Държавата натоварва компаниите с още данъчна бюрокрация. Правителството реши да създаде огромна бюрокрация и несигурност на хиляди фирми. През промени в Закона за ДДС регистрираните компании, които са около 230 хиляди, ще трябва да декларират всички вече налични и покупките на нови автомобили и имоти на стойност над 5000 лв. Те ще са задължени да измислят своя методика за изчисление каква част от тях се ползва не за корпоративни цели и да се самооткажат от част от ДДС-то си за връщане. После данъчните ще имат свободата да не се съгласят и да поискат връщане на повече ДДС. Причината - текстовете са неясни, вместо да има разписани ясни правила.
И макар да е сигурно, че има купени автомобили и имоти през фирми за лични цели, за да се спести ДДС-то, то сегашните текстове няма да решат проблема. Защото недобросъвестните данъкоплатци ще декларират, че се ползват за корпоративни цели, а хилядите съвестни ще затънат в нова бумащина и още несигурност. Звучи абсурдно, но всяка компания още при покупката на автомобила ще трябва да познае колко километра ще бъдат изминати от служителя вечер и през уикенда и като декларира число, ще трябва да следи всекидневно дали не е надвишено.
Какво е предложението
Регистрираните по ДДС лица ще трябва да обясняват пред НАП как използват закупените от тях автомобили с данъчна основа над 5000 лв., както и всички недвижими имоти, регистрирани на името на фирмата. Това предвиждат промени в Закона за данъка върху добавената стойност, одобрени в сряда от Министерския съвет. Ако собственикът, служителите или други лица използват превозните средства или имотите за цели, различни от дейността на фирмата, трябва да се посочи каква част от площта на имота се използва за лично ползване и за колко време. При автомобилите ще се гледат пробегът и времето. Данните ще се пращат до НАП по електронен път преди започване използването, а приходната агенция ще изчислява по формула, изготвена от финансовия министър, каква част от данъчния кредит ще бъде възстановена.
В приетия от правителството вариант на законопроекта отпадат две от критиките към първия проект, представен преди две седмици от Министерството на финансите за обществено обсъждане - изключително ниският праг от 700 лв. и твърде широкото понятие "стока или услуга". Остава обаче изискването фирмите сами да изчисляват каква част ще се използва за лично и каква за фирмено използване, както и регистрирането пред приходната агенция на активите, закупени преди влизането в сила на новите правила. Това ще създаде допълнителна административна тежест за бизнеса.
Новият праг от 5000 лева не е приемлив за работодателите, които отново го определят като нисък и настояват за поне 35 000. Това число бе определено като вероятно и от финансовия министър Владислав Горанов преди седмица, когато данъчните промени се обсъждаха в Националния съвет за тристранно сътрудничество. Но в сряда на заседанието на правителството е гласуван много по-ниският праг.
Проблемите
Редакцията на законопроекта е стъпка в правилната посока, но облекчението е твърде малко, смята Димитър Бранков, зам.-председател на Българската стопанска камара (БСК). "На първо място прагът от 5000 лв. е все още твърде нисък. На второ място, остава изискването за предоставяне на индивидуална методика за разпределeние на преките разходи, което изисква извършване на ежедневен контрол на спазването, тъй като ще се изисква от НАП", смята Бранков. Според него в България има хиляди фирми, регистрирани по ДДС, които ще трябва ежедневно да се занимават с проследяване на използването на автомобилите и имотите. Мнението му е, че е по-добре да се определи някакъв процент, с който да се намалява данъчният кредит, защото иначе ще е трудно да се администрира и от държавата, и от бизнеса. И то само при условие че активът се ползва и за лични нужди, допълват консултанти. Преди седмица Горанов даде пример за подобен подход в държави в Европа, в които редуцирането достига дори 50%.
Въвеждането на подобна регистрация категорично може да се определи като утежняване за бизнеса, казва и Милен Райков, изпълнителен директор "Данъци" в EY - България. "Каква ще е тежестта зависи от спецификата на самия бизнес. Ако фирмата разполага с много автомобили, тогава ще трябва повече контрол", каза Райков. Според него и сега законът не позволява използването на фирмени активи за лични цели и всичко зависи от контрола. "Добавят се нови текстове, въпреки че и сега в закона присъства такова ограничение. Просто трябва да се засили контролът", смята той.
"Това действително ще доведе до сериозна административна тежест за бизнеса, като проблемът всъщност е това, че фирмите ще трябва да определят сами методиката. Би било хубаво да се въведат разяснения, защото при ревизия би било много трудно да се определи дали фирмата е определила правилно и разумно разпределението на това каква част от активите се ползват с лична цел и каква част със служебна цел", коментира Светлин Кръстанов, мениджър "Данъчни услуги" в PwC.
От Министерството на финансите обясниха, че формулата, по която ще се определя каква част от данъчния кредит няма да се възстановява, ще бъде определена с поднормативен акт на финансовия министър. Фирмите ще имат време до 29 февруари 2016 г. включително да подадат декларация за избраната методика за разпределение на преките разходи.
Работодателите искат национализация в енергетиката. Вид одържавяване на централите за възобновяема енергия, неясно желание за покупка или продажба на дялове в двете американски централи "AES Марица изток 1" и "Контурглобал Марица изток 3", закриване на Български енергиен холдинг и фалит на Националната електрическа компания. Това са част от предложенията за реформи в изготвения проект на пътна карта в енергетиката (виж прикачения файл) от четирите национално представени работодателски организации - КРИБ, БСК, АИКБ и БТПП. За документа се говори отдавна, но в сряда стана публичен. От БСК разпространиха съобщение, според което предложените мерки са били обсъдени в началото на октомври с министрите на енергетиката, финансите и председателя на комисията по енергетика в парламента. На срещата е присъствал и вицепремиерът Томислав Дончев.
Срещите на представители на правителството с работодателите, в които да обсъждат мерки по национализация на бизнес са повече от странни. Работодателските организации по закон имат думата по социални и данъчни въпроси.
Одържавяването на централите
Според проекта на пътна карта банковите кредити за ВЕИ централите трябва да бъдат изкупени и след това преструктурирани от държавната Българска банка за развитие (ББР) с цел в последствие да се договорят по-ниски цени на произвежданата от тях енергия.
В документа от 3 страници се предлага и национализация на двете американски централи "Ей И Ес Марица изток 1" и "Контур глобал Марица изток 3" и последващата им продажба на нов инвеститор. В съобщението на БСК се уточнява, че става въпрос за държавните акции в тези централи и за продажбата им. Реално обаче Националната електрическа компания притежава акции само в "Контурглобал Марица изток 3", а "Ей И Ес Марица изток 1" е еднолично дружество със собственик холандска компания. В съобщението на БСК не се посочва също каква е била реакцията на държавата на това предложение.
Във връзка с предложението за фалит на НЕК, представителите на изпълнителната власт са отбелязали, че НЕК е страна по договори и "евентуален фалит би усложнил обстановката".
Мениджъри - от вън или от работодателите
Според БСК предложението за провеждането на публичен международен конкурс за управление на всички държавни дружества е било прието "позитивно" от управляващите. На избраните мениджъри трябва да се постави условие за достигане в рамките на две години на определени международно признати показатели и оптимизация на производствени процеси. Не е ясно обаче дали при това положение работодателите ще се откажат техни представители да влязат в бордовете на държвните енергийни дружества, каквато уговорка беше направена с правителството и е част от документа им сега.
Ново ценообразуване
На срещата между работодателите и представителите на правителството е решено да се направи подробен анализ на методологията на енергийния регулатор за ценообразуването на електроенергията. Това означава цената на въглищата да се определя пазарно, а тази на парното за битовите потребители да се запази, а на електроенергията за стопанските да се намали. До средата на октомври ще бъде готов и пълния анализ за изграждането и дейността на ВЕИ централите. Останал обаче спорен въпросът дали да се наложи такса за износа на електроенергия към страни, които не са членки на ЕС.
Бизнесът поиска външен мениджмънт за фирмите в енергетиката. Енергийните фирми да се управляват от външни мениджъри, избрани с международен конкурс. Това са обсъдили на среща миналата седмица вицепремиерът Томислав Дончев, финансовият министър Владислав Горанов и колежката му от енергетиката Теменужка Петкова с шефовете на четирите национално представени работодателски организации - БСК, АИКБ, БТПП и КРИБ. Бизнесът е предложил още да участва със свой представител в работата на енергийния регулатор. Това ще бъде обсъдено допълнително на среща с ръководството на комисията в близките дни, гласят част от мерките на бизнеса, записани в т.нар. Пътна карта за неотложни реформи в енергетиката.
Работодателите предлагат освен това държавата да предложи изкупуване на акциите на "Контур глобал Марица-изток 3" и "AES Марица-изток 1" и да ги продаде на нов инвеститор. В "Марица-изток 3" държавата участва с 27%, докато "Марица-изток 1" е изцяло частна. "Идеята е държавата да съдейства за привличането на инвеститор за директна сделка", каза за в. "Сега" председателят на АИКБ Васил Велев. По думите му целта е да се прекрати задължителното изкупуване на тока от централите от НЕК. Нужни са и инвеститори, които да трансформират пасивите на НЕК от АЕЦ "Белене" в активи, заявяват работодателите. Велев обясни, че вече имало интерес към "Марица-изток 3", но не назова коя е компанията. Изпълнителният председател на БСК Божидар Данев се съгласи с казаното от Велев.
Потенциалният инвеститор ще получи правото да изгради нов далекопровод или ще му се осигури достъп за директен износ на ток. Енергийният министър Теменужка Петкова обаче отхвърли подобен сценарий. "Не се разглежда възможността за изкупуване от страна на НЕК на акции в американските централи. Те са стратегически инвеститор в сектора", заяви тя пред "Фокус". Предложението за т.нар. американски тецове бе анонсирано още миналата седмица от председателя на КРИБ Кирил Домусчиев, според когото трябва да бъдат предприети и мерки държавата да изкупи обратно двете централи. Тогава БСК, АИКБ, БТПП и КРИБ внесоха сигнали до главния прокурор, свързани с нарушения при сключването на договорите с "Марица-изток" 1 и 3, с изкупуването на зеления ток и с работата на енергийния регулатор.
Обсъдено е било и предложението на работодателите за анализиране на опцията "фалит на НЕК", но според Петкова това е неприемливо. "НЕК е буфер в системата. Фалит на НЕК би означавало да се смени името на компанията, която ще наследи всички тези пасиви", коментира тя. Дискусионен обаче остава въпросът за въвеждане на добавка "задължение към обществото" и върху износа на ток за т.нар. трети страни, които не са членки на ЕС.
Правителството одобри да има таван на цените при санирането. Правителството одобри определянето на препоръчителни цени за санирането по безплатната държавна програма вчера. Въвеждането на референтни стойности за отделните дейности по обновяване на жилищата, строени по индустриален способ, ще стане по предложение на регионалния министър Лиляна Павлова.
Идеята беше обявена миналия месец. Целта е да се гарантира максимално ефективно използване на държавните пари и да не се надуват прекомерно разходите. Предстои референтните стойности да се публикуват на сайта на регионалното министерство. Те ще могат да се актуализират на всеки три месеца. Обществените поръчки се обявяват от общините и тези цени ще бъдат ориентир за тях. Според новите правила, ако кметствата надвишат разходите, те ще остават за тяхна сметка. До 10% са заложените непредвидени разходи, които ще се одобряват, но само когато са доказани като необходимост.
Пред в. "Сега" от регионалното ведомство обясниха неотдавна, че базата за определяне на референтните цени са позициите във вече обявените обществени поръчки. Контролът по спазването на ориентировъчните стойности ще бъде поверен на областните управители.
Общо 1641 са подписаните договори между сдружения на собственици и общините за финансиране по програмата, сочи справка на сайта на МРРБ към 2 октомври. Над 2300 са регистрираните сдружения на етажната собственост. Проверката по изпълнението на европейския проект, който се активизира едва тази година и трябва да приключи до края на годината, показва, че към 24 септември все още са санирани само 2 сгради. От одобрените 300 блока има издадени разрешения за строеж на 56.
140 000 работещите пенсионери отчита НОИ. Охранител, продавач в магазин или на сергия, нископлатен общ работник и чистач във ведомство са най-популярните професии за пенсионерите, с които те успяват да допълнят доходите си.
Това съобщава в новия си брой в. "Клуб 100", като цитира данни на Националния осигурителен институт за хората, които едновременно получават пенсия и продължават да си внасят осигуровки.
През миналата година броят на работещите пенсионери стигнал рекордните 140 711 души, показват данните на НОИ. Това е увеличение с над 6000 души спрямо 2013 г.
Работещите мъже са над 85 000, а жените са 55 000.
Близо 10% от пенсионерите, които работят, са заети в охранителния бизнес, показват данните на НОИ. Като пазачи се трудят над 18 000 души, а само 300 са жените. Причината да е толкова популярна тази професия е ранното пенсиониране на военни и полицаи. Средната възраст за пенсия при тях е 52 г. и 8 месеца и те все още са трудоспособни, обясниха експерти от осигурителния институт.
Бившите военни и полицаи били примамлива работна ръка за охранителните фирми и заради личното оръжие, което имат право да носят.
На второ място по популярност се нарежда бюджетният сектор с близо 17 хил. заети пенсионери. Те обаче не работели като чиновници, а като общи работници, разсилни или чистачи. Това става ясно от ниския доход, върху който се осигуряват работещите за ведомства пенсионери. Тук разделението е почти поравно, но все пак жените са около 8 хил., докато мъжете - около 7 хил. души.
Търговията е третият голям работодател за по-възрастните, става ясно от статистиката на НОИ. През 2014 г. са били наети като продавачи над 12 хил. пенсионери. Те работят главно в малки магазини по селата, по-малките градчета или квартални бакалии в големите градове и по пазарите.
Изненадващо един от големите работодатели за пенсионери е строителството. Това е и единственият отрасъл, в който наетите пенсионери се увеличават - били са около 7 хил. души през 2012 г., а през 2014 г. вече са над 8 хил. 1161 от работещите като строители пенсионери са жени. Все пак за жените в пенсионна възраст сред най-големите работодатели остават шивашките цехове, където има наети около 4000 души.
Като чиновници пък работят над 600 пенсионери. Техният брой също се увеличава през годините, сочат данните на НОИ.
Ген. Тодор Коджейков, бивш шеф на НСО, оглави авиоотряда на властта. Генерал Тодор Коджейков, бивш шеф на НСО, е представен в сряда следобед на правителствения отряд 28 като новия им генерален директор.
Това съобщиха за "24 часа" от министерството на транспорта. Самият той потвърди новината пред "24 часа".
Ген. Коджейков подаде оставка като шеф на НСО през февруари 2014 г. Той постъпва в службата през 1993 г. Охранявал е президентите Желю Желев и Петър Стоянов, а от 2001 до 2009 г. е бил бодигард на Бойко Борисов.
Досегашният шеф на отряда Борислав Джаджев е подал оставка. Той е престоял на поста около 3 седмици. Джаджев е пилотът, за когото едва тази година се разбра, че през 2008 г. е приземил самолет със 175 пътници с изключени двигатели на летището в Бургас. Ято гларуси се блъска в еърбъса, а 2 от тях попадат в двигателя. Това е една от най-тежките ситуации в авиацията в последните 20 г., но е останала в тайна.
Преди него, пак за малко, шеф на авиоотряда бе Иван Благоев Иванов, който бе назначен на мястото на починалия през юни Венелин Рачев. През февруари тази година пък подаде оставка Тодор Бояджиев заради финансовото състояние на авиоотряда.
Бизнесът иска фалит на НЕК и закриване на БЕХ. Бизнесът предлага да се търсят начини за фалит на НЕК и закриване на Българския енергиен холдинг (БЕХ).Това става ясно от т.нар. Пътна карта за неотложни реформи в енергетиката, разпространена от четирите работодателски организации - Конфедерация на работодателите и индустриалците в България, Асоциация на индустриалния капитал, Българска стопанска камара и Българска търговско-промишлена палата.
Иска се също продажба на проекта за АЕЦ „Белене", участие на бизнеса в Комисията за енергийно и водно регулиране, постепенно преминаване към свободен пазар на ток и прекратяване на преференциалните цени за електроенергия.
Предложенията са били обсъдени в работна група от представители на бизнеса и на правителството, начело с вицепремиера Томислав Дончев. От кабинета на вицепремиера обясниха пред „Труд", че в момента правителството изслушва исканията на бизнеса, но все още няма окончателно приети мерки.
Работодателските организации предлагат държавата да продаде дела си в американските централи „AES Гълъбово" и „КонтурГлобал Марица изток 3". В момента НЕК притежава 33% в „КонтурГлобал", а в другата централа няма дял.
Целта на мярката според бизнеса е да бъде вкаран нов инвеститор, който да има правото да изгради далекопровод за директен износ на ток от централите, в замяна на което да не ползва преференциални цени у нас.
От асоциациите предлагат също държавната Българска банка за развитие да изкупи кредитите на зелените централи, така че те да не са толкова натоварени финансово и да могат да продават ток на свободния пазар без преференции.
Настоява се още цената на въглищата от държавните мини да се определя на базата на техните качества, а не както досега от Министерството на енергетиката. От бизнеса също така предлагат от 1 октомври да не се присъединяват нови зелени мощности на преференциални цени.
Високи обезщетения за катастрофи. Лимитът на обезщетението при инцидент в градския транспорт се вдига от 20 хил. на 50 хил. лева. Това предвижда приетият на първо четене от парламента проект на нов Кодекс за застраховането, който ще влезе в сила от 2016 г.
Ръст на застрахователното покритие се предвижда и по задължителната „Гражданска отговорност". Застрахователите ще изплащат до 10 млн. лева при смърт на пътя, без значение от броя на пострадалите. Досега при фатален край се изплащаха до 2 млн. лева за едно лице и до 10 млн. лева за повече.
Предвижда се и да се покриват щети, предизвикани от шофьори, причинили катастрофа заради внезапно влошаване на здравословното състояние - например инфаркт. Гражданската ще включва покритие и за „Зелена карта" за страни извън ЕС. Срокът за сключване на застраховката пък вече ще може да е до три години.
Доплащаме по-малко за хапчета. Таван на доплащането за лекарствата по здравна каса предвижда с наредба ресорното министерство. Ще вадим от джоба си до 50% от цената на най-евтиното хапче, което НЗОК дава за дадено заболяване.
Сега фондът плаща за една диагноза няколко лекарства с различна стойност като покрива 100% само най-евтиното. Често обаче разликата в цените на медикаментите е голяма, а лекарите предписват по-скъпите.
В момента, ако за една болест най-евтиното лекарство струва 10 лева, а най-скъпото 50, пациентът дава от себе си до 40 лева. С реформата доплащането няма да може да е повече от 5 лв. Промените ще ограничат харчовете на хората. Но ще намалят и избора им. Някои фирми ще оттеглят продажбите на скъпите си хапчета по Каса, опасяват се експерти.
Данък уикенд за коли над 5 бона. Фирмени автомобили, които се ползват и за лични нужди и са с данъчна стойност при придобиването над 5000 лв., ще ползват частично възстановяване на ДДС. Това одобри кабинетът, въпреки че преди дни финансовият министър Владислав Горанов обяви, че прагът ще бъде 35 000 или 50 000 лв.
Частично облагане ще има и за недвижимите имоти, които са собственост на компаниите, но се ползват и за лични нужди. За тях обаче в закона не е посочена минимална стойност на придобиване. Идеята на финансовия министър е с тази промяна да се ограничи масовото закупуване на автомобили и имоти на името на фирми, за да се избегне плащането на ДДС.
Всички регистрирани по ДДС фирми ще трябва да декларират пред НАП каква част от двата вида активи се ползва в икономическата дейност и каква - за лични нужди. Декларирането ще става по методика, разработена от финансовото министерство. Декларациите ще се подават по електронен път, преди да започне използването на стоката за цели, различни от икономическата дейност на лицето, се казва в закона.
5000 лв. ще е и прагът, над който всички разплащания в страната трябва да бъдат по банков път. Кабинетът одобри новата сума, като я свали трикратно от сегашните 15 000 лв. Мярката цели ограничаване на сивата икономика. Тя ще се прилага и при разплащания в чужда валута.
Въздушни възглавници звънят на 112 при удар. Мобилните оператори вече ще трябва да осигуряват безплатни повиквания eCall от катастрофирал автомобил до телефон 112 от всяка точка на страната, ако има покритие на съответната територия. При eCall системата самият автомобил, чрез сензорите на въздушните възглавници, директно предават през сателит и оттам през мрежата на мобилен оператор към спешния номре информация за пътен инцидент. Системата позволява да се предава и информация за това колко е тежък инцидента.
Промените, които ще направят повикванията безплатни бяха приети вчера от Министерския съвет с промени в Наредбата за условията и реда за внедряване на интелигентните транспортни системи в областта на автомобилния транспорт и за интерфейси с останалите видове транспорт. С това се изпълнява Препоръка на Европейската комисия от 8 септември 2011 г. за подкрепа на общоевропейската услуга за предаване на спешни повиквания от превозни средства на телефонен номер 112 (еCall). Европейският парламент прие днес окончателно решение от 2018 г. всички новопроизведени автомобили - леки и товарни - да разполагат със системата. Пътните произшествия са отнели живота на над 25 700 души в ЕС през 2014 година, като поставянето на системата eCall трябва да намали броя на смъртните случаи с около 10 на сто за година.
Около 5500 лева е средният разход на един пострадал и постъпил в болница от пътно-транспортно произшествие. Това обяви вчера министърът на здравеопазването Петър Москов по време на вчерашното заседане на МС. Още миналата сряда премиерът Бойко Борисов поиска справка колко струва медицинската помощ на жертвите на катастрофи. От 1 януари до 31 септември тази година разходите на болници, които са под шапката на Министерство на здравеопазването, са над 20 млн лева. Министърът изрично подчертава, че в сметката не влизат разходите за медикаменти и консумативи за тези заболели, както и трудът на хората и всички режийни. „Тоест - сметката, без да спекулирам, може да набъбне двойно и тройно", обяснява Москов. Премиерът Бойко Борисов от своя страна отново се обявява за въвеждане на незабавни наказания - снемане на табелите на автомобила, при тежки нарушения на пътя като употреба на алкохол, наркотици или шофиране с превишена скорост.
Слагат ПОС терминали в патрулките. КАТ обмисля да слага ПОС терминали в патрулките, на които на момента нарушителите да могат да си плащат глобите. Поредната идея за промени се появи на кръгла маса за пътна безопасност, организирана заради зачестилите инциденти и многото загинали при катастрофи. Мария Ботева от „Пътна полиция", която взе участие в обсъждането уточни, че само в определени случаи може да се издава акт за административно нарушение. Така, ако полицейските коли бъдат оборудвани с ПОС терминали, нарушителят ще има възможност веднага да си заплати глобата, а за бързината да получи отстъпка. Според Ботева това ще има и превантивен характер.
В същото време всяка трета катастрофа у нас е заради превишена скорост, показва статистиката на МВР. Очаква се скоро да бъде готов анализа за деветте месеца на годината, уточни Ботев.
Друга от новите мерки, които в момента са на дневен ред, е свързана с данните за контролните точки на всеки шофьор. Ако те са в единен регистър застрахователният бранше ще може да изисква по-скъпа Гражданска отговорност за шофьорите с повече нарушения.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |