Пътищата в България са по-лоши, отколкото в Камбоджа и Танзания. Въпреки непрекъснатите хвалби на правителството колко пари се наливат в строеж и ремонт на пътища и непрекъснатото рязане на ленти България се оказа на опашката в класацията за качеството на инфраструктурата - на 99-о място от общо 140 изследвани страни. Това става ясно от доклада на Световния икономически форум за конкурентоспособността.
С по-добри магистрали и шосета от българските са класирани страни като Камбоджа (94-то на място), Танзания (92-ро) и Ботсвана (71-во). Преди България, на 98-о място, е Зимбабве, а след нас на 100-тна позиция е Бурунди. Изостават още страни като Аржентина и Босна и Херцеговина. Но пък държави от бившия соцлагер като Хърватия (19), Естония (48), Унгария (58) и Армения (72) заемат доста по-предни позиции. Не можем да се сравняваме дори с Албания, която успява да "осребри" много по-добре привлечените в инфраструктурни проекти средства и вече е на 52-ро място в тази класация.
Най-добрите пътища в света според доклада са в Обединените арабски емирства, следвани от Холандия. В Топ 10 с най-качествените шосета са още Швейцария, Португалия, Сингапур, Япония, Хонконг, Франция, Австрия и Тайван. Напред в класацията също така са Дания и Германия.
Любопитно е, че според доклада железопътните пътища у нас са много по-качествени от автомобилните въпреки лошия имидж на транспортните услуги в сектора. По жп линии сме на 49-о място, с което изпреварваме например Сърбия и Словения. На първо място тук без изненади е Швейцария. България заема 77-а позиция по отношение на пристанищната инфраструктура, а тази във въздушния транспорт е оценена на 84-то място.
Показателно е развитието на мобилните мрежи и услуги у нас. Точно при тях сме на най-предна позиция в сравнение с другите показатели. България е на 38-о място по абонамент към мобилни оператори, а по фиксирани мрежи - на 42-ро.
Позицията на страната ни по отношение на пътищата е скандално ниска на фона на това, че инвестираните средства в магистрали и шосета са милиарди. От 2007 г. насам от Европейския съюз и бюджета в шосетата са вложени над 6 млрд. лева. Около 4 млрд. лева са парите по програма "Транспорт" до 2013 г., въпреки че в тези средства са предвидени пари и за ремонти на жп линии. Допълнително парите по "Регионално развитие" и държавните заеми, с които също се реновират шосета, са около 2 млрд. лева. Има още схеми за селски и общински шосета по Програмата за развитие на селските райони, както и вложени пари по предприсъединителните фондове.
385 българи вече са избрали да се осигуряват само в НОИ. 385 българи, родени след 1959 г., вече са поискали да се прехвърлят от универсален пенсионен фонд в НОИ и да се осигуряват само за държавна пенсия. Това съобщиха от Националната агенция по приходите пред "Сега". Реално възможността работещите да се осигуряват единствено в НОИ е от началото на септември. Това става със заявление до данъчните. Сега изборът е възможен само за работещите в масовата трета категория, родени след 1959 г., които досега задължително се осигуряваха в капиталовия стълб. За работещите тежък труд - от първа и втора категория - възможността да се осигуряват само в НОИ ще влезе в сила от 1 януари.
Все още не е ясна сумата, която тези близо 400 осигурени са събрали за втора пенсия. По данни на Комисията за финансов надзор към края на юни средно по индивидуалните партиди в универсалните фондове са натрупани по малко над 2072 лв. В деветте фонда обаче средните сумите се различават значително - от средно 2248 лв. до 1047 лв.
Броят на прехвърлилите се е нищожен на фона на общия брой осигурени в универсалните фондове - там има разкрити близо 3.5 млн. индивидуални партиди. След като фондовете преведат парите от втората пенсия на НАП, данъчните ще ги прехвърлят в Сребърния фонд. Там сумите ще стоят ,без да носят лихва, и ако някога тези хора решат пак да се върнат в капиталовия стълб, ще получат точно това, което са внесли. Отсега нататък пълната им осигуровка от 17.8 на сто за пенсия ще постъпва в НОИ. В момента 5 на сто от пенсионната ни осигуровка отива към частните фондове.
Според експертите полза от прехвърлянето имат хората, които не са се осигурявали редовно, както и тези, които се осигуряват на много ниски суми. Това обаче в дългосрочен план ще натовари НОИ, защото той ще трябва да изплаща по-високите пенсии - с 28 на сто - заради това, че хората са се прехвърлили.
Според наредбата на финансовия министър осигурените трябва да подават заявление до данъчните без нотариална заверка, че искат вече да се осигуряват в НОИ. Обратното движение ще става със заявление до избрания частен фонд, но това може да се случи най-рано след една година. Освен това прехвърлянето ще става най-късно до пет години преди човек да навърши възрастта за пенсия.
Турската Аркомат отваря нов завод в Карлово. След Казанлък - в Карлово. Това е посоката на развитие на турската компания "Аркомат", която след месец ще отвори втория си завод в България. Първият заработи преди 16 години и прави автомобилни кабелни системи за Volkswagen.
Турската компания е един от петте производителя на кабели за коли в България, които изградиха предприятия на зелено. Другите големи са японската "Язаки", която има заводи в Сливен и Ямбол и търси място за трети, германско-японската "СЕ Борднетце - България" с предприятия в Карнобат и Мездра, турската "Нурсан отомотив" в бургаското с. Люляково и германската "Нексанс", която влезе последна през миналата година с откриването на производство в Плевен. Тези фирми са и най-големите работодатели в сектора за автомобилни компоненти. Общите служители в този сегмент са почти 10 хиляди. Предимството на тези заводи е, че работят в райони с висока безработица и осигуряват заетост за хиляди.
Инвестиция за 4 млн. евро
Общите инвестиции в новите мощности са 4 млн. евро: половината в сградата и другите за оборудване. Производството в Карлово се строи на зелено и се намира на изхода на града в посока Бургас до фабриката на "Българска роза". Заводът ще е готов до месец, заяви пред "Капитал Daily" Бюлент Алтъндаг, административен управител на "Аркомат". В него ще работят 600-700 души, като този брой трябва да бъде достигнат до следващата пролет. Според Алтъндаг вече са наети първите 250 души, които се обучават в Казанлък. До края на годината вече ще са между 350 и 450. Така догодина персоналът на турската компания в България ще надхвърли 1700 души - в първия завод работят още 1000 служители. Алтъндаг заяви, че в бъдеще персоналът в новото предприятие може да надхвърли планираните 700, но всичко ще зависи от пазара на труда в региона. Той обясни, че както и при много други компании, "Аркомат" среща трудности с набирането на подходяща работна ръка.
От отчета на компанията за миналата година се вижда, че разходите за заплати са били около 4 млн. лв., а за осигуровки - над 700 хил. лв., т.е. около 400 лв. месечна заплата.
От 16 години в България
"Аркомат" е първата компания за автомобилни кабели, която отвори завод в България: още през 1999 г. Тя е представител на турската компания Arkomat, която тогава има директен договор с Volkswagen.
През последните години приходите и финансовите й резултати постоянно растат - за 2014 г. достигнаха 10.6 млн. лв. при печалба от 3 млн. лв. Големият скок в бизнеса на дружеството се случва през 2013 г., като броят на работещите се удвоява - от около 500 на 1000. Едноличен собственик на българското дружество е Нуреддин Бесавен Йозхан.
Мениджърът Бюлент Алтъндаг не пожела да каже за кои клиенти ще работи новият завод. В първия завод се работи на ишлеме, като изработените кабелни инсталации за Volkswagen са с материали на Delphi Automotivе Systems - Турция, става ясно от отчета. Delphi е един от най-големите производители на авточасти в света, има приходи над 16 млрд. долара, над 160 хил. служители и 126 предприятия.
Растящото производство на авточасти
Приходите на всичките компании в сектора за автомобилни компоненти надхвърлиха 2 млрд. лв. през 2014 г., като в тях са заети над 25 000 души. Това са най-бързо развиващите се индустриални производства през последните години. През май германската BHTC отвори завода си край София, чиито приходи трябва да достигнат 200 млн. лв. до пет години. Той ще доставя автомобилни климатични системи. В началото на септември друга германска фирма - RSN Sihn, също потвърди, че ще строи завод в град Съединение, като вече е закупила терен от 20 декара. Тя ще произвежда метални елементи за автомобили. В края на юли филипинската Integrated Micro-Electronics Inc. (IMI) пък купи нова сграда в Благоевград и обяви, че ще инвестира в още машини, като в средносрочен план предвижда да наеме още 600 служители при 1900 в момента. Общата й инвестиция ще бъде между 4 и 6 млн. евро. Американската Sensata вече строи втори завод в Пловдив след първия в Ботевград, а инвестициите в разширяване са около 40 млн. евро.
Първата продажба на сграда от синдици на КТБ се провали. Синдиците на КТБ се разминаха с първата си по-голяма продажба през съдебен изпълнител. Сделка за ипотекираната в банката сграда на ъгъла на булевардите "Васил Левски" и "Дондуков" няма да има. Причината - кредитор на собственика на имота "Фининвест" е поискал несъстоятелност, защото смята, че ако банката продаде евтино сградата сега, той ще бъде ощетен.
За спирането на продажбата на атрактивната сграда с табела "Агрокомплект" (старият собственик) съобщиха от кантората на частния съдебен изпълнител Милен Бъзински, който в края на септември пусна за втори път имота. На купувачи се предлагаха теренът и етажите без партерния при начална цена от 3.33 млн. лв.
Кредитор до КТБ
Спирането на продажбата е станало след искане на дружеството "Секюрити арт", което също е кредитор на "Фининвест" и е поискало неговата несъстоятелност. От "Секюрити арт" коментираха, че евентуална продажба ще ги ощети и те няма да могат да съберат дълговете си, тъй като всички пари от публичната продажба биха отишли за погасяване на задълженията в КТБ. Спирането на търга е позволено от Апелативния съд в Пловдив, след като първоначално Окръжен съд - Стара Загора, е отхвърлил мярката. Ако се влезе в процедура по несъстоятелност, имуществото, т.е. и сградата, ще се продава от синдик, и то след месеци или години.
Според съдебните документи от "Секюрити арт" смятат, че цената за продажбата е занижена. При втория търг тя беше 3 334 575 лв. В средата на август имотът беше пуснат с близо 750 хил. лв. по-ниска начална цена, но синдиците промениха мнението си и поискаха нова оценка, в която са участвали три вещи лица. По ГПК началната цена на публичен търг е 75% от оценката.
От "Секюрити арт" са се аргументирали с данъчната оценка, направена при прехвърлянето на имота от "Агрокомплект" на "Фининвест", както и съпоставка с размера на кредита, обезпечен с имота. Видно от съдебните документи, ипотеката върху имота е направена през 2010 г., като заемът е бил предоставен на "Агрокомплект". "Фининвест" е учредило ипотека върху имота като обезпечение (т.е. длъжници са и двете компании). Общо заемът от КТБ е бил 3.2 млн. евро, а ипотеката е трябвало да обезпечи 1.74 млн. евро заедно с лихви върху тях и евентуални неустойки.
Кой ще е първи
След просрочване от страна на "Агрокомплект" е издаден изпълнителен лист в полза на КТБ и е образувано делото в кантората на Бъзински с искане да се продаде имуществото и парите да се преведат в полза на банката. От кредитора на "Фининвест" - "Секюрити арт", смятат, че не е правилно да се продава ипотекираният имот, тъй като той не е на "Агрокомплект". Интересното е, че "Фининвест" е било доскоро със седалище в ипотекираната сграда, но от 31 август се е преместило в гр. Павел баня, Старозагорско, показва справка от Търговския регистър. Негов собственик е "Кенфорд ентепрайсис лимитед". Седалището на "Агрокомплект" още е в продаваната сграда на бул. "Дондуков" 54. Негов едноличен собственик е "Рена-България", която е притежание на швейцарската "Рена".
Според последните промени в ГПК при първи търг началната цена не може да е по-ниска от данъчната оценка. По данни от Столичната община продаваните части от сградата са оценени на 2.33 млн. лв. Това е доста под пазарната, но не е прецедент за София, където данъчна и пазарна стойност често се разминават значително. При търговете за продажба е възможно да се достигне и цена, която е много над първоначалната оценка. По информация от кантората на съдебния изпълнител Милен Бъзински към имота вече е имало заявен интерес от потенциални купувачи.
3-ма убити, 50 смазани коли в тунел на Витиня. Трима души бяха убити при зверска верижна катастрофа на повече от 50 коли в тунела на Витиня на магистрала "Хемус" в посока Ботевград. Млада жена издъхна на място, а двама мъже - на път за болницата.
Други двама са в критично състояние с опасност за живота.
Зверското автомеле превърна десетки коли в купчина ламарина.
4-километрова опашка от тирове се изви по магистралата. Движението на колите бе пренасочено по стария път за Ботевград, където се образува огромна тапа.
По магистралата хвърчаха екипи на Бърза помощ и пожарни коли. Поне 10 души са ранени при сблъсъка на колите, сред тях бременна жена, която е с гръдна травма, и дете с черепно-мозъчна. То е в "Пирогов".
Сред чакащите коли е била и линейка, превозваща донор за трансплантация към Велико Търново, но е направен коридор, по който тя да премине.
Сблъсъкът станал в 13 ч. "Настилката беше много хлъзгава, но не само заради дъжда. Имаше разлив на някаква течност - масло или дизел, а колите просто не спираха. Те се удряха една в друга", разказа Йонко Цеков.
"Вътре в тунела се носеше нетърпима миризма на разлято гориво", обясни друг шофьор.
Близо 200 метра се опитвах да спра, но не можех, разказа трети шофьор. 30-годишната Станислава от София, чието мицубиши беше със смазана задна броня и изпотрошено задно стъкло, с треперещ глас обясни, че колите не са успявали да спрат.
Повечето шофьори обясняваха, че не разбрали как са се нанизали в колоната, но до един твърдяха, че пред тунела имало разлив на гориво, който превърнал настилката в лед.
"Бях в средата на тунела. Чух някакъв трясък отпред, опитах да спра - успях, слава богу, но след мен вече никой не успяваше. Оттам нататък беше ад вътре - затиснати хора, смачкани автомобили под камиони", разказа шофьор. Друг обясни, че карал с 30 км/ч и въпреки това не успял да спре. Не е само заради дъжда, имаше разлив на гориво, убеден бе той.
От полицията не можаха да потвърдят версията на шофьорите, че разлив на гориво е причинил адската катастрофа.
Тепърва ще се изяснява, вероятно ще вадим коли до петък сутринта, каза полицай.
Докъм 16 ч не повече от 10 автомобила бяха измъкнати от тунела, и то само тези, които са били в края на колоната. На помощ на пожарникарите пристигнаха и тежки машини, които да изтеглят затиснатите коли.
Изкараните автомобили, до един смазани, бяха товарени на репатраци на Пътна помощ.
Полицаи и пожарникари пазеха пред тунела и насочваха екипите на пожарната и Бърза помощ, които идваха през минути.
Глоба за шафьора, ако вози пътник без колан и отзад. Ще се свалят само предните номера на колите, когато шофьорът е хванат в сериозно нарушение. Това обяви шефът на столичната Пътна полиция комисар Тенчо Тенев по време на дискусията "Закон, за да сме живи", организрана от "24 часа". Задната табела на автомобила ще остане на мястото си.
"И преди сме сваляли само предните номера, ще го правим пак. Имаме хубави стикери, на които пише "Спрян от движение", уточни Тенчо Тенев.
На дебата присъстваха висши представители на прокуратурата, МВР, Народното събрание, юристи, застрахователи и експерти в областта на пътната безопасност.
Предложенията на работната група за справяне с войната по пътищата вече са подписани от депутатите и влизат за разглеждане в ресорните комисии, каза председателят на правната комисия в парламента Данаил Кирилов.
Една от най-драстичните промени, които предстои да се гласуват, е временно спиране от движение на автомобили при сериозни нарушения.
Регистрационният номер ще се сваля за коли, шофирани от водач без книжка или употребил алкохол, чиито проби са над 0,5 промила. Тези, които отказват дрегер или кръвен тест, също ще бъдат лишавани от автомобилите си за срок от 6 м до 1 г.
Ще се спират от движение и колите на собственици, които са ги предоставили на пияни или неправоспособни водачи.
"Няма значение на кого е колата. Тази мярка е насочена към собственика на МПС-то и неговата отговорност" , каза зам.-министърът на МВР Цвятко Георгиев. Той огласи подробно предложените нови текстове.
Без кола за 1 месец ще остава и собственик, който не си е платил наложена административна глоба в срока за доброволно плащане. След като се издължи на държавата, ще му я връщат, стана ясно по време на дискусията. Друга важна промяна в Закона за движение по пътищата е, че за срок от 1 м. ще се спира от движение автомобил, който е управляван с над 50 км\ч в населено място. Тези, които превишават ограничението с над 60 км\ч, независимо къде, ще бъдат наказателно преследвани като престъпници. Грози ги затвор до 3 г.
Участниците в дискусията на "24 часа" като цяло подкрепиха идеята за временно спиране от движение на автомобили. Резерви изказа единстено адвокат Иван Тодоров, според когото дори кола със свалени номера може да се продаде в чужбина.
По-късно обаче стана ясно, че във времето на свалените номера няма да се разрешава смяна на собствеността на автомобила.
Вече ще бъдат глобявани шофьорите, ако пътник в колата не е с колан, независимо дали на предната, или на задната седалка. Същото важи за мотористи, качили зад себе си човек без каска. Водачите няма да имат право да палят двигателя, без да са се уверили, че пътниците са обезопасени с колани, предвиждат нови текстове.
Зимните гуми ще са задължителни от ноември до април, както това важи за пожарогасителя и аптечката. Досега те бяха само пожелателни.
Предвижда се забрана за спиране в аварийните ленти на магистралите, без колата да е повредена. Това се налагало, защото в последните години хора си почивали в аварийната лента и причинили тежки катастрофи с много жертви.
Ще се забрани стъклата на задните врати на колите да са тъмни. Досега това важеше само за панорамното и предните странични. Забранява се рязкото преминаване от една в друга лента на движение. Задължително е да се осигури необходимото разстояние при разминаване.
Глобите за пияни шофьори, които возят пътници, се увеличават двойно като според Данаил Кирилов от правната комисия в парламента те вече са стигнали тавана. До 2 хил. лв. ги грозят при първо нарушение и до 4 хил. лв. при второ.
Според адвокат Иван Тодоров обаче това няма да превъзпита хората с високи доходи. Той предложи въвеждане на пропорционални глоби спрямо цената на автомобила, управляван от шофьор с алкохол в кръвта. Гроздан Караджов, председател на транспортната комисия в парламента, заяви, че войната по пътищата не може да се пребори ефективно само с камери, а трябват контрол от Пътна полиция и бърза реакция на дежурен прокурор, който да поеме случая и да го вкара в съда до 24 часа, когато има престъпление.
Добитъкът без пастир - веднага под ножа. Kрави, кози и овце, които са с липсващи ушни марки или са на паша без пастир, ще се умъртвяват от ветеринарите. Такава промяна в Закона за ветеринарномедицинската дейност готви Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). Мотивът е превенция срещу нахлуващите смъртоносни болести по добитъка от Гърция и Турция. В момента в Турция има над 2000 огнища на шап, а в Гърция върлува заразен нодуларен дерматит, като заболяването стигна до Кавала. То води до треска, обриви по животните, спиране на млеконадоя.
Животните без ушни марки ще бъдат пращани директно в екарисаж. Ще се умъртвяват и тези с ушни марки, но пуснати на паша без пастир. Тяхното месо ще се дарява на Българската хранителна марка, ако проверката във фермата установи, че са клинично здрави.
На въпрос на "Труд" защо здравите животни, чиито собственици са ясни, също ще бъдат умъртвявани, от агенцията по храните обясниха, че целта на мярката е да дисциплинира фермерите.
"Трябва категорично да се прекрати безотговорното отношение на животновъдите. Безконтролното пускане на животните може да доведе до компретиране на хранителната верига, защото може да влязат в контакт с болни животни", посочи пред "Труд" д-р Дамян Илиев, изп. директор на БАБХ.
Ушната марка дава информация от коя ферма е животното, а с вкарването на номера й в информационната система на агенцията по храните може да се проследи срещу какви болести е имунизирано то, посочи още д-р Дамян Илиев. Ветеринарите няма да правят изключения и в случаите, при които ушната марка се е закачила за дърво и е паднала при паша. Мотивът е, че няма как да се докаже, че точно това се е случило.
Д-р Дамян Илиев, шеф на Агенцията по храните:
Трябва да предотвратим черен пазар на болни животни
- Д-р Илиев, съобщихте, че животни, които са без ушни марки, които се предвижват свободно и които пашуват без придружаващи ги пастири незабавно ще бъдат умъртвявани. Защо се налага това?
- Да, за тези животни, за които не можем установим проследяемост, те ще бъдат умъртвявани. Проследяемост означава, че ние имаме ушните марки, въз основа на тях имаме яснота в кой животновъден обект са били и имат извършени имунопрофилактични дейности. За придвижващи се свободно животни, за които можем да проследим, откъде са животните и здрави ли са, тогава санкцията за стопаните остава, но животните ще се даряват за храна чрез Хранителна банка.
- А защо здрави животни, оставени без надзор, ще се отнемат от собствениците и ще се предават на хранителна банка?
- Трябва категорично да се прекрати безотговорното отношение на животновъди. Безконтролното пускане на животни може да доведе до компроментиране на хранителната верига. Тези животни могат да влязат в контакт със заразени животни и така да пренесат заболяване в животновъдния обект. Могат да нанесат щети на земеделски стопани, като влязат да пасат в нивите им, или да предизвикат пътнотранспортно произшествие. Не бива да се допускат такива рискове.
- А, ако имаме казус, при който ушната марка от дадена крава е паднала просто, защото се е закачила за дадено дърво. И в тези случаи ли ще се умъртвяват животните?
- Ние по какво да познаем, че това се е случило? Каква гаранция ще дадем за хранителната верига ние на базата на такава презумпция, след като нямаме идентификация на животното. Разберете че фермерите подменят ушни марки и сега покрай заболяванията, които са в Турция и Гърция вероятността за един черен пазар на животни, които биха подлежали там на умъртвяване е възможна.
Т.е. възможно е стопаните от Гърция и Турция да се опитат нелегално да ги продадат у нас. И там се движат животни без пастири свободно и там съществува този начин на безотговорна грижа за животните. Така че, ако в понеделник здрави животни са били в контакт с болни, то в четвъртък вече ще са болни.
През тези два-три дни няма как да се разпознае, че животното вече е заразено. Рискът е прекалено голям, за да си позволим това нещо да се допуска. В рамките на 20 дни заболяването в Гърция, констатирано на 4 септемврри, вече е след Кавала.
Говоря за „заразен нодуларен дерматит", което не е опасно за хората, но е страшно опасно за джоба на фермерите, от него кравите губят млеконадоя, болестта се проявява със силен обрив и треска. При констатиране на такова заболяване се избиват всички животни. Отделно в момента в Турция имаме шап на около 2000 места.
Поредна агенция ще проверява зеления ток. Агенцията по устойчиво енергийно развитие (АУЕР) започва проверка във всички зелени централи, съобщиха пред „Труд" от Министерството на енергетиката.
В България работят над 1000 възобновяеми източници, чийто капацитет е над 3200 мегавата.
По данни на енергийното ведомство към момента Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) е проверила 22 такива мощности, но тя няма да предаде докладите от тях на АУЕР, а на КЕВР, която също трябва да направи проверка.
АДФИ досега не е открила нарушения. Окончателният доклад от всички проверки ще бъде подготвен от Министерството на енергетиката.
Крият такси за бързи кредити. Многобройни нелоялни търговски практики на небанковите финансови институции са разкрили инспекторите от Комисията за защита на потребителите. Масово компаниите за бързи заеми не съобщават за наличие на допълнителни такси при сключване на договорите. Впоследствие клиентите са неприятно изненадани, че дължат повече от очакваното. Констатираните нарушения бяха обсъдени на заседание на Националния съвет за защита на потребителите към Министерството на икономиката, който възстанови работата си след 9-годишно прекъсване.
"Стигнахме до извода, че трябва да дадем по-висока гласност на конкретните казуси, както и да разширим разяснителната кампания за правата на потребителите", заяви зам.-министърът на икономиката Даниела Везиева. Съветът обсъди и проблемите на потребителите при включването на арбитражни клаузи в договорите с търговците. Недобра практика е при възникване на спор да се използва арбитражен съд, определен едностранно от търговеца.
Комисията за защита на потребителите е планирала масирани проверки по зимните ни курорти, съобщи председателят й Димитър Маргаритов. Хотелите и ресторантите ще бъдат инспектирани дали спазват изискванията на Закона за туризма за наличие на категоризация и дали предоставените услуги отговарят на обявената категория. Ще бъде инспектирана и общата безопасност на ски пистите.
Автокъщи продават бракувани коли. Често срещана практика на автокъщите е покупката на бракувани автомобили в чужбина от застрахователни дружества, които впоследствие се ремонтират и продават в България. Това са част от констатациите при масираните проверки на НАП и МВР на търговци на стари коли, които започнаха тази седмица. Близо 1800 коли са проверени в последните 3 дни в съвместната операция на НАП и структурите на МВР.
Освен данъчните в операцията участват служители на икономическа и криминална полиция, експерти по разпознаване на манипулации върху рамите на автомобили и автопатрули на вътрешното министерство. Задачата на съвместните екипи е да установят произхода на парите за закупуване на автомобилите, цените и отчитането на приходите, както и данни за престъпления, свързани с търговията с превозни средства.
Инспекторите на НАП са открили несъответствия с данъчния режим, като предстои извършването на ревизии на вносители на автомобили. Сред най-често срещаните схеми за укриване на данъци е фиктивното сключване на договори директно между купувача физическо лице и собственика на автомобила в чужбина, като по този начин посредникът при продажбата не декларира приходи и не внася нищо в бюджета.
Друга масова практика е в договорите да се посочват силно занижени цени на автомобилите, нямащи нищо общо с пазарните цени, като така се укриват ДДС и данък върху печалбата. Съвместните проверки на двете ведомства продължават.
Аптеки цакат касата с евтини лекарства. Малки аптеки в крайните квартали на София търгуват лекарствата на свободна продажба по-евтино, отколкото отпусканите по линия на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК), за домашно лечение, установи репортерска проверка на „Монитор". Така практикуват аптекари в комплексите „Обеля", „Васил Левски" и „Люлин". Едни от най-изписваните от джипитата напоследък таблетки - бетаблокери срещу високо кръвно, на свободно могат да се купят за 8,00 лева кутията с три блистера, докато по линия на касата в някои аптеки излизат по 8,20 лева. Подобна е практиката и с още три други медикамента, ползвани от хипертониците, но от други групи. С разлика от 10 до 60 стотинки се търгуват и таблетки, предназначени за успокояване на ставни възпаления, астма и остри мигренни състояния.
Това е тотално нарушение, което се санкционира с глоби от НЗОК, обясни за „Монитор" магистър фармацевт Николай Костов, председател на Асоциацията на собствениците на аптеки. Според ценообразуването, разписано в Закона за лекарствените средства, в хуманитарната медицина това е недопустимо.
В София се живее по-добре от Ню Йорк. Качеството на живот в София е по-високо, отколкото в Ню Йорк, показва справка на сайта Numbeo.com, който събира генерирана от потребители от цял свят информация за местата, където живеят. Индексът на качество на живот в столицата ни е 100,63 при 79,54 за Ню Йорк. За да се направят изчисленията са пресметнати покупателна способност, безопасност, здравеопазване, инфлация, отношение на ценита на имотите към дохода, показател за времето, което е необходимо за придвижване с градския транспорт, както и екологичната среда. С най-голяма тежест са критериите екология и безопасност. По безопасност и здравеопазване показателите на двата града са почти равни. София обаче е по-чиста, и с по-ниски цени на имотите, съпоставени с доходите на населението. Положително за столицата е и ниската, в сравнение с Ню Йорк, инфлация.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |