Летният сезон започва с тапи по пътищата. И тазгодишният летен сезон започва с тапи и блокади по пътищата. Най-тежко по традиция ще е на магистрала "Хемус", по която ограничения ще има през цялото лято. До средата на юни ще продължи и ремонтът на около 20 километра от магистрала "Тракия" след Пловдив. След това, в началото на есента, предстои ремонт и на тунела "Траянови врата" на магистрала "Тракия". За около месец ще бъде затруднено и движението през граничния пункт "Кулата" заради ремонт от гръцка страна. Продължава да е ограничено и движението по магистрала "Люлин" заради образуваните там свлачища. Така на практика всички основни трасета, които водят от София към морето, в момента са блокирани.
По магистрала "Хемус" ограниченията ще продължат през цялото лято. Освен ремонтите на тръбите в посока София на тунелите "Ечемишка" и "Витиня" се налагат спешни ремонти и на някои от мостовете - например при 36-и километър. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при посещението си в Шумен вчера. "Мостовото съоръжение е в трагично състояние. Прави се ремонт на долното стоене - колоните и фундаментите на моста. Затова хората, преминаващи през него, не виждат работници. Това малко ги дразни. Получавам постоянни сигнали", коментира Нанков, цитиран от Нюз.бг.
Ремонт на магистрала "Хемус" на територията на Шуменска област в посока Варна също създава проблем за шофьорите. Нанков обеща, че той ще приключи най-късно до 22 юни. Строителството на новата отсечка на "Хемус" от Белокопитово до пътен възел "Буховци" няма да се вмести в летните ремонти и ще стартира чак през септември.
В началото на сезона на отпуските ремонт се извършва и на участъка от магистрала "Тракия", между 160-и и 140-и километър, където също се образуват огромни задръствания. Работата там се очаква също да приключи до средата на юни. "Това са 22 км пълна рехабилитация на магистралата в двете посоки на движение", коментира Нанков и призова шофьорите да бъдат търпеливи.
Кошмарът за шофьорите обаче се очертава да бъде траен. Предстои ремонт и на тунела "Траянови врата" на магистрала "Тракия". Той вероятно ще започне през есента. Вече е обявена и поръчката за ремонт на тунелите "Топли дол" и "Правешки ханове" на "Хемус".
Според класация на Световния икономически форум за миналата година България е на 93-то място по качество на пътищата сред 137 държави. Непосредствено преди нас са страни като Танзания, Алжир и Мали. С еднаква оценка като България са Уганда и Виетнам. Според доклада най-качествените пътища са в Обединените арабски емирства, следвани от Сингапур, Щвейцария, Хонконг, Холандия и Япония. В топ 10 попадат още Франция, Австрия и САЩ, докато Германия е едва на 15-о място по пътна инфраструктура.
Евродепутатът Новаков: Постигнахме голям пробив за нашите тирове. Като капитулация на "закона Макрон" определи евродепутатът Андрей Новаков одобрените вчера от комисията по транспорт на Европейския парламент текстове в пакета "Мобилност". Новаков е единственият български евродепутат, който има право на глас в комисията. Той е и един от авторите на гласуваните вчера корекции. Той определи резултатите от вота като пълна победа за българската позиция.
На първо място е отпаднало предложението международните шофьори да влязат в обхвата на директивата за командированите работници. Отпаднала е и забраната за използване на кабините на камионите за почивка, както и изискването на всеки три седмици водачите задължително да се прибират вкъщи, съобщи Новаков веднага след заседанието.
Според него решението на транспортната комисия в Европарламента е много силен сигнал и към Съвета на министрите, и към Европейската комисия "за това какво мислят единствените пряко избрани от хората служители в институциите на Европейския съюз". Той очаква гласуваното вчера да бъде и финално решение на Европарламента.
Притеснени около дебатите в транспортната комисия, представители на българските превозвачи поискаха вчера среща с министъра на транспорта Ивайло Московски. На нея те заявиха, че ако мерките, лансирани от ЕК, се приемат във вида, за който настоява френският президент Еманюел Макрон, те ще инициират референдум за излизането на страната ни от ЕС. "Ние ще бъдем принудени да работим против правилата, с които предварително ще бъдем обречени на фалит", обясни Йордан Арабаджиев, председател на Съюза на превозвачите.
България като европредседател се надяваше да убеди останалите страни членки да коригират първоначалния вариант на пакета "Мобилност" в частта за международния автобусен превоз. "Нашите предложения не бяха възприети до момента от Франция, Германия, Белгия и Холандия и ние сме притеснени, че въпреки всички компромиси, които правим, се отива в посока тези рестриктивни мерки да бъдат приети без оглед на мнението на голяма част от държавите в ЕС", заяви вчера преди заседанието на транспортната комисия Йордан Арабаджиев.
Както стана ясно, България настоява връщането на шофьорите за почивка у дома да не е задължително, а да е тяхно право, и те сами да избират къде и как да прекарат времето, когато не са на работа. България като географска периферия на ЕС е в неизгодно положение, защото на шофьорите ще им отнеме много време да се приберат в страната на точно определен интервал от време. Очаква се да бъде забранено седмичната почивка да се извършва в кабините на камионите. Вместо това шофьорите трябва да ползват хотели. България настоява мярката да се прилага едва когато бъдат изградени охраняеми паркинги и необходимите условия за почивка на шофьорите.
Друго наше предложение е начисляването на командировъчните спрямо стандарта на съответната държава да започне да тече след 7 последователни дни работа зад граница, а не общо 7 дни в месеца. Българската държава е готова на отстъпки и за каботажните превози както по отношение на броя на дните, така по и операциите на месец.
Частен съдебен изпълнител продава централата на БДЖ. Частен съдебен изпълнител продава половината сграда, в която се помещава централата на БДЖ в центъра на столицата, на ул. "Иван Вазов" 3. Началната тръжна цена е 7.3 млн. лв., а срокът за подаване на оферти е 2 юли. Останалата половина от сградата е собственост на Национална компания "Железопътна инфраструктура", но към момента администрацията на холдинг БДЖ обитава цялата сграда.
Обявлението за търга е от 2 юни, малко след като от ръководството на компанията обявиха, че няма да се разпродават активи заради запорираните сметки на пътническия превозвач "БДЖ - Пътнически превози". Обявяването й за продан най-вероятно е по искане на облигационерите по същия този заем.
Най-атрактивният имот на БДЖ
Централата на холдинга е най-атрактивният имот на железницата. Сградата е обявена за паметник на културата. От съобщението на частния съдебен изпълнител става ясно, че административната сграда се състои от избени помещения, сутерен, два високи етажа, трети нормален етаж и частичен тавански етаж в подпокривното пространство в крилото откъм ул. "6-ти септември". Общата застроена площ е 1854 кв.м, а разгънатата застроена площ е 7803 кв.м.
Това не е първата продажба на имоти на "Холдинг БДЖ" от ЧСИ. През 2016 г. на купувачи беше предложена административната сграда на Транспортната полиция, намираща се на столичния булевард "Княгиня Мария Луиза". Имотът мина през няколко процедури, като цената падна значително, вероятно поради лошото състояние на сградата, но купувачи не се появиха и до момента няма данни за смяна на собствеността.
В конкретния случай със сградата на ул. "Иван Вазов" спирачка за заинтересованите може да се окаже съсобствеността с НКЖИ, освен ако те не получат възможност да изкупят и дела на инфраструктурната компания.
И запори, и помощ от държавата
Миналата седмица стана ясно, че "БДЖ - Пътнически превози" е със запорирани сметки след иск на кредитори по Втория облигационен заем, по който има за плащане още 103 млн. лв.
Искът е бил подаден в Софийския градски съд през 2016 г. Исковата молба е от FMS Wertmanadment, Dexia Credit Local S.A. и KA Finanz AG. Решението на съда от март 2018 г. осъжда "БДЖ - Пътнически превози" да заплати на FMS Wertmanadment 9.4 млн. евро, на Dexia Credit Local S.A. - 7.9 млн. евро, и на KA Finanz AG - 2.5 млн. евро, или общо 20 млн. евро, както и още 1.9 млн. лв. разноски по делото, разпределени към трите компании.
По този повод транспортният министър Ивайло Московски поиска от Министерството на финансите активиране на държавната помощ, като държавата ще отпусне 20 млн. лв. за решаването на конкретния казус. Това не е първата намеса на държавата за покриване на задълженията по облигационния заем. През тази година вече беше отпуснат заем на БДЖ от 30.1 млн. лв.
"Самарм" започва производство на бронирани автомобили в Самоков. Новосъздадената българска компания "Самарм" започва производство на бронирани бойни машини и автомобили в Самоков. Зад проекта стоят две дружества с опит в отбранителната индустрия - "Самел-90" и "Интернешънъл арморд груп бг", а инвестицията в новата линия е 5 млн. лв. Първите три машини вече са готови, като в завода се произвеждат всички части с изключение на двигателя и шасито. Целта на компанията е да привлече като клиенти българските армия и полиция, но възможностите за износ също не се пренебрегват.
Made in BG
В предприятието в Самоков ще се правят бронирани кабини, които ще се монтират на шаситата. Допълнително ще се прави монтаж и на различно оборудване за комуникации, радиоелектронна борба, електрооптични прибори, въоръжение и т.н. Машините могат да бъдат проектирани и като комуникационни пунктове, мобилни системи за управление на огъня и линейки.
Засега компанията залага на българския пазар, макар че не изключва европейските и други страни като потенциална цел. "Машините могат да се продават навсякъде, тъй като всички имат нужда от тях - полиция, армия, за защита на границите", каза единият от управителите на "Самарм" и изпълнителен директор на "Самел-90", Петър Георгиев, за "Капитал".
На този етап от компанията не уточняват какви ще бъдат цените на различните разновидности на машините. "Мога да кажа, че ще струват с 30 до 50% по-евтино от тези на западните производители", посочи Георгиев. Едно от предимствата, с които компанията разчита да спечели българската армия като купувач, е, че ще може да осигурява постоянна поддръжка и ремонт, което по принцип е скъпа услуга за специализираната техника.
Партньорство
"Самарм" е създадена през август миналата година с 1000 лв. капитал. Собственици с по 50% в нея са "Самел-90" и "Интернешънъл арморд груп бг", като първото дружество осигурява производствените мощности, а второто - ноу-хау за машините.
"Самел-90" е наследник на завода за Комуникационно електронно оборудване за Българската армия в Самоков и произвежда основно радиосмутители срещу взривни устройства както с военно предназначение, така и за охрана. За 2016 г. оборотът на компанията е малко над 57 млн. лв. На нейната площадка се намира цехът на "Самарм".
International Armored Group (IAG) е международна компания, която се занимава с разработка и внедряване на специализирани бронирани бойни машини и автомобили, но е собственост на българин - Йордан Симеонов, който е другият управител на "Самарм". Групата е на пазара от 20 години и има офиси в девет страни, а производствените й мощности са в САЩ, Обединените арабски емирства и Турция. Българското дружество "Интернешънъл арморд груп бг" е регистрирано през 2013 г.
Мътят водата във ВМЗ"Сопот". АБВ поведе политическите заигравки с военно-промишления комплекс и е на път да подпали отново фитила с ВМЗ. Вчера от ръководството на партията поискаха даже оставката на министър Емил Караниколов, заради хипотеза, че до август 2500 души от завода можели да останат на улицата. Искането на АБв не е неочаквано, тъй като миналата година партията бе сред главните противници на министъра в битката му да пресече непрозрачната сделка за придобиване на "Дунарит" от Емилиян Гебрев. Сега АБВ са на път да стоварят променената външна пазарна конюнктура, касаеща продукция на ВМЗ, на плещите на министъра.
АБВ прознозират и още по-големи съкращения в „Арсенал" Казанлък, но независимо, е заводът е частен, вината отново била върху министъра. Истината е, че причината за намалената продукция от родното ни ВПК се дължи на преустановяване на договори с определени държави поради външни фактори, твърдят експерти.
Най-голямото държавно предприятие в системата на ВПК у нас - "ВМЗ" Сопот, сключи нови договори след тазгодишното изложение на отбранителната индустрия у нас "Хемус 2018".
"Категорично заявявам, че времето, в което имаше намаляване на поръчките за специална продукция, вече е отминало. Имаме сключени договори, очакваме и още до края на юни. Изпълнението им трябва да започне през втората половина на юли - след получаване на финансирането", каза изпълнителният директор на сопотската оръжейница д-р инж. Иван Гецов.
Той допълни, че бъдещото възлагане на договори ще бъде ритмично и ще гарантира безпроблемна работа във "ВМЗ". В зависимост от обема на поръчките, може да бъде открита процедура по приемане на допълнителни работници с цел срочно и качествено изпълнение на договорите, поясни инж. Гецов.
Порой потопи Варна за час. Порой потопи Варна и превърна улиците в реки. За час и половина на морската столица се изляха 71 литра на квадратен метър.
Проливният дъжд затрудни движението из целия град. Най-много пострадаха подземните помещения на специализираната АГ болница, както и на Спешния център към здравното заведение.
На територията на Община Аксаково буря със силата на тропически тайфун е отнесла покриви и огради.
В службата на "Пожарна безопасност и защита на населението" в града са постъпили десетки сигнали за наводнени помещения.
Повече средства за биоземеделие след 2020 г. Субсидиите за биологично земеделие и животновъдство през следващия програмен период ще бъдат увеличени. Това прогнозира министърът на земеделието на България Румен Порожанов, който заедно с негови колеги от страните от ЕС и еврокомисарят по земеделието и развитието на селските райони Фил Хоган посетиха оранжерия за производство на биозеленчуци в с. Звъничево, край Пазарджик.
Порожанов обаче не уточни с каква сума ще бъде нарастването. Той припомни, че броят на биопроизводителите на земеделска продукция в последните години достигна 8000 и няма в момента възможност всички да получат достатъчно субсидии. „Разговаряме с асоциацията им и ще направим анализ на това, което би се освободило от други мерки, ще преценим дали да поемем допълнителен ангажимент към тях." каза той.
Според него темата за малко по-достатъчен бюджет в следващия програмен период за биоземеделие е актуална. На въпрос дали средствата за целта ще бъдат взети от 40-те процента, които се въвеждат в правилата на новата Обща селскостопанска политика, за опазване на околната среда, министърът отговори утвърдително. „Приоритетът за опазване на природната среда е основен приоритет в бюджета", добави той.
Той припомни и въвеждането на инструментариум за допълнителни приходи, като един от тях е вносните мита на стоки в ЕС. „Добре е, че намалението на евробюджета за кохезионна политика и ОСП намалението е само 5%", допълни Порожанов.
За България орязването на директните плащания е минимално - с 0.79 на сто. Предложението е страната ни да получи общо над 5,6 млрд. евро за директни плащания на фермерите. Това е средно около 800 млн. евро годишно, колкото получаваме и в момента. По-чувствително е понижението на средствата по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР), където предвидените за България средства са 1.97 млрд. евро при 2,3 млрд. евро за настоящия програмен период, предлагат от ЕК.
Според изискването за въпросните 40% за екомерки, страната ни ще трябва да инвестира за целта 2,24 млрд. евро от първия стълб. От ПРСР (вторият стълб) за тази цел трябва да изхарчим поне 788 млн. евро през следващия програмен период.
Освен възможността за прехвърляне на 15% от първия към втория стълб за развитие на селските райони, то още толкова те ще могат да прехвърлят и за финансиране на мерки за опазване на околната среда и във връзка с климата, при това без задължително национално съфинансиране, предлага ЕК за следващия програмен период.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |