Новите пътни такси ще погълнат 200 млн. лева. Държавата е готова с нова мегапоръчка - за 200 млн. лв. без ДДС. Търси се компания, която да измисли и изгради системата, която да удържа тол-такса от камионите и суми за електронни винетки за автомобилите. Стойността се вижда от предварителното обявление на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), като самата поръчка ще бъде отпусната през април. Целта е новите пътни такси да влязат в сила най-късно в началото на 2018 г.
Вариантът на тол-система беше представен през ноември 2015 г. и е изготвен по модел на Световната банка. Той предвижда леките автомобили да останат с винетките, като разликата спрямо сегашното положение е само че те ще са електронни. Това би трябвало да намали разходите за отпечатване, съхранение и разпространение на стикерите, както и да свие възможността за злоупотреби, например от фалшиви или откраднати лепенки.
Камионите с тегло над 3.5 тона ще плащат такса за изминато разстояние. Те ще трябва да имат на борда си специално устройство, което ще се проследява чрез сателит. Функцията на такова устройство могат да изпълняват т.нар. системи за управление на автопарка - софтуер, който се използва от превозваческите фирми, или смартфони. Камионите без бордови устройства ще могат да купуват т.нар. маршрутен талон - онлайн или от пункт за продажба, когато пътуват по конкретен маршрут в определен момент. Чуждестранните камиони без бордови устройства пък ще си купуват или наемат бордово устройство или ще ползват маршрутни талони.
Експертите на Световната банка бяха разгледали няколко сценария със ставки на тол-таксата на километър - 0.12, 0.20 и 0.26 лв. Решението кой от тях (или някой друг) ще бъде възприет зависи от правителството и то трябва да бъде взето преди началото на 2018 г. Годишните приходи - в зависимост от предпочетения от държавата сценарий за тарифа и обхват на пътищата - биха варирали между 661 млн. и 1.483 млрд. лева от 2018 г. нататък. Засега държавата се е спряла на варианта тол-системата да обхване цялата републиканска пътна мрежа - автомагистралите и пътищата от първи, втори и трети клас.
Държавата плаща и получава
Поръчката и прогнозната й стойност са интересни, тъй като според разчети на Световната банка първоначалната инвестиция в изграждането на електронната тол-система в България би трябвало да е между 479 млн. и 745 млн. лв. в зависимост от обхванатите пътища.
Регионалният министър Лиляна Павлова обяви няколко пъти, че системите за толинг и за е-винетка ще се изградят на принципа на публично-частното партньорство - от частен оператор и за негова сметка. Той трябваше да получава определен процент от събраните средства, уреден в договора. В крайна сметка държавата се е отказала от този вариант и решила да инвестира сама в системата. Така ще излезе по-евтино, това беше правилното решение, коментира източник от пътната агенция. После системата ще бъде оперирана и поддържана отново от държавата, допълни източникът.
Пътният Биг брадър
Избраният изпълнител трябва да достави софтуер и апаратура за новата система: камери, радари, датчици за контрол, устройства за установяване категорията на автомобила, пунктове за плащане, устройства за проверка на таксите, бордови устройства за камионите. Системата трябва да предлага различни опции за плащане: онлайн, чрез приложение, на гише, през ПОС терминал и др. Тя трябва да е съвместима с чуждестранни устройства. За следене на автомобилите ще се използват съществуващите съоръжения за контрол на трафика, ще се изградят и нови. Достъп до базата данни ще имат АПИ, МВР, Агенция "Митници", НАП и др.
Ще се изградят специални помещения за съхранение на сървърите и за обработка на данните. Двата операционни центъра трябва да са раздалечени на повече от 150 км един от друг. Системата трябва да е в състояние да води на отчет минимум 10 млн. активно регистрирани превозни средства.
На всички гранични пунктове ще се изградят мобилни офиси за проверка и плащане на такси и глоби. Освен стационарни постове за проверка ще има и мобилни, затова изпълнителят трябва да достави не по-малко от 50 превозни средства (мобилни контролни единици), които да са подготвени, оборудвани, в режим на готовност за проверка на таксите. Те ще се ползват от АПИ. Други 50 служебни автомобила ще се ползват от МВР като мобилни глобяващи единици. Те ще имат право да отклоняват и да глобяват на място нарушители за неплатена тол-такса или е-винетка.
По-големи детайли за включените в поръчката дейности и за сроковете ще има след обявяване на самият търг. Според източник от АПИ той ще е на европейско ниво и най-вероятно ще има интерес от чуждестранни компании. Имало и български с капацитет да изградят системата, твърди той.
Плащането на данъци отнема най-много време в България. България продължава да е държавата в Европейския съюз и Европейското икономическо пространство (ЕИП), която отнема най-много от времето на бизнеса при плащане на данъците. Десетият годишен доклад Paying Taxes на PricewaterhouseCoopers (PwC) показва, че данъчните дейности през 2015 г. са отнемали на фирмите средно около 423 часа (52 работни дни) годишно. Анализаторската компания сравнява и данъчната тежест в общо 189 икономики, като по този показател продължаваме да стоим много добре. С отнемането на само 27% от печалбата на фирмите България се нарежда на шесто място в ЕС и ЕИП с най-ниска обща данъчна тежест и на 16-о място в целия свят.
При изчисляването на тежестта и времето PwC използва модел, който включва средно голяма компания, регистрирана от граждани на съответната държава, и има дейност само на нейна територия. Когато се измерва времето, необходимо за плащане на данъците, се включва попълването на формуляри, обработката от администрацията и плащането им, както и възстановяването на внесен данък, обжалване и ревизии.
Загуба на време
Въпреки че държавата ни е шампион по губене на времето на бизнеса, през 2015 г. е имало леко подобрение спрямо предходната година. Тогава средното необходимо време надхвърляше 450 часа. В анализа на PwC се посочва, че в най-голяма степен подобрението на този показател се дължи на въвеждането и подобрението на електронните системи в администрацията. От началото на миналата година Националната агенция за приходите (НАП) даде възможност данъчните декларации да се подават по интернет чрез безплатния персонален идентификационен код (ПИК), а не само с електронен подпис. С този код могат да се използват всички електронни услуги на НАП - да се подават данъчни декларации, да се проверяват задължения, както и да се подават или получават всякакъв вид документи.
Статистиката показва, че за осем години времето за плащане на данъци се е свило с 30%. През 2007 г. са били необходими 616 часа. Най-много време в момента се отделя при плащането на всички видове данъци, свързани с труда - 226 часа. Този показател през миналата година се е подобрил с 30 часа и именно от него идва цялостното подобрение на времето.
Подобрение при данъчните дейности, свързани с потреблението (ДДС, акцизи, мита и т.н.), през 2015 г. почти няма. Исторически погледнато обаче, има огромна разлика между сега и 2007 г. В момента бизнесът пести близо 100 часа спрямо осем години по-рано. При корпоративните данъци (само данък печалба) страната ни се намира на сравнително предни позиции в ЕС, като процесът отнема само 32 часа. В Естония са 20 часа, Румъния - 25, а в Литва - 28 часа.
Данъчната тежест
Пряката данъчна тежест за фирмите в България е 27%, като най-голямата част се пада на данъците върху труда. Пред страната ни са само Ирландия, Дания, Кипър, Люксембург и Хърватия. Средното ниво на тежестта в ЕС и ЕИП е около 40%, като най-много е в Италия (64.5%), Франция (62.7%), Белгия (58.4%) и Австрия (51.7%). Обкръжението на България би трябвало също да е в полза на българската икономика, що се отнася до данъчното натоварване. В съседна Турция то е 40.9%, в Гърция - 49.6%, в Румъния - 42%, в Сърбия - 39.7%.
Единствено Македония се отличава с много ниска данъчна тежест от едва 12.9%, което ѝ отрежда 7-о място в глобалната класация по този показател в компанията на Дубай, Хонконг, Сингапур и Ирландия.
БСК предлага промени в закона срещу блокади като гръцката. Българската стопанска камара (БСК) алармира, че държавата е загубила време, в което да се наложат законодателни промени за защита на страната и на бизнеса при протести, подобни на тези, които периодично организират гръцките фермери по нашата граница. Това коментира пред в. "Сега" изпълнителният председател на камарата Божидар Данев.
Според него правителствата е трябвало да вземат мерки още след протестите през 2008 г., за да се гарантира, че няма да се стига до рецидиви като сегашната блокада. Едновременно е можело да се наложи възможност да се компенсират загубите на пострадалите бизнес сектори. "Първо можем да променим българското законодателство за провеждане на митингите и събранията, като се забрани провеждането им със средства на труда. Ако превозвач или фермер може да прегради път с тира или трактора си, това означава ли, че и лекарят може да го направи с рентгеновия си апарат, или пък машинистът с влака да заприщи жп прелеза", попита Данев.
Друго предложение на БСК е управляващите да инициират подобна забранителна разпоредба и на ниво ЕС по отношение на европейските коридори. "Когато някоя държава, член на общността, наруши правото за свободно движение, да се налагат санкции на съответната държава, която го допуска. В случая това е Гърция", обясни още шефът на БСК. Това е можело да направи всяко българско правителство досега, затова бизнесът критикува държавата, че през изминалите 7-8 години нито министерството на транспорта, нито на вътрешните работи са се опитали да направят нещо. Според Данев в сегашната ситуация това поставя България в позицията на бежанец в собствената си държава.
Превозвачите ни нямат много полезни ходове да търсят компенсации, коментираха юристи пред "Сега". По международното частно право можело да се съди гръцката държава като виновно лице, допуснало причините за загубите. Подобни искове се завеждат в гръцкия съд. От друга страна, индивидуални искове може да се заведат и в наши съдилища за доказване на нанесените щети. Ако обаче ЕК наложи някакви санкции на Гърция, те ще са в полза на бюджета на ЕС, а не на индивидуалните потърпевши от ситуацията. Това, което държавата можело да направи, е да освободи от съдебни такси фирмите. В момента обаче вървят консултации на юристи на различни нива за възможните стъпки.
Чистачката се оказа виновна за изхвърлените документи от КТБ. Чистачка в столичната следствена служба е изхвърлила в контейнера документи по делото за фалита на Корпоративна търговска банка (КТБ). Това установи проверяващата комисия, назначена по спешност от главния прокурор Сотир Цацаров. Чистачката е дала писмени обяснения по проверката и е заявила, че е изхвърлила два чувала с нарязани на машина листове. "Не й е направило впечатление да има изхвърлени цели документи", пише в доклада на проверяващата комисия, оповестен снощи.
В понеделник столичният следовател Бойко Атанасов показа пред bTV, че в боклука до следствието има изрезки от документи по скандалното дело и намекна, че е започнало унищожаване на доказателства, след като обявил, че в службата действа шпицкоманда, която изнудва разследвани.
Вчера ръководството на прокуратурата предприе спешни мерки за замитане на скандала. Цацаров отиде с делегация в следствието, свика целия й състав и накара Атанасов да повтори твърденията пред колегите си. На излизане главният прокурор обясни, че веднага след репортажа на bTV наредил проверка. Нарушения не били открити, а само организационни пропуски.
"Няма нито едно унищожено доказателство. Да се твърди подобно нещо значи да се твърди, че има престъпление, а това е унизително", заяви Цацаров. Той обясни, че в контейнера са хвърляни копия, оригиналите били в съда. Копията били направени по време на извънреден труд, положен от деловодители, които подреждали документи на 19 февруари. Два дни по-късно били нарязани на машина, а на следващата сутрин изхвърлени от чистачката.
Следователските съвещания са били проведени през уикенда - те правели "анализ на документация и подготовка на проекти за обвинения", а деловодителите "окомплектовали веществени доказателства на новопостъпили материали, изразяващо се в копиране, номериране и подреждане". "Големият брой работни копия, които впоследствие се налага да бъдат унищожавани, се получава от числеността на екипа, работещ по двете досъдебни производства, и необходимостта при работните срещи всеки от тях да има пред себе си екземпляр за обсъждане", пише в доклада.
Въпреки че прокуратурата не откри нарушения, Цацаров се закани, че ръководителят на следствието Иван Иванов ще понесе отговорност. Следователят Атанасов обясни, че по време на сбирката станало ясно, че службата ще бъде поета от нов началник.
Цацаров отхвърли твърденията на Атанасов, че в следствието има шпицкоманда от следователи, които изпълняват поръчки. "Мога да направя шпицкоманда от 6-7 човека, не от 90", заяви той, визирайки целия състав на следствието, който не изказал подкрепа за Атанасов. Цацаров откри и прилика между казаното от банкера Цветан Василев в последното му интервю и думите на Атанасов за шпицкомандата.
"Аз не съм очаквал отвътре някой да ме подкрепи, защото има много страх. Бях обвинен, че тенденциозно манипулирам общественото мнение", каза Атанасов и добави, че две дела срещу неизвестен извършител вече били прекратени.
Главният прокурор обясни, че практиката, за която говори Атанасов, щяла да спре с промени в НПК.
Нов български домат ще е хит това лято. Най-новият български сорт домати "Розово сърце" ще е хитът на лято 2016, убедена е неговата създателка доц. Даниела Ганева от Института по зеленчукови култури "Марица" в Пловдив. Близо 10 г. й е отнело изобретението, което вече е патентовано и изпробвано, а резултатите са впечатляващи.
"Това е един чудесен домат, с традиционен български вкус - тънка люспа, месест, с много малко семки и целулоза и прекрасен сладко-киселинен вкус", казва шефката на института проф. Стойка Машева. В сравнение със старите аналогични сортове като "Биволско сърце", новото изобретение на доц. Генева е по-издръжливо на транспортиране, лесно се отглежда както в оранжерии, така и на открито, не е капризно на почви.
"Работихме цял колектив, включващ фитопатолог, ентомолог, химик и вирусолог. Създадохме "Розово сърце" чрез многократен индивидуален отбор в местна популация домати, известна в района на Пловдив като "Момино сърце", казва доц. Ганева. Новият сорт е представен на изложението "Иновации и технологии" и вече е пуснат в семепроизводство.
"Производителите, които м.г. успяха да го изпробват, са много доволни", обяснява ученият. Ограничени количества от "Розово сърце" са били отгледани м.г. и в опитното поле на институт "Марица" и резултатите били удивителни. При полски условия добивите от декар са между 4800-6500 кг от декар. А при оранжерийно производство достигат до 9 тона.
Доц. Ганева уточнява, че сега е моментът да бъдат засети семената, за да може плододаването да започне през юни. Сортът е средно-ранен. "Ако е на открито, може да дава добиви от юни докато паднат сланите", обяснява доц. Ганева. Вегетационния му период - от поникване до узряване, е 105 - 108 дни. Растенията са високорастящи и дават много цвят. Стъблото е средно дебело. Листата са светли, двойноперести с по-дребни листчета, леко засукани към върха. Съцветията са разположени през две-три листа и формират между 4 и 9 плода.
Узрелите домати са интензивно розови, сърцевидни, много едри. Средно един плод тежи между 300 и 550 грама. Те са многокамерни, непукливи, което ги прави удобни за транспортиране. Разтворимите сухи вечества са 5,2%.
Вкусовите качества на "Розово сърце" според доц. Ганева са прекрасни. Приятен аромат, с много хубаво съотношение захар-киселинност, тънка люспа, много малко и дребни семки. За салати е превъзходен. Е, някои могат и да го преработват, но го препоръчвам за свежа консумация", казва авторката. Тя изтъква още едно достойнство - този домат няма нищо общо с твърдите "найлонови" и безвкусни негови събратя, които се внасят на българския пазар и се белят като ябълки. "Това е така, защото "Розово сърце" няма тези целулолзни нишки, които срещаме при вносните", разяснява доц. Ганева.
Най-новото й изобретение е устойчиво на увяхване и на гъбни болести. Никак не е капризно на почви, няма специални изисквания към тях. Растителната защита е същата както при другите домати.
"Идеален е за отглеждане както от любители-градинари, така и от по-големи производители", допълва тя. Името на новия сорт дошло от неговата форма и цвят. Доц. Ганева не крие, че създаването на "Розово сърце" й отнело много усилия и труд - 7-8 години селекционна работа и 3 г. изпитване. Но пък е доволна, че българите най-после ще могат да се насладят на истински домат. "Те заслужават да ядат хубави зеленчуци. Хората си защитават родните традиции. Трябва да ги пазим и развиваме", допълва ученият. Единствено се опасява търговците да не надуят цените, като видят този чудесен продукт. "Нямат основание да го продават скъпо. Отглеждането на "Розово сърце" не изисква по-специални грижи от другите сортове", категорична е доц. Ганева. Семепроизводството на новия сорт се извършва само в институт "Марица".
Зрелищен арест на мними прокурори. Полицаи и служители на ДАНС са нахлули в мола на столичния булевард "Александър Стамболийски". Двама души са задържани при операцията. Те са оказали съпротива, съобщава БНР.
Двамата арестувани са се представяли за държавни служители и са се опитали да изнудят чужд гражданин.
От прокуратурата съобщиха, че двамата мними "прокурори" са обещали на извършители на убийство в София „оправяне на дело". Те са взели и 70 000 лева.
Пред търговския център продължава да има засилено полицейско присъствие.
Очаква се малко по-късно днес да има брифинг в сградата на ДАНС по случая.
Военен отчет за всички българи от 18 до 32 г. Всички български граждани на възраст от 18 до 32 години ще бъдат водени на военен отчет. От Министерството на отбраната обявиха вчера, че ще предложат Министерския съвет да приеме изменения в Закона за отбраната, Закона за резерва и Закона за военната полиция. Трите проектозакона може да влязат още днес на заседанието на правителството, тъй като военният министър Николай Ненчев обеща те да бъдат приети до края на февруари.
Досега на военен отчет се водеха единствено хора, които са служили в армията, полицията или други силови структури. Много малко жени бяха включвани в регистрите на военните за мобилизация по време на война. Това са предимно медицински сестри, доктори и водачки на транспортни машини.
„Мотив за това е обстоятелството, че с отпадането на наборната военна служба възможностите за попълване на въоръжените сили във военно време са силно ограничени. Това води до необходимост от определяне на по-широк кръг от български граждани, които трябва да се водят на отчет и да се извикват във военно време за военна подготовка за защита на отечеството", се казва в съобщението на военното ведомство.
Тепърва ще се определя начинът, по-който ще бъдат подбирани хората, за да минават задължителна военна подготовка и да полагат военна клетва. Законодателството трябва да определи и какви ще бъдат санкциите, ако човек откаже да се яви на обучение.
В Закона за отбраната се предлагат изменения в пределната възраст за служба на военнослужещите с различни звания. Намалява се възрастта за прием на войници (от 32 на 28 години) и пределната възраст, до която ще служат (от 50 на 46 години). С тези изменения се създава възможност за ранното им пенсиониране, тъй като придобиват необходимите 18 години действително изслужени на военна служба.
Задължително сменяме тръбите за парно. Клиентите на топлофикациите в страната, които са с вертикални тръби, ще трябва задължително да ги направят хоризонтални. Това предвижда проект за промяна на Закона за енергетиката, който беше представен вчера на среща на националния омбудсман Мая Манолова с енергийния министър Теменужка Петкова и шефа на енергийната комисия към парламента Делян Добрев. От енергийното министерство предлагат парите за трансформацията да бъдат осигурени от националната кампания за саниране, която разполага с бюджет 1 млрд. Лева. Те няма да са достатъчни за всички сгради, но ще могат да бъдат приложени в сградите, които предстои да бъдат санирани по програмата. С нея ще се финансират всички дейности по прекарване на тръбите без вътрешните ремонти в самите апартаменти.
В началото на февруари подобен пилотен проект обяви топлофикацията на ЕВН в Пловдив. В края на лятото за 15 работни дни е била сменена топлопреносната система в 7-етажен блок с по 4 апартамента на етаж. Средната цена за всеки апартамент е 377 лева с ДДС. Разходите по преустройство вътре в апартамента пък са излизали между 600 и 800 лева - те няма да се покриват и от програмата за саниране.
В новите общи условия на топлофикациите ще бъде заложено и отпадане на таксите за юрисконсулти, които се начисляват на осъдени от дружеството клиенти. Според данни на омбудсмана заради подобни такси сметките на хората са нараствали от 100 лева до 800 и до над 1000 лева. От „Топлофикация София" признаха, че платените такси не са отивали за самите юрисконсулти, защото не са наемали външни хора, а за дружеството.
Предстои да бъде създадена работна група за решаване на проблемите с парното, в която ще влизат представители на енергийното министерство, омбудсманът, Комисията за енергийно и водно регулиране и експерти. Според Манолова един от най-належащите проблеми пред топлофикациите е т.нар. такса за сградна инсталация, по чието съществуване трябва да се произнесе Върховният административен съд. Според предложение на енергийното министерство тя пък трябва да бъде до 30% от сметката за парно, не и по-голяма.
Вземат книжката за неплатен акт. Хиляди шофьори останаха без книжки заради неплатени глоби. Столичният КАТ започна в понеделник акция за стари задължения. Пътните полицаи вземат документите на всеки водач, който има акт с изтекъл срок за плащане. До 3 дни шофьорите имат право да платят задълженията си и да получат свидетелствата си обратно.
Целта е да повишим събираемостта на глобите, съобщи за "Стандарт" шефът на столичната Пътна полиция Тенчо Тенев. Само за 2 дни катаджиите са хванали няколко хиляди водачи със стари актове, които не са си платили.
По примера на ведомството на Тенчо Тенев се очаква в следващите месеци да работят и останалите подразделения на Пътна полиция в страната.
18,6 млн. инвестира "Шел" в търсене на газ. Да си пожелаем успех при проучването на находището "Силистар", защото то е изключително важно за бъдещето на България. Това заяви премиерът Бойко Борисов вчера по време на подписването на договора за търсене и проучване на нефт и газ в "Блок 1-14 Силистар". Виждате, че колкото и скептици да имаше по тази тема - десетилетия наред тя беше пренебрегвана по една или друга причина, но след като "Тотал" влязоха да проучват блок "Хан Аспарух", сега един от световните лидери в тази дейност - "Шел", влиза в "Силистар", коментира още Борисов. Надали вече някой може да коментира, че България не работи активно за диверсификацията на източниците си на газ и петрол, допълни още премиерът. Убеден съм, че находищата ще са добри и че ще дадат огромни предимства на бъдещия газоразпределителен център "Балкан", коментира още Борисов. Работим и да докараме газ от Азербайджан, и от терминала за втечнен газ в Гърция, надяваме се и руски газ също да дойде към този разпределител, допълни премиерът. Именно затова ни трябва и компания като "Шел", която да инвестира и 5-6 източника на газ да влязат в нашата газопреносна система, завърши премиерът Бойко Борисов.
Договорът с "Шел" (Shell Exploration & Production Company B.V.) e за 5 г. с опция за удължаване два пъти с по 2 години, обясни министърът на енергетиката Теменужка Петкова. "Силистар" е в дълбоководната част на изключителната ни икономическа зона в Черно море. За проучванията "Шел" ще вложи 18,6 млн. евро без ДДС и ще заплати бонус на държавата от 4,9 млн. евро при подписването на договора.
Всеки втори българин мръзне у дома. България е първа в ЕС по процент на хората, които не могат да затоплят жилищата си адекватно. Според данните на европейската статистическа служба Евростат в такова положение са 40,5% от българите. Под нормално затопляне обикновено се разбира поддържане на 21 градуса в основната стая от жилището и 18 градуса в останалите помещения. След нас, но с чувствително по-нисък процент - 32,9 на сто, е Гърция, а на трето място се нарежда Португалия (28,3%). Средното ниво за ЕС е 10,2 на сто, показват последните данни на Евростат.
При хората в риск от бедност процентът на „мръзнещите" е чувствително по-висок - 66 на сто не отопляват нормално домовете си. В същото положение обаче според статистката са и над една трета от „богатите" - тези, които не са изложени на риск от бедност. Това са всички с доход над 60% от т.нар. медианен. За България той е под 2000 евро годишно на човек.
Това означава, че ако трябва да се реши проблемът с всички хора, които не топлят домовете си нормално, защото не могат да си го позволят, държавата трябва да извади пари за 2,9 млн. българи. Със сигурност обаче бройката на подпомаганите ще е доста по-ниска. Всичко зависи от това какви критерии ще бъдат прилагани, за да попадне едно домакинство в групата на енергийно бедните.
В Европейския съюз няма единни критерии. Всяка държава е задължена да идентифицира своите енергийно бедни по собствена преценка, както и да ги подпомага. За по-голяма сигурност България реши да повери изготвянето на критериите на работна група с участието на Европейската комисия. След първата среща на работната група енергийният министър Теменужка Петкова обяви, че 30% от населението у нас се определя като уязвимо. Тоест 2,2 млн. българи имат трудност да посрещат енергийните си нужди.
Според неоповестен официално доклад на Световната банка от времето на служебния министър на енергетиката Асен Василев обаче енергийно бедните у нас са 62 на сто от населението, припомнят експерти. За сравнение в момента енергийни помощи за отопление през зимата получават около 255 хиляди домакинства, като на месец помощта е 72 лева.
Ако всичко върви по план, критериите за енергийна бедност трябва да бъдат готови след месец - в края на април, както и начините за подпомагане. Според запознати на преден план са останали две идеи за подпомагане, които се обсъждат. Едната е на енергийно бедните да се предоставят ваучери, а другата - да се въведат социални тарифи. Въвеждането на специални тарифи обаче срещала по-широка подкрепа. Като идеята е разликата до пазарната цена да се покрива от определен фонд, подобен на този, от който в момента компенсират НЕК за скъпата енергия от ВЕИ и топлофикациите. Сега той се пълни от 5% вноска от приходите на всички производители и вносители на ток, както и приходите на България от търговия с въглеродните квоти. Специални тарифи се прилагат във Франция. Там хората с под 2175 евро годишно са плащали ток и газ по специално определени тарифи.
Баба Марта връзва по 500 лева. Търговците на мартеници в столицата могат да си докарат печалба от 500 лева само за десетина дни. Инвестицията е малка, защото квадратът за масичка върви около 4,5 лева. В централния район „Оборище" има определени 250 места за продаване на белите и червените кончета, а търговците могат да ги продават от 9 февруари до 9 март. Най-оборотните места са около пазарите, спирките и подлезите, където се събират повече хора. „На ден се печелят от 30 до 50 лева в най-добрия случай", разказа пред екипа ни Калоян Иванов. Според него работата не е тежка, а приятна. Занятието е и апетитно за младите, защото е по-добре от това да си безработен, категоричен е Калоян.
Според търговците българинът отделя до 10 лева за мартеници. Главно се купуват белите и червените конци за семейство, приятели и колеги, като цените не са мръднали през последните години за да не се губят клиентите. За 3 лева може да се напазаруват около 30 мартеници. Рекордът за най-голям брой купени мартеници е 6000 на един път. Направихме отстъпка заради количеството, а кончетата са били от обикновения модел, разказва Никола Динков, който продава Пижо и Пенда на сергия при пазара „Красно село". Той е започнал преди 13 години и в момента държи няколко маси заедно с приятели. Работи на пазара от около 25 дни и казва, че в края на сезона не му изоставала стока. Всичко става за мартеница, стига да има бял и червен конец, допълва той.
Медальоните също са хит и държат 80% от продажбите. Гривните в традиционните цветове също се продават добре, обясни Никола. Той обаче е категоричен, че българите купуват в последния момент, а търговията зависи изцяло от метеорологичните условия.
Част от продавачите дори са си пуснали отпуска от работа и се редуват на сергията със семейството, за да припечелят допълнително. В началото започнах, за да изкарам 20 лева, но все още продавам мартеници заедно с мъжа и децата си, обясни милата продавачка Биляна Дончева. На нейната сергия най-много се продавали брошките и допълва, че изборът на украшенията изцяло показва естетическия вкус на купувача. Единствената забележима тенденция е, че малките мартеници се купуват повече от големите.
Според търговците българите вярват, че празникът съхранява една прекрасна национална традиция на даване на мартеници за здраве. Чужденците се впечатлявали, но им отнемало време да разберат същността на празника, твърди Татяна Танева, която се оглежда за подаръци за приятели в чужбина Ани Чифличка, баба на трима внуци, търсеше мартеници за ,,тинейджъри". Тя предпочита брошки, защото не обича да се „кичи до лактите". Продавачите споделят, че почти всички мартеници са ръчна изработка от българи, а китайците правят главно детските украшения.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |