Двама министри ни подготвят за драстичен скок на пътните такси. Пътуването из България ще става все по-скъпо - и за бизнеса, и за гражданите, и за чужденците. Таксите за ползване на шосетата ще пораснат драстично в следващите години, призна строителният министър Лиляна Павлова по време на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции" вчера. А транспортният министър Ивайло Московски поясни, че целта е високите такси за асфалтовите пътища да пренасочат пътници и стоки към губещата все повече клиенти държавна фирма БДЖ.
От първото в последните години поскъпване на винетките - с около 60% от 1 януари т.г., се очаква постъпленията за 2016 г. да скочат от 200 млн. на 260 млн. лева. А с предстоящото въвеждане на нова система за таксуване се планира приходите да се увеличат двойно и дори тройно, обясни министър Лиляна Павлова. Това означава, че след въвеждането на тол система за тировете, които ще плащат според изминато разстояние, и на електронни винетки за по-малките камиони, автобуси и леки коли държавата ще събира близо 800 млн. лева годишно от шофьорите.
Контролът за тол такси и винетки ще се извършва от 300 стационарни камери и 50 мобилни екипа, каза Павлова. Още в следващите седмици ще бъде обявена обществена поръчка за изпълнител, който да разработи смесения модел с е-винетки и тол такси и да го въведе.
Електронната винетка, която ще смени сегашните стикери за леките коли, ще е за цяла година, както и сега. Всички ползватели на основните пътища в държавата - 17 000 от общо 20 000 километра, ще трябва да плащат е-винетки. Ще се пътува гратис само по около 3000 км третокласни пътища, по които има слаб трафик, стана ясно от думите на Павлова. Идеята е хора, които отскачат само до съседното село, да не бъдат товарени с пътни такси.
Транспортният министър Ивайло Московски пък коментира, че идеята е по-високите такси за асфалтови пътища да пренасочат пасажери и най-вече товари към финансово закъсалата БДЖ. Той отдавна застъпва тезата, че евтините винетки са една от причините бизнесът да предпочита шосейния транспорт вместо релсовия. А резултатът бил разрушени пътища и загуби за държавния жп превозвач.
Контра
Критики към управлението във връзка със скъпите винетки отправиха студенти от УНСС на среща с министър Лиляна Павлова. Те я попитаха дали споделя мнението на премиера, че България е задминала Румъния, въпреки че средната заплата там е 499 евро и винетката струва 28 евро, докато у нас при заплата 407 евро винетката е 50 евро. "Хайде да не се сравняваме с по-лошото - в Румъния има 400 км магистрали, а в България са 800 км", отсече Павлова, цитирана от "Капитал". И отново застъпи тезата, че в условия на пазарна, а не планова икономика, ако искаме качествена услуга, трябва да плащаме за нея. Според министъра не издържа и аргументът за евтина винетка в Швейцария, където се плащал отделно и голям пътен данък.
Приоритети
Магистралите "Хемус" и "Струма" остават приоритет на правителството въпреки спрените обществени поръчки. Освен това ще продължат ремонтите на малките пътища с пари именно от повишените приходи от винетките. Пътни ремонти ще се правят приоритетно в Северозападна и Северна България. По направлението Русе-Велико Търново с пари от бюджета ще започне ремонт на най-критичния участък Бяла и обхода на града. По София-Видин ще се работи в участъка Враца-Видин и на обхода на Димово. По участъка София - Калотина усилията ще се насочат към Драгоман, където трасето се оказало сложно.
МВР ще слага камери за 1 млн. евро по границата със Сърбия. МВР ще инвестира в скъпа техника и на сръбската граница. Това ще стане въпреки множеството пробойни в охраната на границата с Турция, въпреки признанието, че министерството няма пари за поддръжката на системата за видеонаблюдение, и въпреки куп неуредици около построяването на оградата,
Засега целта е поставяне на три поста с камери и координационен център, където да се предава сигналът. Техниката ще се монтира в зоната на граничното управление Брегово. За покупка на камерите и останалата техника са отделени 1 млн. евро. Парите не са от бюджета, а от европейския фонд "Външни граници", стана ясно при представянето на инвестиционните приоритети на Гранична полиция за следващите пет години. Сред тях фигурира и изграждане на видеонаблюдение по западната граница. Техниката ще е като тази на турската граница, но първоначално в доста по-малък мащаб. Според плановете камерите при Брегово трябва да се монтират до края на годината или в началото на следващата.
Увеличеният мигрантски поток е основната причина МВР да иска видеонаблюдение и на западната граница. В момента статистиката сочи, че потокът на чужденци е равен на вход и изход, т.е. всички, влезли през Турция, бягат към Западна Европа през Сърбия. Имаше дори момент, когато заловените на западната граница бяха повече от влезлите през българо-турската. Негласна политика на МВР от години е да пуска мигрантите да бягат на Запад.
МВР се захвана да оправя и видеонаблюдението по браздата с Турция, което е монтирано отдавна, но не е ясно каква част от него работи. Първият му етап Капитан Андреево-Лесово е струвал над 24 млн. лв., но не функционира. За целта е обявена обществена поръчка, "за да се възстанови работоспособността и да се поддържат камерите". Срокът на договора за поддръжка ще е до септември 2019 г., т.е. след този период отново ще трябва да се похарчат няколко милиона лева. Цената на обявения търг е 3 164 317 лв. Този етап бе изграден в периода 2010-2012 г. Само четири години по-късно обаче техниката не функционира. Според последната статистика на Гранична полиция само за втория му участък между Лесово и Малко Търново са дадени 16.6 млн. евро, които не работят, защото няма пари за поддръжка и за скъпия ток.
Студени досиета
Гранична полиция все още не знае дали нейни служители са участвали в каналджийство, установи "Сега". Преди седмица МВР започна проверка на запис, на който се вижда как голяма група имигранти преминава от Турция в България, въпреки че наблизо има хора, за които се смята, че са граничари. Проверката е в начален етап и все още няма резултати, заявиха от МВР. От Гранична полиция пък коментираха, че записът бил преекспониран, но не отрекоха, че е автентичен. Той е направен от охранителни камери в района на Капитан Андреево.
Най-големият магазин на Carrefour се продава за 32 млн. лв. Частeн съдебен изпълнител обяви за продажба най-големия хипермаркет на Carrefour ("Карфур") в България - в Тhe Mall на бул. "Цариградско шосе" в София. Наддаването за частта от сградата и земята на длъжника "КМБ България", която е 100% на гръцката Marinopoulos, ще започне от 32.3 млн. лева с ДДС, като оферти се подават до 9 май, а депозитът е 3.2 млн. лв.
Така веригата, която от над година изпитва финансови затруднения, затваря обекти, регалите са полупразни, сметките - под постоянни запори от доставчици и наемодатели, и срещу която има десетки дела за несъстоятелност, може да остане без най-големия си актив - магазина в мола. В апогея на растежа си към началото на 2014 г. гръцката компания имаше 21 обекта, сега са три пъти по-малко и са рекордно празни.
Какво се продава
На купувачи се предлага пакет, в който влизат хипермаркет от 15 хил. кв.м с търговска част 9 хил. кв. м, две лаборатории, пет складови помещения, техническо помещение, офиси и други, 9.54% от общите части на мола, една втора идеална част от реално обособена част от подземния паркинг, който е с обща застроена площ 32 252.4 кв.м, 57.26% идеални части от общите части на подземния паркинг заедно с идеални части от правото на строеж и 15.316% идеални части от парцела. При описа на имотите е установено, че във въпросния хипермаркет се намира електрозахранването на целия мол, пише в обявлението. Самият мол е собственост на друг гръцки инвеститор - фонда Assos Capital.
Върху предлаганите имоти има редица тежести, се уточнява в обявлението - договорна ипотека от 18.07.2011 г. към Уникредит Булбанк (според информация от Имотния регистър) и 20 възбрани (виж карето). Последната е заради която е обявена продажбата, но в обявлението на съдебния изпълнител не е посочено име. По информация на "Капитал" инициаторът вероятно е свързан с гръцката Marinopoulos.
Кандидати едва ли ще се появят, тъй като ипотеката на банката си тежи върху имота, и трудно някой ще плати 32 млн. лв. първо за имота, а после и неизвестно колко голяма сума (пак от порядъка на десетки милиони) към Уникредит Булбанк. На теория самата банка също, без да плаща, може да придобие активът, но не е ясно дали има такъв план.
Агресивно начало, траен залез
Carrefour в Тhe Mall е най-големият магазин на веригата в България. Той беше открит преди шест години, като по това време беше третият на веригата в страната - след първия в Бургас от март 2009 г. и втория от април 2010 г. в Пловдив. Хипермаркетът предлагаше над 50 000 хранителни и нехранителни стоки и в него работеха 400 души. Тогава българското дружество беше собственост на КМБ, в което 60% имаше гръцката Marinopoulos, а 40% бяха на Carrefour Marinopoulos - съвместна компания между същата група, но с директното присъствие на френската Carrefour. В средата на 2012 г. френската група се оттегли от съдружието. КМБ стана изцяло собственост на Marinopoulos, като продължи да държи франчайз правата на Carrefour за България, Албания, Босна, Хърватия, Македония, Черна гора, Сърбия и Словения.
В Сърбия КМБ така и не влезе. В Албания купи местна верига, която според някои източници след време отново продаде на бившия собственик. Единственият Carrefour в Македония затвори преди два месеца. В средата на февруари стана известно, че за Гърция Marinopoulos са постигнали споразумение с местната компания Sklavenitis. Когато споразумението влезе в сила, ритейлърът Sklavenitis ще започне да управлява 33 хипермаркета Carrefour, които са генерирали оборот от около 325 млн. евро през 2015 г., или около една трета от приходите на Carrefour Marinopoulos. Sklavenitis ще инвестира в разширяване на мрежата от магазини около 600 млн. евро. Двете компании ще имат равен дял и брой членове в борда на директорите в смесеното дружество. Гръцката сделка обаче едва ли ще се пренесе и към България. Причината е, че Sklavenitis във веригата си Alfa-Beta си партнира с белгийската Delhaize, която почти панически се изнесе от България, като продаде "Пикадили".
В България допреди години хипер- и супермаркетите на веригата достигнаха 21. Според сайта на Carrefour в момента те са сведени до седем - три хипермаркета в София (включително обявения за продан) и по един в Бургас и Русе, както и по един супермаркет в София и Банско. Преди две седмици списъкът включваше още Carrefour във Варна и супермаркет в Бургас.
Всъщност обектът в бургаския мол е другият по-голям актив на "КМБ България". Справка в Имотния регистър показва, че в началото на януари тази година Банка "Пиреос" е наложила възбрана над хипермаркета. Отделно магазинът с площ 12.6 хил. кв.м и земята от 52.2 хил. кв.м са ипотекирани през юли 2012 г. към Алфа банк - клон България. През 2015 г. е направена възбрана от НАП, през март тази година в регистъра има вписване и на възбрана от "Трансимпорт", на която "КМБ България" вероятно е длъжник.
Смаляване
От месеци зареждането на веригата става все по-бедно като асортимент и количество, а с изчезването на клиентите идват и още беди: ниски обороти при постоянни разходи, залежаване и на наличните стоки. Според регистъра на "Капитал" КАПИ през 2014 г. "КМБ България" е имала приходи от 144.6 млн. лв. и загуба от 46.9 млн. лв. За предходната година резултатите са съответно 257.5 млн. лв. и 30.7 млн. лв. загуба. За последно дружеството регистрира печалба през 2010 г., която достига 217 хил. лв., а приходът е 147.8 млн. лв.
Към края на 2015 г. източници от сектора твърдяха, че гръцките собственици на потъващата българска верига са предприели опит да я спасят. По-конкретно като инжектират свежи пари в бизнеса си, приемайки в него нов съдружник. Това обаче не се случи, пореден изпълнителен директор напусна компанията и не е ясно дали тези намерения ще бъдат осъществени.
Гръцката Marinopoulos постепенно сви и останалия си бизнес в България. През юли 2015 г. полската група AmRest придоби от Marinopoulos Coffee Company бизнеса на Starbucks в две страни - пет заведения в България и 14 в Румъния. През 2013 г. гръцката група пък загуби франчайз обектите на Marks&Spencer, тъй като британската верига навлезе директно.
Задълженията на гръцкия франчайзьор
Според последния годишен отчет, качен в Търговски регистър, към края на 2011 г. дружеството "КМБ България" е имало инвестиционен и овърдрафт кредит с българска банка, срещу които са заложени продаваните сега имоти. Размерът на първия заем е 20 млн. евро, а падежът му е бил на 31 юли 2014 г. Овърдрафт кредитът е бил за 7 млн. евро и е бил дължим към 31 юли 2012 г. През ноември 2011 г. е сключен и договор за револвиращ кредит до 25 млн. евро, а крайният срок за погасяване на дълга по него е 30 юни 2016 г.
От документи в Търговския регистър се вижда, че през 2011 г. е учредена ипотека към Уникредит Булбанк. Според регистъра КАПИ дългосрочните задължения към финансови предприятия в края на 2014 г. са били 76 млн. лв., но в тях влиза вероятно и заемът за бургаския обект.
Концесиите ще са и за над 35 години. Максималният срок на договорите за концесиите в България, който сега е 35 г., ще се удължи и може и да е например 99 години. Това ще стане с новия закон, който скоро ще бъде внесен за разглеждане и гласуване в парламента, съобщи министърът на транспорта Ивайло Московски. Това стана ясно на конференцията "Стратегическа инфраструктура и инвестиции", организирана от "Градът медиа груп".
Новите правила няма как да засегнат предстоящите две процедури - за летищата в Пловдив и София. Документите са подготвени и до дни ще бъдат гласувани от правителството. Столичното летище ще е най-големият актив, който държавата ще отдава на концесия. Тя чака много световни компании с опит, които да са готови да направят първоначално плащане от 600 млн. лв. В плана на министерството е и отдаването на най-голямото останало държавно пристанище, но това едва ли ще стане тази година.
Нов закон с неясна гъвкавост
На 15 април влиза в сила новата директива за концесии в Европа, а заедно с това предстои и министерството да представи нов закон за концесиите да влезе за гласуване в парламента скоро. Според министъра на транспорта Ивайло Московски той ще е много по-гъвкав от настоящия, но ще гарантира максимално доброто обезпечение на държавата. Законовият максимален лимит за концесията вече ще бъде по-дълъг, а продължителността на всяка една ще зависи от вида и обхвата ѝ.
Всъщност дългият срок е само опция по изключение в евродирективата. Там е записано, че за да се предотвратят затварянето на пазара и ограничаването на конкуренцията, срокът на концесията трябва да бъде ограничен, като дългият може да се прилага, ако е крайно необходим, за да може инвеститорът да си върне вложението.
Министърът за първи път обявява, че ще има нов закон. Това е странно, тъй като повечето публично имущество до приемането му ще е вече отдадено на концесия. Притесненията от изказването за по-голяма гъвкавост е, че някои инвеститори с вече подписани договори ще опитат да променят условията си. В сегашния закон това е забранено.
Иначе сегашният закон и наредба имат един съществен недостатък, който засега никой не говори, че ще бъде отстранен - той забранява всякаква публичност по процедурата. Накратко - медиите официално научават само, че концесията е открита и виждат крайното решение за избор на победител от правителството.
Априлски старт за летища
До две седмици се очаква да бъде обсъдено от Министерския съвет предложението за концесия на летището в София, а още в сряда може да се разгледа и процедурата за пловдивското. Министърът обяви, че се надява оператори на европейско и световно ниво да проявят интерес и да кандидатстват за концесията на летище София. В бюджета за тази година е заложено да постъпят 600 млн. лв. еднократно плащане, а после и определени суми през годините.
След провала на опита да се намери частен стопанин на карго превозите на летище Пловдив сега новата процедура ще е за цялата дейност. Интерес към концесията са заявили "Пампорово" АД и инвеститори от Китай, Хонконг и Турция, каза Московски пред mediapool. От "Пампорово" коментираха пред "Капитал", че биха участвали само като част от голям консорциум, но не и самостоятелно.
През втората половина на годината ще започне подготовка за отдаване на концесия и на пристанище Варна. Това значи начало на сделка най-рано догодина. По-рано ще бъдат предложени и няколко по-малки обекта по Дунав - на пристанищата Видин-юг, Русе-изток и Русе-запад, обяви още министър Московски.
Без винетки между села след 2-3 години
Вече официално беше обявено, че в бъдеще винетки няма да се изискват за третокласни пътища. Това ще стане, когато винетките станат електронни, или след 2-3 години.
Те ще са необходими за около 17 хил. км от републиканската пътна мрежа, но няма да се изискват при използване на близо 3 хил. км третокласни пътища, които нямат алтернатива и водят към малки населени места, обясни Павлова.
Обществената поръчка за изграждането на тол-системата ще бъде обявена в близките седмици. Единият вариант за заплащането на тол-таксите е превозните средства над 3.5 тона да са оборудвани с бордово устройство, а другият е да купуват предплатени маршрутни карти.
Министър Павлова изрази увереност, че приходите от по-скъпите винетки тази година ще са по-високи и ще достигнат 260 млн. лв., като ще бъдат използвани за рехабилитация на пътища предимно в Северозападна България. Поддържането на малките пътища в региона става един от приоритетите на правителството за тази година, както и промените в наредбите за пътно проектиране и строителство, за да се повиши сигурността по пътищата.
След операция 20 дни в болница за долекуване. Здравната каса осигурява повече прегледи и изследвания при личния лекар и специалист в извънболничната помощ. Залага и повече хоспитализации - 2,2 млн. до края на годината срещу 1,9 млн. през 2015 г.
Това обеща надзорният съвет на НЗОК, след като прие окончателно промените в правилата за работа с лекари и болници. Решението ще излезе като анекс към рамковия договор от 2015 г. и е в сила от 1 април. Анексът бе подписан веднага за обнародване в "Държавен вестник" от здравния министър д-р Петър Москов.
"В доболничната помощ са отделени 32 млн. лв. допълнително, а в болничната - 224,9 млн. лв.", каза зам. финансовият министър Кирил Ананиев, който оглавява надзора на НЗОК. Така бюджетът за първична извънболнична помощ - практиките на личните лекари, нараства от 180 млн. лв. на 193,2 млн. лв.
Извънболничните специалисти ще имат 211,7 млн. лева спрямо 201,5 млн, при лабораторните дейности увеличението е с близо 10 млн. Бюджетът за болниците става 1,5 млрд. лв.
За лекарства са отделени 871,2 млн. лева, от които 625,5 млн. лв. отиват за медикаментите за домашно лечение.
С приоритет са дейностите в майчиното и детското здравеопазване и най-масовите хронични заболявания, за които са осигурени повече прегледи и изследвания в извънболничната помощ. За педиатрията има 3 млн. лв. повече, а за онкологията - 12 млн. лв.
Хипертониците имат по 4 диспансерни прегледа при личния лекар за годината, а не 2, както пишеше преди. Оценка на системния коронарен риск с изследване на общия холестерол е предвидена към профилактичния преглед за всеки над 18 г. За диабетици, сърдечноболни и хора с хронична бъбречна недостатъчност ще се изследва отделно и "лошият" LDL холестерол. Този тест влиза и в пакета за диспансерните сърдечноболни.
След инфаркт пациентът може да избере кой да го наблюдава през първата година - джипито или кардиолог.
При специалистите в извънболничната помощ първичните прегледи при остри заболявания се увеличават с 305 000, а вторичните - със 122 000. Бюджетът за това се вдига с над 6,9 млн. лв. С още 150 хил. лева се залагат 30 000 дейности в психиатрията - прегледи, сесии.
При децата с диабет тип 1 ще се изследва 4 пъти вместо досегашните 2 пъти в годината гликираният хемоглобин - показател за контрола на кръвната захар. Възрастните имат право на 2 такива теста до края на годината и от 2 до 4 пъти измерване на кръвнозахарния профил.
Болниците ще работят по 267 пътеки и 39 амбулаторни процедури. За първи път се включват 3 пътеки за продължително лечение с рехабилитация - след инсулт, инфаркт и тежка операция. Те ще са по 20 дни на цена около 400 лв. Бюджетът за тях е над 24 млн. лв.
Пишат се правилата за сключване на новите договори с болниците, каза д-р Иван Кокалов, член на надзора на НЗОК. Тъй като и здравната карта влиза в сила от 1 април, касата вече ще "закупува" дейности по вид и обем според картата по региони. Засега не е ясно как общият брой от даден вид процедури или операции ще бъде разпределен между болниците в района. Очакват се още по-строги лимити в болничната дейност. Специализантите пък ще могат да вземат и пари по клинични пътеки освен заплатите си по трудов договор.
Горанов готов с план за повече инвестиции. План за действие с конкретни мерки в десет критични области, които пречат на ръста на инвестициите в България, е предложил за обществено обсъждане финансовият министър.
В доклада си до правителството Владислав Горанов изрично уточнява, че те са били идентифицирани от анализи на Световната банка, МВФ, финансовото министерство, неправителствени организации и експерти.
В графика с конкретни мерки обаче все още са попълнени само 5 от критичните зони.
Работните групи, които трябва да изготвят предложения за избягване на ненужни и чести промени в закони, за преодоляване на липсата на изградена пътна инфраструктура, лошо качество на професионалното образование и съдебната реформа, все още не са изготвили своите предложения. Срокът за тяхната работа е удължен до 31 март.
Министър Горанов ще внесе в правителството предложение за 81 правни мерки, 4 административни и 31 открити въпроса.
Към настоящия момент в плана вече са включени рязко съкращаване на разрешителните и съгласувателни режими в строителството, по-бързо присъединяване на нови обекти към ток, газ и вода, подобряване на пътната инфраструктура, намаляване на разходите при внос и износ.
Един от разделите предвижда изготвяне на нов закон за акцизите, който да затегне контрола над рисковите стоки. Всички рискови стоки да имат уникален идентификационен код, за да се проследяват от производителя или вносителя до купувача, е една от мерките, записани в плана. Освен маркирането им в него ще се предвидят и нови права на мобилните групи, които проверяват стоки и на пътя.
Тъй като една от критичните зони, пречещи на бизнеса, са различията между държавните и общинските изисквания, наредби, правилници и тълкувания, планът е дал срок до януари 2017 г. изискванията за присъединяване на новите сгради към инфраструктурата да са уеднаквени, както и всички ВиК оператори да определят по обща методика цените на водата.
Всички общини, приходни агенции и ведомства, които събират такси до края на тази година,трябва да изготвят план за намаляване на техния брой и размер.
В плана има специален раздел за електронизация на всички услуги. Те предвижат
декларациите за местни данъци и такси и болничните да се подават по електронен път.
При пенсиониране ще отпадне изискването да се издават удостоверения за пенсиониране за годините след 2000 г.
До 3 вместо сегашните 7 дни да се издават данъчната оценка, а за наследства и придобиване на нов имот в една и съща община да не се изисква такава оценка, предвиждат мерките. Документите за данъчни задължения към общината да станат безплатни, а служителите да са задължени да набавят нужната информация чрез служебна проверка.
Без двоен контрол за заведения, ще пестят 1 млн. лева годишно. Звездите на ресторантите, кафенетата и баровете, ако те са самостоятелни обекти, да отпаднат, е една от мерките, която ще спести на бизнеса над 1 млн. лв. за година. Според сегашния режим общините дават категориите една и две звезди, а по-високите се определят от Министерството на туризма.
Заведенията са обект на двоен контрол, тъй като те се регистрират и от Българската агенция по безопасност на храните като обекти за търговия с храни. За спазването на определени санитарни изисквания отговарят и регионалните здравни инспекции. Според регистрите на БАБХ заведенията у нас са над 30 хил. За категоризиране от тях се събират такси от 110 до 1400 лв., в зависимост от местата за сядане. Категоризациите се подновяват на всеки 5 години, а бизнесът плаща дори за вече съществуващи заведения. Така при отпадане на режима бизнесът ще пести 1 млн. лв. годишно, е записано в мотивите.
Мярката няма да се отрази на бюджета на общините и Министерството на туризма, защото отпадат и разходите на администрацията за нейното предоставяне.
Бърз достъп до ток, вода и газ
Присъединяването на новите обекти към ток, газ и вода да става по-бързо, а критериите за това да са единни за цялата страна , предвижда екшън планът.
Сред предвидените мерки са и намаляване на времето за издаване на строително разрешение, както и ускоряване на процедурата за одобряване на инвестиции от главния архитект. Общинската администрация да не одобрява задължително инвестиционните проекти, предлага планът.
В мерките се предвижда и намаляване на броя на категориите в строителството. Сега те са общо 6, като за тези от 1 до 3 контролът се прави от общините, а за по-големите обекти - от ДНСК.
Яйца от Франция и салата от Гърция за Великден. Търговци ударно внасят яйца от Франция и Полша заради наближаващия Великден, съобщи за „Труд" Димитър Белоречков, председател на Съюза на птицевъдите в България. „В понеделник пристигна тир с яйца от Франция. Това са количества, които са останали след приключване на католическия Великден и сега те си чистят складовете", допълни той. Обявява се, че яйцата се внасят за преработка, но реално се препакетират и се продават на пазара. По данни на съюза миналата година у нас са внесени 137 млн. броя яйца, като родното производство е 1 млрд. броя. Или 13 на сто от яйцата на пазара са вносни.
Проблемът е, че най-големи количества се внасят именно по празниците, когато има голямо търсене, но така се обръща пазарът, коментира Белоречков.
По думите му при вноса на яйца, когато не са в кутийки, а в палети, е възможно срокът на годност на яйцата да бъде променен. Знаем много добре, че е направен такъв внос на яйца в палети, каза председателят на съюза. Срокът на годност на яйцата е 28 дни.
От Българската агенция по безопасност на храните съобщиха за „Труд", че ще има масирани проверки преди празниците. Проверяваме и пакетиращите центрове и ще следим за нарушения, казаха от агенцията. Проверка тече и на замразеното агнешко от Нова Зеландия. В дните преди празника обаче ще проверяваме дали недобросъвестни търговци го размразяват и предлагат за прясно, уточниха от БАБХ.
По-скъпа салата за Великден прогнозират от Асоциацията на производителите на оранжерийна продукция. Причината е, че оранжериите изскубаха реколтата, за да засадят краставици. Това ще доведе до недостиг на пазара и цената ще е около 1 лев за брой, каза Красимир Кичуков, член на управителния съвет на асоциацията. Внос обаче ще има от Гърция, но тяхната е по-жилава, защото докато дойде до българския пазар минават 4-5 дни, уточни той.
От Съюза на градинарите обаче обещаха за празника да има полско производство. Ще има достатъчно български салати, лук и репички за Великден, коментира Слави Трифонов, председател на съюза.
Ченге дилър стреля по колеги на кръстовище в София. Софийски полицай гръмна със служебния си пистолет по колеги, опитали се да го арестуват при сделка с дрога. По чудо стрелбата се размина без пострадали.
Екшънът се разигра около 18,30 ч близо до пресечката на булевардите "Братя Бъкстон" и "Тодор Каблешков". Зрелищната акция била на агенти от "Вътрешна сигурност" и командоси от групата за задържане "Кобра" под ръководството на Софийската градска прокуратура. Те задържали ченге от 7-о РПУ и негов колега от охраната на метрото заедно с дрога и пари. Двамата били следени, подслушвани и снимани с камери.
Операцията продължи и по-късно до мол "България" със задържането и на други наркотрафиканти. От полицията обещаха да съобщят повече подробности за акцията в сряда.
Уволниха професор за сексоферта. Неприлично предложение изяде главата на професор Николай Колев от Националната спортна академия. 60-годишният преподавател бе разкрит от "Господари на ефира" как си иска секс от бившата адреналинка на предаването Ваня, която сега е студентка. Скрита камера показва как Колев кани момичето да отидат в хотел или да си плати, ако иска да вземе изпита. Веднага след излъчването на скандалните кадри Академичният съвет на НСА се е събрал на извънредно заседание, което е взело решение похотливият професор да бъде уволнен.
Самият Колев обяви излъчения клип за манипулация и се оплака, че заради получения стрес е постъпил в болница със сърдечни проблеми. Той е бивш декан на Треньорския факултет, а на младини е бил състезател по ръгби.
Банско минава на местни продукти. Община Банско подема кампания за подпомагане на развитието на земеделието и животновъдството в региона. Целта е да се възродят традициите в региона и да се даде тласък на производството на земеделски и животински продукти. Защото градът не е само ски и зимен туризъм. А има своите предимства като климат и условия за развитието на тези два отрасъла. За да се осигурят качествени храни и за банскалии, и за хилядите туристи, които посещават населеното място. С произведените зеленчуци и месни продукти от банскалии ще се захранват нуждите на туристическия бранш в зимния курорт. Производството тук ще има гарантиран пазар. Ще може и да се контролира качеството съвместно с Областната дирекция по безопасност на храните - Благоевград. Самата продукция пък ще е на по-приемлива цена, тъй като няма да се начисляват транспортни разходи. Защото не е едно и също стоката да идва от цех в Банско и от фирма в София. В момента кметството готви проект за хидромелиоративна система, за да се осигури поливане на земеделските площи. "Не приемам липсата на каквито и да е производства в хранителната промишленост - няма фирма, която да прави бански колбаси, няма мандра, няма хлебопекарна. Общината ще стимулира всяко бизнес начинание в тази посока. Защото пазарът само в града за храни е огромен и със сигурност подобно предприятие ще е на печалба", категоричен е градоначалникът на Банско Георги Икономов. Самите собственици на хотели, на механи и магазини ще са много по-спокойни, когато знаят, че стоката им е на една ръка разстояние. Винаги ще могат да реагират, да контролират качеството. Защото доставчиците им ще са от града, а не от далечни краища на страната. "Крайно време е това да се случи. Вперили сме поглед в ски центъра, в което няма нищо лошо. Но е много добра идеята да заложим на това, което е хранило банскалии векове наред - земеделието и животновъдството", споделя механджията Любен Пумпалов, по-известен с прякора си Дедо Пене.
Старият квартал край 181-годишната църква "Света Троица" в курорта Банско да се превърне в туристическа атракция. Това е друг приоритет за ръководството на общината, която иска да развие центъра на града. Защото в момента централната част е в сянката на горната част на населеното място, където е началната станция на лифта. Там основно се тълпят туристите, особено през зимния сезон. За целта Старият квартал ще се обогати с търговски улици, със занаятчийски ателиета. "Искаме да върнем гостите в автентичното Банско. Беше трудно, но се справихме с изготвянето на Общ устройствен план на общината. По този начин гарантираме визията на града за години напред, както и регламент за неговото развитие", твърди кметът Георги Икономов. Общината и туристическият бранш се обединиха в желанието си да наложат на пазара марка "Уникално Банско" за заведения, в които обзавеждането е в бански стил, сервитьорите са с традиционни носии, слуша се народна музика от този край, предлагат се бански гозби и специалитети. За да знаят туристите къде могат да усетят истинския дух на курортния град.
1,2 млн. души без доктор по време на протестите. Близо 1,2 милиона души в цялата страна ще останат без лекар по време на протестите на джипитата, защото в техните градове и дори цели области няма нито един неотложен кабинет, който да поеме пациентите на недоволните доктори. Това установи проверка на Агенция „Монитор".
Общо 1 120 943 човека, включително старци и деца, от общо седем области ще трябва да разчитат изцяло на екипите на центровете за спешна помощ и филиалите им, както и на спешните приемни отделения в областните болници.
Няма нито един неотложен кабинет както в Силистра, така и в цялата област. Населението там е 119 474 души. Във Видин и Монтана има общо три, но няма в останалите градове от двете области. Така там без дежурни доктори остават общо 342 105 човека. В Разградска област (с население 128 871) и Ямболска област (131 447 души) има само по един такъв кабинет, те са в областните градове, в Хасково (246 238 души) кабинетите са два, но нито един в цялата област. В Кърджали (152 808 население) и областта болните по време на протестите на джипитата ще разчитат на спешното приемно отделение на многопрофилната болница и на линейките на центъра за спешна помощ.
Утре ще протестират общопрактикуващите лекари в Бургас, Видин, Добрич, Плевен, Силистра, Сандански, София-област, Стара Загора, Търговище и Хасково. Джипитата недоволстват срещу пръстовия идентификатор, твърдят и че искат повече направления за своите пациенти и достойни условия на труд. Те, както и Българският лекарски съюз, не подкрепиха подписването на новия Национален рамков договор.
От това лекарите от извънболничната помощ загубиха 15 млн. лв., а бяха предвидени 50 млн., заяви директорът на Университетската кардиологична болница „Св. Екатерина" проф. Генчо Начев. Не виждам нормален човек, който да е срещу това, което се предлага в реформата, освен ако някой няма наистина много сериозни финансови и икономически интереси и те са нарушени с правилата, които се въвеждат, допълни той.
Въпреки това НЗОК гарантира увеличение на парите за извънболнична помощ с 35 млн. лв. в анекс към стария рамков договор, който министърът на здравеопазването д-р Петър Москов подписа днес.
Предвидени са допълнителни 74,5 млн. лв. над приетия бюджет на касата. От тях 12 млн. лв. са за лъчелечение и радиохирургия, 3 млн. лв. за неонатологията, 23,4 млн. лв. за три нови клинички ътеки за продължаващо лечение и 36,1 млн. лв. за извънболнична помощ и диагностика.
По-рано Москов настоя пред Надзорния съвет на НЗОК да бъде потърсена отговорност за намалените с 60 % средства за онкология против волята на касата и МЗ. Ако тя бъде потърсена, това означава 327-те служители на касата да бъдат проверени, коментираха оттам. От институцията дори обявиха, че протокол от заседание за въпросното намаление липсва.
Междувременно университетските болници категорично се разграничиха от стачкуващите и обявиха, че няма да участват в протестите.
Зелена зона плъзва в Студентски град. Зелената зона да плъзне и в Студентски град и паркирането да става срещу левче в столичния квартал. В момента се прави анализ кои улици се нуждаят от такъв режим, обясни районният кмет Димитър Дилчев. Идеята да бъде въведен ред, защото паркирането в района е истински хаос, а колите се катерят и разбиват прясно направени тротоари. Освен това паркират на платното по главните булеварди и улици, което затруднява движението и води до задръствания. Ще се мисли и върху това дали да се дават годишни стикери на студентите от общежитията и каква да бъде цената. Сега живеещите в центъра плащат за една кола 100 лева за година в „зелена" зона.
Докладът с предложенията за зелената зона в студенсткото градче ще бъде готов след два месеца, след което ще се обсъди с гражданите и ще внесе за разглеждане в общинския съвет.
Районните кметове на „Възраждане", „Лозенец", „Средец", „Красно село", „Триадица" и „Оборище" в момента правят анкети с жителите дали са съгласни с въвеждането на зелена зона чрез срещи с домоуправителите или онлайн анкети. Това се налага, защото управниците на кварталите били затрупани с искания за зелена зона от хората, за да се сложи ред в паркирането. Живеещите в район „Оборище" и около Военното НДК искат още синя зона, край Южния парк пък настояват за платено паркиране и в неделя. В район „Средец" зелената зона да тръгне и по ул. „Цар Иван Асен II" и района между бул. „Цариградско шосе", бул. „Евлоги и Христо Георгиеви", ул. „Хан Омуртаг", бул. „ Михай Еминеско". Администрацията е качила анкета на фейсбук страницата си. Молби от граждани са постъпили и за зелена зона в квартал „Иван Вазов", , „Крива река"и „Лозенец". Кметът на Столичният район „Оборище" пита съкварталците дали искат платената зелена зона да се разшири и да плъзне от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви" до бул. "Ситняково". Освен това хората трябва да решат и дали синята зона да се разшири около парка „Заимов" . Там 191 човека са взели участие в допитването.
Безплатна жълта зона искат на „Ломско шосе" в квартал „Надежда", като и жителите на „Люлин" и „Младост".
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |