Първа смяна в кабинета - на здравния министър. Първата оставка на министър в третото правителство на Бойко Борисов вече е факт и тя е на здравния министър Николай Петров. На най-проветривия държавен пост той остана под половин година. Причината за смяната е конкретна - през 2014 и 2017 г. управляваната от него Военномедицинска академия (ВМА) е дала на свързани с него лица две поръчки за общо 1.6 млн. лв. Те са били известни още от одит през март, но едва сега репортаж по bTV ги съобщи в детайли.
Така първият прочит на казуса е, че ГЕРБ при формирането на кабинета е знаел за поръчките, но въпреки това е предпочел за министър Петров, а не спрягания като по-сигурен директор на Александровска болница. Така партията на Борисов е заложила на министър, който да й е подвластен.
Сега, след медийния шум, логично министърът подава оставка, а премиерът я приема. Въпросът е дали при поредния нов избор на ръководител на здравния сектор отново ще се ползва същият подход. Или за важния пост за здравето на всеки ще се потърси човек с чиста репутация и способности за истинска промяна в системата.
И към близките
Става въпрос за извънредна проверка на одитното звено на Министерството на отбраната по сигнал. Разгледано е управлението на Петров във ВМА от 2014 до 2017 г. Одитът е назначен по време на служебното правителство със заповед на временния министър на отбраната.
Проверката е установила, че за три години между ВМА и консорциума "Ортопедие-Инвекс" за доставка на консумативи на стойност 1.1 млн. лв. за ортопедията е сключен с гражданско сдружение от две дружества, което според одиторите не е представило документ, че консорциумът има Булстат. В момента такъв документ не се иска. Според Петров в единия от документите на дружествата ясно е записано кой как представлява обединението. Одиторите са разгледали само една от 56 обществени поръчки през 2014 г. и тя е точно тази. Те са се съсредоточили не само върху нея, а са описали, че фирмата "Ортопедие БГ", която е част от консорциума, се представлява от Явор Цонев, а собственикът на фирмата - майка му Павлина Нецова, дели един и същ адрес на фирмата си с PR агенция, чийто собственик до 2014 г. е била Руслана Петрова, дъщеря на министъра. През 2014 г. Петрова се е освободила от участието си, след като заема длъжността на началник на кабинета на Петър Москов. Тя живее на семейни начала с Явор Цонев, двамата имат дете.
"Ортопедие-БГ" е регистрирано през 2013 г. и има скромни обороти - 23 хил. през 2014 и над 200 хил. през следващите. Неин партньор е пловдивската "Инвекс трейдинг", която е доставчик на медицински изделия. Има и втора поръчка от февруари 2017 г., когато "Ортопедие-БГ" печели договор на стойност 429 300 лв. Според проверка на bTV дружеството няма спечелени поръчки за други болници.
Публичният път
Одитът става публичен преди един месец, когато варненският сайт afera.bg описа точно тази констатация от него, а няколко жълти сайта го препечатаха. Точно тогава в медиите и в социалните мрежи се активизира предшественикът на Петров - д-р Петър Москов, а в здравния сектор се заговори, че предстои оттеглянето на действащия министър заради одита. Слуховете съвпаднаха с период, в който самият Петров беше в болнични. Междувременно, тъй като Военна прокуратура не беше намерила никакви данни за повдигане на обвинение срещу Петров, одитът и решението бяха публикувани на сайта на здравното министерство.
Репортажът на bTV на практика доразработи написаното в одита. Негов автор е репортерът Петър Нанев, който не се занимава всекидневно със здравеопазване - дебютът му в сектора беше репортаж, чрез който беше отстранен от парламента предшественикът на Петров във ВМА ген. Стоян Тонев, отново заради финансови нарушения.
От bTV съобщават, че са питали Министерския съвет дали премиерът е запознат с одитния доклад и са получили отговор, че знаят за него от публикациите на страниците на Министерството на здравеопазването. Към това е изпратен и личен коментар от премиера Бойко Борисов, която гласи: "Моралът е въпрос на личен избор. Аз съм ощетявал семейството си именно защото съм убеден, че заемането на висша държавна длъжност означава приоритет на държавния, на обществения интерес. От това са засегнати най-близките ми хора."
В отговорите си пред телевизията, които са писмени, министърът твърди, че всичко, което е извършил, е законно и критерият за избор на фирмите е бил най-ниска цена.
На сутринта след неделния репортаж финансовият министър Владислав Горанов обяви, че ГЕРБ ще разгледа случая през следващите две седмици. След заседанието на правителството и след подадената оставка той каза, че министър Петров му е споделил, че подава оставка, за да не петнят повече името му. Самият министър не даде публичен коментар. Вицепремиерът Валери Симеонов пък нарече репортажа активно медийно мероприятие.
Свършеното в сектора
Краткото управление на Петров беше диалогично, а в здравния сектор уважаваха професионализма му в анестезиологията и усилията да оздрави най-задлъжнялата болница - ВМА. Той беше първият министър, който успя да убеди финансовото ведомство, че е необходимо осезаемо увеличение на парите в здравния сектор, и за пръв път те нарастват с 400 млн. лв. през следващата година. В същото време обаче в проектобюджета на здравната каса, който вече е одобрен от правителството, е заложен мораториум върху отварянето на нови болници и плащането на нови лекарства, което е прецедент. Освен това Петров не започна управлението си с отрицание на всичко преди него. Екипът му за пръв път положи усилия и да намери средства за оздравяването на държавни болници, за да не останат цели региони без клиники.
Кой ще е следващият
При всички случаи смяната на здравния министър трябва да мине през парламента. В здравния сектор се спрягат три имена за наследник на Петров.
Първото, разбира се, е на Петър Москов, който е изключително активен напоследък. Той защитава отменените си от съда нормативни актове и обяснява как по-добре може да се управлява секторът. Като негов минус може да се отчетат няколко фактора - цялата му "реформа" беше отменена от съда, не се ползва с подкрепата нито на сектора, нито на ГЕРБ с изключение на лидера й.
Второто е на спрягания в ГЕРБ за сигурен министър през пролетта директор на една от най-големите столични университетски болници - Костадин Ангелов, който оглавява Александровска болница.
Постът би могъл да заеме и сегашният заместник-министър на здравеопазването д-р Мирослав Ненков, който веднъж беше служебен министър.
Особено труден пост
От началото на прехода до момента начело на здравното министерство са били общо 22-ма министри, като само двама (с изключение на служебните) от тях са оглавявали ведомството по време на цялото управление на съответното правителство (което обаче и в двата случая приключва мандата си предсрочно) - това са Мими Виткова (в кабинета на Жан Виденов) и Петър Москов (при "Борисов 2"). В останалите случаи здравните министри при едно управление са поне двама, а в първия кабинет на Борисов - четирима. Обикновено здравните министри се сменят заради отказа на поредното правителство след 2001 г. да прави здравна реформа и за туширане на напрежението. Здравните бюджети обикновено се решават във финансовото министерство и въпреки множеството усилия на здравните министри за повече средства обикновено те стават гръмоотвод на обществения гняв и биват сменяни.
Софийската IPS започна строителството на завод в Кърджали за 32 млн. лв. Производителят на умни системи за захранване с ток "Интернешънъл пауър съплай" (IPS), който наскоро спечели мегапоръчка в арабска държава, започна изграждането на собствена фабрика в Кърджали. Тя ще събере целия производствен цикъл на продуктите, които в момента се правят в различни цехове от поддоставчици. В завода ще се произвеждат серийните продукти на компанията, докато разработките и нестандартната продукция ще останат в София, където се намира офисът на компанията. Инвестицията е в размер на 32 млн. лв. Предприятието ще заработи до една година със 100-120 работника, а пълният му капацитет, който е за 240 души, ще бъде достигнат най-късно в началото на 2019 г. Компанията планира и втора част на проекта си, с което капацитетът ще нарасне двойно, а броят на работниците ще достигне 600.
Автономна фабрика
Новата фабрика, строителството на която започна през септември, ще има застроена площ от 16 хил. кв. м и ще включва производствена и складова част. За строител е избрана софийската "Бараж груп". Теренът е около 20 дка и е собственост на IPS, което е и една от причините тя да се насочи към Кърджали за проекта си.
В предприятието ще се произвеждат серийни продукти, чието приложение е основно за електрифициране на откъснати райони без достъп до електропреносната мрежа (т.н. minigrid системи). "Продукцията ще бъде главно за Африка и Югоизточна Азия", каза изпълнителният директор на IPS Александър Рангелов за "Капитал". Във фабриката ще се правят също и продукти за захранване на нефтодобивната индустрия. Това е пряко свързано с поръчката за 680 млн. евро, която компанията спечели преди няколко месеца. Тя е част от по-голям проект на стойност 1.8 млрд. евро за модернизиране на петролопроводи в Близкия изток.
Интересното за сградата е, че тя ще бъде напълно енергийно независима. "По наше проучване в Европа няма фабрика, която да е напълно автономна, т.е. да не използва ток от мрежата", каза Рангелов. В Кърджали това ще стане възможно чрез използване на най-популярния продукт на IPS - системата Exeron, която управлява комбинация от соларни панели, вятърни турбини и акумулаторни батерии. "През деня ще захранваме фабриката и ще зареждаме батериите, за да може през нощта от тях да продължим да захранваме производството. Токът ще се използва само в завода и няма да влиза в мрежата", уточни Рангелов.
Между София и Кърджали
За инвестицията от 32 млн. лв. компанията разчита на банков кредит, както и на собствени средства, но мениджърът не даде подробности за суми и име на банка. Заводът трябва да отвори през втората половина на 2018 г., а до края на годината или в началото на 2019 г. в него ще работят 240 души. "Сигурни сме, че ще намерим достатъчно квалифицирана работна ръка, направили сме проучване", каза Рангелов. Освен това компанията вече е влязла във връзка с местната Професионална гимназия по електроника и електротехника, както и с Техническия университет в Габрово за съвместни програми за обучение.
Първият избор за локация на предприятието е бил София, където е централата, но от компанията са срещнали доста проблеми. От друга страна в Кърджали са се радвали на пълно съдействие от местните власти. "Наистина се бореха тази инвестиция да стане там", каза Рангелов.
В офиса в София остават специалистите от R&D отдела, както и нестандартната продукция. В момента в компанията работят 90 души.
И нови проекти
IPS вече подготвя мегапроекта за 680 млн. евро, който трябва да се случи в рамките на пет до осем години. Задачата на българската фирма е да осигури подаване на ток към тръбопроводите, което да ги предпази от ръжда, за което ще се използва системата Exeron. "Първата част от изпитанията завършиха успешно и в момента работим по програмата за изпълнението на този проект", уточни Рангелов.
По думите му компанията постоянно разработва нови продукти и един от тях - отново за нефтодобивната инфраструктура, наскоро е привлякъл огромен интерес на изложение в Кувейт. Това е и причината вече да се планира изграждането на втора фабрика - този път в Близкия изток. "Там осигуряват всякакво съдействие, включително грантове и финансиране, за да се случи този технологичен трансфер", посочи Рангелов. Очакванията му са конкретни действия по проекта да започнат още следващата година, а до две години заводът да е готов.
За компанията
"Интернешънъл пауър съплай" (IPS) произвежда токозахранващи системи, които продава в 56 държави на пет континента. Компанията е създадена преди 27 години като семейна фирма. Мажоритарни собственици са бащата Стоил Трифонов и синът Александър Рангелов, който е и изпълнителен директор. Преди две години IPS получи финансиране от фондовете за дялови инвестиции BlackPeak Capital и PostScriptum, като вторият по-късно увеличи участието си и сега двата държат съответно 9 и 18%. Миналия декември през увеличение на капитала като акционер с 10% влезе и гръцката Metka, която е глобален играч в изграждането на големи енергийни централи и проекти в инфраструктурата и отбраната. За 2016 г. българското дружество отчита 5.3 млн. лв. приходи от продажби и 207 хил. лв. печалба.
Българите искат и безплатни социални услуги, и по-ниски данъци. Огромната част от българите искат образованието и здравеопазването да са безплатни, а също и по-добро качество на социалните услуги. В същото време обаче те желаят и намаляване на данъците, въпреки че това ще остави по-малко пари за социални помощи и услуги. Това показва национално представително проучване на изследователски център "Тренд", проведено между 3 и 10 октомври. Данните са събрани по поръчка на Института за дясна политика.
Над 92 на сто от анкетираните смятат, че образованието и здравеопазването трябва да са безплатни (срещу 6% против), а 60 на сто са се обявили за намаляване на данъчната тежест. Срещу второто са се изказали 25%, според които данъците трябва да се увеличат, за да се предоставят по-добри обществени услуги. 15% са без мнение.
86 на сто от запитаните искат държавата да гарантира минимален доход на всеки българин, а също толкова очакват тя да осигурява работа на всички, които поискат да работят. В същото време 37% са отговорили, че държавната намеса вреди на икономиката, докато 44% смятат, че тя е полезна.
"Българите изискват сериозна роля от страна на държавата в живота си, но срещу това не са склонни да понесат по-високи данъци. Вероятно на мнозина това се струва трудно за комбиниране", коментира Димитър Ганев от "Тренд". "Реакцията на хората не е лява и не е остатък от социализма, макар че мнозина ще си помислят точно това. Българите не изпитват носталгия по миналото, а живеят в несигурна среда, която ги кара да търсят подкрепа от държавата. След дългите години на преход обществото очаква т.нар. социално-пазарен капитализъм по подобие на Германия, Италия и др.", допълни шефът на Института за дясна политика Ирена Тодорова. 50 на сто от хората смятат, че в България не може да се успее, дори да се трудиш усърдно, а само 24 на сто вярват, че успехът зависи от трудолюбието. При младите на възраст до 29 г. процентът на песимистите е почти същият като при по-старото поколение.
Наблюдава се доста голяма разлика в отношението на българите към съжителството им с турци и с роми. Приблизително двама от всеки трима заявяват, че нямат нищо против да имат турчин за съсед, докато само двама от петима са готови да живеят в съседство с ром. 75 на сто са против сключването на еднополови бракове, а 77 на сто смятат за неправилно да се позволява на гей двойки да осиновяват деца. 72% не искат легализиране на марихуаната, а 69 на сто са против узаконяване на проституцията. Най-важните неща за българите са семейството, мирът, сигурността и човешките права - 46, 44, 38 и 37 на сто от анкетираните. По-назад остават свобода и върховенство на закона - 25 и 23 на сто. За 15 на сто най-важната ценност е неприкосновеността на частната собственост.
Граници
Отношението към пришълците в страната е силно отрицателно, сочат данните. 82 на сто смятат, че държавата не трябва да допуска икономически мигранти от Близкия изток на територията си, а само 10% искат те да бъдат приемани. Според изследователите населението масово слага знак на равенство между икономически мигрант и бежанец, тъй като още повече хора не искат и бежанци. "Не доминират националистически, а патриотични нагласи. Българите все повече искат държавата да се разглежда като дом, каквато тенденция се наблюдава и в Европа. Те казват: Нямаме нищо против отворените граници помежду ни, но Европа свършва някъде и тези, които влизат на територията й, са други, не са европейци", обобщи Тодорова.
Транспортният министър готви ново начало за концесията на летище София. Около половин година след като служебният кабинет прекрати концесията на летище София с мотив, че процедурата е порочна, тя е на път да бъде възстановена в близък до оригиналния си вид. Това съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски след вчерашното заседание на Министерския съвет. Преди това да бъде пусната процедурата обаче, щели да бъдат направени няколко допълнителни анализа.
"Няма да има нова концепция, запазва се принципът да има авансово плащане от концесионера. Запазва се принципът да има годишна концесионна такса, както е по закон, запазва се принципът да има инвестиции, всичко, което бъде построено по време на концесията, да се актува като публична държавна собственост - да остане в полза на държавата. Единствената промяна, ако има такава, ще бъде в посока нагоре, т.е. в полза на държавата", заяви Московски.
Той добави, че е бил подписан консултантски договор със Световната банка и с Европейската банка за възстановяване и развитие, като целта е в рамките на около два месеца да бъдат довършени анализите, които в момента липсват. Става въпрос за данни от 2015 и 2016 г., добави министърът.
"Когато се подготвя такава процедура, се прави анализ на разходите и ползите. Той включва в себе си нетна настояща стойност и вътрешна норма на възвръщаемост от една такава процедура", допълни Московски. Всичко това ще даде отражение върху цялостната концепция, изтъкна той.
С парите от отдаването на летище София ще се изчистят дълговете на БДЖ, които през пролетта на тази година бяха около 440 млн.лв. "С концесията трябваше да бъдат постигнати две основни цели. Летището да бъде управлявано от професионален оператор и, на второ място, приходът от авансовото плащане да бъде използван за решаването на проблемите на дълговете в БДЖ. Нито един от тези проблеми не е решен, така че няма алтернатива", каза министърът по това време.
Вчера обаче той увери, че не вижда проблеми в БДЖ. "Продължаваме в тази политика, която реализираме към момента - за редуциране и намаляване на задълженията на дружеството. В момента, в който сме готови с процедурата за нов подвижен състав, ще разчитаме основно на бъдещите постъпления като авансово плащане от концесията на летище София и, разбира се, може би ще разчитаме и на подкрепа от държавния бюджет", каза още той.
Интерес
Консорциум на турски холдинг, руска банка и швейцарски аеропорт е един от кандидатите за летище София. Limak Holding, ВТБ "Капитал" и Flughafen Zuerich проявяваха интерес към наддаването за аеропорта. Още преди да започне самата процедура, Ивайло Московски обяви, че интерес проявявали операторите на летищата в Мюнхен, Франкфурт, Цюрих, Дъблин и др.
Пътища
Три са отворените ценови оферти за ремонта на тунела при 388-и км на пътя Благоевград - Кресна. Общата дължина на съоръжението е 343 м, а фирмите, които искат да го модернизират, са "ИСА 2000", Обединение "Тунел Кривия 2017" и "Геопът - Тунел Кривия". Търгът е за 2.9 млн.лв. без ДДС, а срокът за изпълнение е 420 дни. Парите идват от бюджета на пътната агенция. "Кривият" тунел е част от трасето на бъдещата магистрала "Струма" в Кресненското дефиле в южна посока.
Форсират тол системата. Агенция „Пътна инфраструктура" е поискала от Комисията за защита на конкуренцията предварително изпълнение на договора с фирмата, избрана за изпълнител на тол системата. Това каза в кулоарите на парламента министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Той обясни, че е спазен посоченият в Закона за обществените поръчки срок и сега се изчаква произнасянето на съответните компетентни органи, за да бъде сключен договорът и да стартира реалното внедряване на тол системата по републиканската пътна мрежа.
„Извън обхвата на договора с изпълнителя има още няколко неща, които трябва да бъдат извършени, на чисто експертно ниво и това, на първо място, е изготвянето на проекти на промени в сто и четири нормативни акта", каза още регионалният министър. "Втората задача е свързана с начина на контрол, заедно с Агенция „Пътна инфраструктура", на самия процес на внедряване на системата", добави Нанков. Той допълни като трета задача - необходимостта от създаването на финансов модел за тарифиране и обхват на системата на определени участъци от републиканската пътна мрежа, които ще бъдат обект на тол такса.
„Заложеният обхват на системата от над 80% от републиканските пътища най-вероятно ще бъде редуциран", прогнозира Нанков и подчерта, че според него между 50% и две трети от републиканската пътна мрежа ще бъде обхваната реално от тол таксите.
В понеделник ще започнат строителните работи по обхода на Ахелой, който ще отпуши трафика от Бургас към Слънчев бряг и Варна. Това каза малко по-късно в Камено министър Нанков. Той подчерта, че всички документи, необходими за започването на проекта са на лице. „Има 3-дневен срок за евентуални обжалвания от другите участници в търга, но по всяка вероятност няма да се стигне до това. Имаме увереност, че още другата седмица започват строежа и се надяваме до лятото да е готов за използване", заяви министърът. Обходът ще облекчи значително трафика по пътя Бургас-Варна. След като автомобилопотокът бъде изведен извън Ахелой от Бургас до к.к. Слънчев бряг ще се стига с 10-15 минути по-бързо.
Фирмите ще изнасят по лесно за Русия. Българските фирми, които търгуват с някоя от страните на Евразийския икономически съюз (ЕАИС), ще имат достъп до пазара на останалите държави членки. Това стана ясно на инвестиционен форум в София, организиран от Българо-руската търговско-промишлена палата (БРТПП).
ЕАИС включва Русия, Беларус, Армения, Казахстан и Киргизстан, а Молдова е наблюдател. ЕАИС, в който живеят 183 млн. души, е 5-етата икономика в света, посочи Георгий Петров, съветник на президента на руската ТПП.
Едно от първите нововъведения на "Новия митнически кодекс" на ЕАИС, който влиза в сила от 1 януари 2018 г., е пълната автоматизация на процесите на митническо деклариране в електронен вид. Това обясни Галина Баландина, ръководител на Центъра за подкрепа на външната икономическа дейност и развитие на регионите в Русия. Кодексът е 1189 стр. и трябва основно да се изучи, посочи тя.
Митническите декларации ще се подават от Упълномощени икономически оператори (УИО), които се ползват с особено доверие.
Размерът на обезпеченията, които добросъвестните УИО плащат, ще пада 10 пъти след 7-ата година.
Най-често ни хващат без фарове през зимата. Неработещите фарове и сигналните светлини на автомобила са най-честите нарушения, установени от пътните полицаи миналата година по време на акция „Зима". На практика това са били над половината от нарушенията. Това съобщи вчера началникът на Пътна полиция комисар Бойко Рановски.
Над 3 хил. е бил общият брой установени неизправности. От тях неизправните светлини са на колите са били 1571. Често около 252 пъти са спираните на пътя превозни средства с разкъсани гуми.
Зачестяват случаите на неизправни велосипедисти, като само за месец през миналата зима са установени 99, а 1162 са хванатите други неизправности. От началото на годината има 5690 тежки пътни произшествия с 534 загинали и 7161 ранени, става ясно от статистиката на Пътна полиция. В сравнение със същия период на миналата година регистрираните произшествия са с 564 по-малко, загиналите са с 54 души по-малко, а ранените са със 732-ма по-малко.
За деветте месеца на 2017 г. има съставени 765 670 фишове, електронни фишове и актове за установени нарушения, което е със 136 900 повече в сравнение със същия период на миналата година, посочи Рановски.
От 1 ноември традиционно започва акция "Зима" с цел подготовка за движение във влошени метеорологични условия и повишаване на безопасността на пътя.
В първите десет дни на ноември в рамките на кампанията ще се извършват засилени проверки, особено на велосипедисти и превозни средства с животинска тяга. От „Пътна полиция" си поставят за цел 6 ноември да е ден без загинали велосипедисти на пътя.
От 11 до 20 ноември кампанията ще е насочена към пешеходци и водачи и толерантността на пътя. От 21 до 30 ноември ще се извършват проверки на моторните превозни средства и готовността им за движение в зимни условия. Рановски припомни, че от началото на тази година има промени в законодателството, които задължават водачите от 15 ноември до 1 март да се движат с гуми с минимум 4 мм дълбочина на протектора.
От 1 до 11 ноември СБА ще отвори безплатно сервизите си, за да могат водачите да се консултират за подготовката за зимата. Българският Червен кръст, ще организира открити уроци по пътна безопасност за най-малките ученици от първи до четвърти клас за безопасно пресичане на пътя и оказване на първа помощ.
Шест препоръки за безопасност
В рамките на акция „Зима" ще бъдат раздадени 300 хиляди листовки с шест съвета към водачите за зимния сезон. Шофьорите трябва да се уверят, че превозното им средство е в техническата изправност, от 15 ноември до 1 март да се движат със зимни гуми с дълбочина на протектора минимум 4 мм, фаровете да са в изправност, превозното средство да е оборудвано с пожарогасител, обезопасителен триъгълник, светлоотразителна жилетка и заредена аптечка за пътна помощ.
В листовките има и съвет към велосипедистите - да се движат винаги с изправни фарове, спирачки, звънец и светлоотразители. Бъдете видими през зимата и в тъмното, носете светли дрехи и се оглеждайте често, особено ако сте с шапка или качулка, препоръчват още от СБА и "Пътна полиция".
Всяко пето училище на две смени. Приблизително във всяко пето школо у нас децата учат на две смени. На двусменен режим са общо 437 училища от общо 2380 в страната. Това съобщиха пред „Монитор" от Министерството на образованието и науката (МОН). Образователният министър Красимир Вълчев обясни, че преминаването към едносменен режим ще бъде поетапно. В някои училища до година-две това може да се случи чрез намаляване на приема. Вълчев добави също, че където е възможно, могат да се направят пристройки към учебните заведения. Идеята е по този начин да има повече място, за да може всички деца да учат само първа смяна.
Планира се също така и строителство на нови училища. „Във Варна ще бъде изградена изцяло нова сграда на Математическата гимназия, в Бургас бяха открити две училища, а МОН е подпомагало довършването на училища, но те не са в най-големите градове", отбеляза министърът. Той добави, че има квартали в София, в които няма нито едно школо и даде пример с „Витоша", „Манастирски ливади" и др. В „Лозенец" пък броят им не достатъчен за населението на квартала. Вълчев обясни още, че обявеният срок до 2021 година за преминаване към едносменен режим не е реалистичен.
624 млн. лв. ще бъдат инвестирани в ремонти и строителство в училища по Оперативна програма „Региони в растеж", обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков. По тази линия ще бъдат финансирани 102 професионални гимназии
към МОН с 112 млн. лв., съобщи от своя страна Красимир Вълчев. Той обясни, че трябва да бъде подобрена цялостната образователна среда в тези училища, което включва саниране на сградите, ремонти на покривите, смяна на дограмата, подмяна на инсталации, вътрешни ремонти и др.
В осем гимназии ще бъдат изградени нови физкултурни салони, а в други 59 ще бъдат ремонтирани. В 67 училища ще бъдат обновени спортните площадки, а в 79 гимназии - дворовете, съобщи още образователният министър. Той допълни, че по-голямата част от тези ремонти дейности се очаква да бъдат направени през топлите месеци.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |