Снимка: Pixabay
Георги Вулов
В момента тече обсъждане на промените в пенсионното законодателство, които са в сила от началото на 2019 г., и според които отпада ефектът от доходите до 2000 г. при изчисляване на индивидуалния коефициент (ИК) за лицата с пенсии, които ще бъдат отпуснати след 31 декември 2018 г.
Най-вероятно обаче този метод ще бъде променен, защото ощетява много хора. Потвърждение за подобен „заден ход" на правителството даде заместник-министърът за социалната политика Султанка Петрова. В сутрешния блок на Нова телевизия във вторник тя каза: „Най-вероятно предлаганите промени няма да бъдат приети. Ние ще продължим да работим за това хората да получават достойни пенсии за това, което са изработили. Аз мисля, че това няма да остане в този вариант. Това ще се промени и затова има различни становища. Може би наистина трябва да се направи тази оценка на въздействието."
Гафът на социалното министерство
Странното е, че се приема нормативен акт, без извършване на предварителна оценка на въздействието, което е недопустимо. Нека припомним на екипа на НОИ, а и на социалния министър, че според Закона за нормативните актове, Чл. 18а. (Нов - ДВ, бр. 34 от 2016 г., в сила от 04.11.2016 г.): „При изработването на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието и се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица съгласно глави втора и трета."
Освен това, в препоръките на Европейската комисия се казва, че оценка на въздействието се прави задължително за инициативи, които се очаква да имат значително икономическо, социално или екологично въздействие. Тези инициативи могат да бъдат: законодателни предложения; незаконодателни инициативи (напр. финансови програми, препоръки за преговори по международни споразумения); актове за изпълнение и делегирани актове. А пенсионното законодателство попада в първите две изисквания.
Според предварителните резултати на НОИ, става ясно, че над 31.3% от бъдещите пенсионери ще бъдат ощетени.
Вижте още: 31.3% от бъдещите пенсионери ощетени заради отпадане на доходите за 1997-1999 г.
И за да бъде ликвидиран гафът на социалното ведомство, който индиректно бе признат от министър Бисер Петков, всъщност НОИ прави спешно въпросното проучване и анализ с оценка на въздействието, въпреки че нормативната промяна вече е приета.
„Надявам се анализът да е готов тази седмица. Той ще покаже в какви интервали може да се очаква увеличение или намаление на пенсията. Когато видим данните, ще преценим дали има основание за промени", казва министърът на труда и социалната политика Бисер Петков пред журналисти в понеделник.
Новата формула
за изчисление на пенсията, поставя в неизгодна ситуация хората, които са получавали високи заплати преди 2000 година, над средния осигурителен доход по онова време за страната. Предварителните разчети са от 2019 г. да се премахнат трите най-благоприятни години стаж преди 1997 г. В последния момент, броени дни преди да бъде приет бюджетът за общественото осигурява, бяха добавени още три години - до 2000 г.
Това на практика ощетява хора през следващите 15 години, които ще излизат в пенсия, тъй като ще имат стаж и преди 2000 година. Това означава, че засегнати пряко ще бъдат близо 400 000 души, чиито пенсии ще бъдат с между 30 и 60 на сто по-ниски (в зависимост от осигурителния стаж и възрастта), защото няма да ползват сумите при изчисляване от внесените си осигуровки преди 2000 година.
Според разчетите на НОИ, през 2019 година се очаква да пожелаят да се пенсионират заради навършени възрасти и стаж 67 881 души или през следващите 15 години това прави над 1.081 млн. души, които са работили и са се осигуравели преди 2000 година. От тях, ако се позовем на предварителните резултати на НОИ, 31.3% от всички бъдещи пенсионери ще бъдат ощетени от новите правила през следващите 15 години. Те няма да се възползват от внасяните в пенсионната система от осигуровки преди 2000 година.
Чак през 2037 година пенсиониращите се жени няма да са работили преди 2000 година. Тогава изискванията за тях са 65 навършени години и 37 години трудов стаж. За мъжете това ще бъде 2040 година, когато изискванията за тях са 65 навършени години и 40 години трудов стаж.
Бъдещата равносметка ще е печална
ако не бъде направена корекция на изчисляването на пенсиите. Според калкулатора на НОИ, който вече не е на сайта, при избрани три последователни години с висок осигурителен доход до два пъти над средния за страната за съответния избран период, пенсиониралите се до 1.01.2018 година получаваха около 250 лв. от пенсията, останалите се формираха от средните суми за осигуряване след 2000 година, за които НОИ има точна информация за всеки осигуряващ се.
Така хората с трудов стаж преди 2000 година ще бъдат ощетени и ще получават значително по-малки пенсии. Като се има предвид, според данните на НОИ, че близо 412 хиляди пенсионери у нас живеят с до 207 лв. на месец. Най-много пари получават възрастните хора в София - средно 438 лв. Най-бедните пенсионери са в Разградско - 295 лева месечно. Под линията на бедност, която за тази година е 348 лв., са средните пенсии в още 12 области като Благоевград, Велико Търново и Видин. А така наречените „богати" пенсионери, които взимат между 800 и 910 лв., са едва 94 хиляди души.
Като се прибави и това, че над половин милион българи, или всяка трета пенсия, е поради заболяване, и е въз основа на решение от ТЕЛК за инвалидност между 71 и 90%, бедните пенсионери вместо да намаляват, ще се увеличават.
Равносметката никак не е оптимистична, защото с новите изчисления ще расте всяка година броят на пенсионерите с доходи до или малко над линията на бедност, която ще се увеличава също всяка година.
Какви са вариантите
Новите промени ще бъдат благоприятни, за тези които са се осигурявали на по-високи суми след 2000 година. Това е своеобразен стимул за бъдещите пенсионери да искат от работодателите си да бъдат осигурявани върху пълния размер на сумата, която получават. Има основание за тези стимули, защото напоследък все по-често се съобщава за злоупотреби в пенсионната система и най-вече с ТЕЛК-овете.
Затова кандидат-пенсионерите искат право на избор, обяви преди дни д-р Иван Нейков от Балканския институт по труда и социалната политика. „Ние им променяме правилата по време на играта", аргументира се д-р Нейков.
И с основание, както се изрази един зрител на Нова телевизия: „Ако по време на процеса на подсъдим се промени даден закон, в негово право е да избере по-лекия за него вариант. Това е принцип в правото. Е, за пенсионерите в България, тази опция я няма."
Възможните варианти са три, според председателят на социалната комисия в Народното събрание Хасан Адемов (ДПС), за да не се стигне до намаляване на пенсиите.
Първият вариант е да няма промени в хода на осигурителния път на всяко лице със стаж преди 2000 година. Започнал си по едни правила - приключваш по тях.
Второто възможно решение е пенсиониращият се да има право на избор по кои правила да се пенсионира.
И третото решение е в края на годината да има обществено обсъждане, за да се предявят съответните мерки.
Към 12.30 часа стана ясно, че при премиера Бойко Борисов се провежда среща със синдикатите, ръководството на НОИ и социалния министър по темата с новата пенсионна формула. След нейния край се очаква да стане ясно дали ще има законодателна корекция, както предлагат експертите и да се даде гратисен период, в който хората да избират дали да се пенсионират по старата или по-новата формула, уточниха от пресслужбата на Министерския съвет.
Още по темата:
Недостигът за пенсии и обезщетения спада под 4 млрд. лв. през 2019 година