Хазната губи 800 млн. лв. от ведомствени бензиностанции. Между 700 и 800 млн. лв. годишно губи българският бюджет от ведомствени и мобилни бензиностанции, които продават горива на черно. Става въпрос за загуби както от приходи от ДДС, така и от акциз, съобщи пред „Труд" Светослав Бенчев, главен юрист на Българската петролна и газова асоциация (БПГА).
Тотално, без никаква липса на контрол са оставени т.нар. мобилни бензиностанции. Те най-често представляват една цистерна, качена на камион, която обикаля в даден район на страната. „Тези цистерни ги няма никъде споменати в законодателството. Те създават доста проблеми, нелоялна конкуренция и, естествено, загуби за фиска. Затова Българската петролна и газова асоциация настоява тези подвижни обекти да бъдат изцяло забранени", посочи Бенчев.
Освен забрана за продажба на горива за трансортни цели в закона трябва да бъдат вкарани сериозни санкции при нарушение - както конфискация на горивото, така и на превозното средство, смятат още от асоциацията.
Веригите-бензиностанции търпят загуби и от т.нар. ведомствени бензиностанции, от които най-често зареждат земеделските производители. „В момента регистрирани в страната са около 6000 ведомствени резервоара, но според нас са над 20 000. Само за сравнение в страната има над 2000 търговски бензиностанции, които отговарят на редица закони. Може сами да си направите сметка", каза още Бенчев.
„В тези ведомствени бензиностанции никой не знае откъде идва горивото. От няколко месеца се въведоха изисквания, ако тези обекти са подземни, да им се инсталират нивомери, които да следят горивото. Но дори и да сложат нивомери, те не отговарят на никакви други изисквания - метрологичен контрол, качество на горивата, половината нямат разрешително за строеж по ЗУТ", обясни още Бенчев.
Експерти от бранша смятат, че тук има законова вратичка. Защото всеки нарушител може да сложи цистерна над земята и да каже това не е подземен обект, няма нужда да се инсталират нивомери.
Затова от Българската петролна и газова асоциация настояват ведомствените бензиностанции да покриват всички изисквания, които в момента покриват търговските бензиностанции - поставяне на нивомери, онлайн връзка с НАП, екологична, противопожарна безопасност, разрешително за строежи. По официални данни на Министерството на финансите сивият сектор на пазара на горива държи 35%. Българската петролна и газова асоциация смята, че процентът стига до 50 на сто.
„В момента няма нито един трактор или комбайн на полето, но оборотите на тези бензионостанции не само че не са спаднали, но са се увеличили", заяви преди ден шефът на Българската петролна и газова асоциация Валентин Златев.
„Топлофикация" прати новите сметки на столичани. Сметките за парно и топла вода за януари 2016 г. вече са на разположение на столичани на Интернет страницата на „Топлофикация София" - www.toplo.bg и в касите на дружеството. Това съобщиха от „Топлофикация София".
В горния десен ъгъл на фактурите вече ще бъде отбелязан уникалния „код на платец", който ще даде възможност за идентификация на всеки отделен потребител и за улеснение на комуникацията с него. Потребителите ще могат да проверяват дължимите от тях суми и с новия „код на платеца".
Абонатният номер на имота се запазва без промяна и остава да фигурира в съобщението, уточняват от дружеството.
Ново във фактурите ще бъде максимално ясно изведената информация относно наличието на просрочени задължения или предупреждение за предстоящо предприемане на съдебни действия за събиране на неплатените сметки.
Месечните сметки за парно на столичани са изготвени съобразно промените в Наредбата за топлоснабдяването. Изчисленията са направени на базата на реалната консумация във всеки отделен имот за предходния отоплителен сезон, отразена в окончателната изравнителна сметка за периода 1.05.2014-30.04.2015 г. В резултат на прилагането на новия метод на изчисление се избягват пиковите сметки през месеците декември, януари и февруари въпреки студеното време. Клиентите могат да се ориентират в месечната си сметка като извършат няколко математически действия. Общото количество енергия за отопление и сградна инсталация, посочено в изравнителната сметка, се разделя на броя на дните с отопление през миналия изравнителен период /за София те са 184/. Така се получава средното количество топлинна енергия, изразходвано от клиента за 1 ден. За да се получи месечната сметка, то се умножава съответно по броя на дните с отопление за изминалия месец и по действащата към момента цена. Сметките за отопление се коригират с коефициент, отразяващ промяната в характера на потреблението в сградата, съобразно с климатичните условия през съответния месец.
Коефициентите са различни за различните сгради и са записани в месечните съобщения на отделен ред. В края на сезона ще бъде изготвена изравнителна сметка, която отразява точно консумацията на всеки клиент, с изключение на около 1000 сгради, в които се извършва месечно засичане на уредите във всички имоти и затова не се прави изравнителна сметка за отчетния период.
Според данните на изчислителния център на компанията през януари 2016 г. битовите клиенти в столицата са потребили с 10% повече топлинна енергия в сравнение с предходния месец. Средномесечната температура в първия месец на тази година е била значително по-ниска -0,6 градуса, докато през декември 2015 г. температурата е била + 2,1 градуса. Няма промяна в цената на топлинната енергия, така че и през януари 2016 г. действащата цена е 84,96 лв. лв./МВтч с ДДС.
Защо премиерът ударно спира поръчки. Два дни след като изненадващо премиерът разпореди да бъде анулиран спорният и скъп търг за магистрала "Хемус", тъй като "витаят съмнения", че избраните фирми са свързани с Делян Пеевски и Валентин Златев, Борисов спря още няколко големи обществени поръчки - за раздуто изграждане на горски пътища за 95 млн. лв., в която участва свързваната с Пеевски "Водстрой 98", свръхскъпия и бърз търг на МВР за новите документи за самоличност на стойност 500 млн. лв. и няколко поръчки, свързани със строителство във Варна и с курорта Златни пясъци.
Обявеният мотив на Борисов накратко е, че обществото трябва да е сигурно, че милионите се харчат правилно и прозрачно. Съмнения, че това е така, обаче витаят отдавна, а и това не обяснява защо поръчките са пуснати в този вид изобщо. Затова по-възможно обяснение е нетърпимост от страна на Брюксел. Въпросът е дали рязката промяна от тази седмица е просто PR ход или смяна в модела на преразпределение на държавния ресурс.
Защо се спират
Новината за масовото спиране поднесе финансовият министър Владислав Горанов след заседание на кабинета. По думите му целта е да се разсеят съмненията в обществото за начините на провеждане на големите търгове и те да се повторят по новоприетия закон, за да отпадне всякакъв дебат и съмнения по отношение на прозрачността им. По думите му "големи търгове" означава от порядъка на десетки милиони, но не посочи праг. "Интересите са големи, затова и най-големите поръчки се предлага да се преразгледат. Ако имате идеи за други такива, подскажете", обърна се той към журналистите.
Самият Борисов отново избегна да се срещне с медиите. В късния следобед пресцентърът на кабинета публикува части от стенограмата от правителственото заседание, в което се коментират поръчките. "За обществената поръчка за Южноцентралното държавно предприятие - прекратявате я и я правите наново. Не искам никакво съмнение, че нещо не е както трябва, грам съмнение не искам. Много ясни, прозрачни правила! Да отпадне всякакъв дебат дали е защитен общественият интерес и публичните средства! Това е към всички. Ако трябва - повече медии, повече публичност, но да се знае всеки лев, че е отишъл за това, което трябва", казва Борисов на земеделския министър Десислава Танева. Тя отговаря с "добре". Тези мотиви като цяло повтори и Владислав Горанов пред медиите.
Обществените съмнения, че търговете не се организират достатъчно прозрачно, съществуват много отдавна и досега не са провокирали толкова рязка и категорична реакция във властта, за да бъде прието безрезервно това официално обяснение от кабинета. Всъщност началото на изненадващите решения на премиера съвпаднаха с деня, в който председателят на ЕК обяви, че има големи шансове Брюксел да прекрати скоро мониторинга на Румъния, и намекна, че двете държави могат да бъдат разделени в процеса. Ден преди това пък Борисов говори по телефона и с германския канцлер Ангела Меркел. От миналата седмица Пеевски е обявен и за персона нон грата в съседна Турция, а преди две седмици германското издание Spiegel го определи като "върха на айсберга" на корупцията в България. Дали тези събития са свързани с поведението на премиера няма как да се знае, но е логично да се предположи, че, от една страна, има достатъчно голямо натрупване на негативи, които превръщат депутата от ДПС във все по-голяма тежест, а от друга - вероятно съществува и натиск от ЕС.
Любопитен детайл е, че всъщност в конкретната спряна листа медиите са следили само две поръчки - за "Хемус" и за паспортите, като и в двата случая най-едрият недостатък на процедурите беше цената, която изглеждаше свръхвисока. За горските пътища и варненските строителни дейности публична информация липсва. Затова пък и в двете кандидатстват компании, свързвани с Пеевски - "Водстрой 98" и "ПСТ груп".
Все по-скъпите горски пътища
Прекратяването на поръчката за горски пътища за 95 млн. лева с участието на свързваната с Пеевски "Водстрой 98" бе потвърдено от източник на "Капитал". Поръчката на Южноцентрално държавно предприятие - Смолян, е за прокарване на горски автомобилни пътища, обслужващи 36 държавни горски и 7 ловни стопанства, за период от 4 г. Внушителната сума е привлякла вниманието на 20 участника, сред които "Водстрой 98", "Джи Пи груп" (свързвана с Валентин Златев), "Хидрострой", участващи самостоятелно, както и по-малки местни фирми и консорциуми, каза източник на "Капитал". Офертите на кандидатите са отворени на 29 януари в сградата на ДГС - Смолян, в Пампорово при нулев медиен интерес. Конкурсът ще бъде прекратен, като мотивите най-вероятно ще са липса на финансиране.
Горската поръчка е обявена и в миналото. Първоначално - през 2013 г., когато прогнозната й стойност е 60 млн. лева, или цели 35 млн. лева по-малко от прекратения сега от Борисов търг. Преди три години конкурсът привлича всички големи местни строителни компании, а на първо място е класирано обединение "Перелик", включващо "Трейс груп холд", "Виа конструкт груп" (свързано с "Джи Пи груп"), "Топ енерджи груп" и "Красин". Останалите участници - консорциумите "Зелени Балкани", "Екип 99", "Лес груп" ("Водстрой 98" и ГБС) и "Горски пътища Смолян", обжалват. В крайна сметка КЗК постановява, че търгът е незаконосъобразно проведен, защото в тръжната комисия има двама юристи и един ВиК експерт, но нито един инженер или проектант, който да има опит с предмета на поръчката. Антимонополната комисия връща офертите за повторно разглеждане, но в крайна сметка държавното предприятие прекратява търга с мотива, че методиката за оценка е сгрешена.
Конкурсът е подновен чак през октомври 2015 г., като цената му е скочила на 95 млн. лева без ДДС. От обявлението става ясно, че в новата поръчка има добавени и още малко задачи: проектиране, авторски надзор и изграждане на технико-укрепителни съоръжения, но те не звучат като за 35 млн. лв. На 29 октомври миналата година "Водстрой 98" подава жалба в КЗК срещу условията на конкурса. Какви са възраженията на компанията така и не става ясно, защото след седмица тя оттегля жалбата си. Конкурсът продължава с подаване на офертите до разпореденото от премиера прекратяване.
Пазарът на бързи кредити расте с 5.5% до 2.16 млрд. лв. през 2015 г. Трета поредна година ръст на бизнеса и устойчиво понижаване на проблемните вземания в портфейлите - така изглеждаше изминалата 2015 г. за небанковите компании за потребителско финансиране, погледната през публикуваната от БНБ секторна статистика към края на декември. В условията на все още замръзнал кредитен растеж на банковия пазар дружествата за т.нар. бързи заеми отчитат нарастване на дейността си с 5.5%, а постепенното възстановяване на икономиката дава основания за оптимизъм и за следващите месеци.
Растящ пазар
За трето поредно тримесечие общият обем на отпуснатите от специализираните в потребителско кредитиране компании заеми нараства с над 50 млн. лв. За периода октомври-декември 2015 г. увеличението е с 57.6 млн. лв., с което обемът на пазара нараства до 2.16 млрд. лв. (2.5% от БВП). Така секторът връща позициите си до нивата от предкризисната 2007 г., когато беше 2.03 млрд. лв. (3.1% от БВП). Пикът в дейността на сектора беше година по-късно - в рекордно добрата и за банките 2008 г., когато бизнесът на небанковите компании, специализирани в кредитиране, достигна 2.8 млрд. лв. (4.3% от БВП).
В последвалите кризисни години обемът на пазара се сви до под 1.8 млрд. лв., но през последните 11 последователни тримесечия статистиката на БНБ регистрира повишаване на небанковите заеми на годишна база. Съживяването на сектора следва постепенното възстановяване на икономиката и подобрението в потребителските нагласи - според последните данни на НСИ през четвъртото тримесечие на 2015 г. потреблението е нараснало с 2.5%. Подобряването на пазара на труда - в понеделник националната статистика отчете намаляване на безработицата до 8% - също е положителен сигнал и за небанковите дружества за потребителско финансиране.
Изчистване на портфейлите
За положителното настроение в сектора допринася и трайното подобряване на качеството на вземанията на компаниите. От 2013 г. обемът на нередовно обслужваните кредити в портфейлите им устойчиво намалява (с малки изключения), като през последните шест последователни тримесечия свиването е и на годишна база. Така, към декември 2015 г. необслужваните вземания в сектора са на обща стойност 468.4 млн. лв., като обемът им се свива с 1.88% на тримесечна база и с 14.83% спрямо година по-рано. Делът им спрямо общия обем на небанковото кредитиране също намалява - до 21.69% в сравнение с 26.86% към декември 2014 г.
За изчистването на портфейлите допринасят и активните действия на дружествата в сектора по продажби на пакети от проблемни заеми на специализирани в събирането на вземания компании. Последната голяма такава сделка беше сключена през октомври 2015 г., когато "Ти Би Ай кредит" (която през миналата година смени собственика си и ще се пренасочи към предлагането на т.нар. acquiring услуги, свързани с картовите разплащания) продаде портфейл от 50 млн. евро кредити на физически лица на местното поделение на чешката APS. Пак през изминалите 12 месеца водещият играч в сектора "БНП Париба" продаде портфейл нередовни заеми за около 90 млн. лв. на купувач, чието име не беше съобщено.
Кабинетът ще се чисти от още скандални поръчки. Управляващите възнамеряват да превърнат в практика директната си намеса в спорни обществени поръчки, независимо кой е по закон възложител и на какъв етап са те. Ден след като премиерът Бойко Борисов разпореди прекратяване на конкурса за строеж на магистрала "Хемус", правителството обяви, че спира нови процедури на стойност стотици милиони левове. Сред тях попадат и обществени поръчки, обявени от кметове, въпреки че местната власт на теория следва да е независима. Управляващите оправдаха решенията си с обществения интерес, но според опозицията това е панически опит за изчистване на имиджа на кабинета, който ще доведе до множество тежки съдебни дела.
Вчера бе наредено да се прекратят две обществени поръчки на обща стойност 595 млн. лв. Едната е на МВР за новите документи за самоличност. Прогнозната й стойност стигна рекордните 484 млн. лв., като от обявлението се разбра, че в сумата са включени и разходи за строителство на нови сгради. Борисов е разпоредил и спирането на обществена поръчка за изграждането на трайни горски пътища на територията на Южноцентралното държавно предприятие - Смолян, отново за рекордна за тази дейност сума от 95 млн. лв.
"Не искам никакво съмнение, че нещо не е както трябва, грам съмнение не искам. Много ясни, прозрачни правила! Да отпадне всякакъв дебат дали е защитен общественият интерес и публичните средства! Това е към всички. Ако трябва - повече медии, повече публичност, но да се знае всеки лев, че е отишъл за това, което трябва", е коментирал Борисов пред министрите. Финансовият министър Владислав Горанов обяви, че предстои спиране и на други крупни поръчки. "Има дебат, че трябва да се спрат още няколко големи рамкови обществени поръчки, за които ще бъде предоставена допълнителна информация. Идеята на подобни действия е всички големи поръчки, които биха представлявали широк обществен интерес, да се повторят по новоприетия Закон за обществените поръчки", коментира той. И посочи две проблемни поръчки, двете на община Варна - голям конкурс в областта на благоустрояването и обществена поръчка на територията на комплекса "Златни пясъци".
Не стана ясно дали правителството ще прави преглед на всички течащи в момента големи обществени поръчки, или само на тези над определен праг. Горанов обясни, че преценките за това ще се правят по целесъобразност от правителството и премиера. Той отрече поръчките да се отменят, защото са спечелени от фирми, близки до Делян Пеевски. "Не, не е това темата. Говорим за много обществени поръчки, които са над определен обем и за които решението е да се направят под медийно наблюдение, за да отпаднат всякакви съмнения, че в тях има нещо нагласено", увери той.
Проверка на "Сега" показа, че поне две от нарочените за спиране поръчки се свързват с интереси на кръгове в ДПС. Поръчката за изграждане на горски пътища за нуждите на Южноцентралното държавно предприятие - Смолян, е обявена на 8 октомври 2015 г. Процедурата е с прогнозна стойност 95 млн. лв. и предвижда сключване на рамково споразумение за 4 години с непосочен брой оператори. От публикуваните на сайта на АОП документи става ясно, че решението за откриване на процедурата е било обжалвано. Жалбата е подадена от "Водстрой 98", смятана за близка до депутата Делян Пеевски, но впоследствие е била оттеглена. Според информация на "Капитал" оферти са подали близо 20 кандидата, сред които "Водстрой 98", "Джи Пи Груп", "Хидрострой", както и по-малки местни фирми. "Джи Пи Груп" участваше в един от консорциумите, спечелил търга за магистрала "Хемус", който Борисов свърза с шефа на "ЛУКойл България" Валентин Златев. Златев отрече да има връзка с фирмата.
Тази поръчка е със злополучна предистория, показа проверка на "Сега". Това е третият случай, в който конкурсът за тази дейност се отменя. Предходната поръчка е била обявена на 13 февруари 2013 г., броени дни преди оставката на първия кабинет на Бойко Борисов. При този конкурс възложителят е искал отново да сключи 4-годишно рамково споразумение, но само с един изпълнител. Любопитно е, че при тази поръчка фирма "Водстрой 98" също е участвала, като е била част от обединението "Лес Груп". Фирмата е отстранена при разглеждане на офертите, но класирането впоследствие е отменено от КЗК, а процедурата - върната на начален етап. Конкурсът в крайна сметка е прекратен с мотив "пороци в методиката на класиране". По информации на регионални медии тази поръчка е била на стойност 60 млн. лв. Година по-рано Южноцентралното държавно предприятие - Смолян, се е опитало да възложи същите дейности отново безуспешно. И тук поръчката е предназначена само за 1 рамков изпълнител, а впоследствие е прекратена с аргумента, че са настъпили промени в Закона за горите.
Според варненски общински съветници "поръчката за благоустрояване на града", визирана от Горанов, е обявеният малко след местните избори конкурс за строителство, основен ремонт, реконструкция и рехабилитация и ремонт на пътна и улична мрежа, както и на пътни съоръжения, паркове, мостове, подлези и надлези. Поръчката е на стойност 120 млн. лв., а срокът й е за 4 години. Офертите трябваше да се отворят на 8 януари, но няма информация за участниците. Още от времето на Кирил Йорданов лъвският пай при подобни дейности в града се пада на фирмите "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг". Изпълнителен директор и член на съвета на директорите на първата е бившият общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов. Втората е свързана с бизнесмена Пламен Стилянов. Според запознати и зад двете фирми стоят интереси и на ДПС.
При поръчката за новите лични документи на МВР така и не се разбра откъде идва рекордно високата цена. Един от аргументите бе въвеждането на електронна идентичност в тях. По прогнозни данни обаче самата система за електронна идентификация ще струва едва 23.8 млн. лв. - далече от посочената сума за цялата поръчка. Вчера вътрешният министър Румяна Бъчварова обясни, че поръчката ще се структурира по изцяло нов начин. Очаква се тази дейност да се поеме от част от печатницата на БНБ, която и в момента се занимава с подобна дейност и разполага с налична техника и сгради. Тази част от печатницата ще се обособи като отделно дружество и ще мине под шапката на МВР, обясни финансовият министър Владислав Горанов.
Държавата чака 50% дивидент от фирмите си. Дивидентът, който тази година трябва да внесат в хазната държавните фирми, е намален с 10%. Така те вече ще трябва да отчисляват 50% от печалбата. Целта е по-голяма част от средствата да остават във фирмите, за да имат възможност за финансиране. Вчера Министерският съвет прие разпореждане за начина, по който ще се внасят тези суми.
От 2013 г. насам размерът на дивидентите постепенно намалява. Тогава държавните предприятия трябваше да отчисляват 80% от печалбата си и да внасят сумите в държавната хазна, което не се отразяваше добре на финансите им.
"Ние осъзнаваме цялата ненормалност на 80% дивидент, това е направено с цел да се поддържа финансовата дисциплина", обясни преди три години тогавашният зам. финансов министър Людмила Елкова и призна, че тази практика фактически декапитализира дружествата. Затова бе прието този процент да намалява с по 10 на сто всяка година до 2016 г., когато дивидентите стигнат 50%.
От задължението да внасят пари в хазната са изключени лечебните заведения за болнична помощ поради тяхната специфика и зависимост от ограничен брой източници на финансиране, обясниха вчера от правителствената пресслужба. Извън обхвата са и дружествата от ВиК сектора. Те ще се нуждаят от средства за съфинансиране на европроектите си, които са част от предстоящата водна реформа. Дивидент няма да изплаща и Българската банка за развитие заради предстоящия преглед на качеството на активите и стрес тестовете на банките, допълниха от Министерския съвет.
Както всяка година, най-много ще се разчита на държавните енергийни фирми. Преди две години само БЕХ внесе в бюджета над 423 млн. лв.
1,2 млрд. лева годишна печалба от контрабанда на горива. Hа 1,2 млрд. лв. се изчислява годишната печалба от контрабандата на горива в България. Такава е сумата, която не влиза в бюджета под формата на акциз и ДДС, а остава в джобовете на организаторите на каналите.
Схемата с продажбата върви с танкери по море. Доставките тръгват най-често от Турция, минават през Гърция и стигат до България.
Има подозрения, че горивата са от "Ислямска държава", която държи нефтени находища в Сирия и Ирак и няколко рафинерии. От там в момента можел да се вземе дизел за 80 ст. на литър. С транспортните разходи, например до България, цената му ставала близо 1,10 лв.
След като пристигне у нас, танкерът отива на пристанище, в което няма монтирани измервателни уреди. Обикновено това са по-малки портове по Дунав, има и на Черно море, които са регистрирани като митнически складове. Те са осем на брой и за тях няма изисквания да монтират уреди, които да подават информация към митниците колко горива се разтоварват. На тях няма и постоянен митнически контрол, а митничари се викали само когато има пристигнал танкер.
При разтоварването на горивото се прилагали различни схеми, за да се избегне митническият контрол. Едната била вписване в пристанищния дневник, че танкерът е отпътувал, докато той е преместван на друг док. По документи разтоварването е било в продължение на два дни. Тези количества се внасяли легално.
На практика обаче разтоварването продължавало десетина дни. Източените през това време горива се продавали контрабандно.
Друга схема била чрез ремонти. Танкер заявявал, че няма товар и иска да влезе в дадено пристанище за поправка. Това най-често се случвало в портове в Бургас, Варна и Русе. Всъщност плавателният съд бил пълен с горива, които се разтоварват директно в автоцистерни, след което се продават през ведомствени бензиностанции или в малки обекти, които нямат връзка с митниците.
Има доклад от службите, според който танкер, тръгнал от Атина, спира на едно от тези пристанища без измервателни уреди, горивото се разтоварва и с жп цистерни идва в София. За периода от 9 до 13 февруари 2015 г. от пристанището до София дошли 100 цистерни.
На ден поне по 25 цистерни с гориво пътували към столицата от този танкер. Само от това количество загубите за държавата били 8,538 млн. лв. Според доклад на финансовото разузнаване през миналата година са засечени над 140 танкера с контрабандно гориво. Сумата на събраните акцизи и ДДС от тези количества възлизала на 1,2 млрд. лева.
Контрабандните горива се продавали на дребно по нелегални и ведомствени бензиностанции. В опит да се избегне задържането на количествата при проверки, най-често половината от цистерната се пълни с контрабандно гориво, а останалото е легално и придружено с нужните документи и сертификат за качество.
Така ставала и възможно продажбата на горива, които са с 30-40 ст. по-ниска цена от тези на повечето бензиностанции. Изчисления показват, че при средна цена от 43 долара за барел нефт и курс от 1,84 лева за долар, и цена от 2 лева за литър дизел, данъците и акцизите формират 48,8% от цената, 28,3% отиват за суровина, 6,3% за нефтопреработка, 13% за дистрибуция и маркетинг, 2,5% - за биодобавка.
В стотинки това прави следното - 0,56 ст. суровина, 33 ст. ДДС, 65 ст. акциз, 13 ст. стойност на нефтопреработката, 5 ст. за биодобавка, 26 ст. разходи за бензиностанциите. Печалбата, която остава, е в рамките на 2-4 ст.
Ето защо е добре шофьорите да са наясно, че когато зареждат с по-евтини горива, рискуват техническата изправност на машините, а голямата печалба е за вносителите и търговците на нелегалната продукция. За сметка на държавния бюджет.
Има и друг проблем - държавата все още няма система за контрол на митническите складове. А през тях минавали основните контрабандни канали за дизел и бензин, внесени с танкери и съхранявани в стари резервоари без измервателни уреди. В същото време към данъчите складове имало всякакъв вид изисквания за уреди и подаване на информация към митниците, при това без прекъсване. Двойният стандарт продължава години наред.
От петролния бранш проведоха срещи с парламентарно представените партии през миналата година. Дори бе внесен законопроект, който отчасти решаваше проблема с контрола на митническите складове, но той бе оттеглен.
Електронна винетка от 2018 г. спира лепенето на стикери. С въвеждането на толсистемата, което се предвижда да стане от 2018 г., влизат в сила и електронните винетки.
От този момент вече няма да се лепят стикери по леките коли. Това заяви пред "24 часа" министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова.
Идеята е камерите на пътната агенция да заснемат номера на леката кола и автоматично ще го проверяват в системата. Тя пък ще отчита дали за пътуването е платено - със седмична, месечна или годишна винетка.
Рамки на централните пътни артерии, на входа и на изхода на държавата и мобилни екипи по важните пътища, които ще заснемат номера на камиона, ще проверяват дали е платено преминаването и на място ще глобяват.
Така пък ще изглежда толсистемата за тежкотоварните автомобили. Няма да обрамчваме магистралите и пътищата с рамки, казва министър Павлова. В пет държави от ЕС са въвели точно тази система за таксуване по пътищата, така е в Германия, Словения и Унгария.
На входа и на изхода на държавата и по централните направления ще бъдат монтирани 100 или 200 рамки, колко да са ще каже фирмата, която ще изгражда толсистемата. Ще има също 80 или 100 мобилни екипа, в тях ще са служители на пътната агенция, на КАТ и на ДАИ, обяснява министърката. Те ще проверяват дали таксата е платена.
Междуведомствената работна група вече изготвя тръжната документация за избор на изпълнител на толсистемата, готви и техническо задание за нея. Третият важен елемент е изготвянето на анализ на пътната инфраструктура - кои са пътищата, по които върви тежкотоварният трафик, които трябва да влязат в толсистемата, дали и кои третокласни шосета да са платени. Министър Павлова казва, че анализът ще бъде приключен до края на март.
Готвят се и изисквания към софтуера на системата. Насочили са се към изработване на софтуер специално за нуждите на България. Няма да се купува готова система.
"Виждам платени негативни статии, публикании срещу държавата и пътната агенция, в които се правят опити за внушения. Защото не вземаме готовата система на фирма Х, на фирма У - всички мастити компании имат такава система и всеки иска да вземем неговата. Да му платим ноу - хау и лиценз и след това да продължим да плащаме. Но ние не искаме да се обвързваме, за да не бъдем обвинени, че сме се договорили.
"Това не е някаква космическа наука, това е една камера, която събира данни и на база на тях ние да събираме приходи или да глобяваме, заявява Павлова.
Тя се надява на 1 януари 2018 г. толсистемата да е готова. През настоящата година се обявява търгът, намерението е най-късно до края ѝ да е подписан договор. Обикновено разработването и внедряването на системата отнемало година.
Премиерът Бойко Борисов ни е възложил още по-амбициозна задача - за разширяването на проекта ни за толсистемата, казва Павлова.
Същността е навързването в едно на толсистемата с нейните софтуер, хардуер, камери, рамки, датчици, таблети и т.н. със системите на КАТ, митниците и НАП.
В един информационен център да се събират данните. Една част от тях ще служат на нас - да броим трафика и да го таксуваме. Друга част от информационния поток ще отива в пътната полиция за контрол на превозните средства и на скоростта, това ще е следващата стъпка, обяснява Павлова. Така че камерите на пътната агенция ще се ползват и от КАТ. Трета част от данните ще се ползват от митниците за контрол на превозното средство, тонажа, съдържанието, а четвърта част - в НАП.
Няма смисъл ние да градим система, МВР да слага рамки и камери и митниците да си правят трета информационна система.
Третата фаза е изграждане на оптичната мрежа на държавата. Бъдещата агенция за електронно управление трябва да доизгради оптиката в цялата държава. В момента трябва да разчитаме на GPS, а където няма, на GPRS, връзката на мобилните оператори. Когато се изгради оптичната мрежа на държавата, ще ползваме нея, казва Павлова.
Пари от Брюксел за шефове на токчета. Пари от Брюксел за подкрепа на жени предприемачи са предвидени по оперативната програма "Иновации и конкурентоспособност". Те са за дамите, стартиращи собствен бизнес, съобщи икономическият министър Божидар Лукарски. Той участва в икономически форум в София, организиран от клуб "Бизнес лейди". Министерството на икономиката разработва Стратегия за насърчаване на женското предприемачество, обяви още Лукарски. В документа ще се заложат мерки за увеличаване на броя на дамите предприемачи, обучение, наставничество и съдействие за решаването на проблемите им. В последните години се наблюдава плавно увеличаване на дела на жените със собствен бизнес. По данни на статистиката, почти всяка трета фирма у нас е на представител от нежния пол.
74 млрд. лв. оборот са реализирали през 2015 г. микро-, малките и средните предприятия у нас. Това е около 61% от БВП на страната. Данните бяха обявени от Мариета Захариева, шеф на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. Подпомагането на малкия бизнес е акцент на европрограмите от новия програмен период 2014-2020 г. Особено внимание се обръща и на старт-ъп инициативите, които са важен фактор за развитие на новите бизнес идеи и икономиката като цяло, посочи Захариева.
Разсекретяват доклада за източването на КТБ. Ако компанията "АликсПартнърс", която беше наета да проследи активите на фалиралата КТБ, не даде съгласие за разсекретяване на доклада за банката, правителството обмисля и други варианти информацията да стигне до хората. Това заяви министърът на финансите Владислав Горанов, цитиран от БТА. "Ако трябва, ще предложим законодателни решения, за да може да се стигне до тази информация, за да не остава и грам съмнение, че искаме да скрием нещо от този доклад и за да дадем възможност за изясняване на всички факти и обстоятелства във връзка с фалита на КТБ", посочи финансовият министър. Той отбеляза, че натискът по темата е много отдавна. "Има неправилно разбиране, че този договор е между държавата или гаранционния фонд и "АликсПартнърс", това е частен договор, сключен между синдиците на едно частно дружество в несъстоятелност и международна компания", каза Горанов. Той посочи, че продължава да смята, че има риск информацията в доклада да увреди впоследствие възможността на синдиците да си свършат своята работа. Министърът обаче добави, че не приема упрека, че правителството защитава някого или иска да прикрие нещо случило се в банката. "Така че настоявам и ще продължа да настоявам, и дори компанията "АликсПартнърс" да не даде положително становище, обмисляме други варианти информацията в доклада да стигне до хората", заяви Горанов. Той подчерта, че клаузата за конфиденциалност е стандартна за подобен тип разследвания и не му е известно в света такъв договор да е излязъл пред медиите, но заяви готовност правителството да понесе този риск, за да няма никакъв упрек, че крие някого или нещо от случилото се там. В понеделник министър Горанов отправи искане до "АликсПартнърс" (Alixpartners Services UK LLP) за съгласие от тяхна страна да бъде оповестен изготвеният от компанията доклад за активите на КТБ. Международната компания беше наета през юни 2015 г. и ангажирана от синдиците на КТБ, за да проведе разследване и проследи активи на банката, с които тя се е разпоредила в нарушение на закона, на добрите банкови практики и да препоръча действия за възстановяването им.
Блокадите спряха китайското карго. Блокадите на границите между Гърция и България спряха китайското карго, научи „Монитор". Тировете идващи от портовете от съседната страна висят по пътищата.
Отделно от вторник работниците на пристанището в Солун са започнали безсрочна стачка срещу приватизацията му. Така, дори в скоро време блокадата по шосетата да падне, има риск доставките от най-големия порт на Бяло море да останат под въпрос.
Междувременно транспортният министър Ивайло Московски обяви, че се очаква загубите за страната ни да бъдат най-малко за 10 млн. евро, колкото са инкасирани през 2012 г.,когато също имаше фермерски протести на юг от Кулата. По думите му при продължаване на блокадата тази сума ще бъде нахвърлена значително.
Според Валерия Жекова, председател на Българската асоциация на производителите и износителите на облело и текстил отражението върху бранша е катастрофално.
„Материалите за производството и готовата стока не могат да се доставят нормално", обясни тя. По думите й най-вероятно част от фирмите, работещи за износ за или други страни през Гърция са спрели работа. Тя смята, че реакцията от българска страна към проблема е била неадекватна.
И генералите обявяват имането си. Военните трябва да бъдат включени в обхвата на новия закон срещу корупцията сред лицата, заемащи висши публични длъжности. Това заяви вицепремиерът Меглена Кунева след заседанието на МС. Тя не конкретизира за военни от какъв ранг става дума, но поясни, че именно министър-председателят Бойко Борисов е обърнал внимание на нуждата от такава добавка. Така висшите офицери, начело с генералите ще бъдат задължени също като депутатите, министрите, кметовете и шефовете в съдебната система да декларират своето имущество. След това пък ще се прави проверка за съответствие между имането и реалните им доходи.
Идеята до този момент бе антикорупционно бюро да обедини Комисията за конфликт на интереси, БОРКОР и отдел на Сметната палата. След отхвърлянето на първия вариант на закона обаче, в новите текстове е добавена четвърта институция-Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество.
„Смисълът на закона е да се хванат тези, които работят в чувствителни сфери и са с власт, а целта на комисията е „необратими промени към добро", подчерта визепремиерът. Кунева се ангажира на всеки 6 месеца да предоставя доклади за напредъка по борбата с корупцията.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |