"Инерком" не отговаряли на критериите за купувач на ЧЕЗ. Кандидат-купувачът на ЧЕЗ - пазарджишката компания "Инерком", не отговарял на условията за инвеститор. Това обяви вчера председателят на временната парламентарна комисия за ЧЕЗ Жельо Бойчев (БСП). Поради липсата на време Народното събрание отложи за днес доклада на комисията, а Бойчев единствено изчете документа от парламентарната трибуна.
"От работата на комисията по отношение на планираната продажба на дружествата на "ЧЕЗ Груп-България" е видно, че кандидат-купувачът "Инерком България" не отговаря на нито един от критериите, които България е заложила като изисквания за инвеститорите през 2004 г.", обяви Бойчев. Той обясни, че представители на кандидат-купувача все още не са дали информация по какъв начин и откъде ще намерят пари за сделката.
"Запитаните институции отказаха да предоставят необходимата за изясняване на въпроса информация. Изключение прави Първа инвестиционна банка, която открито оповести водените от нея разговори с "Инерком България" и заявения интерес за финансиране на сделката в размер до 80 млн. евро", повтори Жельо Бойчев, който обвини институциите в непоследователност.
Както в. "Сега" писа, работата на временната комисия приключи единствено с хронологични справки около приватизацията и продажбата на дружеството. Депутатите направиха и няколко постни препоръки към кабинета, като тази да направи анализ на свързаните с продажбата процедури.
Не всички учители ще получат двойно увеличение на заплатите. Не всеки учител ще получи обещаното от ГЕРБ двойно увеличение на заплатата си до 2021 г. Някои преподаватели ще получат 90% увеличение, други - работещи например с деца от уязвимите групи - 130%. Това стана ясно от думите на просветния министър Красимир Вълчев, който вчера отчете свършеното за първата година от мандата си. Предизборното обещание на ГЕРБ бе за двойно увеличение на възнагражденията на учителите в рамките на следващите 4 г. Точно така бе записано и в средносрочната бюджетна прогноза 2018-2020 г. - "удвояване на учителското възнаграждение до края на мандата". В последната бюджетна прогноза - за 2019-2021 г., обаче вече фигурира по-коректен текст, че ще се удвои не заплатата, а средствата за възнаграждения.
Първата стъпка за двойния скок бе планирана за началото на 2018 г. - с 15%, но бе изтеглена няколко месеца по-рано - от 1 септември 2017 г. За целта бяха отделени 80 млн. лв. за 2017 г., и още 240 млн. лв. за цялата 2018 г. С това най-ниската учителска заплата се повиши от 670 на 760 лв. Министър Вълчев обясни, че въпросните 15% реално са били доста повече. Заради някои добавки - например допълнителни трудови възнаграждения за допълнителна подкрепа на ученици със затруднения или за участие в екипите по издирване на отпаднали деца - средното увеличение е достигнало 18%. Отделно от това, за 2018 г. бяха отпуснати още 90 млн. лв. за новата формула на разпределение на делегираните бюджети - според нея повече средства получиха училищата в малките и отдалечени райони, както и тези, които работят в школа с концентрация на уязвими ученици. Така средното увеличение на учителските заплати, макар да не е получено от всички учители, се изчислява на 24%.
Министърът обясни, че в колективния трудов договор, който предстои скоро да се сключи между синдикатите и МОН за срок от 2 г., ще бъде уточнено как точно да се случва повишението. По думите му в края на 4-годишния период увеличението за учителите ще е поне 90%, а някои преподаватели, които работят в много отдалечени райони или в училища с концентрация на уязвими ученици - ще получат дори по 130% отгоре. Преди дни председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева поиска втората стъпка на увеличение да бъде изтеглена по-рано - за 1 октомври 2018 г. и учителите да получат още 18% отгоре към заплатите си. Вълчев тогава коментира, че по-ранният скок е въпрос на добро бюджетно изпълнение.
Министър Вълчев съобщи добра новина за ОП "Наука и образование" - за размразяване на блокираните й плащания по ос 2 и 3 (т.е. за образователни проекти и за социално приобщаване). "Получихме писмо от ЕК, с което се възобновява възстановяването на средства", посочи той. Парите по програмата бяха блокирани през февруари 2017 г., когато одитен доклад на ЕК установи сериозни нарушения при изпълнението на 8 проекта за 180 млн. лв. Бяха набелязани мерки за преодоляване на проблемите, сред които и извеждането на Управляващия орган на програмата извън Министерството на образованието (така бе създадена "Изпълнителна агенция НОИР"). Нейният шеф Кирил Гератлиев обясни, че блокирането на парите не се е отразило на проектите, сред които тези за студентските стипендии, ученическите практики, ограмотяването на възрастни, "Твоят час" и т.н. - те са се изпълнявали със средства от държавата. Досега по тях са платени 170 млн. лв., които вече ще можем да започнем да сертифицираме и да искаме възстановяването им от ЕК.
Загуби
Размразяването обаче "върви" и с определени щети. МОН вече оряза 20% от средствата по 9 от т.нар. системни проекти по "Наука и образование" (т.е. изпълнявани от МОН) в опит да убеди ЕК да възстанови плащанията. Загуби ще има и по втора група проекти - за училища и НПО-та. За тях ще има плоска финансова корекция в размер на 10%, като ЕК ще ни възстанови 43 млн., а не 48 млн. лв. Разликата ще поеме МОН. 100-те млн. лв., които са планувани за изграждане на регионални научни центрове, пък ще се прехвърлят към програма "Иновации и конкурентоспособност".
Правителството задвижи военните проекти за нови самолети и бронирани машини. След няколко месеца процедурни отлагания Министерският съвет най-накрая придвижи към парламента обновените два проекта за превъоръжаване на армията. Става дума за програмите за придобиване на нов тип западен изтребител и за нов тип бойни машини за пехотата. Вторият проект измести предишния приоритет на армията, свързан с придобиването на два модулни патрулни кораба на стойност 820 млн. лв., тъй като всички потенциални изпълнители се отказаха, включително предизвестеният фаворит - корабостроителница "Делфин".
При днешното гласуване на Министерски съвет е решен процедурният въпрос с начисляването на ДДС на военните проекти, за който преди време алармира военният министър Каракачанов. Така за проектите чисто формално се отпускат 20% повече средства - 1.8 млрд. лв. за самолети и 1.46 млрд. за бронетранспортьори. В крайна сметка обаче сумите, които бяха запланувани за двата военни проекта досега, остават непроменени - съответно 1.5 млрд. и 1.22 млрд. лв. Според твърденията на военния министър промяната се прави, тъй като при предишния опит за задвижване на военната модернизация финансовото министерство е искало да приспадне косвения данък, което е минирало процедурата.
Следващата стъпка ще бъде гласуването на двете военни програми в парламента. Инвестиционният проект "Придобиване на нов тип боен самолет" предвижда придобиването на 16 самолета на два етапа. Настоящото финансиране е само за първия от тях, като в него трябва да бъдат купени не по-малко от осем изтребителя. Средствата са предназначени за самите летателни апарати, приспособленията за наземното им обслужване, за тренировка на пилотите и механиците, въоръжение и логистична поддръжка за период от 3 години.
Според министър Каракачанов в настоящата процедура ще бъдат допуснати шест страни - досегашните три участника (Швеция с нови Gripen, Португалия с F-16 втора ръка и Италия с употребявани Eurofighter Tranche 1) плюс Израел с реновирани F-16, Франция с нови Rafale и Германия с нови Eurofighter. От новите участници с конкурентна цена може най-вероятно да се включи единствено Израел, които наскоро сключиха сделка за 12 машини с Хърватия на стойност около 500 млн. щатски долара.
Проектът за бойната машина на пехотата предвижда придобиване на 150 броя бойна и специална техника за три батальонни бойни групи, на системи и допълнително оборудване, както и обучение на състава. Той трябва да бъде реализиран в рамките на 12 години след сключване на сделката. До момента се знае, че заявилите интерес компании са мултинационалната General Dynamics Land Systems - MOWAG, френската NEXTER Group, финландската Patria, германската Rheinmetall Defence AG, щатската TEXTRON, италианската Iveco-Leonardo Defence Systems, немската Krauss-Maffei Wegman GmbH, както и турските фирми OTOKAR и FNSS. Важните детайли тук са задължението за локално производство на машините, което да запази част от отпуснатите средства в местната икономика, а също така и изискванията към товароподемността на машината, броя на колелата, нивото на балистичната защита и евентуалната възможност бронетранспортьора да може да плава. Всеки от тези критерии би могъл да облагодетелства или да дискриминира даден участник.
КФН извади кипърската ЗК "Олимпик" от пазара на "Гражданска отговорност". Комисията за финансов надзор (КФН) наложи ограничителна мярка на кипърската застрахователна компания "Олимпик", като й наложи забрана да продава "Гражданска отговорност" в България заради санкция от страна на чуждия регулатор. Дружеството е активно на местния пазар и по последни данни през клона му са обхванати близо 275 хил. автомобила, което му отрежда 9.2% пазарен дял в автомобилното застраховане.
През медийна агенция от "Олимпик" разпространиха позиция по случая, с която увериха клиентите си, че наложената мярка спрямо компанията е временна и е резултат на пропуски в одитната информация, която в едномесечен срок ще бъде представена на кипърския регулатор.
От КФН посочват, че в дружеството е назначен специален администратор, който да гарантира, че то ще изпълнява ангажиментите си при инциденти по вече сключените застрахователни полици.
Експресна реакция
Съобщението за предприетите в Кипър действия спрямо "Застрахователна компания Олимпик" е получено в местния регулатор на 10 май. От него става ясно, че Министерството на финансите в островната държава (което е регулаторен орган в застраховането там) е наложило забрана за свободно разпореждане с активи на дружеството поради неговата неплатежоспособност. Посочва се още, че в резултат на това действие незабавно ще последва отнемане на лиценза. В искането до българския регулатор се изброяват банкови сметки на ЗК "Олимпик" и списък на притежавани от дружеството имоти на територията на страната, за да може той на свой ред да се задейства в защита на потребителите.
С второ писмо от кипърското министерство, получено в рамките на същия ден, КФН е уведомена, че лицензът на ЗК "Олимпик" е отнет и до 8 юни то ще работи по специално разрешително, съгласно което не може да сключва нови застрахователни договори. За да се гарантира, че ще се придържа към специалния лиценз и ще изпълнява ангажиментите си по действащите полици, в кипърското дружество е назначен и специален администратор от одиторската компания Mazars.
На базата на тази информация и отправеното искане за съдействие още същия ден КФН издава забрана на ЗК "Олимпик" да сключва нови договори и удължава срока на вече сключените застраховки и покритието по тях с 6 месеца. Не става ясно обаче какъв е установеният капиталов недостиг в компанията.
Мярката не е окончателна
Според качен на сайта на ЗК "Олимпик" документ за финансовото му състояние към декември 2016 г., дружеството отчита 13.8 млн. евро загуба при ръст на брутния премиен приход с 14% до 21 млн. евро. И макар това да влошава показателя му за платежоспособност, според дружеството нивото му е покрито съгласно изискванията. От миналата година обаче за застрахователите в ЕС влязоха в сила нови, по-строги изисквания за платежоспособност, които може би са създали трудности за компанията.
В изпратено през медийна агенция позиция от "Олимпик" обясняват, че наложената им мярка е резултат на недостатъчна информация по подадения от одитната фирма отчет в частта гарантиране на капиталовите възможности. Добавят, че действията на местното финансово министерство са били предприети въпреки предоставените доказателства, че активите са обезпечени.
"ЗК "Олимпик" ще се възползва от законовата възможност независим одитор да извърши допълнителен отчет по недостатъчната информация от предишния, с който да се потвърди доказано съществуващия актив на компанията. Процедурата е стандартна за Република Кипър и не е равнозначна на окончателно отнемане на лиценза на компанията. Специалният лиценз дава възможност в рамките на месец (до 08.06.2018 г.) "Олимпик" да използва втори одитор да допълни информация, която не е била предоставена от първия, като по този начин да се гарантира дългосрочната сигурност на компанията и предоставяните от нея полици", посочват от дружеството.
Какво следва
ЗК "Олимпик" е създадено през 1995 г. и към януари 2016 г. негов собственик е регистрираното в Люксембург дружество Hispakol. Освен в Кипър, където предлага пълната палитра застрахователни продукти, компанията е активна и на българския пазар, където предлага основно "Гражданска отговорност" и по впечатления на представители на индустрията взима дял с ниска цена.
По данни на КФН към 9 май местният клон на кипърския застраховател е продал над 274 хил. застраховки "Гражданска отговорност" при общо застраховани 2.9 млн. автомобила. Това прави 9.2% пазарен дял в най-масовата застраховка и го нарежда на четвърто място след компании като "Лев инс", "Бул инс" и "Евроинс".
Предприетите регулаторни мерки би трябвало да са гаранция за настоящите му клиенти, че при инцидент то ще има ресурс, с който да посрещне финансовите си ангажименти по изплащане на щети. Според КФН то има история с провинения по тази линия и по-конкретно правилата за уреждане на претенции. За такива нарушения са му издадени три наказателни постановления през 2017 г. и две наказателни постановления през тази година. С тях са наложени санкции на обща стойност 16 500 лв., посочват от комисията.
Финансисти: Кешът няма да изчезне. Кешът няма да изчезне, въпреки все по-голямото навлизане на дигитализацията в разплащанията. Около тази теза се обединиха участниците в първия банково-финансов форум на списание "Мениджър" под надслов „Бъдещето на парите". "Никога няма да изчезнат хартиените пари. Ако всички се съгласим да ни чипират като кучета, ставаме дигитални. Но няма да можеш да изпиеш и чаша вода, без да те впишат в полицейския компютър", заяви финансистът Емил Хърсев. Според него обаче в момента сме свидетели на революция в развитието на парите, съпоставима със смяната на златно-кюлчевия стандарт като абсолютна мярка за вечна стока, която държи стойността си. Според Хърсев промяната ще се случи в следващите 10 години. Финтех революцията е завършила и не това е новото голямо нещо в бъдещето на парите, заяви още доцент Хърсев.
"Кешът никога няма да изчезне от нашия живот", е мнението и на Мартин Заимов, председател на надзорния съвет на Сосиете Женерал Експресбанк. "От учебниците знаем, че парите имат три важни роли - брутен вътрешен продукт, трансфер, съхраняване на стойност. Парите са резултат или средство за нещо. Това, което в крайна сметка парите мерят, са междуличностни задължения", обобщи банкерът.
Чековете умират, има ръст на картовите транзакции, стремим се към дигитализация и на покупките, обобщи ситуацията Стоилка Арсова, ръководител на проекта на БОРИКА Националната картова схема. Тя обаче също потвърди, че въпреки огромните бюджети на банките за кампании, които да рекламират интернет разплащанията, България остава на последно място в Европа по брой картови транзакции.
Райна Миткова-Тодорова, управител на „ЕОС Матрикс", представи профила на новите длъжници, който драстично се е променил спрямо 2013 г. Ако преди 5 г. най-често са задлъжнявали мъже на възраст между 41 и 50 г., които са семейни и живеят в Северозападна България или Русе, сега клиентите на фирмите за събиране на вземания са милениумите под 30 г., със средно или висше образование, работещи на трудов договор и живеещи в Бургас, Стара Загора или Русе. Те задлъжняват най-много с покупки на стоки за бита, автомобили и технологични джаджи. За тях смартфонът е продължение на ръката, 75% казват, че ще отидат по-скоро на зъболекар, отколкото в банката. За тях най-важна е не лоялността, а удобството.
"Звънели са ни към 3 часа през нощта, искат отношението към тях да е индивидуализирано, затова ще използваме и социалните мрежи, за да водим преговори", каза Миткова. По думите й, единствено несигурността може да спре тези млади хора от дигиталните разплащания.
Милениумите имат най-малкия разполагаем доход, което донякъде е обяснимо с младата им възраст, но в същото време това поколение е най-бедното от 136 г. насам, отбеляза Ивайло Иванов, финтех експерт и изпълнителен директор на iuvo. В същото време понастоящем имаме достъп до невиждани до момента в историята на човечеството блага. Споделяне на паричния ресурс и неговото трансфериране към възможно най-ниски цени, според него са една от тенденциите за развитието и бъдещето на финансовия сектор.
Повече места за студенти, отколкото са абитуриентите. Кабинетът одобри и тази година повече места за студенти, отколкото са абитуриентите. Държавните вузове ще приемат 45 781 студенти, а частните - 14 335. В същото време целият випуск завършващи ученици е 56 737 души. Като се има предвид, че около 10 на сто от тях заминават за чужбина, най-вероятно и тази година във вузовете ще останат празни места.
За следващата учебна година се отпуска допълнителен прием в осем направления, които са стратегически за държавата и в които през последните години студентите не достигат. Това са математика, физически науки, химия, химически технологии, енергетика, материали и материалознание, педагогика на обучението по... религия.
Отпуска се за първи път и задочно обучение по право, което разбуни духовете сред юристите. Ще има и 2000 места за българите в чужбина. 6731 студенти могат да учат платено в държавните университети.
10 километра автоколона затапва столицата в час пик. 10-километрова колона от тирове и автобуси днес ще затапи София във върховите часове на трафика сутринта и привечер, научи „Монитор". Протестът е на товарните превозвачи, срещу евродирективата, лансирана от френския президент Еманюел Макрон, и се провежда в деня на срещата на лидерите от ЕС в българската столица.
Инициативата на българските тираджии срещу ограниченията, които се предлага да им бъдат наложени за бизнес в Западна Европа, се подкрепя от колегите от автобусния транспорт. Очаква се днес в София дойдат 100-120 тежки товарни камиона и стотина автобуса.
Тежките возила ще влязат в София на два лъча от автомагистрала „Хемус" по булевардите „Ботевградско шосе" и „Ситняково" и след това ще се качат в локалното платно на „Цариградско шосе". Другият лъч ще е откъм автомагистрала „Тракия" от изток. От Столичната община са разрешили автобусите да се разположат в локалното платно на булеварда от детелината при „Алея Яворов" по протежение на 1,4 км до кръговото при 4-ти километър. От там до разклона за жк „Младост" и летището на 7-и километър в локалното ще могат да спрат протестиращите шофьори с тировете. Забранява се обаче да се паркира в зоната в близост до „София Тех парк".
Престоят на автобусите и камионите на протестиращите на посочените места е разрешен от от 10 до 17 часа днес. От служба „Пътна полиция" казаха за „Монитор", че маршрутите за изтеглянето им от града ще се уточняват допълнително и ще зависят от конкретната обстановка и натовареността на трафика.
Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи, обясни, че в мирното шествие в София ще участват само 100-120 тира, като повечето от тях ще са от столични фирми и шофьорите ще се стремят да не създават проблеми с движението. „В цялата страна протестиращите тирове ще са около 1000", припомни той. Арабаджиев изрази надежда, че във фазата на обсъждане на промените ще бъде възприет общ подход с предложенията, които сме уточнили с българското правителство и с еврокомисаря Виолета Булц. „Оптимисти сме, защото за първи път има една национална кауза и имаме подкрепата на всички браншови сдружения в автомобилния транспорт, синдикатите и кабинетът и премиерът, парламентът, както и българските евродепутати, а също и медиите", добави браншовикът.
Симеон Милушев от Асоциацията на автобусните превозвачи уточни, че в четвъртък те само подкрепят колегите си от фирмите за товарни превози. „На 30 май ще правим събиране, на което ще решим по какъв начин и ние да защитим правата си срещу необмислената либерализация на пазара на автомобилни пътнически превози", обясни той и добави, че най-вероятно също ще има протести.
Междувременно още във вторник от общината призоваха софиянци в следващите два дни да не се движат с личните си автомобили из града заради ограниченията на движението покрай предстоящите срещи на високо равнище. Ще бъде забранено паркирането около храм паметника „Свети Александър Невски", хотелите "Маринела" и „Хилтън", пред резиденция „Бояна" и в близост до "София Тех парк", както и преминаването по бул. "Витоша" в отсечката между булевард "Патриарх Евтимий" и бул. "Пенчо Славейков".
Здрави деца с ТЕЛК за глухонеми. Деца от училище „Кирил и Методий" в романското село Камено поле са със 100 процента инвалидност като глухонеми, въпреки че чуват и говорят. Това съобщи началникът на регионалното управление по образованието във Враца Галина Евденова. Очевидно е, че става дума за фалшиви ТЕЛК-ове, но това ще трябва да се докаже след като се направи щателно разследване. За драстичната измама е сезирана прокуратурата, която е започнала да нищи случая.
В селското основно школо учат само 37 деца, предимно от много бедни ромски фамилии. Това е и причината то да има статут на защитено, за да съществува въобще. А благодарение на Червения кръст, възпитаниците му получават и безплатен обяд, само и само да могат да посещават часовете. Но явно родителите им в комбина с медици са измислили още един начин да получават средства от държавата. Според Галина Евденова школото е с рекорден брой инвалиди. Около 20 от възпитаниците му са с ТЕЛК-ове, уточни Евденова. Според нея повече от половината от тях са неистински. Освен прокуратурата, за проблема е сезирана и икономическа полиция.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |