Евросубсидии ще покриват разходите на компании за листване на борсата. С европейски средства ще се подпомага листването на малки и средни предприятия на българската и чужди фондови борси. Идеята, която беше представена от председателя на парламентарната енергийна комисия Делян Добрев преди около месец, вече е факт. Тя е включена като елемент от схемата "Развитие на управленския капацитет и растеж на МСП" на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" с общ бюджет 30 млн. евро, като 25% може да са за листване. По нея като разход за такива дейности ще се признават до 70 хил. лв., с които компаниите могат да платят на инвестиционен посредник, който да им изготви проспекта, да организира представянето им пред потенциални инвеститори и да покрият свързаните с листването такси.
Мярката има двойната цел да съживи капиталовия пазар и да насърчи компаниите да използват борсата за набиране на финансов ресурс. Предоставянето на подобни грантове наскоро беше определено от вицепремиера Томислав Дончев като "екзотична стъпка", която обаче ще осигури "по-зрял" капиталов пазар. Като цяло участниците на пазара одобряват нововъведението, но не смятат, че то е достатъчно, за да съживи борсата, която продължава да страда от слаби обороти и ниска ликвидност.
По текуща схема
Както се и очакваше, възможността да се финансират дейности, свързани с емитирането на ценни книжа на капиталовите пазари, е "вмъкната" в една от предвидените по програмата схеми. Причината за това е, че създаването на изцяло нова схема щеше да изисква промяна в самата програма и одобрение от Брюксел. Затова и идеята да се направи грантова схема специално за инвестиционните посредници е била заменена с варианта, при който компаниите ще получават средствата, с които да заплащат услугите на посредниците. Процедурата за кандидатстване беше открита в края на миналата седмица и ще продължи до средата на август. Наред с останалите дейности за подобряване на управленския капацитет малките и средните предприятия могат да поискат до 25% от субсидията за услуги, свързани с участието им на капиталовите пазари. Това важи само за компании, които към момента не са публични.
Критерии и финансиране
Най-общо две са услугите, които предприятията могат да получат от лицензирани посредници - представяне пред инвеститори и подготовка на проспект. Освен самите услуги с парите по програмата компаниите могат да заплатят задължителните публикации в пресата във връзка с емисията си, печатни материали, командировъчни за роуд шоуто, както и таксите към съответните институции (борса, депозитар, Комисията по финансов надзор или съответната институция в чужбина).
За разходите по листването на борса има определени лимити. Когато представянето на емисията пред потенциални инвеститори ще се провежда в България, таванът е фиксиран на 50 хил. лв., а за презентации в чужбина допустимият разход е 70 хил. лв. Практиката на листваните компании досега показва, че тези суми биха били достатъчни за излизане на българския пазар, но за по-малки фирми. Например при "Сирма груп" те бяха за над 180 хил. лв., но софтуерната компания набра 11.4 млн. лв.
При всички положения обаче услугите за участие на капиталов пазар не могат да са на стойност над 25% от заявената безвъзмездна финансова помощ, чийто максимален размер е 391 166 лв. (200 хил. евро).
Компаниите обаче ще получат парите си от програмата само ако първичното публично предлагане е успешно. Това означава да бъде пласиран минималният праг, предвиден в проспекта. Той от своя страна трябва да бъде поне 10 пъти по-голям от разходите за листване, включени в проектното предложение. Освен това при приключване на емисията поне 25% от пласираните акциите трябва да не са собственост на бенефициента или на свързано с него предприятие. Самите проекти трябва да бъдат завършени в рамките на година и половина. Компаниите, които стъпят на борсата с еврофинансиране, ще бъдат задължени да останат публични поне три години. В противен случай те ще трябва да възстановят субсидията с лихвите.
Добре, но недостатъчно
Инвестиционните посредници като цяло гледат положително на новата мярка, тъй като тя е още един шанс за задвижване на капиталовия пазар. Според главния изпълнителен директор на "Карол" Ангел Рабаджийски повече малки и средни предприятия на борсата са един от правилните начини за стимулиране на търговията. Резервите му са свързани с това, че предвиденото финансиране ще покрие административните разходи по излизане на пазара, но няма да може да осигури набирането на големи количества капитал. Освен това за съживяване на българската борса трябва да се търси привличане на големите непублични и държавни компании, които са по-интересни за българските и чуждите инвеститори.
"Подобна сума ще улесни листването на малки и средни предприятия, защото ще намали психологическата пречка пред тях да тръгнат по този път. Малките компании се стряскат от разходите по едно IPO и възможността да се финансира този процес определено е облекчение", коментира и Камен Колчев, главен изпълнителен директор на "Елана". Според него всяко едно ново IPO на пазара е добре дошло, генерирайки интерес, оборот и ликвидност. Също така Колчев смята, че финансовото подпомагане трябва да бъде насочено и към лицензираните инвестиционни посредници, покривайки разходите им за успешни публични предлагания, тъй като те най-добре могат да преценят коя компания е подходяща.
Всяка една сума е полезна при излизане на борсата, смята и Нели Петрова, член на съвета на директорите на "Селект асет мениджмънт". Възможна пречка тя намира в сроковете за кандидатстване по програмата и евентуалните административни и финансови тежести по вземането на участие. Що се отнася до фокуса върху малки и средни предприятия, трябва много по-всеобхватна политика към капиталовия пазар, за да се постигне дългосрочен ефект.
Малки и средни фирми могат да получат субсидии за управленски софтуер. Малките и средните предприятия вече могат да кандидатстват за европейски субсидии за проекти за въвеждане на системи за управление (ERP). Процедурата по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" беше открита в края на миналата седмица. По нея компания може да получи до 200 хил. евро безвъзмездно, а общият бюджет е 30 млн. евро, т.е. поне 1500 дружества могат да се възползват от финансовата помощ. Документи се подават до 15 август.
По-младите компании рядко посягат към покупка на ERP или CRM (за работа с клиенти) системи, защото е голям разход. Със субсидия те могат по-бързо да внедрят продукт, който да ги направи по-ефективни.
Кой, какво и колко
В процедурата "Развитие на управленския капацитет" могат да кандидатстват микро-, малки и средни предприятия, които имат приключени поне три финансови години. Допустими са компании в широк кръг от сектори - от нискотехнологични до високотехнологични производства, както и софтуерни компании, развойни звена, медийни дружества и т.н. Не могат да кандидатстват дружества, които работят в сферата на селското стопанство и рибарството.
Този път от процедурата са изключени големите компании, тъй като участието им в предишния програмен период беше отчетено като пречка за малките и средните предприятия. Така таванът за кандидатите сега е да имат до 250 служители и годишен оборот до 97.5 млн. лв. или активи до 84 млн. лв.
С европейско финансиране по схемата компаниите могат да въведат и сертифицират системи за управление, да получат СЕ маркировка на продукти, да въведат добри производствени практики или да направят реинженеринг на бизнес процесите си, както и да закупят необходимото оборудване или софтуер. Към допустимите дейности, предвидени в първоначалния вариант на документите, е добавена и още една - дейности по листване на борсата.
Финансирането се отпуска по режим de minimis, като субсидията за отделен проект е между 50 хил. лв. и 391 166 лв. Безвъзмездната финансова помощ може да бъде до 70% от разходите по проекта.
Малко промени
Освен възможността за покриване на разходи по емитирането и пласирането на ценни книжа от непублични в момента дружества в документите са направени още няколко промени след публикуването им за обществено обсъждане в края на април. Понижен е минималният размер на нетните приходи от продажби, който компаниите трябва да имат, за да кандидатстват за финансиране. Така прагът за микропредприятията става 210 хил. лв. общо за последните три години, а не 250 хил. лв., както беше в първоначалния вариант. Сумите за останалите групи компании се запазват - съответно 750 хил. и 3 млн. лв. за малките и средните.
Въведено е и ограничение за сумата, която може да бъде отделена по проекта за реинженеринг на процесите, който се извършва задължително от външен консултант. Според Българската асоциация на консултантите по европейски програми, ако не се определи лимит, "схемата може да се превърне в инструмент за финансиране на проекти за нереален реинженеринг на стойност например 480 хил. лв. и грант 390 хил. лв.". Този аргумент е приет от управляващия орган и е добавено изискване разходите за ползване на специализирани консултантски услуги за реинженеринг на процесите да не надвишават 50% от общите допустими разходи по проекта.
Има малка промяна и в критериите за оценяване, като крайният максимален брой точки става 90 вместо 100. Така, за да "премине чертата", един проект трябва да получи поне 54 точки. Преференции има за проекти, които ще се изпълняват в Северозападна България, както и за такива, с които ще се въвеждат системи за управление на околната среда.
Учителите останаха излъгани за увеличението на заплатите. Гафът с обещаното с половин уста 10% увеличение на учителските заплати става все по-голям. Премиерът Бойко Борисов вчера застана открито срещу просветния министър Меглена Кунева и отсече, че не е чувал за подобно намерение. Министерството на финансите също отрече да е поемало ангажимент за повишението.
Както "Сега" писа, на неделния учителски събор Кунева съобщи пред 12 хиляди учители, че ведомството й и синдикатите ще се борят за 10% скок на учителските заплати от 1 януари 2017 г. Ангажиментът е записан и в новия колективен трудов договор. Кунева дори цитира финансовия министър Владислав Горанов, който заявил, че в следващия бюджет образованието ще е приоритет заедно с отбраната. Тържественият начин, по който бе съобщена "новината", остави впечатление у учителите, че увеличението е вече договорено, и те отчетоха това като единствената новина от събора.
Вчера премиерът Бойко Борисов остро опроверга министъра си. "От вас научавам. Тя може би има резерви в МОН и ще го направи. С мен и с финансовия министър не е говорено на тази тема. При мен министрите всеки ден си пожелават двойно и тройно увеличение на заплатите", заяви Борисов. Той не пропусна и любимото си оплакване: "Това го правеше тройната коалиция. Излиза уважаемият приятел Йовчев и казва: с 200 млн. вдигаме заплатите на полицаите. Чобанов като финансов министър не потвърждава това, защото ги няма парите. Идваме ние и с 200 млн. плащаме повече".
Премиерът направи и груба сметка, че въпросното увеличение би струвало 250 млн. лв. на година. "На 2 милиарда - 10% са над 250 милиона на година", изчисли премиерът, имайки предвид 2.295-те млрд. лв., които през м.г. бяха отпуснати за цялата система на средното образование. В тази сума влизат всички разходи - за издръжката на един ученик, за материална база, за целодневно обучение и др. По-точно обаче би било да се гледа само издръжката на учениците, която годишно струва 1.656 млрд. лв. Приблизително 80% от тази сума отива за заплати, т.е. за 10% скок на преподавателските възнаграждения ще са нужни грубо около 132 млн. лв.
От Министерството на финансите заявиха пред "Сега", че поемането на ангажимент за увеличение на учителските заплати не е било консултирано с тях. Те уточниха, че работата по бюджет 2017 върви според планирания график и с нито едно министерство все още не са водени разговори в детайли по параметрите за догодина, включително с образователното ведомство по тема "възнаграждения".
От МОН коментираха, че няма драма след изявленията на министър-председателя, тъй като бюджетната процедура за догодина тепърва предстояла. Заплатите на учителите зависят от делегираните бюджети, които се формират от стандартите за издръжка на едно дете в училище. Както "Сега" писа, издръжката за 2017 г. вече бе завишена, но със скромните 1.2%. Няма пречка стандартът допълнително да се завиши при постигнато съгласие за по-високи разходи за заплати. Дали това ще се случи, ще стане ясно най-рано през септември, когато министерства и общини трябва да внесат във финансовото министерство конкретните си проектобюджети за 2017 г.
При така създадения разлом в кабинета съвсем не е сигурно дали ще има пари и за другите договорки в колективния трудов договор в образованието. В него е записано, че обезщетението при пенсиониране на учителите от 1 януари 2017 г. ще стане 10 заплати и половина. По закон от 1 август то се вдига от 8 на 10 работни заплати и този разход следва да е предвиден още в тазгодишния бюджет. Друг ангажимент е, че от 1 октомври 2016 г. за наставничество на учители ще се заплаща не по-малко от 50 лв. месечно за срок до 1 г. Заплащането за класния ръководител се повишава от 25 на 30 лв. Работодателите вече ще поемат не 85%, а 100% от стойността на абонаментните карти или билетите за пътуващите педагози, а средствата за представително облекло на учителите трябва да се увеличат от 350 на 360 лв. Като цяло напрежението между министрите може да затрудни договарянето на повече пари за сектор "Образование" догодина, което е ключово за реформите и в средното, и във висшето образование.
Енергийният регулатор потвърди сметките за по-евтин газ от юли. Работната група към Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) е потвърдила изчисленията на "Булгаргаз" за понижаване на цената на природния газ за периода юли-септември, става ясно от публикувания на страницата на регулатора доклад. На 10 юни газовата компания внесе в КЕВР ценовото си заявление, според което очаква цена от 281.08 лв. за 1000 куб. м. Това е с 9.97% по-евтино спрямо второто тримесечие на тази година.
Предложението ще бъде обсъдено на заседание на енергийния регулатор в четвъртък. Анализите на работната група потвърждават, че цената на суровината от "Газпром" през третото тримесечие спрямо второто ще е 10% по-ниска. Според статистиката в летните месеци се увеличава калоричността на газа от Русия, което малко оскъпявало доставките. Върху цената обаче влияе и намаляващата стойност на щатския долар - с 2.51%, в сравнение с периода април-юни.
От доклада на КЕВР става ясно, че за третото тримесечие "Булгаргаз" е заявил за доставка 558 млн. куб. м газ, което е средно с 12% по-малко спрямо предишните месеци. Транзитните такси за преминаването на суровината през територията на Румъния са 3.16 млн. евро. Според данните към 30 април дългосрочните задължения на "Булгаргаз" са в размер на 35 млн. лева - основно по споразумения за разсрочване на задължения за пренос и съхранение на природен газ към "Булгартрансгаз".
Затварят с КПП-та морските курорти. КПП-та, подобни на граничните, ще бъдат разкрити това лято в курортите по Северното Черноморие. На пунктовете ще дежурят служители на дирекция "Фискален контрол" в НАП и гранични полицаи, които ще правят проверки на автомобили, превозващи предимно алкохол и цигари.
"Целта ни е да сложим ред в търговията с тях и да спрем продажбите на акцизни стоки без бандерол", обясни нововъведението пред представители на туристическия бранш Бойка Генова, шеф на сектор "Фискален контрол". Според нея от шофьорите ще се изисква да представят документи за самоличност, фактури и разписки за превозваната стока. При отчетено нарушение ще се налагат глоби от 1000 до 3000 лв., а при рецидив - от 3000 до 5000 лв.
"Няма да спираме коли с мляко и сирене, а самата проверка ще трае не повече от 5 минути", разсея Генова опасенията на бизнеса за задръствания и закъснели доставки на продукти. "НАП не е враг, не сме на другия бряг, целта ни е само да извадим на светло сивия сектор, от който и Вие страдате. Затова очакваме сигнали и от Вас", обяви на първата по рода си среща директорът на НАП-Варна, Милена Колева.
Тя и екипът й предупредиха, че от 1 юли във всички селища и комплекси по крайбрежието ще започнат масирани проверки. 500 инспектори ще бъдат ангажирани в денонощния и непрекъснат контрол на търговски обекти, хотели, кръчми, атракциони и туроператори. Част от тях ще са командировани и непознати, затова ще влизат в ролята на тайни клиенти. В курортите ще патрулират и данъчни с баджове.
"Който няма фискален апарат или не отчита коректно оборота, ще бъде наказан със запор на касата, а ако не си плати санкцията - и с 1-месечно запечатване на обекта, като рискува не само фирмена ревизия, а и лична - за съответствие между доходите и имуществото", предупреди Ваня Димитрова, шеф на дирекция "Контрол".
За да стиковат акциите си с другите контролни институции от НАП са направили координационен щаб с представители на МВР във Варна и Добрич, КЗП и БАБХ. Съвместните им проверки обаче са изтощителни за хотелиерите насред сезона, оплакаха се масово участниците в срещата. "За 1 ден се изсипват хора от 5 институции. Всеки иска различни документи и бърза, а нямаме свободен служител. Кого да обслужваме първо - контрольорите или туристите?", обобщи Атанас Карагеоргиев, хотелиер от Св. Св. Константин и Елена. От НАП обещаха да прецизират съвместните акции, така че да не пречат на текущата работа в хотелите.
Вземат на мушка и автобусите с туристи на Дуранкулак
Засилен контрол ще има това лято и над туроператорите, съобщи Бойка Генова. На ГКПП Дуранкулак ще се проверява всеки пристигащ у нас автобус с туристи, които идват предимно от Румъния, Украйна и Молдова. Данъчните ще сканират листата с пътниците и след месец ще засичат дали туроператорите са подали коректен отчет. Сверките на Север ще стават само по първични документи, докато на Юг за всеки трансфер туроператорите вече попълват специални бланки, което хаби време и нерви, коментира проф. Стоян Маринов от Варненската туристическа камара. Според него различната методика се дължи на факта, че сивият сектор в туризма на Север е много по-малък, отколкото на Юг.
Флотилията срещу Русия договорена зад гърба на Борисов. Премиерът Бойко Борисов разкри, че са правени договорки зад гърба му за флотилията в Черно море. „Тези дни се наслушах на анализатори, на какви ли не коментари по тази тема и колкото минава повече времето, показва, че съм бил прав да съм много тревожен преди няколко дни. Защото едно по едно започват да излизат неща, които са договаряни, преговаряни. Просто не сме информирани всички за това, което са поемали като ангажименти. Но за мое най-голямо съжаление накрая виждате, при мен идва сметката." Това заяви пред журналисти министър-председателят, който бе в Дивотинския манастир заедно с патриарх Неофит за празника Свети дух.
Борисов не назова конкретни имена, но от думите му стана ясно кое е наложило извънредното му изявление заедно с президента Росен Плевнелиев и военния министър Николай Ненчев в последния работен ден на миналата седмица. Тогава тримата увериха, че България няма да участва във флотилия с Румъния и Турция в Черно море. Два дни по-рано (на 15 юни) Плевнелиев по време на съвместна пресконференция след среща на „четири очи" с румънския си колега Клаус Йоханис заяви следното: „Нашите румънски приятели инициираха нова инициатива, която ние подкрепяме - регионална черноморска морска инициатива. Тя е изцяло отбранителна", заяви Росен Плевнелиев. И допълни, че с подкрепата си за тази инициатива „България отново ще покаже, че под егидата на НАТО ние можем да постигнем много повече". Военният министър Николай Ненчев уверяваше, че с румънския си колега Михня Моток стигнали до извода, че е необходимо по-осезаемо присъствие от страна на НАТО в региона на Черно море. „Имаме обща концепция и вероятно ще поставим този въпрос на срещата на върха във Варшава съвместно", каза Ненчев и поясни, че „България е готова да участва с 400 бойци в сухопътната бригада на НАТО на територията на Румъния". Именно твърденията на Плевнелиев и Ненчев предизвикаха напрежение и станаха повод за извънредното изявление.
Борисов коментира и решението на Арбитражния съд в Женева за АЕЦ „Белене" и призна, че трудно ще се нормализира диалогът с Русия. „Много е важно да се уравновеси тонът, да се подобрят отношенията и да се проведат прагматични разговори с руската страна, за да постигнем максимален ефект. В случая с флотилията по-трудно ще успеем", каза той. От думите му стана ясно, че се се опитаме да продадем произведеното оборудване за „Белене" на Иран.
Сиренето ще зрее задължително поне 45 дни. Да се въведе задължителна степен на зрялост, като за кравето сирене да е поне 45 дни, а за овчето - 60 дни. Само тогава продуктът да се нарича сирене, в противен случай да се предлага като "имитиращ". Това искат производители, които ще вземат участие в дебат "Как лошото сирене вреди на здравето". Форумът, организиран от в. "24 часа", е във вторник, 21 юни, от 10,30 часа в Полиграфическия комбинат на бул. "Цариградско шосе" 47 в конферентната зала на 2-ия етаж. Кръглата маса е част от кампанията на вестника "Какво яде българинът".
От агенцията по храните коментираха пред "24 часа", че са готови да обсъдят идеята за задължителен срок за зреене. В момента няма задължително изискване колко да е времето, такова има само за продуктите по БДС. Ако се постигне съгласие за въвеждане на "оптимална степен на зрялост", това може да стане в наредбата за специфичните изисквания към млечните продукти, която в момента е пусната за обществено обсъждане. Контролът на зреенето става чрез измерването на съотношението на разтворимите пептиди към общия белтък.
В момента масово на пазара се предлагат сирена, при които процесът на зреене е съкратен и не е проведен правилно. Това се отразява и на качеството на продукта и неговата безопасност. Неузрялото сирене не може да развие добре всички полезни хранителни вещества като протеини, биоактивни пептиди, аминокиселини, витамини и минерали.
Според БДС за добре узряло сирене се приема това, което е преминало 45-дневен период за кравето и 60-дневен за овчето при температура от 10-12 градуса. По стандарта степента на зрялост при кравето сирене трябва да е поне 14%, а при овчето - поне 16%. Такива сирена са с по-богат вкус за разлика от недостатъчно зрелите.
По време на зреенето ензимите в млечнокиселите бактерии разграждат белтъците в млякото до пептиди и аминокиселини, които се усвояват много по-лесно от белтъка в свежите и недостатъчно узрели сирена. Разгражда се и лактозата, което прави сиренето подходящ продукт за хора с такава непоносимост, а образуваната млечна киселина спомага за унищожаването на гнилостни бактерии и предотвратява образуването на плесени и ешерихия коли, които могат да причинят редица стомашни разстройства.
В дебата, организиран от в. "24 часа", са поканени представители на Министерството на здравеопазването, Българската агенция по безопасност на храните, Комисията за защита на потребителите, специалисти по хранене, асоциация "Активни потребители", производители. Кръглата маса ще даде отговори и на въпросите: "Какви са рисковете за здравето на човека, когато в сиренето се влага палмово масло? Какъв ще е контролът, за да се приложат по-ефективно в практиката промените в наредбата за млечните продукти?"
32 000 лева струва на бюджета намаляването с 1 човек на безработните. 31 730 лева е цената, която през 2015 г. е платил бюджетът, за да бъде намерена постоянна работа на един безработен. Това показват данни за изпълнението на Националния план по заетостта за миналата година, предоставени от Агенцията по заетостта на "24 часа".
През миналата година от държавния бюджет са били заделени над 55 млн. лева по мерки за заетост. По тях са били субсидирани работни места за общо 2634 безработни.
От тях обаче само 1756 души са останали на работа за срок, който поне е равен на субсидирания от бюджета, съобщиха от Агенцията по заетостта. Това означава, че ефективността на програмата е около 66%, или това е делът на работните места, които се оказват истински.
Реално насочените за субсидия на един безработен средства са многократно по-малко. През миналата година субсидията е била в размер на 300 лв. за наемане на безработен с начално или средно образование и 380 лв. за висшист. Работодателят е трябвало да осигури останалата сума, така че заплатата на новия му служител да е равна на минималния осигурителен праг за съответната длъжност. Това означава, че при субсидирана заетост от 12 месеца директно насочената от бюджета сума за един безработен е 3600 лв. за човек с начално или средно образование и 4560 лв. за висшист. Тоест пряко на бюджета разкритите постоянни 1756 работни места са стрували най-много 8 млн. лв.
Ниската ефективност на програмите за заетост обаче прави цената на едно истинско работно място десетократно по-висока от счетоводната.
Статистически за миналата година от държавния бюджет е субсидирана заетостта на общо 27 468 безработни. От тях обаче включени в програмите са 14 985 души, а останалите са финансирани по мерки, които са били започнати през 2014 г. Още 24 357 души са били финансирани по програми за преквалификация и осигуряване на заетост, други 3111 безработни - по различни насърчителни мерки. За всички тези хора обаче все още няма данни дали са успели да си намерят постоянна работа, или отново са се върнали в бюрата по труда като безработни.
За първите три месеца на тази година Агенцията по заетостта вече е успяла да изхарчи почти 8,3 млн. лв., за да субсидира разкриването на работни места. Средствата са отишли, за да тръгнат на работа 6123 души, а 5562-ма ще преминат и обучение, и заетост, сочат предоставените на "24 часа" данни.
Освен изхарчените от бюджета пари, агенцията е насочила към субсидиране на работни места и 58 млн. лева от Оперативна програма "Развитие на човешките ресурси".
28 млн. лв. до момента са раздадени на бизнеса за субсидиране на работни места за младежи до 29-годишна възраст по схемата "Нова възможност за младежка заетост". При нея се финансират стажуване и обучение чрез работа на млади хора. Вече са сключени 4544 договора на стойност над 28 млн. лв. Отчитат се включени в заетост 7732 безработни младежи. От тях 1400 души са завършили обучение и са останали на работа в същата фирма. Не можело обаче все още да се изчисли ефективността, защото мерките по схемата не били приключили и не всички младежи са завършили обучението си и са започнали работа, обясниха от агенцията.
32 млн. лв. пък е стойността на договорите за субсидирана заетост по схемата "Обучение и заетост на младите хора". При нея се субсидират работни места за неграмотни младежи, такива, престояли без работа повече от 12 месеца, или регистрирали се като безработни, след като държавата ги е открила по схемите за активизация на обезкуражените безработни.
Парите са усвоени само за 15 дни в началото на годината и са сключени 744 договора за субсидирана заетост на 10 597 младежи. И при тях обаче няма все още приключило субсидиране, за да се изчисли ефективността.
В момента тече разпределение и на станалата скандална схема "Обучение и заетост", като тук ресурсът бе увеличен на 30 млн. лв. Първоначално схемата бе на стойност 8,1 млн. лв., но бе опорочена заради разпределението на парите на принципа "Пръв по време, пръв по право". В новото разпределение бе предвидено парите да бъдат разделени на квоти по области, един работодател да не може да наеме повече от 6 субсидирани безработни, освен това е въведена и точкова система в зависимост от това какъв е бизнесът на фирмата.
Предвижда се най-много точки да получават фирмите от индустрията, както и тези, които обещаят да запазят поне половината безработни на работа за срок от 3 месеца след края на финансирането от еврофондовете. Допълнителни точки носи и ако работодателят поеме разходите за заплата, по-голяма от предвидената за субсидиране.
44% си остават безработни след субсидия
Над 44% от преминалите през схеми за субсидирана заетост в периода 2007-2013 г. са били отново безработни след края на субсидията. Това показва проучване на социалното министерство за ефективността на активните политики на пазара на труда.
45% от хората са останали на работа, а около 3% е делът на хората, които са започнали собствен бизнес след субсидирана заетост, и тези, които са успели да се пенсионират.
Най-трудно остават на работа след субсидията мъжете над 50-годишна възраст, показват данните от проучването. При силния пол близо 50% са били отново безработни, след като са работили на субсидирана заетост. Над 53% пък са безработните над 50-годишна възраст. За сравнение при младите хора до 29-годишна възраст над 53% са останали на работа след края на субсидията.
"Асистенти на хора с увреждания" и "От социални помощи към заетост" са най-неефективните схеми, показват още данните на социалното министерство. При тях хората, които са се реализирали след субсидията, са съответно 14 и 16%.
24 хил. почнали работа през май, безработицата най-ниска от 7 г.
24 294 души са започнали работа през май, като над 22 хиляди са били наети от бизнеса без субсидия от държавата. Това отчетоха от Агенцията по заетостта (АЗ). В субсидирана заетост са били включени 2193 души.
За първи път от 7 години насам броят на регистрираните безработни лица е паднал под 300 хил. души. Това според статистиката на агенцията не се е случвало от октомври 2009 г.
В края на месец май 2016 г. в бюрата по труда са регистрирани 286 246 безработни лица. Спрямо април намалението е с 18 916 лица. На годишна база, в сравнение с май 2015 г. безработните са значително по-малко - с 45 600 лица, обявиха от АЗ. Според агенцията това означава, че нивото на безработицата е спаднало до 8,7%.
В бюрата по труда са заявени 18 765 свободни работни места. Най-много хора търсят в преработващата промишленост (4323 места), хотелиерството и ресторантьорството (3359 места), от търговията (2651 места). Следват заявените места от транспорта, складирането и пощите (1347 места), от селското, горското и рибното стопанство (1233 места), от административните и спомагателните дейности (1127), от държавното управление (953), от строителството (951 места), от операциите с недвижими имоти (548 места) и др.
Вълната от туристи се отлага за юли. Голямата вълна от туристи, които очаквахме по морето още от юни, се отлага за юли. Прогнозираният от министерството на туризма ръст от 30-40% няма да се случи, категорични са хотелиери и ресторантьори от курортите ни. Близо месец след началото на сезона цифрите показват, че ако има увеличение на гостите, то ще е с не повече от 5-6%. При това в сравнение с един от най-лошите сезони през последното десетилетие - миналогодишния. "Надяваме се да достигнем нивата поне от 2103 г., когато лятото бе по-успешно в сравнение с 2014-а", каза Атанас Карагьозов от Съюза на хотелиерите в Златни пясъци, който следи бизнеса в комплекса "Св. св. Константин и Елена". Според всички от бранша обаче печалбите ще отбележат още по-малък ръст, тъй като разходите се увеличават, а приходите не растат съществено. "Наистина, през юли и август курортите ни ще са пълни. Но това се случва всяка година - независимо дали има криза, или не", обясни председателят на Българския съюз по балнеология и спа Стефан Шарлопов. Според него не се ли направи нещо за удължаване на сезона и привличане на повече туристи от май до юни и от септември до октомври, няма как лятото наистина да е добро за бизнеса. Официалните данни от регистрираните и настанени летовници сочат, че към 15-16 юни те са били по-малко, отколкото по същото време през миналата година. Това е крайно тревожно, защото миналият сезон беше наистина най-лошият през последните 7-8 години, коментираха от Съюза на собствениците в Слънчев бряг. Оборотите на заведенията също са паднали драстично, обясняват ресторантьори. Според тях реално сезонът е започнал на 18-19 юни, което е много по-късно спрямо предходни години. Средствата, които се харчат извън предплатените пакети, намаляват всяко лято. Затова и търговците на сергии в курорт като Слънчев бряг са намалили цените на предлаганите стоки. Там за 5, или максимум 10 лева, може да си купите тениска, къси панталонки, чанта, портфейл или часовник. Ако пък решите да обядвате на плажа, две палачинки ще ви излязат също 5-6 лева.
Най-скъпото удоволствие в курорта, както и в повечето морски дестинации, са чадърите и шезлонгите. В Слънчев бряг ги таксуват по 8 лева за всяко от тях. Така семейство с две деца трябва да плати 24 лева за два шезлонга и чадър и да се смести на тях. Или да доплати още 12 лева за място и за малчуганите. Концесиите щяха да са проблем, който трябваше да се реши при прехвърлянето на процедурата към ресорното министерство на туризма. Това обаче не се случи, а във ведомството не са подготвени за тази работа, твърдят от бизнеса.
България е № 1 по износ на билки. България е най-големият производител и износител на билки в Европа и заема шесто място в света. С това могат да се похвалят българските билкари дни преди своя професионален празник Еньовден, който всяка година се чества на 24 юни. От 250 вида билки, използвани в медицината, у нас се събират над 100 хил. т годишно и по-голямата част се изнасят. Около 50% от добиваните количества билки са от култивирани растения. Развитието на бранша е свързано с наличието на достатъчно квалифицирани берачи. В последните години обаче броят им намалява. Причината не е в изкупните цени, защото са добри, казва собственик на билкозаготвителен пункт в с. Варвара, община Септември. Според него намалява интересът от страна на берачите, които са предимно от малцинството. Преди години имало млади хора, но интересът им постепенно намалява. Близо 300 хил. семейства у нас се прехранват със събиране на билки. Билкосъбирането може да бъде препитание само ако се постигат големи количества, а това става при култивиране. Сред най-събираните и търгувани дивостарящи билки у нас са: шипка, коприва, глог, липа, трънка, бъзак, хвойна, глухарче и къпина. Сертифицираните екологично чисти площи, от които се събират диворастящи плодове, билки и гъби, през 2014 г. са в размер на 694 251 ха, което е с 16 226 ха повече от предходната година, показват последни данни на министерството на земеделието.
Двойкаджиите ще доучват след часовете. Ученици със слаби оценки и с пропуски в образователната подготовка ще остават да си доучват след редовните часове от следващата учебна година.
Допълнителните занимания ще бъдат по проекта „Твоят час", който в момента се обсъжда в Министерството на образованието и науката и ще засегне не само двойкаджиите. Едно от проектопредложенията е децата да имат допълнителни занимания по 4 часа седмично, които могат да бъдат за ограмотяване по български език и литература, по чужд език, дигитални компетентности, математика и др., обясни пред „Монитор" зам.-министърът на образованието Диян Стаматов.
Той уточни, че проектът в никакъв случай няма да е насочен само към децата със най-слаби резултати. Така например ако в едно училище има масово отличници, тези, които са под средното ниво и имат да наваксват, могат да сформират група в съответното школо, като целта е да догонят съучениците си.
Идеята е децата със затруднения в обучителния процес да бъдат групирани в сравнително малки групи до около 12 деца, като след редовните часове да наваксват пропуснатите знания.
И в момента учениците, които имат двойки за срока или затруднения в учебния процес, наваксват пропуските, но само в началния стадий на образование и то единствено с уроци през лятната ваканция. Така например за децата от начален етап - от 1 до 4 клас, които вече завършиха учебната година, допълнителните уроци се провеждат по график. В столицата за лятна работа са записани над 886 деца, съобщи за „Монитор" шефката на столичният просветен инспекторат Ваня Кастрева. Основните предмети, по които децата ще имат допълнителни уроци, са български език и литература и математика.
Южните брегове на плажовете са по-опасни. Южните брегове на плажовете ни по Черноморието са по-опасни след стихване на ветровете откъм морето и там има по-голяма вероятност от появата на мъртво вълнение. Това обясни за „Монитор" Стоян Андонов, председател на Националната комисия по водно спасяване към БЧК. Пясъчните ивици на обърнатите на юг плажове между Каварна и Балчик са относително защитени.
Според него е по-правилно да се казва не мъртво, а остатъчно вълнение. „Причината е, че след като вятърът е духал няколко дни откъм морето и спре или смени посоката си, водата продължава да се движи по инерция още известно време към сушата. По думите в най-плитките до брега водната маса, която е по-близо до дъното тръгва обратно навътре към морето и тя е една от причините за инцидентите с хора. Той добавя, че след като дълго време духа вятър откъм морето по плажовете ни, повечето от които гледат на изток, се появява и крайбрежно течение по посока навътре към залива.
„Спре ли вятърът въртеливото движение на водата тегли хората навътре в морето", обяснява още Андонов. „Такова вълнение трудно се забелязва, защото вълните нямат гребени. Липсата на вятър кара хората да мислят, че вълната е по-малка, отколкото е в действителност. „При силен вятър от сушата към морето пък има опасност, ако влезем с дюшек или малка надуваема лодка да бъдем отнесени навътре в морето далеч от брега", предупреждава още експертът по водно спасяване.
Андонов смята, че инцидентът с младежите удавили се на Слънчев бряг е, защото са влезли в морето извън работното време на спасителите или в неохраняема зона. Според него за това трябва да се спазва сигнализацията на спасителите.
„Безопасността на плажа е като на пътя. Червеният флаг означава забрана. Правилата на плажа не са измислени да затрудняват почивката на хората, а да ги предпазят от рисковете. За съжаление у нас спасителите на плажа нямат пълномощия да санкционират нарушителите на правилата, които не се съобразяват със сигнализацията. Могат единствено да правят забележка и със свирките си да предупреждават плажуващите да не навлизат навътре в морето. При червен флаг спасителите не винаги могат да успеят да спасят давещия се. За разлика от България в други страни за неспазване указанията на спасителите се налагат тежки санкции. В САЩ, например, нарушителят не само плаща солена глоба и то часове след като е нарушил правилата за безопасност на плажа, но и след това е длъжен да мине и да се извини на всеки спасител на плажа за неудобството", добави Андонов.
EUR | 1.955830 |
USD | 1.848090 |
GBP | 2.343570 |
CHF | 2.083110 |