В болница и в аптека ще се влиза само с пръстов отпечатък. Здравният министър Петър Москов извади неочаквано "оръжие" в битката срещу източването на здравната каса. От края на януари 2016 г. всеки здравноосигурен, който трябва да влезе в болница, на преглед в доболничната помощ или да получи лекарства от аптека, ще трябва да се идентифицира с пръстовия си отпечатък. "Ако търсим да спрем кражбите - фалшиви прегледи, фалшиви хоспитализации и изписвания на лекарства, това е начинът да удостоверим, че здравноосигурително събитие на наше име става само когато присъстваме там, в болницата, в аптеката или при специалиста", поясни министърът пред Нова телевизия.
Москов припомни, че и в момента в болница се влиза само след чекиране на личната карта на регистратурата. Оказа се обаче, че четците, които болниците бяха длъжни да купят, не правят разлика между истинската пластика и ксерокопие на лична карта, т.е. отново може пациентът да не присъства лично и не се ограничава приемът на мъртви души. Затова тази система ще се смени с апаратура и четци за пръстови отпечатъци - не само в болниците, но и в поликлиниките, и в аптеките, когато се получават частично или напълно платени от НЗОК лекарства.
Отпечатъци обаче няма да се събират. "Не става въпрос за система, която събира вашите отпечатъци. Това генерира еди-колко си битов код, който се записва на ваше име. Също толкова конфиденциално, колкото е здравният ви запис в касата. На базата на това нещо вие имате в българската ЕГН система вашето дърво на свързаност. Тоест за вашето дете, за ваши близки, които не могат да отидат лично, вие можете да получите правото на достъп", поясни Москов. Той така и не каза дали все пак не става дума за електронната здравна карта, която би трябвало да стане задължителна от догодина.
"Всеки български гражданин, когато си вади лична карта, поставя пръстовия си отпечатък. Не виждам никакви причини информационните системи на държавата, които са свързани с изразходване на публични фондове, какъвто е НЗОК, да бъдат свързани с един много прост начин за идентификация", заяви по-късно в парламента министърът. Проблемът е, че не всички граждани са поставяли пръстов отпечатък - МВР събира биометрични данни от 2010 г.
Друг начин за намаляване на злоупотребите с пари на касата ще е приложение за мобилни телефони, което да уведомява всеки, ако има здравноосигурително събитие на негово име.
"Индивидуална електронна здравна карта, това е европейският път на електронна система, осигуряваща добро здравеопазване. Имам много въпроси обаче около идеята, които ще задам на министъра на здравеопазването. Как ще вземе пръстови отпечатъци на целокупното българско население, за да осигури база данни?", коментира пред БНР шефът на здравната комисия в парламента Даниела Дариткова. И според Сдружението на частните болници е напълно достатъчно човек да има електронна здравна карта, която да го идентифицира.
"Аз смятам, че той има добри помисли и с добри идеи е тръгнал. Въпросът е дали това е, първо, осъществимо, дали това не накърнява донякъде достойнството на хората, защото има и такъв момент. Както и да го направим, мисля, че не е начинът, по който трябва да се контролира системата", каза и депутатът от Реформаторския блок Димитър Шишков.
България губи 400 млн. евро по регионални проекти. Закъсалите проекти по програма "Регионално развитие" 2007-2013 г. са 49 и са на обща стойност около 400 млн. евро. Това стана ясно от думите на регионалния министър Лиляна Павлова за изпълнението на всички проекти, които трябва да приключат до края на годината.
Шест от проектите изобщо няма да се изпълняват, защото досега дори нямат сключени договори. Високо рискови са 43 - три месеца преди крайния срок изпълнението им е едва 50-60%. Става дума за проекти за облагородяване на градската среда, в сферата на здравеопазването, както и за строежа на северната скоростна тангента на София. На този етап не може да се каже колко точно от европейските пари ще бъдат загубени, защото строежите вървят трескаво. По груби изчисления обаче става дума за поне 100 млн. евро - по проекти на малките общини и този за тангентата.
"Не повече от 40 млн. евро ще е сумата, която може да остане за сметка на бенефициентите - общините", успокои Лиляна Павлова. На фона на другите изоставащи много по-сериозно програми - "Околна среда" и "Транспорт", този ресурс не е толкова голям. Но за и бездруго изтънелите общински бюджети догодина това ще е сериозен проблем.
Строежът на софийската скоростна тангента е на стойност около 200 млн. евро. Този проект всъщност беше включен в "Регионално развитие" в последния момент точно за да не се изгуби европейско финансиране. Това стана и със специалното съгласие на Брюксел, защото тази програма не е за подобни големи инфраструктурни проекти. Строежът беше забавен заради закъснението с отчуждителните процедури и спора на собствениците с държавата за по-високи обезщетения. И този обект обаче също ще бъде довършен с публични средства. При старта на строителството тази година управляващите заявиха, че започват обекта с европейско финансиране и ясното съзнание, че той няма да може да бъде завършен до края на годината, когато изтичат сроковете. Още тогава беше обявено, че изграждането на 16-километровото трасе ще продължи догодина с бюджетни пари.
Има проекти и за туристически маркетинг, които няма как да бъдат спасени. Изпълнител е Министерството на туризма, което не е успяло да ги реализира и договорите за безвъзмездното им финансиране трябва да бъдат прекратени.
Китайската банка ICBC иска да отпусне заема от 650 млн. евро на БЕХ. Китайската индустриална и търговска банка (Industrial and Commercial Bank of China - ICBC) е единствената, която ще бъде допусната да представи обвързваща оферта за предоставянето на заем от 650 млн. евро на Българския енергиен холдинг (БЕХ), въпреки че заявление за участие подадоха 2 банки. В отделен конкурс кандидатите за емисия облигации на БЕХ на същата стойност, които да предоставят и мостово финансиране, бяха 10 пъти повече, но до втория етап, който е подаването на оферти, ще бъдат допуснати 11, казаха за "Капитал Daily" запознати източници. ICBC е една от най-големите банки в света с нетна печалба за 2014 г. 276.286 млрд. юана (43.455 млрд. долара), което е ръст от 4.8% спрямо 2013 г.
Без резултат
За да привлече повече кандидати и най-вече да изпълни изискванията на закона, БЕХ удължи срока за подаването на оферти за предоставянето на заема, тъй като до първоначалния срок само 2 банки бяха подали заявление за участие. Холдингът, който е дружество с над 50% държавно участие, обаче беше длъжен по закон да удължи процедурата, тъй като кандидатите са под пет. След като това условие е изпълнено, конкурсът може да продължи и с по-малко участници.
В подобна ситуация
По отношение на броя на кандидатите в двете процедури на БЕХ ситуацията изглежда подобна на тази през 2013 г., когато отново заради дълговете на НЕК БЕХ обяви две процедури за 500 млн. евро отново чрез заем и облигационна емисия с мостово финансиране. Тогава желаещите да осигурят заем отново бяха много по-малко, като само Deutsche Bank подаде окончателна оферта, но впоследствие беше дисквалифицирана. Дори сега да не се стигне до подобна ситуация, има вероятност голямата конкуренция за листването на облигацията да осигури по-изгодна цена на заема. Листването на емисия обаче е много по продължително във времето, така че, ако БЕХ предпочете този вариант ще разчита основно на условието за мостово финансиране. Причината е, че холдингът се нуждае от средствата спешно (до средата на ноември), за да може споразумението с двете американски централи TEЦ "АЕS Mарица-изток 1" и ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3" да влезе в сила. То предвижда Националната електрическа компания да изплати дълга си към тях, който е в размер над 900 млн. лв. Той беше натрупан в резултат на задълженията по дългосрочните договори, сключени между двете централи и НЕК за задължително изкупуване на произведената електроенергия от тях. От своя страна тецовете трябва да се разплатят с "Мини Марица-изток" за натрупани към август тази година задължения общо за 364 млн. лв. Споразумението предвижда и намаляване на цената за разполагаемост (поддържане на мощности в готовност за работа), което ще намали разходите на НЕК. Останалата част от средствата по заема ще бъдат за разплащането на НЕК с други производители и за повишаване ликвидността на БЕХ.
Условия
Условията за заема от 650 млн. евро, които БЕХ обяви, са, че той ще бъде за пет години, като заемодателят трябва да обезпечи всички дейности по отпускането му. При необходимост се допуска и сформирането на синдикат (няколко банки), които да осигурят кредита. От своя страна БЕХ не може да предостави държавна гаранция, тъй като такава не беше осигурена. В същото време обаче държавата се отказа от дивидента си от дружеството за 2014 г. за близо 240 млн. лв., с които капиталът му беше увеличен до 3.188 млрд. лв. Това ще се случи и с дивидента, който БЕХ ще дължи на държавния бюджет и за 2015 г.
Новият застрахователен кодекс отново предизвика критики. Новият застрахователен кодекс обещава повече защита на потребителите и по-високи обезщетения, но някои предложения в него продължават да бъдат подлагани на критика. Като цяло обаче секторът все няма обща позиция за бъдещия закон и промените, които ще бъдат приети от парламента. Това стана ясно по време на дискусия за законопроекта, организирана от в. "Банкер" в София. Адвокат Антоанета Димоларова, която е участвала в работната група по подготовката на текстовете, обясни, че са използвали опита на Германия, чиито застрахователни правила са обновени през 2007 г. и законодателството там е много съвременно. Промените, които ще настъпят в сектора, би трябвало в някои отношения да позволят по-голяма гъвкавост, например с въвеждането на срочни и безсрочни договори за някои застраховки, стана ясно от думите на Димоларова.
Кодексът трябва да бъде приет съвсем скоро, за да не изпадне България в нарушение на европейските правила. От началото на следващата година в целия ЕС ще трябва да се въведе директивата "Платежоспособност II", която е с по-високи изисквания към застрахователите и би трябвало да защити повече платежоспособността им и интересите на потребителите.
Съгласни и несъгласни
В кодекса обаче има и доста спорни моменти, сред които е и отнемането на лиценз по инициатива на заместник-председателя на Комисията за финансов надзор (КФН). Досега практиката е такива важни решения да се обсъждат от всички членове на регулатора и няма зам.-председател, който да може по собствена преценка да вземе лиценз на инвестиционно, застрахователно или пенсионно дружество, ако останалите не го подкрепят. Според бившия зам.-председател на КФН по застраховането - Борислав Богоев, новите текстове дават правомощия на заместника да преизчислява резервите на застрахователните компании и еднолично да преценява дали един актив е годен.
"Подобно нещо може да фалира една застрахователна компания точно за 3 месеца", коментира Богоев. В резултат ще има проблеми в целия финансов сектор, а пример за това е кризата в Гърция, чието начало идва след фалита на няколко застрахователя, напомни финансистът. Той смята, че текстът трябва да се преразгледа и новите правомощия на зам.-председателя да бъдат отнети.
Око да види, ръка да пипне
Недоволство и спорове отново предизвика предложението за изрична забрана за изцяло онлайн продажба на "Гражданска отговорност". Според Антоанета Димоларова и Данчо Данчев, който е председател на Асоциацията на българските застрахователи, при подготовката на кодекса са взети предвид всички получени становища. Данчев обясни, че са събрали от всеки застраховател и брокер, който е поискал, но мнозинството е надделяло с желание за ограничаване на изцяло онлайн сключване на най-масовия вид застраховка.
Така при бъдещия кодекс, ако текстът не бъде променен, ще се запази сегашният вариант - поръчка онлайн, доставка с куриер, плащане, заедно с хартиените документи и стикер. Отмяна на стикера не се предвижда, въпреки че полицията вече е оборудвана с таблети и още преди две години беше обявено, че проверката за "Гражданска отговорност" ще се прави онлайн.
Богоев отбеляза, че не са питани потребителите - той е на мнение, че никой няма да иска забрана, а напротив - много хора ще подкрепят възможността за изцяло електронна "Гражданска отговорност". Против този текст се изказа и Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на застрахованите и пострадалите при катастрофи. Той разказа, че според направено от него проучване в 12 развити застрахователни пазара в Европа в нито един няма забрана за онлайн полица.
Камион бежанци спасени от задушаване в центъра на София. 43-ма бежанци, натъпкани в бус, бяха спасени от задушаване след зрелищна акция на полицията в центъра на София по сигнал на двама охранители.
Мъжете, работещи във VTA Security, карали служебната си кола по бул. "Цариградско шосе" в посока центъра, когато в района на Орлов мост чули от буса пред тях - "Пежо Боксър", викове на хора.
"Беше страшна шумотевица, чуваха се писъци, викове и блъскане на вратата", разказа пред "24 часа" охранителят Емилиян Гецов. На светофара мъжът слязъл и казал на шофьора веднага да излиза от колата. Предусетил опасност, каналджията натиснал газта и опитал да сгази охранителя.
"С колегата веднага разбрахме, че става дума за бежанци, и подгонихме буса", разказа Гецов, който подал сигнала в полицията, докато гонели буса. Гардовете настигнали пежото на бул "Евлоги и Христо Георгиеви" пред испанската гимназия, където вече ималo и полиция. Шофьорът набил спирачките, отворил вратата на бежанците и хукнал да бяга.
"Направо мина през мен и в суматохата успя да се измъкне", обясни Гецов. От буса пък изкочили над 50 бежанци, сред които и много жени и деца. Те също побягнали в различни посоки.
"Направо се чудя как не са се задушили, толкова малък е бусът, а бяха натъпкани един връз друг", описа ситуацията охранителят.
Той и колегата му успели да заловят 6-има души, полицията също почнала да гони мигрантите. Шофьорът обаче успял да се измъкне.
10 от заловените бежанци бяха седнали пред испанската гимназия. Учениците от школото се чудеха какво става и снимаха групата. "Някакъв масов бой ли е имало", попита ученик униформените, които обаче не му отговориха.
Бежанците стояха кротко, едно от децата гризеше франзела. 30 минути след залавянето си групата бе натоварена в бус и отведена в полицията за изясняване на самоличността. Междувременно полицаите продължили да залавят групички бежанци, разбягали се в различни посоки.
Мигранти бяха задържани в близките улици "Султан тепе", "Черковна", "Стара планина". 10-ина бежанци, явно уморили се от бягането, били хванати да си седят в междублоково пространство в района на ул. "Черковна" и ул. "Султан тепе". Други 4-ма били задържани пред Военната академия.
Заради акцията се образува километрично задръстване по бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" в посока ул. "Оборище".
От полицията обявиха, че всички задържани са без документи. Казали, че са сирийци.
И шофьорите на таксита вече ще карат с лиценз. Таксиметровият превоз вече ще се извършва само след издаден лиценз. Това гласуваха депутатите, като приеха на първо и второ четене промени в Закона за автомобилните превози, внесени от депутатите от ГЕРБ Иван Вълков и Цветомир Михов.
Досегашните текстове даваха право на водачите да извършват таксиметрови услуги за своя сметка от името на регистриран превозвач. Михов обясни, че с приетите изменения се пресича практиката на фирми с много лицензи да ги преотстъпват.
"Има фирми, които са взели 100 лиценза и нямат нито едно такси. Единствената дейност, която осъществяват, е да преотдават лицензи", обясни Михов. Тези компании получавали пари, без да издават документи, а това рефлектирало върху приходите в бюджета, икономиката и потребителите.
Михов обясни, че при преотстъпване на лиценза на самоосигуряващ се водач е трудно да се определи на кого е отговорността. Това затруднявало налагането на санкции при нарушения.
Такситата копърки, които имитират големи фирми, се възползвали от тази възможност в закона и прехвърляли вината за нарушенията на шофьорите и нямало как лицензът им да бъде отнет.
Водачите имат месец да се лицензират след обнародването на промените в "Държавен вестник".
Според председателя на транспортната комисия Гроздан Караджов промените в закона нямали връзка с "Юбер". Компанията прекрати изцяло дейността си в България в понеделник. Според Караджов, за да я възобнови, трябва да покрие изискванията в българското законодателство. Той обяви, че подкрепя подобни платформи.
Пръстов отпечатък за лечение в болница. Пациентите ще дават пръстов отпечатък при постъпване в болница и при получаване на лекарства, които се плащат от Здравната каса. С тази новина здравният министър д-р Петър Москов поздрави българите от ефира на Нова телевизия днес. По думите му в края на януари в болниците и аптеките ще бъде въведен персонален пръстов идентификатор, за да спре източването на касата с фалшиви пациенти. Москов говори за някакъв код за всеки гражданин и за „дърво на свързаност" чрез системата на ЕГН, която щяла да позволи на роднини да вземат от аптеките лекарствата на болни деца и инвалиди, които не могат да получат лекарство лично с пръстов отпечатък.
По-късно в парламента Москов обяви, че всеки български гражданин, когато си вади лична карта, поставя пръстовия си отпечатък и не вижда причина системите в държавата да бъдат свързани. Това обаче не е вярно - в момента пръстови отпечатъци се вземат само за паспорт. Но дори и те се съхраняват по особен ред и законът не позволява да се използват при криминално разследване от полицията.
Според Москов нямало никакъв проблем с оборудването на всички лечебни и здравни заведения, а едно подобно устройство струва около 20 евро, като разходите за всичките ще бъдат поети от касата и МЗ. Само допреди месеци болниците бяха задължени да купят за по 1000 лева четци за лични карти, защото от 1 април задължително влизането става с лична карта.
Шок
ГЕРБ изненадани от идеята
Депутати от ГЕРБ бяха изненадани от намерението на Москов, което не е обсъждано с тях. "Как ще вземе пръстови отпечатъци на целокупното българско население, за да осигури база данни?", коментира председателят на парламентарната здравна комисия и депутат от ГЕРБ Даниела Дариткова. Според нея по-скоро трябва да се работи за добра комуникационно-информационна система на касата и индивидуална електронна здравна карта. Реформаторът Димитър Шишков от здравната комисия също изрази съмнение, че това ще мине. Според него трябва да се помисли дали тази идея не накърнява донякъде достойнството на хората. Шишков смята, че трябва да се засили контролът върху самите болници, а не допълнително да се товари финансово бюджетът.
Заплаха за 377 млн. лева по агропрограма. Общините не са се отчели и не са поискали плащания за 433 проекта по старата програма за развитие на селските райони, което поставя в риск усвояването на 377 млн. лева. Това показва справка от фонд „Земеделие" до БНР, съобщи националното радио.
На 15 октомри изтича крайният срок, който ведомството на Десислава Танева даде на общините, за да отчетат проектите, които са изпълнили по програмата, и да поискат плащания по тях. В противен случай средствата ще бъдат загубени. Самите проекти трябваше да приключат до 15 септември.
Сред незаявените за плащане проекти най-голям е броят на тeзи по мярката „Основни услуги за населението и икономиката в селските райони" - 173 проекта на стойност 316 млн. лева. По нея общините ремонтираха пътища, изграждаха водопроводи и канализации и осигуряваха достъп до социални услуги.
27 млн. лева са под риск по друга общинска мярка - „Обновяване и развитие на населените места". При нея неизрядни са 40 проекта за ремонти на улични мрежи и паркове.
Спортни таланти теглят джакпоти. Спортните таланти на България ще бъдат лицата на късмета на Българския спортен тотализатор.
Героите от кампанията на "Стандарт" "Младите шампиони" ще участват в тегленето на тиражите. Тази идея за популяризиране на обещаващите спортисти бе огласена от министър Красен Кралев. Той дойде в редакцията на "Стандарт", за да даде своя вот. Направи го в присъствието на няколко от младите ни спортисти, които трупат слава за родината ни - Милица Мирчева и Митко Ценов (лека атлетика), Алберт Попов (ски), Миглена Селишка (борба) и футболните надежди от школите на "Левски" и ЦСКА Гален Ненов и Андрей Йорданов. Събитието уважиха и трима треньори - Ина Ананиева, Йоло Николов и Петър Касабов. Тази година "Стандарт" реши да обърне внимание на бъдещето в спорта. За това в анкетата участват най-талантливите ни и успешни спортисти, които са разделени в две категории - до 23 г и до 14. Гласуването става на сайта bgchudesa.com. В края на октомври ще бъдат определени 20 от по-големите надежди и десет от по-малките, които са събрали най-много фенове. Вотът за тях ще продължи до последната седмица на ноември, когато на тържествена церемония ще бъдат обявени Топ 10 на талантите до 23 г. и топ 5 на шампионите до 14 г. Министър Кралев обяви, че заедно с Део и Куини-Алис младите шампиони ще теглят печелившите числа от тиражите на ТОТО 2. Така талантите ни ще станат популярни за цяла България.
Слагат ДДС за коли на семейните компании. Предложението на финансовото министерство за частично облагане с ДДС на фирмени коли и имоти, които се използват и за лични нужди, разтревожи бизнеса. Новият режим за възстановяване на ДДС ще удари най-вече семейните фирми, защото при тях трудно може да бъде разделено служебното и личното ползване на автомобила, каза Стоян Желев от Съюза на вносителите на автомобили. Той прогнозира, че така част от дейността на семейните фирми ще премине в сивия сектор и бюджетът няма да спечели от новия режим за възстановяване на ДДС. Реално обаче именно собствениците на малки фирми често купуват семейния автомобил от името на дружеството, за да не плащат ДДС. Освен това именно в малките фирми най-често служебният автомобил се ползва от собственика и през уикенда за лични нужди. Целта на МФ е именно в тези случаи да се плати дължимият ДДС.
Над 65 000 фирми, регистрирани по ДДС, ще трябва да подават към данъчните методики за разпределение на разходите за всеки свой актив над 35 000 лв. или 50 000 лв., от които да е видно каква част отиват за дейността им и каква за лични нужди, посочват от БСК. "Една такава методика и начинът, по който се отчитат разходите, означава ежедневен контрол и документиране от страна на управителя на фирмата - нещо което ще бъде проблем дори и в малките фирми, да не говорим за големите", каза Димитър Бранков, зам.-председател на БСК. Първоначалното предложение на МФ е всяка фирма да посочва какъв дял от изминатите километри на автомобилите са за лични нужди и върху тях да не се връща ДДС. За имоти пък ще се плаща ДДС за площта, която се ползва от собственика. Финансовият министър Владислав Горанов обаче коментира наскоро, че ще направи режима на облагане възможно най-опростен. Една от идеите е за активи, които се ползват смесено - и за корпоративни, и за лични нужди, законово да бъде фиксиран определен процент от разходите, за които да не се връща ДДС. Днес се очаква на заседание на кабинета Горанов да представи окончателния вариант на новия режим.
Сгънати на кука пътници изнемогват сред тенекии със сирене. Посреднически фирми лъжат пътници с обещания за лъскави автобуси и приятно, комфортно и незабравимо пътуване до Италия. Вместо това обаче хваналите се на уловката са принудени да пътуват повече от 24 часа в раздрънкани товарни микробуси, пригодени за пътнически, наблъскани като сардели сред купища куфари и чанти багаж.
Един от маршрутите, по които това се е превърнало в практика, е от София за Неапол. Цената на билета е 200 лв. в едната и 400 лв. в двете посоки, тоест отстъпка при покупка на двупосочен билет няма. Но не това е най-важното. По телефона служителката на една от фирмите, продаващи билети по дестинацията, любезно обяснява, че автобусът, с който ще се пътува, е снабден с всички удобства, има телевизия, климатик и химическа тоалетна. Оказва се, че от трите е вярно само това за климатика. Телевизията е заменена със CD плеър, от които стърчи флашка и дъни яка и бясна чалга. Бусът е стар и неудобен. Пътниците са по трима на ред, като цялата задна половина на буса е заета от куфари, чанти, стекове с бира, тенекии със сирене, пити кашкавал, луканки, салами и всякакви други хранителни продукти.
Оказва се, че освен хора, шофьорите си докарват доста добри доходи, като превозват и десетки килограми родна храна от България, която продават на собствениците на българските магазинчета в Неапол. Наред с луканката и бирата по този начин за Италия често се превозват и цели кофи с туршии, буркани с кисели краставички и шишета с домашна сливовица. А през зимата и свински мръвки, увити в стари вестници. На връщане пък, за да не са „капо", шофьорите товарят бусовете с италиански стоки, които продават „на черно" на познати и приятели. 24-часовото пътуване от София до Неапол, Бари, Биндизи или... сред непрекъснатите ухания на кашкавал и салам, едва ли е най-удачното определение за луксозно и комфортно пътуване.
Изненадите обаче продължават вечерта при качването на ферибота. Оказва се, че служителката от посредническата компания е „забравила" да предупреди пътниците, че таксата за ферибота от 30 евро не е включена в билета. Както и че в таксата не е включено легло, което се плаща отделно и струва също около 20-25 евро. Така на пътниците, прекарали деня свити „на кука" в тесния миробус, сега се налага да прекарат и нощта на твърдите и неудобни столове в общите салони на ферибота, с глави върху масите.
Кулминацията на пътуването обаче тепърва предстои. Пристигнали на някое от италианските пристанища изведнъж се оказва, че преди да отидат в Неапол, шофьорите трябва да се отбият до съседно градче по работа и ще се забавят 5-6 часа.
Затова те предлагат на пътниците да се прехвърлят в чакащите ги на километър от пристанището частни коли, които ще да ги откарат по-бързо до Неапол. Шофьорите на автомобилите са българи, които от тези „черни" курсове явно си докарват по някое и друго евро. Колите са малки, тесни, мръсни, а багажниците им се напълват още след втория куфар. Затова се налага останалия багаж пътниците да вземат при себе си в купето. Пътуването в продължение на 4-5 часа, по трима на задната седалка, всеки с по 2-3 сака в скута и в краката си, наистина е „черешката на тортата". А на всичкото отгоре, за да не плащат пътни такси, шофьорите избягват първокласните пътища и карат по трето и четвъртокласни, на фона на които нашите разбити междуселски пътища са като германски аутобан. А понякога за допълнителен разкош само на 20-ина км от крайната цел, когато в далечината вече се вижда Везувий, старата трошка вземе, че спука гума или й свърши горивото. Така след близо 30 часа пътуване „луксозното пътуване" успешно е приключило и това със сигурност ще остане незабравимо за хората, доверили се на услугите на посредническите транспортни фирми.
МВФ с по-ниски очаквания за икономическия ни растеж. 1,9% ръст на българската икономика прогнозира Международният валутен фонд (МВФ). За тази година очакванията за ръст на БВП са 1,7 на сто, показва докладът на МВФ за перспективите на световната икономика.
Прогнозата е по-ниска в сравнение с очакванията на българското Министерство на финансите, оповестени вчера. От ведомството очакват икономиката ни да нарасне с 2,3% през 2016 година, а 2015 година да завършим с ръст от 2 на сто.
Според МВФ през 2015 година ще отчетем средногодишна дефлация от 0,8 на сто, а през 2016 година стоките в потребителската кошница ще поскъпнат средно с 0,6. През 2014 година България отчете дефлация от 1,6%.
За целия регион на развиващите се държави в Европа МВФ очаква ускоряване на растежа от 2,8% през 2014 година до 3% през 2015 година, като това темпо щяло да се запази и през 2016 година. Регионът обхваща Албания, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Унгария, Македония, Косово, Черна гора, Полша, Румъния, Сърбия и Турция.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |