Деветте най-опасни места на пътя у нас. Девет са най-опасните пътни участъци в България, където има концентрация на катастрофи с убити и ранени, показва справка на Пътна полиция по запитване на "24 часа".
Данните са запоследните 5 г. и показват устойчивост на тенденцията.
3 от 9-те опасни участъка са на скоростния път I-5 Русе - Маказа, който е 261 км, сочи анализът.
Първият опасен участък е между Русе и Бяла. На разстояние от 50 км има 7 места с концентрация на пътнотранспортни произшествия. Всички те се следят за скорост. Всяка година там има десетки убити и стотици ранени при катастрофи. Само в последните месеци там бяха убити дете на 11 г., румънски гражданин, както и други 4-ма гастарбайтери, които пътували към Силистра.
Другата инфарктна точка за шофьорите по път I-5 е между Велико Търново и Дебелец. Третият участък с най-много катастрофи е по същия главен път между Казанлък и Стара Загора.
Кресненското дефиле по пътя Видин - Кулата остава един от най-черните участъци с най-много челни катастрофи, последната от които бе в понеделник. Възрастно семейство е с опасност за живота, след като "Рено Лагуна", управлявано от 69-годишен мъж, се удари в тир "Волво" при изпреварване. След това леката кола се завъртяла на пътя и ударила ауди, което се движело зад него. Камионът спрял в стълб край пътното платно. Шофьорът на реното и съпругата му са с опасност за живота и са настанени в болница.
По Видин - Кулата има още един опасен участък - при разклона за Драгичево и Рударци.
Пътен възел Коритна до с. Български извор на пътя София - Велико Търново също е с концентрация на ПТП, показва анализът на МВР.
Един от най-черните участъци по главния път Дуранкулак - Малко Търново е на входа за Варна откъм Златни пясъци.
Проходът Боаза край Търговище е сред рисковите отсечки от София до Варна. Три са местата там, където е отчетена повишена концентрация на катастрофи с жертви за последните 5 г. От май т.г. там започна голям ремонт, който предвижда укрепване на ската и възстановяване на маркировката.
Деветият опасен участък е по второкласния път между Прохода на републиката и Гурково. В понеделник пътят отново беше затворен заради поредната катастрофа между тир и лека кола.
545 души са убити на пътя от началото на годината, показва още статистиката на МВР. 516 катастрофи са причинени от млади водачи за 2015-а. Хората със стаж зад волана до 3 г. са виновни за 32 пътни инцидента след употреба на алкохол, при които са загинали двама души. Данните са оповестени от полицейски инспектор Мария Ботева от Пътна полиция при откриването на осмото издание на кампанията "Алкохолът е лош шофьор".
6 проекта и 2 стратегии - най-важни за кабинета. Пет инвестиционни проекта на регионалното министерство и един на енергийното определи като политически приоритети Съветът за развитие към МС.
Проектите, предложени от регионалния министър Лиляна Павлова, са за строителство на магистрала "Хемус" след Ябланица, 350 км други магистрални отсечки по еврокоридорите, "Ремонт и рехабилитация на мостове и на третокласни пътища", „Развитие на кадастъра" и „Язовир „Нейковци".
Политически приоритет става и изграждането на газовата връзка с Гърция през 2016 г. Стратегията за управление на държавния дълг до 2017 г., предложена от финансовия министър Владислав Горанов, също бе посочена като основна за правителството. Другата стратегическа тема е планът за реформи в образованието.
По-рано МС одобри и стратегия за повишаване на събираемостта на приходите и за борба със сивата икономика. Анализи показали, че сивата икономика у нас е 33%.
Австрийската Palfinger инвестира 30 млн. лева в Червен бряг. Австрийският производител на кранове Palfinger започва разширяване на производството си в Червен бряг. Ще се изградят три нови халета за близо 30 млн. лв., като след инвестицията българският завод вече ще прави завършени кранове, а не само детайли, както в момента, съобщи за "Капитал Daily" Мария Блажева, прокурист на дружеството. С увеличаването на мощностите си концернът планира да създаде над 300 нови работни места следващите пет години. Инвестирането ще стане в три фази, които ще приключат до 2019 г.
Какво, къде, кога дотук
"Палфингер продукционстехник България" е в страната вече 15 години и има две предприятия - едно в с. Тенево край Ямбол, което произвежда хидроцилиндри, и още едно в Червен бряг. Там се правят метални компоненти за крановете, по-късно заминаващи за Словакия и Австрия, където се лакират и монтират до готови подемни системи. С инвестицията се цели до 2019 г. и в България да се затвори производственият цикъл и вместо компоненти да се монтират готови изделия.
При идването си в страната през 2000 г. Palfinger купува хале и терен от бившия военен завод "Бета" в Червен бряг и регистрира българското си дружество. Три години по-късно един от големите доставчици на Palfinger ХЕС продава имот в Тенево, където скоро след това заработва и вторият завод на "Палфингер". Преди новия план последната инвестиция на австрийската компания е в разширение в Тенево, а в Червен бряг нови средства са влагани през 2007 г.
В момента машиностроителният концерн със седалище в Залцбург има 1024 служители в България, показва справка в електронния регистър ДАКСИ - от тях 460 са в Червен бряг, а от ръководството имат намерение да увеличат броя им до 800 през следващите пет години. В световен мащаб компанията има над 8 хил. служители, показва докладът на Palfinger за изминалата година.
Разрастване до готов продукт
Новото разширение на производствените мощности ще протече на три етапа. На площ от около 60 декара, закупени от предприятието през последните две години, до 2019 г. ще се построят три цеха - заваръчен, бояджийски и монтажен. Идеята е да се разшири дейността до направата на готовия за пазара продукт, обяснява Блажева. Сумата от 15 млн. евро, която идва изцяло от компанията майка Palfinger AG, е предвидена освен за строеж и за машинно оборудване. С инвестицията се планира не толкова увеличаване на производствените капацитети, колкото разширяване на дейността. Най-важното според Блажева развитие е предстоящото изграждане на високотехнологично монтажно звено.
Първата разширителна фаза е с бюджет от 5.35 млн. евро и ще бъдат изградени заваръчният цех и прилежащи към него офис сгради, инфраструктура, покрити складови площи. Строежът ще започне до две седмици и се очаква да бъде завършен октомври 2016 г. С откриването му концернът планира да увеличи броя на служителите си в Червен бряг от 460 до 700, коментира още Блажева.
Стабилно над 100 млн. лв.
Два завода, над 1000 работни места и близо 50 млн. евро инвестиции в двете поделения за последните 15 години от започването на дейност в България по данни на компанията - това най-обобщено е бизнесът в страната на австрийска машиностроителната компания Palfinger.
За последната година приходите на дружеството са 113.7 млн. лв., а печалбата малко под 8 млн. лв., което е увеличение на оборота с около 2% и спад от 700 хил. лв. във финансовия резултат спрямо предходната. През последните пет години след 2010 г. компанията не е имала печалба под 5 млн. лева, като годините на нарастване и спадане се редуват, но оборотите, активите и броят заети постоянно нарастват. Към края на 2014 г. активите на дружеството са близо 99 млн. лв., което е с около 10% повече от година по-рано.
След спадове в продажбите около кризата през 2009 г., от 2011 насам компанията постепенно възстановява пазарите си в България, като дори прави нова инвестиция. Проектът на компанията тогава е за ново производствено хале в завода за цилиндри в Теново, което беше открито през септември 2012 г. и е на обща стойност 8.6 млн. евро, от които 4.6 млн. в строителство и инфраструктура, а останалите - в реорганизиране на производството и създаване на логистичен център.
Експертиза по разследването за КТБ ще струва 1 млн. лева. Правителството отпусна във вторник 400 хил. лв. за бюджета на прокуратурата за целите на изготвянето на комплексната съдебно-счетоводна експертиза по делото за източване на 206 млн. лева от Корпоративна търговска банка (КТБ), съобщиха от пресцентъра на Министерския съвет.
Това обаче е само част от цената на експертизата. Според източници на "Капитал" в държавното обвинение на вещите лица ще бъдат платени 1 млн. лв. Останалата част от сумата - 600 хил. лв., ще бъде отпусната за бюджета на прокуратурата за 2016 г.
Средствата са поискани вчера с писмо от главния прокурор Сотир Цацаров, изпратено до министъра на финансите Владислав Горанов. Последният веднага е разпоредил да бъде изготвен проект на постановление на Министерския съвет, като точката е включена като извънредна в дневния ред на правителственото заседание. В писмото се казвало, че експертизата ще бъде възложена на "вещи лица от международно призната компания", но не се посочва кои са те. Компанията е била избрана "след проучване на възможностите и на предоставени технически и финансови предложения" и след като е предложила най-ниска цена.
От държавното обвинение неофициално коментираха, че имената на експертите ще бъдат пазени в тайна, за да не им бъде въздействано.
Дълго чаканата експертиза
В края на миналата година главният прокурор Сотир Цацаров заяви пред "Дарик радио", че "компанията, на която ще бъде възложена тази експертиза, разбира се, по ред на НПК" (Наказателнопроцесуалния кодекс - бел. ред.), ще бъде най-вероятно централното управление на "Делойт". Тогава ръководителят на държавното обвинение заяви, че "самите експерти от "Делойт", с които е разговаряно предварително, и, разбира се, наблюдаващите прокурори казват, че на експертизата ще са нужни не повече от два, максимум три месеца."
В средата на лятото Цацаров каза, че експертизата се е забавила поради липса на средства. Задачите, които ще бъдат поставени на вещите лица, са да установят финансовото състояние на банката.
От писмото на Сотир Цацаров до Владислав Горанов става ясно, че изготвянето на експертизата ще започне през октомври и ще продължи шест месеца, т.е. заключенията на вещите лица ще бъдат представени в прокуратурата през април 2016 г. или близо две години от началото на разследването. Това създава потенциален проблем за разследващите. НПК предвижда възможност след изтичане на две години от повдигането на обвинение (по делото КТБ първите обвинения са от юни 2014, а последните от април 2015), обвиняемият да поиска от съда да задължи прокуратурата или да внесе делото с обвинителен акт или да го прекрати. Съдът се произнася по направеното искане в едноседмичен срок, а впоследствие държавното обвинение има три месеца да реши какво да прави с делото.
Делото КТБ
По делото КТБ обвиняеми са 15 души. Бившите подуправители на БНБ и ръководители на "Банков надзор" Цветан Гунев и Румен Симеонов са обвинени в престъпление по служба. Илиан Зафиров, Георги Христов, Орлин Русев и Александър Панталеев (бивши изпълнителни директори на КТБ), както и Георги Зяпков (ръководител управление "Кредитиране"), отговарят за умишлена безстопанственост в особено големи размери, представляваща особено тежък случай. Орлин Русев, заедно с главния счетоводител Мария Димова и нейния заместник Борислава Тренева, както и главният касиер Маргарита Петрова, отговарят за присвояване. Основният акционер в КТБ Цветан Василев е обвинен задочно в присовяване в особено големи размери, представляващо особено тежък случай.
През април тази година бяха обвинени Снежанка Велева - Стефанова, ръководител на специализирана служба за вътрешен одит на КТБ и Маргарита Голева и Красимир Хаджидинев - външни одитори от КПМГ България ООД, отговарящи за изпълнение на ангажиментите по отношение на КТБ.
Пръстовите отпечатъци ще са вход за цялата здравна система. Дни след като здравното министерство изненада всички с идеята в болница и аптека да се влиза с пръстов отпечатък, вчера от министерството обявиха, че е най-добре пръстовият идентификатор да е вход за цялата здравна система. От здравната каса пък решиха, че одобряват нововъведението.
"Пръстовият идентификатор ще се въведе в първото тримесечие на следващата година и ще обхване цялата здравна система у нас, дори и личните лекари", съобщи заместник здравният министър Ваньо Шарков. Така според него всеки пациент ще дава разрешение на НЗОК да харчи пари, които той е внесъл като здравни вноски и при посещение при джипито, при специалист, в аптека, лаборатория и болница. "Пръстов отпечатък не означава това, което гледаме в "От местопрестъплението". Това означава идентификатор, който кодира 19- или 13-цифров код. И вместо да ме карате да помня 19 цифри, аз си нося тези цифри с мен", поясни зам.-министърът. "Това е толкова просто и го има в толкова държави по света. Никой никога не е имал идеята, че става въпрос за онова, което гледаме в криминалните филми като в "От местопрестъплението", допълни Шарков. Според него устройствата за пръстовите отпечатъци не са скъпи и струват между 30 и 70 евро. В предишната версия на министър Москов устройствата струваха 20 лева.
Късно в понеделник надзорният съвет на НЗОК подкрепи идеята за въвеждане на пръстови идентификатори на пациентите. Надзорниците решиха да се направи анализ по какъв начин може да се усъвършенства настоящата система с електронни четци за личните карти. От касата все още не могат да обяснят с подробности как ще става идентификацията - т.е. кой и как ще определи и раздаде кодове на всички граждани, дали информацията от тях ще е върху карти, с които ще става чекирането, кой ще плати картите. Въпреки замисления модерен дигитален контрол пациентите ще продължат да носят на хартия медицинската документация - рецептурни книжки, рецепти, направления, тъй като електронната здравна карта, която трябваше вече да е факт, не е готова. И не е ясно кога ще е. А в нея би трябвало да се интегрира цялата информация за пациента.
От април касата въведе задължително чекиране с лична карта при влизане в болница. Според представителя на пациентите в надзора на НЗОК Станимир Хасърджиев разходът на болниците за купуването на четците е бил около 1.4 млн. лв. "Още през първия месец от въвеждането на системата спестяванията на месечна база са за около 1.5 млн. лв. Общите спестявания за годината от въвеждането на системата са за около 10 млн. лв. Истината обаче е, че дори тази система за идентифициране с лична карта се заобикаля. Всички знаем установената практика за събиране на лични карти от пациентите, копия на лични карти и ред други изкривявания на системата. Очевидно системата трябва да се усъвършенства още повече, за да се преустановят злоупотребите", заяви той. Според него системата с електронните четци може да бъде надградена, което вероятно включва и събирането на пръстови идентификатори от пациентите.
Всички тунели по магистралите се оказаха в лошо състояние. Дни след трагичната верижна катастрофа на Витиня регионалният министър Лиляна Павлова направи шокиращи разкрития за състоянието на основните пътни съоръжения в България. Вчера тя обяви, че пет от най-важните тунели по планирания още при социализма магистрален пръстен не са ремонтирани основно от 25 години и не са в добро състояние. Причината била в хроничното безпаричие на държавата. Бюджетът на агенция "Пътна инфраструктура" годишно е около 220 млн. лв. През пролетта правителството гласува допълнително 100 млн. лв. за реконструкция на част от старите отсечки на двете магистрали и за довършване на започнатите и неразплатени виадукти.
Поводът за коментара на министър Павлова беше тежката катастрофа в тунел "Витиня" на "Хемус" в четвъртък, при която се удариха 50 коли, загинаха трима, а десетки бяха ранени. Според изчисленията на Павлова за реконструкцията на тунелите са нужни общо около 60 млн. лева. На магистралата от София до Варна има 4 такива съоръжения - "Витиня", "Топли дол", "Ечемишка" и "Правешки ханове". "Витиня" е най-дългият - над 1,1 километра. На аутобана към Пловдив тунелът е един - "Траянови врата".
"Имаме един ремонт от 2005-2006 г. на тунел "Ечемишка". Тогава изпълнителят не си е свършил работата, а е получил 1 млн. лв. авансово. Това е кражба, която и до ден днешен се разследва от прокуратурата", коментира министър Лиляна Павлова. И добави, че специално за този тунел изпълнение на такъв тип дейности не може да се възложи, докато не приключи разследването на вещите лица.
Пътната агенция няма бюджет за основни ремонти на по-сложните съоръжения по пътищата. През последните години бяха рехабилитирани едва 4 виадукта - 2 на "Хемус" и 2 на "Тракия". Затова Лиляна Павлова изрази надежда при добро изпълнение на бюджета през следващите години да се отделят средства и за ремонт на тунелите. На това се разчита обаче и за обновяване на старите участъци на магистралите - например за "Тракия" в частта между София и Пловдив ремонтите се отлагаха от години. Това лято бяха поправени платната на излизане от София, но има още работа по трасето на магистралата. По "Хемус" преди Ябланица също има участъци в лошо състояние, заради които дори има ограничение на скоростта.
Реално всяка година се отделят средства само за минимална поддръжка на сложните съоръжения, каквито са виадуктите и тунелите, строени преди 40 години. Пари има само за подмяна на асфалт по отделни участъци, кръпки, маркировка и осветление в тунелите.
Павлова обясни още, че тунелите, магистралите и виадуктите се обхождат редовно и стриктно се следи за състоянието им.
Нечестни избори очаква половин България. 48% от българите смятат, че местните избори у нас ще са нечестни. 17% очакват те да честни, 35% - честни в известна степен. Това сочат данните от октомврийското национално представително проучване на агенция "Алфа рисърч"*.
Всеки шести българин смята, че е добре политиците да предлагат на избирателите помощи в натура, намаления в магазини, защита от уволнение, почерпка или екскурзия. Бартерът „услуга срещу вот" е още по-популярен сред ниско образованите и жителите на селата - всеки четвърти го смята за нещо добро, и сред ромите - над половината от тях.
Единствено парите на ръка все още се смятат за неприемливи - едва 7% възприемат тази практика за нормална (54% сред ромската общност).
Един на всеки десети твърди, че лично са му предлагали услуга или пари срещу вот. Сред българските турци този процент достига до 26, а сред ромите - до 35 на сто. 28% от българските граждани твърдят, че такива предложения са получавали техни познати.
Колкото по-склонни са хората да възприемат практиките за директно въздействие като нормални за политиците, толкова по-малко оценяват изборите като честни, обобщават от "Алфа рисърч".
Въпреки това 58% от интервюираните заявяват намерение да гласуват на местните избори на 25 октомври. А една четвърт смятат да използват преференция, за да пренареждат партийните листи за общински съветници. Традиционно най-висока е мобилизацията за гласуване сред възрастните хора, в малките селища и особено сред симпатизантите на ДПС (90%).
По-нисък е делът на решените да участват в референдума - 49 на сто. 77% от тях ще кажат "да" на електронното гласуване.
Въпреки че на местни избори има силно доминиращ мажоритарен елемент, в изборната кампания гласоподавателите открояват най-често прояви на партиите (46%), следвани от тези на местни влиятелни личности (15%), работодатели и бизнесмени (11%). Изводът на социолозите от "Алфа рисърч" е, че кампанията се измества от информиране към пряко въздействие върху избирателите чрез хора, от които те зависят.
*Изследването на "Алфа рисърч" е проведено в периода 1-5 октомври 2015 г. чрез преки стандартизирани интервюта с 1026 пълнолетни граждани по домовете им. Извадката е по възраст, пол и образование на респондентите и по тип населено място. Проучването е възложено и финансирано от Института за развитие на публичната среда.
Родители на опашка за детски добавки. Родителите, които получават детски добавки, ще трябва отново да подават документи за отпускането им след 1 януари 2016 г. Това съобщи "Форумнюз". През м.г. около 524 000 семейства са получавали добавки за 780 000 деца.
Повторното кандидатстване се налага заради промени в Закона за семейни помощи за деца, в който се въведоха нови изисквания за подпомагане, обясниха пред „Труд" от Агенцията за социално подпомагане, която изплаща помощите. Новият ред изисква и нова преценка кой има право да получава детски добавки. Освен това ще има и нови образци на заявление-декларацията, с които родителите кандидатстват за помощта.
В закона е записано, че документите за отпускане на помощи след 31 декември ще се приемат по график, утвърден от социалния министър. Засега в закона не се предвижда преходен период за подаването на новите заявления, така че детските да не се спират, ако родителите закъснеят.
"Никой няма да загуби помощите си", каза изп. директор на АСП Ивайло Иванов пред "Труд". Според него няма да се наложи всички имащи право на подпомагане да подават нови документи. "Ще направим процедурата максимално облекчена. Ако се наложи, ще предвидим гратисен период за повторно кандидатстване", каза Иванов. Яснота по темата щяло да има до десетина дни.
10 лв. застраховка за жертви на пътя. Да се въведе нов начин за покриване на разходите при лечението на хора, които са пострадали в катастрофи. За това настояват от Дружеството по анестезиология в страната. Причината е, че тези разходи са много по-големи от средствата, които отпуска здравната каса по съответните пътеки. Освен това травмите не са болести, а следствие на инциденти и би следвало да се финансират от други места.
Заради недофинансирането в момента болниците губят пари и трупат дългове. За година това са около 23 млн. лв., сметнали са докторите. В най-голямата болница в страната - "Свети Георги", средната загуба заради недофинансираните от държавата дейности е 30 000 лева на пациент. За последните три години болницата е натрупала близо 5 млн. лева дълг именно от лечение на пострадали при катастрофи. В Бургас пък държавата не покрива 70% от разходите за лечение на черепно-мозъчна травма и 84% от разходите за лечение на фрактура на крайници и прешлени. За да не се допускат подобни проблеми, медиците предлагат няколко варианта.
Единият е да се учреди специален държавен фонд, от който да се дават пари за лечението. Другият е да се измисли нова застраховка или да се увеличи "Гражданската отговорност", като с разликата се финансира лечението на пострадалите. Ако вноската по застраховка "Гражданска отговорност" се увеличи с по 10 лева годишно, то това ще генерира близо 30 млн. лева допълнително, заяви проф. Николай Петров, шеф на ВМА. Според него така ще може, без проблем да се посрещне разхода от над 23 млн. лева. предложението ще се даде и на съответните институции.
100 премиери на автосалона в София. За периода януари-август 2015 г. в България са продадени 15 209 нови коли, показва официалната статистика на Европейската асоциация на автомобилните производители. Това е ръст с 12% спрямо същия период миналата година (13 583 бройки). И въпреки, че през август се наблюдава спад от 4,9% (1607 през 2015 г., спрямо 1689 през 2014 г.), който най-вече се дължи на отпускарския сезон, за първи път от много години се наблюдава възходяща тенденция на пазара. Тези цифри обаче заблуждават. За никого не е тайна, че повечето нови коли се купуват от фирми, а "обикновеният" българин "залага" на автомобили втора ръка от автокъщите. Освен това голяма част от регистрираните новите коли (между 35 и 45% според различни източници от бранша) се реекспортират в страни като Германия, Белгия, Холандия и др., където цените са по-високи. На фона на всичко това, на същия този "обикновен" българин не му остава нищо друго освен да гледа най-новите модели на картинка или по телевизията.
Добре, че Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) отново организира шоу за феновете. А и се светна, че юни не е най-подходящият месец да привлече голяма аудитория. Поради тази причина за първи път родното изложение Автомобилен салон София ще се проведе този месец - от 17 до 25 октомври в "Интер Експо Център". Списъкът с премиерите ще доближи 100 модела и организаторите се надяват феновете на високите скорости да се насладят на най-мащабното изложение досега. Загадка за това дава фактът, че в столицата дебютира есенцията от последните три големи световни изложения в Женева, Шанхай и Франкфурт. Цената на билет за възрастен е 8 лв., за ученици и пенсионери - 4 лв, билет за двама възрастни и дете излиза 16 лв., а децата под 7 г. влизат безплатно. Предвидени са над 60 автомобила за тест драйв, организаторите обещават много награди и забавления.
БГ тренът крета със скоростта на мотопед. БГ влакът все още се движи като мукавено трабантче от времето на соца или модерен мотопед. Най-високата му средна скорост е едва 68 км/ ч и се постига по линията между София и Варна, съобщиха за от БДЖ.
Теоретично най-бързо могат да се движат треновете - с до 160 км/ч, между гарите Крумово и Димитровград. БДЖ обаче не разполага с влакове, способни да достигнат тази скорост. Дори най-новите мотриси Siemens Desiro не могат да я развият. Максималната скорост на германските електрички е 140 км в час, а на дизеловите мотриси до 120 км/ч, твърдят експерти. Най-бавно - с около 20 км/ч, карат влаковете между Кюстендил и Гюешево, показа проверка на „Монитор".
Мандри на колела превземат София. Подвижни фермерски магазини, които предлагат чисти храни, ще превземат от днес до неделя четири столични пазара в рамките на фестивала на фермерските пазари „Фест 2015". Най-много продукти ще бъдат предложени на 18 октомври, когато в парк „Заимов" ще се проведе Националният фермерски пазар. Очаква се десетки производители от страната да изложат продукцията си на сергиите по време на фестивала. Сред тях са и производители на млечни продукти от Централна и Западна Стара планина, които са известни с бутиковите си храни и продукти.
Сиренето е най-търсената фермерска стока. Хората от големите градове броят без притеснение по 10 -12 лева за кило от любимата млечна храна, когато е направена в малки стопанства и се продава лично от производителите. Това съобщи за „Монитор" д-р Стоилко Апостолов, управител на фондация за биологично земеделие „Биоселена".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |