Голямата "победа" се оказа голямо прецакване за българските превозвачи. Шумно рекламираната в понеделник вечерта "абсолютна и безусловна капитулация" на плана "Макрон", срещу който протестираха българските превозвачи, се оказа пирова. Часове по-късно засегнатите фирми разясниха, че много от приетите текстове на практика ще затруднят още повече тяхната работа и отново заплашиха с протести. Така че в случая става дума или за нескопосана пиар акция, или управляващите са били подведени какво е гласувано в европарламента, или изобщо не са разбрали за какво става дума.
Тон зададе евродепутатът от ГЕРБ Андрей Новаков, който обяви, че е постигнат пробив в полза на българските превозвачи. Той е единственият български евродепутат, който има право на глас в транспортната комисия на европарламента. В първоначална еуфория се включи и премиерът Бойко Борисов, който при завръщането си от Тирана даде специален брифинг на летище "София" и обяви, че решението "не е повод за фанфари, а показва, че всичко може да се случи чрез диалог, компромиси и без повишаване на тон". Транспортният министър Ивайло Московски също побърза да заключи, че имаме пълен успех за пакета "Макрон", макар и само на ниво комисия.
Текстовете, одобрени от евродепутатите, привидно отразяват част от исканията на българските превозвачи, зад които застана и правителството. Към тях обаче са приети множество допълнения, които на практика поставят транспортните ни фирми в още по-неизгодно положение.
"Рано е да бием тъпана", заяви вчера Петър Курумбашев, депутат от партията на европейските социалисти. "Ако става въпрос за пробив в полза на нашите превозвачи, то той е в изключването международния транспорт от директивата за командироване на работници", обясни той. В същото време обаче тази директива ще се прилага още от първия ден за каботажа (натоварване, превоз и разтоварване в една държава от чуждестранна фирма) и за комбинирания транспорт в частта, в която той е сухопътен. "Едното е добро за нас, а другото - не. Посланието на западните държави е: Каботажът остава за нас, а либерализираме международния транспорт", коментира Курумбашев.
Проблем има и със задължението шофьорите на всеки три седмици да се прибират вкъщи за почивка. "Това изискване отпадна, но беше гласуван един много неприятен текст, при това в голямо противоречие с по-горното решение - на всеки три седмици трябва да има поне едно разтоварване и натоварване на камионите в държавата членка на регистрация. Което означава, че въобще не е избегнато връщането на шофьора, защото на практика трябва да се върне камионът. Изискването за връщането на камиона е още по-странно. Ако шофьорът може да е носталгичен към своето семейство, то на камиона защо му е мъчно и защо той трябва да се върне", иронично пита Курумбашев.
Не е решен и проблемът с това къде ще спят шофьорите, когато пътуват зад граница. Според новите текстове те няма да могат да ползват нито седмичната, нито намалената седмична почивка в кабината на камиона, освен ако не са паркирали в специално сертифицирани зони, които трябва да отговарят на дълъг списък с условия като брой тоалетни, душове, пейки и други санитарни и хигиенни изисквания. Такива зони тепърва ще се изграждат.
Част от българските превозвачи отново заплашиха с протести. "Не сме се борили за това да стане по-лошо, а да изградим нещо по-добро", заяви вчера Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи. "Някой или не казва истината, или заблуждава общественото мнение", смята той. Лалов посочи пред в. "Сега", че само включването на каботажа и комбинирания превоз в директивата за командированите работници ще извади от пазара 30% от българските транспортни фирми.
"В момента сме в по-лоша ситуация, защото в предишния вариант шофьорите трябваше да се прибират на 3 седмици, а камионите остават. Докато сега камионите трябва да се прибират на 3 седмици с товар до България и да излизат с товар. Това е измислица на чиновниците, недоумяваме какво се случва, тъй като очаквахме, че с приетата декларация ситуацията ще се подобри, а сега излиза, че с новия вариант дори и камионът да се прибере празен, не се признава", обясни превозвачът Петко Ангелов пред агенция "Фокус". От Камарата на автомобилните превозвачи пресметнаха, че заради това ново изискване може да се окаже, че български камиони ще чакат с месеци зад граница, докато се намери товар за България и от България, или ще се извършват превози под себестойност само и само да отговори на това изискване.
"Не знаем в Европа да има паркинги, които да отговарят на изискванията на пакета "Макрон". Еврокомисарят по транспорта Виолета Булц ни обеща забраната да се спи в кабините на камионите да влезе в сила, след като на всеки 100 км бъдат изградени тези паркинги", недоволства Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи в България.
Вотът в транспортната комисия е само първа стъпка от дълга процедура за одобрение на правилата. Предстои пакетът "Мобилност" да бъде гласуван от европарламента, а след това да бъде дискутиран с Европейския съвет и Европейската комисия. В т.нар. триалог се търси компромис между тези три институции и едва тогава документът се превръща в закон.
СЕМ смята рекламата на хазарт за "право на информация". Правният отдел на Съвета за електронни медии (СЕМ) стигна до абсурдното заключение, че забраната на рекламата на хазарт по телевизията ще ограничи "конституционно установено право да се доставя и получава информация". Скандалното становище беше разгледано на заседанието на СЕМ във вторник. Абсолютното спиране на рекламата на талончета за търкане "ще влезе в колизия с европейската директива за аудиовизуални медийни услуги, която нито забранява, нито ограничава услугите, посветени на хазартни игри", пише в доклада на юристите.
Поводът е проектът на НФСБ и ВМРО за промени в Закона за хазарта, с които телевизионните реклами на т. нар. игри на щастието ще се забранят. Парламентът е поискал от СЕМ становище по закона, поради което регулаторът е възложил на правния си отдел да изготви доклад.
Юристите на регулатора са против пълната забрана на рекламата на хазарт, както и срещу забраната на обявяване на резултатите от тиражите с показване на победители. Според тях тези неща могат да се излъчват след 22 ч. - като рекламата за алкохол. "Споделям идеята правният режим на хазартните реклами да се уеднакви с аналогични разпоредби като за спиртните напитки", коментира юрисконсултът Емилия Станева. Законът за здравето забранява пряката реклама на твърд алкохол по телевизиите и радиата, но допуска непряка след 22 ч. Станева коментира, че подобно решение би запазило част от рекламните приходи на електронните медии, които те получават от организатори на томболи и игри с талончета.
СЕМ не взе окончателно решение дали приема доклада и дали ще изпрати точно този текст в парламента. Членовете му поискаха време да се запознаят по-подробно със съдържанието и да дадат бележките си. От изказванията им обаче стана ясно, че повечето са склонни да предложат частично ограничаване на рекламата на хазарт.
"Категорично подкрепям всички промени, които ограничават количеството излъчени реклами, както и часовия пояс, в който те биха могли да бъдат гледани от деца. Не съм съгласна с абсолютното им спиране, но не съм съгласна и резултатите от тегленията на тиражите да се обявяват в новинарските емисии като събитие с информационна стойност", заяви Бетина Жотева.
"Въпреки всички несъвършенства на внесения законопроект аз бих го подкрепил чрез наше становище, защото той е стъпка към нормализиране на ситуацията в страната. В момента тя не е нормална не само за детската аудитория, но и за зрялата, която вече е в една психоза", заяви Иво Атанасов.
Симеонов vs. Ангелкова: Сблъсъкът продължава. С настъпването на летния туристически сезон вицепремиерът Валери Симеонов поднови изненадващите проверки за шума от заведенията в курорта Слънчев бряг, а с това започна и поредният епизод от сблъсъка между него и министъра на туризма Николина Ангелкова, която започна миналата година. В основата й са различните визии на двамата как трябва да изглеждат черноморските комплекси и по-специално Слънчев бряг.
След като през уикенда Симеонов проведе първата за сезона нощна "акция шум" в дискотеки в комплекса, която установи, че в пет от тях музиката е по-силна от допустимото, в понеделник вицепремиерът обяви, че няколко дискотеки по Южния плаж трябва да бъдат съборени, защото не отговарят на изискванията на закона и са опасни.
"Маджо ли... Брендо ли"
Става въпрос за няколко дискотеки, които се намират в комплекса "Какао бийч" - "Бедрум", "Дъ уан", "Ла Кубанита" и едноименното заведение. Комплексът е известен с това, че организира на плажа шумни нощни партита и беше на прицела на Симеонов и през миналия туристически сезон. Според вицепремиера заведенията на построени без проекти и без строителни разрешителни.
"Тези молове на пясъка на "Слънчев бряг, не дай си Боже, нещо стане и тези огромни метални греди паднат и смачкат 20-30 човека, тогава ще видите за какво става въпрос и защо съм се фиксирал върху тях. Те са за премахване и ще бъдат премахнати", каза Симеонов на брифинг в областната управа в Бургас в понеделник. Той заяви, че е подал сигнал преди няколко дни за тези незаконни постройки до министъра на регионалното развитие Николай Нанков.
Симеонов уточни, че в района на "Какао бийч" незаконните обекти са пет, а общо на територията на Слънчев бряг са 11-12. Според него те са незаконни, защото съгласно Закона за устройство на територията, след като са за над 200 човека, те трябва да са първа, втора и трета категория, а в заведенията влизат по 4 хиляди души. Освен това според вицепремиера там има бариери на общински път, има незаконни паркинги, за които се плаща по 10 лв, както и незаконни навеси. "Там просто е...решил Маджо, решил Брендо...и си направили каквото си искат", каза Симеонов.
"Всичко е законно"
Министърът на туризма Николина Ангелкова обаче отрече посочените от вицепремиера заведения да са незаконни. В сутрешния блок на Нова TV във вторник тя заяви, че при извършените проверки на плажовете в Слънчев бряг не са открити проблеми с посочените от Симеонов заведения. Според нея обектите са преместваеми и като такива контролът върху тях се извършва от общинската администрация в Несебър.
"Заведенията в Слънчев бряг отговарят на Закона за устройството на черноморското крайбрежие. Всички обекти, които са разположени там, попадат от одобрената от мен схема. Те са там повече от 10 години. Тяхната квадратура съвпада с изискванията. Има пълно съответствие със схемата. Те отговарят на изискванията за преместваеми обекти, тъй като могат лесно да бъдат премахнати", обясни Ангелкова. Тя уточни, че е важно да се спазват законите, но "проверките не трябва да нарушават спокойствието и почивката на туристите". По тази причина според Ангелкова националните курорти като Слънчев бряг трябвало да имат специален статут.
Среднощните акции на Симеонов в Слънчев бряг бяха разкритикувани и от коалиционния му партньор от "Обединените патриоти" Красимир Каракачанов. "Какво означава рестрикции в Слънчев бряг? Да въведем комендантски час?! Това няма как да стане. В края на краищата това е курорт", каза вицепремиерът и министър на отбраната Красимир Каракачанов.
И втори епизод: "Ще останем без плажове"
Малко след изявленията на Ангелкова, че заведенията в "Какао бийч" са законни, Симеонов я обвини, че иска "да прекатегоризира 20 дка плаж от изключителна държавна собственост в частна, което според него е "подготовка за продажба на държавни парцели". Това той направи чрез статус на страницата си в социалната мрежа Facebook.
"Става дума за пясъчни терени около хотелите на Елена Иванова - председател на Съюза на собствениците на Слънчев бряг, както и за асфалтирания път и паркинг до скандалния хотел "Оазис" на самия бряг на морето", написа Симеонов. Основания за тези подозрения вицепремиерът имал, защото министърът на туризма е поискала това писмено от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. "Миналата година подадох сигнал за незаконните обекти пред хотелите на Иванова "Амфора" и "Империал", съсипали десетки декари златен пясъчен плаж: паркинги, спортни площадки, детски площадки, незаконни заведения, пътища, огради, и други, които госпожата беше присвоила с пасивното съдействие на държавните и общинските органи.
В резултат от сигнала обектите бяха премахнати, но апетитите останаха. Елена Иванова беше яростен поддръжник през 2017 г. на шумните заведения в курорта и публикуваше несъгласувани с организацията си позиции в тяхна защита. Явно лоялността й предстои да бъде осребрена", написа още Симеонов в социалната мрежа. И добави: "Когато в Министерски съвет бъде внесено това решение, ще протестирам и ще гласувам против! Защото, както е тръгнало, ще останем без плажове."
По-късно Министерството на туризма в прессъобщение уточни, че ведомството няма право да продава плажовете, а само да ги управлява, като ги отдава под наем или на концесия. Ведомството е задействало процедура за актуализация на кадастралната карта за плажа "Слънчев бряг-юг", защото изготвените от агенцията по кадастър специализирани карти са по-точни, пише в съобщението. Обикновено кадастралните карти датират от 2005 г., а специализираните карти са изменени около 2015 г. и отразяват доста по-точно обективното състояние на морския плаж, се уточнява там. Актуализацията е важна за правилното провеждане на процедурите и съставянето на коректни документи при обявяването на процедурите за концесия или отдаване под наем, уточнява пресцентърът на Министерството на туризма. Темата коментира и министърът на регионалното развитие Николай Нанков. Той увери, че въпросът за продажба на държавни имоти по морето не стои на дневен ред. Според него няма нищо нередно в искането на Ангелкова за прекатегоризацията на имота. Нанков обаче уточни, че трябва да се промени кадастралната карта на база специализираната, защото "вече има "промяна на вещните права". "Така че отново ще изискаме от министър Ангелкова компетентно становище", каза Нанков.
И законова битка срещу преместваемите обекти
Депутати от партията на Сименонов НФСБ внесоха в парламента промени в Закона за устройство на територията (ЗУТ), които предвиждат нов регламент за преместваемите обекти, както и промени в Закона за защита от шума в околната среда. Поправките в ЗУТ, в които се дава ново определение какво е преместваем обект и се въвеждат нови изисквания за такива обекти, минаха на първо четене в парламентарната комисия по регионална политика, но според депутати от мнозинството ще претърпят значителни промени между двете четения на законопроекта.
Българските телекоми предложиха по-ниски цени за Западните Балкани. Само няколко седмици след срещата на върха за Западните Балкани в София, на която бе представен и планът за сваляне на таксите за роуминг в региона, българските телекоми понижиха осезаемо цените за разговори и интернет между страните, като предложиха специални пакети, извън стандартните си тарифи. Инициативата на Европейската комисия даде частичен резултат много по-рано, отколкото се очакваше.
В случая става дума за планове на отделните телекоми, а не за общо сваляне на цените за разговори в региона, които си остават високи. Тези планове обаче пак ще са полезни за клиентите, които пътуват и ще се отразят на сметките им за роуминг.
Кой какво предлага
Още в последния ден на май от БТК обявиха, че компанията ще даде възможност на своите клиенти да говорят, пращат SMS-и и ползват мобилен интернет в страните от Западните Балкани при преференциални условия. Телекомът вече предлага пакет с включени 100 минути за изходящи разговори, 100 SMS и 100 MB на ден за Албания, Босна и Херцеговина, Косово, Македония, Сърбия и Черна гора. Цената на пакета е 4 лв. с ДДС на ден, като тази цена се начислява само ако има извършени изходящи разговори, изпращане на SMS или ползване на мобилни данни. Стандартните цени без активиран пакет за роуминг в тези страни започват от 2.29 лв. за минута разговор, от 0.59 лв. за изпратен SMS и от 15 лв. за МВ.
Днес подобни новини дойдоха и от "Теленор", която пуска новия си пакет Roam&Surf Europe. Той е валиден за държавите от Западна Европа, страните извън ЕС и Турция. С новия план клиентите на телекома ще могат да избират между това да имат повече интернет на максимална скорост или да използват пакет с валидност от седем дни. Еднодневният пакет включва 1000 "МБ за 3 лв., а седмичния - 700 МБ на ден срещу 19 лв. Според прессъобщението на компанията това е първата стъпка в подкрепа на усилията на България и ЕС за приобщаване на страните от Западните Балкани към европейските дигитални политики.
"А1 България" от своя страна вече предлага роуминг план "A1 Europe&Balkan". При него се заплаща дневна такса от 1.99 лв., срещу която клиентите имат възможност да говорят и използват интернет на ниски цени в ЕС, Исландия, Лихтенщайн, Норвегия, Турция, Сърбия и Македония. В случай че няма потребление, таксата не се начислява.
Досега цените за разговор със Западните Балкани бяха между 2.99 лв. и 6.99 лв. на минута и 20 - 25 лв. на мегабайт за мобилен интернет.
С някои уговорки
За клиентите е важно да знаят, че плановете на българските компании важат само ако в чужбина се ползват съответните препоръчителни партньори. При БТК това са Vodafone за Албания, m:tel за Босна и Херцеговина, Monaco Telecom за Косово, T-Mobile за Македония и Telenor за Черна гора и Сърбия. При "А1 България" препоръчителните мрежи са Vip Mobile за Сърбия и One.Vip в Македония. "Теленор" не съобщава за определени мрежи, при които да важи пакетът.
СУ ще прави биогаз от слама. Осем нови проекта за научни центрове ще бъдат финансирани с пари от Европа. Това са така наречените центрове по компетентност, чиито продукти не само трябва да получат патенти, а и да бъдат внедрени в практиката.
Няколко факултета на Софийския университет и три института на БАН ще се опитат да проследят замърсяванията в отпадните води и в твърдите отпадъци. Всички данни за това ще бъдат качени на електронни карти в облак, който ще бъде достъпен за всеки. Друга задача на центъра, чиято стойност е над 23 милиона евро, е да извлича ценни материали от твърдите промишлени отпадъци и отпадните води. Учените от Софийския университет обещаха, че благодарение на това ще бъде извличано и гориво от малките пречиствателни станции, които имат съвсем минимално количество утайка, както и ще се правди биогаз от слама.
Факултетите по биология и химия на Софийския университет, заедно с Института по органична химия на БАН, пък са поели ангажимента да извличат полезни вещества от билки. Това ще намери приложение в медицината, козметиката и хранителните добавки. "Надяваме се на интерес от български фирми, както и от чужди компании, включително холандската "Юниливър". В нея в последните години заминаха да работят много българи, завършили у нас, и с тях участваме в редица други проекти, заяви акад. Петър Кралчевски, декан на Факултета по химия и фармация.
BILLA намалява пестицидите. BILLA България въвежда програма за намаляване на пестицидите в плодовете и зеленчуците, отглеждани в рамките на дългосрочния проект на компанията „BILLA Градини". Те ще бъдат с по-ниски нива от допустимите по закон, стана ясно на пресконференция по повод тазгодишното издание на кампанията, в която се включиха Бойко Сачански, Управител на BILLA България, Курт Щокингер, представител на Глобал 2000 и експерт в екипа на програмата за намаляване на пестицидите, както и Стефан Цонев, Цветан Хубенов и Славяна Славева - производители, с които търговската верига си партнира в проекта „BILLA Градини". Целта е да се произведат продукти с намалено съдържание на остатъчни количества пестициди, което означава по-здравословна храна, ограничено въздействие върху околната среда и по-безопасни условия на труд за земеделците.
За целта търговската верига предоставя на производителите безплатно схеми за растителна защита, разработени от експерти, които водят до минимални или нулеви стойности на остатъчни количества пестициди.
Три кода, обозначаващи резултатите от пробите, ще улесняват клиентите. Зеленият означава, че плодът или зеленчукът отговаря на строгите критерии на програмата. Ако резултатът е жълт, то продуктът отговаря на законовите изисквания. Червеният код означава, че плодът или зеленчукът не отговаря и стоката се бракува.
На събитието стана ясно още, че търговската верига пуска на пазара собствена марка плодове и зеленчуци „BILLA Градини". Продуктите на бранда са с гарантиран български произход и са отгледани екосъобразно по програма за намаляване на пестицидите, а при производството им се осъществява независим двустепенен контрол на качеството.
„Щастливи сме, че имаме възможност да надградим проекта „BILLA Градини" чрез програмата за намаляване на пестицидите и новата ни собствена марка. Сърдечно благодаря и на всички български производители, с които години наред си сътрудничим в рамките на проекта. Ще продължим да ги подкрепяме и да им помагаме да се позиционират на пазара и да развиват бизнеса си", заяви Бойко Сачански, Управител на BILLA България.
350 лева за линейка с преглед по морето. 350 лева излиза извозването с линейка и преглед в Слънчев бряг, показа проверка на „Монитор" преди началото на сезона. Престоят в болница се плаща отделно по 100 лева дневно. Във Варна вземат по 30 лева, но после се плаща по 2 лева за всеки километър извън града.
180 лева искат частните клиники в Слънчев бряг, за да изпратят линейка за пациент до който и да е хотел, жалват се туристи. Разстоянието е без значение и рядко влияе върху сумата. Скандално високата цена е валидна само за чужденци. Сумата се калкулира от сбора на две такси по 45 евро - за линейката и първичния преглед. Ако се наложи и преглед от специалист, което е почти сигурно, сметката набъбва с още 85 евро. Дотук чуждият пациент е олекнал с цели 350 лева, без никакво лечение, изчисляват туроператори. Ако пък се наложи болничен престой, тогава за всеки ден в стационара се начисляват по 100 лева.
Кръвните изследвания, ехографът и други подобни услуги също се плащат допълнително по твърдо определен ценоразпис. Сестринските манипулации - също. Поставяне само на една инжекция например струва 10 евро, а медикаментите се плащат отделно. За гипсиране на крак или ръка ортопедът взема поне 100 евро. Една обикновена рана, която се нуждае от два-три шева и превръзка, излиза на летовника от странство минимум 150 евро и то при условие, че не е викал линейка.
"Не си мислете, че ние сме някакви рекетьори. Това са нормални цени и туристите не плащат нищо на ръка, защото сумите се покриват от техните застрахователи срещу издадена фактура, в цял свят се работи така", оправдават се медиците. По друг начин обаче стои въпросът с българските туристи, които нямат здравни застраховки. Нито един медицински център в курорта не работи със Здравната каса и сънародниците ни са принудени да плащат в кеш от джоба си, ако се поболеят на морето.
Държавата отпуска 105 млн. лв. за дълговете на БДЖ. Държавата ще отпусне 105 млн. лева за дълговете на БДЖ, съобщи премиерът Бойко Борисов на откриването на пролетния бал на КРИБ. „Днес се разбрахме с Горанов и Московски, ще дадем 105-106 млн. лв. Първо ще се проведат преговори с кредиторите да занулим сметката и да не плащаме лихви", обясни Борисов.
Според него надали българите знаят, че всяка година от данъците им се отделят 250 млн. лева за влаковете. "Само че вие возите на тирове, защото автомобилният транспорт ви е по-бърз и по лесен, но това троши магистралите, троши инфраструктурата", добави Борисов.
Три четвърти от брутния вътрешен продукт се постига благодарение на членовете на КРИБ, каза Борисов и добави, че държавата се старае повече да помага на бизнеса и по-малко да му пречи. "Мисля, че с данъците, които въпреки страховития популизъм, който шества из България и заканите да се вдигнат, успяваме да устоим и докато ние сме в коалиция с нашите приятели Патриотите ще ги удържим", бе категоричен министър-председателят.
Той напомни, че държавата се стреми да облекчи максимално и административната тежест на бизнеса и посочи, че НАП вече не издават документи на хартия.
"Държавата върви напред, брутният вътрешен продукт се покачва, безработицата пада, стабилен фискален резерв, повече приходи в бюджета. Затова и кандидатстваме в чакалнята на еврозоната и, може би, до седмица- две ще подадем документите си, защото абсолютно всички критерии сме покрили за чакалнята - един не сме. Знаете, че плаващият курс е било това, което е искала чакалнята на еврозоната да уравни в държавите-членки, които са приели еврото. Само, че ние 22 години живеем в условията на валутен борд", коментира Борисов.
По думите му за транспортните работници са били положени големи усилия, защото "знаете всеки защитава своя бизнес, защитава своите интереси". В енергетиката също е постигнато много, но относно „Белене" той каза, че реакторите са наша собственост и трябва добре да се помисли какво да се направи с тях.
„Ние твърдо сме избрали да вървим със силните европейски държави, да вървим там където има стабилност и просперитет. Ние на Изток сме били, по Варшавския договор сме били. Вие сте млади, но аз съм живеял по онова време и трябва да ви кажа, че изобщо не ми харесва", каза Борисов.
По думите му сме се справили добре и по време на председателството ни. Той дори се притеснявал как ще се справим със срещата на върха, но "Лили Павлова се справи прекрасно", поздрави я Борисов. Коридорите номер 8, 4 и 10 пък били злато за бизнеса.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.878440 |
GBP | 2.350620 |
CHF | 2.109390 |