Рекорд по скъпотия: 6 лв. за килограм български домати. Българските розови домати достигнаха 6 лв. за килограм, установи проверка на "24 часа". Извън София, където продукцията се предлага директно от производители, цената им е от 3 до 3,80 лв.
Червените домати, които обикновено са внос от Гърция, са между 3,50 и 4,50 лв за килограм. 2,50-3 лв. са тези от Турция. Толкова струват и внесените от Румъния.
Според експерти цената на доматите е висока, тъй като това са първите количества български, които се появяват на пазара. Очакванията обаче са тя да се запази висока - над 2,50 лв./кг, поне до юли, когато ще се появат първите количесва от полето.
Зелената салата също е скъпа - 1,50-1,60 лв. за бройка. По пазарите в момента все още почти не могат да се намерят български краставици. Тези от внос струват между 2 и 2,80 лв./кг. Цените на тиквичките са около 2,50 лева за килограм.
6 лева за килограм български домати
Българските розови домати достигнаха 6 лв. за килограм, установи проверка на "24 часа".
По столичните магазини и пазари цената им се движи в рамките на 5,80-6 лева. Извън София, където продукцията се предлага директно от производители, цената им е от 3 до 3,80 лв.
Червените домати, които обикновено са внос от Гърция, са между 3,50 и 4,50 лв. за килограм. 2,50-3 лв. са тези от Турция. Толкова струват и внесените от Румъния, тъй като според производители секторът там бил добре подпомаган от държавата.
Според експерти цената на доматите е висока, тъй като това са първите количества български, които се появяват на пазара. Очакванията обаче са тя да се запази висока - над 2,50 лв./кг, тъй като няма достатъчно количество заради лошото време и дъждовете.
По-ниски цени на доматите може да се очакват от юли, когато ще се появявят първите количества от полето, а не от оранжерии.
Зелената салата също е скъпа - 1,50-1,60 лв. за бройка. Според данните на комисията по стоковите борси на едро цената е малко над 1 лв. За една година поскъпването е с близо 200%, след като по същото време на миналата година е струвала 30-40 ст.
По пазарите в момента все още почти не могат да се намерят български краставици. Тези от внос струват между 2 и 2,80 лв./кг. Производители споделят, че скоро ще се появят и такива, които са българско производство. Причината са добрите условия заради слънчевото време и това, че има достатъчно оранжерии с краставици. Цената им се очаква да е до 3 лева за килограм. Цените на тиквичките през тази седмица са около 2,50 лева за един килограм.
Бензин и дизел най-скъпи от шест месеца. Бензин и дизел са най-скъпи от шест месеца. Цените на горивата са най-високи от 6 месеца насам, след като от края на миналата седмица дизелът поскъпна до 2,36 лв, а бензинът е 2,29 лв.
Причината за повишението са котировките на петрола. Вчера те отвово се вдигнаха и в Ню Йорк минаха над 60 долара за барел. Това е най-високото им ниво от близо една година. Анализаторите сочат като причина напрежението в Йемен и Либия, както и очакванията за свиване на предлагането в САЩ.
Българското финансово министерство е разчело бюджета за 2015 г. при средна цена 61,5 долара за барел. Ако поскъпването продължи, в хазната може да влезе повече от акцизи и ДДС.
Държавната енергетика започва годината на печалба. Кризата в енергетиката може и да не изглежда чак толкова сериозна, ако се вземат предвид отчетите на държавните дружества в сектора за 2014 г. и за първото тримесечие на 2015 г. В началото на тази година всички те реализират печалба и докато при някои тя е на почти същото ниво спрямо година по-рано, то други отчитат съществено изменение в положителна посока. Не така обаче стоят нещата при финансовите резултати на дружествата за цялата минала година, когато Националната електрическа компания и ТЕЦ "Марица-изток 2" отчитат загуба.
За първите три месеца на настоящата година обаче НЕК излиза на печалба от 25.128 млн. лв. при загуба година по-рано. Причината е в увеличението на продажбите на електроенергия на свободния пазар със 107%. Производството от водноелектрическите централи на НЕК се е повишило с 207% заради голямото пълноводие. Друга причина е по-високото натоварване на електроенергийните мощности, включително и на ТЕЦ "AES Гълъбово" и ТЕЦ "Контур глобал Марица-изток 3", което намаляват плащанията от страна на НЕК за разполагаемост на двете централи.
Съществено увеличение (с 1691%) има и в количествата балансираща енергия, продадени от НЕК, тъй като този пазар стартира в средата на миналата година. От този сегмент дружеството реализира приход от 47.5 млн. лв.
Атомната централа на печалба
Печалбата на АЕЦ "Козлодуй" за 2014 г. е близо 78.4 млн. лв. Това е най-добрият резултат в сравнение с останалите държавни енергийни дружества. Близо до него е и "Булгартрансгаз", която отчита печалба от 75.69 млн. лв., сочат данните в отчета на дружеството.
АЕЦ "Козлодуй" излиза на печалба и през първото тримесечие на годината, макар резултатът да е малко по-нисък от печалбата на атомната централа за същия период на миналата година. В същото време приходите от продажба на продукция остават без промяна и са за близо 222 млн. лв. Произведената електроенергия за трите месеца е 4 439 509 мегаватчаса, което е с 0.6% повече в сравнение със същия период на 2014 г., въпреки че централата има три аварийни спирания през януари и февруари.
Продажбите за регулирания пазар (битовите потребители) са намалели с 13.4%, което рефлектира пропорциално на количествата, реализирани на свободния пазар. В отчета се отбелязва, че съотношението между продажбите в регулираната и нерегулираната част на пазара през първото тримесечие на 2015 г. е съответно 45% на 55%, като делът на свободната продажба бележи ръст от 7.3%.
В отчета се посочва също, че продажбите на вътрешния пазар от търговци на електроенергия са намалели с 10%, докато износът бележи ръст от 63.6%.
Основните приходи на другия голям производител на електроенергия в страната ТЕЦ "Марица-изток 2" от 127 млн. лв. също са формирани основно от продажбата на електроенергия на свободния пазар. В това отношение не се наблюдава съществено изменение спрямо същия период на миналата година. Централата обаче има съществен приход от продажбата на балансираща енергия в размер на близо 43 млн. лв., тъй като тя се явява един от основните източници за балансиране на енергийната система. В анализа на финансовия отчет обаче се посочва, че продажбите на свободния пазар невинаги водят до желаните резултати заради "неконкурентоспособността на предлаганите от "ТЕЦ Марица-изток 2" ЕАД продукти на регионалните енергийни борси вследствие на добавянето на такса за пренос и достъп към цената на електроенергията при износ".
В същото време в отчета се посочва, че ако не бъдат взети определени мерки, през следващите месеци централата ще реализира отрицателен финансов резултат. Едно от нещата, които ТЕЦ "Марица-изток 2" препоръчва, е сключването на договор с НЕК за 100% изкупуване на електроенергията и разполагаемостта на един от 200-мегаватовите блокове на централата. От централата също така искат един от блоковете да бъде за студен резерв, като за него ЕСО плаща по регулираната цена за разполагаемост, която е 22.47 лв. за мегаватчас. В момента централата има подписан договор за цена от 15 лв. за мегаватчас за студен резерв, която беше постигната благодарение на проведените търгове.
Защо ни е необходим закон за евросредствата. Старата нова идея на правителството за разработване на закон, който да регулира процеса на усвояване на европейските средства, безспорно заслужава адмирации и е стъпка в правилната посока. Към момента законът за управление на помощта от еврофондовете се разработва, което ясно показва сериозните намерения за реализацията й. Затова е много важно още на ранен етап при разработването на законопроекта да се начертаят основните проблеми, които трябва непременно да намерят своя адекватен отговор в нормативния акт.
Защо отделен закон?
Опитът ни от първия програмен период от 2007 до 2013 г. показва, че основните проблеми пред функционирането и успешното усвояване на европейските средства се коренят именно в разпиляната, несъгласувана нормативна рамка и различни правила по отделните програми. От друга страна, правилата са прекалено рестриктивни в сравнение с европейските.
Основните проблеми пред бенефициентите са свързани с неясния механизъм за налагане на финансови корекции по проектите, високото ниво на субективизъм и липсата на адекватни възможности за защита на правата им, като липсата на споделена отговорност между бенефициенти и различни контролни органи често водят до абсурдни ситуации, от които на практика няма изход именно поради липсата на адекватна нормативна рамка.
Друг проблем, който трябва да намери своето решение, е забавянето на процедурите поради различни причини - недобро планиране, недостатъчен ресурс, неоправдана административна тежест и др.
Как законът може да подпомогне функционирането на еврофондовете
Въпреки добрите намерения, ако законът не отговаря на реалностите, не е достатъчно ясен или дава отново широко поле за тълкуване, има опасност вместо да преодолеем проблемите, да ги задълбочим. Затова е от изключителна важност той да се разработва прозрачно, с максимално широко участие на бенефициентите, експертите и бизнеса.
За да се осигури необходимият баланс, препоръчително е законът да бъде по-скоро рамков, очертавайки основните правила, като се остави възможността детайлите да бъдат регулирани с подзаконови актове. Това ще осигури необходимата гъвкавост, но без да се излиза от стабилно очертаните рамки на закона.
Облекчаване на правилата и съгласуваност между новия закон и ЗОП
Добре е законът да направи стъпки в посока към преодоляване на значително по-тежките правила в сравнение с европейските. Естествено тук неволно започваме да сравняваме българските и европейските реалности. Разликите са очевидни, но пък опитът показва, че решението категорично не е в прекаленото утежняване на процедурите. Пример в тази посока са залегналите прагове за провеждане на открити процедури в Закона за обществените поръчки (ЗОП). Това води до забавяне на процеса и излишно пилеене на време и човешки ресурс за необосновано нисък размер на отпуснатите средства. Към момента е разработен и представен за обществено обсъждане проект на изцяло нов ЗОП, където има доста положителни моменти и желание за решаване на някои проблеми. Относно прилагането на ЗОП търпим най-много критики от Брюксел и в резултат на това години наред се лутаме и не успяваме да намерим верния път. Препоръчително е работата по двата законопроекта да върви паралелно, за да се осигури оптимална съгласуваност и да се определят ясно механизмите и органите за контрол, както и йерархическата зависимост между становищата на различните контролни органи.
Бюджетът няма да спести 350 млн. лв. от заплати на чиновниците. Едно от основните обещания на кабинета за намаляване на държавните разходи - спестяването на близо 350 млн. лв. от заплати и осигуровки в администрацията, засега се разминава с реалността. Разходите за персонал през тази година не само не намаляват, а растат. Макар увеличението спрямо миналата година да не е голямо, както в държавната, така и в общинската администрация са дадени повече пари за заплати. Това показва статистиката на финансовото министерство към края на март.
Намаляването на средствата за заплати и осигуровки с 10% в администрацията бе рекламирано като основна мярка за оптимизиране на харчовете на държавата при прокарването на бюджет 2015. В мотивите към бюджета от това намаление и от очакваното свиване на административните структури се обещаваха икономии от 350 млн. лв.
Икономии към момента обаче няма. За първите три месеца на годината разходите за заплати и възнаграждения на национално ниво, без осигуровките, заедно с бюджетите на общините, университетите, социалноосигурителните фондове, възлизат на 1.058 млрд. лв. Това е с близо 31 млн. лв. повече спрямо същия период на миналата година. Основната част от този ръст идва от разходите за заплати по бюджетите на общините, които за първото тримесечие възлизат на 349.4 млн. лв. - с близо 26 млн. лв. повече от миналата година. В държавната администрация разходите за възнаграждения за първото тримесечие са на стойност 591.3 млн. лв. при 589.3 млн. лв. за 2014 г. 2.4 млн. лв. ръст има и в разходите за възнаграждения на университетите и БАН. Отделно за осигуровки по националния бюджет към края на тримесечието са платени 327.6 млн. лв. при 320.1 млн. лв. за миналата година.
На този фон ще бъдат много интересни данните за възнагражденията през април, когато се изплащат бонусите за постигнати резултати за първото тримесечие на годината. Възможно е икономиите все пак да се направят, като се орежат бонусите. Ако това не стане, е малко вероятно до края на годината от възнаграждения и осигуровки да има каквито и да е икономии.
Липсата на реални резултати от обещаното намаляване на разходите за чиновници бе предизвестено от отказа от сериозни промени в устройствените правилници на министерствата. Министрите имаха срок до края на февруари да предприемат мерки за намаляване на служителите, за да реализират обещаните икономии. Това не се случи и доказа, че в бюджетите на министерствата има заложени сериозни буфери за заплати. Още при приемането на бюджета пък стана ясно, че съкращенията в средствата за заплати са далеч под обещаните 10%. Във финансовото министерство например намалението в планираните разходи за заплати се оказа едва 1.063%.
Не са факт и обещаните от правителството програми за структурни и функционални реформи в отделните сектори, които трябваше да бъдат предоставени в Министерския съвет за одобрение до края на март. От министрите се изискваше да опишат в програмите какви мерки за подобряване на дейността ще предприемат в секторите си до 2017 г.
НАП задържа парите на над 5000 младежи за втора пенсия. Хаосът, който забърка финансовият министър с тъй наречения избор за осигуряване между НОИ и частните пенсионни фондове, ощетява над 5000 млади хора от началото на годината. Парите им стоят блокирани по сметките на НАП, защото младежите не са избрали в кой частен фонд да се осигуряват за втора пенсия. НАП обаче не може да ги преразпредели служебно към фондовете, както беше до края на миналия декември. Причината е абсурдът, сътворен с приетите промени в Кодекса за социално осигуряване в края на миналата година, които обаче не са в сила заради липсата на подзаконовите нормативни актове.
Социалният закон гласи, че ако младежите не изберат универсален фонд до една година от подписването на трудовия си договор, 5-те процента вноска за пенсия директно отива в НОИ и до края на трудовата си кариера тези хора няма да имат право никога повече да изберат да се осигуряват в частен фонд. Заради острите критики, че така се закрепостяват хората към НОИ, управляващите размислиха и решиха, че правото на многократен избор е по-демократично.
Въпреки че преди месеци социалното и финансовото министерство твърдяха, че подготвят наредбите за това как да се прехвърлят вноските от фондовете към НОИ и обратно, сега подчинените на Ивайло Калфин обясниха, че не пишат документите. "Подзаконови нормативни актове във връзка с действащата промяна от 1 януари 2015 г. по отношение на избора за осигуряване в универсални пенсионни фондове или в НОИ няма да се приемат. Заварените случаи ще бъдат уредени с измененията в Кодекса за социално осигуряване, който е на обществено обсъждане", обясниха пред "Сега" от ведомството. Това означава, че поне до средата на годината парите на младите хора ще останат блокирани в НАП, като броят им ще се увеличава.
Калфин има амбицията да прокара пенсионната реформа през парламента преди лятната ваканция на депутатите. Ако обаче това не се случи поради приближаващите избори или друго, проблемът може да се проточи още. В последните предложения за промени в Кодекса за социално осигуряване е записано, че НАП ще продължи да преразпределя служебно вноските за пенсия на младите, неизбрали частен фонд в срок от 3 месеца, както бе и до края на 2014 г. Така напълно се обезсмисля бързането с поправките в края на м.г.
Джакпотът става минимум милион. Интервю с шефа на Българския спортен тотализатор Дамян Дамянов.
- Готвите промени в игрите на тотализатора, разкрийте повече подробности, г-н Дамянов?
- Да, от 10 май въвеждаме промени в някои от игрите, като най-много това важи за „6 от 49". Премахваме второто теглене и вече ще има само едно, в което ще се печелят от тройка до шестица. Цената се увеличава с 15 стотинки, но въпреки това тези 85 стотинки остават най-малкият залог от всички хазартни игри у нас. Така гарантираме, че тройката ще бъде по-голяма от парите за един фиш с попълнени четири полета. Досега това често не се случваше. Друга важна новост е, че винаги след падане на шестица в следващия тираж джакпотът ще стартира с гаранирани минимум 1 милион лева. Като се прибавят към тях и постъпленията - например 150 000 лв., така всеки тираж ще се започва с джакпот от над милион. Дори и да падне два пъти в седмицата.
- С другите игри какво ще се случи?
- Играта „6 от 42" се запазва в същия вариант, както и „5 от 35", но в нея увеличаваме цената с 5 стотинки и става 50 ст. И тук целта е печалбите да нараснат, защото наблюденията ни показват, че „5 от 35" е много популярна сред хората. Променяме и правилата за играта „Втори тотошанс" и вече няма да има парични печалби, а само един автомобил. Проучванията ни показаха, че е по-добре парите да се прехвърлят за тройки и четворки и така вече от всички пуснати фишове в трите игри, без „5 от 50", ще се тегли само един автомобил. Играта „5 от 50", която стартира през 2014 г., не беше достатъчно добре промотирана и засега все още хората играят по-малко. В нея предвиждаме залогът да остане 1 лев, но да увеличим атракцията. Затова при падането на джакпота новият ще стартира от гарантирани 2 милиона лева. С тези промени очакваме да се увеличат тройно милионерите от тотото годишно.
- Значи в неделя поне двама участници могат да станат милионери?
- Да, поне двама, защото милионите ще стигнат и за четирима, ако има повече познали шестици и съответно в първа група на „5 от 50". В неделя събираме наличните суми от двете тегления на „6 от 49" в една и към тези пари ще се добави 1 милион лева. А в „5 от 50" към събраните пари ще се прибавят 2 милиона лева.
- Ще промените обаче и начина на изплащане на парите на късметлиите? Това няма ли да ги ощети?
- Категорично не. Всеки, ударил джакпот, получава 500 000 лева в срок от 45 дни, а не както досега цялата сума. Останалите пари ще се изплащат на равни вноски до 7 години, като в зависимост от джакпота ще се изчисли по колко пари на месец ще получава късметлията. Например, ако падне джакпот от 3,5 млн. лева, спечелилият го ще взема на месец по 30 000 лева на дата, която се определи от него. Ако джакпотът е по-висок, ще се изплащат и повече пари месечно за тези 7 години. В „5 от 50" ще се прави по същия начин, но срокът ще е 14 години. И там минимумът е 30 000 лв. всеки месец - или 1000 лева на ден. Колко хора в България живеят с 30 000 лева гарантиран доход и 500 000 като начало? Това са огромни възможности пред печелившите да уредят живота си по прекрасен начин, гарантирайки си стабилност и сигурност.
- Но планирате да обявявате и имената на спечелилите големи печалби - не смятате ли, че хората няма да го искат и ще се страхуват?
- През годините тотализаторът е направил много хора милионери и почти всички останаха анонимни. Съвременните психологически изследвания и световните практики за отговорна игра доказват недвусмислено, че сдобиването изведнъж с милиони може да съсипе човек и напълно да обърка живота му. Това е т.нар. синдром на внезапното забогатяване. Шокът и стресът, който изживява човек, станал милионер за една нощ, са огромни. В голям процент от случаите се стига до психически сривове, чувство за вина, вземане на неадекватни решения и буквално профукване на парите за няколко месеца, разбиване на семейства и дори до болести. При новите правила тези рискове ще бъде минимизирани. Всеки нов милионер ще има време да се адаптира към новата ситуация, плавно да променя живота си към по-добро, да взема обмислени и разумни решения как да ползва парите, ако иска да ги инвестира и увеличава.
- Дали българите ще ви разберат за тези иначе логични разсъждения?
- И при предишното ми управление на тотализатора милионерите бяха много, но наред с това получаваме и упреци за непрозрачност с печелившите. Като държавно предприятие основната ни цел е да подпомагаме спорта, но да го правим открито и прозрачно. Не искаме да трупаме негативи, които не са верни. Затова искаме участниците да излязат от анонимност, както е в други цивилизовани държави в Европа и САЩ. Живеем в такова време, в което бихме искали това и у нас да се промени. Що се отнася дали е опасно - мисля, че е по-опасно, когато човек спечели голяма сума, да се прикрива. Тогава той е по-уязвим за недоброжелатели. Като директор на тотото съм комуникирал с много късметлии, спечелили милиони, и ако знаете какви съдби има... Хората ги е страх да покажат парите си. А ако открито се знае, че са спечелени от тотото, тогава спокойно могат да ги харчат. Парите за останалите анонимни участници не са добри - имат ги, но за тях е проблем да ги харчат. Затова мисля, че за хората ще е по-добре и ще ни разберат.
9 лв. за нов талон и при лизинг. С приближаването на лятото все повече хора планират пътуване в чужбина. Ако ще пътешествате с личния си автомобил, трябва да имате предвид, че в някои държави от Европейския съюз (ЕС) при проверка могат да ви поискат големия талон на колата. Това обаче може да се окаже проблем, ако сте си взели превозното средство на лизинг. Причината е, че до изплащането на автомобила негов собственик е лизинговата компания и големият талон се съхранява при нея.
Още миналата година стана ясно, че в Гърция и Унгария са налагани глоби между 1000 и 8000 евро на водачи, които не са представили оригинал на големия талон. В него има информация за собствеността на колата и за техническите й характеристики - тегло, товароносимост, конски сили и др. Затова от началото на месеца от КАТ започват поетапно издаване на нови регистрационни талони. Всички данни от големия талон вече ще са записани и на малкия. Подмяната на документите няма да е задължителна. Всеки, който желае, ще може да направи това доброволно срещу 9 лв., съобщават от КАТ. Толкова ще струва и за клиентите с коли на лизинг, но тогава подмяната трябва да бъде направена от съответната компания.
От лизинговите фирми обаче не планират масова подмяна на документите на притежаваните от тях автомобили. От бранша смятат, че инициативата няма как да е тяхна, защото издаването на талоните по новия образец не е задължително. „Клиентът трябва да заяви, че иска подмяна", обясни Борислав Тодоров, управител на „Кюн Лизинг". След това служителите на съответната компания ще се погрижат да му осигурят новите документи. Таксата по подмяната на документите ще е за сметка на ползвателя на автомобила.
„При финансовия лизинг всички разходи като такси, застраховки и др. се прехвърлят на клиента", посочи Тодоров. По подобен ред ще действат и „Уникредит лизинг" и „Интерлийз".
В момента Българската асоциация за лизинг и КАТ водят разговори какъв точно ще е регламентът за подмяната, за да върви процесът безпроблемно, каза Атанас Ботев, изпълнителен директор на „Интерлийз". От думите му стана ясно още, че лизинговите компании притежават над 100 000 превозни средства и затова е важно всички детайли по подмяната на регистрационните талони да бъде уточнена.
40-годишните се връщат у нас. Българите над 40 години започват да се връщат в България. Това показват анализите на експертите на Световната банка в доклада им за финансирането на здравеопазването.
1391 българина над 40 години са се завърнали в родината ни през 2012 г., а през 2013 г. - 2071, показват данните на НСИ. Предните три години страната ни са напускали между 1383 и 8569 души над 40. Въпреки че сънародниците ни в тази възраст започват да се завръщат, салдото напускащи-идващи си продължава да е отрицателно. 3903 са били българите до 40 години, които са напуснали страната през 2012, а през 2013 - 3179. Тоест страната ни за тези две години е оредяла с над 3600 младежи.
Тези тенденции на миграция ще усложнят още повече положението в България, в която се наблюдава застаряване на населението, констатират от Световната банка. Според международните експерти към 2050 г. се предвижда всеки трети българин да е по-възрастен от 65 години, а едва всеки втори да е в работоспособна възраст. От ООН предвиждат чистата емиграция от България дотогава да е 10 000 души на година, а от Евростат дори по-голяма. В резултат от това към 2050 г. се очаква работната сила, годна да се труди, да намалее с до 40%. Тъй като това е ключова детерминанта за равнището на приходите в дадена страна, нейното намаляване вероятно ще потисне растежа, заключват от Световната банка. Около 2050 г. реалното нарастване на БВП се прогнозира да се забави до 0,7% на година. В същото време се очаква държавните разходи като дял от БВП да се увеличат заради здравеопазването, дългосрочните грижи и прехвърляне на средства от правителството към пенсионната система. Това ще доведе до повишаване на съотношението дълг към БВП на България от 18% на 51%.
Според Световната банка значителна част от населението ни е изключително бедно. Равнищата на бедността се повишават след 2008 г., като през 2011 г. над 21% от българите са живeли под националния праг на бедността, казват анализите на експертите. Повече от 16% процента от населението тогава е живяло с 5 долара или по-малко на ден, а близо 4% са живели с 2 долара или по-малко на ден. Половината българи, или 3,6 милиона души, са изложени на риск от бедността или социално изключване, допълват от банката. Проблемът е особено голям за хората над 65 години.
Армията слага 266 имота на тезгяха. Общо 266 имота, голяма част от които в примамливи местности край морския бряг, фигурират в списъка за продажба на излишните на МО терени през 2015 година.
В момента се търсят усилено купувачи заради недостига на средства за армията, признаха от военното министерство, като припомниха за призива на премиера Бойко Борисов, който обеща повече пари за отбрана от догодина и посъветва МО да си набави средства от продажбата на имоти с отпаднала необходимост.
Само в последните дни на тезгяха са извадени цяла дузина апетитни имоти, за някои от които министерството ще прибере по над 1 млн. лв. В дългия списък фигурират бивша казарма в столичния квартал „Облея", както и създадената през 1970 година база на спецчастите на ВМС във варненската местност Тихина. В нея до неотдавна се обучаваха разузнавателни групи, предназначени за действия в тила на противника.
Също като „тюлените" от флота на САЩ, командосите са подготвяни за преходи по суша, за десант по въздух и по море, както и за изпълнение на задачи под вода.
МО е поместило в списъка си и имоти във „Виница" и „Аспарухово", както и близо 6 дка в местността Акчелар, върху които са изградени складове. Преди броени дни пък е задействана процедура за продажбата на почивната станция в предлагащата прекрасен изглед към морето вилна зона „Манастирски рид", която е разположена върху терен от близо 11 дка. Началната цена за обявения търг с тайно наддаване на апетитния имот в близост до варненския бряг е близо 1,5 млн. лв. Ненужната на армията база, която е ползвана и като военноучебен център и разполага с 11 сгради, включващи спални помещения, се намира в близост до двата хотела на военните „Фрегата" и „Маяк", разположени над магистралата за „Златни пясъци".
Цели пет летища също са извадени от армията на тезгяха. Площта на някои от обявените за продан имоти надхвърля 3000 дка. В списъка с терените, от които МО иска да се отърве, са попаднали дори 300 дка, стопанисвани от 24-а вертолетна авиобаза на летището в Крумово, където се намира и Музеят на авиацията. Сградите за продан в района са с над 10 000 кв. м застроена площ. Летищата в пазарджишкото село Черногорово и в ямболското село Тенево също са намерили място сред ненужните имоти, от които армията иска да си докара допълнителни средства. Списъкът допълват емблематич-ните за военната ни авиация бази в Хасковско и Монтанско Узунджово и Габровница, които бяха закрити през 1998 година. В последната бяха базирани МиГ-21 и пенсионираните заради скъпата им поддръжка самолети МиГ-23 от 18-ти изтребителен авиационен полк. МО търси купувачи и на жилищата си, най-вече в районите, в които са били закрити военни поделения. Както писа „Монитор", армията изготви и дълъг списък с отпаднали от необходимост вещи, резервни части, оборудване и въоръжение, като в него фигурират всевъзможни неща: от тоалетни казанчета до танкове Т-55 и дори 40-метров боен кораб - пенсионираният през 2012 година ракетен катер „Гръм".
Асфалт и павета се редуват около Руски паметник. Ремонтът на кръговото кръстовище около Руски паметник в столицата ще започне на 1 юни.
То е едно от най-шумните в почти двумилионния град заради едропаважната си настилка. "Положението там е много лошо и затова се налага ремонт", обясни вчера шефът на дирекция "Транспортна инфраструктура" Васил Начевски.
Според плановете асфалт ще смени паветата само по лентите за колите. Едрият гранитен калдъръм ще остане около самото кръгово, както и в локалите. Майсторите ще направят и декоративната паважна ивица около платната. Цялото обновяване ще продължи 70 дни.
С ремонта трасето ще стане класическо кръгово, а трамваят ще излезе от площада. Мотрисите ще се движат вече в крайните югоизточни пространства. Преди повече от 20 г. в тази част на кръстовището са положени бетонови блокове с релси, по които е трябвало да се изнесе движението на мотрисите. Това така и не става, бетоновата основа е оставена да се руши, а част от релсите са откраднати.
За ремонт на трасето общината е заделила 3,7 млн. лв. С парите ще се направи и велоалея, ще се оформят и нови зони за озеленяване и паркиране.
100-годишните павета обаче ще останат около бул. "Дондуков", който ще бъде обновен от Младежкия театър до ул. "Кракра". Ремонтът ще струва около 8 млн. лв. и ще включва пренареждане на калдъръма и подмяна на трамвайния път, нови бордюри, тротоари и спирки.
От днес затварят още една част от "Цариградско шосе" в участъка от моста на бул. "Александър Малинов" до бул. "Копенхаген". Там ще се затвори северното платно, а колите ще се движат по южното", обясни вчера Начевски. Този участък трябва да е готов до 10 юни.
Той уточни още, че когато бъдат завършени ремонтните дейности на едното платно, то ще бъде отворено и ще започнат ремонтни дейности в другото платно. Начевски призова шофьорите да бъдат търпеливи и увери, че ще бъдат информирани за всяка реорганизация на движението.
През лятото ще стартира и обновяването на моста в кв. "Захарна фабрика", който също е в много тежко състояние. Очаква се да започне строителството на естакадата между булевардите "България" и "Гешов", което се забави заради обжалване на проекта от граждански организации. Друг ключов проект е изграждането на пробива покрай болница "Токуда", който ще свърже Семинарията с бул. "Черни връх" през ул. "Сребърна".
Заложено е и изграждане на 20 малки улички, а в средата на годината да започне и строителството на третия лъч на метрото.
Решават дали да се връща ДДС на общините за водни проекти. Общините да ползват данъчен кредит, с който да покрият разходите по ДДС за направени водни проекти. Предложението се отнася по подобрена ВиК инфраструктура по Оперативна програма „Околна среда" 2007-2013 г. Това предвиждат промени в Закона за данъка върху добавената стойност.
Законопроектът е записан като точка първа в дневния ред на парламента за четвъртък. Вносители на предложенията са председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова и колежката й от ГЕРБ Диана Йорданова.
От мотивите на законопроекта става ясно, че внесените изменения се налагат след получено писмо от Европейската комисия , че от началото на програмата направените от общините разходи за ДДС по водните проекти са недопустими за финансиране със средства на европейските Структурни фондове и Кохезионен фонд, тъй като на крайния етап от експлоатацията на изградената ВиК инфраструктура.
Предложеният проект ще окаже влияние върху приходната част на държавния бюджет общо в размер на 150 млн. лв.
След кратката почивка за 1 и 6 май депутатите ще стартират работната си седмица и с окончателното приемане на промените в Закона за движението по пътищата.
С тях се въвеждат солени глоби за неправомерно паркиране в паркове, градинки или тротоари. Внесените промени регламентират и начина, по който ще се заплаща за „синя" и „зелена" зона.
В четвъртък предстои в парламента да влезе за обсъждане и идеята за улесняването на провеждането на национален и местен референдум.
Депутатите от Комисия по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите ще разгледат два почти идентични законопроекта. С тях се настоява за намаляване на прага за признаването на референдумите.
Една от промените е допитванията до гражданите да са валидни, ако в тях са участвали половината от имащите право на глас по избирателните списъци.
Здравната комисия пък привика за изслушване ресорният министър Петър Москов във връзка с намерението за сливане на болници.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848960 |
GBP | 2.338450 |
CHF | 2.096510 |