За деветте месеца на 2016 г. са изпълнени обекти за 7,4 млрд. лв., като има спад на годишна база от 32%. 2115 броя са сключените договори в бранша към септември 2016 г. Те са на стойност 1,4 млрд. лв.
За лот 3.2 на магистрала „Струма" Николай Станков заяви, че подкрепят позицията по старото трасе да мине двулентов път в южна посока и в обратна посока също да има двулентово трасе, изнесено на изток. За строежа на пътя през Кресненското дефиле председателят на камарата прогнозира, че ще започне най-рано в края на 2018 г.
БНБ печата 61 млн. броя нови банкноти догодина. Общо 61 милиона броя нови банкноти от три номинала ще отпечата БНБ през 2017 г., а разходите за тях ще възлязат на 7 млн. лв., предвижда бюджетът на централната банка за догодина.
В обращение ще влязат и нови 188 млн. броя, като това ще струва 11 467 000 лв., или с 4.7% повече спрямо 2016 г.
При определянето на необходимото количество банкноти и монети от БНБ са взели предвид подмяната на изхабените в процеса на обращение банкноти и поддържането на запаси от банкноти и разменни монети.
За експертизи и унищожаване на негодните пари през 2017 г. ще бъдат отделени 1,57 млн.. лв., като в тях е включено претопяването на сребърни монети на стойност 1,56 млн. лв.
За догодина БНБ предвижда с 2,7% до 94 млн. лв. свиване на разходите си за издръжка спрямо тази година. В сравнение с 2016 г. размерът им е намален с 2,57 млн. лв.
Според бюджета на централната банка през 2017 г. за заплати на персонала ще бъдат отделени 27,5 млн. лв. От БНБ отбелязват, че възнагражденията на членовете на управителния съвет на БНБ остават непроменени. Управителят на БНБ Димитър Радев и догодина ще получава по 15 368 лв. на месец, подуправителите по 13 173 лв., а другите членове на УС по 4391 лв.
Въпреки това бюджетът за заплати е с 883 000 лв., или с 3,3% по-висок спрямо утвърдените за 2016 г. Увеличението е свързано с промени в законодателството, обясняват от банката.
„Възнагражденията на служителите в БНБ не могат да бъдат по-ниски от възнагражденията на служители със сходни функции в други банки. Постигането на нивата на общите средномесечни възнаграждения в банките за групата „ръководен персонал" (4341 лв.), както и запазването на общите месечни възнаграждения за групите „специалисти" (в размер на 1938 лв.) и „поддържащ персонал" (в размер на 1038 лв.) води до посоченото увеличение, установено след проведено проучване на нивата на възнаграждение в банките в страната", пише в бюджета на институцията за догодина.
2 млн. коли по пътищата. 2 000 000 автомобила ще излязат по пътищата днес, прогнозираха от КАТ. Българите масово ще пътуват, за да се съберат с близките си за Бъдни вечер и Коледа. Само в София булевардите на изходите на столицата ще бъдат задръстени от 550 000 коли. Първите тапи се образуваха още вчера, като най-трудно ставаше изнасянето по Цариградско шосе. Очаква се ситуацията днес да бъде още по-драматична.
За да регулира движението и да следи за нарушения, КАТ ще извади по шосетата 3500 патрула.
От Пътна полиция напомниха, че новите правила за шофиране с превишена скорост и след употреба на алкохол вече са в сила. Това означава, че водачите рискуват да отнесат двойни глоби, ако сгазят лука.
550 000 автомобила се очаква да напуснат столицата преди празниците. Най-засилен трафик се очаква на 23 декември. Големият поток от автомобили, които ще напуснат София преди предстоящите Бъдни вечер и Коледа, ще започне голямото си пътуване от ранния следобед на 23 декември и ще продължи до средата на 24 декември. За да улеснят придвижването на хората, от КАТ са направили специална организация на работата си по входовете и изходите на града.
Бизнесът иска търгове без дъмпингови цени. Да се сложи край на търговете за изграждане на инфраструктурни обекти, при които победителят се избира по критерий "Най-ниската предложена цена". За това настояват от Камарата на строителите в България, обяви председателят на структурата инж. Николай Станков. По този начин ще се спре дъмпингът и некачествената работа, която следва от евтините оферти, обясни той. Освен това конкурирането с евтини оферти води до по-малко средства във фирмите за инвестиции и невъзможност да вдигат заплатите. Затова сега един от най-сериозните проблеми пред строителния бранш е липсата на квалифицирани кадри, обясни изпълнителният директор на Камарата инж. Иван Бойков. От Камарата настояха още да се изготви регистър на поръчките в санирането. Както и когато избраният изпълнител не може да се разплати с подизпълнителя си, това да има право да направи самият възложител. Промяната обаче ще бъде възможна само за подизпълнители, които работят по отделен обект.
Огромно предизвикателство пред строителите и държавната администрация остава изграждането на отсечката от магистрала "Струма" през Кресненското дефиле. Вече е ясно, че е приет вариантът в посока Гърция колите да се движат по стария път, но и в двете ленти. А за трафика в обратната посока да се изгради ново двулентово трасе чрез обход на Кресна. По най-оптимистичните разчети обаче самото изграждане може да започне едва в края на 2018 г. или през 2019 г., обясни Бойков. В същото време страната ни може да загуби европейското финансиране по проекта, ако строителството не започне до края на 2018 г.
На стойност 7,4 млрд. лв. е произведената продукция в строителния сектор за първите девет месеца на 2016 г., отчетоха от бранша. Спадът в сектора е 32%, като от бранша се надяват да го компенсират през следващата 2017 г., като отбележат ръст от 10-15%.
Дядо Коледа ни обира за празниците. Джебчии, преоблечени като Дядо Коледа, ни обират по празниците. Това алармираха пред „Монитор" служители от сектор „Улична престъпност" към МВР, които вече работели по няколко такива случая. Мъже в костюми на белобрадия старец били плъзнали по улиците, булевардите, магазините за хранителни стоки и моловете и приканвали всеки, който мине покрай тях, да се снима безплатно. Докато се правят снимките и закачките обаче, крадците ловко пребърквали наивните празнуващи.
„Преди празниците хората ходя с повече пари в тях. Всеки излиза, за да пазарува, и държи в себе си поне по 100 лева. Именно от това се възползват джебчиите. Те са много изобретателни и винаги променят сценариите на кражбите си. Тази година вече имаме няколко сигнала за пострадали. Идентичното е, че когато започнат да връщат лентата назад, хората се сещат, че са се снимали с Дядо Коледа. След това от маскирания нямало и следа.
Освен че брадата и шапката крият лицето му, човекът и бързо изчезва, след като направи удара си. Това много затруднява нашата работа", обясни пред „Монитор" служител от „Улична престъпност". Те обаче имали списък с хора от контингента и без значение от маскировката им често ги залавяли. Проблемът бил, че вече от парите, телефоните и ценностите няма и следа.
Според разследващи схемата е внесена от Германия, където родните джебчии заработват особено в навечерието на празниците. Техни „колеги" в България веднага прихванали това ноу-хау и вече шетали из големите градове в страната.
ДАНС: Стрелката е вероятна причина за катастрофата в Хитрино. Незаключената входна стрелка на гарата в Хитрино е вероятна причина за железопътната катастрофа на 10 декември и последвалия ад. Това са установили агентите на ДАНС, работили на място на инцидента, а изводите им са депозирани в секретното деловодство на съда в Шумен. Справката изплува от пледоарията на русенския адвокат на подсъдимия машинист Димитър Михнев по време на гледане на искането на прокуратурата за постоянна мярка за неотклонение на машиниста, което беше прието от съда. Делото се гледа само ден преди Михнев да навърши 41 години утре. Прокурорът по делото Маргарита Георгиева поиска Михнев, който е бил машинист „първо лице" на влак 90 570, да остане в ареста за постоянно заради изключителната обществена опасност на престъплението, довела до смъртта на 7 души и раняването на други 26.
Задължение на Михнев е било да следи за всички знаци и светлинни сигнали. Не е оправдание за високата скорост и това, че в други случаи влакът е минавал директно без спиране, тъй като според събраните доказателства цялата локомотивна бригада е била запозната с телеграма за промяна, предвиждаща спиране на трети отклонителен коловоз. Машинистът Михнев си усложнил положението и с това, че в понеделник - само три дни след катастрофата, започнал да разпродава недивжимости и продал своя имот в Габровско.
Прокуратурата поиска постоянен арест и за втория машинист Радослав Петков. Той обаче беше освободен, като мотивът на съда бе, че не е можел да влияе върху скоростта на влака.
От думите на прокурора стана ясно, че влакът е тръгнал от Бургас с 13 минути закъснение, което на моменти се е увеличило на 30 минути, но в крайна сметка машинистите са наваксали и композицията с 26 вагона пристигнала в Хитрино вместо в 6:02 часа, в 5:37 часа. При влизането на първата стрелка скоростта на влака е била 80 км в час, а на стрелка номер 5 - 78 км в час. Автоматичната спирачка се е задействала едва 17 метра преди стрелка номер 1, като не е предприето екстремно спиране. Показанията на светофора са давали разрешение за влизане по трети отклонителен коловоз със скорост до 40 км в час. Според разпита на свидетели влак 90 570 много често при преминаването си през гара Хитрино е бил пускан директно направо по коловоз номер 2 без спиране. И в този случай обаче има ограничение на скоростта от 60 км в час. Междувременно стана ясно, че са разпитани и преки очевидци на катастрофата, сред които и кадровият военнослужещ Цанко Анастасов, който закъсал с колата си за бензин и станал очевидец на скоростта, с която влакът влязъл в гарата. „Много съжалявам за инцидента, моля да не бъда задържан", каза в последната си дума Михнев.
В сряда е била идентифицирана и шестата жертва на катастрофата, позната досега като труп номер 5 - това е родената през 1923 година Шерифе Сали Ибрям.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881510 |
GBP | 2.361970 |
CHF | 2.090010 |