До 3 г. затвор за превишена скорост с над 60 км/ч. До 3 г. затвор за шофьори, които са превишили разрешената скорост с над 60 км/ч.
Това предвижда промяна в Наказателния кодекс, която депутатите гласуваха на първо четене в сряда. Според тях затвор до една година или глоба от 500 до 1000 лв. се предвижда за водачи, чиито коли са с чужди регистрационни табели или возилата им не са регистрирани.
С поправки в Закона за движението по пътищата депутатите решиха регистрационните табели на автомобила да се вземат за един месец, ако собственикът не е платил глобите към КАТ или е превишил скоростта в населено място с над 50 км/ч. За неиздължени суми за нарушения ще се взема и книжката.
Ако шофьор е хванат с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 промила или е под въздействието на упойващо вещество, както и при отказ да бъде проверен с дрегер или да даде кръв за медицинско изследване, книжката се отнема до решаване на въпроса за отговорността но за не повече от 18 месеца. Досега срокът беше половин година.
Ако водач е хванат да шофира без книжка или с повече от 0,5 промила алкохол, регистрацията на колата му ще се прекратява за 6 месеца до 1 г.
Същата санкция се предвижда и за собственик, предоставил колата си на шофьор с над 0,5 промила алкохол.
При шофиране с от 0,2 до 0,7 промила книжката се отнема за 6 месеца, а глобата е 500 лв. Над 0,7 до 1,2 промила лишават от правоспособност за година и глоба от 1000 лв.
Ако шофьор се движи в насрещното платно, глобата е 3000 лв., приеха още депутатите. За това нарушение се предвижда книжката да се отнема за срок от шест месеца.
Според новите текстове зимните гуми стават задължителни от 1 ноември до 1 март. Шофьорите, които за първи път вземат книжка, ще имат първоначално 26 точки, а не 39.
Депутатите не приеха предложението ва Петър Славов от Реформаторския блок да се отнема за 1 година книжка на шофьор, участвал в гонка.
Арестуваха данъчни за рекет в Търново. 9 данъчни служители, сред които бившият шеф на Териториалната дирекция на НАП в Търново Стефан Михайлов и директорът на дирекция "Контрол" Пламен Томов са задържани при специализираната операция, която ДАНС и МВР провеждат в старопрестолния град, съобщиха от Специализираната прокуратура. Спецакцията е за документиране на престъпна дейност и за задържане на организирана престъпна група от корумпирани служители на ТД на НАП Велико Търново, искащи и получаващи подкупи, в качеството им на данъчни служители.
До настоящия момент са извършени претърсвания и изземвания в 13 служебни помещения в сградата на приходната администрация. Претърсени са 19 домашни адреса и 8 автомобила, извършени са 9 лични обиски на лица.
При претърсванията са открити и иззети множество документи, доказващи престъпната дейност на групата и голямо количество парични средства. Разпитват се свидетели. В хода на разследването са използвани различни способи за събиране на доказателства, включително и специални разузнавателни средства.
Сред арестуваните са също зам.-директорът на дирекция "Събиране" Мирослав Стефанов, началниците на отдели "Селекция" - Петя Николова, , "Ревизии" - Мариета Дамянова и "Обжалване" - Румяна Пенчева. Закопчани са и данъчните инспектори Любослав Иванов, Иван Конов и Младен Векилов.
Разследването продължава. Действията на прокуратурата, МВР и ДАНС се извършват в координация и сътрудничество с Директора на НАП г-н Бойко Атанасов.
И търгът за тунела на "Струма" за 250 млн. лева спря. И най-голямата започната обществена поръчка, която не бе спряна в офанзивата на премиера от миналата седмица, вече е замразена. Оферти за скъпия двукиломентров тунел на магистрала "Струма" с прогнозна цена от 250 млн. лв., трябваше да се подават до петък. Но държавната компания, която прави търговете за новите магистрали, е спряла поръчката. Използваният мотив е жалба в Комисията за защита на конкуренцията. Тя е от търговската "С и Г Груп БГ", която няма нищо общо със строителство.
В специално уточнение до медиите, МРРБ посочва, че поръчката не е прекратена, а само спряна от жалбата, в която се съдържа искане за временна мярка "спиране на процедурата" и възобновяване ще бъде направено след произнасяне от КЗК.
Досега обаче такива жалби не водиха до превантивно спиране. Затова причината сега вероятно може да се търси в общата вълна прекратявания поради съмнения. Или пък в предизвикания смут в местните строителни компании какво се случва и защо премиерът спира поръчки. Различното с тунел "Железница" е, че това е първата поръчка от серията, която се плаща с еврофондове.
Най-дългият и скъп тунел
Тунел "Железница" е част от магистрала "Струма" и по-конкретно от отсечката Благоевград - Крупник. Той ще е два километра, което го прави най-дългият в страната. Сега първенството държи "Витиня" на магистрала "Хемус" - 1.125 км. Поръчката за изграждането включва още 2.46 км открит път и съоръжения. Срокът за изграждането им е почти 4 години. Съоръжението ще е на почти същото място като съществуващия тунел на път Е79, само че на няколкостотин метра навътре в скалния масив. Освен него изпълнителят ще трябва да изгради мост над р. Струма, надлез над път Е79, надлез над жп линията София - Кулата и надлез над пътя Симитли - Благоевград.
Изискванията към кандидатите в спряната процедура са да имат достъп до собствен финансов ресурс от 20 млн. лв. Те трябва да имат опит с проектиране и строителство на магистрала или първокласен път с дължина поне 2 км, на пътен, жп или метро тунел, както и на нови мостови съоръжения с единични отвори над 17 м и обща площ над 13 000 кв. м. В България малко компании отговарят на условията за подобен тунел, затова очакванията бяха да участват и чужди дружества.
Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП) подписа Пакт за почтеност с Асоциация "Прозрачност без граници", която да следи за законосъобразното провеждане на търга. Кандидатите в процедурата имаха право да се присъединят към пакта, но без да е задължително.
Мистериозната жалба
За фирмата "С и Г Груп БГ", спряла търга за част от "Струма", няма почти никаква информация извън тази от търговския регистър. Мажоритарен собственик е Степан Мкртчян, а съдружници с по-малки дялове са Георги Мкртчян и Роланд Степанян - всичките от Армения. Компанията е регистрирана в Приморско с капитал 20 хил. лв. Предмета на дейност на дружеството с четирима служители през 2015 г. е ресторантьорство, хотелиерство, туристическа дейност и др. То има приходи от 40 хил. лева за 2014 г. и е на загуба от 116 хил. лв. Степан и Георги Мкртчян са съсобственици на фирма "Куатро Диалог", която е стопанисвала ресторант "Палас Марина Диневи" в Свети Влас. На посочения номер отговаря бивш служител на арменците, управител на ресторанта. По думите му заведението не функционира от години. "Не съм сигурен дали все още развиват дейност в България", отговори той на въпрос как можем да се свържем със собствениците.
От решението за спиране на търга става ясно, че са обжалвани "три разяснения на възложителя", но без да са посочени конкретно. В досието на поръчката в сайта на държавната компания са качени 13 документа за периода 15 декември 2015 - 16 февруари - всичките с отговори на въпроси на заинтересовани лица (анонимни) като всеки документ съдържа между 2 и 6 разяснения. Последното е с дата 16 февруари и се отнася за плащане на непредвидени разходи за изместване на водопроводи и канализация, каквито липсват в идейния проект. Други въпроси са свързани с цената - дали може да се предложи по-висока цена от 250 млн. лв. без ДДС, на което отговорът е положителен. Има и въпрос дали консорциум може да предостави две отделни банкови сметки, на които да му превеждат плащанията. Отговорът е отрицателен.
Балканската борсова платформа SEE Link се очаква да заработи в края на март. Балканската платформа, която свързва борсите на няколко държави в региона, ще започне да функционира в края на март, съобщиха от БФБ - София. В момента се провеждат финални тестове на системата за прехвърляне на поръчки. По първоначална идея тя свързва борсовите оператори в България, Хърватия и Македония, а в понеделник намерение да се включат заявиха и борсите в Белград и Любляна. С новата система инвеститорите ще има достът до около 400 компании в региона.
Какво е SEE Link?
Идеята е да се създаде регионална, иновационна платформа, която да предоставя по-голям избор на инвеститорите и увеличаване на ликвидността на пазарите в региона. Реално тя ще свърже борсите в тази част на Европа, без да се налага сливането или придобиването помежду им. По този начин SEE Link ще се стреми да опази независимостта им, но и да осигури и по-лесен достъп за инвеститорите от страните участнички до капиталовите пазари на останалите.
"Една от характеристиките на платформата за пренасочване на поръчки SEE Link е, че не се прави разлика между малки и големи, индивидуални и институционални инвеститори. Всички инвеститори ще могат да се възползват от възможностите на системата чрез своите инвестиционни посредници, членове на SEE Link, към които ще могат да подават поръчки за покупка и продажба на финансови инструменти от пазарите, участващи в проекта", коментираха от БФБ - София, за "Капитал Daily".
Проектът за платформата е от средата на 2014 г., когато беше създадено смесеното дружество между борсите в София, Скопие и Загреб. Впоследствие то получи безвъзмездно финансиране от ЕБВР за 540 хил. евро за изграждане на системата.
Идеята за платформата се приема с ентусиазъм както от създателите й, така и от представителите на пазара. "В продължение на много години създаването на регионална мрежа на фондовите борси беше един от нашите приоритети. Благодарение на подкрепата на ЕБВР тази цел вече е постигната и ние вярваме в успеха на платформата", коментира в официално съобщение Иван Щериев, директор на Македонската фондова борса.
Според колегата му от БФБ Иван Такев: "Предварителният интерес, изразен от страна на инвеститорите, е много окуражаващ и ние вярваме, че той ще се увеличава." Президентът на ЕБВР Сума Чакрабарти намира в проекта идеален пример за регионална интеграция. Именно заради това от банката са избрали да финансират безвъзмездно проекта.
Повече възможности за инвеститорите
От българска страна към момента са се включили 8 посредника - "София интернешънъл секюритиз", "Елана трейдинг", "Бенчмарк финанс", "Юг маркет", "Карол", "Капман", "Първа финансова брокерска къща" и "Евро финанс", показва сайтът на SEE Link. По този начин те ще увеличат инвестиционните възможности за своите клиенти. Ангел Рабаджийски, изпълнителен директор на ИП "Карол", коментира пред "Капитал Daily", че за тях включването в системата е в интерес на клиента.
Освен по-широкия обхват е налице достъп до регионалните пазари на страните от Източна Европа, които допреди това са били трудно достъпни и неизвестни на българския инвеститор. Той изрази оптимизъм, че още страни ще се се включат в механизма.
На сайта на SEE Link са оповестени и емисиите, които предстои да се търгуват. От около четиристотинте най-голям е делът на компаниите от Хърватия, следван от Македония със 127, а българският капиталов пазар е представен от 109 емисии.
"Предвидено е през системата на SEE Link да могат да се подават поръчки за покупка и продажба на всички акции от сегментите Premium, Standard и дружества със специална инвестиционна цел на основен пазар BSE, както и съответно правата по тези емисии в случаите на увеличение на капитала", коментираха от БФБ - София.
Възможността за търговия с инструментите на новите пазари може да бъде само в полза на отделните участници, коментира Ангел Рабаджийски и допълни: "По-големият избор отваря нови опции за формиране на портфейли, което може да увеличи доходността на инвеститорите."
Допълнително се увеличават и възможностите за диверсификация, като се направи възможно включването на компании от различни страни. Платформата е възможност и до българските компании да достигнат нови регионални инвеститори, с което да се подобри и ликвидността им.
Оградата по границата с Турция стигна космическите 100 млн. лв. Сумата за построяване на новата ограда с Турция вече достигна 100 млн. лв., а цената на 1 км вече гони 1 млн. лв. Вчера правителството отпусна още 35 млн. лв. за доизграждането на съоръжението от 132 км. Досега в него са вложени 65 млн. лв. И това не е окончателната сметка.
Вътрешният министър Румяна Бъчварова каза пред депутатите от вътрешната комисия, че оскъпяването идва от трудния терен. Доста объркано тя се опита да обясни как върви строежът. "Първо покриваме най-рисковите участъци, след това там, където сме изградили пътя, и накрая най-трудните райони", каза министърът и добави, че планът на МВР бил до май да бъдат готови 56 км, но имало усложнения и се налагало да се сключват договори с подизпълнители, за да стане това преди следващата есен. 600 хил. лв. от третия транш ще бъдат използвани за проектиране на останалите 76 км от оградата. "За последната част все още няма изчисление колко ще струва", каза Бъчварова, което означава, че 100-те милиона не са окончателна цена.
От отчета й пред депутатите се разбра, че не всичко върви гладко и проектът е бил преразгледан, "за да стане по-бързо и евтино" - на места с по-сложен терен проектът бил преправен и там оградата ще е права, а няма да се вие, следвайки релефа. Бъчварова поясни, че областните управители я уверили, че юни - юли или най-късно септември в някои от участъците предварително планираната дължина може да бъде изградена. Търсело се и европейско финансиране. "Поискали сме от ЕК сериозна сума, която да ни подпомогне и за изграждането на пътищата. По 3 линии започваме работа в момента. В понеделник имаме среща с областните управители, за да приемем графика за самото изграждане, който е седмица по седмица", каза министърът. Тя добави, че Брюксел не може да финансира мерки и съоръжения по вътрешните граници, "затова ако се наложи да засилим контрола на гръцката и сръбската граница, ще бъде с национални средства".
Сегашният строеж контрастира драстично на вдигнатите 30 км от военните по времето на Орешарски. Новото съоръжение е 4 пъти по-скъпо. Тогава 1 км излезе 250 хил. лв. и след огромен скандал, че цената е завишена, бяха наказани военни. Сега изграждането върви много по-бавно, въпреки че беше дадено на частни фирми с обществени поръчки.
Бъчварова хвърли светлина върху намерението за включване на войската в охраната на границата. Комисията по отбрана одобри промените в Закона за отбраната, които предвиждат при сериозен бежански поток правителството да изпраща армията на браздата. Според Бъчварова военните няма да носят оръжие и няма да могат да арестуват, а само ще респектират с присъствието си.
Министър Горанов нито е чел, нито ще чете доклада за КТБ. Депутатите, които вече са успели да надникнат в доклада на "Аликс партнърс" за източените милиарди на КТБ, са разочаровани. Първите коментари са, че задачата на разследващата компания е била умишлено скопена, а истината за фалита на КТБ остава все така далече. Министърът на финансите Владислав Горанов обаче сподели, че не разбира големия интерес и високите очаквания към разследването на "Аликс". Той не го е чел, защото вътре имало банкова тайна. "Движим се на ръба на закона. Разкриваме пред народните представители банкова тайна, без да има изрична законодателна инициатива или решение на съда", обясни Владислав Горанов. Но това не му попречи да коментира, че не знае "какво се очаква повече от този доклад освен извода, че банката беше декапитализирана с лоши практики от нейните собственици и ръководството". Въпросът е защо тогава трябваше да се наема висококвалифицирана и скъпо платена компания.
Депутати, успели да прегледат доклада, обясниха, че от "Аликс" са си свършили перфектно работата, начертали са схеми на пътя на парите, които показват как заемите от КТБ са преминавали по вериги от компании, посочили са срещу всяка фирма какъв процент от невърнатия кредит има вероятност да бъдат възстановен. Но работата им се е изчерпала с препоръки за действия към синдиците.
"Заданието, което е дадено, е грешно", обяви вчера независимият Георги Кадиев. "Аликс партнърс" в други държави са стигали дотам, докъдето една държавна институция не може да стигне, и затова ги наехме - да разкрият до последната подробност кои са истинските получатели на парите", подчерта Кадиев. Но всъщност докладът описва всички кредити, раздавани от КТБ, има и препоръки как да бъдат възстановени част от сумите, но ги няма офшорните фирми, които стоят зад кредитополучателите, и истинските собственици на тези фирми. Затова според Кадиев "смисълът на този доклад е загубен", необходимо е ново международно разследване за източването на КТБ, а Министерството на финансите трябва да понесе отговорност за несвършената работа.
За ново международно разследване вчера се обявиха и от Реформаторският блок. Мартин Димитров също намекна, че задачата на "Аликс партнърс" нарочно е била съкратена и че трябва да се сключи нов договор - за същинско проследяване и връщане на парите от КТБ. Депутатът подозира, че внезапното решение на управляващите документът да бъде полуразсекретен се дължи на това, че в него няма имена на политици и няма нищо застрашаващо една или друга политическа сила.
Депутати коментираха пред "Сега", че в доклада на разследващата компания съвсем ясно се вижда как са изтичали парите от КТБ и че няма как държавните регулатори и спецслужби да не са забелязали тези процеси. Въпросът е защо не са действали.
Наши тирове затварят границата с Гърция за Великден. Български тирове ще затворят граничните пунктове между България и Гърция за Великден. Планира се блокада във времето от 31 април до 7 май, а целта е да се нанесе удар по туризма на Гърция, като се блокират вносът и износът на храни в страната. Решението е на наши превозвачи и бе обявено след тяхна среща с транспортния министър Ивайло Московски и външния министър Даниел Митов.
„Ако до понеделник гръцката страна, под каквато и да е форма, не намери начин да реши кризата, българските превозвачи декларират, че ще започнат контраблокада по цялото протежение на българо-гръцката граница". Фокус на контраблокадата ще бъдат изцяло и само селскостопански стоки, тоест бусове, автомобили, тежкотоварни превозни средства, превозващи изцяло и само селскостопански стоки", уточни след срещата транспортният министър Ивайло Московски.
Нашите превозвачи няма да допускат преминаването на камиони с гръцка селскостопанска стока от Гърция към България и от Гърция транзит през България към другите европейски държави, казаха самите превозвачи. „Ще се постараем да страдат само тези, които причиняват на нас това страдание", добави още министър Московски.
Съюзът на превозвачите обаче призна, че ще пострадат и българските туристи, решили да посрещнат Великден в южната ни съседка. „Всички туристи, които смятат за Великден да отидат в Гърция, трябва да си направят сметка, че ще чакат да влязат в страната най-малко 15 часа. Това каза шефът на съюза на превозвачите Миролюб Столарски.
„Тогава може би гръцките фермери ще разберат какво значи да имат щети и да няма кой да ги компенсира", заяви Миролюб Столарски. „Ако тогава искат компенсации от ЕС и ако им бъдат дадени такива, съюзът ще покаже, че има двоен аршин - едни за галените деца Гърция и едни за тези, които си изкарваме с труд парите", добави той.
Министър Даниел Митов: Няма да позволим на 200 фермери да съсипят добрите отношения
25 години сме градили отношенията си с Гърция и няма да позволим 100-200 фермери да съсипят този труд, заяви вчера министърът на външните работи Даниел Митов.
„Веднага след като започна блокадата, изпратихме съответните нотификации към ЕК", добави Митов.
„Задействана е процедура, може и да е бавна, но ще настояваме за нейното ускоряване и разбира се, оттук нататък ще настояваме ЕК при подобни казуси, не само между България и Гърция, но и между други държави членки на ЕС, да измисли механизъм, който много по-бързо да й даде възможност да влезе в ролята си на пазител на общностното право", каза още той.
4200 полицаи стават чиновници. Военните, които ще бъдат изпратени на границата с Турция и Гърция, няма да имат право да използват оръжие, обясни днес вътрешният министър Румяна Бъчварова след заседанието на МС. Според нея вече са направени пълни разчети на силите по брой, часове и места за месеци напред. Армията няма да има право дори да задържа нарушители на границата. Те ще бъдат прикрепени към униформени от Гранични войски и функцията им ще бъде сведена единствено до респект.
4200 души от системата на МВР ще загубят правата си по закона за вътрешното ведомство и ще работят като държавни служители, каза Бъчварова. Според нея синдикатите са се съгласили с предложените промени, тъй като те били изгодни за хората. При прекратяване на договора служителят ще получи толкова заплати, колкото е работил в системата. След това при пенсиониране като държавен служител ще получи и до 10 заплати, колкото се полагат по закон. Освен това хората ще могат да се пенсионират на по-висока длъжност.
Скъпа салата заради блокадата. Ако до понеделник, 29 февруари, гръцките фермери не вдигнат трайно блокадата на границата, българските превозвачи са категорични, че започват контраблокада. Това заяви министърът на транспорта Ивайло Московски след срещата си с представители на наши автофирми, в която участва и министърът на външните работи Даниел Митов. Контраблокадата ще бъде насочена само към гръцки камиони и микробуси, превозващи селскостопанска продукция към България, категоричен беше председателят на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ) Миролюб Столарски. Ще блокираме и гръцките автомобили, опитващи се да влязат у нас през Македония, посочи Столарски. Това е справедливо, тъй като блокадата на границата е създадена от гръцките фермери, които също трябва да понесат последствия от своите действия, заяви Столарски.
Тормозът на гръцките фермери продължава близо десет години и това вече е напълно неприемливо и нетърпимо, изтъкна министър Московски. По думите му загубите за българските превозвачи и бизнес са за десетки милиони, а досега никакви компенсации от гръцка страна не са изплащани.
Министрите Московски и Митов обявиха, че ще инициират в Брюксел разработването на нов документ и процедура, даващи право на ЕК за бърза и ефективна намеса, гарантираща разрешаването на подобни кризи. Сегашният механизъм е много бавен и реално не работи, констатираха Московски и Митов и допълниха, че техните ведомства са изпратили писма до всички държави от ЕС, за да ги информират за сериозността на проблема с преминаването на българо-гръцката граница.
Ако проблемите с преминаването през Гърция не бъдат решени трайно, нашите превозвачи са готови да затворят напълно българо-гръцката граница за всички превозни средства в периода от 30 април до 7 май и от 15 юли до 20 август.
Само два часа след срещата на министрите Московски и Митов с нашите превозвачи, точно в 14,15 часа, гръцките фермери премахнаха обърнатите на Промахон ремаркета и отвориха движението за тирове. Възможно е причината за вдигането на блокадата да е била и 4-часовата среща на областния управител на Благоевград Бисер Михайлов със зам.-префекта на централна Македония за област Серес Янис Моисядис и с шефа на полицията на града, коментираха превозвачи. Движението на тировете беше спряно денонощие по-рано - от 14,30 ч във вторник.
Гръцката прокуратура е разпоредила на фермерите да се изтеглят от границата. Това съобщи по-късно през деня по БНТ министърът на транспорта Ивайло Московски, като се позова на гръцката телевизия "Антена".
Без консенсус - край на концесията за Банско. Ако не се намери консенсус, ще прекратим концесията за ски зоната в Банско. Това обяви премиерът Бойко Борисов пред министрите вчера. И отсече: "Не мога да приема правителството да бъде обвързвано с твърдения, че помага на някой олигарх".
Ден по-рано министър-председателят спря разглеждането на доклада за изменение в договора със сегашния концесионер "Юлен". От стенограмата на правителственото заседание става ясно, че по повод точка в дневния ред за приемане на план за управление на природен парк "Беласица" Борисов се обръща към екоминистъра Ивелина Василева с въпроса: "Нещо да ни кажеш и по темата за Банско?". Василева обяснява, че причините за напрежението около концесионния договор за ски зоната в зимния курорт е "изначално непрецизни текстове в него". Договорът е подготвен през 2001 г. от правителството на Иван Костов и подписан по-късно от правителството на Симеон Сакскобургготски. "Основният проблем е кой точно е предметът, обхватът и обектът на концесионния договор", казва Василева. Екоминистърът посочва, че работната група е разгледала всички хипотези по случая - както запазване на съществуващото състояние, така и прекратяване на договора при доказване на съществено неизпълнение на клаузите, макар че второто е трудно доказуемо заради липсата на ясни текстове в договора и може да доведе до сериозни щети за държавата. Затова работната група препоръчва да се прецизират текстовете, да се определи ясно обектът, обхватът и предметът на концесията, както и да се заложат ясни механизми за контрол и санкции. Предлага се и промяна в методиката за формиране на концесионното възнаграждение с цел то да бъде завишено, казва Василева. В този момент премиерът заяви: "Да ви го преведа с две изречения. 2001 г. още правителството на Костов започва този договор. След това Долорес Арсенова, след това кой ли не, включително и президентът сегашен лобира за втори кабинков лифт. Моята позиция е да има втори кабинков лифт. Не може с километри да е опашката. В същото време не мога да приема правителството да бъде обвързвано с твърдения, че помага на поредния олигарх. Като правителство не можем да си позволим това. Не може да си позволим да затрием парка "Пирин", знаете колко държа на това". Борисов призовава министрите на туризма и на икономиката също "да се чувстват ангажирани" и да присъстват на срещата, на която Ивелина Василева ще се опита още веднъж да събере всички страни, за да се намери разумният баланс и решение. "Трябва да се направят необходимите крачки, за да се стигне до консенсус, който да реши този въпрос от 2001 г. Затова преценихме - спираме. Ако не може да се намери консенсус - прекратяваме. Ясно ли го обясних?", риторично пита премиерът. Той нареди пълна проверка на всички обществени поръчки в министерствата. "Искам пълна прозрачност и да бъде изчистено всякакво съмнение относно публичните пари. В обществото не трябва да остава и сянка на съмнение, че някой се облагодетелства за сметка на държавата", заяви Борисов. Той е издал вече заповед до инспекторатите към държавните ведомства да проверят дали са спазени всички процедури при провеждане на търговетe. "Искам да бъда веднага информиран и при най-малкото съмнение за нередност", нарежда премиерът на министрите. И добавя: "Доверието трудно се гради, лесно се губи. Няма да допусна заради финансовия интерес на този или онзи да се дестабилизира държавата".
Двоен скок на кражбите на винетки за 3-и март. Полицията в страната отчита двоен скок на кражбите на винетки. Само от началото на февруари у нас са задигнати над 100 годишни стикера, чиято цена е 97 лева, съобщиха от вътрешното ведомство за „Монитор". Именно и от началото на месеца хората започнаха да ги лепят, тъй като срокът на старите изтече на 31 януари. В последните дни обаче сигналите за задигнати стикери са скочили двойно. От полицията предполагат, че това е най-вече заради предстоящите четири почивни дни около 3-и март, когато хората ще пътуват повече в страната. Така цифрите показват, че дневно изчезват по 10 годишни винетки.
Рекордът държи София, където са регистрирани 60 кражби, следва Пловдив, Бургас и Хисаря. В курорта са отмъкнати 7 стикера за един ден.
Всеки търг през проверка. Тотална ревизия на всички обществени поръчки започват инспекторатите във всички министерства. Акцията е разпоредена от премиера Бойко Борисов на заседанието на правителството. Чиновниците ще сложат под лупа всеки документен и ще нищят как са се провеждали търговете и дали са спазвани процедурите и правилата. Искам пълна прозрачност, да бъде изчистено всякакво съмнение относно публичните пари, заръчал Борисов на министрите си, става ясно от стенограмата. Премиерът отсякъл, че няма да приеме правителството да бъде обвързвано с твърдения, че помага на някой олигарх. Той поискал от министрите си да го сигнализират и при най-малко съмнение за нередности. Няма да допусна заради финансовия интерес на този или онзи да се дестабилизира държавата, категоричен е премиерът.
Всички обществени поръчки с европейско или национално финансиране пък ще бъдат включени в единен регистър. Със задачата е натоварен лично вицепремиерът Томислав Дончев. Преди дни премиерът се закани да спира още големи търгове, които да се проведат съгласно разпоредбите на новия Закон за обществените поръчки при максимална прозрачност. По негова заръка бе прекратен договорът за почистването на Летище София за над 13 млн. лева. В списъка със спрените обществени поръчки попадна и ремонта на Зимния дворец в столицата, както и изграждането на магистрала „Хемус". Освен това бе прекратена и мегасделката за изработката на новите лични документи, която щеше да струва на хазната около 500 млн. лв. За да няма съмнения се отмени и тази за изграждането на горска инфраструктура в Югозападна България. Кметовете на Варна и Бургас пък се включиха в инициативата и спряха конкурси за над 150 млн. лв. В морската столица се преустановиха двете най-скъпи поръчки - за разширяване на пречиствателната станция на „Златни пясъци" и за ремонт на уличната мрежа, а в Бургас бе прекратен търга за Спортен комплекс „Славейков".
Поиска консенсус за концесията на Банско
Премиерът Бойко Борисов е поискал консенсус между сегашният концесионер на ски зона Банско и природозащитниците, за да се намери разумен баланс и решение. По време на правителственото заседание той е възложил на екоминистърът Ивелина Василева да направи още един опит да събере всички засегнати страни, за да се намери разумен баланс и решение. Моята позиция е да има втори кабинков лифт. Не може с километри да е опашката, е казал Борисов пред министрите си, става ясно от стенограмата. Мотивът му е „защото съм ходил, виждал съм какво чудо е". Той обаче уточнил, че в същото време трябва да се направят необходимите крачки, за да се стигне до консенсус, който да реши този въпрос от 2001 година, когато е подписан договорът за концесията. „Затова преценихме - спираме. Ако не може да се намери консенсус, прекратяваме", отсякъл премиерът.
След заседанието на правителството министър Василева обясни, че прекратяването на концесионния договор е огромен риск, защото това би означавало съдебни процедури и пряка финансова щета за държавата. Може би години наред ще текат съдебни дела. Няма да пристъпим към това. Ако държавата бъде осъдена може да загуби десетки милиони", уточни Василева. Тя обясни, че засега остава действащия концесионен договор.
Междувременно жителите на Банско излязоха на протест под наслов „Не на зеления рекет". Той се проведе пред начална станция на кабинковия лифт. Именно там през сезона хиляди гости на курорта чакат с часове, за да се качат в ски зоната, поради липсата на втори кабинков лифт. Искането на протестиращите е правителството „да не се поддава на натиска на шепа псевдоеколози, които сипят лъжи за концесията на ски зоната в Банско".
Жалба спря тунела „Железница" на „Струма"
Жалба в КЗК от "С и Г Груп БГ" стана причина за спирането на обществената поръчка за тунела „Железница" на АМ „Струма", научи Агенция Монитор. Към „Стратегически инфраструктурни проекти" оферти за скъпия тунел от 2 км с прогнозна цена от 250 млн. лв. можеха да се подават до петък. Съоръжението е част от отсечката Благоевград - Крупник. Поръчката за изграждането включва още 2,46 км открит път и съоръжения в рамките на почти 4 години.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.882420 |
GBP | 2.357420 |
CHF | 2.103720 |