Данъчната бюрокрация за коли и имоти отпада. След лавината от лобистки законови поправки от последните две седмици поне за една нова данъчна тежест, която щеше да създаде безкрайна бюрокрация за стотици хиляди фирми, депутатите взеха решение да отпадне. Финансово министерство предлагаше всяка компания, която има автомобил или имот за над 5 хил. лв., да трябва да води сложна отчетност и да довнася ДДС за него за времето, в което активът се употребява от служителя за лични цели. В четвъртък след дълъг дебат и много разнопосочни предложения бюджетна комисия гласува единодушно да няма данък, добил популярност като "уикенд". Остава и депутатите в зала окончателно да подкрепят отпадането.
Отпадане вместо нов вариант
Освен за обикновените коли и офиси вариантът на финансовото министерство предвиждаше да има и фиксирана ставка за джипове, яхти и самолети. За тях не трябваше да се приспада 30% от ДДС, но само след като Брюксел дадеше одобрение. "Приходите за бюджета по това перо се оценяват на около 100 млн. лв. годишно", обяви заместник изпълнителният директор на Националната агенция за приходите (НАП) Галя Димитрова.
Държавата опитваше да запуши една дупка за неплащане на ДДС - например да си купиш с 20% по-евтин джип или апартамент, като го регистрираш на фирма. Въпросният текст обаче не беше насочен към нарушителите (каквито със сигурност съществуват въпреки забраната да се ползват за лични цели и в сегашното законодателство). С предложението се товареха изрядните компании. Например дружество с голям автопарк трябваше да назначава специални служители, които всеки ден да отчитат километри и време за всеки автомобил. Трябваше да се следят и всички свързани стоки и услуги с тези коли (например горива и ремонти) и имоти. Текстът беше неясен, трябваше да има специална методология и създаваше предпоставки за данъчен произвол. А неизрядните фирми лесно можеха въобще да не подават декларация до НАП за намерение за лично ползване и шансът да бъдат проверени беше напълно неизвестен. Друг недостатък на текстовете беше, че това далеч не е каналът, по който изтича най-много ДДС, а има много законодателни и организационни дупки, с които да се ограничи укриването на данъци.
Председателят на бюджетната комисия Менда Стоянова първо настояваше начисляването на ДДС да става по-лесно, като ако има лична употреба на актива, се връщат само 70% от данъчния кредит. Димитър Танев от РБ пък беше предложил две ставки за възстановяване - 70% и 90%, в зависимост от това колко често въпросният актив се използва за лични нужди. В крайна сметка обаче начинът на управление на въпросния данък доведе до дълги спорове и народните представители решиха да отхвърлят промяната като цяло. "Голяма част от депутатите май са в конфликт на интереси по тази тема", коментира Менда Стоянова, без да даде детайли защо смята така.
Администрирането на данъка беше основният проблем за депутатите. "Как ще докажете, че този джип се ползва за лична употреба", запита Йордан Цонев от ДПС, а отговорът на Росен Иванов от НАП бе: "Ние очаквахме голяма част доброволно да спазят закона."
Плащам до 10 хиляди лева
Предложението на финансовото министерство плащанията в брой да са до 5 хил. лв. също беше редактирано. В момента сделките кеш са ограничени до 15 хил. Депутатите единодушно гласуваха за предложението на депутата от РБ Мартин Димитров сумата да бъде фиксирана на 10 000 лв.
Критиките към прага от 5 хил. лв. бяха основно, че това ще затрудни сделките в много сектори. Например при договор за наем за общо над 5 хил. лв. през годините отново се оказва задължително да се плати всичко по банков път, въпреки че еднократните сделки (месечните вноски) ще са в пъти по-малки от прага. "Когато приеха закона, въведоха и едно указание, което гласи именно това - гледат се сделките в безкрая. Сега не се вижда някаква промяна, което означава, че указанието отново ще важи", обясни преди седмици за "Капитал" данъчен експерт.
"Subway България" ще отвори ресторанти и в бензиностанции. Веригата ресторанти за бързо хранене Subway ще приключи 2015 г. с 5% ръст на оборота за страната, като при някои от обектите повишението ще е между 15% и 20%, съобщи за "Капитал Daily" Иван Тодоров, изпълнителен директор на "Subway България" и "Subway Румъния".
През 2015 веригата откри три нови заведения - в курорта Златни пясъци, на магистрала "Тракия" и във Варна. До края на годината предстои да бъде отворен нов сезонен ресторант в Банско, с което общият брой на Subway обектите в България ще достигне 38.
Плановете за 2016
"Ресторантът, разположен в зоната за отдих на автомагистрала "Тракия", е нетрадиционен. Стратегическото му позициониране в силния летен сезон донесе очаквани високи резултати и това дава възможност на веригата да мисли в посока отваряне на няколко заведения във верига бензиностанции. Този модел на бизнес партньорство съществува успешно навсякъде по света", обясни Иван Тодоров. И уточни, че все още става въпрос за предварителни договорки, но най-вероятно първоначално обектите в бензиностанции ще са в Пловдив и София, като Тодоров не посочи имената им.
Плановете на Subway за следващата година ще бъдат фокусирани и върху изграждането на нови ресторанти в градове, в които все още веригата няма присъствие. "Виждам възможности за развитие на марката във Велико Търново, Благоевград, Плевен и Русе", даде примери Иван Тодоров. По думите му целта на компанията за 2016 г. е общият брой ресторанти в страната да достигне 45. "Залагаме и 10% ръст в общия обем продажби, като разчитаме на новите сандвичи и съставки, които ще бъдат включени в продуктовата гама на Subway в България и са в процес на тестване", обясни той.
Бизнес на франчайз
Веригата се развива чрез франчайз партньори. Тенденцията е те да купуват повече от един лиценз и да отварят повече от един ресторант под марката Subway. По данни на компанията една трета от получателите на франчайз права държат 80% от общия брой ресторанти на веригата в страната.
"Така нареченият MUO (Multi-unit owner) - собственик на повече от два ресторанта, е пример за асоцииране с марката и желание за развитие чрез нея. Статистиката потвърждава, че нашите франчайз партньори вярват в успеха и отчитат положителни финансови резултати от оперативната дейност", коментира Иван Тодоров. И уточни, че няма ограничение в броя ресторанти, оперирани от един франчайзополучател, стига той "да покрива стандартите на бранда и да върши оперативната си работа, спазвайки изискванията на системата Subway".
Пазарът на заведения за бързо хранене продължава да расте, като през тази година в България бяха открити няколко нови ресторанта от световни вериги. В края на октомври компанията "Синема ентъртейнмънт" отвори първите си заведения от веригата Texas Chicken, а през ноември добави още един бранд - Roadhouse Grill, на италианската Cremonini Group.
"Разнообразието е важен белег на модерното общество, дори в контекста на избора на ресторант. Стъпването на световни брандове в България и тяхното развитие прави страната равностоен играч в Централна и Източна Европа и желана бизнес територия. Разбира се, всяка компания търси своята ниша - в случая ние сме позиционирани като веригата, предлагаща здравословна алтернатива на бързите храни, където нямаме конкуренция", коментира Иван Тодоров.
За 4 години - 24 ресторанта в Румъния
Изпълнителният директор на "Subway България" отговаря и за развитието на бранда в Румъния. За четири години там са отворени 24 ресторанта, 12 от които са в Букурещ. "В момента са налице много добри предпоставки за по-нататъшното развитие и разгръщане на марката на румънския пазар, тъй като благодарение на правителствено решение ДДС за храните бе намален на 9%. Това стимулира и подобри обема на реализираните печалби", обобщи Иван Тодоров. Плановете на веригата включват развитие и в други райони в Румъния, както и други съседни държави.
Според Търговския регистър приходите само на държателя на правата на веригата "Сабуей България" за 2014 г. са 1.433 млн. лв. при 765 хил. лв. година по-рано.
Бизнесът поиска "законодателен борд". В България най-важните за фирмите закони се преправят по 3-8 пъти за една година. Непрекъснатите "ремонти" на правилата са огромен проблем за бизнеса, показва проучване на Българската стопанска камара (БСК) за основните дефекти на икономическата среда у нас. Кодексът за социално осигуряване се променя най-често - около 8 пъти годишно. Само от януари до октомври т.г. Законът за здравното осигуряване е претърпял 6 поправки, посочват от камарата. Затова БСК предлага да се въведе нещо като "законодателен борд" - да се забрани на парламента да поправя законите повече от веднъж годишно. Специално за данъчните закони камарата настоява промени да не се правят в започналата финансова година, а само преди това.
Участниците в анкетата на БСК са откроили като големи пречки непосилните срокове за изпълнение на данъчни и други задължения, растящата бюрокрация - въвеждането на нови декларации, справки, удостоверения, както и непосилните срокове. Проучването показва, че плащането на данъци се превръща в огромна тежест не толкова заради ставките, колкото заради процедурите за деклариране и плащане.
Компаниите у нас масово се оплакват, че по време на проверки и ревизии инспекторите ги карат многократно да копират, комплектоват и представят документи и справки за платени данъчни и осигурителни вноски. Освен това бизнесът негодува, че често по сходни казуси НАП дава различни и противоречиви становища и тълкувания.
Много фирми, които работят в населени места без офиси на НАП, се жалват, че им е трудно да се снабдят с удостоверение за наличие или липса на задължения. Затова от БСК предлагат НАП да започне да издава такива документи по електронен път.
Бизнесът предлага още да се създаде възможност за интегриране на информация и плащане на задължения към бюджета по електронен път, чрез каналите за електронно банкиране. Засега услугата е достъпна единствено чрез ePay.
НЕК получи нова отсрочка за дълговете си към „Марица-изток 1". Поредна отсрочка получи вчера НЕК, за да изплати дълговете си към един от двата американски теца - "Ей и Ес Гълъбово Марица-изток 1". Електрическата компания трябваше да погаси борчовете към двете централи още през лятото, след това срокът бе отложен за края на ноември. Спазването на срока е важно, защото само така ще влезе в сила споразумението с тецовете за минимално поевтиняване на тока, който НЕК изкупува от тях. Сега електрическата компания ще трябва да погаси задълженията си към "Марица-изток 1" до края на годината.
В момента държавното дружество дължи на двата теца общо над 900 млн. лева, като само към "Ей и Ес Гълъбово" те са над 600 млн. лв. Не е ясно дали и другата компания - "Контур Глобал Марица-изток 3" също ще даде такава отсрочка. От теца вчера отказаха коментар за в. "Сега", но според експерти най-вероятно и те ще вземат подобно решение.
"Очевидно е, че в оставащите дни до края на ноември БЕХ няма да успее да си осигури заем. Това съответно означава, че и НЕК няма да може да се разплати, но имаме разрешението на нашите банки кредиторки да изчакаме до края на годината", съобщи вчера изпълнителният директор на "Марица-изток 1" Оливие Маркет. Според него все още е рано да се говори за план Б, в случай че НЕК не успее да изчисти дълговете си, защото в оставащото време до края на годината можело да бъде осигурен заем.
В момента БЕХ спешно се опитва да намери заем, с който да осигури "свежи" пари за плащанията на дъщерната си НЕК. Процедурата по кредитиране обаче забуксува още в началото - първоначално срокът за подаване на оферти бе удължен, а впоследствие се оказа, че нито една банка не иска да отпусне заем от 650 млн. евро без държавна гаранция. Държавата отказа гаранцията и затова преди дни БЕХ започна директно договаряне с 12-те банки, проявили интерес към процедурата. Изходът от тези преговори е неясен.
Общи граничари на цяла Европа. Да бъдат създадени общи европейски гранични сили както за сухопътните, така и за морските граници и те да поемат охраната на външните за ЕС граници. Това предложение на Франция ще обсъдят в петък министрите на вътрешните работи на спешно свикан европейски съвет в Брюксел.
От българска страна ще участва вицепремиерът Румяна Бъчварова и ще подкрепи френското искане, научи в. "24 часа" от правителствени източници. България ще защитава позицията, че в сегашния си вид охраната на границите в ЕС не е достатъчно ефективна.
"Шенген не работи", заяви премиерът Бойко Борисов. Като начало европейските гранични сили трябва да поемат охраната на най-рисковите и пропускливи външни граници като тези на Гърция с Турция, предвижда френското предложение, съобщи "ИЮ Обзървър". Тази граница поема най-големия поток на влизащи нелегално в ЕС имигранти, сред които се подозира, че могат да се промъкнат и терористи.
На пресконференция в Брюксел европейският комисар за миграцията Димитрис Аврамопулос обяви, че комисията ще представи своите предложения за европейски гранични сили през декември, за "интелигентни граници" следващата пролет и за контрола за финансирането - в следващите седмици. Европейската комисия ще направи реформа на системата на функциониране на шенгенското пространство по-специално в областта на обмена на информация между полицейските, имиграционните и граничните структури на общността, за да се гарантира стриктното прилагане на ограниченията за влизане в ЕС, заяви Аврамопулос.
Европейските граждани да бъдат изправени пред много по-строги и систематични проверки на личните документи при напускане или влизане в шенгенската зона в Европа. За това ще настоява Франция още на извънредната среща на вътрешните министри в петък в Брюксел.
Париж представя на министрите цял пакет от мерки за пътуванията в Европа. Франция настоява за задължителна проверка на личните документи на всички европейски граждани и систематично сравняване на данните им с информационната система на Шенген, която функционира по границите, както това се прави за граждани от страни извън ЕС. В момента обикновено паспортите на гражданите на ЕС са подлагани само на визуална проверка дали са валидни и дали са на съответното лице.
Като допълнение към тази мярка България и Румъния ще поискат пълен достъп до Шенгенската информационна система. В момента двете страни нямат достъп в реално време до нея, както и техните информационни масиви не са достъпни през шенгенската система. България ще подчертае, че е сред страните, издаващи най-много визи за трети страни, поради което разполага с полезна информация.
Затягане на режима за чекиране на пътниците за вътрешноевропейските полети е мярката, предложена от Франция, която засега среща подкрепата на всички останали членки, разказаха дипломати. Париж настоява за бързо въвеждане на отдавна готвения в ЕС проект за база данни PNR (Passenger Name Record - "Регистрация на имената на пътниците"), която ще засяга пътуващите със самолет. В момента предложението е тя да засяга полетите между ЕС и трети страни. Франция отива още по-далеч, като настоява системата да се въведе за вътрешните полети в Шенген, а данните за пътниците да бъдат съхранявани 1 г.
Инфарктно наддаване в Лондон за "Виваком" - след 10 часа оценката е скочила над 10 пъти. Над 10 пъти е скочила оценката на най-бързо развиващия се телеком в България - "Виваком", на аукциона в Лондон.
Към 20:10 часа българско време двамата вероятни купувачи са били готови да дадат малко под 300 милиона ерво, пресметнаха финансови анализатори, които имат информация, че стъпката на наддаване е около 3 милиона евро.
Почти 100% е сигурно, че двамата кандидати са българинът Спас Русев и гъркът Панос Германос.
Почти 10-и час тече наддаването, за което кандидатите са внесли депозит от 20 млн. евро. Двамата са в отделни стаи на неизвестно за нас място в Лондон и наддават.
До продажбата днес се стигна, след като акционерите на "Виваком" - Цветан Василев 43,33%, ВТБ през лондонското си звено "ВТБ капитал" с 33,33% и други кредитори на компанията с 23,33% дял в нея, не успяха да върнат мостов заем от 150 млн. евро, отпуснат от руската банка ВТБ. Парите трябваше да бъдат възстановени на 22 май 2015 г.
След като руснаците изчакаха 6 месеца след крайния срок, в края на октомври "ВТБ капитал" обяви, че пристъпва към продажбата на "Виваком".
Търгът обаче още не е приключил и организаторите не дават информация кога ще е финалът.
Източник от Фонда за гарантиране на влоговете заяви пред "24 часа", че внимателно се следи развитието на търга в Лондон, тъй като Фондът ще търси активи и пари от "Виваком", които са изтекли от КТБ и с пари на вложителите е закупен делът на Цветан Василев.
Източникът ни напомня, че вероятно става дума за около 150-160 млн. евро, които са излезли от КТБ и с парите е закупен дела на Цветан Василев.
Още:
Българин и грък ще са на финала за "Виваком"
VIVACOM с най-много приходите от операторите
Цветан Василев се прероди от Луврие в Малофеев-Косарев
Сибирски „Юбер" настъпва в София. С рекламни листовки за такси, което предлага превоз от „2 лева", са облепени стълбовете в западните и източните квартали на София. Проверка на „Труд" показа, че зад рекламата стои руската фирма „Максим", която е започнала своята дейност в западното сибирско градче Шадринск в област Курган през 2003 г. През 2009 г. открива клонове в 7 града в Русия, през следващите 2 г. - в още 39. От миналата година стъпва на пазара в Казахстан, Украйна, Грузия и у нас.
Офертата за 2 лв. всъщност се оказа начална цена за малки разстояния, както ни обясни операторката Елена, говореща с руски акцент. Цената за курс от жк „Люлин 10" до ЦУМ беше пресметната от нея на 5,60 лв. Подобна сума за същия курс ще ви вземат и от големите софийски такси компании, ако няма задръстване.
Всъщност „Максим" не е таксиметрова компания, а предлага софтуерно решение за шофьорите, чрез което им осигурява клиенти досущ като „Юбер". Разликата е, че руснаците държат за тях да работят само собственици на изправни таксиметрови автомобили с всички лицензи и разрешителни за таксиметрови превози. Фирменото софтуерно приложение се инсталира на смартфон или таблет. Руската компания печели от това, че всеки шофьор трябва да й предплати известна сума на лична сметка, от която му се правят удръжки за всеки уреден клиент. Личната сметка може да се попълва и електронно. Освен с обаждане клиентите могат да поръчват такси и чрез (app) софтуерно приложение на смартфон. Според лошо преведения от руски език сайт на компанията поръчаните през app коли идвали много по-бързо.
Наравно сме с Габон по финансова грамотност. Две трети от българите над 15 години са финансово неграмотни и не разбират понятие като диверсификация на риска, а почти половината се объркват и за инфлацията. По този показател сме на 72-ро място в света с равен резултат с този на Шри Ланка, Доминиканската република, Коста Рика, Малави и Габон. Това показва проучване на финансовата грамотност на рейтинговата агенция „Стандарт енд Пуърс" и на компанията за финансова и инвеститорска информация „МакГроу Хил Файненшъл".
Анкетата е проведена сред 150 000 възрастни от 144 страни. Според методологията за финансово грамотни се смятат хората, които отговорят вярно на поне 3 от 5-те зададени въпроса. За инфлацията например питането е следното: „Ако след 10 години доходите ви и цените на стоките, които потребявате, се удвоят, колко ще можете да купувате - повече, по-малко или същото количество?" 58% от българите са отговорили правилно, че покупателната им способност ще се запази. Успеваемостта на въпроса за лихвата е малко по-висока. Едва една пета от хората обаче имат понятие какво е диверсификация на риска, а близо две трети се объркват на въпросите за дългосрочно олихвяване.
Данните показват, че у нас 38% от мъжете и 31% от жените имат добра финансова култура. Подобно разделение се наблюдава във всички изследвани страни. Сред по-заможните българи делът на финансово грамотните е 41%, а сред бедните е 26%.
Грамотността у нас съответства на средното световно равнище. Две трети от хората над 15 години, или 3,4 млрд. Души, нямат понятие от основни финансови понятия. Сред съседните ни държави най-образовани в това отношение са гърците - 45% от тях имат добра култура. В това отношение изпреварваме значително румънците, турците и македонците.
Първенци в класацията са Норвегия, Швеция и Дания, в които 71% от населението разбират основните финансови термини. Най-слаби са показателите на Йемен, Албания и Афганистан. По-малко от 15% от техните жители могат да отговорят на въпроси за инфлацията, олихвяването и диверсификацията на риска.
Данък градинка и уикенд падат. Да се отложат с близо 7 месеца, за 1 юли 2016 г., промените в Закона за автомобилните превози (ЗАП), които премахнаха възможността водачи на жълти коли да работят от името на регистриран превозвач, но за своя сметка, предлагат депутати от ГЕРБ, РБ, АБВ, ДПС и ПФ. Целта е да се даде време на над 11 хил. таксиметрови водачи да се регистрират като превозвачи, тъй като досега са били подадени само 250 заявления за това.
Данък "уикенд" за фирмените коли и имоти няма да се въвежда. Това решиха депутатите от бюджетната комисия към парламента, като приеха на второ четене промените в данъчните закони. Това означава, че няма да се декларират колите над 5000 лв. и имотите на фирмите, които се използват и за лични нужди. "Данъчните сами ще трябва да установяват дали собствениците на фирми нарушават закона или не, както е и в момента", коментира Велин Филипов от института на дипломираните експерт-счетоводители (ИДЕС).
Йордан Цонев (ДПС) обясни, че не одобрява въвеждането на данъка не защото не е необходим, а защото детайлите не са ясни. Според него през уикенда някои фирми работят и няма да е ясно дали тогава автомобилът се използва за лични или служебни цели. Росен Иванов от НАП даде пример, че ако гранична полиция засече някой със служебна кола, който е тръгнал за Турция и се вижда, че е със семейството си, значи използва колата за лично облагодетелстване.
Таванът на плащанията в брой да падне от 15 хил. на 10 хил. лв., реши още бюджетната комисия по предложение на Мартин Димитров и Петър Славов (Реформаторски блок). От кабинета бяха предложили прагът да бъде 5000 лв. Комисията реши да отхвърли и въвеждането на т.нар. данък градина. С него се предвиждаше собствениците на земеделски земи в границите на населените места да плащат имотен данък.
Вальо Топлото ще лежи 3 години. Бившият шеф на столичната "Топлофикация" Валентин Димитров - Вальо Топлото влиза в затвора за 3 години. Решението на Върховния касационен съд е окончателно и не подлежи на обжалване. Топлото бе признат за виновен в умишлена безстопанственост. Според съда той не е положил достатъчно грижи за имуществото на "Топлофикация" и заради това дружеството е понесло щети за 325 693,95 лв.
"Престъпната съставомерност на инкриминираното деяние се обосновава именно с несъобразените с общоприетото измерения на реализираните представителни разходи, изразили се в ежедневното снабдяване с хранителни и нехранителни продукти в големи количества при изключително многообразие и несвойствен асортимент на артикулите, в преобладаващата им част предназначени за кабинета на Валентин Димитров", се казва в мотивите на върховните съдии. Освен това Топлото е ощетил дружеството, наемайки луксозен LEXUS RX-300 срещу 6562 лв., при условие, че е имало над 200 служебни коли.
Всеки втори служител лъска имиджа на шефа. Всеки втори служител у нас работи за подобряване на имиджа на фирмата си. Това показва проучване за ангажираността на работниците за тази година. „61% от работниците в България говорят добре за фирмата си пред приятели, препоръчват я на познати като добро място за работа", обясни ръководителят на изследването Гергана Ганчева от „Аон България". Най-отдадени са ИТ специалистите и фармацевтите, които освен на високи заплати се радват и на най-много социални придобивки. „Именно допълнителните бонуси карат служителите да се ангажират лично с развитието на фирмата. По този начин те работят не само за заплата, но и за възхода на компанията", твърди психологът Ирена Матева. Оказва се, че в компаниите с до 1000 служители ангажираността към развитието на фирмата е по-голяма. В предприятията с над 1000 души средно 47% от персонала е готов да хвали ръководството пред познати.
Ядем претоплен мед без витамини. Магазините у нас са залети с претоплен мед, който не притежава полезните качества, заради които си го купуваме. Вместо познатата лечебна храна хората често попадат на един сладък продукт, който се получава след преработката на меда. За да се придаде търговски вид на стоката, в големите преработвателни предприятия се отстраняват полените от пчелния прашец, които добавят известна мътност на продукта. За да стане бистър, медът се прекарва през много фини цедки. Това обаче може да стане само ако е много течен, затова преработвателите го нагряват над 45 градуса, а при това положение полезните ензими се унищожават. В крайна сметка купувачите получават в супермаркета хубав на външен вид мед с бистра консистенция, но без полезните свойства, които му придават пчелите.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |