България се срина в световната класация за добър бизнес климат. Жестоко пропадане - това е оценката за бизнес климата в България в новия доклад Doing Busines 2018 ("Да правиш бизнес") на Световната банка, публикуван вчера. Страната ни се е сринала с 11 стъпала до 50-о място в редовната класация, която показва на инвеститорите кои са най-уредените и дружелюбни икономики на планетата, където си заслужава да влагат парите си. И както се вижда ясно в проучването, днешна България определено не е сред оазисите за правене на бизнес - въпреки че управляващите непрекъснато твърдят обратното.
Най-добрите места за инвестиране са Нова Зеландия, Сингапур и Дания, а на дъното са Венецуела, Еритрея и Сомалия.
Страната ни не само изостава от другите в ЕС, тя вече диша праха на повечето балкански страни. Македония например заема завидното 11-о място. Сърбия, Косово, Черна гора също са по-напред, както и Румъния, която е 45-а.
В Doing Busines България се представя традиционно зле по няколко показателя. Сред тях е присъединяването към електромрежата. В новото издание обаче положението е направо трагично - страната ни е пропаднала с 37 позиции и е 141-ва между 190 държави, намирайки се в компанията на Того, Палау и Монголия. Вместо да се улеснява, прокарването на ток и узаконяването на електромери у нас става все по-бавно и по-скъпо, сочи докладът на Световната банка. Средното време за уреждане на формалностите за година се е удвоило - от 130 до 262 дни.
Влошаване има и в условията за регистриране на фирма и започване на дейност. България вече е 95-а по показателя "стартиране на бизнес", докато миналата година бе 82-ра. Славим се като държава с ниски данъци, но плащането им не е никак лесно. Това често оплакване на фирмите, работещи у нас, се потвърждава от доклада, в който страната ни е пропаднала със седем стъпала на 90-о място заради тромавите и гълтащи време процедури за изпълнение на задълженията на компаниите към бюджета.
По-прилично е представянето на България при регистрирането на собственост (67-а позиция), при снабдяването със строителни разрешителни (51) и при уреждането на неплатежоспособност - на 50-о място.
Единствените показатели, по които класирането е добро, са "защита на дребните акционери" и "външна търговия" - страната ни заема съответно 24-то и 21-во място.
Doing Busines всъщност разкрива големия проблем - в България просто липсват сериозни подобрения и улеснения в бизнес средата. И докато ние тъпчем на място и залагаме само на гръмки обещания от страна на управляващите, други правят реформи и ни изпреварват. През последната година правителствата в 119 страни са направили 264 реформи за подобряване на бизнес климата - с цел да привличат инвестиции, да улеснят създаването на работни места и т.н., сочи проучването. България обаче не е сред реформаторите.
Проектът за АЕЦ "Белене" е скъп и неефективен, сочи експертен доклад. България няма нужда от нови енергийни мощности като АЕЦ "Белене". Токът от втора атомна би бил много скъп, а проектът отсега е обречен на неефективност. Това е изводът от представения вчера доклад на Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) за развитието на енергетиката до 2050 година. В него се разглеждат няколко сценария, които предвиждат бум на нови ВЕИ мощности в следващите десетилетия. Междувременно по-полезно от строителството на нова ядрена мощност било преобразуването на тецовете в газови централи, смятат експертите.
"Токът от АЕЦ "Белене" ще бъде поне два пъти по-скъп в сравнение със сегашните цени на едро на електроенергията в Югоизточна Европа", коментира Руслан Стефанов от икономическата програма на ЦИД. По-ефективният вариант за страната ни биха били възобновяеми енергийни източници и енергийна ефективност, които да заместят въглищните мощности, които евентуално ще бъдат изведени от експлоатация, изтъкна той. Заради неефективността на "Белене" тя на практика е била изключена от трите сценария за бъдещето на енергетиката.
България няма нужда от нови мощности, смята и председателят на енергийния регулатор Иван Иванов. Той подчерта, че ако има нови мощности, те трябва да бъдат само заместващи и в съчетание с по-добро управление на централите. България трябва да изготви своята нова енергийна стратегия внимателно, а не с прибързани решения, отбеляза той. "Извеждането на въглищните централи в Маришкия басейн например може да бъде компенсирано не с нови мощности, а с превръщането им в газови централи, за което има прецедент в световен мащаб", предложи Иван Иванов.
"Изграждането на АЕЦ "Белене" ще бъде най-скъпото от всички решения за енергетиката", смята и бившият депутат Мартин Димитров. Той отчете, че голямата грешка на управляващите е бил бумът на ВЕИ централи, които са били присъединявани при високи преференциални цени. "Белене" няма да бъде най-скъпото решение, а най-скъпият проблем", поправи го бившият икономически министър Трайчо Трайков.
В България вече са доставени съоръженията за два ядрени блока за АЕЦ "Белене". За тях бяха платени около 1.2 милиарда лева на руския производител след решение на международния арбитраж. Съдбата на реакторите ще се реши, след като бъде представен доклад, поръчан от енергийното министерство на БАН. Очакваше се той да подкрепи изграждането на централата. Според публикация на "Капитал" обаче и становището на учените за финансовата жизнеспособност на проекта е силно отрицателно.
Сценарий
Три са сценариите за развитие на енергетиката според анализа на ЦИД - без никакви поставени цели, декарбонизация, започваща още днес, и трети вариант - забавена декарбонизация, тоест без действия до 2030 година. Действията на ЕС са насочени дългосрочно към намаляване на въглеродните емисии и това предвижда подобряване на енергийната ефективност и навлизане на ВЕИ, каза Мартин Владимиров от ЦИД. И при трите сценария страната ни няма нужда от нова ядрена мощност, обясни още той.
Министър от кабинета "Орешарски" купува "ТЕЦ Варна". Чешката държавна компания CEZ Group съобщи, че е договорила продажбата на притежавания от нея "ТЕЦ Варна", който не работи от две години като замърсяващ и икономически неизгоден. Купувач е варненската "Сигда", собственост на двете деца на бившия транспортен министър в кабинета "Орешарски" Данаил Папазов, като самият той заедно със сина му са управители. По информация от чешката медия Hospodarske Noviny и от източник на "Капитал" цената на сделката е 50 млн. евро, постигната след състезание между два кандидата.
Папазов заяви пред "Капитал", че цената е конфиденциална и ще финансира покупката със заем от българска банка. Той добави, че възнамерява да запази ТЕЦ-а като генерационна мощност, възползвайки се от потенциала на прилежащото му морско пристанище, което е най-ценният, но труден за използване заради нормативни спънки актив. До дни екипът му ще внесе искане за одобрение на сделката в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Предвид че той няма други енергийни мощности и пристанища, регулаторът едва ли ще е я спре. Въпросът е откъде фамилията на човек като Папазов, който е дългогодишен директор на "Пристанище Варна", а за кратко и министър, има средства за такава едра сделка, тъй като няма банка, която да финансира цялата сума, още по-малко за отдавна неработещ актив.
За пристанище трябва ТЕЦ
Повече от половин година чешката енергийна компания тества инвестиционния интерес към активите си в България с намерение да продаде бизнеса си в страната и да използва средствата за преструктуриране на финансовите си задължения. Предлагаха се както всички активи в пакет, така и отделно. Още през лятото стана ясно и че ще има продажби на по-малки, обособени части от бизнеса й, каквато е въглищната централа край Варна. Изненадващото в случая е, че като победител в оспорваната от два кандидата процедура за ТЕЦ-а е избрана фирма на дългогодишен административен служител, при това цената на сделката е висока - 50 млн. евро. Нещо повече, за да се възползва от актива, новият собственик или ще трябва да осигури последваща инвестиция в енергийните мощности на ТЕЦ-а за десетки милиони евро, или ще трябва да се пребори с държавната машина, за да използва прилежащото му пристанище и за други дейности. А то се сочи като най-ценния актив на "ТЕЦ Варна".
"Подписали сме договор. След произнасянето на КЗК ще можем да дадем повече подробности. Засега всичко е конфиденциално", каза по телефона от Чехия Папазов.
Само преди дни от "Обединени патриоти" излязоха с искане да бъде отнет лицензът на централата на ЧЕЗ и тя да бъде продадена на нов инвеститор, който да възстанови дейността й. "Екипът, който сме събрали, би следвало да оправдае очакванията на държавата", обясни Папазов, но без да посочи кои са енергийните експерти, които е привлякъл. Той заяви, че ще запази предмета на дейност на централата, който е производство на електроенергия. Ще се използва и потенциалът на прилежащото пристанище. "Там също ще развием дейността", каза Папазов, който е дългогодишен директор на "Пристанище Варна", където започва професионалния си стаж и депутатът от ДПС Делян Пеевски.
В "Сигда" Папазов е вписан като управител, а собствеността е поделена между децата му Ивелина и Станислав Папазови, съответно на 35 и 33 години. В края на 2014 г. те купуват сумарно 50% от капитала (съответно 24 и 26%) за общо едва 2500 лв. Дотогавашният му едноличен собственик е "Юнион груп" на Стоян Щърбаков. Останалата половина от капитала младежите придобиват през юли 2017 г., но вече цените на аналогичните пакети са 175.2 и 189.8 хил. лв. Самата "Сигда" за 2015 г. има 9.3 млн. лв., които през 2016 г. се понижават до 7.2 млн. лв., но това се дължи основно на отделянето на част от бизнеса в ново дружество - "Сигма транс", което остава в "Юнион груп". За сметка на това печалбата се утроява от 111 на 330 хил. лв.
Пристанище за милиони
Въглищната централа край Варна е строена в социалистическите времена. Има шест генерационни блока с обща инсталирана мощ от 1260 MW. Проектирана е да работи на вносни антрацитни въглища, което я прави неизползваема при влизането в сила на европейските екологични стандарти заради емисиите вредни газове, отделяни при горенето. Чешката енергийна компания придоби ТЕЦ-а през 2006 г. след приватизацията на електроразпределителните дружества в България, като тогава плати 206 млн. евро за централата. Оттогава досега мениджърите на компанията периодично са изтъквали, че обектът във Варна е икономически неизгоден, тъй като не е способен да възвърне необходимите инвестиции в очистващи инсталации. Вариант за експлоатация е ТЕЦ-ът да превключи от въглища на газ, което изисква инвестиция в подмяна на горивните инсталации, но той бе отхвърлен заради невъзможността да се гарантират доставките на природен газ.
Поради тази причина от 2015 г. "ТЕЦ Варна" не работи. Въпреки че не произвежда електроенергия, той е стратегически важна мощност от национално значение, която би могла да бъде ползвана в критични ситуации. Прилежащото пристанище, което е с капацитет да посреща три кораба с товароносимост 12 хил. и 55 хил. тона, засега не може да се използва за несвързани с електропроизводството цели. Ето защо ще бъде любопитно дали дългогодишният административен кадър с държавнически опит ще успее да получи необходимите разрешения, за да разшири дейността на пристанището за търговски цели.
Кой е Данаил Папазов
Роден е през 1959 г. в добричкото село Красен. Завършил е ВВМУ "Никола Вапцаров" със специалност "Корабоводене" и магистратура "Инженер-корабоводител". Има степен по "Стопанско управление" от Нов български университет и специализации в Лондон и Хамбург. Дългогодишен изпълнителен директор е на държавното "Пристанище Варна". На тази длъжност е назначен през 2001 година от правителството на НДСВ и ДПС. Там пътят му се пресича с депутата от ДПС Делян Пеевски, който по същото време влиза в съвета на директорите на пристанището. През 2003 г. Пеевски е заличен като член на съвета, а Папазов остава до 2013 г., когато е назначен за министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на Пламен Орешарски, което издигна Пеевски за шеф на ДАНС. През 2015 г. Папазов бе предложен от гражданско сдружение за кмет на Варна, но отказа да се кандидатира. През 2016 г. пък Папазов беше издигнат от ДПС като кандидат за вицепрезидент на Орешарски.
Основната продажба на CEZ в застой
Сделката за основния бизнес на CEZ - разпределението и търговията с ел. енергия, от месеци стои без развръзка. Официално няма информация за хода й, въпреки че обвързващи оферти се подаваха през август. По информация на "Капитал" са получени пет предложения, основно от български кандидати. С най-високи ценови предложения са кандидатите с най-спорни възможности да платят огромната цена - спряганата сума за офертите на Христо Ковачки и собствениците на соларни паркове "Инерком" са от порядъка 350-360 млн. евро. Следващ в подреждането е чешката Energo-pro, а по-ниски цени са дали консорциумът около братя Бобокови и търговецът на ток "Фючър енерджи". Така е неясно дали и кога ще има сделка за този бизнес.
"Нова" ще отговаря за рекламните продажби на Scripps Networks Interactive. Собственикът на "Нова тв" - "Нова броудкастинг груп" (НБГ), започва да си партнира със Scripps Networks Interactive за продажба на рекламното време в България на три канала от портфолиото й. Това са лайфстайл медиите Food Network, Travel Channel и Fine Living. Договорът между двете компании влиза в сила от 1 ноември. След подписването му трите телевизии стават част от портфейла на НБГ, с което рекламодателите ще получат достъп до рекламно време в популярните канали.
Scripps Networks Interactive е лидер в предоставяне на съдържание, посветено на пътешествията, дома и начина на живот. "След пълната локализация на трите телевизии от януари 2017 г. естествена следваща стъпка в развитието на Scripps на българския пазар е откриването на нови възможности за рекламодателите в страната", обясняват от компанията.
С обявяването на партньорството със Scripps Networks Interactive "Нова броудкастинг груп" ще отговаря за рекламните продажби на пет международни групи и 19 канала.
В съобщението за медиите управляващият директор на Scripps Networks Interactive за Великобритания, Европа, Близкия изток и Африка Филип Лъф коментира, че каналите от групата предлагат оригинална гледна точка към пътешествията и истинските приключения. "Те излъчват предавания в разнообразни жанрове - от епични пътувания до луксозни домове и кулинарни преживявания - така че рекламодателите от различни сектори, като например туристическия, луксозните марки, бързооборотни стоки и играчи на пазара на недвижими имоти, могат да открият най-добрата платформа за своята реклама именно тук. Щастливи сме, че започваме да работим с рекламни партньори в този важен регион", коментира Филип Лъф.
По думите на директора продажби в "Нова броудкастинг груп" Красимира Василева "Нова" и Scripps Networks Interactive за първи път ще предложат на българския пазар възможността за реклама в Travel Channel, Fine Living и Food Network. "Вярвам, че новото стратегическо партньорство е безспорна оценка за експертизата на водещата медийна и технологична компания в страната в разработването на продажбите на реклама на нови за България рекламни платформи", коментира Василева.
Утвърдена схема за работа
Тази схема не е нова за българския телевизионен пазар и бе възприета от водещите ефирни телевизии още през 2010 г. Въпреки че оперира и няколко конкурентни собствени канала (както и такива на компанията майка MTG), от няколко години НБГ е търговски партньор и отговаря за всички продажби в ефира на: FOX Networks Group Channels (FOX, Fox Crime, Fox Life, 24Kitchen и National Geographic Channel), Discovery Networks (Discovery Channel, TLC и ID Xtra), Disney Channel, AXN и CITY TV. От 1 ноември 2017 г. "Нова броудкастинг груп" ще отговаря за рекламните продажби на Travel Channel, Fine Living и Food Network, част от Scripps Networks Interactive.
Чуждите програми присъстваха от години на местния пазар, като печелеха единствено от продажба на права чрез кабелните оператори. След като започнаха да излъчват предавания на български, те решиха да потърсят приходи и от реклама в страната.
В портфолиото на НБГ, част от шведската медийна група Modern Times Group, влизат телевизионните канали "Нова", Kino Nova, Diema, Diema Family, Nova Sport, платените спортни канали от пакета Diema Extra - Diema Sport, Diema Sport 2, Trace Sport Stars, както и сп. EVA. Част от компанията е дигиталната медийна и технологична компания "Нетинфо", която чрез своите уебсайтове и мултимедийни платформи достига до над 80% от интернет потребителите в България, твърдят от НБГ.
Преди време, когато "Нова броудкастинг груп" започна практиката на договаряне с канали извън собственото си портфолио, главният изпълнителен директор на групата Дидие Щосел обясни пред "Капитал", че преди дружеството да вземе решение да поеме рекламните продажби на определен канал за България, анализира много фактори. "Първо, винаги преценяваме какъв е демографският им профил и дали той съответства на профила на някои от каналите, които ние имаме. Това, което е много важно, е те да обогатяват портфолиото ни. Също така за нас е важно те да са насочени най-вече към активното градско население, което съответно е и по-платежоспособно", коментира Щосел. По думите му определящ фактор за избора е и репутацията, която тези канали притежават както на българския, така и на международния медиен пазар.
Нова агенция на пазара
Три независими източника от пазара коментираха пред "Капитал", че скоро изтича договорът на "Нова" с каналите от групата на Discovery Networks (Discovery Channel, TLC и ID Xtra) и е много вероятно той да не бъде подновен. Затова и НБГ бърза да обяви договора си с новите канали.
Очаква се телевизиите да бъдат представлявани от нова медия агенция, регистрирана скоро от бившия директор продажби на bTV Media Group Весела Димова. Тя създава агенцията, след като през март тази година бе освободена от поста си в bTV след повече от 16 години в медийната група. В официалното съобщение, изпратено до медиите тогава, не бяха посочени мотивите за смяната. Беше отбелязано единствено, че Весела Димова и bTV "се разделят по взаимно съгласие".
До редакционното приключване на броя "Капитал" не успя да получи потвърждение на информацията.
Какъв е обхватът на партньора на "Нова тв"
Scripps Networks Interactive е един от водещите създатели на лайфстайл съдържание, посветено на дома, храната и пътешествията, за телевизия, интернет и нововъзникващи платформи. Портфолиото от лайфстайл продукти на компанията включва популярни телевизионни и интернет марки като HGTV, DIY Network, Food Network, Cooking Channel, Travel Channel и Great American Country, които, взети заедно, достигат до над 190 милиона потребители в САЩ всеки месец. Международните дейности на компанията включват TVN, водещата мултиплатформена медийна компания в Полша; UKTV, независим джойнт венчър с BBC Worldwide; Asian Food Chanel, първата панрегионална телевизионна кулинарна мрежа в Азия и лайфстайл канала Fine Living. Глобалните мрежи и сайтове на компанията достигат милиони потребители в Северна и Южна Америка, Азия, Европа, Близкия изток и Африка. Централата на Scripps Networks Interactive е в Ноксвил, Тенеси.
Food Network е лайфстайл канал, който запознава аудиторията с радостта от храната. Целта на телевизията е да бъде приятел на зрителите в кулинарията и да ги учи, вдъхновява, окуражава и забавлява. Food Networks тръгва през 1993 г. в САЩ, а днес е един от 10-те водещи кабелни канала в страната. В момента Food Networks се излъчва в близо 150 милиона домакинства в САЩ, Канада, Европа, Близкия изток, Африка, Азиатско-тихоокеанския регион и Латинска Америка.
Travel Channel е канал за пътешествия - той излъчва 24 часа в денонощието на 22 езика в над 130 територии в Европа, Близкия изток, Африка и Азиатско-тихоокеанския регион. Travel Channel International е част от Scripps Networks International, която е дъщерна фирма на Scripps Networks Interactive, Inc. Лайфстайл медийният портфейл на компанията включва и популярните лайфстайл телевизионни и интернет марки Food Network, HGTV, DIY Network, Cooking Channel и канала за кънтри музика Great American Country.
Fine Living се представя като дом на лайфстайл гурута, иновативни дизайнери, модни експерти и готвачи от цял свят. Програмното му съдържание включва забавление и свежи идеи за интериора и екстериора. От Джада де Лаурентис - експерта по италианска кухня, до гуруто на съвременния дизайн Върн Ип, Fine Living представя най-авторитетните и свежи водещи, с чиято помощ зрителите да проектират дома си. Програмата на канала представлява микс от съвременни идеи за начин на живот и дизайн от цял свят.
Две лобита взели на мушка проф. Петров. Икономически засегнати кръгове в медицинските среди стоят зад атаката срещу проф. Николай Петров, довела да неговата оставка. Тази теза застъпиха вчера вицепремиерът Валери Симеонов и изпълнителният директор на УМБАЛ "Св. Екатерина" проф. Генчо Начев.
"Да не забравяме, че за следващата година г-н Петров в качеството си на министър на здравеопазването прокара забрана за откриването на нови лечебни заведения и регистрирането на нови лекарства. Тук има две огромни лобита, изключително силни и влиятелни с много средства зад тях. Едното е фармацевтичната мафия, а другото - лекарската мафия, защото здравеопазването изключително тежко се ощетява и се краде в България. Тези схеми сериозни биха били увредени", коментира вицепремиерът Симеонов пред "Bulgaria on Air". Той обяви за
"безпрецедентна измишльотина" разследването на bTV за спечелените от фирми на министерския зет обществени поръчки. "Цялата биография на този човек беше хвърлена в мръсния канал. Човекът, който създава 60 години едно име, то беше похабено и обругано", коментира Симеонов.
Той припомни, че като шеф на ВМА Петров е изчистил борчовете на академията и я направил "брилянтно здравно заведение". Вицепремиерът продължи войната си с големите телевизии като заяви, че в последните години България се управлява от bTV и Нова телевизия.
"Това е лошо, защото в този случай bTV се изявява като инфантилен дебелак с определени ментални отклонения, пуснат в порцеланов магазин, който не знае какво прави", пусна в ход обичайния се език Симеонов.
"Проф. Петров е очернен, това е сигурно. Цялата работа ми се струва до голяма степен скроена, има нарушени интереси, за да се отиде в тази посока", на свой ред коментира пред Нова тв проф. Генчо Начев. Той припомни, че в момента здравното министерство готви промени в договорното начало и търговете за лекарства, както и в правилата за контрол на качеството на медицинската дейност. „Тези промени ще нарушат много интереси", подчерта проф. Начев. Според него Петров няма вина за договора, заради който подаде оставка.
„За да се направи обществена поръчка тя минава първо през борда на директорите. След това този търг отива в Агенцията за обществени поръчки, която го съгласува с европейски орган и накрая се качва в сайта. След това влизат специалисти в търга. Директорът не може да е председател на комисията. Къде е комисията? Как се стигнало до отваряне на цените? В комисията има юрист и финансист. Те проверяват изискванията. Какво са гледали ? Цялата работа е скроена, защото 100% има засегнати. И какво става. Ценните хора, като професионалисти, не са толкова много, а ние правим всичко, за да ги очерним. Достатъчно стойностен човек е ген. Петров, за да му бъда адвокат", категоричен беше видният кардиохирург. Според него човек от екипа на подалия оставка министър трябва да го наследи. „Ако прекъснем нещата, които са задействани, е глупаво и пак се връщаме в началото. Човек, близък до ген. Петров трябва да поеме нещата, защото ще е запознат със свършеното до момента", завърши Начев.
На това описание отговаря соченият като фаворит за следващ здравен министър сегашен заместник Мирослав Ненков. 48-годишният анестезиолог беше част от екипа на Петров във ВМА, след което го последва и в изпълнителната власт. Ненков вече беше министър в служебния кабинет на Георги Близнашки. Като друг вариант за горещия пост се спряга директорът на "Александровска" болница Костадин Ангелов, който минава за близък до ГЕРБ. Управляващите могат да поверят най-ветровития министерски стол и на шефката на здравната комисия д-р Даниела Дариткова.
До 2020 г. хазната взима по 1 млрд. нов дълг. През следващите три години държавата няма да пуска нови облигации на международните капиталови пазари. В периода 2018-2020 г. се предвижда да се емитират само държавни ценни книжа (ДЦК) на вътрешния пазар в рамките на около 1-1,2 млрд. лв. годишно за изплащане на падежиращ дълг, който вече е в обръщение. Това се посочва в стратегията за управление на държавния дълг, която е пусната за обществено обсъждане от Министерството на финансите.
Освен пускането на ДЦК на вътрешния пазар, през периода 2018-2020 г. се предвижда да се усвояват средства в размер на около 400 млн. лв. средно на година по вече договорени държавни заеми. В периода до 2020 г. ще продължи предлагането на емисии ДЦК със срок 10 години и половина в началото на всяка година с цел наличие на облигация, по която може да се сравняват лихвите със същите книжа на страни от еврозоната, което е едно от изискванията за въвеждане на еврото.
Вследствие от изплащането през 2017 г. на голям обем ДЦК, емитирани на вътрешния и международния пазар (в общ размер на 2,7 млрд. лв.), отчетеното значително увеличение на държавния дълг в края на 2016 г. от 25,8 млрд. лв. частично вече се компенсира. В резултат се очаква държавният дълг в края на годината да падне до около 23,6 млрд. лв. До 2020 г. прогнозите са държавният дълг да нарасне до 2,8 млрд. лв., но като дял от БВП да се понижи до 20%, при 27,4% в края на миналата година.
Средният лихвен процент по вътрешния дълг през 2017 г. продължава да намалява, достигайки до 3,37% при 3,62% за 2016 г., което оказва благоприятно влияние върху разходите за плащане на лихви. Съотношението лихвени разходи към БВП през целия период 2018-2020 г. се запазва в границите под 1%.
Предвижда си и промяна на критериите за определяне на първичните дилъри, които имат право да участват на аукционите при пласиране на ДЦК. Идеята е сред критериите една банка да е първичен дилър да се добави и участието й на вторичния пазар на ДЦК.
В стратегията за управлението на дълга се прави и преглед на икономическата ситуация в страната. Като се посочва, че основен риск за растежа на икономиката се явява предлагането на труд. В условията на бързо изчерпване на потенциала за увеличение на заетите, демографското влияние би могло да доведе до спад на работната сила още през 2018 г., което да ограничи растежа на заетостта и оттам темпа на нарастване на икономиката, пише в документа на МФ.
4711 случая на бой и тормоз в училище. 4711 са били случаите на агресия в училищата през изтеклата 2016-2017 учебна година, свързани с физическо посегателство и психически тормоз. Това съобщиха за „Монитор" от Министерството на образованието и науката (МОН). Броят на случаите е с 455 повече от предходната година, обясниха още от ведомството. Най-често учениците са използвали вербална агресия помежду си - 2805 пъти, която включва всякакъв тип обиди, псувни и цинизми, които учениците си разменят.
2111 пъти пък се е налагало учителите да въдворяват ред при сбиване или друга физическа разправа между деца и младежи. От МОН обясниха, че при един инцидент може да е имало съчетание от няколко прояви, примерно както размяна на обиди, така и бой. Затова и броят от разбивката на различните видове тормоз е по-голям от този на случаите на агресия.
„През последната година се наблюдава тенденция на нарастване на тежките случаи на агресия и конфликти в образователната система. Не може да твърдим, че тези инциденти са характерни само за големите училища или за учениците в по-горна възрастова група, дори напротив. Последните инциденти са в малки училища, дори в малки населени места. Възрастовите граници падат. Вече се касае за деца в начална училищна възраст и дори в предучилищна", обясни пред „Монитор" експертът от МОН Татяна Предова. Тя допълни, че хлапетата в детските градини се удряли, дърпали и скубели.
Това поведение дори се наблюдавало при деца, които на пръв поглед не виждали подобно отношение в семейството си, но когато се изнервяли стигали до такива прояви. В тази връзка учителите се опитвали да занимават повече децата и да не ги оставят сами, за да не се стига до конфликти. Предвид зачестилите подобни случаи от следващата година се обмисляло да се събират данни за случаите на агресия и в детските градини, обясни Предова.
Все по-често конфликтът между учениците започва в социалните мрежи и се пренася в класните стаи, обясни още експертът. Унижението между децата във Фейсбук набра скорост през последните години.
Референдум за газа в Добруджа на 17 декември. На 17 декември жителите на община Генерал Тошево ще кажат „да" или „не" за добив на газ от фирма „Русгеоком" в землищата на 18 села, гласувайки на местен референдум. Предложението за датата е на кмета Валентин Димитров, а докладната му за свикване на референдум ще бъде гласувана в сряда, 1 ноември, когато ще се проведе редовното заседание на Общинския съвет. Според закона, Общинският съвет трябва да определи датата за провеждане на референдума не по-рано от 45 дни и не по-късно от 60 дни от своето решение. 17 декември е 46-ият ден от влизане в сила на решението на Общинския съвет.
На 17 октомври, на свое извънредно заседание, всички общински съветници на Генерал Тошево приеха единодушно декларация против добива на газ на територията на общината. Част от декларацията гласи: „Задълбоченото запознаване с въпросния доклад ни дава ясна и точна представа, че водоносният хоризонт, познат като Малм Валанж, разпростиращ се почти под цяла Североизточна България, ще бъде подложен на риск, тъй като всички предвидени сондажи ще преминават през него! Посочените в доклада мерки, които ще обезопасяват сондажите, за да бъде рискът „минимален или сведен до минимум", не устройват хората, живеещи в Община Генерал Тошево и целия Добруджански регион. Щом става въпрос за подземните води на Добруджа, единствен източник на питейна вода и вода за бита, при това най-скъпа в страната, не трябва да се допуска дори и един процент риск от замърсяване, намаляване на дебита и или евентуалното и изчезване!
Имайки предвид, че тези дейности са предвидени да се осъществяват в силно сеизмичен регион 8, 9, степен на сеизмичност и точно на разлома на планината Вранча, имаме сериозни опасения, че могат да бъдат провокирани земетресения с пагубен ефект върху живота на хората в цяла североизточна България!
Основният поминък на хората от Добруджа е свързан със земеделието. Тук се намират най-плодородните почви в цяла България! Множеството сонди и съпътстващото ги оборудване, шума и вибрациите, както множеството газопроводи и тежка транспортна техника, ще повлияят изключително негативно на земеделието и пчеларството, което ще доведе до постепенно спадане на добивите, съответно на рентите, които се явяват основен източник на средства за местните хора! Исканата от фирма „Русгеоком" 35-годишна концесия е един изключително дълъг период, през който ще бъдат прокарвани на множество сондажи, което умножава всички рискове! Обезпокоителни и особено притеснителни са обясненията, дадени от фирмата за възможността от смяна на „модела за добив", неназованите конкретни места, в този доклад, на сондажите в региони Рогозина Изток, Чернооково и Калина, особено като се има предвид второто им геоложко откритие на дълбочина 5610 м, където според тях, именно, не може да се добива газ по конвенционален метод ?!"
На редовно заседание вчера, и Общинският съвет на Добрич прие декларация по повод доклада за ОВОС на инвестиционното намерение за добив на газ в община Генерал Тошево. 32-ма общински съветници подкрепиха декларацията. „Ние, общинските съветници от Добрич се считаме за засегната страна, въпреки че обсъжданията не са адресирани пряко към нас. Категорично не подкрепяме реализацията на инвестиционното предложение на фирма „Русгеоком БГ", касаещи находище Спасово и считаме, че ще повлияе изключително негативно на земеделието в региона. Имайки предвид огромния риск, който крие реализацията на инвестиционното предложение и оскъдната информация за неговата реализация, ние се обявяваме против тази неприсъща, вредна и с нищо не допринасяща за развитието на региона дейност", пише в декларацията.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.881870 |
GBP | 2.356560 |
CHF | 2.094930 |