Цената на преселението. Това е кошмарно лято за европейските идеали. Безжизнено телце на сирийско дете, изхвърлено от вълните върху пясъка край Бодрум. Десетки задушени мигранти в камиона на смъртта в Австрия. Хора, превърнати в номера, изписани върху ръцете им от полицията, след като са свалени от влак в Моравия. Подпалени центрове за бежанци. Цели семейства, оставени да мизерстват на пода на гарата в Будапеща, след като преди това са били бити с палки и третирани със сълзотворен газ в Македония. Всеки един от тези срамни образи крещи, че Европа е далече от представата, която има за себе си - като за място, основано на свобода, равенство, солидарност и човешки права.
В известен смисъл е стряскащо, че няколкостотин хиляди души, които са нищожните 0.1% от населението на ЕС, могат да го разтърсят толкова силно. Както написа политологът Иван Кръстев в New York Times, вече е ясно, че бежанската драма е по-голяма екзистенциална заплаха за ЕС, отколкото кризата с еврото или анексирането на Крим от Русия. В нея не става въпрос само за числа и въпросът не е единствено дали континентът може да поеме всички, които искат да дойдат. Бежанската криза възпалява стари язви в ЕС като неспособността му да действа заедно и оголва нови разломи като делението по оста Изток-Запад. Нещо повече - тя пронизва самата същност на Европа и изисква от нея да докаже, че е на висотата на своите ценности. И да го направи по начини, които ще бъдат скъпи, неудобни и ще ускорят значими социални промени, отбелязва колумнистът на в. Financial Times Гидиън Рахман.
Отговорът на ЕС до момента - план за преразпределяне на 160 000 бежанци чрез задължителни квоти за всяка страна, е "капка в морето" (по определението на германския вицеканцлер Зигмар Габриел) на фона на мащаба на преселението. Той може и да донесе моментно облекчение на страни като Гърция и Италия, поемащи ударната вълна на човешкия прилив, но не поправя пробойните в сбъркания миграционен модел на ЕС. И не отговаря на други въпроси като как ЕС да интегрира бежанците по най-добрия за себе си и за тях начин. Или какво може да направи, за да бъдат спрени кървавата баня в Сирия и разпадът в Либия. А също и какви решения са нужни за превъзмогване на страховете, че пристигащите ще донесат халифат в Европа, ще вкарат тероризъм, ще тежат на икономиката и ще преначертаят социалните системи.
По-високи стени или по-отворени врати
Предложеният от Европейската комисия план е "стъпка в правилната посока, но решава само половината проблем", казва пред "Капитал" д-р Виолета Морено-Лакс, директор на програмата по имиграционно право в лондонския Queen Mary University. Причината е, че сметката просто не излиза - само в Италия и Гърция от началото на годината са пристигнали над 310 000 души и квотната система обхваща около 50% от тях. Според Стивън Бут от британския аналитичен център Open Europe, тя е в най-добрия случай временно решение. "Тази схема покрива хората, които вече са тук. Но не дава отговор какво ще се прави с тези, които тепърва идват, нито какво се случва, ако притокът се увеличи още. Няма как да се получи, ако на всеки шест месеца трябва да преместваме нови стотици хиляди бежанци. Това много бързо ще предизвика политическа съпротива и не може да е устойчива ситуация", казва Бут пред "Капитал".
Бунтът на кабеларките. Ако на един пазар цените на едро непрекъснато растат, а тези на дребно падат, рано или късно ще има стълкновения. Именно този сценарий се развива през последните няколко години в сектора на тв разпространението. При две големи телевизионни групи, създаващи съдържание, и над 200 оператора, доставящи програмите им до крайните клиенти, тенденцията е почти неизбежна: цените, плащани от операторите за авторски права, ежегодно се покачват, а тарифите за потребителите падат, притиснати от свирепата конкуренция между доставчиците, в чиито редици се появиха и комплексните телекоми.
Доскоро тази взривоопасна смес от фактори някак си се самобалансираше. От една страна, с наливане на още и още милиони от големите оператори като БТК и "Мобилтел", за да проникнат в новата, но важна за тях индустрия, на която разчитат за привличане на абонати за мобилната си услуга. От друга, с цяла палитра номера, хитрини, лъжи, финтове и в крайна сметка и с обикновено рязане на печалба от малките им конкуренти с простата цел да оцелеят. И от трета, с непрекъснатата борба на телевизиите да компенсират спадналите си приходи от реклама с повишени плащания за авторски права, без прозрачност при ценоопределянето им и договарянето с различните оператори.
Всяка от трите страни в тази пазарна ситуация има своите основания и няма как да бъде винена за методите си. За всички обаче беше ясно, че отскъслечните доскоро бълбукания на вулкана от противоречиви интереси скоро ще бъдат заменени от изригване. Именно такова се случва това лято.
Строяването на войските
В резултат от натрупаното с години напрежение в сектора през последните седмици, тристранният конфликт буквално избухна. Големите оператори и телевизиите, обединени, прибегнаха до директен удар по малките тв разпространители, предизвиквайки проверки на Министерството на културата и ГДБОП срещу тях с обвинения в пиратство. А притиснатата страна буквално се разбунтува, обвини новосъздаденото обединение в картелно поведение, настоя за държавна намеса чрез въвеждане на регулация в сектора и обяви, че ще търси подкрепа не само от местната антимонополна комисия, но и от Европейската комисия.
Какво се случи всъщност?
Съставките на пазарния барут се смесиха напълно закономерно. Първо - макар и финансово мощни, големите оператори в лицето на БТК, "Мобилтел" и "Близу" (отскоро вече собственост на "Мобилтел") логично нямат намерение завинаги само да инвестират в бизнеса с тв доставка, без да постигнат разумна възвращаемост. Каквато пък трудно ще има, при положение че крайните тарифи в България са най-ниски от всички страни в ЕС, а голяма част от пазара е в ръцете на квартални и регионални оператори, понякога възприемащи определени правила като пожелателни. Затова те прибегнаха до съюз помежду си - организацията "Терапро", в която привлякоха и независимия "Булсатком", и bTV и "Нова броудкастинг груп". Учреденият преди година с цел да защитава авторските права съюз се активизира именно това лято. По негова инициатива ангажираните с темата министерства на културата и вътрешните работи започнаха проверки на малки оператори в няколко града, срещу някои от тях започнаха досъдебни производства, а над главите на собствениците им надвисна заплахата не само бизнесът им да бъде спрян, като техниката им се конфискува и им бъдат наложени солидни глоби, но и да влязат в затвора. При това "Терапро" излъчи ясното послание, че не става въпрос за единична акция, която ще бъде прекратена.
Второ - приблизително по същото това време "Нова броудкастинг груп" реши да прибегне до нова за българския пазар схема за осребряване на авторски права, отделяйки голяма част от спортното си съдържание в платен нишов канал - "Диема екстра". Освен че преобърна модела на движение на парите с него, като определи твърда крайна цена за зрителите и остави на разпространителите отстъпка от нея, "Нова" поиска от доставчиците и гаранции до колко абонати ще достигне спортният пакет. Преговорите за последното протекоха при обичайната секретност и в резултат се оказа, че БТК, "Мобилтел", "Близу" и "Булсатком" се споразумяха за горе-долу постижим брой абонати, за които да плащат, а останалите бяха задължени да внасят в "Нова" такси за такъв процент от клиентите си, какъвто няма как да абонират за "Диема екстра". При това се оказа, че предварително платените от операторите "таргети" от 1 януари 2016 г. се увеличават.
И трето - отдавна известният факт, че много от операторите лъжат за броя на абонатите си и го занижават, за да плащат по-малко на телевизиите, буквално лъсна публично. След промени в Закона за електронните съобщения през юли Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) изпълни нововъведеното си задължение и публикува на страницата си в интернет регистър със заявените от тв доставчиците техни клиенти. И се оказа, че ако се вярва на регистъра общо абонатите на платен тв сигнал в страната са 1.764 млн., при положение че общият брой домакинства е 3.005 млн. Което означава 58-59% проникване на услугата сред населението и очевадно не е вярно - всички независими проучвания на пазара сочат проникване от 80 до 90 на сто. Доказателство за което е и вече прошнурованият провал на цифровизацията с безплатния й сигнал.
Частните училища ще трябва да плащат, за да получат пари от държавата. Възможността частните училища да получават държавна субсидия вероятно ще си остане само на теория. Анализът на новата разпоредба, одобрена от депутатите като част от училищния закон, показва, че голяма част от частните школа на практика ще трябва да си платят, за да получат пари от държавата. Тъй като това едва ли ще стане, вариантите са или да натоварят несправедливо родителите с по-високи такси, или просто да не се включат в държавното финансиране.
Според новоприетия текст частните училища имат право на държавно финансиране - по около 1400 лв. за обучение на ученик, колкото получават по стандарт и държавните училища. В замяна на това обаче те се задължават да не събират такси за дейности, финансирани от държавата (т.е. таксите на учениците следва да се намалят с 1400 лв.), както и да приемат 20% от учениците без такса. Според частните училища това ще увеличи разходите им, които следва да се покрият чрез увеличение на таксите на останалите деца.
От Българската асоциация на частните училища представиха на "Сега" примерни разчети за частно училище със 100 деца, плащащи такса от 8 хил. лв., годишните приходи на което биха били 800 хил. лв. Ако 20 от тях са приети безплатно, останалите 80 ученици ще плащат по 6600 лв., колкото ще е таксата им след приспадане на държавната издръжка от 1400 лв. Това прави 528 хил. лв. Когато тази сума се събере с даденото от държавата - 140 хил. лв., приходите за съответното училище излизат 668 хил. лв., или със 132 хил. лв. по-малко от получаваното досега. Този недостиг, разделен на 80 деца, прави по 1650 лв. - сума, с която ще се увеличат таксите на плащащите родители, за да покрият разходите за 20% щастливци с безплатно обучение. Така годишната такса на всеки родител вместо 6600 лв. ще стане 8250 лв. При вариант за 10% безплатен прием сметката излиза малко "по-добра" - тогава увеличението за едно дете ще е със 734 лв. От новата възможност биха имали изгода единствено училищата с по-ниски такси - например 3 или 5 хил. лв. годишно.
Вносителят на разпоредбата за 20% безплатен прием - Бойка Маринска от Реформаторския блок - обаче не приема тези разчети. От нейно име съпартиецът й Димитър Танев от РБ, който е и бивш главен секретар на МОН, обяснява, че ако вземем горния пример от училище със 100 деца, то няма да изгони 20% от учениците си, за да приеме 20% безплатни, а напротив - ще приеме допълнителни 20 ученици. Изхождайки от тази презумпция, ако сега една паралелка е от 8 ученици, след получаване на държавната субсидия тя ще се увеличи с 1-2 души. По думите му повечето частни школа работят с много малко деца в клас, което е в ущърб на образователния процес. Уплътняването на паралелките според него ще засили състезателното начало между децата, освен това няма да увеличи с нищо разходите на съответното училище, освен например с един чин.
Танев дава пример с автобус, превозващ пътници. "С колко точно ще се увеличат разходите ви, ако возите 20 пътници, и ако например решите да качите още двама? Почти няма да се увеличат", казва той. Според него допълнителните разходи на училището за учителски заплати, отопление, осветление, охрана и др. няма да се увеличат при едно-две деца повече в паралелка. Ще се вдигнат единствено разходите за храна и транспорт, но с малко. Сметката обаче показва, че ако храната на ден е по 2 лв., за 25 деца (колкото са всъщност 20% от 120 деца) годишният разход ще е около 10 хил. лв. Транспортът за тях пък ще е поне още два пъти по толкова - 20 хил. лв., т.е училището пак ще е на минус близо 30 хил. лв. Т.е. 100-те деца, които ще плащат такси, ще трябва да доплатят по още 300 лв.
От БАЧУ твърдят, че много от членуващите в организацията им училища, които са 1/3 от всички частни школа у нас, вероятно няма да се възползват от разпоредбата. Димитър Танев пък е убеден, че ще има частни училища, които ще поискат държавно финансиране. Самият той е говорил с две школа, които изразили готовност да се включат в новата възможност. "Освен че ще дадат шанс на талантливи деца без финансови възможности да учат в частно школо, новите ученици ще вдигнат летвата", смята той.
Енергийното министерство отговори на протестите за тока с обещание за компенсации. Министърът на енергетиката Теменужка Петкова обеща за пореден път вчера компенсации за фирмите заради резкия скок на цената на тока за тях от 1 август. Това трябва да стане с приемането на специална наредба, която в момента се съгласува с Брюксел. Причината е, че компенсациите могат да бъдат приети като нерегламентирана държавна помощ. Кога евентуално наредбата би влязла в сила засега не е ясно.
Министър Петкова обясни размяната на писма с Брюксел като "пренотификация". От министерството коментираха опасенията, че Брюксел е върнал текстовете с аргумента, че те се съгласували още в процеса на писането им, за да не се губи време.
Според енергийния министър правителството е изпълнило приоритетите, които са били поети по време на разговорите през летните месеци. В четвъртък четирите национално представени работодателски организации - БСК, АИКБ, БТПП и КРИБ, поискаха връщане на старите цени на тока за фирмите и пътна карта за реформи в сектора. Бизнесът поиска оставката на шефа на регулатора Иван Иванов, осъди липсата на мерки в защита на предприемачите и настоя за международен одит в енергетиката.
Петкова не коментира исканията на фирмите по същество. Единствено обясни, че в момента тече процедура по одобрение на наредбата за облекчаване на енергоемката индустрия. Идеята е чрез нея големите консуматори на ток да бъдат подпомогнати в разходите им за скъпия зелен ток. В зависимост от своя разход на енергия те ще получат намаление от т.нар. зелена компонента в цената на такса "задължение към обществото". Самата такса пък бе увеличена с над 100% от август, което предизвика серия от протести на хиляди работници и предприятия.
Теменужка Петкова успокои, че няма опасност от режим на тока, свързана с липсата на пари, с които НЕК да се разплати с американските тецове в Маришкия басейн. Електрическата компания дължи около 900 млн. лв. на "Марица-изток" 1 и 3, заради което принципалът й - Българският енергиен холдинг, обяви поръчка за мостови заем и последващо издаване на облигации за 650 млн. евро. Парите ще бъдат дадени на НЕК, за да изчисти борчовете си и в замяна на това да получи по-ниска цена на тока, който изкупува задължително от централите. "Обявите за набиране на синдикиран заем или облигационна емисия са публикувани и в Официалния вестник на ЕС", допълни Петкова.
Опасенията за режим на тока идват заради забавените плащания на самите тецове към мините. Ако "Марица-изток" 1 и 3 не плащат на мини "Марица-изток", то те ще нарушат доставките си на въглища към производителите. "Мините са достатъчно отговорно държавно дружество и изпълняват безусловно своите ангажименти. Те са доказали, че са национално отговорна компания, така че да осигурим енергийната сигурност на страната", заяви Петкова.
Нито едно дете не е загинало на пътя в София. При катастрофи в София от началото на годината няма нито едно загинало дете на възраст до 18 г. За това време са станали 115 катастрофи с участието на хлапета, при които са пострадали 120, сочи статистиката на КАТ.
"В тези инциденти се включват всички катастрофи с деца - като пешеходци, колоездачи или пътници в кола", обясни инспектор Николай Крушарски от столичната Пътна полиция. За същия период миналата година е имало с 14 катастрофи и 20 ранени деца повече.
"Положителното е, че отбелязваме спад и при ранените, и при инцидентите", каза Крушарски.
За да се запази тенденцията, инспекторът посочи няколко основни правила, които родителите трябва да обяснят на децата си за пътното движение. Най-важното според него е децата да бъдат научени отрано, че винаги трябва да се придвижват по тротоара и да пресичат само на пешеходна пътека или зелен светофар. Преди да мине от другата страна на улицата, детето трябва да се огледа първо наляво, защото оттам идват по-близките до него коли, след това надясно и чак когато се убеди, че пътят е чист, да тръгне да пресича, припомня Крушарски. Това трябва да стане ходом, а не на бегом, за да може детето да спре, в случай че някоя кола лети по пътя. Ако прецени, че му е трудно да се справи само̀, добре е да потърси помощ от по-възрастен, съветва инспекторът.
За да дадат добър пример и да облекчат движението в София за първия учебен ден, от Пътна полиция ще изпратят катаджии край всяко училище. Те ще регулират движението, за да не се стига до задръствания, а ако се наложи, ще помагат с пресичането на децата и техните родители. Пътни полицаи ще раздават на учениците и родителите им брошури с правила за безопасност.
Общо 460 униформени ще бдят за сигурността на децата около училища и детски градини на 15 септември в София, каза шефът на Охранителна полиция Борислав Муертов.
Служители на МВР проверяват 235 училища и 144 детски градини. Целта е да се установят необезопасените за движение участъци. Организират се и беседи с децата за вредата от наркотиците и проблема с бомбените заплахи, които са по-чести през пролетта.
Всички ученици с лъжливи обаждания на тел. 112 са хванати и спрямо тях са взети мерки.
Зам.-шефът на СДВР Антон Златанов призова ученици и родители да подават сигнали за всичко нередно, което забележат около училищата.
"Още от 7,30 ще има служители на Пътна полиция и пред всяко училище в София и ще останем там поне до 11 ч, докато се облекчи трафикът", обяснява Крушарски. На 15 септември движението в столицата отново се засилва и инспекторът съветва всички водачи да тръгнат за работа в първия учебен ден с поне 30 минути по-рано и да бъдат толерантни към родителите и учениците, като намаляват пред школата.
За да може движението да е безопасно, най-важно е да се дисциплинират младите шофьори, категоричен е Крушарски. "Статистиката показва, че водачите между 18 и 22 г. правят най-много нарушения. Качват се на една мощна кола, нямат опит и практика зад волана, а натискат газта", казва инспекторът. Именно това са и водачите, които според него най-често се качват в колата, употребили алкохол, и забравят да сложат коланите си.
Използването на смартфона по време на шофиране е друго от честите нарушения, извършвани от младите шофьори.
Цигарите поскъпват с 20 ст. от 2016 г. Цените на повечето масови цигари ще се вдигнат с около 20 ст. от началото на 2016 г. заради новите акцизи. От догодина цената на марките ЕVA и The KING от 4,40 лв. трябва да стане 4,63, ако се запазят същите производствени разходи и търговски надценки, показват разчетите на Министерството на финансите, съобщава в. "Стандарт". Разбира се, производителите вероятно ще закръглят цената, за да не броим жълти стотинки в магазина.
От 2018 г. се очаква EVA и The KING да се продават по 5 лв.
По-малко вероятно е да се повиши цената на Victory 100 мм и от сегашните 4,80 лв. през следващата година ще стане 4,92 лв.
Кутия Davidoff от сегашните 5,40 лв. догодина трябва да се продава за 5,63 лв., но до 2018 г. цената ще скочи до 6,12 лв.
Очакваният максимален положителен ефект за бюджета от новите акцизи за периода 2016-2018 г. е 119 млн. лв. при запазване на нивата на потребление на цигари, сочат разчетите на Министерството на финансите.
ЦРУ: Натиснахме България за руските полети. Два варианта за доставка на руско военно оборудване заедно с хуманитарната помощ за сирийския диктатор Башар ал Асад бяха елиминирани. Първият бе през Турция и тя отказа категорично. Вторият бе през България и Гърция и след като Вашингтон използва каналите си, българите се съгласиха: "Без повече полети!"
Това каза пред Си Би Ес бившият зам.-директор на ЦРУ (2010-2013) Майкъл Морел. И така недвусмислено потвърди, че САЩ са изиграли ключова роля за решението на българските власти да затворят въздушното ни пространство за руските военнотранспортни самолети. Той посочи, че макар и Иран да се е съгласил да ги пусне през своето, сега Вашингтон натискал здраво Ирак също да не пуска руснаците и така да им затвори достъпа до Асад. Според Морел Русия гради ВВС база в сирийската провинция Латакия.
Междувременно "Блумбърг" разкри, че Барак Обама бил крайно недоволен, че администрацията му няма "пълен и съгласуван подход" за реакция на включването на Русия в сирийския конфликт на страната на Асад. Според двама източници, цитирани от агенцията, президентът се ядосал, когато разбрал, че не е бил уведомен предварително за натиска на Държавния департамент върху София и Атина.
Според "Блумбърг" в US администрацията имало разнобой - едни смятали, че допускането на Русия на сирийското бойно поле ще е признание за неефективност на действията на САЩ там, а други подкрепяли единен фронт с Русия срещу "Ислямска държава", за да не се разгорещят още повече и без това проблемните отношения с Москва.
Вчера руският външен министър Сергей Лавров призова САЩ и съюзниците им да приемат втория вариант. "Ако приоритетът е борбата срещу тероризма, ще трябва да се оставят настрана всякакви конюнктурни съображения, включително планове за смяната на Асад", аргументира се той.
Москва ни вини за бежански наплив
Говорителката на руското външно министерство Мария Захарова изрази "дълбоко недоумение" от какво се е ръководила българската страна, осуетявайки руски хуманитарни доставки за Сирия. "Обръщаме внимание към морално-политическата отговорност за последствията от такъв ход, защото това влошава тежката хуманитарна ситуация в Сирия и води до наплив от бежанци", заяви Захарова.
От МВнР в София, където на руски дипломати вчера бе разяснена позицията ни, определиха това като "внушение". И заявиха: "България не възпрепятства преминаването през нейна територия на хуманитарна помощ за приятелския сирийски народ, но има международноправни задължения да не допусне транспортирането на въоръжения за режима в Сирия, произтичащи от решения на ЕС."
Царевичен газ уби трима български моряци в кораб на Дунав. Отровен царевичен газ стана причина за смъртта на трима български моряци в кораб на Дунава, предполага областната прокуратура в австрийския град Санкт Пьолтен, която разследва трагедията. Разпоредена е аутопсия на труповете за потвърждаване на хипотезата, заяви Михаела Обенаус, говорителка на прокуратурата, цитирана от местни медии.
Индицентът е станал на кораб под немски флаг. По неофициална информация плавателният съд е собственост на частната компания СКМ Шипинг ЕООД - Видин, която е основана през 2011 г. Основната дейност на фирмата е речен товарен транспорт по всички вътрешни водни пътища на Европа. По думите на украинския капитан тримата българи инспектирали празен отсек в трюма на плавателния съд, за да се уверят, че няма да се наруши стабилността на кораба. При преминаването на шлюза „Грайфенщайн" капитанът открил хората си бездиханни. Пристигналите пожарникари ги извадили мъртви. Тъй като люковете към отсека били широки едва 40 на 25 см, огнеборците доста са се затруднили.
Оказало се, че корабът е превозвал царевица. Вероятно товарът е ферментирал и е отделил въглероден диоксид, който е задушил моряците.
Ако царевицата е имала контакт с вода или е превозвана влажна, може да настъпи ферментация, потвърди Ангел Вукодинов, член на управителния съвет на Асоциацията на зърнопроизводителите в България. Затова и по БДС царевицата не трябва да има влажност над 15%.
Австрийските власти съобщиха, че трите жертви са българи на 41, 44 и 46 г. „Труд" обаче научи, че една от жертвите е 43-годишният видинчанин Антонио В.Т. За трагедията са уведомени близките на видинчанина, който е работил като корабен моторист. Загиналият е баща на две пълнолетни деца - момче и момиче. Завършил е спортно училище и е бил състезател по кану-каяк. Преди години Антонио е бил моряк на катер.
Точат секира за джигитите без книжка. Истинска наказателна секира очаква джигитите, които без да имат книжка, сядат зад волана и по този начин застрашават живота на всички на пътя. В момента властта подготвя пакет от крути законодателни мерки за пресичане на войната по пътищата, като една от тях е именно рязкото завишаване на наказанията срещу неправоспособни шофьори. Това стана ясно вчера от изявление на вицепремиера и министър на вътрешните работи Румяна Бъчварова по време на парламентарния контрол.
"Не може да допускаме хора, които са неправоспособни, да управляват автомобили. При такъв размер и значимост на този род нарушения трябва да има по-строги мерки", категорична бе тя. И допълни, че неправоспособните водачи са лидерите в черната класация по брой предизвикани тежки катастрофи.
В момента Законът за движение по пътищата регламентира символични санкции за шофиране без книжка - само глоба между 100 и 300 лв.
С такава сума е разписано, че трябва да се бръкне и собственикът на автомобила, който е дал возилото си на неправоспособен водач. Глобата за сядане зад волана без документи е изравнена с тази за доста по-незначителни нарушения, като поставянето на агитационни материали и плакати по знаци и светофари, както и за спиране на автомобил така, че да прегради движението.
Бъчварова отказа да конкретизира отсега точно с колко трябва да се завишат наказанията срещу шофьорите без книжки, като поясни, че все още се сондират варианти с експертите. За момента опцията за инкриминиране на това нарушение и наказването му със затвор не стоял на дневен ред. "Има поредица от административни мерки, които биха имали доста по-добър ефект, стига да се прилагат", поясни МВР шефът.
Точно систематичната липса на контрол, довела до усещането за безнаказаност у шофьорите, изведе Бъчварова основната причина за ожесточената война, която се разразява по родните пътища. Показателен пример за това даде водачът на ауди, който преди дни се втурна със 150 км/ч в насрещното платно по АМ "Тракия".
Вицепремиерът подчерта, че вина за хаоса по пътищата у нас имат и служителите на МВР, които години наред не само не осъществявали контрол, но и не правили нищо, за да стигат санкциите до нарушителите.
Бъчварова бе категорична, че контролът от август е значително завишен, като усилията са съсредоточени основно в малките населени места, където най-често неправоспособните шофьори предизвиквали катастрофи, както и по скоростните отсечки в страната. Тя отчете като негативна тенденция и продължаващата практика на сядане зад волана след употреба на алкохол.
Търсим пари за газовата връзка с Гърция. България търси пари за строителството на газовата връзка с Гърция, тъй като Европейската комисия (ЕК) няма практика да предоставя грантове на частни дружества, каквото е проектната компания за изграждането на съоръжението. Това съобщи вчера по време на форум в София енергийният министър Теменужка Петкова, цитирана от Investor.bg.
„Търсят начини и се водят преговори с европейските партньори за осигуряването на необходимите 220 млн. евро за реализацията на проекта", уточни тя. По думите й ЕС е отпуснал средства още през 2009 г., но те са недостатъчни. „Работата по интерконектора се бави и защото още не е подписано окончателното инвестиционно решение между участниците - Българският енергиен холдинг (БЕХ) и холдинга Poseidon, в който участват Гърция и Италия, каза още Петкова. Според нея основната причина за това е политическата криза в южната ни съседка. По думите й документът "почти е бил подписан в началото на юни", а сега се очаква това да стане до "2-3 месеца". Енергийният министър отчете и забавянето по работата на всички останали връзки - с Румъния, Сърбия и Турция, макар и да увери, че активно се работи за тяхната реализация.
„Местният добив на природен газ също е в плановете на правителството за осигуряване на енергийна сигурност", припомни още Петкова. Тя изтъкна започнатия търг за проучвания в два блока - Силистар и Терес, както и плановете за първи сондажи в Хан Аспарух, планирани за пролетта на 2016 г.
Като начин за осигуряване на енергийната сигурност в региона Петкова посочи плановете за изграждане на Европейския енергиен съюз. Неговите цели са осигуряването на сигурността на енергийните доставки, тяхната устойчивост и конкурентоспособност.
България работи активно за осъществяването на тези цели, допълни още енергийният министър.
Министърът на енергетиката Теменужка Петкова посочи още че няма опасност от режим на тока. „Смятам, че не бива да се тиражира в общественото пространство подобна опасност. Няма такава опасност, не са налице обстоятелства за това, заяви министър Петкова", цитирана от БТА.
На въпрос за планирания от бизнеса протест на 30 септември Петкова посочи, че водят активен диалог с бизнеса. Това, което правителството пое като ангажимент, го изпълни. Оттук нататък бизнесът трябва да бъде спокоен. Изготвихме съвместно с участието на бизнеса наредбата за намаляване на тежестта върху индустрията, отбеляза Петкова.
Бойко надъхва 300 кметове. Над 15 000 общински съветници, членове и симпатизанти на ГЕРБ ще се съберат тази неделя в зала "Арена Армеец"-София за националното събрание на партията. Бойко Борисов ще отправи специално приветствие към партийния актив. Над 300 кандидати за кметове ще се качат на сцената, отбеляза вчера пред "Стандарт" председателят на предизборния щаб на ГЕРБ Цветан Цветанов. По думите му представянето на кметските кандидатури включва номинираните за областни, общински центрове и населени места, както и за районни кметове. Форумът ще е своеобразна генерална репетиция за официалното откриване на предизборната кампания на 25 септември. От централата на управляващите все още не са обявили откъде ще стартират предизборния им лъч. Но най-вероятно това ще бъде Кюстендил, тъй като само там ГЕРБ не са излъчили свой кандидат, а подкрепят сегашния градоначалник Петър Паунов.
Предизборните концерти на ГЕРБ се превръщат в запазена марка с Ансамбъл "Българе", Трио "Сопрано" и Веселин Маринов. Слоганът на ГЕРБ "Видими резултати за България!" ще звучи актуално за всеки град, например: "Видими резултати за Бургас!". А там, където ГЕРБ нямат кметове, ще се допълва и "Време е!".
Вече са готови и листите за общински съветници на партията, като най-късно до 17-18 септември те ще бъдат предадени на местните централи за регистрация. В четвъртък вечерта административният секретар на ГЕРБ и зам.-председателят на предизборния щаб Цветомир Паунов внесе в ЦИК и заявление за регистрация на партията в информационно-разяснителната кампания в подкрепа на въпроса на националния референдум. "ГЕРБ отговаря с категорично "да" на въпроса: "Подкрепяте ли да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите?", защото смятаме, че повишената чрез електронно гласуване избирателна активност е от важно значение за привличане и приобщаване на гражданското общество в управлението, както и за повишаване на доверието", заяви Цветомир Паунов.
Синдикатите се включват в стачката срещу скъпия ток. Синдикатите ще подкрепят бизнеса в стачката срещу скъпия ток. Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) ще подкрепи обявените от четирите работодателски организации намерения да излязат на протест на 30 септември, ако енергийният регулатор не свали цената на тока от 1 ноември на нивата от преди увеличението от 1 август. Това заяви в Ловеч вицепрезидентът на КНСБ Чавдар Христов. Ден по-рано председателите на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България - Кирил Домусчиев, на БСК - Божидар Данев, на БТПП - Цветан Симеонов, и на Асоциацията на индустриалния капитал в България - Васил Велев поискаха да бъде свалена цената на тока, да бъде представен план за реформи в енергетиката и шефът на енергийния регулатор Иван Иванов да подаде оставка. "Ще протестираме срещу тези решения, с които се обременяват хората. Не виждаме нищо лошо, дори и заедно с работодателите", заяви Христов. Според него от КНСБ не могат да се дистанцират от проблема, защото са засегнати не само предприятията, т.е. бизнесът, но и хората, които работят в тях. Голяма част от работодателите вече са алармирали заетите в предприятията си, че или трябва да се вдигат цените, или да започнат да съкращават хора, заяви в четвъртък председателят на КРИБ Кирил Домусчиев. Васил Велев от АИКБ пък добави, че предприятията вече са получили първите сметки за ток след увеличението и те са с 15-20% по-високи. Затова според Велев бизнесът първо ще ореже социални придобивки като купони за храна и коледни добавки. Вече се правят планове за съкращаване на работни места, а като последна мярка - за вдигане на цените на продукцията за износ. Вдигането на цената на тока за бизнеса може да изтрие продукция на стойност 10 млрд. евро годишно, да свие инвестициите с 212 млн. евро и да предизвика съкращения или неназначаване на 107 хил. служители, гласи анализ на E&Y.
Освен за връщането на цената на тока бизнесът настоява за законодателни промени, които включват отмяна на възможностите за включване на нови ВЕИ мощности, мораториум върху задължителното изкупуване и изкупуването по преференциални цени на тока от обекти, които са включени в експлоатация след 1 октомври 2015 г. Както и разкриване на информация за собствениците и договорите на дружествата, чийто ток се изкупува по преференциални цени.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |