За направление за лекар ще се чака до 2 месеца. Насочването за консултация със специалист в извънболничната помощ, за хоспитализация и медицинската експертиза за работоспособност могат да бъдат отлагани до 2 месеца от личния лекар. Това предвижда наредбата на здравното министерство за основния и допълнителния пакет лечение, плащани от здравната каса. Тези "дейности и услуги, които по преценка на общопрактикуващия лекар могат да бъдат отлагани за изпълнение или преоценка във времето, съставляват допълнителен пакет", пише в нормативния акт. В него за пръв път се въвежда и таван на отлагане - максимум 2 месеца.
И в момента за направления за специалист и изследвания се чака, когато лимитът на общопрактикуващия лекар се изчерпи. За в бъдеще обаче това положение се официализира. По своя преценка джипито ще може да разсрочва консултациите със специалист, подготвянето на документация за влизане в болница, приема след хоспитализацията. Ще може да се отлага и цялата дейност по медицинска експертиза - изготвяне на медицинско удостоверение за встъпване в брак, за постъпване на работа на лица от 16 до 18 години, издаването на болнични, насочването за медицинска експертиза към лекарска консултативна комисия и подготвянето на документи и насочване към ТЕЛК.
Профилактиката и наблюдението на хронично болни остават в основния пакет и дейности по тях не могат да бъдат отлагани, включително и ако се изисква консултация със специалист, предвижда наредбата. По подобен начин стоят нещата и с пакета за специализираната извънболнична помощ. Профилактиката и диспансеризацията на хронично болни са част от основния пакет, а всички дейности за пациенти с остри състояния, които могат да бъдат отлагани, са в допълнителния пакет.
Определянето на официален срок, в който може да се отлагат консултациите със специалист, е точно обратното на това, което здравният министър Петър Москов обещаваше. Идеята му беше от догодина всеки да има собствен пакет с гарантирани направления за лекар и изследвания, които да са изчислени според собствените му потребности, и да не се налага да се съобразява дали личният лекар има лимит, или не. Вчера обаче от здравното министерство за пръв път обявиха, че замисленият индивидуален пакет в доболничната помощ няма да се случи. "Защото иначе няма как. Аз съм млад, здрав човек и ми няма нищо, непознат съм за системата, но ето, сега Бойко Пенков примерно има хрема, трябва да отида на лекар, аз съм съвсем нов човек за системата, за пръв път посещавам общопрактикуващия си лекар и ако той види, че имам нужда от консултация, тогава ми пише един талон за това остро състояние и ме праща за консултация", обясни зам.-министърът трудностите за определяне индивидуалните потребности на всеки пациент и съответния пакет за него.
Винетките ще продължат да поскъпват и след 2016 г. Винетките ще продължават да поскъпват и през следващите години, а не само през 2016 г. Това каза вчера регионалният министър Лиляна Павлова при представянето на новите и по-скъпи стикери за преминаване по пътищата и магистралите. От днес в пунктовете за продажба вече ще се предлагат първите 2 млн. винетки.
На фона на почти всекидневните протести срещу новите цени Павлова отново отсече, че те не са задължителни, а доброволни и трябва да ги купуват само онези, които искат да пътуват по шосетата. Министърът напомни, че по изчисленията на пътната агенция и на министерството реалната цена на годишната винетка за лека кола би трябвало да е 145 лв., а приетото увеличение е с 30 лв. - от 67 на 97 лв. "Затова трябва да се спазва поетапната актуализация на цените", заяви Павлова.
Според изчисленията на експертите всяка година трябва да се ремонтират по 2000 км пътища от общо 20-те хиляди км републиканска шосейна мрежа. "По принцип животът на един път е средно 7 г. У нас е увеличен на 10 г. Цената за превантивен ремонт на един километър е 360 хил. лв., така че годишно ни трябват поне 700 млн. лв.", каза шефът на агенция "Пътища" Лазар Лазаров. И той, и министър Павлова обясниха, че не е справедливо държавата да дотира ремонтите от бюджета и така да ощетява хората, които не пътуват по шосетата. Затова се налагало постепенно, чрез увеличаване на таксите, да се достигнат приходите, които са нужни за поддръжката на пътищата и магистралите. "Европа не дава пари за дупки и за рехабилитация, а само за нови пътища", отсече Лиляна Павлова.
Тя очаква по-високи приходи от по-скъпите винетки: "Годишно се продават около 6 млн. стикера. По данни на МВР в България има 4 милиона коли. Ако за всички бъдат купени добросъвестно винетки, приходите ще се увеличат". Въпреки че в бюджета за догодина за пътната агенция са предвидени досегашните 220 млн. лв., имало механизъм при повече приходи те да се насочат за шосета, както изисква законът за пътищата.
От днес в пунктовете за продажба са вече 2 милиона винетки. "Те са по-красиви, с по-добър дизайн, подобрена защита и нова цена", обясни Лазаров.
Реформаторският блок е пред разпад. Реформаторският блок (РБ) е по пътя към разпад. Във вторник сутрин петте партии от десния съюз ще обсъждат бъдещето на блока, но отговорът на въпроса вече изглежда предрешен. ДСБ обяви, че напуска управляващата коалиция, но две от другите по-големи формации - СДС и ДБГ, решиха да останат във властта пред опцията да излязат опозиция, а по-малките партньори в РБ най-вероятно ще предпочетат същото.
В понеделник от формацията на Меглена Кунева огласиха позиция на ръководството на партията, в която определят участието на РБ в управлението като "гаранция за стабилност на институциите" и "неизбежност на реформите". В документа, изчетен на брифинг от лидера на ДБГ и вицепремиер Меглена Кунева, се казва още, че от формацията ще настояват "съдебната реформа да бъде ускорена", като от партията очакват ГЕРБ да предложи следващия министър на правосъдието на мястото на подалия миналата седмица оставка заради бламирането на промените в конституцията Христо Иванов.
Още миналата седмица лидерът на СДС Божидар Лукарски пък даде ясен сигнал, че партията му няма никакво намерение да се разделя с управлението. Лукарски, който извън партийната си битност е и министър на икономиката, каза, че няма никакво намерение да се разделя с поста си в правителството, а формацията му остава в управляващата коалиция.
Най-вероятно другите две по-малки партии от блока - БЗНС и Народна партия "Свобода и достойнство" (НПСД), също ще се присъединят към ДБГ и СДС. Тяхната подкрепа за една от двете позиции - за или против напускането на управляващото мнозинство, има по-скоро знаково значение, отколкото някаква по-голяма тежест. До късно в понеделник двете партии водеха разговори както с ДБГ, така и с ДСБ, но до редакционното приключване на броя не бяха обявили решение.
Всички срещу ДСБ
Опцията "в управлението" или "опозиция" ще бъде сложена на масата във вторник, за когато е насрочено заседанието на изпълнителния съвет на РБ, но резултатът изглежда ясен - 4:1 в полза на продължаването на партньорството с ГЕРБ, АБВ и Патриотичния фронт. От партията на Кунева даже се готвят да предложат на депутатите от парламентарната група поименно да подпишат декларация за управленските приоритети през следващите 6 месеца, с което "да се препотвърдят единството на блока и ангажиментите за реформи в рамките на управляващата коалиция". Припознаха и здравния министър за министър на РБ, въпреки че той е предложен за поста от ДСБ, чийто зам.-председател беше до събота вечерта.
На заседанието освен лидерите и по трима представители от партиите от ДБГ канят и петимата министри на блока. От формацията на Радан Кънев са категорични, че ако останалите партии от десния съюз откажат да подкрепят решението на ДСБ за напускане на управляващото мнозинство, блокът ще се разцепи. "Ако останалите партии от Реформаторския блок откажат да подкрепят ДСБ в оттеглянето на доверието от правителството на ГЕРБ, ще ни се разделят пътищата, защото ДСБ претендира да са негови идеите на коалицията и иска да ги защитава, но няма да участва в имитации за пред Европа", каза зам.-председателят на ДСБ Атанас Атанасов в неделя.
Акцизните стоки ще останат без автоматизиран контрол. Производителите и вносителите на акцизни стоки няма да бъдат контролирани автоматизирано още поне година, а по-вероятно - никога. Причината е, че приетото през миналия декември задължение да се сложат измервателни уреди в акцизните складове за горива, цигари и алкохол не влезе в сила, ще бъде отменено и чак тогава ще се търси одобрение от Брюксел. Тогава в последния момент депутати вкараха в текста условието уредите да бъдат нотифицирани и в ЕК. Подозренията бяха, че това условие е в полза на местни производители на алкохол и цигари, за които отчитането значи разходи и засилен контрол. Около година отне на двете ангажирани ведомства - на финансите и на икономиката, да "открият", че Европейската комисия се пита предварително. Резултатът е, че автоматизирано отчитане няма, а митничарите не могат постоянно да присъстват физически в цехове и складове, т.е. контролът остава слаб.
Пропиляната година
Новото отлагане става ясно от официални отговори на министерствата на финансите и на икономиката до "Капитал". Те са по повод изказването на икономическия министър Божидар Лукарски отпреди дни, в което той твърди, че процедурата по нотификация е сбъркана изначално. И Министерството на икономиката, и Министерството на финансите вече твърдят, че няма как да се иска одобрение от Брюксел за измервателните уреди, тъй като според европейските правила това може да се случи само на етап проект на нормативен акт, преди текстовете да са обнародвани в Държавен вестник. А те бяха обнародвани през декември 2014 г., когато депутатите приеха на второ четене промените в Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС). В процедурата не се предвижда да се нотифицират вече приети и публикувани разпоредби, независимо че е отложено тяхното действие.
В писмото на икономическото министерство до колегите им от финансите дори се посочва, че ако приетите и отложени разпоредби в ЗАДС бъдат нотифицирани пред ЕК, тя няма да стартира процедура за нотификация, тъй като законовите разпоредби вече са приети от Народното събрание. Също така съществува много голяма вероятност комисията да открие процедура по нарушение на европейското законодателство.
От ведомството на Владислав Горанов обясниха пред "Капитал" и пътя за излизане от тази ситуация: отмяна на текстовете, изпращане на нотификацията до Брюксел, получаване на положителен отговор и едва тогава приемане от Народното събрание. От икономическото ведомство също обясниха, че единственият вариант е съответните текстове да се оттеглят от закона, да се оформят като ново предложение за изменение и допълнение на закона и да се нотифицират по установения ред пред Европейската комисия. От МФ не се ангажираха с конкретен срок за извършването на необходимите промени и за приключването на новата процедура.
Кой е виновен
Според Божидар Лукарски ангажиментът на ведомството му е изпълнен, като са отговорили на колегите си, че "съгласно разпоредбите на директивата процедурата по нотификация се извършва само на етап проект на нормативен акт. В процедурата не се предвижда да се нотифицират вече приети и публикувани разпоредби". Финансовото министерство също не смята, че е отговорно за "объркването", и обяснява, че е изпълнило закона и е предприело действия по попълването на нотификационния формуляр, като в него подробно са описани средствата за измерване и контрол. На практика обаче вината би трябвало да се разпредели между двете ведомства и депутатите, които, без да знаят или умишлено, въведоха изискването за нотификация между двете четения на законопроекта, въпреки че това е явно нарушение на европейското законодателство.
Отговорност за процедурата по изпращане на нотификацията е на Министерството на икономиката, а прецизното изготвяне на текстовете - на това на финансите. Ръководителите и експертите на двете министерства явно не комуникират помежду си и едва на 2 декември по думите на Лукарски в Министерството на икономиката постъпва първото запитване от Министерството на финансите какво следва да се направи оттук нататък. Тоест ведомството на Владислав Горанов една година не е правило нищо по темата.
Всеки реформатор ще декларира писмено подкрепа за кабинета. Всеки депутат от Реформаторския блок да подпише декларация за подкрепа на правителството през следващите 6 месеца. Това призова ДБГ на Меглена Кунева след заседание на Изпълнителния съвет. Въпросът ще бъде обсъден на лидерска среща на целия РБ.
Отсега се знае, че подпис няма да сложат само Радан Кънев и още 3-ма клонящи към него депутати, т.е. ГЕРБ ще може да разчита на 19 реформатори.
Партията на Бойко Борисов ще предложи на мястото на ген. Атанас Атанасов Красимир Каракачанов от ПФ като шеф на вътрешната комисия на НС, научи "24 часа".
24 часа позна: Българи ще строят "Хемус". Български компании ще строят 59 км на магистрала "Хемус" от Ябланица до разклона за Плевен и Ловеч. Това става ясно от съобщение на министерството на регионалното развитие.
За първият участък - от Ябланица до Угърчин, победител е "АМ Хемус Лот 1". В консорциума влизат българската "Джи Пи Груп" и испанските "Констуксионес Табоада и Рамос" и "МР сивил уъркс". Договорна цена, предложена от този участник, е в размер на 277 406 873 лв. без ДДС, а максималната договорна цена е в размер на 297 973 373 лв. без ДДС. Тъкмо последната влиза в комплексната оценка на офертите.
Вторият, по-тежък участък, от Угърчин до разклона за Ловеч и Плевен, който е 36 км, ще бъде проектиран и строен от „ПСТ Хемус 2". В сдружението влизат "ПСТ Груп", "Хидрострой", "Пътстрой Бургас" и "Евро Алианс Тунели".
Договорна Сума, предложена от този участник, е 479 398 889,05 лв. без ДДС, а максималната цена е 499 965 389,05 лв. без ДДС.
280 бандитски колектива на сцената на престъпността.
- Главен комисар Спиридонов, ГДБОП бе върната в МВР в края на февруари. Изминаха девет месеца, успяхте ли да включите работата на пълни обороти?
- Реално ГДБОП има ефективна дейност от началото на юни месец. Дотогава се изпълняваха всички заповеди по отношение на преминаване на служителите от ДАНС в ГДБОП, преструктурирането и т. н. Структурата на ГДБОП към момента е около 600 души. През 2013 г. съставът бе 1030 души. На базата на сериозен анализ решихме секторите в страната да бъдат намалени на 18 от 28. Целта е структурата да е компактна и ефективна. По всяко едно досъдебно производство надзорът се извършва от специализираната прокуратура. Общият брой на досъдебните производства в ГДБОП са 223. Новообразуваните досъдебни производства са 54. 22 са дошли от други структури - ДАНС, митници, Национална полиция. 32 досъдебни производства е продуктът на ГДБОП от началото на юни. Мога да ви уверя, че това е доста сериозен резултат за нова структура. През това време получаваме и много сигнали от наши партньорски служби. По линия на трансграничната престъпност до момента в ГДБОП са отправени повече от 2000 запитвания, по които сме провели оперативно издирвателни мероприятия и сме върнали отговори на колегите от Европа или друга точка на света.
- Срещате ли трудности в работата си?
- Направили сме три предложения до министъра на вътрешните работи. В чл. 39 от Закона на МВР е изложена нашата компетентност. Колкото е добър за дейността на ГДБОП, толкова ни създава и някои пречки в работата. А именно фактът, че в този член е заложена основната дейност - противодействие на организирани престъпни групи. В оперативно-издирвателната дейност невинаги работата по една организирана престъпна група започва от това тя да бъде окомплектувана като такава. В 99% от случаите работата по една банда започва от работата по едно лице. В тази връзка сме предложили да работим по лице, за което може да се предполага, че е член на организирана престъпна група. Пример - човек, който има тайник в автомобила и прекарва наркотик, не е сам. Второто ни предложение е да бъде променена и формулировката за работа по линия на корупцията в държавния апарат. Много малко като брой са случаите, които съществуват в практиката държавни служители да са направили организирана престъпна група с цел корупционни деяния. Третото предложение е свързано с предизвикателството, което е пред страната ни и Европа - трафикът на мигранти. Компетентността ни е свързана единствено и само с трафик на хора, свързани със сексуална и трудова експлоатация и търговия с органи. Затова ние считаме, че потенциалът ни като структура може да бъде полезен за държавата. Поради тази причина искаме да ни бъде дадена и такава компетентност, за да работим по линия на трафик на мигранти или незаконно преминаване на границата. Въпреки тези трудности ГДБОП изпълнява доста успешо поставените задачи.
- Колко са организираните престъпни групи в България?
- Със структурирането на ГДБОП предприехме сериозен анализ по това да изведем лицата - физически и юридически, които влияят на оперативната обстановка. Общата цифра е, че към момента има около 1200 лица в цялата страна, които са в структурите на 280 престъпни групи. Спрямо тях сме предприели оперативни мероприятия, много от тях са под оперативен контрол и се работи активно.
- С какво основно се занимават те?
- Като членове най-многобройни са по линия на контрабандата, на разпространението на наркотици, трафик на културно-исторически ценности.
- Има ли изявени босове?
- В годините назад събирането на печалбите от престъпления беше централизирано. Вече няма такива структури, ако имате предвид ВИС и СИК. Към момента тази централизация е на "квартално" ниво. Има изявен лидер само на местно, квартално ниво. Много от бившите босове напуснаха страната, други преминаха към съвсем други дейности.
- Работите ли и по международни престъпни групи с българско участие?
- Работим активно. За съжаление българи продължават да участват в трафик на наркотик от Латинска Америка. Те са на ниво логистика - осигуряване на хора, които да прекарат стоката през океана - от едно място на друго, да изградят тайници и т. н. Имаме и сигнали от Италия както за пране на пари, така и по линия на наркотици.
„Марица" се пропука месец след пускането. Магистрала „Марица" се пропука месец след като беше пусната за движение заради грешка на строителя й, съобщи вчера председателят на Агенция „Пътна инфраструктура" (АПИ) Лазар Лазаров. При изграждането на временен път за строителството на аутобана край река Банска строителят я запушил.
„Реката придойде с много голям дебит и беше подпряна от този временен път", обясни Лазаров. По думите му, въпреки че строителят успял да отвори пътя, се е натрупал нанос, който запушил участък от дренажната система за отводняването на магистралата.
Така наскоро в аварийното платно на новата магистрала се появиха пукнатини - „5 квадрата или 2 метра по дължина линейно", според АПИ.
„Основното платно на автомагистралата не е компроментирано и няма дефекти. То е отворено за движение", каза регионалният министър Лиляна Павлова.
През 2011 г. търгът за магистрала „Марица" беше спечелен от „Кооператива Муратори и Чементисти - Чи. Ем. Чи. Ди Равенна" на цена 133 млн. лева. На практика обаче проблемният участък от аутобана беше строен от фирма „Агромах", която закупи „Пътища Пловдив", която беше подизпълнител на италианската фирма и миналия юли получи 43 млн. лева за стабилизиране на терена под насипите.
„Колкото по-некачествено строят, толкова повече ще отстраняват впоследствие за тяхна сметка", каза Лазаров. Той заяви, че на изпълнителя е разпоредено да възстанови пукнатината за своя сметка.
Бизнесът пести 73 млн. от електронни болнични. Близо 73 милиона годишно ще спестява бизнесът след въвеждането на електронното подаване на болничните листове от фирмите към НОИ. Това ще се случи от 1 януари 2016 година, след като от началото на 2015 година се реализира първият етап на електронизацията - лекарите онлайн да подават информация за болничните листове към НОИ. Така от януари за работодателите вече ще отпадне необходимостта да посещават НОИ, за да предават на място болничните листове на своите служители. 5834 фирми вече са се регистрирали с електронните си подписи в НОИ за подаване на данните за своите болни служители по електронен път. Други 19 600 са упълномощили близо 4000 счетоводни къщи да подават от тяхно име тези данни. Удовлетворява ни тази активност на бизнеса, тя е само за десет дни, след като регистрацията започна от 1 декември, заяви шефът на НОИ Бисер Петков.
Очакваме до края на годината висока степен на готовност на фирмите да подават електронно болничните листове, уточни той. Регистрацията на фирмите може да стане по всяко време, дори и в деня преди появата на първите болнични листове през новата година. Все пак подаването на документите на хартия не изчезва напълно. За малките фирми, които нямат електронен подпис, се допуска да носят болничните листове в поделенията на НОИ на хартия или върху електронен носител. Самоосигурените лица също ще могат да носят болничните си листове на хартия, ако нямат електронен подпис и ако не са упълномощили някой друг - юридическо или физическо лице - електронно да им подава данните. На хартия остава и представянето на болничния лист от болния служител на работодателя му. Надяваме се в бъдеще и този процес да бъде електронизиран, заяви управителят на НОИ Бисер Петков.
Причината до момента този етап от подаването на данните да не е и той по електронен път, е фактът, че самият болничен лист, според нашето законодателство, е документ, който, за да може да се оспорва, трябва да съществува на хартия. Може би на по-късен етап ще бъде възможно да се обезпечи онлайн връзката между лекари и работодатели, защитата на личните данни и да бъде решен въпросът с обжалването, което ще даде възможност движението на електронния лист от лекаря до Националния осигурителен институт, който изплаща обезщетенията, да бъде изцяло електронен. Електроннто подаване до момента на данните от болничния лист от лекарите към НОИ и от работодателя към НОИ ще намали срока за изплащане на обезщетенията от 15 на 10 работни дни.
От догодина се променя срокът за електронното подаване на данните от болничния лист от фирмите към НОИ. Вместо до 15-о число това трябва да става до 10-то число на месеца, следващ месеца, в който болничният лист е предаден от служителя на работодателя.
70% от лошите заеми са на фирми. Почти 70% от лошите кредити в българската банкова система са на фирми. Останалите близо 30 на сто са на домакинствата. Общата сума на необслужваните кредити и аванси е 10,941 млрд. лв. Това става ясно от публикуваното вчера издание на БНБ "Банките в България", съдържащо данни за периода април-юни. Три месеца по-рано - в края на март 2015 г., необслужваните заеми са 10,7 млрд. лв.
През второто тримесечие на 2015 г. активите на финансовата система в страната намаляха с 1,94 млрд. лв. (1,69%) и достигнаха 112,7 млрд. лв. Тук влизат освен активите на банките и тези на пенсионните фондове, застрахователите, лизинговите и инвестиционните дружества. Основната причина за спада е намалението на активите на банковия сектор. В края на юни активите на небанковия финансов сектор са 28,8 млрд. лв., сочат данните на БНБ. През второто тримесечие на 2015 г. активите на банковата система се свиха с 2,3 млрд. лв. (2,6%) в резултат от спада на депозитите на кредитни институции.
През второто тримесечие на годината коефициентът на ликвидните активи остана висок, като в края на юни е 32,72%, посочват от БНБ. През периода всички кредитни институции поддържаха ликвидни активи на ниво не по-ниско от 20% от размера на депозитите от нефинансови предприятия и домакинства.
300 евро такса „спокойствие" за тир на "Капитан Андреево". 22-ма митничари от ККПП „Капитан Андреево" са обвинени за искане и получаване на подкуп, както и за длъжностни престъпления.
Това съобщи административният ръководител на Апелативната спецпрокуратура Даниела Попова. Тя и наблюдаващите прокурори Андрей Андреев и Милко Първанов разказаха за операцията на пункта в неделя. Реализацията е станала след разследване, което започнало по сигнал на ДАНС в края на август т.г. Използвани са и СРС-та - видеонаблюдение и проследяване, обясни прокурор Андреев. Според събраните до момента доказателства групата е действала от март тази година до арестите в неделя. Сред митничарите в схемата има бивши и настоящи началник-смени. Първоначално бяха задържани 33-ма. 22-ма от тях са обвинени, като за 14 ще има искане съдът да ги задържи под стража, а осем с парична гаранция. Шестима от уличените в корупция са уволнявани по два пъти от работа и връщани от съда отново на митницата.
Ако бъдат признати за виновни уличените ги грози затвор от три до десет години. Сред задържаните има служители и от четирите смени на пункта. Искането и вземането на подкупи е ставало на трасето за влизащи в България - шофьорите на леки коли, автобуси и камиони плащали такса „спокойствие", за да избегнат щателна митническа проверка.
Таксата за кола била от две до пет евро, а за автобус или камион - от 150 до 300 евро, разказаха прокурорите. В края на смяната служебното помещение на митничарите, където са били поставени СРС-та е записано на видео как парите се разпределят на 13 купчинки. После организатор от смяната ги увива във фишеци и раздава на другите участници в схемата, което е установено с проследяване. Най-голям дял получавал началникът на смяна. При претърсванията - лични и в домовете на митничарите - са открити общо 150 хиляди лева в долари, швейцарски франкове, турски лири и евро. Парите от рекета са открити в чанти, жабки на коли, тайници в кухни, каси, както и увити във вестници и залепени с тиксо за дюшеци. Все още не е установено кой е бил ръководител на групата, казаха от прокуратурата. Възможно е броят на замесените в схемата да се промени. Разследването продължава. Шефът на Агенция „Митници" Ваньо Танов е знаел за операцията.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |